اخبار
مدیر عامل بانک ملی ایران :
پدافند غیر عامل نقش مهمی در حفظ برند و اعتبار بانک ملی ایران دارد
مدیرعامل بانک ملی ایران با اشاره به اینکه پدافند غیر عامل نقش مهمی در حفظ برند و اعتبار بانک دارد، تاکید کرد: پدافند غیر عامل یک اصل ثابت و همیشگی است و همه برنامه ها و طرح ها در بانک ملی ایران باید پیوست پدافند غیر عامل داشته باشد.
ابوالفضل نجارزاده در «همایش کمیته پدافند غیر عامل بانک ملی ایران» که به مناسبت هفته پدافند غیر عامل  و با حضور سردار محمد علی قمی معاون امور استان‌های سازمان پدافند غیرعامل کشور،اعضای هیات مدیره و هیات عامل برگزار شد،گفت: همانگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید کرده اند پدافند غیر عامل یک اصل است و باید همواره در همه طرح ها و برنامه هایی که در کشور به اجرا گذاشته می شود، لحاظ شود.
مدیرعامل افزود: پدافند غیرعامل به ویژه در حوزه سایبری و نظام بانکی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این موضوع باید مورد توجه تمامی کارکنان بانک قرار گیرد و تنها به یک معاونت یا کمیته خاص محدود نمی شود. 
وی با تاکید بر  پیوست پدافندی تمامی سیاست‌ها و برنامه‌ها گفت: این رویکرد موجب می شود تا در برابر تهدیدات، به ویژه در زمینه خدمات بانکی، آمادگی لازم را داشته باشیم.
نجارزاده با اشاره به ضرورت تداوم ارائه خدمات با کیفیت به 55 میلیون مشتری بانک ملی ایران، بیان کرد: حملاتی مانند اختلال در خودپردازها، تبعات منفی برای بانک‌ها و مشتریان به همراه دارد و  هر گونه خلل در خدمات می‌تواند نارضایتی‌های زیادی ایجاد کند.
وی افزود:پدافند غیرعامل در بانک ملی ایران باید به صورت جدی پیگیری شود و تمامی بخش‌ها بر اساس رهنمودهای سازمان، در کمیته پدافند غیرعامل بانک مورد بررسی قرار گیرند. همچنین، با توجه به پیشرفت‌های فناوری در صنعت بانکداری، نیاز به توجه ویژه به این حوزه احساس می‌شود، زیرا بیشتر خدمات به صورت غیرحضوری ارائه می‌شود. 
نجارزاده گفت: در موضوع پدافند غیرعامل در بانک ملی ایران باید به این نکته اهتمام داشت  که شناسایی و برطرف کردن مشکلات پیش از وقوع حملات اهمیت دارد و در این راستا، همکاری و هماهنگی بین واحدهای مختلف بانک  از اهمیت بسزایی برخوردار است.همچنین حراست فیزیکی در جلوگیری از خرابکاری‌ها و اختلالات سیستم‌های بانکی نیز نقش برجسته ای دارد.
مدیر عامل بانک ملی ایران گفت: روند انطباق رویه‌ها و فرآیندهای بانکی با منشور سازمان پدافند غیرعامل کشور باید با قدرت ادامه یابد تا در شرایط بحرانی مجبور به اتخاذ تصمیمات فوری و غیر ایده‌آل نشویم.نجارزاده با اشاره به مقوله فرهنگ‌سازی در زمینه پدافند غیرعامل در بانک ملی ایران گفت: در این زمینه  آموزش مستمر و آگاهی‌رسانی به کارکنان ضروری است و  باید با تهیه بسته‌های آموزشی و برگزاری جلسات مختلف برای همکاران،مشکلات شناسایی و برطرف شوند.
وی با تقدیر از هوشیاری مدیران و اعضای کمیته‌ پدافند غیرعامل بانک ملی ایران،تأکید کرد: اقدامات انجام شده توسط این کمیته موجب شد تا از بروز تهدیدات و نارضایتی مشتریان جلوگیری شود. این نکات نشان‌دهنده اهمیت بالای پدافند غیرعامل در حفظ اعتبار و برند بانک ملی ایران است.
دکتر نجارزاده در پایان بر برگزاری جلسات منظم کمیته پدافند غیر عامل به منظور ارتقای هر چه بیشتر ایمنی و اتخاذ تدابیر لازم برای مقابله با بحران ها، تاکید کرد.
در پایان این همایش از اعضای کمیته پدافند غیر عامل،امور ایمنی و مدیریت بحران و روسای ادارات و روسای امور شعب منتخب بانک تقدیر به عمل آمد.
 
 
 
 
 
معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی بانک توسعه صادرات ایران مطرح کرد:
رفع نیازهای سخت‌افزاری صنعت بانکی در گرو اجماع سیاست‌گذاران حوزه فناوری  
معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی بانک توسعه صادرات ایران با تاکید بر تأمین تجهیزات و سخت‌افزارها به عنوان اولویت بانک‌های کشور گفت: تجهیزات و زیرساخت فناوری اطلاعات میراثی از گذشته هستند و قدیمی بودن سرورها، کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی و همچنین عدم توانایی در بهره‌برداری و استفاده از فناوری‌های نوین مانند هوش مصنوعی و بلاکچین از نتایج این سخت‌افزارهای موروثی است.
هادی حیدری، معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی این بانک در گفتگو با عصر تراکنش گفت: قدیمی بودن تجهیزات و زیرساخت فناوری اطلاعات مهم‌ترین چالش حال حاضر شبکه بانکی کشور، به‌ویژه بانک‌های دولتی است.
وی افزود: این تجهیزات موروثی و ناکارآمد، قدرت انعطاف‌پذیری بانک‌ها در ارائه محصولات نوین و همچنین مقیاس‌پذیری (عمودی) ظرفیت‌های توسعه‌ای آنها را کم کرده است.
حیدری با اشاره به اینکه قدیمی بودن این تجهیزات ریسک‌های بسیاری را سبب شده، اظهار داشت: این موضوع چالش‌هایی را در پیاده‌سازی استانداردهای حوزه امنیت اطلاعات ایجاد کرده که علاوه‌بر افزایش مشغله کارشناسان و خبرگان حوزه فناوری اطلاعات، گاهی باعث تطبیق‌ناپذیری با استانداردهای روز دنیا می‌شود.
معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: بخشی از این اولویت به بهبود فرایندهای خرید تجهیزات و نحوه ترک تشریفات این قراردادها اختصاص دارد که نوسانات نرخ ارز و مسئله تحریم آن را تشدید کرده و باعث کند شدن خرید و تجهیز فناوری‌های روز شده است.
عضو هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران اضافه کرد: چالش‌هایی مانند نبود آزمایشگاه‌های موثق و مورد اعتماد برای آزمایش و اخذ تأیید سلامت سخت‌افزارهای بانکی براساس دستورالعمل‌های موجود مانند دستورالعمل‌های افتا، پدافند غیرعامل و حداقل الزامات ریسک فناوری اطلاعات بانک مرکزی موجب تشدید ریسک‌های این حوزه شده است.
به گفته حیدری، بعد دوم نیازمندی به دسترسی به سخت‌افزارهای روز دنیا از شرکت‌های معتبر بین‌المللی است. در این مورد می‌توان به تجهیزات مهمی مانند سرورها، سوئیچ‌ها و روترها اشاره کرد که توانایی افزایش سرعت و ظرفیت را در طراحی ساختارهای نوین مراکز داده مهیا می‌سازند.
حیدری بیان داشت: با تامین سخت افزارهای روز دنیا، بهره‌برداری از فناوری‌های ابری برای مقیاس‌پذیری بیشتر و کاهش هزینه‌های مرتبط با تجهیزات فیزیکی می‌تواند کارایی سیستم‌های بانکی را در ارائه میکروسرویس‌ها برای مشتریان هدفمند افزایش دهد.
معاون فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی بانک توسعه صادرات ایران پیشنهاد خود را پیرامون رفع نیازهای سخت‌افزاری صنعت بانکی کشور مطرح کرد و گفت: در حوزه اقتصاد کلان بحثی با این عنوان مطرح است که برای دستیابی به تورم تک‌رقمی اجماع تمامی سیاست‌گذاران و سیاست‌مداران کلیدی الزامی است. به نظر می‌رسد رفع چالش تجهیز زیرساخت‌های فناوری اطلاعات شبکه بانکی نیز نیازمند اجماع سیاست‌گذاران حوزه فناوری اطلاعات و سیاست‌مداران است.
وی افزود: چندگانگی در حوزه نظارت فناوری اطلاعات، نبود آزمایشگاه‌های موثق و سریع و چالش قراردادهای خرید و موضوع رعایت آیین‌نامه معاملات و ترک تشریفات تجهیزات بیش از مسئله تحریم‌ها اثرگذار است.
حیدری راه‌حل دوم برای رفع چالش زیرساخت های فنی، تشکیل شرکت‌های حرفه‌ای فرعی یا تابعه شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمت کربنک عنوان کرد و گفت: برخورداری از نیروهای انسانی خبره و آموزش‌دیده در حوزه تجهیزات و زیرساخت ضروری است.»
 
 
 
 
 
با پیگیری های صندوق تامین برای نخستین بار؛
ناوگان حمل و نقل ریلی درون شهری پنج شهر تحت پوشش بیمه شخص ثالث قرار گرفت
ناوگان حمل و نقل ریلی که از مهمترین و حیاتی‌ترین ارکان حمل و نقل عمومی و باربری در کشور است، نقش بسزای در جابجایی مسافران و کالا ها ایفا می کند. این موضوع به همان اندازه که دارای اهمیت است در معرض خطراتی می باشد که در صورت بی‌توجهی می تواند به حوادث متعدد و به خطر افتادن جان انسان‌ها بی انجامد.
بیمه شخص ثالث به عنوان یک سپر حفاظتی نه تنها از خسارت های مالی ناشی از حوادث جلو گیری می کند، بلکه به حفظ امنیت و سلامت مسافران نیز کمک می کند. علاوه بر این بی‌توجهی به داشتن بیمه شخص ثالث برای این ناوگان گسترده در صورت بروز حوادث جدی حتی مسئولیت های قانونی برای صندوق تامین خسارت های بدنی به عنوان یک نهاد حمایتگر در راستای جبران خسارات حوادث رانندگی ایجاد میکند. باید توجه داشت که حتی موضوع حادثه و بیمه می تواند به اعتبار یک شرکت نیز خدشه وارد کند و از تعداد مسافران و کالاهای باربری آن بکاهد. فارغ از همه این مسایل، بیمه شخص ثالث یک الزام قانونی برای تمام دارندگان وسایل نقلیه‌ در کشور است؛ بنابراین عمل به قانون و پیگیری این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
بر همین اساس مدیرعامل صندوق تامین خسارت‌های بدنی در ادامه مکاتبات و مذاکرات گسترده خود درباره بیمه شخص ثالث، مدتی‌است که بر بیمه ناوگان حمل و نقل ریلی تمرکز کرده.‌ مهدی قمصریان از تاریخ خرداد 1401 اولین مکاتبات و پیگیری های خود را برای چگونگی اجرای تکالیف مقرر شده در قانون از سوی دارندگان وسایل نقلیه ریلی آغاز کرد. وی در مکاتبات خود به هزینه های بالای تحمیل شده به صندوق اشاره کرده که: عدم رغبت دارندگان وسایل نقلیه در خصوص تهیه بیمه نامه شخص ثالث به دلیل عدم اجرای تکالیف بازدارنده از سوی دستگاه ها و نهادهای متولی امور حمل و نقل، موجبات تحمیل هزینه های مالی هنگفتی به صندوق شده است.
اکنون صندوق تامین در جایگاه نقش تنظیم گری روابط موجود بین دستگاه های اجرایی با دارندگان وسایل نقلیه پرداخته و بیش از دو سال است که پیگیری های خود را به طور جدی دنبال میکند. حالا پس از مدتها تلاش همه جانبه، برای نخستین بار پس از تصویب قانون بیمه شخص ثالث، شرکت راه آهن ج.ا.ا و شرکت های حمل و نقل ریلی درون شهری در پنج شهر شامل شیراز، مشهد، تهران، اصفهان و کرج نسبت به تهیه پوشش بیمه شخص ثالث برای ناوگان خود اقدام کردند. 
رضا محمدنژاد بیدخت مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه در نامه خود به قمصریان اعلام کرد که برای نخستین بار در کشور پوشش بیمه ای شخص ثالث برای ناوگان حمل و نقل ریلی درون و برون شهری اجرا شده است. وی اظهار کرد که ۴۹۷ فقر بیمه‌نامه شخص ثالث بابت ۱۷۱ فقر ناوگان درون شهری و ۳۲۶ فقره در مورد ناوگان برون شهری در تاریخ خرداد و مرداد سال جاری به مدت اعتبار یک سال صادر گردیده است. علاوه بر این، خلیل کوزه کنانی، رئیس سازمان حمل‌ونقل ریلی کشور نیز طی نامه‌ای به قمصریان اعلام کرد که ناوگان قطار شهری کرج نیز از تاریخ شهریور ۱۴۰۳ به مدت یکسال تحت پوشش بیمه ای شخص ثالث و حوادث رانندگی قرار گرفت.
این اقدام نشانه موفقیت و پیشرفت بزرگ در صنعت بیمه و فرهنگ بیمه کل کشور می‌باشد که علاوه بر عمل به قانون، می‌تواند به حفظ وجوه و منابع عمومی و همچنین جلوگیری از تبعات گسترده و ناگوار اجتماعی و اقتصادی احتمالی ناشی از حوادث در ناوگان عمومی شهری و برون شهری کمک شایانی نماید.
البته این پایان پیگیری های مدیرعامل صندوق تامین در راستای منفعت عمومی نیست؛ وی در این راستای، مکاتبات خود را با تمامی شرکت های ریلی برون شهری ادامه داده و خواستار تمهیدات مناسب در خصوص پوشش بیمه نامه اجباری شخص ثالث برای تمامی واگن های مسافری سراسر کشور شده است.