شماره: 1828 / ۱۴۰۰ ششم بهمن
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر جهاد کشاورزی:
دیپلماسی کشاورزی در اولویت قرار دارد
وزیر جهاد کشاورزی بر اهمیت توجه به دیپلماسی کشاورزی در کرمان تاکید کرد و گفت: صادرات محصولات کشاورزی باید توسعه یابد.
سید جواد ساداتی ظهر سه شنبه در کنگره بین المللی علوم زراعت و اصلاح نباتات در دانشگاه شهید باهنر به صورت ویدئو کنفرانس حضور یافت و از اندیشمندان، محققان و فعالان این عرصه خواست برای حل مشکلات بخش کشاورزی در زمینههای مختلف با وزارت کشاورزی همکاری و همیاری کنند.
وی ادامه داد: بدون شک یکی از سیاستهای ما تولیدات صادرات محور و توسعه صادرات در قالب دیپلماسی کشاورزی به کشورهای همسایه است زیرا این امر در کنار امنیت میتواند فواید اقتصادی قابل توجهی به همراه داشته باشد.
وی در خصوص توسعه زیر ساختهای کشاورزی گفت: دولت در این زمینه با تمام توان پای کار است اما باید برای ورود بخش خصوصی و جذب سرمایه ابتکار عمل داشته باشیم و کار قابل توجهی انجام شود.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: در گذشته کمتر در زمینه جذب سرمایه گذار در بخش کشاورزی کار انجام شده و سرمایه گذاران در این زمینه با جذابیتهای موجود مواجه نشدهاند که در این زمینه باید کار ویژه انجام شود.ساداتی با اشاره به فساد برخی از محصولات کشاورزی در باغها و مزارع بیان کرد: این مساله فقط یک دلیل دارد و آن نبود صنایع تبدیلی است و اینجا دقیقاً جایی است که باید بخش خصوصی فعال باشد.
وی بر سلامت تولیدات کشاورزی و استفاده از روشهای روز و دانش بنیان در زمینه تولید محصولات تاکید کرد و افزود: این مساله از ضرورتهای پیش رو است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی با اشاره به لزوم بازاریابی و فروش و برندینگ محصولات کشاورزی بیان کرد: برخی از تولیدات متاسفنه به نام کشورهای دیگر در بازار جهانی ارائه میشود که این مساله نیز قابل قبول نیست و باید در این زمینه برنامه ریزی و کار مؤثر انجام شود و سود افزوده تولید و فروش محصول به کشور بازگردد.
رکورد تولید لباسشویی در ایران شکسته شد!
در جشنی با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی انتخاب الکترونیک از 600 هزارمین محصول تولید شده از سوی این شرکت در سال جاری رونمایی شد.
انتخاب الکترونیک، بزرگترین تولیدکننده محصولات لوازم خانگی در ایران است که سهم قابل توجهی از تولید محصولات مختلف سبد کامل لوازم خانگی در کشور دارد و برهمین اساس حجم چشمگیری از نیاز خانوادههای ایرانی در بازارهای لوازم خانگی از سوی محصولات برندهای وابسته به این گروه صنعتی (اسنوا، دوو و بُست) تامین میشود.
حرکت بر اساس رویکردهای جدید اقتصادی، تولید و طراحی محصولات جدید لوازم خانگی مبتنی بر نیاز خانوادههای ایرانی، عمق ساخت داخل بالای محصولات و عدم وابستگی به کشورهای خارجی برای تولید، تامین به موقع محصولات مورد نیاز بازار و سبدهای محصولی متنوع از لحاظ قیمت و فناوری، از جمله مهمترین مزیتهای رقابتی انتخاب الکترونیک در صنعت و بازار لوازم خانگی ایران است که باعث شده این گروه صنعتی پرچمدار تحقیق و توسعه، تولید، فروش، لجستیک و خدمات پس از فروش لوازم خانگی در کشور باشد.
به گفته مهدی نصری، مدیر محصول شوینده در انتخاب الکترونیک لباسشوییهای تولید شده در انتخاب الکترونیک حاصل تلاش یک تیم چندهزارنفری برای تولید بهترین محصول منطبق با نیاز مشتری است و تولید 600 هزارمین محصول لباسشویی در یک سال نشان دهنده جهش تقریبا دوبرابری تولید محصول نسبت به مدت مشابه در سال گذشته است.
بر اساس این گزارش، در جشنی با حضور مدیران ارشد گروه صنعتی انتخاب الکترونیک از 600 هزارمین محصول تولید شده از سوی این شرکت در سال جاری رونمایی شد.
فولاد مبارکه موفق به کسب عنوان شرکت پیشرو در میان 500 شرکت برتر ایرانی شد
مطابق گزارش گروه کارشناسی رتبهبندی IMI-100 ، براساس نتایج به دست آمده از رتبه سال 1400، فولاد مبارکه میان 500 شرکت بزرگ کشور، به عنوان شرکت پیشرو انتخاب شد. همچنین این شرکت موفق به کسب رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه فلزات اساسی ، رتبه دوم از نظر شاخص ارزش افزوده و رتبه سوم از نظر شاخص فروش گردید.بیستوچهارمین همایش رتبهبندی شرکتهای برتر ایران (IMI-100) امروز 4 بهمنماه 1400 با حضور مقامات کشور و مدیران شرکتهای برتر ایرانی ازجمله مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه، به میزبانی سازمان مدیریت صنعتی کشور در مرکز همایشهای صدا و سیما برگزار شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
رئیس هیات عامل ایمیدرو:
نقش بانوان در توسعه ایمیدرو جدی است
رئیس هیات عامل ایمیدرو با تاکید بر نقش توسعه منابع انسانی در استراتژی های این سازمان، اعلام کرد: نقش بانوان در توسعه ایمیدرو جدی و از اهمیت برخوردار است.
وجیه ا… جعفری در مراسم تقدیر از کارکنان زن این سازمان ضمن تبریک میلاد حضرت فاطمه (ص)، اظهار داشت: ایمیدرو جایگاه قابل توجهی در اقتصاد دارد و با توجه به ذخایر غنی و امکان ایجاد ارزش افزوده و ایجاد اشتغال، می تواند تاثیرگذاری بالایی در توسعه اقتصاد ایفا کند.
وی افزود: در این میان، بانوان کارمند در کنار نقش پراهمیتی که در زندگی روزمره همه ما دارند، می توانند در توسعه سازمانی و کشور نقش آفرینی کنند.
رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به موضوع «تقویت منابع انسانی» به عنوان یکی از استراتژی های ایمیدرو، گفت: بدون شک، توسعه و پیشبرد سازمان نیازمند توجه به منابع انسانی است و در صورت توانمند نبودن این حوزه، ساختار مدیریتی، افول سازمان را تجربه خواهد کرد.
وی ادامه داد: براساس این استراتژی، جلسات مختلفی با کارکنان برگزار شده و دغدغه های پیش روی آنها و از جمله بانوان را گروه بندی کرده ایم. اکنون در حال بررسی این نیازها در کمیته منابع انسانی هستیم تا نسبت به رفع مواردی که قانون اجازه می دهد، اقدام کنیم.
استعدادیابی و ارزیابی کارمندان زن
جعفری با بیان اینکه ارتقای واقعی کارکنان، جابجایی سمت نیست بلکه میزان نفوذ عملکرد افراد در کار است، تصریح کرد: با توجه به نقش بانوان در توسعه سازمانی، همواره تلاش کرده ایم از توانمندی همکاران خانم استفاده کنیم.
وی افزود: اکنون موضوع استعدادیابی و ارزیابی توانمندی های همکاران خانم را برای استفاده بهتر از ظرفیت آنها در بخش های مختلف آغاز کرده ایم.
در بیستوچهارمین همایش رتبهبندی شرکتهای برتر ایران؛
10 شرکت برتر ایران اعلام شد
در بیستوچهارمین همایش رتبهبندی شرکتهای برتر ایران 10 شرکت برتر ایران در سال 1400 اعلام شد. شرکت فولاد مبارکه بار دیگر به عنوان اولین و برترین شرکت در گروه فلزات اساسی معرفی شد.
بر اساس اعلام سازمان مدیریت صنعتی ایران به عنوان متولی رتبهبندی شرکتها، شرکت صنایع پتروشیمی صنایع خلیج فارس، بانک ملت، فولاد مبارکه، شرکت پالایش نفت بندر عباس، شرکت سرمایهگذاری پارس آریان، شرکت سرمایهگذاری غدیر، شرکت ایران خودرو، شرکت گروه مپنا، بانک صادرات ایران و شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان 10 شرکت برتر ایران را تشکیل میدهند.
در این رتبه بندی شرکت فولاد مبارکه بار دیگر به عنوان اولین و برترین شرکت در گروه فلزات اساسی معرفی شد.بر اساس این گزارش صنایع پتروشیمی خلیج فارس شرکت برتر گروه پتروشیمی، بانک ملت شرکت برتر گروه بانکها و موسسات اعتباری و شرکت پالایش نفت بندرعباس شرکت برتر گروه فرآوردههای نفتی کشور در سال 1400 هستند.
همچنین شرکت سرمایهگذاری پارس آریان و شرکت سرمایه گذاری غدیر به عنوان شرکتهای برتر در گروه شرکتهای چند رشتهای صنعتی، رتبه پنجم و ششم این رتبه بندی را به خود اختصاص دادهاند.
در این ارزیابی شرکت ایران خودرو رتبه برتر گروه وسایل نقلیه و قطعات خودرو را به خود اختصاص داد و گروه مپنا به عنوان شرکت برتر گروه شرکتهای پیمانکاری شناخته شد.
مدیرعامل گروه مپنا:
برنامه تولید موتور ملی
در پایان راه است
مدیرعامل گروه مپنا از بخشهای مختلف کارخانه شرکت واگن پارس مپنا بازدید کرد.
رئیس هیأتمدیره و مدیرعامل گروه مپنا، تحولات مثبت شرکت واگن پارس مپنا را بسیار چشمگیر دانست و اظهار داشت: باید با تلاش دوچندان، ظرفیت تولید را به 120 دستگاه واگن برسانیم و با مدیریت توانمند و پرسنل کوشا رسیدن به این هدف دور از انتظار نیست.در این رویداد که روز شنبه دوم بهمن 1400 و با حضور مدیرعامل بخش حمل و نقل ریلی صورت گرفت، عباس علیآبادی، خاطرنشان کرد: برنامه تولید موتور ملی در پایان راه است و برای تأمین نیاز کشور به لکوموتیو در داخل مانعی وجود ندارد و این گروه قادر به رفع نیازهای ریلی کشور است.
مدیرعامل گروه مپنا با ابراز رضایت از وضعیت تولید در شرکت واگن پارس مپنا، نوید روزهای بسیار روشن را داد و از همه کارکنان تقدیر و تشکر نمود.
در 26 آذرماه سال 1399، قرارداد انتقال صددرصد سهام واگن پارس و صورتجلسه تحویل واگن پارس و شرکتهای تابعه به گروه مپنا از سوی نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و گروه مپنا امضا و نهایی شد. این اقدام تکمیلکننده زنجیره و در راستای فعالیتهای گروه مپنا در حوزه حملونقل ریلی و متنوعسازی محصولات در بخش ناوگان و ادوات ریلی است و جریان فعالیتهای گروه مپنا در حوزه حمل و نقل ریلی را که از میانه دهه 80 شروع شده است، به پیش میبرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رئیس کل گمرک: چین مقصد اول کالاهای ایرانی شد
تعداد بازدید : 0
افزایش 38 درصدی صادرات کشور
رئیس کل گمرک ایران با بیان این که در 10 ماهه نخست سال جاری صادرات کالاهای ایرانی با رشد 38 درصدی مواجه شده، اظهار کرد: مهمترین مقاصد صادراتی این کالاها چین، عراق، ترکیه و افغانستان بوده است.
علیرضا مقدسی، رئیس کل گمرک ایران در نشست خبری خود گفت: در 10 ماهه نخست سال جاری 234 هزار اظهارنامه وارداتی به وزن 33 میلیون تن داشته ایم که نسبت به سال گذشته با افزایش 17 درصدی روبرو شده است.
وی افزود: ارزش این واردات 41 میلیارد و 473 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته با افزایش 34 درصدی روبرو بوده است.
رئیس کل گمرک اظهار کرد: در بحث صادرات در 10 ماهه نخست سال 540 اظهار نامه به وزن 100 میلیون تن صادر شده که افزایش 38 درصدی را نسبت به سال قبل نشان میدهد.
وی افزود: ارزش کالاهای صادراتی 38 میلیارد و 783 میلیون دلار بوده که نسبت به سال گذشته افزایش 38 درصدی را نشان میدهد.
مقدسی خاطر نشان کرد: کشورهای چین، عراق، ترکیه و افغانستان مهمترین مقاصد صادراتی کالاهای ایرانی در 10 ماهه سال جاری بودهاند.
وی اظهار نمود: امارات، چین، ترکیه، آلمان و سوئیس به ترتیب مهمترین مقاصد وارداتی کالاها به مقصد کشورمان بودهاند.
این مقام مسئول در ادامه یادآور شد: در بخش کشفیات قاچاق در 10 ماهه نخست سال 2 هزار و 32 مورد پرونده قاچاق به ارزش 28 هزار میلیارد ریال در گمرکات کشور کشف و ضبط شده است.
رئیس کل گمرک افزود: در کشفیات انواع مخدر نیز در این بازه زمانی 1161 کیلوگرم مواد مخدر بوده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در حال حاضر 18 دستگاه ایکس ری در 17 گمرک کشور وجود دارد و قرار است با استفاده از روشهای bot از ظرفیت 18 دستگاه ایکس ری دیگر نیز با کمک بخش خصوصی بهره ببریم.
رئیس کل گمرک اظهار داشت: سامانه جامع تجارت تمام دستگاههای مربوط به تجارت را برای همسانسازی اطلاعات و تکمیل مراحل فعالیتها در کنار یگدیگر قرار میدهد تا تسهیلگری صورت بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه بخشی نگری کمکی به تجارت کشور نمیکند، خاطرنشان کرد: گمرک ایران نیز با 6 تکلیف احصا شده در این زمینه در نیمه اول سال 1401 به سامانه جامع تجارت متصل خواهد شد
مقدسی با بیان اینکه درخصوص علل رسوب کالا نکات مختلفی مطرح است، به عنوان مثال یا ثبت سفارش دریافت نشده و کالا وارد مبادی و بنادر شده یا مدت زمان اعتبار ثبت سفارش سپری شده که هر دو فرایند زمان بر است، گفت: همچنین مشکل دیگر در خصوص دپوی کالاها تأمین و تخصیص ارز است. تا زمانی که اسناد فروش به خریدار ارائه نشود امکان ترخیص فراهم نیست.
وی افزود، بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت باید طی هفت روز مجوزهای ترخیص صادر شود تا فرایند ترخیص کالا زمان بر نباشد.
رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به سوالی در باره چالش عدم ورودی نیروی انسانی به صورت استخدام رسمی جدید در پانزده سال اخیر, گفت: بحران کمبود نیروی انسانی متخصص، ابر چالش گمرک است. در یک دهه گذشته توجه ویژه ای به بحث توسعه فناورانه در گمرک انجام شده که متأسفانه همینموضوع باعث یک غفلت در خصوص نیروی انسانی شد.
وی در پاسخ به سوالی درباره ترخیص مرغ از گمرکات تهران گفت: برخی صاحبان کالا دارای انبار اختصاصی تحت کلید گمرک هستند. در این پرونده نیز 23 تن مرغ در یک سردخانه مورد تأیید دامپزشکی حدود 200 روز نگهداری میشد. قرار بر این بود که دامپزشکی وضعیت این کالا را مشخص کند. در نهایت کالا در یک شهر دیگر کشف میشود و طبق اعلام دامپزشکی مجوز استفاده صادر نشده است. بر این اساس ارزش این محموله حدود یک میلیارد تومان است که گمرک اعلام جرم انجام داده است.
این مقام مسئول در مورد واردات کالاهای اساسی تا تاریخ 1 بهمن 1400 اظهار داشت: از 7 قلم کالای اساسی که ارز ترجیحی دریافت میکنند تا این تاریخ 21 میلیون تن کالا به ارزش 12 میلیارد دلار به کشور وارد شده که شامل برنج، لاستیک خودرو سبک و سنگین نیز میشود.
وی ادامه داد: همچنین 25 قلم کالای اساسی که بخشی از آن ارز نیمایی دریافت میکنند 25 میلیون تن به ارزش 15 میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 36 درصد به لحاظ وزنی و 56 درصد به لحاظ ارزش وارد کشور شد.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: در حال حاضر موجودی کالاهای اساسی شامل 25 قلم کالا بالغ بر 5 میلیون تن است.
مقدسی از برنامه جدید گمرک برای ترخیص کالاها به صورت ترخیص 90 درصدی خبر داد و گفت: پیشنهاداتی وجود دارد که بتواند 10 درصد مابقی را نیز برای حمایت از تولید ترخیص کنیم که هنوز پیشنهاد آن قطعی و نهایی نشده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
تصمیم دولت احیای واحدهای تعطیل و نیمهتعطیل است
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: احیا و راهاندازی واحدهای تولیدی تعطیل و نیمهتعطیل از جمله برنامههای دولت در نهضت احیا است که با اولویت واحدهای مرتبط با اقتصاد روستا به اجرا درمیآید.
سیدامیرحسین مدنی روز سه شنبه در حاشیه بازدید از یک واحد تعطیل شده رب گوجهفرنگی در مشهد اظهار داشت: بر اساس آمار اکنون در حوزه واحدهای بخشهای مختلف معدنی، کشاورزی و صنعتی بیش از 30 هزار واحد تعطیل شده و راکد داریم.
وی ادامه داد: برخی از این واحدها ممکن است قابل احیا نباشند، اما دستکم 20 تا 25 درصد قابل احیا هستند که در قالب نهضت احیا برای بازگرداندن آنها به چرخه تولید تلاش می کنیم.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: مساله مهمی که اکنون کشور درگیر آن است تعطیلی بخشی از واحدهای صنعتی است که قابلیت احیا و بازگشت به چرخه تولید را دارند.
مدنی افزود: بعضی از این واحدها به علت مسائلی که در سالهای گذشته هم در بخشهای مدیریت، تحریم و تامین مالی وجود داشته دچار چالشهایی شده اند که برخی با تامین مالی قابل حل است، بعضی مشکل تامین مالی نداشته و گرفتار پاره ای مشکلات حقوقی هستند که با یک تدبیر و تصمیمگیری به موقع میتوان آنها را به چرخه فعالیت بازگرداند و البته شماری از تولید برگرداند و البته حل مشکل بعضی از این واحدها نیز نیازمند اتخاذ تصمیمات فراقوهای است.
وی گفت: برآورد ما این است که بیش از 50 درصد از این واحدها، مشکلات مالی ندارند و تعطیلی آنها به دلیل بروز مشکلات حقوقی، ساختاری، مدیریتی و تکنولوژی است که رفع آن احتیاج به اقدام و رسیدگی نهضتی دارد.
مدنی اظهار داشت: از طریق ستادهای تسهیل و رفع موانع تولید که در استانها تشکیل میشود، تدابیری در این خصوص اندیشیده است و بنای دولت بر این است که در مسیر احیای واحدهای اقتصادی تعطیل شده در سالهای اخیر حرکت کند.
بازدید از یک واحد تولید پوشاک در روستای «کشف»، واحدهای فناور روستای «عسکریه» و چند واحد بسته بندی فرآوردههای گوشتی در روستای «چاهشک» و دیدار با استاندار خراسان رضوی از دیگر برنامههای سفر یک روزه معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به این استان است.
غلبه مجدد چشم بادامی ها در بازار لوازم خانگی؟
قدرت خرید مردم بهبود نیافته اما فروشندگان حس میکنند که اوضاع برای فروش کالاهای خارجی مساعدتر از اقلام داخلی است؛ به همین دلیل ویترین زمستانی بسیاری از تولیدکنندگان لوازم خانگی با اقلام خارجی بزک شده و البته فروشندگان هم، خیلی تلاشی برای معرفی برندهای ایرانی نمیکنند.
بازار امین حضور این روزها دارد کم کم رونق میگیرد. به زودی کارمندان و کارگران عیدی و پاداش خود را میگیرند و فصل خانهتکانی هم فرا میرسد تا شاید بره کشان در بسیاری از بازارها شکل گیرد.
این سنت ایرانیها است که همه ساله با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، تلاش کنند که تغییر و تحولی هر چند کوچک در زندگی خود ایجاد کنند و بنابراین لوازم خانگی و مبلمان نیز پای ثابت این تغییرات زمستانی برای به استقبال بهار رفتن است.
حالا بسیاری از بازارها با مجموعه تدابیری از تخفیف دادن و برگزاری جشنوارههای فروش گرفته تا کارتهای هدیه همراه با خرید کالا به جذب مشتری اقدام میکنند. این را به وضوح میتوان با قدم زدن در سرمای زمستانی بازار تهران و خیابانهایی که به بورس فروش برخی از کالاها و اقلام خاص شهره هستند، حس کرد.
بازار لوازم خانگی هم چند روزی است که این حس و حال را تجربه میکند. از همین حالا که هنوز بهمن به نیمه نرسیده و خبری از پرداخت عیدی و پاداش پایان سال کارکنان نیست، بررسی ها برای خرید کالاها آغاز شده و بسیاری از خانوادهها با حضور در بازارها، کالاهای مورد نیاز خود را زیرنظر میگیرند تا به موقع بتوانند آنها را خرید کرده و خانه را نونوار کنند.
در این میان برخی دیگر هم که عمدتا زوجهای جوان و افرادی هستند که می خواهند آشیانه ای نو بسازند، با وسواس و البته دل نگرانی بیشتری وارد این بازار می شوند و هم دلشان می خواهد که اقلام خارجی را برای آغاز زندگی خود بخرند و هم قدرت خریدشان گام های آنها را بسیار محدود می کند.
فروشندگان هم منتظر هستند تا بازار شب عید فرا برسد و برخی محدودیت های فروش و کسادی بازاری که به دلیل شیوع ویروس کرونا و کاهش شدید درآمدهای مردم تجربه کرده اند، جای خود را به هفتههای پررونق پایانی سال بدهد؛ به همین دلیل امیدوارانه، به حضور مشتریان در بازار دل می بندند و تلاش دارند تا با ترفندهای مختلف پای آنها را به داخل مغازه های خود باز کنند.
نکته حائز اهمیت، تغییر در چینش ویترین ها و حرکت نامحسوس کالاهای داخلی از پیشخوان مغازه ها به پستوها و ورود دوباره لوازم خانگی خارجی به پشت ویترین ها است؛ هر چند هنوز هم کالاهای ایرانی برای برخی از خریداران جذاب است و البته با وسعشان سازگار.
گفتگو با فروشندگان حکایت از آن دارد که رفتار مصرف کنندگان است که آنها را وادار به تغییر ویترین با کالاهای خارجی کرده است؛ چراکه به گفته آنها، لوازم خانگی خارجی هنوز هم مشتریان خاص خود را دارد و علیرغم اینکه سطح کیفی تولیدات لوازم خانگی داخلی به شدت ظرف ماههای گذشته با رشد مواجه بوده، اما هنوز فرهنگ و ذائقه ایرانی ها بر روی این کالاهای مصرفی بادوام، خرید از برندهای خارجی و مشخصا کره ای است که در بازار ایران ریشه دوانده اند.
در این میان، فروشندگان دلایل عدم توجه مشتریان به لوازم خانگی داخلی را حتی با قویتر شدن تولیدات ایرانی و رقابت بی برو برگرد با برندهای خارجی، فرهنگ رفتاری خرید مشتریان می دانند که به نوعی نشات گرفته از تغییر ذائقه ایرانی ها از سوی برخی برندهای خارجی است.
حالا طرح های رسمی نظرسنجی از فروشندگان لوازم خانگی نیز به خوبی نشان می دهد که قیمت نامناسب، برخی تجربه های ناموفق از خرید کالا، فرهنگ حاکم بر رفتار مشتریان و تبلیغات ضعیف از جمله مواردی است که مشتریان را به سمت خرید برندهای خارجی می کشاند.
در این میان، سهم جذابیت ظاهری، چشم و هم چشمی، اهمیت دادن به برند کالا و اهمیت به تبلیغات جهانی برخی از تولیدات را نیز باید به این عوامل اثرگذار بر نوع نگاه مشتری اضافه کرد؛ بنابراین هنوز هم تغییر ذائقه مردم و مصرف کنندگان به ویژه نسل های جوانی که کمتر خاطراتی از کارخانه ارج و برند آبسال و پارس در تولید یخچال و لوازم خانگی دارند، یکی از پاشنه آشیل های همیشگی تولیدکنندگان لوازم خانگی است تا بتوانند مصرف کنندگان را متقاعد نمایند که لوازم خانگی ایرانی هم اکنون در سطح و کلاس جهانی قابل رقابت است و حتی برخی از تولیدات ایرانی نیز به راحتی در بازارهای اروپایی خرید و فروش شده و صادرات آن رونق دارد.
به همین دلیل، حالا که کیفیت بسیاری از تولیدات داخلی لوازم خانگی قابل رقابت با همتایان خارجی است، به نظر می رسد ضعف تولیدکنندگان در معرفی محصولات خود و اثبات تطبیق با سطح استانداردهای بین المللی برای مشتریان، ضربه اصلی را به توفیق محصولات تولیدی لوازم خانگی داخلی و نوع نگاه مصرف کنندگان و خریداران زده است.
تدابیر جدید کرونایی برای اصناف؛
مغازه داران کارت واکسیناسیون خود را در سامانه ثبت کنند
مجتبایی گفت: صاحبان تمامی مشاغل در سراسر کشور ملزم به ثبت اطلاعات واکسیناسیون در سامانه امید و مشارکت در طرح مدیریت هوشمند کرونا هستند.مجتبایی گفت: از تاریخ 15/ 9/ 1400 ستاد ملی کرونا اعلام کرد اصناف باید در طرح مدیریت هوشمند کرونا شرکت کنند که ما هم به تمامی صاحبان مشاغل اعلام کرده ایم. این طرح شامل همه اصناف در تمام کشور می شود.
دبیرکل اتاق اصناف گفت: در این طرح اگر یک نفر یا یک گروه محدودیتی از بُعد کرونایی داشته باشد، کل اصناف مشمول تعطیلی نمی شوند. مدیریت هوشمند به گونه ای تعریف شده که همه صنوف در سامانه امید ثبت نام و کد را دریافت کنند.
به گفته مجتبایی 9 گروه صنفی علاوه بر اینکه خود صاحبان اصناف باید شرط تزریق 3 دوز واکسن کرونا را داشته باشند ، مشتریان آنها هم باید واکسن تزریق کرده باشند که این گروه ها شامل مراکز سرو غذا، باشگاه های ورزشی و استادیوم ها، پاساژها و مراکز خرید،فروشگاه های زنجیره ای، مراکز اقامتی و تورهای گردشگری، بانک ها، دفاترپیشخوان دولت و سالن های سینما و موسیقی است.بر اساس طرح مدیریت هوشمند بیماری کرونا، الزامات و ضمانت اجرای فعالیت های پنج گانه مدیریت هوشمند بر بستر سامانه امید برای «دستگاه های اجرایی»، «خدمات گیرندگان از دستگاه های موضوع ماده 2 قانون مدیریت بحران»، « واحدها و فعالیت های صنفی (تجاری، بازرگانی، خدماتی، تفریحی، رفاهی، تولیدی، صنعتی، کارگاهی، اقتصادی، اجتماعی»، «علمی، تحقیقاتی و آموزشی»، «فرهنگی و اجتماعی» و «تردد خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی (برون و درون شهر) » ابلاغ شده است.
در بیست و چهارمین همایش شرکتهای برتر ایران عنوان شد؛
شرکتهای برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته اند
رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی در مراسم بیست و چهارمین شرکتهای برتر، شرکت فولاد مبارکه را حائز رتبه دوم بیشترین سودآوری، صادرات و ارزش بازار اعلام کرد و گفت: شرکتهای برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته اند.
بیست و چهارمین دوره همایش شرکتهای برتر ایران تحت عنوان IMI-100 دوشنبه 4 بهمن ماه در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد.
مجید درویش، رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی و دبیر اجرایی بیست و چهارمین دوره همایش شرکتهای برتر ایران، اظهار کرد: ملاک فروش و درآمد در کنار 32 شاخص دیگر معیار ارزیابی و رتبهبندی شرکت های برتر در بیست و چهارمین سال متوالی است. بر اساس شاخصهای کمی که داده های آن توسط نرمافزار استخراج شده است 500 شرکت به 5 دسته صدتایی تقسیم شدند.
وی با تاکید بر اینکه 500 شرکت برتر ایران لوکومتیو اقتصاد کشور است، گفت: 87 درصد فروش و درآمد در کشور توسط 100 شرکت برتر در ایران حاصل شده است و بیشترین رشد فروش بین صد شرکت برتر، شرکت گروه توسعه اقتصاد ملل، شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان و شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان جایگاه برتر را داشتند.
رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به اینکه شرکت فولاد مبارکه در گروه فلزهای اساسی جایگاه نخست را دارد، تصریح کرد: بیشترین کسب و کار با توجه میزان فروش بانک ها است که 16.5 درصد سهم دارند و پس از آن گروه پتروشیمی و گروه فلزات اساسی 13.5 درصد سهم دارند.
وی بانک ها در جایگاه گروههای صنعتی از نظر داراییها محسوب میشوند، گفت: از نظر اشتغالزایی بانکها رتبه نخست دارند و از نظر صادرات پتروشیمی، فلزات اساسی و فراوردههای نفتی در جایگاه برتر قرار دارند.
درویش با اشاره به اینکه عمده شرکت های بزرگ در تهران، اصفهان و کرمان مستقر هستند، گفت: شاخصهای رتبهبندی شاخصهای کمی هستند و مقادیر آنها از صورت های مالی حسابرسی و تایید شده شرکتها استخراج میشود.
وی با اشاره به ویژگی شفاف رتبه بندی IMI-100، گفت: رتبه هر شرکت در هر شاخص به راحتی قابل بررسی و صحهگذاری است.
رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی با اشاره بالاترین رتبه فروش در شرکت های برتر، تصریح کرد: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، بانک ملت و شرکت فولادمبارکه بالاترین جایگاه را به خود اختصاص داده اند.
وی بیشترین دارایی را به بانک ملت منتسب کرد و گفت: بانک صادرات ایران و بانک تجارت رتبههای برتر را دارند و میزان بیشترین دارایی به بانک ها تعلق دارد.
درویش بالاترین میزان اشتغال زایی را در شرکت ایران خودرو اعلام کرد و افزود: شرکت ساپیا و بانک ملت در میزان اشتغال زایی به عنوان یکی از شاخصهای مهم انتخاب شرکت های برتر جایگاه اول تا سوم را دارند.
وی افزود: شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، شرکت فولاد مبارکه و بانک ملت بیشترین سودآوری را در شاخصهای ارزیابی شرکتهای برتر به خود اختصاص دادنند.
رئیس مرکز رتبه بندی سازمان مدیریت صنعتی جایگاه شرکت فولاد مبارکه در بیشترین صادرات را دوم اعلام کرد و گفت: شرکت صنایع پتروشیمی و شرکت پتروشیمی نوری و شرکت صنایع مس ایران و شرکت سرمایه گذاری غدیر جایگاه های اول تا پنجم را در بیشترین میزان صادرات به عنوان شاخص مهم ارزیابی شرکت های برتر را دارند.
وی با اشاره به اینکه شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالاترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است، گفت: شرکت فولاد مبارکه در جایگاه دوم بالاترین ارزش بازار است و شرکت ملی صنایع مس ایران در رتبه سوم قرار دارد.
درویش با اشاره به اینکه در سال گذشته اقتصاد ایران یک درصد رشد داشته است، گفت: رشد واقعی فروش 500 شرکت برتر 23.6 درصد بوده است، پس میتوان گفت که شرکت های برتر نقش لوکوموتیو اقتصاد کشور را داشته اند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.