پشتیبانی از تجارت خارجی کشور
قطعاً امروزه تجار و فعالان اقتصادی برای ارتباط بین‌المللی نیاز به اطلاعات بازار و اطلاعات از فعالان اقتصادی کشور هدف دارند. یکی از حلقه‌های مفقوده در مسیر توسعه تجارت، فقدان اطلاعات دقیق از بازار‌های خارجی و فقدان حلقه ارتباطی با فعالان اقتصادی در کشور‌های هدف صادرات ایران است. واقعیت این است که توسعه صادرات کشورمان نیازمند حمایت های لجستیکی و خدماتی است که حداقل تا به امروز آنگونه که باید و شاید محقق نشده است.
اگر فعالان اقتصادی را به دو بخش تقسیم کنیم، بخش کوچکی هستند که بازارهای هدف صادراتی را می‌شناسند، در خارج از کشور دفاتری دارند و ساز و کارهای گفتگوهای تجاری با شرکای خارجی ایجاد کرده‌اند. اما بخش بسیار بزرگی از فعالان اقتصادی هستند که از این امکانات بی بهره‌اند و به ابزار و ساز و کارهایی برای آشنایی با بازارهای هدف صادراتی و ایجاد مسیرهای گفتگو نیاز دارند.
مراکز تجاری یا پایگاه‌های صادراتی و دفاتری که خدمات مشاوره و بازاریابی برای صادرکنندگان ارائه دهند، رسالت بزرگی در جهت معرفی کالا و خدمات ایرانی دارند و هم می‌توانند فرصت‌ها و شرایط بازار به درستی به فعالین اقتصادی ایران منتقل کند. به این ترتیب امید می رود با اجرایی شدن تدابیر و برنامه هایی که گاه و بی گاه متولیان امر از آنها سخن می گویند در این زمینه اقدامات ارزنده ای صورت گیرد.علاوه بر آنچه که عنوان شد اما باید یادآوری کرد که تعداد کم رایزنان اقتصادی نیز معضل دیگری است که بسیاری از صادرکنندگان چه در بخش خصوص و چه دولتی با ان مواجه هستند. اما در این راستا چه اقداماتی مدنظر قرار گرفته است؟توسعه مراکز تجاری به شکل قانونمند و با داشتن برنامه ‌های مدون و استراتژی منسجم مدنظر قرار گرفته است، اما اینکه این روند به واقع و به درستی عملیاتی شود و بتواند به نتیجه برسد خود موضوع مهمی است که هم نیاز به گذشت زمان دارد و هم نیازمند بررسی این موضوع است که آیا به واقع مراکز مذکور توانسته اند، نقش موثری در افزایش میزان صادرات کشور و جلب نظر تجار دیگر کشورها برای تهیه کالاهای تولید شده در ایران داشته باشند، یا این مقوله به مانند برخی طرح ها و برنامه های دیگر نصفه و نیمه اجرایی خواهد شد.
راه‌اندازی مراکز تجاری یکی از تصمیمات بموقع و خوب دولت سیزدهم است که سازمان توسعه تجارت ایران ایجاد آن را در چند کشور اجرایی کرده است، همواره دولت‌ها در زمینه تأمین بودجه مورد نیاز اعزام رایزنان تجاری و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در سایر کشورهای دنیا با مشکل مواجه بوده‌اند یا رایزنانی که اعزام می‌شدند، بعضاً امکان استفاده از ظرفیت‌ها را به‌تنهایی و با شرایط موجود نداشتند.
راه‌اندازی مراکز تجاری ایران در سایر کشورهای دنیا از سوی فعالان اقتصادی و با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران، یک راهکار بسیار مؤثر در پشتیبانی از تجارت خارجی کشور به شمار می‌رود. 
ادامه در صفحه 2