اخبار
سازمان حمایت: تولید کنندگان اجازه افزایش قیمت ندارند
چند روز پیش، نامهای از انجمن تایر ایران منتشر شد که طی آن، ضمن تشریح اثراتِ تغییر نحوه تامین ارز مورد نیاز برای تهیه مواد اولیه صنعت تایر و حذف ارز نیمایی که موجب افزایش نرخ ارز شده از تغییر قیمت انواع تایرها صحبت شد؛ به دنبال این نامه اما سازمان حمایت مخالفت خود با هرگونه افزایش قیمت تایر را اعلام کرد؛ در پی این ابزار مخالفت سازمان حمایت هم سخنگوی انجمن صنفی تایر ضمن اشاره به جلسات گفتمان انجمن با سازمان حمایت، اعلام کرد که اجرای تغییر قیمتها تا زمان جلب نظر سازمان حمایت به تعویق افتاده است.
این انجمن به روز رسانی قیمتها را ناشی از حذف ارز نیمایی و تغییر در نحوه تامین ارز مورد نیاز برای تامین مواداولیه مورد نیاز صنعت تایر، عنوان کرده است.
طبق آنچه که انجمن تایر ایران در این نامه اعلام کرده است، تغییرات صورت گرفته در رابطه با نحوه تامین ارز مورد نیاز مواد اولیه صنعت تایر و حذف گروه کالایی نیمایی، موجب افزایش نرخ ارز از ۵۰ هزار تومان به حدود ۶۵ هزار تومان شده است؛ بنابراین این افزایش قیمت، بر تمام مواد اولیه تایر تاثیرگذار بوده و در نهایت افزایش قیمت تمام شده محصولات تایر را در پی داشته است؛ بنابراین در راستای واقعیسازی قیمت انواع محصولات تایر، به ترتیب تایرهای سواری و وانتی رادیال بلت سیمی ۲۵ درصد، تایرهای بایاس ۲۰ درصد (شامل تایرهای وانتی، راهسازی و صنعتی کشاورزی تیوب) و TBR و وانتی الاستیل به میزان ۴۵ درصد، از تاریخ این نامه (٢۴ آذر ماه ١۴٠٣) افزایش یافته و اجرایی میشود.
انجمن صنفی تایر تاکید کرده است که «بدیهی است قیمتهای فوق بر مبنای نرخ ارز حدود ۶۵ هزار تومان تنظیم شده است.
به دنبال نامه انجمن صنفی صنعت تایر، محمدحسین مولاخواه- معاون بازرسی و نظارت بر کالاهای سرمایهای- در نامهای با سربرگ سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان خطاب به رئیس انجمن صنفی تایر، نامه قبلی این انجمن با موضوع اعمال افزایش قیمت تایر را ملغی خواند.
در این جوابیه سازمان حمایت، تاکید شده است که ‹› عطف به نامه شماره ۴۰۳/۶۲۲۹ تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ در خصوص تغییرات صورت گرفته در نحوه تامین و نرخ ارز از تاریخ ۲۴ آذر ۱۴۰۳ و اجرای افزایش قیمت ۲۰ تا ۴۵ درصدی انواع تایر تولید داخل به آگاهی میرساند:
از نظر این سازمان، هرگونه افزایش قیمت محصولات تولیدی خارج از دستورالعمل عمومی قیمتگذاری و توزیع کالاها (مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها) و همچنین بدون بررسی مستندات خرید و مصرف مواداولیه با نرخهای جدید مورد تایید نیست؛ بنابراین به منظور جلوگیری از بروز تخلفات احتمالی و اجحاف در حقوق مصرف کنندگان لطفا مقرر کنید اطلاعرسانی لازم به کلیه واحدهای تحت پوشش صورت پذیرد.››
در این رابطه، مصطفی تنها- سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران- اظهار کرد: حذف ارز نیمایی و به تبع آن افزایش ٣٠ درصدی ارز مصرفی صنعت تایر افزایش قیمت محصولات تایری را اجتناب ناپذیر کرده است؛ بر همین اساس هیأت مدیره انجمن در تاریخ ۲۴ آذرماه افزایش ناگزیر قیمتها را مصوب کرد. این درحالیست که نظر به ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم پیشرفت، الزام به قیمتگذاری دستوری منتفی شده است.
وی افزود: در همین راستا، انجمن صنفی در تلاش است تا از طریق مذاکره و ارائه مستندات لازم، نظر مثبت سازمان حمایت را جهت افزایش نرخهای مصوب انجمن جلب کند؛ بنابراین تا جلب نظر سازمان حمایت، علیرغم فشار خارج از تحمل وارده ناشی از افزایش همه جانبه هزینههای نهادههای تولید و افزایش خیرهکننده نرخ ارز مصرفی، از اعمال نرخهای جدید مصوب هیات مدیره انجمن خودداری خواهد شد و تا آن زمان، اعمال قیمتهای جدید، به تعویق خواهد افتاد.
شاهینپلاس؛ سدان جدید سایپا با امکانات مدرن و ایمنی بالا
شاهینپلاس محصول جدید سایپا، با طراحی مدرن، پیشرانه ME16 و امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته به بازار عرضه شده که با مصرف سوخت اقتصادی و تجهیزات بهروز، گزینهای مناسب برای رانندگی شهری و جادهای محسوب میشود.شاهینپلاس، محصول جدید سایپا با تعادل میان عملکرد، راحتی و قیمت رقابتی، میتواند بهخوبی پاسخگوی نیازهای متقاضیان خودروهای سدان در ایران باشد. این محصول جدید سایپا، تلفیقی از ایمنی، کارایی و زیبایی را ارائه میدهد. شاهینپلاس با ابعادی شامل طول ۴۴۴۶ میلیمتر، عرض ۱۷۷۱ میلیمتر و ارتفاع ۱۴۹۰ میلیمتر طراحی شده که آن را به خودرویی جمعوجور و جادار تبدیل کرده است. فاصله بین دو محور خودرو نیز ۲۶۵۰ میلیمتر است که به پایداری و کنترل بهتر در رانندگی کمک میکند. فضای صندوق عقب با ظرفیت ۴۲۲ لیتر نیز مناسب سفرهای خانوادگی و فعالیتهای روزمره است.
شاهینپلاس از پیشرانه ME16 با حجم ۱۵۷۸ سیسی و قدرت ۱۱۱ اسب بخار بهره میبرد که در ۵۸۰۰ دور در دقیقه تولید میشود. گشتاور این پیشرانه نیز به ۱۵۰ نیوتنمتر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه میرسد. انتقال نیرو در این خودرو از طریق گیربکس اتوماتیک ۶ سرعته AT انجام میشود که تجربه رانندگی راحت و روانی را فراهم میکند. سیستم فرمان الکتریکی و تعلیق مکفرسون در جلو و محور یکپارچه در عقب، به بهبود کیفیت رانندگی و راحتی سرنشینان کمک میکنند. همچنین، رینگهای آلومینیومی ۱۵ اینچی و تایرهای ۱۸۵/۶۵ R15 پایداری و چسبندگی خوبی در جادهها ایجاد کردهاند.
مصرف سوخت ترکیبی شاهینپلاس ۷.۲ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و این خودرو با استاندارد آلایندگی یورو ۵ تولید شده که نشاندهنده توجه سایپا به محیطزیست است. ظرفیت باک این خودرو ۴۷ لیتر بوده که برای سفرهای طولانی مناسب است. از سویی شاهینپلاس با ارائه مجموعهای از فناوریهای ایمنی، تجربهای مطمئن را برای رانندگان به ارمغان میآورد. این خودرو مجهز به ترمزهای دیسکی در جلو و عقب با سیستمهای ABS، EBD، TCS و ESC است که به بهبود کنترل و پایداری خودرو در شرایط مختلف کمک میکنند.علاوه بر این، وجود دو کیسه هوای ایمنی، سیستم ضد سرقت ایموبیلایزر و هشدار امنیتی دربهای جانبی VAS، امنیت بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند.
شاهینپلاس با امکانات رفاهی متنوع خود، تجربهای راحت و مدرن را ارائه میدهد. از جمله این امکانات میتوان به مواردی چون سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، نمایشگر لمسی ۱۰ اینچی مولتیمدیا با سیستم ناوبری و نقشه آفلاین، فرمان چرمی با کلیدهای کنترل صدا، ورود بدون کلید (PEPS) و استارت دکمهای، آینههای جانبی برقی با گرمکن و قابلیت تاشوندگی، کروز کنترل و محدودکننده سرعت (Speed Limiter) و سنسور پارک و دوربین عقب اشاره کرد. تریم داخلی شاهینپلاس با ترکیب طرح چوب و رنگبندی دوگانه، حس لوکستری به کابین بخشیده است. امکاناتی مانند سانروف برقی، صندلی راننده با تنظیم برقی، گرمکن صندلیهای جلو و کفپوش سهبعدی، راحتی بیشتری برای سرنشینان به همراه دارند. در نمای خارجی، شاهینپلاس با جلوپنجره کرومی، خطوط جانبی برجسته و چراغهای LED مدرن طراحی شده است. رینگهای آلومینیومی و آنتن کوسهای، نمایی اسپرتتر به خودرو بخشیدهاند.
بر این اساس شاهینپلاس، با توجه به ویژگیهای فنی و طراحی جذاب خود، انتخابی مناسب برای مشتریانی است که به دنبال خودرویی مدرن، ایمن و اقتصادی هستند. سایپا با این محصول جدید، تلاش کرده تا تعادلی میان امکانات رفاهی، ایمنی و قیمت رقابتی برقرار کند و پاسخی به نیازهای متنوع بازار ایران ارائه دهد.