شماره: 1949 / ۱۴۰۱ بيست و چهارم مرداد
تعداد بازدید : 0
افزایش قیمت سوبارو اسنت مدل 2023
در ماه ژوئن، سوبارو اسنت مدل 2023 را با یک فیس لیفت کوچک و ویژگی های جدید معرفی کرد.
قیمت این خودرو از 33 هزار و 895 دلار شروع می شود. هنگامی که هزینه اجباری هزار و 225 دلاری مقصد اضافه شود، کل هزینه آن 35 هزار و 120 خواهد رسید.
با این قیمت، اسنت پایه را با صندلی های هشت سرنشین و طیف وسیعی از ویژگی های دیگر مانند کنترل آب و هوای سه منطقه ای، دوربین عقب، رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های جلو LED و 19 جا لیوانی در سراسر دستگاه دریافت خواهید کرد. داخلی. فناوری کمک راننده سوبارو نیز یک مورد استاندارد است و در اسنت شامل دوربین مونو با زاویه دید عریض این خودروساز است. علاوه بر این در زمینه فناوری، اپل کارپلی بی سیم و اندروید اتو نیز گنجانده شدهاند.
سوبارو اسنت را در شش تریم برای سال 2023 ارائه می دهد، از جمله نسخه جدید اونیکس که بین تریم های پریمیوم و لیمیتد جای می گیرد. این تریم با قیمت 42 هزار و 520 دلار، به جای سه صندلی برای هفت سرنشین، دو صندلی در ردیف وسط ارائه می کند. همچنین تجهیزات استاندارد بیشتری دریافت خواهید کرد، از جمله ویژگی هایی مانند صندلی های برقی گرم شونده برای مسافران خاص، ناوبری و چرخ های مشکی 20 اینچی. این تریم نشان ویژه اونیکس دارد و دارای تزئینات مشکی در قسمت بیرونی است.
سوبارو اسنت مدل 2023 در اواخر سال 2022 به نمایندگی ها می رسد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
قیمت گذاری دستوری مانع تنظیم بازار خودرو؛
عرضه خودرو در بورس مسکنی بی اثر است
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس، عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو را عامل افزایش قیمت خودرو اعلام کرد و اظهار کرد: زمانی که عرضه و تقاضا در تعادل نباشد و قیمتگذاری دستوری باشد، به کارگیری سیاست های مختلف برای تنظیم بازار خودرو تأثیری نخواهد داشت.
جلال رشیدی کوچی ضمن انتقاد از وضعیت بازار خودرو بیان کرد: عدم تعادل عرضه و تقاضا در بازار خودرو باعث افزایش قیمتها می شود و تا هنگاهی که عرضه و تقاضا در وضعیت تعادل قرار نداشته باشد و قیمت خودرو توسط دولت مشخص شود، به کارگیری هر سیاستی برای تنظیم بازار خودرو اعم از عرضه خودرو در بورس موثر نخواهد بود.
وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا به عنوان روشی برای رفع التهابات بازار خودرو اظهار داشت: عرضه خودرو در بورس ممکن است در کوتاه مدت رضایت مردم را به دنبال داشته باشد اما مسکنی بی اثر است و در بلند مدت نتیجه ای جز افزایش بیشتر قیمت خودرو نخواهد داشت چراکه مشکل اصلی صنعت خودرو عدم رقابت است.
نماینده مردم مرودشت در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر ارائه مشوق هایی برای خرید خودرو در کشور بیان کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس مشوق هایی مانند اقساط بلند مدت برای مصرف کننده در نظر گرفته می شود و حتی قیمت اقساطی برخی خودروها پایین تر از قیمت نقدی آنها تمام می شود و تولیدکننده نیز محصول خود را در بازار رقابتی عرضه می کند.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس در خصوص فروش لیزینگی خودرو نیز اظهار داشت: لیزینگ خودرو زمانی جوابگو است که خودروساز قادر به تحویل به موقع خودرو با قیمت مناسب و مطابق با شرایط مالی مصرف کننده باشد که این امر نیز مستلزم رشد عرضه خودرو است.
اتوبوسهای برقی ایرانی
کمتر از یک سال دیگر پلاک میشوند
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی گفت: اتوبوسهای برقی ایرانی کمتر از یک سال دیگر پلاک میشوند.
شهریار زینی با بیان اینکه مهمترین موضوعی که اولویت ما در معاونت علمی است، استفاده از اتوبوسهای برقی در حمل و نقل عمومی است، گفت: در حال حاضر اتوبوسهای برقی آماده تولید هستند و با جلساتی که با وزارت کشور و اتحادیه اتوبوسرانی برگزار کردیم به زودی قرارداد حداقل 500 دستگاه اتوبوس برقی را منعقد کنیم.
زینی با بیان اینکه نمونه اولیه این اتوبوس در مهر امسال آماده میشود، گفت: تست بهینه سازی و بررسی عیوب و خطاهای اتوبوس در آبان ماه انجام میشود تا در خط تولید رفع شوند و کمتر از یک سال دیگر شاهد اخذ پلاک و عملیاتی شدن این اتوبوس خواهیم بود.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص ایستگاههای شارژ اتوبوس برقی گفت: اتوبوس برقی بدون ایستگاه شارژ طراحی نمیشود بلکه همزمان با ساخت اتوبوس به فکر ایستگاههای شارژ آن هم هستیم.
وی با بیان اینکه ایستگاههای شارژ این اتوبوس به صورت «شب شارژ»، «فست شارژ» و «ترکیبی» است، گفت: ایستگاههای شارژ در پایانههای اتوبوسرانی خواهد بود.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: ایستگاههای فست شارژ به صورت جایگاه میان راهی در نظر گرفته میشود که اگر در طول روز اتوبوسی نیاز به شارژ داشته باشد در این ایستگاه متوقف شود.به گفته آقای زینی هنوز برای تعداد این ایستگاهها تصمیم گیری نشده، ولی قرار است بخشی از این اتوبوسها در خط بهارستان-جمهوری باشند.
مدیر طرحهای کلان ستاد توسعه فناوریهای حوزه فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به تفاهم با وزارت کشور برای این منظور گفت: این موضوع نسبت به قرارداد با شهرداری، کلانتر است و وزارت کشور تصمیم میگیرد که این اتوبوسها در کدام شهرها، کلان شهرها یا استانها مورد استفاده قرار بگیرد.
حضور ساپکو و شبکه تامین ایرانخودرو در نمایشگاه تخصصی قطعات مشهد
شرکت ساپکو در بیست و دومین نمایشگاه تخصصی قطعات، مجموعهها و صنایع وابسته خودرو از 24 تا 27 مردادماه در سالن فردوسی نمایشگاه بینالمللی مشهد حضور خواهد یافت.
شرکت ساپکو همسو با سیاستهای وزارت صمت و گروه صنعتی ایران خودرو، با هدف تعامل با ذینفعان، بهرهمندی از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل شرکتهای دانش بنیان، نمایش توانمندیها و تعمیق ساخت داخل قطعات و حمایت از توسعه تولید قطعات بر پایه فناوریهای برتر و نمایش توانمندیها و عمق خودکفایی قطعات و کاهش ارزبری آنها در این نمایشگاه حاضر خواهد شد.این شرکت در سالن فردوسی نمایشگاه که در فضایی به مساحت بیش از 1200 متر مربع و با مشارکت بیش از 20 قطعهساز حضور خواهد یافت، در حوزههای قطعات قوای محرکه، برق و الکترونیک، مواد و روشهای تولید پیشرفته پلیمری، فلزی، آزمون و صحهگذاری خودرو و سایر فناوریهای پشتیبان حوزه صنعت قطعهسازی به عنوان مدیریت شبکه تامین قطعهسازی میزبان علاقهمندان و بازدیدکنندگان از ساعت 16 تا 22 در شهر مقدس مشهد خواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
سایپا فراخوان داد
پارس خودرو
فروخته می شود
گروه خودروسازی سایپا در اطلاعیه ای اعلام کرد قصد واگذاری سهام زیرمجموعه خود پارس خودرو را دارد.
به گزارش برداشت روز، در اطلاعیه سایپا که در سایت کدال منتشر شده، آمده “شرکت سایپا در راستای اجرای راهبردهای دولت محترم جمهوری اسلامی ایران و اهداف وزارت محترم صنعت، معدن و تجارت در چارچوب خصوصی سازی صنعت خودرو، قصد دارد سهام شرکت پارس خودرو (سهامی عام) متعلق به گروه خودروسازی سایپا را به صورت بلوکی به اشخاص حقیقی یا حقوقی واجد شرایط با رعایت ضوابط و مقررات مربوطه واگذار کند”. در ادامه این اطلاعیه آمده که “متقاضیان محترم می توانند برای اعلام آمادگی خرید و تکمیل فرم های مربوطه جهت بررسی صلاحیت عمومی و اهلیت تخصصی از تاریخ انتشار آگهی به مدت 15 روز به معاونت اقتصادی گروه خودرو سازی سایپا واقع در کیلومتر 15 جاده مخصوص کرج مراجعه کنند”.
سایپا اما در حالی قرار است سهام پارس خودرو را واگذار کند که این اقدام را در ذیل فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور انجام خواهد داد. یکی از بندهای این فرمان، به واگذاری مدیریت دولتی خودروسازی اشاره دارد. به عبارت بهتر سایپا به احتمال زیاد علیرغم میل باطنی و تنها در راستای اجرای فرمان رئیس جمهور قصد فروش سهام پارس خودرو را کرده است.
پارس خودرو بیشتر مشتریان خارجی نیز داشت از جمله رنو فرانسه، با این حال سایپاییها زیر بار واگذاری آن به این خودروساز فرانسوی نرفتند. گفته می شود رنو همچنان خواهان خرید پارس خودرو است با این حال به دلیل تحریمها امکان این معامله وجود ندارد. به نظر می رسد در صورتی که برجام احیا و تحریمها لغو شوند و رنو نیز به ایران برگردد، این خودروساز فرانسوی باز هم درخوایت خود مبنی بر خرید پارس خودرو را روی میز خواهد گذاشت.
بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو معتقدند هرچند خصوصیسازی و خروج دولت از ایران خودرو و سایپا امری لازم و ضروری است، با این حال اینکه چه کسی سهام آنها را خریداری خواهد کرد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. به عبارت بهتر، صرف خروج دولت از خودروسازی نمیتواند این صنعت را به سر منزل مقصود برساند و اینکه چه کسی سهام خودروسازان را می خرد نیز اهمیت بسیار زیادی دارد.
خیلی ها معتقدند بهتر است سهام خودروسازان داخلی در اختیار شرکتهای خودروساز خارجی قرار گیرد، زیرا با توجه به تجربهای که دارند، می توانند امثال پارس خودرو را در مسیر توسعه قرار دهند. به عنوان مثال، همین رنو در گذشته شرکت داچیای رومانی را که در آستانه نابودی بود، خرید و احیا کرد و این خودروساز رومانیایی حالا صادرات نیز دارد. در حال حاضر نیز سایپاییها اگر تا بازگشت خودروسازان خارجی به خصوص رنو صبر کنند و پارس خودرو را به آنها بفروشند، به نوعی آینده این شرکت را تضمین کرده اند. پارس خودرو یکی از مجهزترین خودروسازان داخلی است که میزبان محصولات با کیفیت خارجی بوده و در صورتی که به رنو واگذار شود، می تواند به هاب تولید این خودروساز فرانسوی در منطقه تبدیل شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
منطقی تشریح کرد: ساز و کار وزارت صمت برای واردات خودروهای اقتصادی؛ از تعرفه 20درصدی واردات تا معافیت از اسقاط
منطقی درباره سازو کار وزارت صمت برای واردات خودروهای اقتصادی توضیحاتی داد.
منوچهر منطقی درباره آئین نامه واردات خودرو، گفت: پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور می شد که افراد متمول می توانستند از آن استفاده کنند اما ما با برنامه ریزی و بررسی بازار، خلاهای موجود در این حوزه را احصا کردیم زیرا مقرر است با واردات خودرو از یک سو بازار تنظیم شود و از سوی دیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستورکار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گران قیمت تر نیز وارد می شوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز می کنیم که به بخشی که بیشترین مسئله را دارد رسیدگی کنیم.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش بینی شده است، توضیح داد: بله؛ زمانیکه قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت می گیرد به این معنا که هزینه حمل و نقل، تعرفه گمرکی، اسقاط(برای واردات هر خودرو 2 خودرو باید اسقاط شود) و... محاسبه خواهد شد سپس مشوق هایی برای کاهش مولفه های مذکور پیش بینی می شود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی به دست آید. مشوق هایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ به طور مثال تعرفه واردات تا 20 درصد کاهش می یابد، از اسقاط معاف می شوند و... .
خودروهای اقتصادی داخلی نیمه دوم سال آینده به بازار عرضه می شود
منطقی در ادامه درباره خودروهای جایگزین سمند و تیبا، اضافه کرد: این موضوع که در مقوله واردات چه کمکی می توان به تامین خودروهای موردنیاز خانواده های کم درآمد کرد، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.وی درباره برنامه خودروسازان درباره تولید خودروهای جایگزین سمند و تیبا، گفت: این دو شرکت در حال کار روی خودروهای اقتصادی هستند و نیمه دوم سال آینده محصول آن ها به بازار عرضه می شود، این نیاز در حال حاضر مقرر است با واردات تامین شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
تأثیر کوتاه مدت تعیین تکلیف خودروهای دپوشده بر بازار خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر دستوراتی که در رابطه با رسیدگی به مسئله خودروهای دپو شده صادر شده است، بیان می کند: تعداد خودروهای دپو شده بسیار زیاد است و تعیین تکلیف این میزان از خودروها نیز میتواند تاثیرات کوتاه مدتی را در بازار خودرو به همراه داشته باشد.
فربد زاوه در خصوص خودروهای دپو شده می گوید: موضوع خودروهای دپوشده در گمرک موضوع جدیدی نیست. سالهای گذشته، قبل از ممنوعیت واردات، خودروهایی وارد گمرک شدند و این خودروها به علت تصمیم ناگهانی برای ممنوعیت، در وضعیت بلاتکلیف قرار دارند. طبق این گزارشها، از سالها پیش و قبل از ممنوعیت واردات خودرو در سال 1397، بیش از 12 هزار خودرو وارد و در گمرک دپو شده که با اعمال ممنوعیت فرصت ترخیص پیدا نکرد و در نهایت با چند مصوبه و تمدید زمان، از دی ماه 1397 تا شهریور 1399 تعداد زیادی از آن ترخیص شد ولی حدود 2249 دستگاه به دلایل مختلف، ترخیص نشده و مدتهاست در گمرک مانده است. حالا آنطور که گفته میشود طی بازدید اخیر رئیس قوه قضائیه از بندر بوشهر، دستور تعیین تکلیف فوری خودروهای دپو شده صادر شده است و احتمالا به زودی وضعیت آنها مشخص خواهد شد؛ این خودروها بنا به شرایطی که دارند ممکن است به ضبط دولت درآمده و یا ترخیص و به صاحبان کالا تحویل داده شود.
عبدالمجید اجتهادی، مدیرعامل سازمان اموال تملیکی پیشتر در گفتگویی اعلام کرده بود، در رابطه با اینکه در جریان سفر اخیر رئیس قوه قضائیه به بوشهر، درباره خودروهای وارداتی که از سالها پیش در گمرک مانده و تعیینتکلیف نشده چه مسائلی مطرح و مورد توجه قرار گرفت، توضیحاتی داده است. وی گفته است:
یکی از مسائلی که مورد انتقاد رئیس قوه قضائیه قرار گرفت این بود که حدود پنج سال از توقیف و نگهداری این خودروها گذشته ولی همچنان در شرایط آب و هوایی نامناسبی قرار دارد و بخشی از ارزش خود را از دست داده و تعیین تکلیف نشده است، از این رو دستور بررسی فوری وضعیت خودروها صادر شد.
این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی در مورد وضعیت خودروهای دپو شده نیز گفت: «بخشی از این خودروها دارای پرونده قضایی است که امیدواریم که به زودی به سرانجام برسد و با صدور رای، تعیینتکلیف شود. ممکن است با رای صادره، خودرو به ضبط دولت درآید و یا اینکه رای برائت صادر و به صاحب خودرو استرادد شود.» معاون وزیر اقتصاد این را هم گفت که بخشی از این خودروها فاقد ثبتسفارش هستند که امکان ترخیص نداشتهاند، با این حال با دستور اخیر رئیس قوه قضائیه، احتمالا به زودی نیز تعیین تکلیف شوند.
تاثیر کوتاهمدت سیاستها بر بازار خودرو
وقتی صحبت از تعیین و تکلیف خودروهای دپو شده و احتمال ترخیص آنها به میان میآید این پرسش مطرح میشود که آیا رسیدگی به مسئله خودروهای دپو شده و ترخیص آنها میتواند تاثیر در بازار داشته باشد یا خیر؟ فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو در گفتوگو با ابتکار در پاسخ به این پرسش توضیح داد: اگر این خودروها تعیین تکلیف و ترخیص شوند ممکن است به صورت موقتی بازار را کمی تحت تاثیر قرار دهند.وی ادامه داد: باید بدانیم اگر قرار است در مسئله خودروهای دپوشده قانونی عمل کنیم این خودروها نباید ترخیص شوند. کالای که ثبت سفارش نشده اما وارد کشور شده و باید در دوره زمانی خودش از کشور خارج میشده است به دلیل عدم خروج باید خیلی وقت پیش املاک تملیکی این کالاها را رد و حراج میکرده است. بنابراین قانونا این خودروها نباید ترخیص شوند.
زاوه بار دیگر به مسئله تاثیر تعیین تکلیف این خودروها بر بازار اشاره کرد و گفت: تعداد خودروهای دپو شده قابل توجه است، اما ما در سالهای قبل هم تجربه مشابه داشتهایم و باید بدانیم که اینبار هم این تعداد خودرو میتواند به صورت موقت تاثیراتی را در بازار به همراه داشته باشد اما در شرایطی که راه واردات بی قید و شرط باز نباشد هر تصمیم و برنامهای پس از مدتی اثر خود را از دست خواهد داد و وضعیت بازار به شرایط قبل باز میگردد.
بررسی عوامل موثر بر ساماندهی بازار خودرو
این کارشناس صنعت خودرو در بخش دیگری از صحبتهایش به عوامل موثر بر ساماندهی قیمتها در بازار خودرو اشاره کرد و در این باره توضیح داد: باید تاکید کنم که تنها آزادسازی واردات خودرو سبب ایجاد آرامش در بازار و کنترل قیمتها نخواهد شد. یکی از اصلیترین و مهمترین مسائلی که میتواند قیمت خودرو در بازار را کنترل کند انضباط مالی دولت، انضباط سیستم بانکی و تغییرات سیاست خارجی است. وی تاکید کرد: اگر ما انضباط مالی نداشته باشیم هرقدر میزان تولید و یا واردات هم بالا باشد باز هم شاهد افزایش قیمتها خواهیم بود.
زاوه گفت: به عنوان نمونه میتوان به شرایط بازار در زمان آقایی احمدینژاد اشاره کرد. در آن زمان واردات آزاد بود، تولید افزایشی شد اما قیمتها در بازار خودرو افزایشی بود. بنابراین الزاما افزایش عرضه در شرایط تورمی و هنگامی که دولت با کسری شدید بودجه مواجه است منجربه کنترل قیمتها نمیشود و گاهی اوقات حتی برعکس هم عمل میکند. ما اگر به دنبال حل مشکل تورم هستیم، تورم با عرضه درست نمیشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
توقف تولید 5 خودرو؛ خودروسازان در فروش تخلف کرده اند
رئیس سازمان ملی استاندارد با تأکید بر اینکه خودروسازان باید برتعهدات قبلی خود پایبند باشند، اظهار کرد: خودروسازان بر اساس تعهدات 15 گانه می بایست برای این تعهدات اجازه می گرفتند و در این رابطه تخطی کردهاند.
مهدی اسلام پناه در نشستی با حضور خبرنگاران، در رابطه با اینکه چرا خودروسازان در ایفای تعهدات خود در خودروهایی که توقف تولید دارند تعلل می کنند، گفت: تولید پنج نوع خودرو شامل تیبا، تیبا 2، سمند، ساینا و 405 slx متوقف شده است؛ اگرچه تعهداتی که خودروسازان از قبل دارند نیز باید انجام شوند. به گفته وی، خودروسازان بر اساس تعهدات 15 گانه باید برای این تعهدات اجازه می گرفتند ولی در این رابطه تخطی کردهاند.وی در واکنش به اظهارات پلیس راهور که به تازگی گفته بود کیفیت خودروهای تولید داخل هیچ تفاوتی با گذشته نکرده، افزود: اگر طبق قانون سازمان ملی استاندارد در این رابطه مرجعیت دارید، بگذارید به وظایف خود عمل کنیم. اگر هم پلیس مرجعیت دارد برود به وظایفش عمل کند.
اسلام پناه در خصوص اینکه آیا احتمال توقف تولید تعداد بیشتری از خودروها است، گفت: هدف کسب ایمنی، استانداردسازی، رضایت مشتری و سلامت است. بر این اساس هر کالایی این موارد را پاس نکند، ممکن است مشمول بررسی، نظارت و کنترل باشد.
وی از برنامهریزی این سازمان برای تقویت عضویتها در پیمانهای بینالمللی و افزایش سهم ایران در تجارت حلال خبر داد و گفت: با وجود شرایط جنگی و مشکلات تامین کالاهای اساسی در جهان، در ایران ذخیره سازی کالاهای اساسی استاندارد مطلوب است.
کروز حامی طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده
کمتر کسی اطلاع دارد که باردار شدن میتواند به معنای از دست دادن شغل کسی باشد. زن باردار هفت ماههای را تصورکنید که تنها به این دلیل از کار صندوقداری خود اخراج شده که در حین کار نیاز به دستشویی رفتن بیشتری دارد. یا زن حقوق بگیر دیگری را تصور کنید که از کار خردهفروشیاش به این دلیل اخراج شده که گواهی استراحت پزشک معالج خود را که حاکی از معافیت وی از بلند کردن اجسام سنگین یا از بالا رفتن از نردبان در طول یک ماه و نیم آخر بارداری است به کارفرمای خود نشان میدهد: این دقیقا همان چیزی است که برای پاتریشیا لیی اتفاق افتاد.» این گزارشی است که چند سال پیش در نیویورک تایمز منتشر کرده و در آن از این حقیقت پرده بر میدارد که بارداری و ازدواج میتواند منجر به اخراج زنان از کار در آمریکا گردد.
زنان باردار در بلند کردن اجسام سنگین، ساعات کاری زیاد یا ایستادن طولانی مدت محدودیت دارند همین مساله باعث ظلم برخی کافرمایان به آنها شده و دستور اخراج آنها صادر میگردد. این موضوع به یک معضل جهانی در شاخصهای عدالت جنسیتی تبدیل شده است. پس بسیاری از زنان شاغل، فرزندآوری خود را به تعویق میاندازند تا مبادا شغل خود را از دست بدهند. لذا فعالان اجتماعی معتقدند باید بنگاههایی که نسبت به رعایت حقوق اجتماعی زنان متعهدند، تشویق شوند و عمکلرد آنها گزارش شود.
شرکت کروز به دلیل به کارگیری بیش از هشت هزار نیروی انسانی زن از جمله شرکتهایی است که بایستی از نظر رعایت شاخصهای اخلاقی عدالت جنسیتی مورد ارزیابی قرار گیرد. به همین ترتیب مسائلی را با مهرداد درویش مدیر منابع انسانی شرکت صنایع تولیدی کروز در میان گذاشتیم. او در ابتدا یادآور شد شرکت کروز برای استخدام زنان سرپرست خانوار نسبت به مردان اولویت قائل است. وی در همین رابطه در خصوص آمار نیروی انسانی این شرکت به تفکیک جنسیت گفت: 8000 نفر از کارکنان شرکت کروز خانم و در مقابل تنها 4900 نفر از نیروی انسانی مرد هستند.
مهرداد درویشی در خصوص شیفت های کاری به ویژه در ساعات پایانی که ممکن است تهدیدی برای امنیت رفت و آمد زنان باشد گفت: شرکت کروز نسبت به امنیت زنان در شهر حساس است و در انتهای هر شیفت سرویس ایاب و ذهاب تا درب منازل مهیا است، چرا که بحث امنیت پرسنل به ویژه بانوان از اهمیت بالایی برخوردار است.
درویشی در پاسخ به این سوال که کروز در صورت بارداری نیروی انسانی زن چه قوانینی دارد؟ گفت: در این راستا گروه قطعه سازی کروز حمایت ویژه ای از طرح جوانی جمعیت و تعالی خانواده در جهت افزایش جمعیت و تشویق به این امر انجام داده است. به گفته مدیر منابع انسانی کروز طرح فرزندآوری و استحکام خانواده از جمله مواردی است که شرکت برای آن اهمیت ویژه ای قائل است و اقدامات موثری برای اطمینان بخشیدن به بانوان برای حفظ کار در حین بارداری صورت گرفته است.
مدیر منابع انسانی کروز با اشاره به استقبال این مجموعه از ازدواج مجردان شاغل اظهار کرد: ازدواج مزایای خوب بیشماری برای انسان به ارمغان میآورد و کروز ضمن استقبال، هدایای ویژه، مرخصی و وام ازدواج ارائه میکند. همچنین به محض اینکه بانوان شاغل باردار میشوند وامهای ضروری و طرح بیمه تکمیلی تا سقف دو برابر به آنها پرداخت میشود.
درویشی با اشاره به اینکه جهت فراهم آوردن شرایط مناسب و ایده ال برای بانوان قبل و بعد از زایمان اهمیت ویژه ای قائل هستیم، گفت: خانمهای باردار شیفت شب تا پایان دو سالگی کودک به شیفت صبح منتقل میشوند. در فضاهایی که دارای آلایندگی است اجازه نمی دهیم فعالیتی داشته باشند. از آن جا که جایگاه شغلی آن ها حفظ میشود، هیچ دغدغهای در خصوص از دست دادن شغل خود بعد از مرخصی زایمان ندارند. وی ادامه داد: در صورتی شرایط همکاری از طرف فرد پس از فرزندآوری مهیا نباشد، میتواند همسر، فرزند و حتی برادر یا خواهر خود را جایگزین کند.
مدیر منابع انسانی کروز در پایان گفت: برای حفظ و نگهداری فرزندان تازه متولد شده برای بانوان شاغل از جمله مهمترین دغدغههای بارداری در عرصه جدید به حساب می آید که کروز علاوه بر پرداخت ماهانه کمک هزینه نگهداری فرزندان به پرسنل پروژه هایی از جمله ساخت بزرگترین و مجهزترین مهدکودک برای مادران شاغل در دستور کار است که به زودی افتتاح می شود.
کروز بارها به عنوان کارآفرین و کارفرمای نمونه معرفی شده و لوح و تقدیرنامههایی دریافت کرده است. این شرکت تولیدی از جمله شرکتهایی است که خود را نسبت به رعایت الزامات اخلاقی، شرعی و حقوقی در خصوص زنان متعهد میداند.
به نظر میرسد اهتمام کروز در تامین امنیت زنان و تامین نیازهای رفاهی زنان باردار و تسهیل ازدواج کارکنان نشانه خوبی از رعایت الزامات و شاخصهای عدالت جنسیتی باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.