نوسازی ناوگان زراعی با تکیه بر توان تولید و واردات چقدر زمان می‌برد؟
کسری ورود تراکتور به بازار در سنوات گذشته؛ عامل انباشت تقاضا
در دو دهه اخیر به‌طور میانگین سالانه 20هزار دستگاه کسری ورود تراکتور به بازار داشتیم که باعث ایجاد تقاضای انباشته در این بخش شد
نوسازی ناوگان زراعی، به یک ضرورت برای کاهش هدررفت محصولات کشاورزی تبدیل شده است. برخلاف سایر بخش‌های خودروهای تجاری، به نظر می‌رسد این ناوگان شرایط بهتری را در نوسازی تجربه می‌کند و توانسته است نسبت به سایر سگمنت‌ها، در زمینه نوسازی و ورود مدل‌های جدید، موفق‌تر عمل کند.
در همین خصوص، به‌تازگی کریم ذوالفقاری، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی پیش‌بینی کرده است که تا پایان سال جاری تسهیلات اختصاص‌یافته به حوزه مکانیزاسیون کشاورزی نسبت به سال قبل دو برابر شود. با این‌حال، نیاز به تراکتور در سال‌های اخیر با انباشتگی مواجه شده بود که همین مساله سرعت نوسازی این ناوگان را کاهش داده و باعث کندی در خروج فرسوده‌ها و جایگزینی مدل‌های جدید شده است. ذوالفقاری در این خصوص عنوان کرد در کشور سالانه به 55هزار دستگاه تراکتور نیاز داریم.
2برابر شدن حجم تسهیلات مکانیزاسیون تا پایان سال
به دلیل آن‌که ناوگان زراعی در سال‌های اخیر با وقفه در نوسازی همراه بوده و شاهد انباشتگی در این بخش بوده‌ایم، تخصیص اعتبار و تسهیلات برای نوسازی و توسعه مکانیزاسیون این خودروها به یک امر ضروری تبدیل شده است. در همین راستا، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی عنوان کرد که «بنابر آمار سال گذشته، 1300میلیارد تومان تسهیلات در حوزه مکانیزاسیون در اختیار کشاورزان قرار گرفت، اما طی 9ماهه امسال خوشبختانه تاکنون 3200میلیارد تومان از محل منابع داخلی تخصیص یافت و پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال این رقم به 4هزار میلیارد تومان یعنی حدود 2برابر سال قبل برسد.»
با این‌حال، ذوالفقاری این ارقام را کافی نداست و عنوان کرد: «از نظر ما تخصیص این میزان اعتبار کافی نیست و پیگیری می‌کنیم تا منابع بهتری در اختیار کشاورز قرار دهیم تا ماشینی که کشاورز در حوزه مکانیزاسیون اراده می‌کند، بتواند تهیه کند.»
نیاز سالانه کشور به 55هزار دستگاه تراکتور
با آن‌که نیاز به نوسازی ناوگان تراکتور و کمباین در کشور بسیار بالاست، اما قائم‌مقام مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی نیز از انباشت تقاضا در این بخش به دلیل کمبود ورود تراکتور به بازار خبر داده و گفته است که «در سال‌های اخیر به‌طور میانگین سالانه 20هزار دستگاه در دو دهه کسری ورود تراکتور به بازار داشتیم که همه این‌ها تجمع یافت و باعث ایجاد تقاضای انباشته در این بخش شد.»
رسول سلگی با اشاره به این که نیاز کشور به تراکتور 55هزار دستگاه است، افزوده است: «سالانه 30 تا 35 هزار دستگاه تراکتور تولید و وارد بازار می‌شود که تولیدکننده اصلی در کشور شرکت تراکتورسازی است.»
70هزار کشاورز در صف خرید تراکتور
پیش‌تر نیز رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون، انباشت تقاضا برای تراکتور و کمباین را در کشور تلویحا تایید کرده و گفته بود که 70هزار نفر در صف خرید تراکتور هستند. گرچه آمار نیاز کشور به تراکتور بین 55 تا 70 هزار دستگاه متغیر است، اما در هر صورت تامین خودروهای این بخش باید با همت تولیدکنندگان و واردکنندگان انجام شود.
این در حالی است که به گفته بسیاری از کارشناسان، بازار تراکتور کشور در اختیار یک تولیدکننده قرار دارد و از فضای رقابتی فاصله گرفته است. از سوی دیگر، در سال‌های اخیر وضعیت واردات این خودروها بحرانی بوده و حتی اگر وارداتی در این زمینه انجام شده، قیمت نهایی خودروها به اندازه‌ای بوده که متقاضیان را به سمت مدل‌های داخلی سوق داده و همین موضوع دوباره تقاضا برای محصولات تولید داخل را افزایش داده و حتی در برخی مواقع ایجاد رانت کرده است. سپردن تامین تقاضای بازار تراکتور تنها به یک تولیدکننده، ماجرایی است که فقط زمان نوسازی را طولانی‌تر خواهد کرد. نیاز به جایگزینی و تامین 70هزار تراکتور، با توجه به ظرفیت تولید 25هزار دستگاهی تراکتورسازی کشور و تحقق تولید و واردات 35هزار دستگاهی، حدود دو تا سه سال زمان می‌برد.