شماره: 1064 / ۱۳۹۷ يازدهم آذر
تعداد بازدید : 2
فینالیست های برترین خودروی سال 2019 اروپا مشخص شد
در ماه های گذشته به معرفی بهترین خودروی سال از دید مجلات و کارشناسان بزرگ صنعت خودروسازی پرداختیم، اما به نظر شما برترین خودروی سال 2019 چه خواهد بود؟
به گزارش پرشین خودرو، هرساله از سوی وبسایتهای خودرویی و مجلات بزرگ مرتبط با حوزه خودرو، شاهد نظرسنجی و رای گیریهای مختلفی برای انتخاب برترین خودروی سال پیش رو هستیم، امسال هم گروهی از وبسایتها و مجلات بین المللی بعد از بررسی تعداد بسیار زیادی از خودروهای آماده شده برای سال جدید، به تازگی لیستی از 7 خودروی مختلف اروپایی منتشر کرده اند که به مرحله فینال راه پیدا کرده تا پس از نظرسنجی و رای گیری نهایی، سه خودروی برتر سال 2019 در بازار اروپا انتخاب شوند.سال گذشته نامزد بهترین خودروهای سال اروپا به ترتیب آلفارومئو استلویا، آئودی A8، بی ام و سری 5 ، سیتروئن C3 ایرکراس، کیا استینگر، سئات ایبیزا و همچنین خودروی کراس اوور ولوو XC40 بودند که در نهایت خودروی کراس اوور ولوو XC40 موفق به دریافت عنوان بهترین خودروی سال اروپا شد، اما به نظر شما برای سال 2019 میلادی کدامیک از خودروهای زیر به عنوان خودروی سال اروپا معرفی می شود؟در پایان لازم به ذکر است که پس از معرفی فینالیستهای بهترین خودروی سال اروپا، نتیجه آن به رسم عادت در نمایشگاه بین المللی ژنو اعلام خواهد شد که دور جدید آن در ماه مارس 2019 برگزار خواهد شد و بلافاصله پس از اعلام برترین خودروی سال، جزییات آن را در پرشین خودرو مورد بررسی قرار خواهیم داد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
سرپرست سازمان توسعه تجارت: برنامهای برای آزاد شدن واردات خودرو نداریم
سرپرست سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه برنامهای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد، گفت: از هیات دولت خواستاریم تا هر چه زودتر وضعیت خودروهای در گمرک مانده را تعیین تکلیف کند.
محمدرضا مودودی در رابطه با آخرین تصمیمات در مورد واردات خودرو، گفت: در حال حاضر هیچ برنامهای برای آزاد شدن واردات خودرو وجود ندارد.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر اینکه مدیریت منابع ارزی در شرایط فعلی بسیار حائز اهمیت است، افزود: در حد امکان سعی میشود تا اجازه واردات کالاهایی مثل خودرو و لوازم خانگی که امکان تولید آن در داخل کشور فراهم است، داده نشود.
وی بیان داشت: مدیریت منابع ارزی، سیاست جلوگیری از افزایش مصارف ارزی و اینکه این منابع صرف کالاهای لوکس نشود، برای ما بسیار مهم است.
سرپرست سازمان توسعه تجارت همچنین درباره تعداد خودروهای مانده در گمرکات و نحوه ترخیص آن گفت: حدود 16 هزار دستگاه خودرو در گمرکات کشور مانده که هنوز تعیین تکلیف نشده است.
مودودی با بیان اینکه تعدادی از خودروهای در گمرک مانده جزء خودروهایی است که در مورد واردات آن تخلف صورت گرفته، بیان داشت: حدود 11 هزار دستگاه از 16 هزار دستگاه خودرویی که در گمرکات مانده، ثبت سفارش قانونی شده، ولی بعد از ممنوع شدن واردات خودرو در گمرک متوقف شده است. وی افزود: تصمیمگیری در مورد ترخیص این خودروها در اختیار سازمان توسعه تجارت ایران نیست. مودودی گفت: از آنجا که شرکتهای وارد کننده خودرو که خودروهای آنها در گمرک مانده است، نسبت به مردم تعهد دارند، بنابراین از هیات دولت خواستاریم تا هر چه سریعتر برای تعیین تکلیف این خودرو تصمیمگیری شود. سرپرست سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: همچنین از آنجا که این خودروها بخشی از منابع کشور است که در گمرکات مانده، نباید اجازه داده شود که این منابع آسیب ببیند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 7
تولید خودرو در محدوده قرمز
آن طور که آمار ثبت شده خودروسازان بزرگ کشور در بورس نشان میدهد، ایران خودرو و سایپا روندی پرنوسان را در تولید طی 8 ماه امسال (فروردین تا آبان) پشت سر گذاشتهاند. طبق ارقام منتشره از سوی ایران خودرو و سایپا در بورس، دو خودروساز بزرگ کشور در مقاطعی از بازه زمانی تحت بررسی، با روندی رو به رشد در تیراژ مواجه و در مقاطعی دیگر با افت تولید روبهرو شدهاند. پیش از آنکه به جزئیات این نوسان ورود کنیم، به بررسی دلایل آن میپردازیم تا مشخص شود چرا تیراژ خودروسازان طی ۸ ماه امسال تا این حد بالا و پایین شده است.
بهنظر میرسد اصلیترین دلیل دامنه پرنوسان تولید خودروهای داخلی طی امسال (بهخصوص از خرداد به بعد)، تحریمها و همچنین مشکلات و محدودیتهای اقتصادی است. هرچند تحریمهای مرتبط با صنعت خودرو از نیمه مردادماه رسما آغاز شد، اما اثرات آن از همان روزی که دونالد ترامپ رئیسجمهور آمریکا خروج کشورش را از توافق هستهای و برجام اعلام کرد، رفته رفته پدیدار شد. هجدهم اردیبهشت امسال بود که ترامپ خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد و خبر از بازگشت تحریمها علیه ایران داد. وی خودروسازی کشور را در اولویت تحریم گذاشت و در نهایت اواسط مرداد، وعدهاش را عملی کرد تا صنعت خودرو ایران در گرداب تحریمهایی سخت گرفتار شود.
پس از اعلام خروج آمریکا از برجام، خودروسازان خارجی که به قصد تولید و سرمایهگذاری به ایران آمده بودند، کمکم چمدانهایشان را بستند و آماده رفتن شدند تا با جرائم سخت آمریکاییها مواجه نشوند. اثرات روانی خروج آمریکا از برجام خیلی زود خود را نشان داد، تا جایی که روند تامین قطعات و مواد اولیه از خارج و همچنین نقلوانتقالات مالی رو به کندی رفت و پس از بازگشت تحریمها در نیمه مرداد، کندتر و کندتر نیز شد.
طی چند ماهی که از آغاز تحریم صنعت خودروی ایران میگذرد نیز ضمن خروج خودروسازان معتبر خارجی از کشور، روند تامین مستقیم قطعات از آنها تقریبا متوقف شده و پیامدهای آن به وضوح در روند نزولی تولید خودروسازان قابل مشاهده است. با توجه به آنکه وابستگی به قطعات خارجی در خودروسازی ایران هنوز وجود دارد، این موضوع خود را در دوران تحریم به وضوح نشان میدهد و در حال حاضر نیز به یکی از عوامل اصلی نزولی شدن تیراژ تبدیل شده است. در این شرایط، خودروسازان بهدنبال آن هستند تا قطعات موردنیاز خود را از منابع فرعی (که احتمالا با کاهش کیفیت و افزایش هزینه تامین همراه است) تهیه کنند. آنها البته در فرصت سه ماههای که پس از خروج آمریکا از برجام تا بازگشت تحریمها داشتند، استفاده و تا حد امکان اقدام به ذخیره قطعات کردند. هرچند تیراژ خودروسازان روند عادی گذشته را ندارد، با این حال ذخیره قطعات سبب شد تولید خودرو در کشور تا پایان مهر افت خیلی زیادی را تجربه نکند، اما با اتمام این ذخایر و در صورت عدم تامین قطعات از منابع فرعی، سقوط آزاد تولید خودرو دور از ذهن نیست.
آن طور که فعالان صنعت خودرو میگویند، اگر مجموعه مشکلات و محدودیتهای داخلی حل شود، آنها با توجه به تجربیات قبلی، توانایی اداره امور خود را در دوران تحریم خواهند داشت. منظور آنها از مشکلات و محدودیتهای داخلی، بیشتر مسائلی مانند قیمتگذاری دستوری و سختگیری در ترخیص مواد اولیه و قطعات از گمرک و همچنین گرههای بانکی بهخصوص در بخش گشایش اعتبار است. فعالان صنعت خودرو بر این باورند که خودروسازی و قطعهسازی کشور در حال حاضر علاوهبر تحریمهای خارجی، با تحریمهای داخلی نیز مواجه است و اتفاقا دومی آنها را بیشتر آزار میدهد.
در این بین، کاغذبازیهای زیاد در پروسه ثبتسفارش قطعات و مواد اولیه و همچنین ترخیص آنها از گمرک، دست و پای خودروسازان و قطعهسازان را برای سرپا نگه داشتن تولید بسته است. مشکل اصلی در این ماجرا، به ارز مربوط میشود، چه آنکه با وجود تداوم قیمتگذاری دستوری، ارز دولتی در اختیار زنجیره خودروسازی قرار نمیگیرد. از آن سو، داستان دریافت مابهالتفاوت ارزی از خودروسازان و قطعهسازان نیز هنوز کم و بیش پابرجاست. البته خودروسازان ظاهرا بابت قطع یارانه ارزی موضع منفی ندارند، منتها حرفشان این است که قیمتگذاری نیز باید آزاد شود. به اعتقاد آنها، وقتی پرداخت ارز دولتی به زنجیره خودروسازی قطع شده و نرخ مواد اولیه نیز بالا رفته، دیگر قیمتگذاری دستوری معنایی ندارد و باید لغو شود. موضوع قیمت خودرو سالهاست یکی از چالشهای بزرگ خودروسازی کشور بهشمار میرود و در شرایط فعلی که تحریمها برقرار و نرخ ارز و مواد اولیه صعود کرده، بیش از هر زمان دیگری مطرح است.
در مجموع، شرایط کلی برای فعالیت عادی خودروسازی کشور فراهم نیست و مجموعهای از عوامل داخلی و خارجی، سبب شده تیراژ در مسیری نزولی قرار گیرد. اوضاع به شکلی است که فعالان صنعت خودرو اخیرا در نامهای به رئیسجمهوری تاکید کردند ادامه کار با این شرایط امکانپذیر نیست و اگر اصلاحات و اقدامات لازم در مورد مسائلی مانند ترخیص قطعات و لغو قیمتگذاری دستوری صورت نگیرد، تولید خودرو متوقف و موجی بزرگ از بیکاری ایجاد خواهد شد.
اما ببینیم آمارهای اعلامی خودروسازان به بورس، چه جزئیاتی از افت و خیز تولید را در خود جای داده است. مقایسه نمودار ایران خودرو و گروه خودروسازی سایپا با یکدیگر، نشان میدهد هر دو شرکت روندی تقریبا یکسان را در هشت ماه امسال طی کردهاند. بر این اساس، هر دو خودروساز فروردین را با تولیدی کمتر از ظرفیت اسمی خود به پایان رساندهاند که البته این موضوع روال عادی هر ساله بهشمار میرود و با تعطیلات نوروزی در ارتباط است. طبق نمودارهای موجود، ایران خودرو در این ماه ۳۰ هزار و ۱۹۰ دستگاه تیراژ داشته و سایپاییها نیز ۲۹ هزار و ۶۵۹ دستگاه انواع محصول را به تولید رساندهاند. طبق معمول، تیراژ خودروسازان در اردیبهشت رشدی بزرگ را تجربه و ایران خودرو ۶۴ هزار و ۴۷۹ دستگاه تولید را به نام خود ثبت کرده و گروه خودروسازی سایپا هم ۴۷ هزار و ۵۴ دستگاه تیراژ داشته است.
روند نزولی تولید در هر دو شرکت اما از خرداد (پس از اعلام خروج آمریکا از برجام) آغاز و تا پایان شهریور ادامه داشته است. بر این اساس، تیراژ ایران خودرو در خرداد به ۳۶ هزار و ۷۹۲ دستگاه نزول کرده و در تیر نیز به ۳۱ هزار و ۲۶۶ دستگاه رسیده است. هرچند ایران خودروییها در مرداد و نسبت به تیر، افزایش تیراژ را ثبت کردهاند، با این حال در شهریور دوباره افت کرده و تولیدشان به زیر ۳۰ هزار دستگاه رسیده است. در این بازه زمانی، سایپاییها روندی کمی متفاوت را طی کرده از خرداد تا شهریور، کاهش تیراژ داشتهاند. این خودروساز در خرداد ۳۳ هزار و ۱۶۶ دستگاه انواع محصول را به تولید رسانده و در تیر نیز ۳۱ هزار و ۲۳۸ دستگاه تیراژ داشته است. در مرداد و شهریور نیز به ترتیب ارقام ۲۵ هزار و ۷۱۷ دستگاه و ۲۰ هزار و ۵۸۵ دستگاه برای گروه خودروسازی سایپا در تولید به ثبت رسیده است.
دو خودروساز بزرگ کشور اما در مهر امسال ناگهان افزایش تیراژ را تجربه کردهاند. طبق آمار، ایران خودروییها توانستهاند در اولین ماه پاییز ۳۵ هزار و ۳۹۷ دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند که در مقایسه با شهریور، مرداد و تیر، روندی افزایشی را نشان میدهد. سایپا هم تیراژی ۲۸ هزار و ۳۲۵ دستگاهی را در مهر به ثبت رسانده تا در مقایسه با شهریور و مرداد، روندی افزایشی داشته باشد. بهنظر میرسد تسریع روند ترخیص قطعات و مواد اولیه از گمرک، یکی از دلایل رشد تیراژ خودروسازان در مهر بوده است. این البته در حالی است که ایران خودرو و سایپا در آبان، آماری ناامیدکننده را به ثبت رسانده و رکورد کاهش تولید ماهانه خود را شکستهاند.
بر این اساس، ایران خودرو در آبان تنها ۲۱ هزار و ۹۲۳ دستگاه تیراژ داشته که از تمام آمارهای ماهانه این شرکت طی سالجاری کمتر است. همچنین سایپاییها هم ۲۰ هزار و ۲۹۵ دستگاه تیراژ را به ثبت رساندهاند که طی هشت ماه امسال کمترین بوده است. باید منتظر ماند و دید روند کاهشی تیراژ خودروسازان در ماههای آینده نیز ادامه خواهد داشت یا سرنوشتی دیگر در انتظار آنهاست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
خواست چند ساله واردکنندگان از وزارت صمت؛ شوک بزرگتری در انتظار واردکنندگان خودرو است!
هر روز میزان فشار به واردکنندگان از محل توقف خودروها در گمرک بیشتر و زیان حاصل از آن رقم بزرگتری می شود. طرح ممنوعیت واردات خودروهای ساخته شده به بازار ایران درحالی از تیرماه ابلاغ شده که بررسیها نشان میدهد از ابتدای امسال قیمت انواع خودروهای وارداتی افزایش قابل توجهی را تجربه کرده است.هر چند رشد شدید قیمت خودروهای وارداتی پس از رشد قیمت ارز در بازار و از سه ماه پایانی سال گذشته رخ داد و به تدریج بازار خودروهای خارجی مونتاژ داخل را نیز تحت تاثیر قرار داد اما این جریان در چند ماه اخیر زمینه را برای رشد قیمت خودروهای داخلی نیز فراهم کرد.
حال با گذشت 5 ماه از ممنوعیت واردات خودرو و تبعات این تصمیم بر اوضاع واردکنندگان و تعطیلی یکی پس از دیگری برندها اظهارات برخی از مسئولان حاکی از ادامه این شرایط تا پایان و پیش بینی احتمال رفع ممنوعیت به شرط افزایش تعرفه و واردات با ارز آزاد است موضوعی که به نظر بسیاری از کارشناسان بازار خودرو های وارداتی را با شوکی بزرگ تر مواجه خواهد کرد.
در همین راستا یک کارشناس بازار خودرو با اشاره به تبعات افزایش تعرفه واردات خودرو در اوضاع کنونی بازار خودروهای خارجی در کشور گفت: در صورتی که دولت با رفع ممنوعیت واردات خودرو تصمیم به افزایش تعرفه واردات بگیرد بازار خودروهای وارداتی تاثیر از افزایش قیمت این خودروها کوچک تر خواهد شد.
علی شکوهی با اشاره به تاثیر نرخ ارز بر افزایش 80 تا 100 درصدی قیمت خودروهای وارداتی در بازار غیر رسمی گفت: در صورتی که در اوضاع فعلی بازار، تعرفه های جدیدی نیز اضافه شود به طور قطع در فاز اول افزایش تعرفه ها سهم بازار خودروهای وارداتی به کمتر از 20 تا 30 درصد خواهد رسید.وی تاکید کرد: در صورت رفع ممنوعیت و بالا بردن نرخ تعرفه و واردات خودرو با ارز آزاد شوک بزرگ تری به بازار وارد می شود.
شکوهی در ادامه به تاخیر شرکتها در انجام تعهدات خود به خریداران خودروهای وارداتی اشاره کرد و گفت: دولت با ممنوعیت فضای سختی را برای واردکنندگان ایجاد کرد و همزمان فشار وارد می کند که باید هر چه سریعتر شرکتها به تعهداتشان عمل کنند اما زمانی که امکان اینکار فراهم نیست راهکاری برای شرکتها در انجام به موقع تعهدات باقی نمی ماند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
اخبار
مدیرعامل گروه سایپا تاکید کرد:
ارتقای فرهنگ بهره وری، صرفه جویی و مدیریت بر هزینه ها در تمامی سطوح سازمانی
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: ارتقای فرهنگ بهره وری، صرفه جویی و مدیریت بر هزینه ها در تمامی سطوح سازمانی باید به صورت جدی مدنظر قرار گیرد.
دکتر محمدرضا سروش در مراسم گرامیداشت هفته بسیج در جمع بسیجیان گروه خودروسازی سایپا با بیان مطلب فوق، تصریح کرد: آنچه که وظیفه ما به عنوان نیروهای بسیجی در گروه سایپاست، شناخت وضعیت مجموعه سایپا و تلاش در جهت اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از کالای ایرانی و توجه به حل ریشه ای مسائل شرکت برای ارتقای کیفیت و قیمت تمام شده محصولات موردنیاز مردم عزیز کشورمان است.
مدیرعامل گروه سایپا با اشاره به گرامیداشت ایثارگری های بسیجیان جان برکف که از عمر و حیات خویش در جهت دفاع از ارزش ها و مبانی اعتقادی گذشتند، گفت: امام راحل عظیم الشان فرمان تاسیس شجره طیبه بسیج را صادر کردند و این شجره مبارک باعث قوام و پایداری مردم ما در جنگ هشت ساله و دفاع از آرمان های انقلاب و سربلندی کشور شده است.
وی افزود: ازخودگذشتگی و ایثار از صفات متعالی انسانی است و ارزش واقعی انسان ها به میزان فداکاری و ازخودگذشتگی برای غیرخود است و هرقدر شعاع فداکاری برای غیرخود بزرگتر باشد، رشد و تعالی انسان بیشتر خواهد شد.
سروش با اشاره به اینکه حد اعلای ازخودگذشتگی و ایثار در نهضت عاشورا و حرکت امام حسین (ع ) تجلی یافت، گفت: وظیفه داریم در جهت تعالیم و آموزه های دینی آن بزرگواران در مسیر رشد و تعالی خود و جامعه با ازخودگذشتگی ها و ایثار به شکوفایی جامعه کمک کنیم.
مدیرعامل گروه سایپا با تاکید بر اصول و نظام های سازمانی جهت ایجاد نظم و آرامش و جلوگیری از تبعیض در سطوح مختلف سازمان گفت: مدیریت ارشد توجه ویژه ای به معیشت کارکنان داشته و خواهد داشت و باید همه با هم در اصلاح ساختار سازمانی و چابک سازی سازمان همکاری و فرهنگ سازی کنیم. همچنین داخلی سازی قطعات و حذف مجموعه هایی که باعث کندی روند تولید شده به صورت جدی دنبال خواهد شد.
سروش افزود: با تلاش جدی همکاران، معرفی محصول جدید اس پی 100 در اولویت برنامه های سایپا قرار گرفته تا این پروژه متوقف شده، احیا و طی 14 ماه آینده به تولید انبوه برسد. همچنین فروش دارائی های مازاد و شرکت های خارج از زنجیره ارزش گروه از برنامه های شرکت است که با تلاش جمعی در چارچوب محورهای پنجگانه برنامه ای گروه سایپا، انتظار داریم که دوباره بتوانیم به دوران شکوفایی سایپا برسیم و باید در این مسیر کوشا و موثر باشیم.
مدیرعامل گروه سایپا گفت: از تمامی همکاران بسیجی درخواست دارم که با فرهنگ و روحیه بسیجی نظیر: صداقت، سلامت و پاکدستی در تمامی عرصه های سازمان به مدیریت ارشد کمک کنند تا بتوانیم این مسئولیت خطیر و امانتی که به ما سپرده شده است را به سرمنزل مقصود برسانیم.
وی در پایان از تمامی همکاران بسیجی خواست که با عزمی پولادین و نیتی خالصانه در جهت اهداف پنجگانه اعلامی مدیریت ارشد گروه جهت بهبود وضعیت شرکت همکاری و هماهنگی بیشتری داشته باشند و با روحیه ایثار و ازخودگذشتگی در جهت توسعه فرهنگ بهره وری، صرفه جویی و مدیریت بر هزینه ها تلاش کنند.
پیشبینی چگونگی اتفاقات بازار خودرو
پس از آزادسازی قیمت
یک کارشناس خودرو میگوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها نیز به موقع انجام شود، بیشک سفتهگران و دلالان از صف تقاضا خارج و از طرف دیگر حوالههای جعلی نیز در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای متقاضیان واقعی قانونمند میشود.
در روزهایی که صنعت خودرو دچار چالشهای متعدد شده آزادسازی قیمت خودرو چه کمکی به این صنعت و همچنین و مردم خواهد کرد؟ برخی فعالان خودرویی میگویند: در حال حاضر بازار خودرو کشور چندان رقابتی نیست و واردات نیز ممنوع است. با این حال، حذف یارانه ارزی زنجیره خودروسازی کشور، پرونده آزادسازی قیمت را دوباره به جریان انداخته است. بر این اساس، خودروسازان و قطعهسازان و برخی کارشناسان معتقدند دولت بهتر است حالا که یارانه ارزی صنعت خودرو را قطع کرده، قیمت را آزاد کند تا تولید آسیبی جدی نبیند. در مقابل اما عدهای هم براین باورند که همزمان با آزادسازی قمیت خودرو تعرفه واردات کاهش یابد تا بلکه بازار این صنعت روند رقابتی شدن را به خود بگیرد.
فربد زاوه، کارشناس بازار خودرو میگوید: چنانچه آزادسازی قیمت خودرو به طور شناور حرکت کند و توزیع خودروها نیز به موقع انجام شود، بیشک سفتهگران و دلالان از صف تقاضا خارج و از طرف دیگر حوالههای جعلی نیز در جامعه برچیده خواهد شد. از این رو فرهنگ خرید برای متقاضیان واقعی قانونمند میشود.
او میافزاید: اگر در روند توزیع خودروها اختلالی پیش نیاید قیمتهای تمام شده خودرو نیز کاهش خواهد یافت. بنابراین شرکت سازنده منافع کسب کرده و سود سرشار از تولید را در حوزه کیفیت خرج میکند. با پیدایش چنین سیستمی افراد دلال از بازارهای سیاه خارج میشوند و به ازای آن نیز سرمایهگذاران جدید برای ورود به بازار علاقهمند میشوند. زاوه میگوید: در شرایط جدید مدیران خودروسازی باید حواسشان به حلقه آخر تولید خودرو که همان تامینکنندگان قطعه است،باشد. چرا که در وضعیت کنونی انحصاراتی در بازار قطعات خودرو مشاهده میشود. همین انحصارها از گذشته دور تاکنون اجحاف را در حقوق مصرفکنندگان به دنبال داشته، بنابراین چنانچه میخواهیم این طرح با شکست مواجه نشود باید دست دلالان در تامین قطعات خودرو را به کلی قطع کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
دوکلمه خبر
«آغاز طرح سرویس کلینیک زمستانه ۹۷ شرکت رامک یدک «
این طرح شامل تخفیفاتی از قبیل اجرت سرویس ها ، فروش روغن ،فروش تیغه برف پاک کن ، فروش مایع شیشه شور و کارت امداد و همچنین بازدید های رایگان خودرو از ویژگی های شاخص این طرح بازدید زمستانه رامک یدک می باشد.
با توجه به نزدیک بودن آخرین روزهای پاییز بررسی و معاینه کلی خودرو راهی است برای جلوگیری از بوجودن آمدن مشکلات احتمالی خودرو ها در این فصل ، مدیر شبکه خدمات رامک یدک اعلام کرد که این طرح با هدف سلامت خودروهای سانگ یانگ بطور همزمان در تعمیرگاه مرکزی و کلیه نمایندگی های خدمات پس از فروش در سراسر کشور از تاریخ 10 آذر لغایت 22 آذر ماه جاری اجرا خواهد شد . مالکین محترم می توانند با مراجعه به نمایندگی های مجاز شرکت رامک یدک در سراسر ایران از خدمات این طرح بهره مند گردند.
بازار خودرو در انتظار تعیین تکلیف قیمت های جدید
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران گفت: با وجود کاهش نرخ ارز، قیمت خودروها در بازار تغییری نداشته و بازار در انتظار تعیین قیمت های جدید باقی مانده است.
سعید موتمنی در گفت و گو با «عصر خودرو» با تاکید بر این که قیمت ها با وجود کاهش نرخ ارز تغییری نکرده است، گفت: این در حالیست که پیش بینی می شد با کاهش نرخ ارز شاهد کاهش حدود 30 تا 40 درصد قیمت خودروها در بازار باشیم.وی افزود: این شرایط به این دلیل است که در حال حاضر هیچ عرضه ای به بازار انجام نمی شود و هر خریدی هرچند به صورت اندک از خودروهای موجود در بازار انجام می شود ضمن آن که با عرضه قطره چکانی خودروهای مورد نیاز به دست خریداران می رسد.
این فعال بازار خودرو با تاکید بر این که در صورت عرضه به طور قطع شاهد کاهش قیمت در بازار بودیم، تصریح کرد: هم اکنون به دلیل مشخص نشدن قیمت ها عرضه در بازار به شدت کاهش یافته و این کمبود عرضه و نابسامانی ماه ها است ادامه دارد و بازار همچنان در انتظار تعیین و تکلیف قیمت ها است و از سوی دیگر خودروساز نیز به تعهدات فروش خود عمل نمی کند.
موتمنی در تشریح وضعیت بازار خودروهای وارداتی نیز گفت: در چند ماه اخیر و همزمان با افزایش نرخ ارز قیمت ها افزایش یافت و حتی با وجود کاهش نرخ دلار از 18 هزار تومان به 11 هزار تومان باز هم قیمت ها کاهش نیافته است. برای نمونه قیمت سانتافه در ماه های اخیر همزمان با نوسانات قیمت تنها حدود 5 میلیون تومان کاهش و یا افزایش داشته است.
رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو تهران ادامه داد: ماه ها است که خودرو وارد کشور نمی شود اما خودرو به اندازه کافی در بازار وجود دارد و خرید و فروشی نیز انجام نمی شود و قیمت ها نیز همچنان بالا است چرا که با احتساب دلار 10 هزار تومانی و قیمت جهانی خودرو همراه با تعرفه های تعیین شده، قیمت ها به میزان فعلی خواهد بود مگر ان که تعرفه ها به میزان سابق بازگردد.وی یادآور شد: در سه ماه اخیر خرید و فروشی در بازار انجام نشده و اختلاف قیمتی هم به وجود نیامده است و این اختلاف قیمت تنها در خودروهای داخلی بوده این در حالیست که خریداران نیز به دلیل بالا بودن قیمت ها در انتظار تعیین و تکلیف قیمت های جدید هستند و معتقدند که نباید با قیمت های فعلی اقدام به خرید کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.