شماره: 2385 / ۱۴۰۳ دهم تير
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر راه: به دنبال توقف آزادسازی نرخ پروازهای داخلی هستیم
وزیر راه و شهرسازی در خصوص آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی گفت: وزارت راه و شهرسازی در تلاش است از طریق قوه قضائیه و سران قوا حکم صادر شده را متوقف کرده و مانع از افزایش بیرویه قیمت پروازهای داخلی شود. مهرداد بذرپاش در نشست سخنگوی دولت که با حضور رئیسکل بانک مرکزی و وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، در خصوص صدور حکم آزادسازی نرخ بلیت پروازهای داخلی توسط دیوان عدالت اداری، گفت: زمانی که عرضه و تقاضای یک خدمت تراز نیست، نمیتوانیم مدیریت نرخ آن را به بازار واگذار کنیم.وی افزود: از رئیس قوه قضاییه و سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که در خصوص توقف این حکم تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.بذرپاش با اشاره به این که در چند روز صدور حکم مذکور، رشد جدی قیمت را در پروازهای داخلی شاهد بودهایم، گفت: از سرپرست ریاستجمهوری درخواست کردهایم که این موضوع در جلسه سران قوا مطرح شود تا مصوبات لازم در دستور کار قرار گیرد و حقوق مصرفکنندگان رعایت شود.بنابر اعلام وزارت راه و شهرسازی، وی با تأکید بر این که نباید به مردم ظلم شود، اظهار کرد: وقتی که تقاضا با عرضه ناسازگار است، دولت باید با نرخگذاری، بازار را کنترل کند؛ چرا که در غیر این صورت مشکلات متعددی برای مصرفکنندگان ایجاد خواهد شد.
اجرای شناسایی فراریان مالیاتی از طریق اصلاح درآمدها
نماینده مجلس گفت: دولت سیزدهم برای ساماندهی درآمدهای مالیاتی اقدام به درمان رایگان بیماران تالاسمی از محل کسب همین منابع درآمدی مالیاتی کرد. نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت سیزدهم برای ساماندهی درآمدهای مالیاتی اقدام به درمان رایگان بیماران تلاسمی از محل کسب همین منابع درآمدی مالیاتی کرد.هادی هاشمی نیا نماینده مردم خرم آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصلاحات رخ داده در سیستم مالیات ستانی و میزان تغییر جهت این سیستم به سمت عدالت مالیاتی و همچنین نحوه هزینه کرد عادلانه این مالیات ها در دستور کار قرار گرفته است گفت: دولت سیزدهم تلاش کرد که فراریان مالیاتی را شناسایی و از این افراد مالیات دقیق و متناسب با درآمدشان را اخذ کند چرا که این سیستم مالیاتی باعث شده بود که عده ی زیادی که عمدتا هم قشر مرفه و با درآمدهای بالا بودند مالیاتی نپردازند و در مقابل عده ی کثیری از اقشار کم درآمد در اسرع وقت درآمد خود را پرداخت کنند.وی در ادامه بیان کرد: قانون مالیات بر عایدی سرمایه و سایر قوانین مالیاتی نیز در کشور باید اصلاح شود تا قشر آسیب پذیر و و طبقه متوسط بتوانند از خدمات ناشی از وصول این درآمدهای مالیاتی منتفع شوند و این قوانین مالیاتی به آنها فشاری وارد نکند.هاشمی نیا افزود: یکی از مهمترین نتایج این اخذ مالیات عادلانه این بود که درآمدهای مالیاتی افزایش پیدا کرد و نحوه هزینه کرد این درآمدها نیز اصلاح شد و در این خصوص شفاف سازی هایی برای مردم انجام پذیرفت تا به این وسیله مردم بدانند که مالیات پرداختی آنها صرف چه اموری می شود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اخبار
مجوزهای مواجه با تاخیر، به صورت خودکار صادر میشوند
درگاه ملی مجوزها در اطلاعیهای اعلام کرد: در ادامه اجرای حکم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار(تبصره ۳ ماده ۷مکرر)، مجوزهای مواجه با تاخیر، به صورت خودکار صادر میشوند.
درگاه ملی مجوزها طی اطلاعیهای از صدور خودکار مجوزهای مورد تاخیر در تاریخ هفتم تیر ماه خبر داد. در اطلاعیه درگاه ملی مجوزها آمده است:
«در ادامه اجرای حکم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار (تبصره ۳ ماده ۷مکرر)، صدور خودکار تعداد ۱۰۲۹ عنوان مجوز با درخواستهای مواجه با تاخیر از روز پنجشنبه ( هفتم تیرماه ۱۴۰۳) در درگاه ملی مجوزها فعال شد.
شایان ذکر است؛ از سال گذشته تا امروز حدود ۲۷ هزار درخواست مواجه با تاخیر از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شده است.همه افرادی که از درگاه ملی مجوزها شناسه یکتا (مجوز الکترونیکی) دریافت میکنند تحت حمایت کامل قانون قرار دارند. از نظر دولت شناسه یکتا (مجوز الکترونیکی) کاملا دارای اعتبار قانونی است و همه مجوزهای کاغذی به حکم قانون باید به شناسه یکتا تبدیل شوند.
دبیرخانه هیات مقرراتزدایی از همه مراجع صدور مجوز درخواست میکند درخواستهای تاخیرخورده را در اسرع وقت به یکی از دو حالت صدور یا رد با ذکر دلیل، تعیین تکلیف کنند و هشدار میدهد؛ رد درخواست بدون دلیل موجه، معادل درخواست شرط اضافه از متقاضی مجوز است و جرم تلقی میشود.
مراجع صدور مجوز میتوانند در نظارتهای پسینی اقدام مقتضی در خصوص ابطال، تعلیق یا لغو مجوز را دقیقا بر اساس ملاحظات و مقررات قید شده در کاربرگ های ابطال، تعلیق و لغو انجام و از طریق سرویس به درگاه ملی مجوزها بادلایل مستدل برای درج در بانک کسب وکار اعلام نمایند.
اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی
در سواحل مکران
رئیس سازمان شیلات ایران، از اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی در سواحل مکران خبر داد و گفت: از این تعداد ۷ پروژه به ساخت بنادر صیادی اختصاص دارد.
سیدحسین حسینی با اشاره به ایجاد دبیرخانه توسعه سواحل مکران جهت مدیریت واحد و برنامه جامع از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفت: این پروژهها در زمینی به مساحت ۶۵ هزار هکتار اجرایی میشوند.
وی در ادامه از اجرای ۱۴ پروژه شیلاتی در سواحل مکران خبر داد و گفت: از این تعداد ۷ پروژه به ساخت بنادر صیادی اختصاص دارد.
به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی، توسعه تولید آبزیان با مردمیسازی و توسعه از سواحل مکران آغاز شده که امیدواریم با استفاده از علم شرکتهای دانشبنیان بتوانیم به تولید حداکثری برسیم.
وی یادآور شد: سهم شیلات یک درصد از تولید ۱۲۵ میلیون تنی محصولات کشاورزی است، اما از لحاظ ارزشی ۱۰ درصد کل صادرات را شامل میشود.
حسینی عنوان کرد: در راستای تامین امنیت غذایی، نقشآفرینی شیلات برای تولید ۲.۶ میلیون تن، طی ۱۰ سال آینده دیده شده است.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
معاون وزیر جهاد کشاورزی: شبکههای تجاری بخش کشاورزی با همکاری ایران و بریکس گسترش مییابد
معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی گفت: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیتهای ترانزیتی فراوان، از طریق همکاری با اعضای بریکس، شبکههای تجاری در حوزه کشاورزی در سطوح منطقهای و بینالمللی را گسترش میدهد.
علیرضا مهاجر که در راس هیاتی در چهاردهمین اجلاس وزرای کشاورزی بریکس در روسیه حضور یافت، اظهار داشت: در راستای «کاهش پیامدهای تغییر اقلیم و سازگاری با این پدیده» و «حفظ منابع طبیعی و تنوع زیستی»، انتقال به سیستم تولید کشاورزی کارآمد، بهرهور، باثبات، انعطافپذیر و پایدار، اجتنابناپذیر است.
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در این راستا، توسعه همکاریها، انتقال دانش و تبادل اطلاعات و تجربیات در زمینه احیا و غنیسازی جنگلها، مقابله با بیابانزایی، ایجاد و تقویت سیستمهای هشدار زودهنگام خطر، تثبیت شنهای روان و مهار کانونهای بحرانی و توسعه کشاورزی هوشمند به اقلیم توسط کشورهای عضو بریکس، اقدامی موثر در این زمینه است و مسیری به سوی ارتقای امنیت غذایی خواهد بود.
مهاجر گفت: توسعه گردشگری پایدار روستایی، کشاورزی و غذایی و لزوم شناسایی، ثبت و صیانت از نظامهای میراثی کشاورزی مهم جهانی (GIAHS)، به عنوان یک ترکیب حیاتی از خدمات اجتماعی، فرهنگی، اکولوژیکی و اقتصادی، اهمیت زیادی در راستای حفظ و توسعه کشاورزی مردم پایه، انعطافپذیر و بهبود معیشت کشاورزان خرد را داراست.
وی افزود: جمهوری اسلامی ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی ممتاز و مزیتهای ترانزیتی فراوان، تقاطع کریدورهای ترانزیتی شمال - جنوب و شرق - غرب و با دارا بودن بنادر تجاری در حاشیه دریای خزر، خلیجفارس و دریای عمان، شرایطی را بوجود آورده است تا از طریق همکاری با اعضای بریکس، شبکههای تجاری در حوزه کشاورزی در سطوح منطقهای و بینالمللی را گسترش دهد و تجارت را با بالاترین بهرهوری و کمترین هزینه تسهیل کند. به طور یقین جمهوری اسلامی ایران شریکی مطمئن و موثر در همکاریهای دو و چندجانبه خواهد بود.
معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد تا موانع موجود بر سر راه توسعه همکاریهای کشاورزی بریکس را از میان برداشته و متقابلا از کشورهای عضو نیز این انتظار را دارد، تا دریچه جدیدی از مناسبات اقتصادی و تجاری کشاورزی را بگشاییم.بر اساس این گزارش، توسعه چند سال اخیر مناسبات کشاورزی ایران و اعضای بریکس نشان میدهد که این اراده در همه اعضا عملی و قابل تحقق است و باید با طراحی و پیگیری، ظرفیتهای مشترک را به پروژهها و طرحهای چندجانبه تبدیل و از ظرفیت دیگر نقشآفرینان در سطح منطقه و جهان برای تحقق اهداف کشاورزی بریکس استفاده کنیم
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 1
اخبار
۳ استان کشور رکورددار زمینخواری در سه ماه گذشته شدند
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سه استان تهران، خوزستان و فارس رکورددار تعرض اراضی و زمینخواری در کشور شدهاند.
ارسلان مالکی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین با بیان اینکه جلوگیری از افزایش تعرض به اراضی دولتی یکی از مهم ترین اقدامات در سازمان ملی زمین و مسکن بوده است گفت: از سال گذشته برنامه ریزی های دقیقی برای جلوگیری از افزایش میزان تعرض به اراضی دولتی انجام شده و در این زمینه هم توانسته ایم رتبه های بسیار خوبی را به دست بیاوریم.
وی افزود: با استفاده از توان یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در سه ماه ابتدای امسال موفق به رفع فوری یکهزار و ۲۱۵مورد تعرض به اراضی دولتی به مساحت حدود ۴۳۵ هکتار شده ایم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یگان حفاظت در ۳ ماه گذشته ۸۳ مورد حکم قطعی رفع تصرف را هم اجرا کرده است، افزود: مساحت اراضی آزاد شده توسط یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در کشور بیش از ۲۰۸ هکتار زمین بوده است.
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اظهار کرد: سیاست ما در صیانت از اراضی دولتی به عنوان بخشی از بیتالمال همواره بر اقدامات پیشگیرانه بوده که این امر با تلاشهای همکارانمان در یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن میسر شده است.او گفت: بیشترین میزان وقوع تعرض در سه ماه نخست امسال در استانهای تهران، فارس و خوزستان صورت گرفته است.
پروانه مطب از طبابت تفکیک شد
در هشتاد و دومین جلسه هیات مقرراتزدایی برای تسهیل اشتغال پزشکان جوان پروانه مطب از طبابت تفکیک و مقرر شد تا صدور پروانه مشاوره روانشناسی با اصلاح راهنمای پروانه از طریق درگاه ملی مجوزها انجام شود.
در جلسه هشتاد و دوم هیأت مقرراتزدایی و بهبود محیط کسب و کار که در تاریخ ۲۱/۰۳/۱۴۰۳ برگزار شد، پروانه مطب از طبابت تفکیک شد.
بر این اساس هیأت با تسهیل اشتغال به طبابت و تفکیک آن از «پروانه تأسیس مطب» مندرج در فهرست مجوزهای مصوب شصت و دومین نشست هیأت مقرراتزدایی به شماره ۳۷۹۶۸/۸۰ مورخ ۱۴۰۱.۳.۱ موافقت کرد. بدین ترتیب پزشکان و دندانپزشکانی که همه تعهدات قانونی خود را انجام دادهاند، برای اشتغال به طبابت در مراکز درمانی دولتی و عمومی غیردولتی، نیازی به پروانه تأسیس مطب ندارند.
در اجرای بند ششم مصوبات جلسه نظارت ستادی رئیس جمهور شهید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی (مورخ ۳۰/۸/۱۴۰۱)، دبیرخانه هیأت موظف است با همکاری وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، بسته سیاستی تسهیل اشتغال پزشکان جوان را بهویژه در بخشهای دولتی و عمومی غیردولتی از طریق اصلاح مقررات و آییننامه اجرایی مصوب هیأت وزیران، به جلسه بعدی هیأت ارایه کند؛ از تاریخ ابلاغ این مصوبه، وزارت بهداشت موظف است وضعیت شهرها از نظر «شاخص جمعیتی» را ماهانه بهصورت شفاف اعلام کند و کاربرگ استعلام مربوطه را ظرف یک ماه به دبیرخانه هیأت ارسال و امکان پاسخ غیرحضوری و برخط به این استعلام را طی سه ماه ایجاد کند.
همچنین وزارت بهداشت موظف است امکان ارایه خدمت در درمانگاهها و کلینیکهای ویژه دولتی دانشگاهی و عمومی غیردولتی را برای پزشکان در حال گذراندن تعهد در شهرستان محل تعهد و در خارج از ساعات موظفی مطابق تعرفههای مصوب هیأت وزیران (طی دو ماه از ابلاغ این مصوبه) ایجاد کند و گزارش آن را به دبیرخانه هیأت ارایه کند.
بنا بر این گزارش، در هشتاد و دومین جلسه هیات مقرراتزدایی مقرر شد تا پروانه مشاوره روانشناسی از طریق درگاه ملی مجوزها صادر شود و راهنمای دریافت این مجوز اصلاح شود.
به منظور اجرای حکم بند (پ) ماده ۱۳ قانون تأمین مالی تولید و زیرساختها (ابلاغی ۱۴۰۳.۰۲.۱۷)، پروانه اشتغال روانشناسی از تاریخ ابلاغ این مصوبه از طریق درگاه ملی مجوزها با این تغییر در شرایط، صادر میشود: بنا به درخواست سازمان نظام روانشناسی و مشاوره، شرط آزمون کتبی به شرایط صدور مجوز پروانه اشتغال روانشناسی افزوده میشود.
همچنین سازمان مکلف است سالانه دو بار این آزمون را برگزار کند. معیار قبولی در این آزمون، کسب حداقل ۶۰ درصد امتیاز میانگین نمرات تراز یک درصد حائزان بالاترین امتیاز میباشد. همچنین شرط تأییدیه سلامت روان از یکی از دارندگان پروانه مشاوره روانشناسی، جزء شروط دریافت این مجوز خواهد بود. این دو شرط جایگزین شرط «تأییدیه صلاحیت حرفهای از سه عضو هیأت علمی و مدرک دوره توانمندسازی مشاوره و مدرک دوره کارورزی مشاوره روانشناسی» میشود. همچنین سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مکلف است، سامانه نظارت پسینی که در سال گذشته با همکاری دبیرخانه هیأت طراحی کرده را طی یک هفته از ابلاغ این مصوبه عملیاتی کرده و در دسترس عموم قرار دهد تا دارندگان پروانه اشتغال روانشناسی و مشاوره، تحت نظارت کامل قرار گیرند.
هزینه دریافت «پروانه اشتغال مشاوره روانشناسی» با پیشنهاد سازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران مبنیبر اصلاح به شرح جدول ذیل موافقت میشود:
در این جلسه پروانه کسب «دفتر حقالعمل کاری فروش آهن، فولاد و فلزات (غیربورسی)» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است) و دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی، مکلف شد تا راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم کند.
دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور نیز مکلف شد، تا درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان بهصورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر کند.
همچنین در هشتاد و دومین جلسه هیات مقرراتزدایی کاربرگ مجوز «فعالیت تشکل مردم نهاد» (برای آن دسته از سازمانهای مردم نهادی که برای فعالیتهای خود به حساب تجاری بانکی نیاز دارند)، متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت، جزء پیوست لاینفک این مصوبه است).
بر این اساس، دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی مکلف شد، راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم کند.همچنین وزارت کشور مکلف شد، درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان بهصورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر کند.
تصویب کاربرگ مجوز فعالیت «شرکتهای ارایه دهنده خدمات لجستیکی (موسوم به آماد طرف سوم)» از دیگر مصوبات هشتاد و دومین جلسه هیات مقرراتزدایی بود.
در این جلسه، کاربرگ مجوز «شرکتهای ارایه دهنده خدمات لجستیکی (موسوم به آماد طرف سوم)» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است) و دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی، مکلف شد، راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم کند.
وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف شد، درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان بهصورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر کند.
بنا بر این گزاترش در این جلسه دو کاربرگ پروانه کسب «شهربازی» و «نصب تجهیزات تفریحی» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به تصویب رسید (شناسنامه این دو مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است). پروانه کسب شهربازی (موضوع این مصوبه)، شامل مصادیقی که قانون خاص و یا مصوبه هیأت وزیران دارند (از جمله پارکهای آبی مربوط به وزارت ورزش و جوانان، شهربازی در مناطق گردشگری و..) نمیشود.
دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی، مکلف شد راهنمای دریافت این مجوزها را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم کند.
همچنین دبیرخانه هیأت عالی نظارت بر سازمانهای صنفی کشور مکلف شد درگاه تخصصی برای صدور این مجوزها را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوزهای مذکور را برای متقاضیان بهصورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر کند.
شناسنامه مجوز «پروانه فعالیت آزمایشگاه همکار مؤسسه تحقیقات خاک و آب در آنالیز مواد کودی» متضمن شرایط، مدارک، زمان و هزینه صدور و تمدید آن به تصویب رسید (شناسنامه این مجوز ممهور به مهر دبیرخانه هیأت جزء پیوست لاینفک این مصوبه است) و دبیرخانه هیأت مقرراتزدایی، مکلف شد راهنمای دریافت این مجوز را در درگاه ملی مجوزهای کشور بارگذاری کند و در دسترس عموم قرار دهد و امکان صدور برخط این مجوز را فراهم کند. همچنین مؤسسه تحقیقات خاک و آب کشور مکلف شد درگاه تخصصی برای صدور این مجوز را به درگاه ملی مجوزهای کشور متصل و مجوز مذکور را برای متقاضیان بهصورت کاملاً الکترونیک و از طریق درگاه ملی مجوزها صادر کند.
همچنین در این جلسه با پیشنهاد سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور مبنیبر ادغام پروانه تأسیس آموزشگاههای فنی و حرفهای آزاد که در ۴ نوع الف، ب، ج و د صادر میشد (موضوع مصوبات پنجاه و نهمین نشست هیأت به شماره ۳۱۶۷۵/۸۰ مورخ ۲۴/۲/۱۴۰۱)، موافقت میشود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 1
سرمایهگذاری و توسعه زنجیره ارزش محصولات
اخبار صنعت-مرضیه کلامی: انرژی یکی از عناصر اصلی حیات است که در صورت اختلال در تامین آن زندگی بشر با مشکلات بسیاری مواجه خواهد شد. همانطور که در یادداشت “انرژی دنیا از چه منابعی تامین میشود؟” بیان شد؛ حدود ۸۰درصد از انرژی جهان از سوختهای فسیلی (نفت، گاز و زغالسنگ) تامین میشود. از این بین گاز طبیعی ۲۳درصد از انرژی دنیا را تامین میکند. مصرف گاز طبیعی در حال حاضر با توجه به اهمیت توسعه پایدار، آلودگی و هزینهی تمامشدهی کمتر در حال افزایش است و از آن به عنوان سوخت دوران گذار انرژی یاد میشود.
ایران بعد از روسیه با داشتن ۲۱درصد از ذخایر، دومین دارندهی ذخایر گاز طبیعی در جهان است و بزرگترین میدان گازی دنیا (میدان پارس جنوبی مشترک با قطر) را دارا است. ایران سومین تولیدکننده و چهارمین مصرفکنندهی گاز طبیعی در دنیا میباشد. با توجه به اینکه ایران حدود یک درصد از جمعیت جهان را تشکیل داده اما حدود ۶درصد گاز طبیعی دنیا را مصرف میکند. هماکنون تقریبا ۷۲درصد از انرژی ایران از گاز طبیعی تامین میشود که بخش عمدهای از این گاز نیز از یک میدان (پارس جنوبی) بدست میآید. این آمارها بیانگر وابستگی شدید ایران به گاز طبیعی است. اما همانطور که این منبع خدادادی میتواند موجب توسعه و پیشرفت شود خطر وابستگی زیاد به گاز طبیعی، کاهش امنیت انرژی، توسعهی صنایع انرژیبر با بازدهی پایین و نهایتا ناترازی انرژی نیز کشور را تهدید میکند.
توسعه زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز در دولت شهید رئیسی
دولت سیزدهم سیاستهایی در حوزه انرژی در کشور به اجرا گذاشت که ضمن افزایش تولید و فروش نفت و گاز کشور به افزایش بهرهوری نیز منجر شد.در دولت شهید رئیسی، اهتمام ویژهای به توسعه زنجیره ارزش محصولات داشتیم. در این راستا، مشوقهایی برای صنایع در نظر گرفته شد. در نظر گرفتن اعتبار مالیاتی برای صنایعی که در حوزه توسعه زنجیره ارزش فعالیت میکنند، از جمله این مشوقها بود.
بهرهبرداری از خطوط لوله انتقال فرآوردههای نفتی نیز در دولت سیزدهم مدنظر قرار گرفت. به زعم کارشناسان، این امر به کاهش هزینهها منجر میشود و منفعت زیادی دارد. در کنار این اقدامات، افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ نیز در دستور کار قرار گرفت و ظرفیت تولید بنزین نیز افزایش یافت.
به زعم بسیاری از کارشناسان، در دولت سیزدهم ریلگذاریهای خوبی در حوزه انرژی انجام شد و دولت بعدی باید این روندها را ادامه دهد. سرمایهگذاری در حوزه توسعه زنجیره ارزش محصولات و گسترش صنایع تبدیلی باید در دستور کار باشد و در راستای افزایش بهرهوری گام برداریم.
سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی مبتنی بر تغییر نگاه از غرب به شرق و از خارج به داخل بود. به نحوی که استفاده حداکثری از توان دانشبنیانها در دستور کار قرار گرفت و اعتماد به متخصصان داخلی را شاهد بودیم.
اولویت دولت چهاردهم جهت افزایش بهره وری و جلوگیری از هدررفت انرژی
یک کارشناس معتقد است که دولت سیزدهم در حوزه انرژی و تکمیل زنجیره ارزش اقدامات مثبتی انجام داده و دستاوردهایی داشت که باید در دولت بعدی ادامه یابد و اولویت اصلی دولت چهاردهم در حوزه انرژی باید افزایش بهرهوری و جلوگیری از هدررفت انرژی باشد. افزایش ۲۰ میلیون لیتری تولید نفت گاز یورو ۵ و افزایش ظرفیت تولید بنزین به میزان روزانه ۱۸ میلیون لیتر از اقدامات راهبردی دولت سیزدهم در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز بوده است.
محمدعلی قدیری، کارشناس انرژی در خصوص سیاستهای دولت سیزدهم در حوزه انرژی خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین شاخصهایی که دولت سیزدهم در حوزه انرژی در آن مزیت کسب کرد، دیپلماسی فعال انرژی بود. از این طریق توانستیم به واردات گاز از ترکمنستان بپردازیم که عایدی زیادی برای کشور داشت. متنوعسازی مشتریان صادرات نفت و تضمین صادرات بازارهای نفتی از طریق سهامدار شدن در پالایشگاههای فراسرزمینی نیز از دیگر دستاوردهایی بود که در دولت سیزدهم به آن دست پیدا کردیم.
وی ادامه داد: همکاری در پالایشگاههای فراسرزمینی بر اثر اعتماد دولت به متخصصان داخلی و استفاده از ظرفیتهای دانشبنیانی محقق شد. با استفاده از توان دانشبنیانی کشور به صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشورها پرداختیم و سهامداری در پالایشگاههای فراسرزمینی را در دستور کار قرار دادیم. اینها دستاوردهایی بود که در دولت سیزدهم در حوزه انرژی به دست آمد.
این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت سیزدهم در حوزه جمعآوری گازهای فلر نیز عملکرد خوبی داشت. به نحوی که درصد بالایی از گازهای فلر جمعآوری شد و این امر صرفهجویی بالایی برایمان داشت و از هدررفت انرژی جلوگیری کرد.
وی در خصوص بهرهبرداری از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز در دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: بهرهبرداری از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی به این لحاظ برای کشور اهمیت دارد که نیاز ما را به انتقال فرآوردهها با تانکر و از طریق جادهها از بین میبرد. این روشها مشکلات خاص خودشان را دارند و مقرون به صرفه نیستند.
این کارشناس انرژی توضیح داد: انتقال فرآوردههای نفتی با تانکر به آلودگی هوا منجر میشود. کامیونهایی که به عملیات انتقال را انجام میدهند، مصرف سوخت دارند و به این لحاظ نیز به کشور ضرر وارد میشود. از سوی دیگر، با استفاده از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی میتوانیم از قاچاق سوخت جلوگیری کنیم. با توجه به تمام این مسائل، بهرهبرداری از خطوط انتقال فرآوردههای نفتی در دولت سیزدهم با ظرفیت انتقال ۶۶۵ هزار بشکه در روز اقدام خوبی بود که به کاهش قابل توجه هزینهها منجر میشود.
قدیری در خصوص افزایش تولید بنزین به میزان ۱۸ میلیون لیتر در روز و افزایش تولید نفت گاز یورو ۵ به میزان ۲۰ میلیون لیتر در روز در کشور طی دولت سیزدهم تصریح کرد: تبدیل فرآوردههای کم ارزشتر مانند نفت کوره به بنزین و گازوئیل برایمان مزیت زیادی دارد. این روندها، ارزش افزوده خوبی برای کشور ایجاد میکند.
وی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم که ما به لحاظ بنزین و گازوئیل ناترازی داریم. به همین دلیل سرمایهگذاری در حوزه تولید بنزین و نفت گاز میتواند از عدم النفع کشور جلوگیری کند.
این کارشناس انرژی توضیح داد: دولت سیزدهم در حوزه انرژی و تکمیل زنجیره ارزش اقدامات مثبتی انجام داد و دستاوردهایی داشت که باید در دولت بعدی ادامه یابد. اولویت اصلی دولت چهاردهم در حوزه انرژی باید افزایش بهرهوری و جلوگیری از هدررفت انرژی باشد. افزایش ۲۰ میلیون لیتری تولید نفت گاز یورو ۵ و همچنین افزایش ظرفیت تولید بنزین به میزان روزانه ۱۸ میلیون لیتر از اقدامات راهبردی دولت سیزدهم در تکمیل زنجیره ارزش صنعت نفت و گاز بوده است.
این کارشناس انرژی توضیح داد: سیاستگذاریها در دولت بعدی باید در حوزه انرژی به سمتی برود که مصرفکنندگان حاملهای انرژی در صرفهجویی ذینفع باشند. عادلانهسازی توزیع یارانههای انرژی نیز باید در دولت بعد در دستور کار باشد. در حال حاضر، دهکهای بالای جامعه از یارانه پنهان بیشتری استفاده میکنند. این روندها باید تصحیح شود.
راهبردها و الگوهای توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز
ارزیابی شرایط و اقتضائات داخلی ایران نشان می دهد که مناسب ترین راهبرد برای این کشور توسعه «از ابتدای تا انتهای زنجیره ارزش نفت و گاز» است؛ اما در راستای اجرای این راهبرد مهم ترین مدل های توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز به شرح زیر است:
یکپارچه سازی سطوح مختلف صنعت نفت و گاز از طریق شرکت های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی
توسعه متوازن و همگون زنجیره ارزش نفت و گاز متناسب با موقعیت هر کشور نیاز به یکپارچگی و هماهنگی دقیق بالادست و پایین دست دارد. از این رو کشوری مانند چین، شرکت های نفتی دولتی خود را به نحوی توسعه داده است که در تمام حلقه های زنجیره ارزش نفت و گاز حضور جدی داشته باشند. نمونه بارز این مورد شرکت ساینوپک است. این شرکت با سابقه بیش از ۲۰ سال فعالیت، علاوه بر حضور در ۱۷ میدان نفتی چین، مدیریت ۴۳ پالایشگاه، ۲۱ پتروشیمی، ۱۵ واحد تولید الیاف، ۵ واحد لاستیک، ۳ واحد رزین و ۱۳ واحد کود شیمیایی را به عهده دارد. در حقیقت ایجاد ارزش افزوده بیشتر تنها ناشی از تولید مواد پیچیده تر نیست، بلکه ناشی از صرفه جویی در هزینه ها و استفاده مشترک از منابع است.
تشویق و ایجاد رقابت در صنایع مرتبط با نفت و گاز (توسعه از پایین به بالا)
دولت می بایست با اهرم های در دست خود، شرکت های دولتی و بخش خصوصی را به رقابت به نفع مردم وادار یا تشویق نماید. به عنوان نمونه کشور آلمان با پیگیری کاهش تعرفه ها فضا را برای رشد صنایع پایین دستی پتروشیمی بیش از پیش فراهم نموده است. همچنین با تعرفه گذاری صحیح، تقاضا برای محصولات پتروشیمیایی داخلی و دسترسی به مواد خام را برای شرکت ها تسهیل کرده و از مالکیت فکری و رقابت به خوبی حمایت می کند. کشور چین با استفاده از این راهبرد ۳۰ هزار شرکت شیمیایی بزرگ در حوزه زنجیره ارزش نفت و گاز را فعال کرده است که ۳۷ درصد حجم بازار مواد پتروشیمیایی و شیمیایی در دست ۵۰۰ شرکت غول پیکر قرار دارد و بقیه در دست سرمایه گذاران کوچک است؛ ضمن اینکه با ایجاد رقابت در بازار تا حد خوبی موفق به تعمیق زنجیره ارزش نفت و گاز و ورود شرکت های صنایع پایین دستی به حلقه های بالاتر شده است.
توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز با اتکا به فناوری های پیشرفته
فناوری و لایسنس برخلاف تجهیزات، خریدنی نیست. فناوری های حیاتی باید در کشور بومی شوند تا ماندگار بمانند. ضمن اینکه مزیت اصلی بعضی کشورها به صورت کلی در فناوری های پیشرفته نهفته است. به عنوان مثال در کشور آلمان راهبرد فناوری پیشرفته و طراحی لایسنس مرتبط با آن به خوبی دنبال می شود. همین عامل سبب شده است که با وجود نداشتن منابع نفت و گاز و در حقیقت نبود حلقه ابتدایی زنجیره ارزش عمق زنجیره ارزش نفت و گاز در کشور آلمان بسیار زیاد باشد و به این صورت حاشیه سود بالایی ایجاد کند. درواقع داشتن فناوری های پیشرفته به یک مزیت در حوزه توسعه زنجیره ارزش نفت و گاز برای کشور آلمان تبدیل شده و تا حدودی ضعف نداشتن منابع نفت و گاز را جبران کرده است.
مدل های مذکور در کشور ایران به درستی به آن ها توجه نشده یا مورد غفلت واقع شده است، به طوری که در حال حاضر صنعت پتروشیمی با مسائلی از قبیل معماری نامتوازن زنجیره ارزش، مشکل تامین خوراک واحدهای پایین دست و عدم تکمیل زنجیره ارزش نفت و گاز درگیر است.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.