شماره: 2061 / ۱۴۰۱ چهارم بهمن
تعداد بازدید : 0
اخبار
ایران و روسیه، مصمم به
تقویت همه جانبه همکاریها
رئیس مجلس گفت: در مذاکرات هیئتهای پارلمانی ایران و روسیه درباره جنبه های مختلف همکاریها گفتگو شد.
در پایان سومین نشست عالی مشترک پارلمانی ایران و روسیه آقایان قالیباف و والودین بر همکاریهای دو کشور در زمینههای مختلف توسعهای و پارلمانی تاکید کردند
رئیس مجلس گفت: در این مذاکرات در زمینه همکاریهای گازی، کریدور شمال - جنوب و نیز همکاریهای حمل و نقل و کشاورزی بحثهای بسیار خوبی صورت گرفته است
رئیس مجلس با اشاره به همکاریهای خوب ایران و روسیه، به تهدیدات ایجاد شده برای دو کشور از سوی امریکا در بعد تحریمی اشاره کرد و گفت: ایران و روسیه ظرفیتهای بسیار خوب همکاریها را دارند و با توجه به آن دو کشور مصمم به تقویت این همکاریها هستند
رئیس دومای روسیه نیز تحریم های امریکا علیه ایران و روسیه را ظالمانه خواند و با تاکید بر گسترش روابط پارلمانی و توسعه در ابعاد مختلف گفت: این تحریمها دو کشور را برای گسترش همکاری ها مصممتر میکند.
وزیر کشور: اشتغال اولویت جدی کشور است
وزیر کشور با اشاره به اینکه براساس آمار وزارت کار، رفاه و تعاون اجتماعی حدود یک میلیون شغل در کشور ایجاد شده است، گفت: مسئله اشتغال اولویت جدی است و استانداران با همه ظرفیت موضوع را دنبال میکنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی در حاشیه نشست استانداران سراسر کشور به تشریح دستورکارهای نشست پرداخت و گفت: مولد سازی دارایی در استانهای سراسر کشور یکی از دستورکارهای مهم نشست بود و این موضوع با حضور وزیر اقتصاد و دارایی بحث شد.
وزیر کشور با بیان اینکه این مسئله جزء دستور کارهای مهم دولت سیزدهم است؛ گفت: این کار باید به صورت دقیق از سوی استانداریهای سراسر کشور با هدف کمک به تقویت فضای اشتغال در استانها دنبال شود.
وی گفت: لازم بود چارچوب مسائل در استانها با حضور استانداران بحث شود و در این خصوص، ابهامات و سوالهای مطرح در این زمینه مورد بحث قرار گرفت و اکنون کار به لحاظ اجرایی در فضای مناسبی قرار گرفته است.
موضوع دوم؛ مساله نظام اداری کشور بود و در این خصوص دکتر وحیدی با تاکید بر اصل بهره وری گفت: در این نشست توانمند سازی نیروی انسانی، کمبودها و نیازهای حوزه اداری کشور مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.
دکتر وحیدی در ادامه به دستور کار سوم نشست یعنی اشتغال اشاره کرد و گفت: براساس آمارهای ارائه شده در نشست حدود یک میلیون اشتغال در کشور ایجاد شده است.
وی گفت: برای تقویت بحث اشتغال که مهمترین مساله روز کشور است با کمک دستگاههای متولی این حوزه منابع خوبی در تبصرههای ۱۶ و ۱۸ پیش بینی شده است که انشالله بتوانیم در حوزه تامین اشتغال قویتر عمل کنیم.
وی با تاکید بر دریافت منابع این تبصرهها در استان ها، گفت: آمادگی خوبی در استانداریها برای ارتقای توان اشتغال کشور وجود دارد.
دکتر وحیدی در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگاری در خصوص تعطیلی مدارس هم گفت: تعطیلی مدارس، در شرایط اضطرار آلودگی هوا، با هدف حراست از سلامت دانش آموزان عزیز کشور اعمال میشود.
فرجام خواهی محمد قبادلو پذیرفته شد
مدیر روابط عمومی دیوان عالی کشور گفت: در پی محکومیت محمد قبادلو به قصاص نفس، فرجام خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد.امیر هاشمی در توییتر نوشت: «در پی محکومیت محمد قبادلو به قصاص نفس، فرجام خواهی وکیل وی در دیوان عالی کشور ثبت و پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعب ارجاع شد. پس از به شهادت رساندن استوار کرم پور از پرسنل فراجا به وسیله خودرو، حسب شکایت اولیاء دم شهید، پرونده وی، منتهی به صدور حکم قصاص شده بود.»دیوان عالی کشور روز شنبه ۳ دی ماه ۱۴۰۱ خبر پذیرش فرجام خواهی محمد قبادلو و سامان صیدی از محکومان دادگاههای ناآرامیهای اخیر را منتشر کرد اما ساعاتی بعد در خبر دیگری اعلام کرد که درخواست فرجام خواهی محمد قبادلو رد و حکم او تایید شده است.
خط سبز دستگاههای دولتی برای بنگاههای برتر
قائم مقام وزیر صمت گفت: براساس آخرین اقدامات برای نظام رتبه بندی مقرر شد خط سبزی در دستگاههای دولتی ایجاد و بنگاههای دارای رتبه برتر از شرایط مناسب تری در این دستگاهها برخوردار شوند.سید مهدی نیازی در همایش معرفی شرکتهای برتر ایران، با اشاره به اهمیت رتبه بندی و اعتبار سنجی بنگاههای اقتصادی در وزارت صمت گفت: از سال ۹۷ اقداماتی در راستای اجرای رتبه بندی در امور بازرگانی و البته مشخصا برای واردکنندگان صورت گرفته و در حال حاضر بحث رتبه بندی برای تمام کسب و کارهای حوزهی صنعت، معدن و تجارت در حال برنامه ریزی است.وی ادامه داد: نظام رتبه بندی صادرکنندگان تکمیل شده و در موضوعاتی همچون بازگشت ارز حاصل از صادرات و توسعهی صادرات، این اقدامات در حال پیاده سازی است. منطق رتبه بندی برای تولیدکنندگان طراحی و پیاده شده و برای کسب و کارهای صنفی هم این موضوع در دست اجراست.
آقای نیازی با اشاره به آخرین اقدامات در جهت توسعهی نظام رتبه بندی گفت: در ماههای گذشته با پیشنهاد وزارت صمت به دولت، قرار شد یک نظام حکمرانی برای بنگاههای برتر ملی و استانی در نظر گرفته شود که مبتنی بر شاخصههای وزارتخانههای صمت و اقتصاد باشد.
وی افزود: با نهایی کردن این شاخصه ها، یک خط سبز در دستگاهها ایجاد میشود و بنگاههایی که رتبههای برتر دارند میتوانند از شرایط مناسب تری در دستگاههای دولتی برخوردار شوند. امیدواریم بتوانیم برای سایر حوزهها و مقررات با این رویکرد حرکت کنیم و دیگر بنگاههای اقتصادی برای دریافت خدمات نیازی به طی کردن فرآیندهای طولانی نباشند.
بهبود ابزار بانک مرکزی
ادامه از صفحه اول
در مجموع، دولت خود را متعهد به کنترل تورم و کاهش آن به سطوح پایین، پایدار و پیشبینی پذیر در میان مدت میداند و دستیابی به این هدف را با اولویت و اهتمام بالایی در کنار اهداف دیگری مانند حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال دنبال میکند.
البته، تحقق این هدف مستلزم همکاری و هماهنگی مطلوبی میان ارکان مختلف تصمیمگیری، سیاستگذاری و اجرای آنها در مجموعه دولت و سایر ارکان حاکمیت است که این موضوع توسط ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و سایر ارکان ذیربط دنبال میشود. بنابراین طرح ادعاهای بیاساس مبنی بر عدم برنامهریزی دولت در پیگیری اهداف اقتصادی دور از واقعیتهای اقتصادی کشور میباشد. لذا ضروری است رسانه محترم ضمن پرهیز از القای یأس و نومیدی نسبت به تحولات اقتصادی کشور با انتشار اخبار، اطلاعات و تحلیلهای درست، معتبر و شفاف، مجموعه اقتصادی دولت را در اجرای برنامههای اقتصادی به ویژه در زمینه مدیریت انتظارات تورمیو تحقق هدف کنترل تورم یاری کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
رئیسی: دبیرکل سازمان ملل از من عذرخواهی کرد
سیدابراهیم رئیسی در بیست و هشتمین جشنواره تحقیقات و فناوری علوم پزشکی رازی با بیان اینکه این نشست نمادین و برای تجلیل از مقام پژوهشگران و فعالان عرصه سلامت است، اظهار کرد: در این آزمون بزرگی که فعالان این عرصه در کرونا دادند، بسیار خوش درخشیدند و مردم ما قدردان زحمات آنان هستند که از جان مردم حفاظت کردند.
وی افزود: از پژوهشگرانی که در تولید دانش ما را سربلند کردند و افتخار آفریدند هم متشکریم. من وقتی به سازمان ملل رفتم، دبیرکل از من در دیداری عذرخواهی کرد و گفت که خیلی تلاش کردیم تحریمها را نسبت به مردم ایران در مواجهه با کووید ۱۹ برداریم، اما موفق نشدیم و من گفتم آقای دبیرکل علاوه بر اینکه مردم ما تا ۷۰ درصد واکسینه شدند، از تولیدکنندگان واکسن و صادرکنندگان آن هستیم.
رئیس جمهوری تاکید کرد: امروز افتخارات حوزه سلامت ما این است که بیش از ۹۰ درصد داروهای ما تولید داخل هستند و بسیاری از تجهیزات پزشکی در کشور تهیه میشوند که کار استاندارد و قابل رقابت با تولید مشابه خارجی هم هست.
رئیسی با تاکید بر اینکه ما باید دانایی را زمینه توانایی کنیم، ادامه داد: همه پژوهشگران باید احساس حمایت از ایدهپردازی و شغل محترمانه داشتن را داشته باشند. ما در بنیاد نخبگان توانستهایم بسیاری را جذب کنیم و این افتخاری برای ماست.
وی افزود: همه دستگاهها برای جذب نخبگان آمادگی کامل دارند و از این امر استقبال میکنند و آنان سرمایهای برای کشور و دستگاهها محسوب میشوند که باید کارش مورد حمایت باشد و در آرامش و امنیت امور خود را پیش ببرند و این هدف در دستگاههای کشور در حال اجراست.رئیس جمهوری تصریح کرد: گاهی شاید در یک دستگاهی مواردی باشد که وصول به این هدف را کند میکند، اما در دولت این امور را پیگیری میکنیم و تسریع در انجام این هدف را مورد توجه قرار دادهایم تا مشکلات و کندیها در این زمینه رفع شود.
رئیسی یادآور شد: همواره تاکید کردهایم که ارتباط صنعت و دانشگاه باید حفظ شود. تولید دانش اگر در کنار نیاز کشور نباشد، هم خوب است و در جایگاه علمی کشور تاثیرگذار است، اما باید در وجه عالیتر به کار شناخت و رفع مشکلات کشور هم بیاید.
وی اظهار کرد: ما باید مرجعیت علمی کشور را حفظ کنیم و ارتقاء دهیم و به افزایش بهرهوری در این زمینه فکر کنیم. هرگونه هزینهکردن در این عرصه سرمایهگذاری است و آن را باور دارم.رئیس جمهوری تاکید کرد: ما امروز نیازمندیم در حوزههای مختلف نسبت به افزایش بهرهوری بازنگری داشته باشیم. ما ۱۰۱ هزار استاد دانشگاه در کشور داریم و وجود آنان باید موجب ارتقای علم و دانش و فناوری در کشور شود.
رئیسی ادامه داد: در اجلاس اخیر یکی از کارهای ارزشمند بانوان ما کارهای مربوط به علم و فناوری بود که به معرفی کشور ما کمک کرد. کارهای نوآورانه افتخار ماست که باید به آنها توجه ویژه داشته باشیم.
وی یادآور شد: ما با همکاری مجلس تلاش داریم که عزیزان در حوزه سلامت با تنگا مواجه نباشند. یکی از اولویتهای امروز ما توجه به سلامت هم در بودجه و هم در برنامهریزی است و این موضوعی است که آن را در مجلس هم با نمایندگان در میان گذاشتهام.
رییسجمهوری با تأکید بر اینکه نباید به میزان فعلی در تولید علم و فناوری بسنده کرد، گفت: ما به حضور متخصصان در شهرستانها و دستگاههای مختلف نیازمندیم. الان هم چنین افرادی در همین جایگاهها قرار دارند، اما نه به اندازهای که ما به آن نیاز داریم.
رئیسی افزود: در حوزه بهداشت و درمان که پشتوانه آن کار علمی و پژوهشی و نوآوریهایی که است خانمها و آقایان متخصص ما انجام میدهند به جایی رسیدیم که برای دنیا هم قابلتوجه است و به کشورهای منطقه که میروم رسماً میگویند ما قبلاً برای امور پزشکی به اروپا میرفتیم، اما الان ترجیح میدهیم ایران بیایم.
وی تصریح کرد: یعنی این ادراک برای همسایگان ما به وجود آمده که باید به ایران آمد و رفتن به اروپا اولویت نیست. امری که به گردشگری سلامت ما بسیار کمک میکند.
رئیسجمهوری با بیان اینکه بهترین کارها در حوزه سلامت در ایران اسلامی در حال انجام است، اظهار کرد: این امر محصول کار دانشمندان و متخصصان ماست و نباید گذاشت که این ادراک مخدوش شود بلکه باید آن را توسعه و گسترش داد و در راستای ارتقای هرچه بیشتر آن کوشید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
اقدامات پیشگیرانه قوه قضاییه در جلوگیری از وقوع پروندههای بزرگ فساد
رئیس قوه قضاییه گفت: چند ماه قبل، سازمان بازرسی گزارش داد که در یکی از وزارتخانهها اقدامی در دست اجرا است که اگر جلوی آن گرفته نشود، ممکن است بیش از ۹۰۰ میلیون یورو، بدون ضوابط و اخذ تضامین لازم در اختیار افرادی قرار گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای، روز دوشنبه طی سخنانی در نشست شورای عالی قوه قضاییه، ضمن تبریک و تهنیت حلول ماه پرخیر و برکت رجب، گفت: در این ماه پرخیر و برکت رجب باید بتوانیم اقدامی را در جهت رضایت خداوند و خدمت به نظام اسلامی و مردم انجام دهیم.
رئیس قوه قضاییه افزود: امیدواریم دولت نیز در این دو ماه باقیمانده از سال تا آغاز ماه مبارک رمضان و سال نو، اقدامات بیشتری را در جهت رفع مشکلات معیشتی مردم انجام دهد؛ ما نیز در قوه قضاییه باید تلاش کنیم در حد مقدور کمککار دولت باشیم و چنانچه در این شرایط فشار حداکثری دشمنان، کسانی در پی اخلال در بازار، احتکار، گرانفروشی و کم فروشی هستند، دولت به وسیله تعزیرات برخورد متناسب و قانونی را انجام دهند و دادستانهای ما نیز در امر کنترل بازار به دولت یاری رسانند.
رئیس دستگاه قضا با اشاره به هوشیاری و بیداری دستگاههای اطلاعاتی و انتظامی کشور و همچنین قوه قضاییه در امر مقابله و مبارزه با ناامنیها، اظهار داشت: دشمن نهایت تلاش خود را برای ایجاد ناامنی میکند لذا در موضوع امنیت و آرامش مردم نباید کوچکترین غفلتی داشت؛ البته همانطور که بارها تاکید کردهام باید میان افراد فریبخورده و جوانانی که تحتتاثیر القائات دشمنان قرار گرفته و احیاناً اقدام مجرمانهای را مرتکب شدند با عناصر اصلی اغتشاشات تفکیک قائل شد؛ بر همین اساس در تلاش هستیم در ایام جشن و سرور پیشرو بستری را برای عناصری که در جریان اتفاقات اخیر لغزش کردند و اکنون نادم هستند فراهم آوریم تا بتوانند به آغوش جامعه بازگردند.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای در ادامه نشست دیروز با اشاره به مقوله مبارزه با فساد، گفت: بعضاً زمزمههایی شنیده میشود که مبارزه با فساد در قوه قضاییه کمرنگ شده است؛ لذا من میخواهم در همین جا تاکید کنم که مبارزه با فساد توسط قوه قضاییه در دوره تحول و تعالی، نه تنها کمرنگ نشده بلکه به صورت فنی و علمی و مجربانه، به نحو مؤثری در حال انجام است.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح مختصات و ویژگیهای مقابله با فساد توسط قوه قضاییه در دوره اخیر پرداخت و گفت: در دوره تحول و تعالی تمرکز و تلاش دستگاه قضایی آن است که مبارزه با فساد و مفاسد اقتصادی سبب لطمه وارد آمدن به امر تولید و اشتغال و سرمایهگذاری نشود؛ چرا که این مقولات، امروز جزو ضروریات کشور است؛ امروز در قوه قضاییه به نحوی تدبیر و تمهید شده است که در عین مقابله با فساد و مفاسد اقتصادی، به سرمایهگذارانی که در پی فعالیت سالم اقتصادی هستند، در راستای تأمین امنیت سرمایهشان، اطمینان خاطر داده شود. امروز در قوه قضاییه تمرکز و تلاش داریم تا قراردادهای منعقده میان دولت و مردم از استحکام برخوردار باشد و تعهدات طرفین در ذیل این قراردادها نیز به اندک بهانهای برهم نخورد. امروز تلاش ما آن است که بستر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بهتر و بیشتر برای دولت فراهم باشد و این امر ضمانت اجرا نیز داشته باشد؛ امروز تمرکز ما آن است تا در فروش اموال مازاد دولتی و بهرهگیری از این اموال و داراییها در مسیر توسعه کشور، اقدامات مطلوبتری صورت گیرد.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای به اهتمام دستگاه قضایی برای انسداد بسترها و گلوگاههای فساد با کمک دولت سیزدهم اشاره کرد و اظهار داشت: قوه قضاییه و زیرمجموعههای آن از جمله سازمان بازرسی کل کشور تلاش دارند با اقدامات عالمانه و مجدانه، هر جا زمینه و بستر بروز و ظهور فساد و تخلف بوجود آمد، بلافاصله ورود کنند و اقدامات پیشگیرانه لازم را به عمل آورند؛ همین اقدامات پیشگیرانه و ورود بهموقع دستگاه قضایی و سازمان بازرسی مانع بروز و ظهور تخلفات و جرائمی شد که هر کدامشان میتوانستند به تنهایی سبب وقوع فساد و ایجاد دهها پرونده کیفری و ایجاد مشکل و دردسر برای دولت و مردم شوند.
رئیس دستگاه قضا به ذکر نمونه و مصداقی در همین خصوص پرداخت و گفت: چند ماه قبل سازمان بازرسی گزارش داد که در یکی از وزارتخانهها اقدامی در دست اجراست که اگر جلوی آن گرفته نشود، ممکن است بیش از ۹۰۰ میلیون یورو، بدون ضوابط و اخذ تضامین لازم در اختیار افرادی قرار گیرد. پرداخت این میزان پول بابت دریافت کالایی موردنیاز بود که اصلاً وارد کشور نشده بود؛ در واقع، وانمود شده بود که آن کالای مورد نیاز وارد کشور شده و پرداخت این پول در ازای دریافت آن کالاست.
رئیس عدلیه ادامه داد: به عنوان اینکه کالایی وارد کشور شده، در درگاه مربوطه منعکس شده و افراد زیادی بالغ بر هزار میلیارد تومان پرداخت کردند تا آن کالای مورد نیاز خود را تحویل بگیرند، حال آنکه کالایی وجود نداشت. بحمدالله با کمک و همراهی دولت، ترتیباتی اتخاذ شد و بلافاصله پرداخت مبلغ ریالی این مقوله متوقف شد و همچنین مبلغ یورو و ارز این مقوله نیز پرداخت نشد؛ علاوه بر اینها، آن افرادی که بیش از هزار میلیارد تومان واریز کرده و منتظر بودند که فردا کالای خود را تحویل بگیرند، با تدبیری که اتخاذ شد و اقدام مشترکی که ترتیب داده شد، کالای خود را تحویل گرفتند و هیچ مشکلی ایجاد نشد. علیایحال اگر آن اقدامات بهموقع صورت نگرفته بود چه بسا باید دهها پرونده مترتب بر مقوله فوقالذکر تشکیل میشد و افرادی محاکمه و زندانی میشدند و به آبروی افرادی لطمه وارد میشد و سرمایهگذاری در کشور آسیب میدید و زمینه سوءاستفاده معاندین فراهم میآمد؛ از وقوع همه این موارد با یک اقدام به موقع پیشگیری شد و یک فساد بزرگی که میتوانست به وقوع بپیوندد، اتفاق نیفتاد. قاضیالقضات ادامه داد: اگر جلوی این بستر فسادزا گرفته نمیشد و این امر متوقف نمیشد، باز باید تعداد قابل توجهی پرونده قضایی تشکیل میشد و افرادی دستگیر میشدند و سایر اقدامات صورت میگرفت تا این مبلغ بازگردد.
رئیس قوه قضاییه: اگر برخورد صورت گیرد، مجازات سنگین هم در نظر گرفته شود، اما راه برای ایجاد فساد باز باشد، موفقیتی صورت نخواهد گرفت.
حجتالاسلام والمسلمین محسنی اژهای تاکید کرد: در این موارد کماکان نیاز به کار بیشتر داریم؛ هنر ما باید این باشد که اصلاً فسادی بوجود نیاید و یا کمترین میزان فساد رخ دهد و آن مقدار کم فساد نیز با تدابیر و برخوردهای بازدارندهای که صورت میدهیم، تکرار نشوند؛ اگر چنانچه مرتب با مفاسد برخورد شود و حتی مجازات سنگین نیز در قبال آنها لحاظ شود، اما جلوی وقوع فساد گرفته نشود و دوباره فساد بوجود آید، کار انجام شده، کار موفقی نخواهد بود.
رئیس قوه قضاییه در ادامه به تبیین و تشریح تدابیر و راهکارهای صورت گرفته در دستگاه قضایی برای جلوگیری از شکلگیری پروندههای کثیرالشاکی و احقاق حق مالباختگان در این قبیل پروندهها پرداخت و گفت: با تدابیر و تمهیداتی که در بخشهای مختلف قوه قضاییه در شوؤن مختلف اتخاذ شده، تلاش داریم تا پروندههای کثیرالشاکی ایجاد نشوند و مالباختگان این پروندهها نیز به حقوق خود دست یابند؛ در این قبیل پروندهها مشاهده میکنیم که افرادی به شخص یا مؤسسهای مبالغی را پرداخت کردهاند و آن شخص یا مؤسسه بواسطه سوء نیت و در راستای کلاهبرداری یا بواسطه به مشکل خوردن، نتوانسته تعهدات خود در قبال این افراد را عملی کند؛ لذا حجم بالایی از پرونده و شکات به دستگاه قضایی سرازیر میشدند؛ بر همین اساس، ما از طریق اطلاعرسانی و آسیبشناسی توسط معاونت پیشگیری دستگاه قضا و مرکز رسانه قوه قضاییه و سایر بخشهای ذیربط، اقداماتی را در این راستا برای تنویر اذهان مردم انجام دادیم تا بدون اخذ تضامین لازم و شناخت کامل، پول خود را در اختیار غیر قرار ندهند؛ همچنین به مسئولان ذیربط در دادسراها نیز در قالب بخشنامه و حتی به صورت موردی تاکید کردیم که در قبال اشخاصی که در پروندههای کثیرالشاکی، از آنها شکایت شده و مشتکیعنه هستند به گونهای تدبیر و اتخاذ تصمیم کنند که حتی الامکان وصول و بازگرداندن پول مردم و مالباختگان در این قبیل پروندهها با مشکل مواجه نشود.
رئیس دستگاه قضا تاکید کرد: یکی از گلایههایی که میشد این بود که اینهمه مبارزه با فساد میشود چرا مجددا فساد ایجاد میگردد؟ لذا تاکید میشد با صرف کار قضایی نمیتوان بازدارندگی ایجاد کرد؛ بر همین اساس، دستگاه قضایی با همکاری دولت و مجلس و دستگاههای نظارتی و سایر بخشهای ذیربط در راستای انسداد بسترها و گلوگاههای فساد و ایجاد بازدارندگی در امر مقابله با فساد، در حال تلاش است.
رئیس قوه قضاییه همچنین در این جلسه، با اشاره به اقدام نابخردانه و مغایر با قوانین بینالمللی پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران، اظهار داشت: سپاه یکی از مؤثرترین دستگاهها در مقابله با تروریسم است و چنانچه اقدامات و مجاهدتهای سپاه در اضمحلال گروه داعش نبود، امروز مردم اروپا امنیت نداشتند لذا اروپاییها باید قدردان سپاه باشند؛ اقدامی که پارلمان اروپا در قبال سپاه انجام داد اگرچه یک شوی تبلیغاتی و رسانهای است، اما نباید در برابر این بدعت بیتفاوت بود و معاونت بینالملل قوه قضاییه و دادستان کل و وزارت خارجه و همه حقوقدانان دارای انصاف و وجدان، باید در مقابل این عمل غیرقانونی اتحادیه اروپا بایستند.
امیرعبداللهیان در ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه:
در کنار هیچ یک از طرفین جنگ اوکراین نیستیم
وزیر امور خارجه گفت: بیش از ۱۲ میلیارد دلار تاکنون پول و سرمایه کشورهای غربی برای جنگ با روسیه وارد اوکراین شده، اما ایران را متهم میکنند.
حسین امیرعبداللهیان در ششمین کنفرانس تاریخ روابط خارجی که در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه برگزار شده است با بیان اینکه در طول تاریخ ایران بعضا رجال کم دانش و یا وابسته و عامل بیگانه همچون دست پنهان قوای اهریمنی تلاش کرده است که از درون انسجام دیپلماسی ایران را مورد هدف قرار دهند، تصریح کرد: در این میان مردان میهن پرست در آسمان دیپلماسی ایران کم نبودهاند که در برابر این تلاشها و خیانتها و دسیسه بازیها ایستاده اند.
امیرعبداللهیان گفت: مطالعه و پژوهش در حوزه مناسبات گذشته ایران زمینه افزایش سطح دانایی ما از رویههای سایر کشورها و تجربههای موفق و ناموفق را فزونی میبخشد.
وی بابیان اینکه این کنفرانس نگاهی به دویستمین سال تاسیس دستگاه دیپلماسی ایران دارد، گفت: ایران از پیشینه تاریخی قابل اعتنایی از تجارب و آزمودههای بسیار در تنظیم مناسبات خود با دیگران برخوردار است. ابتکارات و رویههای مذاکراتی در دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی مشهود است با این وجود در مقاطعی تلخ به دلیل ضعف نظامهای حاکم یا عدم همبستگی ملی نتوانسته در چارچوب روندهای ملی از منافع کلی خود دفاع کند.
وزیر امور خارجه گفت: ما در دستگاه دیپلماسی پاییند به حل و فصل چالشها از طریق گفتگو هستیم.
امیرعبداللهیان یادآور شد: خیانت ورزی و غرض ورزی برخی در مقاطعی، چون عهد وزارت و صدر اعظمی میرزا تقی خان امیرکبیر سبب شد تا اسباب ایجاد نظم داخلی، متنوعسازی دامنه روابط و اجرای موازنه در تنظیم مناسبات خارجی متوقف شود، اما هرگز و تکاپوی دیپلماسی متوقف نشد.
وی بر ضرورت کسب تجربه و آگاهی از گذشته تاکید کرد و افزود: در مسیر پیشرو و در استمرار مذاکرات دیپلماتیک لازم است با اطلاع از اصول و قواعد و ارزیابی و آسیبشناسی دستاوردهای پیشینیان به توان گامهای عملی در مسیر تحقق حداکثری منافع ملی کشور برداشت، زیرا دنیای امروز بدون تردید برای عبور از بحرانهای فراگیری که صلح و امنیت جهانی را تهدید میکند به گفتگو و مذاکره و دیپلماسی بیش از هر زمانی نیازمند است.وی با یادآوری اینکه بی توجهی به حقوق ملتها و نادیده انگاشتن تمامیت ارضی و حاکمیت کشورها سیاست همیشگی نظامات جهانی و قدرتهای سلطهگر بوده است، افزود: به موازات تقویت ساختارهای دفاعی میتوان در مسیر بازدارندگی و تضمین استمرار منافع ملی و مصالح یکایک آحاد ایرانیان منشاء اثر بود؛ دیپلماسی و میدان بالهای همراه و هم افزاییهای پرنده تیز پرواز قدرت و اقتدار ایران و ایرانی است.
امیرعبداللهیان ادامه داد: قدرت دفاعی در تعاریف امروزی برگرفته از دو مولفه قدرت سخت و قدرت نرم است و دیپلماسی با کارکردهای متنوع از جمله در ابعاد دیپلماسی عمومی دیپلماسی رسانهای فرهنگی علمی و پارلمانی در کنار ابعاد سخت نقش موثری در تثبیت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران دارد.
وی با یادآوری این نکته که دیپلماسی یک بازوی دفاعی نتیجهبخش و البته کم هزینه و موثر است که اگر به خوبی کار کند میتواند مانع از زیادهخواهی سلطه گران و تامین حداکثری منافع ملی و امنیت ملی کشور شود، گفت: از ابتدای دولت سیزدهم کوشش بر آن بود تا در چهارچوب دکترین سیاست خارجه متوازن دیپلماسی پویا و تعامل هوشمند بتوان منافع جمهوری اسلامی ایران را با جهان بیرونی دنبال کرد.وی نگاه به همسایگان و آسیا را اولویت رویکرد تعاملی جمهوری اسلامی ایران برشمرد و افزود: در مذاکرات دیپلماتیک اصل بر اجرای اسناد مبتنی بر سرعت و دقت عمل توأمان است.
رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به پژوهشگران و دیپلماتهای حاضر در این نشست گفت: در جهان امروز با بحرانهای ساخته شده از سوی قدرتهای بزرگ و دخالتهای فرامنطقهای، زمینه برای رشد افراط گرایی در جغرافیا جهانی فراهم شده است.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران معتقد است در شرایط کنونی برای کاهش التهابات و مناقشات بازگشت به مذاکرات احترام آمیز و به دور از زیادهخواهی و تمرکز بر کارکردهای دیپلماسی و پیش نیاز نیل به ثبات، آرامش و توافقات تعهدآور است.
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در شرایط کنونی و در مقایسه با تاریخ گذشته خود از توانمندیهای گسترده و متمایزی برخوردار است؛ نادیده انگاشتن این توانمندیها از سوی هر قدرتی میتواند هزینههای تجاوزگری و دخالت در امور منطقه را به شدت افزایش دهد.
امیر عبداللهیان ادامه داد: ایران به ماموریت حفظ صلح و تامین امنیت پایدار منطقهای و جهانی پایبند است و مسئولانه میکشد این پیام را ترویج و تبیین نماید؛ از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در صیانت از حاکمیت، منافع و تمامیت ارضی خود کوچکترین تردیدی نداشته و نخواهد داشت.
وزیر امور خارجه در ادامه به برخی چالشهای جهانی در حوزه سیاست خارجی اشاره کرد و نخستین آن را جنگ اوکراین برشمرد و گفت:مواضع ما در این خصوص روشن بیان شده است؛ بهانهای که برخی از کشورهای غربی در حوزه حمایت ایران از یک طرف جنگ به آن متوسل میشوند، بهانه و اظهاراتی کاملا بی اساس است، زیرا جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه همکاریهای متنوعی از جمله در حوزه دفاعی دارند.
وی با تاکید بر اینکه ایران دیپلماسی و مذاکره سیاسی را تنها راه حل در بحرانهای منطقهای و فرامنطقهای میداند، تاکید کرد: ما در جنگ اوکراین در کنار هیچ یک از طرفین جنگ نیستیم؛ من به آقای بورل در مذاکرات در اردن به صراحت گفتم که بیش از ۱۲ میلیارد دلار تاکنون با پول و سرمایه کشورهای غربی وارد اوکراین شده، اما ایران را متهم میکنید و در موضوع پهپادها رفتاری غیرواقع بینانه و غیرمنصفانه در خصوص ایران دارید.
امیر عبداللهیان تاکید کرد: ما مخالف تسلیح هریک از طرفین در جنگ اوکراین هستیم؛ جمهوری اسلامی ایران ضمن توجه به ریشههای جنگ در اوکراین از تمامیت ارضی کشورها ازجمله اوکراین دفاع کرده و به همین دلیل ما جدایی شبه جزیره کریمه و مناطق جدید از اوکراین را به رسمیت نشناخته ایم و به تلاشهای خود در سطح ریاست جمهوری و وزارت خارجه برای توقف جنگ، برقراری آتش بس و تمرکز طرفین درگیر بر مذاکره و راه حل سیاسی ادامه میدهیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.