اخبار
مدیرعامل بورس انرژی مطرح کرد:
راهاندازی معاملات گواهی صرفهجویی برق؛ راهکار مهم برای ناترازی انرژی
مدیرعامل بورس انرژی با بیان اینکه لازمه توسعه بازار گواهی صرفه جویی برق اعتماد به بازار است، افزود: راهاندازی تابلوی سبز برق در بورس انرژی تجربه و الگوی موفقی بود که در توسعه بازار گواهی صرفه جویی از آن الگوبرداری میشود.
«علی نقوی»، در مراسم رونمایی از تابلوی معاملات بازار گواهی صرفه جویی برق که صبح دیروز سه شنبه ۲۰ آذر ماه در وزارت نیرو برگزار شد، گفت: شدت مصرف انرژی در ایران 2 برابر متوسط جهانی است که این موضوع امروزه به یکی از چالش های اصلی حوزه انرژی تبدیل شده است.
وی با شاره به ضرورت افزایش مستمر بهرهوری در تولید، انتقال و مصرف انرژی برای کاهش شاخص شدت مصرف انرژی ادامه داد: لازم است برای ارتقای بهرهوری در ایران نسبت به توسعه مشوقهای مالی و ابزارهایی چون اوراق گواهی صرفهجویی و بازار بهینهسازی انرژی اقدام شود.
مدیرعامل بورس انرژی راه اندازی معاملات گواهی صرفهجویی برق را یکی از راهکارهای مهم برای حل ناترازی انرژی در کشور دانست و افزود: بسترهای قانونی و زیرساختهای لازم برای توسعه بازار گواهی صرفهجویی وجود دارد و با توجه به تایید کمیته فقهی بورس در خصوص بلامانع بودن معاملات گواهی صرفه جویی انتظار میرود در آینده شاهد توسعه هر چه بیشتر این نوع معاملات در کشور باشیم.
نقوی با بیان این که در سه سال گذشته تلاشهای بسیاری برای معاملهپذیر شدن این گواهیها انجام شده است، گفت: اولین پروژه مرتبط با تعویض لامپهای شهری بود که با تصویب کمیته صرفهجویی سازمان برنامه و دریافت گواهیها از توانیر، عملیاتی شد.
نقوی درباره فرآیندهای اجرایی گواهی صرفهجویی برق افزود: دستورالعمل گواهی صرفهجویی به قبوض مشتریان مرتبط شده و مقررات بالادستی قانونگذار برنامههای خوبی در این حوزه ارائه کرده است. همچنین، در بازار سرمایه نیز به این ابزار توجه شده و اطمینان لازم به خریداران داده شده است.
مدیرعامل بورس انرژی با اشاره به تجربه موفق صنعت گاز، توضیح داد: همچنین استقبال خوبی از ابزار گواهی صرفه جویی در حوزه گاز صورت گرفت و باعث افزایش تولید و کاهش ناترازی شد. انتظار میرود در حوزه برق نیز با رفع سختگیریها و تسهیل فرآیندها و اعتماد بیشتر، شاهد رشد و توسعه این بازار باشیم.
نقوی در بخش دیگر سخنان خود به تجربه راهاندازی تابلوی برق سبز اشاره کرد و افزود: برق سبز از محدودیتهای مصرف معاف است و تاکنون به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در این بازار معامله شده است. هم اکنون نیز صنایع بیشتری وارد این بازار شدهاند و شاهد استقبال سرمایهگذاران هستیم.
مدیرعامل بورس انرژی در همین رابطه افزود: امروزه راه اندازی تابلوی سبز بورس به یک الگوی موفق معاملات انرژی در بورس تبدیل شده است که در سطح بین المللی نیز از آن یاد میشود.
وی در پایان با اشاره به برنامههای آینده بورس انرژی بیان کرد: دستورالعمل توسعه و اصلاح مبادلات در بورس انرژی تدوین شده و صنایع مکلف شدهاند که نیازهای خود را از بازار گواهی صرفهجویی برق تامین کنند. امید میرود، با تسهیل فرآیندها، شاهد توسعه بیشتر این بازار باشیم.
استفاده از توربینهای کلاس F در توسعه نیروگاهی اجتنابناپذیر است
با توجه به محدودیتهای منابع گاز استفاده از توربینهای بهروز اجتنابناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه بر مبنای این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری انجام شود.
محمد نصیری - دبیر همایش کاربران توربینهای گازی با تمرکز بر نیروگاههای کلاس F ، با بیان اینکه با توجه به جدید بودن ناوگان توربین های کلاس F در کشور و چالش هایی که در تولید این واحدها وجود دارد، در انجمن صنفی نیروگاهها تصمیم بر این شد که تمرکز همایش امسال توربینهای گازی بر این موضوع باشد؛ چه اینکه مزیت مهم این ماشین ها راندمان بیشتر است، اظهار کرد: طبیعتا لازم است برای حفظ آمادگی آنها تمهیدات کافی اندیشیده شود؛ این همایش فرصتی است برای بهره برداران و تامین کنندگان مرتبط با این توربین ها که با تقویت ارتباطات و شبکه سازی، هم افزایی داشته باشند.
وی با بیان اینکه در مورد آینده توربینهای کلاس F در کشور، باید گفت با توجه به ناترازی های موجود در بخش انرژی، افزایش میانگین راندمان نیروگاههای حرارتی اهمیت مضاعف پیدا کرده است، گفت: به عنوان یک مثال ساده، وقتی شما از یک نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس F یک مگاوات ساعت برق تولید کنید، حدود ۱۷۳ متر مکعب گاز نیاز است، در حالی که همین برق با نیروگاه راندمان ۳۰ درصد بیش از ۳۳۰ مترمکعب گاز نیاز دارد، یعنی حدود دو برابر؛ توجه کنید به جز منظر اقتصادی و ناترازی، تفاوت موضوع از نظر آلایندگی زیست محیطی هم چقدر قابل توجه است.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: اگرچه در دنیا و اخیرا کشور ما با هدف کاهش مصرف سوخت های فسیلی، توسعه انرژی های تجدیدپذیر استراتژی اصلی سیاستگذاران انرژی شده، لیکن به دلیل مشکل تجدیدپذیرها در موضوع پایداری، همچنان رهایی از سیستمهای حرارتی دور از دسترس به نظر می رسد و توسعه و بازتوانی نیروگاههای حرارتی ضرورت دارد.
وی ادامه داد: بدیهی است در این شرایط با توجه به محدودیتهای منابع گاز استفاده از توربین های به روز اجتناب ناپذیر خواهد بود و لازم است مشکلات موجود بر سر بهره برداری از آنها حل شود تا توسعه بر مبنای این تکنولوژی با اطمینان خاطر بیشتری انجام شود.
نصیری درخصوص چالشهای مهم بهرهبرداری از توربینهای کلاس F گفت: چالش های مهم فعلی بهره برداری از منظر فنی تامین قطعات و سرویس های مورد نیاز و بومی سازی آنها جهت افزایش تاب آوری در شرایط فعلی است؛ البته این حرکت در سازندگان داخلی شروع شده و امیدواریم به زودی خبرهای خوبی در این زمینه بشنویم ولی به واقع تنوع قطعات و پیچیدگی تکنیکی این سیستمها از دشواری های این هدف است.
وی افزود: همچنین مشکلات موجود در اقتصاد انرژی کشور که بر کلیت صنعت تولید برق سایه انداخته است این نیروگاهها را هم بی نصیب نگذاشته، از طرفی تامین پایدار سوخت و مشخصا سوخت گاز با توجه به حساسیت این سیستمها به کیفیت سوخت مایع، کمک بزرگی به حفظ سلامت آنها خواهد بود.
رئیس نیروگاه فولاد مبارکه تصریح کرد: ورود فولاد مبارکه به عرصه تولید برق از بدو احداث کارخانه با واحدهای بخار به ظرفیت ۲۰۰ مگاواتی بوده که بعدا با اضافه شدن یک واحد گازی در سال ۱۳۸۲ به ۳۰۰ مگاوات رسید؛ توسعه ظرفیت نیروگاهی از برنامه های شرکت در دهه ۹۰ با رویکرد تضمین تامین برق بود که در نظر گفتن افق تامین گاز و قیمتهای حاملهای انرژی، شاخص راندمان را در انتخاب نوع توربین پررنگ تر کرد و نهایتا منجر به قرارداد نیروگاه ۹۱۴ مگاواتی شهید احمد کاظمی با شرکت مپنا شد.
وی ادامه داد: این نیروگاه یک بلوک سیکل ترکیبی است که شامل دو توربین گاز ۳۰۷ مگاواتی زیمنس و یک واحد ۳۰۰ مگاواتی بخار است؛ پروژه از سریعترین پروژه های نیروگاهی کشور بوده و دو توربین گازی مذکور در خرداد و تیرماه سال جاری در سرویس قرار گرفتند.
نصیری با بیان اینکه تولید این دو توربین نقش مهمی در حفظ تولید فولاد مبارکه در تابستان گذشته داشت، گفت: فعالیتهای بخش بخار پروژه نیز در دست اقدام است و امیدواریم در سال آینده به بهره برداری کامل برسد.وی افزود: امسال چون اولین همایش کلاس اف برگزار میشود امیدواریم آخرین توانمندی های داخلی مرتبط با این تکنولوژی ارائه شوند و حداکثر هم افزایی در این حیطه انجام شود؛ همچنین با طرح حساسیت ها و چالش های موجود منجر به شفاف تر شدن مشکلات و چالش های این ناوگان شود تا در سیاستگذاری ها و تصمیم گیری های کلان در نظر گرفته شود.
صعود قیمت نفت مهار شد
قیمت نفت در معاملات روز سهشنبه بازار آسیا با کاهش نگرانیها نسبت به تبعات سقوط دولت بشار اسد در سوریه، کاهش یافت اما از وعده چین برای افزایش تدابیر محرک اقتصادی، حمایت یافت.
بهای معاملات نفت برنت با ۳۲ سنت معادل حدود ۰.۴ درصد کاهش، به ۷۱ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۳۷ سنت معادل ۰.۵ درصد کاهش، ۶۸ دلار در هر بشکه معامله شد. هر دو شاخص، روز دوشنبه، بیش از یک درصد صعود کردند.
ییپ جون رونگ، استراتژیست بازار شرکت آی جی اظهار کرد: به نظر میرسد تنشها در خاورمیانه مهار شده که باعث شده فعالان بازار، ریسکهای گسترش تنشهای منطقهای و اختلال قابل توجه عرضه نفت را اندک ارزیابی کنند.
شورشیان سوریه به دنبال تشکیل دولت و برگرداندن نظم پس از برکناری اسد هستند و بانکها و بخش نفت این کشور، روز سه شنبه، فعالیت خود را از سرخواهد گرفت.
سوریه تولیدکننده بزرگ نفت نیست اما در موقعیت استراتژیکی قرار دارد و تغییر حکومت این کشور ممکن است بیثباتی منطقهای را به همراه داشته باشد. انتقال قدرت پس از یک جنگ ۱۳ ساله صورت گرفت و به بیش از ۵۰ سال حکومت خاندان اسد پایان داد.
بازار همچنین به احتمال کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو آمریکا در هفته آینده متمرکز شده است که میتواند تقاضا برای نفت را در بزرگترین اقتصاد جهان تقویت کند.
انتظار میرود بانک مرکزی آمریکا، نرخ بهره را در نشست روزهای ۱۷ و ۱۸ دسامبر، به میزان ۲۵ واحد کاهش دهد، اما معاملهگران منتظرند ببینند آیا آمار تورم که هفته جاری منتشر میشود، میتواند این دورنما را تغییر دهد.
پریانکا ساچدوا، تحلیلگر ارشد شرکت فیلیپ نووا گفت: بازارهای نفت در سال جاری، به جای عرضه، بیشتر تحت تاثیر وضعیت تقاضا قرار داشتند و سرمایهگذاران در آستانه تصمیمات فدرال رزرو درباره سیاست پولی، برای خرید در بازار مردد هستند.
انتظارات مثبت درباره اقتصاد چین پس از گزارشها مبنی بر اینکه چین در سال آینده، سیاست پولی تسهیلی اتخاذ خواهد کرد تا رشد اقتصادی را تقویت کند، مانع کاهش بیشتر قیمت نفت در معاملات روز جاری شد.
واردات نفت به چین افزایش یافت
واردات نفت به چین تحت تاثیر قیمت پایینتر نفت خاورمیانه و ذخیره سازی، در نوامبر، نسبت به مدت مشابه سال گذشته، جهش یافت که نخستین رشد سالانه در هفت ماه اخیر بود.
دادههای سازمان کل گمرک چین نشان داد بزرگترین خریدار نفت جهان، در ماه میلادی گذشته، ۴۸.۵۲ میلیون تن معادل حدود ۱۱.۸۱ میلیون بشکه در روز نفت خریداری کرد که رشد ۱۴.۳ درصدی در مقایسه با ۴۲.۴۵ میلیون تن در نوامبر سال گذشته داشت.
میانگین واردات روزانه، بالاترین میزان از ماه اوت سال ۲۰۲۳ و بالاتر از رکورد اندک ۱۰.۳۳ میلیون بشکه در روز در نوامبر سال ۲۰۲۳ بوده است.
با وجود بهبود حجم واردات در نوامبر، میزان واردات از ابتدای سال میلادی جاری تاکنون، ۱.۹ درصد کاهش داشته و کاهش برای کل سال ۲۰۲۴ را نشان میدهد. کاهش واردات نفت نسبت به سال ۲۰۲۳، سومین ماهش سالانه در پنج سال گذشته خواهد بود. واردات نفت به چین در سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، در پی شیوع پاندمی کرونا، کاهش یافته بود.
پالایشگاههای چین در نوامبر، نفت بیشتری از عربستان سعودی و عراق خریداری کردند که قیمتهای فروش رسمی خود را به میزان چشمگیری کاهش دادند.
شاندونگ یولونگ پتروکمیکال که جدیدترین پالایشگاه چین است، ظرفیت واحد نفت خام ۲۰۰ هزار بشکه در روز خود را به حدود ۹۰ درصد افزایش داد. این پالایشگاه در نظر دارد واحد دومی را با ظرفیت مشابه در ژانویه راه اندازی کند.
به گفته معامله گران، افزایش فعالیت پالایشگاه جدید و صدور سهمیههای اضافی برای واردات نفت از سوی پکن به میزان دستکم ۵.۸۴ میلیون تن (۱۱۶ هزار و ۸۰۰ بشکه در روز) به پالایشگاههای خصوصی برای سال ۲۰۲۴، به واردات نفت در دسامبر کمک خواهد کرد.
چین همچنین از شرکتهای نفتی دولتی در سال جاری خواسته است هشت میلیون تن نفت خام را به ذخایر اضطراری خود اضافه کنند تا امنیت عرضه تقویت شود.
اِما لی، تحلیلگر شرکت ورتکسا در گزارشی نوشت: ذخیره سازی در استان شرقی شاندونگ که محل استقرار بیشتر پالایشگاههای نفت است، در اواخر سپتامبر، با واردات نفت خام روسیه و خاورمیانه آغاز شد.
دادههای نوامبر همچنین نشان داد واردات گاز طبیعی به چین، شامل گاز طبیعی مایع (الانجی) و گاز خط لولهای، با ۱.۴ درصد کاهش در سال، به ۱۰.۸۰ میلیون تن رسیده است. حجم سالانه تا به امروز، ۱۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته و به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است.
صادرات فرآوردههای نفتی پالایش شده شامل دیزل، بنزین، سوخت هواپیمایی و سوخت دریایی، با سه درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۵.۲۳ میلیون تن رسید و در مقایسه با ۳.۹۶ میلیون تن در اکتبر که کمترین میزان از آوریل ۲۰۲۳ بود، بالاتر بود.
صادرات بنزین چین در نوامبر افزایش یافت، زیرا پالایشگاهها تلاش کردند پیش از اعمال تغییرات در تخفیفهای عوارض صادراتی در دسامبر، سودهای بالاتری کسب کنند.