شماره: 1950 / ۱۴۰۱ بيست و پنجم مرداد
تعداد بازدید : 1
اختصاص سهمیه به ماشین های فرسوده در قرعه کشی های خودرویی
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: 10 درصد از خودروهایی که قرعهکشی میشوند به کسانی تعلق میگیرد که ماشین فرسوده و اسقاطی دارند.
سیدرضا فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه دیروز با کمیسیون اصل 90 مجلس درباره چرایی عدم اجرای قانون اسقاط خودروهای فرسوده و همچنین برنامه وزارت صمت در این حوزه اظهار داشت: در تبصره 7 قانون بودجه سال جاری پیشبینی شده که 10 درصد از خودروهایی که قرعهکشی میشوند به کسانی تعلق بگیرد که خودروی فرسوده و اسقاطی دارد.
وی افزود: ما در این رابطه یک سری مسائل اجرایی داشتیم که زیرساختهای آن آماده شده و از شهریور آغاز میکنیم اما آن سهمیه محفوظ است، یعنی 10 درصد از تعداد خودرویی که قبلاً در قالب قرعه کشی عرضه شده است، در قرعهکشیهای بعدی اعمال خواهد شد.
فاطمیامین در مورد دریافت مابهالتفاوت برخی از کالاها که تحت تاثیر طرح توزیع عادلانه یارانهها قرار گرفتند، توضیح داد: این مسئله در بخشی انجام شده است. به عنوان مثال ذرتهایی که به واحدهای صنعتی داده شده، مابهالتفاوت آن محاسبه و دریافت شده و به خزانه دولت برگشته است و در بخشهای دیگر هم در حال محاسبه است و انشاءالله تا هفته آینده گزارش کاملی را در این زمینه ارائه خواهیم داد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
شاخص رضایت مشتریان ایران خودرو از فرآیند فروش به 81.7 درصد رسید
معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو از افزایش رضایت مشتریان گروه صنعتی ایران خودرو در حوزه فروش محصولات براساس ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران خبر داد.سهراب برفروشان گفت: طبق نتایج اعلامی شرکت بازرسی و استاندارد ایران، شاخص رضایت مشتریان از فرآیند فروش در تیرماه 1401 به عدد 81.7 درصد رسیده که بیانگر بهبود 7.8 درصدی این شاخص در مقایسه با نتایج اردیبهشت امسال است.
وی افزود: این شاخص براساس زمان تحویل و تحویل خودروی بدون ایراد به مشتریان بوده و در قالب طرح پی گیری تحویل خودروی بدون ایراد به مشتریان ارزشیابی می شود.
برفروشان با بیان اینکه تحلیل روند شاخصهای کیفی محصولات تولیدی گروه صنعتی ایران خودرو در چهار ماهه ابتدایی امسال، موید کارایی و اثربخشی اقدامات صورت گرفته در طرح تحول کیفیت است که از بهمن ماه سال گذشته آغاز شده گفت: مسیر تحقق اهداف و برنامه ها به درستی ریلگذاری شده است.برفروشان افزود: پایش نتایج شاخص میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش (R100/ سه ماهه) خودروهای تولید شده در فروردین ماه امسال نیز نسبت به میانگین مراجعات سه ماهه خودروهای تولید شده سال 1400، نشاندهنده بهبود 18 درصدی در کاهش مراجعات به شبکه خدمات پس از فروش است.به گفته وی، این شاخص بیانگر این است که سطح کیفی محصولات تولیدی امسال به نحوی بوده که در مقایسه با سطح کیفی محصولات سال 1400 لزوم مراجعات مشتریان به واسطه ایرادات کیفی را تقلیل داده است.برفروشان از بهبود 13.5 درصدی امتیازات منفی سبد محصولات تولیدی ایران خودرو در آدیت کیفی تولیدات خردادماه امسال در مقایسه با میانگین محصولات تولیدی سال 1400 خبر داد و گفت: بیشترین بهبودها مرتبط با پلتفرمهای تارا، دنا پلاس و پارس بوده است.وی افزود: بر اساس گزارش شرکت بازرسی، اجرای طرح ویژه تضمین کیفی موتور و گیربکس تارا در بازه زمانی شش ماه پس از تحویل از ابتدای تیرماه امسال، دستاوردهایی همچون بهبود سکوت نسبی داخل اتاق، تکمیل فرآیند عیب یابی در موتور TU5 و EF7 ، استفاده از سیستم QR Code بر روی خودرو به منظور افزایش قابلیت ردیابی محصول، استفاده از تکنولوژی Machin vison و افزایش قابلیت کشف ایرادات در فرآیند موتور TU5، اجرای فرآیند SPC آنلاین، تضمین کیفیت فرآیند ماشین کاری سالن های موتورسازی و تشکیل تیم های واکنش سریع در گروه صنعتی ایران خودرو به منظور تسریع در حل ریشه ای ایرادات شبکه خدمات را به دنبال داشته است.
همکاری بی ام و و تویوتا
در ساخت خودروهای هیدروژنی
بیش از یک دهه از شروع همکاری بی ام و و تویوتا می گذرد و این همکاری منجر به تولید خودروهای سوپرا و Z4 شده و حالا این همکاری گسترده تر می شود.این دو شرکت تولید انبوه و فروش خودروهای سلول سوختی هیدروژنی توسعه یافته را به زودی از سال 2025 آغاز خواهند کرد. پیتر نوتا، مدیر فروش بی ام و، این اطلاعات را در مصاحبه ای اعلام کرد.نوتا جزئیاتی در مورد این خودروهای سلول سوختی جدید ارائه نکرد، اما شایعات قدیمی حاکی از آن بود که بی ام و در یک مقطع زمانی علاقه مند به افزودن نیروی هیدروژنی به X7 بود.با این حال، مشتریان برای تجربه یک خودروی پیل سوختی جدید بی ام و سه سال بیشتر منتظر نخواهند بود. iX5 هیدروژن کانسپت که این خودروساز در نمایشگاه خودروی مونیخ سال گذشته معرفی کرد، اواخر امسال تولید محدود خود را آغاز خواهد کرد.تمرکز بی ام و بر فناوری پیل سوختی به این شرکت اجازه می دهد تا سرمایه گذاری های خود را گسترش دهد. زیرساخت های الکتریکی هنوز هم عقب مانده است و در اکثر بازارها به طور مساوی توزیع نشده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
واردات خودرو با تعرفه 20درصدی و حذف اسقاط انجام میشود
مقرر شده با واردات خودرو ازیکسو بازار تنظیم شود و ازسویدیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گرانتر نیز وارد میشوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز میکنیم که بیشترین مساله را دارد.
معاون صنایع حملونقل درباره آییننامه واردات خودرو گفت: «پیش از این تنها خودروهایی وارد کشور میشدند که افراد متمول میتوانستند از آن استفاده کنند اما با برنامهریزی و بررسی بازار، خلأهای موجود در این حوزه را احصا کردیم. مقرر شده با واردات خودرو ازیکسو بازار تنظیم شود و ازسویدیگر بستر رقابتی شدن قیمت خودروهای داخلی با محصول خارجی فراهم شود؛ برای تحقق این اهداف در مرحله نخست واردات خودروهایی در دستور کار قرار گرفت که نیازهای مذکور را تامین کند البته خودروهای گرانتر نیز وارد میشوند اما برای شروع، کار را از جایی آغاز میکنیم که بیشترین مساله را دارد.»
منوچهر منطقی در پاسخ به این پرسش که آیا سازوکاری برای موضوع کاهش تعرفه واردات خودروهای اقتصادی پیش بینی شده است، توضیح داد: «بله؛ زمانی که قرار است خودرو با قیمت مشخص و برای طیف خاصی وارد شود، مهندسی معکوس صورت میگیرد به این معنا که هزینه حملونقل، تعرفه گمرکی، اسقاط (برای واردات هر خودرو 2خودرو باید اسقاط شود) و... محاسبه و سپس مشوقهایی برای کاهش مولفههای مذکور پیشبینی میشود تا قیمت هدف برای خودروهای اقتصادی بهدست آید. مشوقهایی برای واردات خودروهای اقتصادی در نظر گرفته شده است؛ بهعنوانمثال تعرفه واردات تا 20 درصد کاهش مییابد، از اسقاط معاف میشوند و... .»
منطقی در ادامه درباره خودروهای جایگزین سمند و تیبا، اضافه کرد: «در مقوله واردات اینکه چه کمکی میتوان به تامین خودروهای موردنیاز خانوادههای کمدرآمد کرد نیز در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال رشد تیراژ تولید هستیم، تولید باید با قدرت خریدهای متفاوت متناسب باشد.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
سرقت از خودروهای وارداتی در گمرک و بنادر
اعلام برخی واردکنندگان و البته تائید مسئولان مربوطه از به سرقت رفتن قطعات خودروهای وارداتی که در گمرک و بنادر قرار دارد، حکایت دارد؛ آن طور که مدیر عامل سازمان تملیکی گفته اکنون تعداد زیادی خودروی وارداتی دپو شده وجود دارد که بسیاری از قطعات آنها به سرقت رفته است.
چندی پیش و در جریان امحای فنی سه دستگاه خودروی آمریکایی که در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار داشت، مدیرعامل این سازمان در بخشی از اظهاراتش در مورد چرایی عدم بازصادرات این خودروها به موضوع قابل تاملی اشاره کرد و گفت که برخی قطعات آنها در این سالها به سرقت رفته و یا در هنگام جابجایی آسیب دیده است.
واردات خودرو از سال 1397 ممنوع است ولی همچنان چند هزار خودرو که قبل ممنوعیت وارد شده، در گمرک و بنادر بلاتکلیف باقی مانده است، در این بین ممکن است خودروهایی برای مصارف خاص وارد کشور شود. این در حالی است که جریان سرقت از خودروهای وارداتی در مبادی ورودی، از برخی وارکنندگان نیز مورد بررسی قرار گرفت و عنوان شد که پیش آمده، خودرویی وارد گمرک شده بود و در فاصله ترخیص، برخی قطعات جانبی آن به سرقت رفته است.
این موضوع از مسئولان مربوطه نیز پیگیری شد و در همین رابطه اجتهادی- مدیرعامل سازمان اموال تملیکی ضمن تائید این جریان به ایسنا، گفت: یکی از دغدغههای فعلی سازمان اموال تملیکی این است که در حال حاضر تعداد زیادی خودرو در بندر انزلی قرار دارد که بسیاری از قطعات آنها در سالهای گذشته به سرقت رفته است. اینکه در محوطه سازمان منطقه آزاد انزلی است و یا گمرک را مطمئن نیستم ولی مسئولیت بر عهده نهاد و یا سازمانی است که خودروها در محوطه آن پارک شده و در اختیار دارد.
وی در این رابطه توضیحات بیشتری ارائه کرد و افزود: مسئولیت چنین سرقتهایی بنا به اینکه کالا در اختیار کدام سازمان برای نگهداری قرار گرفته، متفاوت است، زمانی کالا در اختیار بندر، شرکت انبارهایی عمومی و یا در اختیار گمرک و اموال تملیکی است که طبیعتا مسئولیت حفاظت نیز بر عهده همان سازمان خواهد بود.
این مقام مسئول در سازمان اموال تملیکی در مورد اینکه در سرقتهایی که از کالا در مبادی ورودی صورت میگیرد، آیا سازمانی علیه دیگری اعلام جرم خواهد کرد و یا صاحب کالا باید اقدام به شکایت کند؟ گفت: اگر کالا قاچاق باشد و رای قطعی به نفع دولت صادر شود که صاحب آن دولت است؛ اگر رای برائت باشد که به صاحب کالا استرداد میشود. همچنین کالا ممکن است امانی باشد، بر این اساس اگر شرایط نگهداری نامناسب باعث ضرر شده باشد، قابل جبران است. ما به عنوان نماینده دولت مکلف هستیم علیه اشخاصی که به اموال دولت و یا اموال امانی مردم در انبارها آسیبی وارد کردهاند و یا به جهت عدم توجه مسئولان مربوطه و عدم حفاظت لازم، آسیبی وارده شده باشد، شکایت کنیم تا مورد رسیدگی قرار گیرد.
اما موضوع سرقت و آسیب کالای وارداتی از گمرک نیز مورد سوال قرار گرفت و در این باره خدرویسی-مدیرکل دفتر بازرسی گمرک ایران- به ایسنا گفت که اگر کالایی در محوطه اماکن گمرکی باشد و بدون تشریفات گمرکی، خارجی شود که قطعا شامل مقررات قاچاق است و در مورد سرقت و خسارت کالا نیز قانون شرایط را مشخص کرده است.
وی با اشاره به مسئولیت آسیب دیدن کالای وارداتی، قبل از ترخیص توضیح داد: تا قبل از قانون امور گمرکی مصوب 1390، در قانون مصوبه 1350، قانونگذار در این باره تصریح نکرده بود و گمرک طبق آئیننامه اجرایی و توافقنامهای که بر اساس ماده 58 قانون سابق بود، بحث تخلیه، نگهداری، بارگیری و انبارداری را به شرکت انبارهای عمومی و خدمات گمرکی واگذار کرده بود. اما در قانون جدید در ماده 25 و 26، تکلیف روشن شد و مسئولیتهای مربوط به کالا بر عهده مرجع تحویل گیرنده که در بند (ک) ماده یک قانون امور گمرکی تعریف شده، قرار گرفته است. بنابراین مسئولیت در اماکن بندری با سازمان بنادر، مناطق ویژه بر عهده مناطق و در گمرکات زمینی بر عهده شرکت انبارهای عمومی به عنوان مرجع تحویل گیرنده است.
مدیرکل دفتر بازرسی گمرک ایران با اشاره به اینکه اغلب خودروهای دپو شده در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار دارد، اما اگر در اماکن گمرکی هم باشد، گمرک انبارداری نمیکند و آن را واگذار کرده است، یادآور شد: بر اساس ماده 72 قانون آئین دادرسی کیفری، هر گاه یکی از جرایم در حوزه کاری مدیر دولتی اتفاق افتد، مثلا در حوزه بازرسی گمرک باشد، باید اعلام جرم کنیم؛ اما در بحث اعلام جرم نیز اختلاف نظر وجود دارد و برخی معتقدند اگر شخص حقیقی دچار خسارت شود میتواند شکایت کند ولی سازمان دولتی باید به مرجع قضایی، گزارش کند. بنابراین در مورد اقلام در اختیار سازمان اموال تملیکی، تکلیف آن مشخص است ولی در اماکن گمرکی نیز باید مرجع تحویل گیرنده پاسخگو باشد و گزارش جرم را به مرجع قضایی اعلام کند. اگر هم به گمرک اعلام شود، این سازمان گزارش را به مرجع قضایی منعکس خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
همه خودروهای وارداتی و داخلی در بورس کالا عرضه شود
رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه عرضه محصول های خودرو در بورس کالا در تعادل بازار موثر است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد.
ابراهیم جمیلی، رییس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران با بیان اینکه عرضه محصول های خودروسازان در بورس کالا اقدامی موثر در جهت تعادل بازار است، گفت: علاوه بر خودروهای داخلی باید نسبت به عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا هم اقدام کرد، چرا که شفافیت و رقابت، نیاز کل بازار خودرو است و محور بورس کالا در این بازار می تواند حتی بازار خودروهای خارجی را متعادل کند.
ابراهیم جمیلی در مورد عرضه خودرو در بورس کالا گفت: ورود ایران خوردو و سایپا یا هر خودروساز دیگری به بورس کالا میتواند اقدام موثری باشد، زیرا باعث ایجاد شفافیت و رقابت شده و رقابت هم در کیفیت و هم در قیمت محصول موثر است.
جمیلی با بیان اینکه استمرار عرضه و البته کنار گذاشتن کامل رویکرد قیمتگذاری دستوری دو شرط اصلی برای تحقق اهداف ورود خودرو به بورس کالا است، گفت: موضوع مهم دیگر علاوه بر ورود خودروهای داخلی به بورس کالا این است که امکان عرضه محصول های وارداتی هم در بورس کالا ایجاد شود و افرادی که خودرو وارد کردند، نیز بتوانند به راحتی محصول هایشان را در بورس کالا عرضه کنند، زیرا این امر باعث ایجاد شفافیت و رقابت در کل بازار میشود.
به گفته وی، قیمت خودروهای خارجی که در حال حاضر بسیار افزایش پیدا کرده است با ورود به بورس کالا و شفافیت کامل، قطعا متعادل میشود و به دولت پیشنهاد می شود از این ظرفیت بازار سرمایه نهایت بهره را ببرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
هشدار امداد خودرو سایپا به متقاضیان خدمات امدادی
مدیرعامل امدادخودرو سایپا به متقاضیان دریافت خدمات امدادی اعلام کرد: دریافت خدمات از امداد خودروهای متفرقه میتواند عواقب جبران ناپذیری برای مالکان خودرو داشته باشد.کامبیز قلی زاده با اعلام هشدار نسبت به حضور رو به افزایش امدادخودروهای متفرقه، از مالکان خودرو خواست در خصوص دریافت خدمات امدادی در مواقع ضروری دقت نظر ویژهای به خرج دهند تا درگیر عواقب بعدی استفاده از خدمات غیراستاندارد امداد خودروهای متفرقه نشوند.او با تاکید دوباره بر ابطال گارانتی خودرو به دلیل دستکاری خودرو توسط تعمیرکاران خارج از شبکه نمایندگیهای مجاز، درخواست کرد تا مالکان خودرو حتی در مواقع ضروری که خودرو دچار ایراد در جادههای خارج شهر میشود از دریافت خدمات امدادی متفرقه جدا پرهیز کنند.مدیرعامل امدادخودرو سایپا با اشاره به گستردگی خودروهای امدادی این شرکت و پوشش 100 درصدی جادههای کشور تصریح کرد: متقاضیان در هر نقطهای از کشور میتوانند در سریعترین زمان ممکن اقدام به ثبت درخواست و دریافت خدمات امدادی معتبر در محل کنند.او گفت: خودروهای امدادی شرکت امدادخودرو سایپا بدون تماس و به صورت گذری به خودروهای متوقف شده مراجعه نمیکنند.قلی زاده از افزایش راه های دسترسی به امدادخودرو سایپا خبر داد و گفت: از امکان ثبت درخواست امداد با تلفن تا استفاده از اپلیکیشن و ثبت درخواست اینترنتی برای رفاه حال متقاضیان و سهولت دسترسی به خدمات استاندارد امداد در امدادخودرو سایپا تامین شده است که به صورت 24 ساعته و 7 روز هفته پاسخگوی تماس گیرندگان است.او با بیان اینکه در حال حاضر نیروهای امدادخودرو سایپا از آموزشهای لازم برخوردار هستند و در عین حال امکان ارائه خدمات امدادی طبق استاندارد را در محل دارند، تاکید کرد: امداد خواهان پس از بروز مشکل و یا نقص فنی حین رانندگی در هر نقطهای از کشور از طریق تماس با شماره 096550 با امدادخودرو سایپا تماس بگیرند و در خواست خدمات امدادی کنند.همچنین دارندگان خودرو های سواری گروه سایپا می توانند جهت دریافت سرویس خدمات خودرو در محل (منزل یا محل کار) شامل انجام سرویس های اولیه و دوره ای، بازدید فنی پیش از سفر و همچنین نصب آپشن از طریق شماره 02184444 نسبت به رزرو درخواست خود اقدام کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.