«اخبار صنعت» از تاسیس مراکز تجاری ایران در سایر کشورها گزارش می دهد؛
ریل گذاری دولت برای تجار

ااخبار صنعت-جواد یاسری: استفاده از مراکز تجاری در کشورهای هدف یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازارهای تجاری محسوب می شود. مهم‌ترین ماموریت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور قبل از هر چیز معرفی خودشان، امکانات، ظرفیت‌ها و خدمات‌شان به فعالان اقتصادی است.دولت، سازمان توسعه تجارت و دستگاه سیاست خارجی باید به مراکز اجازه توسعه بدهد و مجوز بدهد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.برای توسعه صادرات کشور باید همه بخش‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند. از سازمان توسعه تجارت گرفته تا دستگاه دیپلماسی اقتصادی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت این مراکز تجاری می‌توانند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌تر از امکانات مشابهی استفاده می‌کنند. 

تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها ایده ای که 2دهه عمر دارد

توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.در این میان محقق نشدن تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها طبق برنامه ریزی های اعلام شده و کمی تعداد رایزنان تجاری اقتصادی موضوعی بوده که نباید از آنها غافل ماند.

تعداد کم رایزن های اقتصادی و بی توجهی با برخی اقدامات برای گسترش فعالیت های تجاری به ویژه در حوزه صادرات موضوعی بوده که همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل مهم چشمگیر نبودن میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان مطرح می شود. بحثی که البته تا حدی شاید تحت تاثیر تحریم ها نیز بوده است. 

این در حالی بوده که باید گفت؛ سال هاست تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها موضوعی به شمار می رود که مدنظر قرار گرفته اما به نظر می رسد متولیان امر چندان در این زمینه موفق نبوده اند. 

اگر بخواهیم مرور دقیق تری به این مقوله داشته باشیم، باید عنوان کرد شهریور ماه پنج سال قبل بود که مدیرکل وقت دفتر امور نمایندگی‌ های سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور خبر داد و بیان کرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

مراکز تجاری، نمایشگاهی که به شکل دائمی فعالیت کنند و در آنها کالاهای تولید شده توسط صنعت گران کشورمان در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گیرد تا بسترهای لازم بیش از گذشته برای صادرات فراهم شود.

مراکزی که کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در اولویت تاسیس آنها قرار داشتند. به این ترتیب عراق، ترکیه، عمان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان همچنین ارمنستان در همسایگی ایران مدنظر قرار گرفتند.

آفریقای جنوبی، غنا، کنیا و نیجریه نیز کشورهایی بودند که به منظور تاسیس مراکز تجاری به آنها توجه شد.

در همان بازه زمانی البته حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی کشور در این باره اظهار کرد که برپایی چنین مراکزی موضوعی بوده که از حدود دو هه قبل ایده آن مطرح شده ولی اما دایر شدن آن آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.

به طور نمونه باید بیان کرد که در حال حاضر ایران تنها در چند کشور از جمله ارمنستان، امارات و تاجیکستان مرکز تجاری دارد که مجوزهای یک ساله برای آنها صادر می شود تا صورتی که عملکرد مثبتی داشته باشند، مجوز دائمی نیز برایشان صادر ‌شود.

وی همچنین این را هم گفته بود که در صورتی که قصد از این اقدام تنها مسایل نمایشگاهی باشد، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار این مراکز به درستی اداره شوند و اثرگذار باشند باید توسط خود تجار اداره شوند.

مراکز تجاری بازوان توسعه تجارت در کشورهای هدف هستند 

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت با ارائه خدمات تسهیل نفوذ در بازار هستند.

«رحمت الله خرمالی» در همایش معرفی توانمندی های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: ۹ مرکز تجاری رسمی در این کشورها راه اندازی شده که به زودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازار کمک می کند، اظهار داشت: چهار هدف اصلی برای این مراکز تعیین شده است که ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی صادرات محور یکی از آنها محسوب می شود که می تواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارش‌های اولویت بندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند.

خرمالی تاکید کرد: مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، از دیگر اهداف راه اندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیات های تجاری می تواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاه های داخلی کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشانده اند.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکت ها از دیگر وظایف مراکز تجاری است، گفت: ضعف آگاهی شرکت ها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده است که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل می شوند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از فعالیت های در نظر گرفته شده برای مراکز تجاری است، تاکید کرد: باید همایش هایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد.

خرمالی تصریح کرد: مراکز تجاری می توانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکت های فعال در این بخش اقدام کنند و همراهی این شرکت ها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریم ها مراکز تجاری می توانند همراهی های لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که می تواند در توسعه تجارت موثر واقع شود.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز می توانند موثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایه گذاری مشترک،‌ فناوری های مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند.

.ایجاد 10 مرکز تجاری ایران در قاره سیاه

 به همین منظور ایران برای بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا شبکه‌ای متشکل از 10 مرکز تجاری در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده تا به این صادرات به این قاره تسهیل شود. ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.

در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.

قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.

قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.

به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.

همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.خبار صنعت-جواخبار صنعت-جواد یاسری: استفاده از مراکز تجاری در کشورهای هدف یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازارهای تجاری محسوب می شود. مهم‌ترین ماموریت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور قبل از هر چیز معرفی خودشان، امکانات، ظرفیت‌ها و خدمات‌شان به فعالان اقتصادی است.دولت، سازمان توسعه تجارت و دستگاه سیاست خارجی باید به مراکز اجازه توسعه بدهد و مجوز بدهد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.برای توسعه صادرات کشور باید همه بخش‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند. از سازمان توسعه تجارت گرفته تا دستگاه دیپلماسی اقتصادی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت این مراکز تجاری می‌توانند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌تر از امکانات مشابهی استفاده می‌کنند. 

تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها ایده ای که 2دهه عمر دارد

توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.در این میان محقق نشدن تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها طبق برنامه ریزی های اعلام شده و کمی تعداد رایزنان تجاری اقتصادی موضوعی بوده که نباید از آنها غافل ماند.

تعداد کم رایزن های اقتصادی و بی توجهی با برخی اقدامات برای گسترش فعالیت های تجاری به ویژه در حوزه صادرات موضوعی بوده که همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل مهم چشمگیر نبودن میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان مطرح می شود. بحثی که البته تا حدی شاید تحت تاثیر تحریم ها نیز بوده است. 

این در حالی بوده که باید گفت؛ سال هاست تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها موضوعی به شمار می رود که مدنظر قرار گرفته اما به نظر می رسد متولیان امر چندان در این زمینه موفق نبوده اند. 

اگر بخواهیم مرور دقیق تری به این مقوله داشته باشیم، باید عنوان کرد شهریور ماه پنج سال قبل بود که مدیرکل وقت دفتر امور نمایندگی‌ های سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور خبر داد و بیان کرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

مراکز تجاری، نمایشگاهی که به شکل دائمی فعالیت کنند و در آنها کالاهای تولید شده توسط صنعت گران کشورمان در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گیرد تا بسترهای لازم بیش از گذشته برای صادرات فراهم شود.

مراکزی که کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در اولویت تاسیس آنها قرار داشتند. به این ترتیب عراق، ترکیه، عمان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان همچنین ارمنستان در همسایگی ایران مدنظر قرار گرفتند.

آفریقای جنوبی، غنا، کنیا و نیجریه نیز کشورهایی بودند که به منظور تاسیس مراکز تجاری به آنها توجه شد.

در همان بازه زمانی البته حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی کشور در این باره اظهار کرد که برپایی چنین مراکزی موضوعی بوده که از حدود دو هه قبل ایده آن مطرح شده ولی اما دایر شدن آن آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.

به طور نمونه باید بیان کرد که در حال حاضر ایران تنها در چند کشور از جمله ارمنستان، امارات و تاجیکستان مرکز تجاری دارد که مجوزهای یک ساله برای آنها صادر می شود تا صورتی که عملکرد مثبتی داشته باشند، مجوز دائمی نیز برایشان صادر ‌شود.

وی همچنین این را هم گفته بود که در صورتی که قصد از این اقدام تنها مسایل نمایشگاهی باشد، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار این مراکز به درستی اداره شوند و اثرگذار باشند باید توسط خود تجار اداره شوند.

مراکز تجاری بازوان توسعه تجارت در کشورهای هدف هستند 

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت با ارائه خدمات تسهیل نفوذ در بازار هستند.

«رحمت الله خرمالی» در همایش معرفی توانمندی های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: ۹ مرکز تجاری رسمی در این کشورها راه اندازی شده که به زودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازار کمک می کند، اظهار داشت: چهار هدف اصلی برای این مراکز تعیین شده است که ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی صادرات محور یکی از آنها محسوب می شود که می تواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارش‌های اولویت بندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند.

خرمالی تاکید کرد: مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، از دیگر اهداف راه اندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیات های تجاری می تواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاه های داخلی کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشانده اند.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکت ها از دیگر وظایف مراکز تجاری است، گفت: ضعف آگاهی شرکت ها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده است که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل می شوند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از فعالیت های در نظر گرفته شده برای مراکز تجاری است، تاکید کرد: باید همایش هایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد.

خرمالی تصریح کرد: مراکز تجاری می توانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکت های فعال در این بخش اقدام کنند و همراهی این شرکت ها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریم ها مراکز تجاری می توانند همراهی های لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که می تواند در توسعه تجارت موثر واقع شود.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز می توانند موثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایه گذاری مشترک،‌ فناوری های مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند.

.ایجاد 10 مرکز تجاری ایران در قاره سیاه

 به همین منظور ایران برای بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا شبکه‌ای متشکل از 10 مرکز تجاری در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده تا به این صادرات به این قاره تسهیل شود. ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.

در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.

قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.

قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.

به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.

همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.اد یاسری: استفاده از مراکز تجاری در کشورهای هدف یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازارهای تجاری محسوب می شود. مهم‌ترین ماموریت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور قبل از هر چیز معرفی خودشان، امکانات، ظرفیت‌ها و خدمات‌شان به فعالان اقتصادی است.دولت، سازمان توسعه تجارت و دستگاه سیاست خارجی باید به مراکز اجازه توسعه بدهد و مجوز بدهد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.برای توسعه صادرات کشور باید همه بخش‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند. از سازمان توسعه تجارت گرفته تا دستگاه دیپلماسی اقتصادی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت این مراکز تجاری می‌توانند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌تر از امکانات مشابهی استفاده می‌کنند. 

تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها ایده ای که 2دهه عمر دارد

توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.در این میان محقق نشدن تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها طبق برنامه ریزی های اعلام شده و کمی تعداد رایزنان تجاری اقتصادی موضوعی بوده که نباید از آنها غافل ماند.

تعداد کم رایزن های اقتصادی و بی توجهی با برخی اقدامات برای گسترش فعالیت های تجاری به ویژه در حوزه صادرات موضوعی بوده که همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل مهم چشمگیر نبودن میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان مطرح می شود. بحثی که البته تا حدی شاید تحت تاثیر تحریم ها نیز بوده است. 

این در حالی بوده که باید گفت؛ سال هاست تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها موضوعی به شمار می رود که مدنظر قرار گرفته اما به نظر می رسد متولیان امر چندان در این زمینه موفق نبوده اند. 

اگر بخواهیم مرور دقیق تری به این مقوله داشته باشیم، باید عنوان کرد شهریور ماه پنج سال قبل بود که مدیرکل وقت دفتر امور نمایندگی‌ های سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور خبر داد و بیان کرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

مراکز تجاری، نمایشگاهی که به شکل دائمی فعالیت کنند و در آنها کالاهای تولید شده توسط صنعت گران کشورمان در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گیرد تا بسترهای لازم بیش از گذشته برای صادرات فراهم شود.

مراکزی که کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در اولویت تاسیس آنها قرار داشتند. به این ترتیب عراق، ترکیه، عمان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان همچنین ارمنستان در همسایگی ایران مدنظر قرار گرفتند.

آفریقای جنوبی، غنا، کنیا و نیجریه نیز کشورهایی بودند که به منظور تاسیس مراکز تجاری به آنها توجه شد.

در همان بازه زمانی البته حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی کشور در این باره اظهار کرد که برپایی چنین مراکزی موضوعی بوده که از حدود دو هه قبل ایده آن مطرح شده ولی اما دایر شدن آن آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.

به طور نمونه باید بیان کرد که در حال حاضر ایران تنها در چند کشور از جمله ارمنستان، امارات و تاجیکستان مرکز تجاری دارد که مجوزهای یک ساله برای آنها صادر می شود تا صورتی که عملکرد مثبتی داشته باشند، مجوز دائمی نیز برایشان صادر ‌شود.

وی همچنین این را هم گفته بود که در صورتی که قصد از این اقدام تنها مسایل نمایشگاهی باشد، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار این مراکز به درستی اداره شوند و اثرگذار باشند باید توسط خود تجار اداره شوند.

مراکز تجاری بازوان توسعه تجارت در کشورهای هدف هستند 

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت با ارائه خدمات تسهیل نفوذ در بازار هستند.

«رحمت الله خرمالی» در همایش معرفی توانمندی های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: ۹ مرکز تجاری رسمی در این کشورها راه اندازی شده که به زودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازار کمک می کند، اظهار داشت: چهار هدف اصلی برای این مراکز تعیین شده است که ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی صادرات محور یکی از آنها محسوب می شود که می تواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارش‌های اولویت بندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند.

خرمالی تاکید کرد: مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، از دیگر اهداف راه اندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیات های تجاری می تواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاه های داخلی کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشانده اند.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکت ها از دیگر وظایف مراکز تجاری است، گفت: ضعف آگاهی شرکت ها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده است که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل می شوند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از فعالیت های در نظر گرفته شده برای مراکز تجاری است، تاکید کرد: باید همایش هایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد.

خرمالی تصریح کرد: مراکز تجاری می توانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکت های فعال در این بخش اقدام کنند و همراهی این شرکت ها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریم ها مراکز تجاری می توانند همراهی های لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که می تواند در توسعه تجارت موثر واقع شود.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز می توانند موثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایه گذاری مشترک،‌ فناوری های مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند.

.ایجاد 10 مرکز تجاری ایران در قاره سیاه

 به همین منظور ایران برای بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا شبکه‌ای متشکل از 10 مرکز تجاری در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده تا به این صادرات به این قاره تسهیل شود. ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.

در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.

قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.

قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.

به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.

همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.اخبار صنعت-جواد یاسری: استفاده از مراکز تجاری در کشورهای هدف یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازارهای تجاری محسوب می شود. مهم‌ترین ماموریت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور قبل از هر چیز معرفی خودشان، امکانات، ظرفیت‌ها و خدمات‌شان به فعالان اقتصادی است.دولت، سازمان توسعه تجارت و دستگاه سیاست خارجی باید به مراکز اجازه توسعه بدهد و مجوز بدهد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.برای توسعه صادرات کشور باید همه بخش‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند. از سازمان توسعه تجارت گرفته تا دستگاه دیپلماسی اقتصادی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت این مراکز تجاری می‌توانند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌تر از امکانات مشابهی استفاده می‌کنند. 

تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها ایده ای که 2دهه عمر دارد

توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.در این میان محقق نشدن تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها طبق برنامه ریزی های اعلام شده و کمی تعداد رایزنان تجاری اقتصادی موضوعی بوده که نباید از آنها غافل ماند.

تعداد کم رایزن های اقتصادی و بی توجهی با برخی اقدامات برای گسترش فعالیت های تجاری به ویژه در حوزه صادرات موضوعی بوده که همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل مهم چشمگیر نبودن میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان مطرح می شود. بحثی که البته تا حدی شاید تحت تاثیر تحریم ها نیز بوده است. 

این در حالی بوده که باید گفت؛ سال هاست تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها موضوعی به شمار می رود که مدنظر قرار گرفته اما به نظر می رسد متولیان امر چندان در این زمینه موفق نبوده اند. 

اگر بخواهیم مرور دقیق تری به این مقوله داشته باشیم، باید عنوان کرد شهریور ماه پنج سال قبل بود که مدیرکل وقت دفتر امور نمایندگی‌ های سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور خبر داد و بیان کرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

مراکز تجاری، نمایشگاهی که به شکل دائمی فعالیت کنند و در آنها کالاهای تولید شده توسط صنعت گران کشورمان در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گیرد تا بسترهای لازم بیش از گذشته برای صادرات فراهم شود.

مراکزی که کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در اولویت تاسیس آنها قرار داشتند. به این ترتیب عراق، ترکیه، عمان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان همچنین ارمنستان در همسایگی ایران مدنظر قرار گرفتند.

آفریقای جنوبی، غنا، کنیا و نیجریه نیز کشورهایی بودند که به منظور تاسیس مراکز تجاری به آنها توجه شد.

در همان بازه زمانی البته حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی کشور در این باره اظهار کرد که برپایی چنین مراکزی موضوعی بوده که از حدود دو هه قبل ایده آن مطرح شده ولی اما دایر شدن آن آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.

به طور نمونه باید بیان کرد که در حال حاضر ایران تنها در چند کشور از جمله ارمنستان، امارات و تاجیکستان مرکز تجاری دارد که مجوزهای یک ساله برای آنها صادر می شود تا صورتی که عملکرد مثبتی داشته باشند، مجوز دائمی نیز برایشان صادر ‌شود.

وی همچنین این را هم گفته بود که در صورتی که قصد از این اقدام تنها مسایل نمایشگاهی باشد، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار این مراکز به درستی اداره شوند و اثرگذار باشند باید توسط خود تجار اداره شوند.

مراکز تجاری بازوان توسعه تجارت در کشورهای هدف هستند 

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت با ارائه خدمات تسهیل نفوذ در بازار هستند.

«رحمت الله خرمالی» در همایش معرفی توانمندی های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: ۹ مرکز تجاری رسمی در این کشورها راه اندازی شده که به زودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازار کمک می کند، اظهار داشت: چهار هدف اصلی برای این مراکز تعیین شده است که ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی صادرات محور یکی از آنها محسوب می شود که می تواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارش‌های اولویت بندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند.

خرمالی تاکید کرد: مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، از دیگر اهداف راه اندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیات های تجاری می تواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاه های داخلی کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشانده اند.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکت ها از دیگر وظایف مراکز تجاری است، گفت: ضعف آگاهی شرکت ها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده است که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل می شوند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از فعالیت های در نظر گرفته شده برای مراکز تجاری است، تاکید کرد: باید همایش هایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد.

خرمالی تصریح کرد: مراکز تجاری می توانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکت های فعال در این بخش اقدام کنند و همراهی این شرکت ها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریم ها مراکز تجاری می توانند همراهی های لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که می تواند در توسعه تجارت موثر واقع شود.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز می توانند موثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایه گذاری مشترک،‌ فناوری های مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند.

.ایجاد 10 مرکز تجاری ایران در قاره سیاه

 به همین منظور ایران برای بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا شبکه‌ای متشکل از 10 مرکز تجاری در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده تا به این صادرات به این قاره تسهیل شود. ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.

در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.

قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.

قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.

به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.

همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.اخبار صنعت-جواد یاسری: استفاده از مراکز تجاری در کشورهای هدف یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازارهای تجاری محسوب می شود. مهم‌ترین ماموریت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور قبل از هر چیز معرفی خودشان، امکانات، ظرفیت‌ها و خدمات‌شان به فعالان اقتصادی است.دولت، سازمان توسعه تجارت و دستگاه سیاست خارجی باید به مراکز اجازه توسعه بدهد و مجوز بدهد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.برای توسعه صادرات کشور باید همه بخش‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند. از سازمان توسعه تجارت گرفته تا دستگاه دیپلماسی اقتصادی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت این مراکز تجاری می‌توانند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌تر از امکانات مشابهی استفاده می‌کنند. 

تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها ایده ای که 2دهه عمر دارد

توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.در این میان محقق نشدن تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها طبق برنامه ریزی های اعلام شده و کمی تعداد رایزنان تجاری اقتصادی موضوعی بوده که نباید از آنها غافل ماند.

تعداد کم رایزن های اقتصادی و بی توجهی با برخی اقدامات برای گسترش فعالیت های تجاری به ویژه در حوزه صادرات موضوعی بوده که همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل مهم چشمگیر نبودن میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان مطرح می شود. بحثی که البته تا حدی شاید تحت تاثیر تحریم ها نیز بوده است. 

این در حالی بوده که باید گفت؛ سال هاست تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها موضوعی به شمار می رود که مدنظر قرار گرفته اما به نظر می رسد متولیان امر چندان در این زمینه موفق نبوده اند. 

اگر بخواهیم مرور دقیق تری به این مقوله داشته باشیم، باید عنوان کرد شهریور ماه پنج سال قبل بود که مدیرکل وقت دفتر امور نمایندگی‌ های سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور خبر داد و بیان کرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.

مراکز تجاری، نمایشگاهی که به شکل دائمی فعالیت کنند و در آنها کالاهای تولید شده توسط صنعت گران کشورمان در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گیرد تا بسترهای لازم بیش از گذشته برای صادرات فراهم شود.

مراکزی که کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در اولویت تاسیس آنها قرار داشتند. به این ترتیب عراق، ترکیه، عمان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان همچنین ارمنستان در همسایگی ایران مدنظر قرار گرفتند.

آفریقای جنوبی، غنا، کنیا و نیجریه نیز کشورهایی بودند که به منظور تاسیس مراکز تجاری به آنها توجه شد.

در همان بازه زمانی البته حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی کشور در این باره اظهار کرد که برپایی چنین مراکزی موضوعی بوده که از حدود دو هه قبل ایده آن مطرح شده ولی اما دایر شدن آن آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.

به طور نمونه باید بیان کرد که در حال حاضر ایران تنها در چند کشور از جمله ارمنستان، امارات و تاجیکستان مرکز تجاری دارد که مجوزهای یک ساله برای آنها صادر می شود تا صورتی که عملکرد مثبتی داشته باشند، مجوز دائمی نیز برایشان صادر ‌شود.

وی همچنین این را هم گفته بود که در صورتی که قصد از این اقدام تنها مسایل نمایشگاهی باشد، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار این مراکز به درستی اداره شوند و اثرگذار باشند باید توسط خود تجار اداره شوند.

مراکز تجاری بازوان توسعه تجارت در کشورهای هدف هستند 

مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت با ارائه خدمات تسهیل نفوذ در بازار هستند.

«رحمت الله خرمالی» در همایش معرفی توانمندی های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: ۹ مرکز تجاری رسمی در این کشورها راه اندازی شده که به زودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه می شود.

وی با تاکید بر اینکه راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازار کمک می کند، اظهار داشت: چهار هدف اصلی برای این مراکز تعیین شده است که ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی صادرات محور یکی از آنها محسوب می شود که می تواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارش‌های اولویت بندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند.

خرمالی تاکید کرد: مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، از دیگر اهداف راه اندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیات های تجاری می تواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاه های داخلی کشور اقدام کند.

وی خاطرنشان‌کرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشانده اند.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکت ها از دیگر وظایف مراکز تجاری است، گفت: ضعف آگاهی شرکت ها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده است که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل می شوند.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از فعالیت های در نظر گرفته شده برای مراکز تجاری است، تاکید کرد: باید همایش هایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد.

خرمالی تصریح کرد: مراکز تجاری می توانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکت های فعال در این بخش اقدام کنند و همراهی این شرکت ها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است.

وی افزود: همچنین در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریم ها مراکز تجاری می توانند همراهی های لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که می تواند در توسعه تجارت موثر واقع شود.

مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز می توانند موثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایه گذاری مشترک،‌ فناوری های مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند.

.ایجاد 10 مرکز تجاری ایران در قاره سیاه

 به همین منظور ایران برای بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا شبکه‌ای متشکل از 10 مرکز تجاری در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده تا به این صادرات به این قاره تسهیل شود. ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.

در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  

مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.

قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.

قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.

به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.

همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا

مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.

وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.

«اخبار صنعت» از تاسیس مراکز تجاری ایران در سایر کشورها گزارش می دهد؛
ریل گذاری دولت برای تجار 
اخبار صنعت-جواد یاسری: استفاده از مراکز تجاری در کشورهای هدف یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازارهای تجاری محسوب می شود. مهم‌ترین ماموریت مراکز تجاری ایران در خارج از کشور قبل از هر چیز معرفی خودشان، امکانات، ظرفیت‌ها و خدمات‌شان به فعالان اقتصادی است.دولت، سازمان توسعه تجارت و دستگاه سیاست خارجی باید به مراکز اجازه توسعه بدهد و مجوز بدهد تا از ظرفیت دیگر کشورها استفاده شود.برای توسعه صادرات کشور باید همه بخش‌ها و نهادهای خصوصی و دولتی دست به دست هم بدهند. از سازمان توسعه تجارت گرفته تا دستگاه دیپلماسی اقتصادی، فعالان اقتصادی بخش خصوصی با استفاده از ظرفیت این مراکز تجاری می‌توانند اتفاقات خوبی را برای اقتصاد کشور رقم بزنند.بسیاری از کشورهای توسعه یافته‌تر از امکانات مشابهی استفاده می‌کنند. 
تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها ایده ای که 2دهه عمر دارد
توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.در این میان محقق نشدن تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها طبق برنامه ریزی های اعلام شده و کمی تعداد رایزنان تجاری اقتصادی موضوعی بوده که نباید از آنها غافل ماند.
تعداد کم رایزن های اقتصادی و بی توجهی با برخی اقدامات برای گسترش فعالیت های تجاری به ویژه در حوزه صادرات موضوعی بوده که همواره از سوی کارشناسان به عنوان یکی از دلایل مهم چشمگیر نبودن میزان صادرات به دیگر کشورهای جهان مطرح می شود. بحثی که البته تا حدی شاید تحت تاثیر تحریم ها نیز بوده است. 
این در حالی بوده که باید گفت؛ سال هاست تاسیس مراکز تجاری در سایر کشورها موضوعی به شمار می رود که مدنظر قرار گرفته اما به نظر می رسد متولیان امر چندان در این زمینه موفق نبوده اند. 
اگر بخواهیم مرور دقیق تری به این مقوله داشته باشیم، باید عنوان کرد شهریور ماه پنج سال قبل بود که مدیرکل وقت دفتر امور نمایندگی‌ های سازمان توسعه تجارت ایران از تاسیس مراکز تجاری در خارج از کشور خبر داد و بیان کرد که این موضوع در دستور کار قرار گرفته است.
مراکز تجاری، نمایشگاهی که به شکل دائمی فعالیت کنند و در آنها کالاهای تولید شده توسط صنعت گران کشورمان در معرض دید تجار و بازرگانان قرار گیرد تا بسترهای لازم بیش از گذشته برای صادرات فراهم شود.
مراکزی که کشورهای همسایه و نیز کشورهای آفریقایی در اولویت تاسیس آنها قرار داشتند. به این ترتیب عراق، ترکیه، عمان، آذربایجان، افغانستان، قزاقستان، پاکستان همچنین ارمنستان در همسایگی ایران مدنظر قرار گرفتند.
آفریقای جنوبی، غنا، کنیا و نیجریه نیز کشورهایی بودند که به منظور تاسیس مراکز تجاری به آنها توجه شد.
در همان بازه زمانی البته حبیب ماهوتی، رییس انجمن شرکت های نمایشگاه های بین المللی کشور در این باره اظهار کرد که برپایی چنین مراکزی موضوعی بوده که از حدود دو هه قبل ایده آن مطرح شده ولی اما دایر شدن آن آنگونه که باید و شاید اجرایی نشده است.
به طور نمونه باید بیان کرد که در حال حاضر ایران تنها در چند کشور از جمله ارمنستان، امارات و تاجیکستان مرکز تجاری دارد که مجوزهای یک ساله برای آنها صادر می شود تا صورتی که عملکرد مثبتی داشته باشند، مجوز دائمی نیز برایشان صادر ‌شود.
وی همچنین این را هم گفته بود که در صورتی که قصد از این اقدام تنها مسایل نمایشگاهی باشد، چندان مطلوب نخواهد بود. ولی اگر قرار این مراکز به درستی اداره شوند و اثرگذار باشند باید توسط خود تجار اداره شوند.
مراکز تجاری بازوان توسعه تجارت در کشورهای هدف هستند 
مدیر کل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در کشورهای هدف بازوان توسعه تجارت با ارائه خدمات تسهیل نفوذ در بازار هستند.
«رحمت الله خرمالی» در همایش معرفی توانمندی های ایران در کشورهای حوزه آسیای میانه، قفقاز و روسیه با بیان اینکه مراکز تجاری تسهیل کننده ارائه خدمات و معرفی کالاها به فعالان اقتصادی هستند، خاطرنشان کرد: ۹ مرکز تجاری رسمی در این کشورها راه اندازی شده که به زودی مراکز دیگری نیز به این تعداد اضافه می شود.
وی با تاکید بر اینکه راه اندازی مراکز تجاری در کشورهای هدف به نفوذ در بازار کمک می کند، اظهار داشت: چهار هدف اصلی برای این مراکز تعیین شده است که ارائه خدمات کسب و کار و مشاوره به فعالان اقتصادی و شرکت های تولیدی صادرات محور یکی از آنها محسوب می شود که می تواند امکان ورود کالا به بازار هدف را بسنجد و قابلیت موجود را با تبیین گزارش‌های اولویت بندی شده در بازار ارائه و قوانین مربوط به استاندارد، گمرک و قرنطینه را شناسایی کند.
خرمالی تاکید کرد: مشارکت در حوزه رویدادهای تجاری به عنوان نماینده سازمان توسعه تجارت با مجوز رسمی، از دیگر اهداف راه اندازی مراکز تجاری است که با معرفی هیات های تجاری می تواند در زمینه اعزام فعالان اقتصادی به نمایشگاه های داخلی کشور اقدام کند.
وی خاطرنشان‌کرد: برخی مراکز تجاری خدمات خوبی را تاکنون ارائه و با جذب سرمایه گذاری و تولیدات مشترک در جهت توسعه تجارت اقدام کرده و با نفوذ در بازار گسترش مبادلات را به ثمر نشانده اند.
مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، با بیان اینکه ارائه خدمات حقوقی و مالکیت فکری ثبت شرکت ها از دیگر وظایف مراکز تجاری است، گفت: ضعف آگاهی شرکت ها در چگونگی ثبت و حضور در بازارهای هدف از مشکلاتی است که توسعه تجارت را کند کرده است که این روند با حضور مراکز تجاری تسهیل می شوند.
وی با بیان اینکه ارائه خدمات اطلاع رسانی و تبلیغات از فعالیت های در نظر گرفته شده برای مراکز تجاری است، تاکید کرد: باید همایش هایی برای ایجاد فرصت تجاری با کمک مراکز تجاری برگزار شود تا با معرفی بازارها، توسعه صادرات و واردات محصولات بر اساس شناخت باشد.
خرمالی تصریح کرد: مراکز تجاری می توانند در زمینه پشتیبانی و لجستیک برای جذب شرکت های فعال در این بخش اقدام کنند و همراهی این شرکت ها را برای توسعه تجارت حتی در زمینه واردات جلب کنند که با توجه به امضای موافقتنامه تجارت آزاد ظرفیت فراوانی در این بخش نیز ایجاد شده است.
وی افزود: همچنین در حوزه نقل و انتقال مالی بانکی، با توجه به تحریم ها مراکز تجاری می توانند همراهی های لازم را انجام دهند و با نرخ کمتری ارزها را به کشور منتقل کنند که می تواند در توسعه تجارت موثر واقع شود.
مدیرکل آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت گفت: مراکز تجاری در انتقال فناوری نیز می توانند موثر باشند و با جذب صاحبان فناوری در کشورهای مقصد در قالب سرمایه گذاری مشترک،‌ فناوری های مورد نیاز را به داخل کشور بیاورند.
.ایجاد 10 مرکز تجاری ایران در قاره سیاه
 به همین منظور ایران برای بهره‌بردن از ظرفیت‌های موجود در قاره آفریقا شبکه‌ای متشکل از 10 مرکز تجاری در سراسر قاره آفریقا ایجاد کرده تا به این صادرات به این قاره تسهیل شود. ناشناخته بودن بازار ایران و آفریقا از یکدیگر یکی از دلایلی است که با وجود فراهم بودن شرایط، توسعه مطلوب و موردنظر را در سال‌های اخیر رقم نزده است. به گفته فعالان این بازار کشورهای آفریقایی مذاکرات متفاوتی را می‌طلبد، زیرا هرکدام از کشورها فرهنگ، زبان و تاریخ مختلفی از یکدیگر دارند که اطلاع از آنها برای رسیدن به موقعیت مطلوب لازم است با این شرایط وجود مراکز تجاری در این قاره می تواند زمینه آشنایی تجار از این بازار را فراهم کند.
در راستای بهبود مناسبات میان دو کشور، ایران، سازمان توسعه و تجارت 10 مرکز تجاری در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» راه‌اندازی کرده است، که به گفته سید محمد صادق قنادزاده مدیرکل دفتر آفریقای این سازمان این شبکه تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد.  
مدیرکل دفتر آفریقای سازمان توسعه تجارت ایران در همایش بررسی ظرفیت های تجاری اقتصادی شمال آفریقا ضمن با برشمردن ویژگی‌های کم نظیر قاره آفریقا برخی موانع موجود در این بازار پرداخت و از لزوم همگرایی بیشتر در تمامی ارکان نظام برای بهره گیری حداکثری از ظرفیت های قاره بکر آفریقا را تشریح کرد.
قنادزاده همچنین با برشمردن مجموعه اقدامات گسترده سازمان توسعه تجارت ایران در جهت ایجاد و افزایش شناخت دو طرفه بین ایران و کشورهای قاره آفریقا، به حضور در ۴ رویداد بزرگ نمایشگاهی آفریقا، تبادل بیش از ۱۰۰ هیات تجاری، برگزاری سلسله همایش‌های معرفی ظرفیت‌های تجاری آفریقا، اعزام قریب الوقوع ۳ رایزن به مناطق مختلف آفریقا و نشست های تخصصی متعدد با اتحادیه ها و سندیکاهای صادراتی کشور طی ۹ ماهه گذشته اشاره کرد.
قنادزاده با بیان اینکه  ظرفیت بالای مراکز تجاری زیر نظر سازمان توسعه تجارت ایران در کشورهای هدف به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای ورود به بازار است، گفت: شبکه‌ای بالغ بر ۸ مرکز تجاری در سرتاسر قاره آفریقا فعال شده و به ارائه طیف وسیعی از خدمات به شرکت‌های تولیدی و صادراتی که بنای حضور در بازار آفریقا را دارند، می‌پردازند.
به گفته وی این مراکز در کشورهای «کنیا»، «اوگاندا»، «تانزانیا»، «ساحل عاج»، «غنا»، «کامرون»، «سنگال»، «نیجریه»، «الجزایر» و «آفریقای جنوبی» مستقر و این شبکه تا پایان سال تکمیل می شود.
همکاری با تجار برای صادرات به شمال آفریقا
مهدی شوشتری دستیار وزیر امور خارجه و مدیر کل غرب آسیا و شمال آفریقا این وزارتخانه نیز با بیان اهمیت راهبردی کشورهای شمال آفریقا از آمادگی تمامی سفرا و نمایندگی‌های ایران برای مشورت، مساعدت و همکاری با تجار و صادرکنندگان ایرانی خبر داد.
وی با تأکید بر اولویت صدور خدمات فنی مهندسی و سرمایه‌گذاری در کشورهای شمال آفریقا افزود: توجه ویژه شرکت ها به قوانین حمایتی و همچنین ضوابط خاص کشورهای شمال آفریقا، پیش از ورود از لازمه های مهم فعالیت در این کشورهاست.