شماره: 2424 / ۱۴۰۳ ششم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن:
۵۶۰ هکتار اراضی دولتی در
۵ ماه نخست سال رفع تعرض شد
مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن از رفع یکهزار و ۶۰۰ مورد تعرض به زمینهای دولتی به مساحت بیش از ۵۶۰ هکتار توسط یگان حفاظت سازمان خبر داد.«ارسلان مالکی» افزود: از فروردین تا پایان مرداد امسال، ۱۴۹ مورد حکم قطعی بهنفع دولت توسط یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در کشور اجرا شده که بر اساس آن ۴۲۶ هکتار زمین دولتی به بیتالمال بازگشته است.معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: بیشترین مساحت وقوع و رفع تعرض در این مدت مربوط به استانهای سیستان و بلوچستان، فارس و تهران بوده است.مالکی، یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن را یکی از بازوان پُرتوان نظام در حراست از بیتالمال دانست و خاطرنشانکرد: نیروهای یگان حفاظت در استانهای کشور در صف نخست مبارزه با زمینخواری قرار گرفتهاند.
بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ ابلاغ شد
بخشنامه تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور و پیوستهای هفتگانه آن از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شد.بر اساس اعلام سازمان برنامه و بودجه کشور، بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کشور، هفت پیوست دارد که شامل برنامه زمانبندی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴ بهصورت دومرحلهای؛ ضوابط مالی تهیه و تنظیم لایحه برنامه و بودجه سال ۱۴۰۴؛ دستورالعمل و فرمهای تهیه و تدوین بودجه دستگاههای اجرایی؛ دستورالعمل بودجهریزی مبتنی بر عملکرد و برنامه عملیاتی سالانه؛ دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکتهای دولتی، بانکها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت؛ دستورالعمل غربالگری طرحها و پروژههای تملک داراییهای سرمایهای و دستورالعمل تنظیم پیوست تسهیلات بانکی و هزینههای فرابودجهای است.در قسمتی از مقدمه بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ که به امضای «مسعود پزشکیان»، رئیس جمهوری اسلامی ایران، رسیده، آمده است: «برنامه دولت چهاردهم از ابتدا، تحقق اهداف مندرج در سند چشمانداز و اجرایی کردن سیاستهای کلی نظام ابلاغی مقام معظم رهبری بهویژه سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و احکام و اصلاحات ساختاری مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت اعلام شده است. در نتیجه، لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور بر اساس احکام قانون برنامه و با نگاهی به بستههای اصلاحات ساختاری که مورد تصویب شورای عالی هماهنگی سران قوا قرار گرفته است، تدوین میشود.»در ادامه این مقدمه آمده است: «بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور بر پایه احکام قانون برنامه هفتم و در سه سرفصل تبیین شرایط اقتصاد کلان، رویکردهای کلان و اجرایی لایحه بر اساس احکام قانون برنامه هفتم پیشرفت ابلاغ میگردد. کلیه دستگاههای اجرایی مکلفند بر اساس راهبردها و اصول این بخشنامه و مستندات پیوست، نسبت به انجام تکالیف خود در تدوین لایحه، اقدام مقتضی بهعمل آورند.»
درخواست بنگاههای املاک از وزارت راه برای بستن غیرمجازها
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با اعلام اینکه تهران بیشترین بنگاه املاک غیرمجاز را دارد،گفت: بنگاههای املاک مجوزدار خواستار برخورد با بنگاههای غیر مجاز هستند.
حسین جنتی اظهار کرد: طبق قانون تسهیل صدور مجوزها، بنگاههای معاملات بدون مجوز برای دریافت پروانه کسب در صورت کامل بودن مدارک و بارگذاری در درگاه ملی مجوزها در کمتر از 15 روز میتوانند نسبت به اخذ پروانه کسب خود اقدام کنند.
وی تصریح کرد: استان تهران بیشترین بنگاههای غیرمجاز در کشور را دارد، لذا همکاری اتاق اصناف و پلیس اماکن برای پیگیری ساماندهی بنگاههای مشاور املاک غیرمجاز در این استان لازم و ضروری است و ما از این نهادها طلب امداد و کمک داریم.وی اضافه کرد: بنگاههای معاملات املاک مجوز دار خواستار برخورد با بنگاههای غیر مجاز هستند و این خواسته برحق آنها است، در واقع بنگاههای معاملات املاک مجوز دار از وزارت راه و شهرسازی مطالبه میکنند تا بهمنظور تسهیل فضای کسب و کار برخورد با بنگاههای غیرمجاز در اولویت باشد، بنگاههایی که بدون پرداخت هیچگونه مالیات به شکل غیر قانونی در این صنف مشغول فعالیت هستند.جنتی روش برخورد با بنگاههای غیرمجاز را این گونه عنوان کرد که با ارائه گزارش ماده 27 صادره برای واحدهای غیر مجاز توسط اتحادیه و اتاق اصناف به پلیس اماکن و بعد از آن توسط پلیس به واحدهای صنفی غیرمجاز اخطار داده میشود تا هرچه سریعتر نسبت به اخذ پروانه کسب اقدام کنند و در صورتیکه فک پلمب غیرقانونی انجام دهند مشمول مجازات ماده 543 قانون مجازات اسلامی میشوند.
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران در خصوص بنگاههای غیرمجاز گفت: طبق بررسیهای میدانی در استان تهران با حدود 5000 بنگاه معاملات املاک غیر مجاز روبرو هستیم بنابراین انتظار این است تا پلیس اماکن بسیار مقتدرانهتر وارد کار شود و نسبت به پلمب واحدهای غیرمجاز اقدام کند.جنتی گفت: از اتحادیهها و پلیس اماکن درخواست دارم به جهت حمایت از بنگاههای معاملات املاک مجاز با بنگاههایی که بهصورت غیرمجاز مشغول فعالیت هستند برخورد شود تا شرایط برای کسب و کار عادلانه مهیا شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
سرپرست ایمیدرو معرفی شد
وزیر صنعت، معدن و تجارت با صدور حکمی، «محمد آقاجانلو» را به عنوان سرپرست هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) معرفی کرد.طی حکمی از سوی «محمد اتابک» وزیر صنعت، معدن و تجارت، محمد آقاجانلو به عنوان سرپرست هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران معرفی شد.محمد آقاجانلو در کارنامه خود قائممقامی و مشاور ارشد اجرایی رئیس هیات عامل و معاون طرحهای توسعه معدن و صنایع معدنی این سازمان را دارد.وی دانشآموخته رشته مهندسی مواد و متالورژی از دانشکده فنی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد است. همچنین مدیریت برخی از طرحهای توسعهای ایمیدرو و مدیرعاملی شرکت ملی فولاد را در کارنامه دارد.پیش از این «محمدرضا موثقی نیا» رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بود.
حضور ۳۰۰ شرکت در نشست تجاری ایران و اوراسیا
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ضمن اشاره به برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مهر ماه امسال در جمهوری ارمنستان، از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت ایرانی و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در این نشست خبر داد.«مهدی ضیغمی» با اشاره به برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۹ تا ۱۰ مهر در جمهوری ارمنستان، از حضور بیش از ۳۰۰ شرکت ایرانی و پنج کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان) در این نشست خبر داد و اظهار داشت: به نظر میرسد پیش از اجرایی شدن موافقتنامه تجارت آزاد برگزاری نشست بزرگ تجاری ایران و اوراسیا، فرصت مغتنمی خواهد بود تا با استفاده از این امکان، زمینه لازم برای بهرهمندی حداکثری فعالان اقتصادی کشورمان از این موافقتنامه را فراهم آوریم.
وی گفتوگوی بزرگ تجاری اوراسیا و ایران را به عنوان یک رویداد تجاری در چارچوب همایش اقتصادی سالانه اوراسیا ۲۰۲۴، دانست و افزود: این رویداد توسط کمیسیون اقتصادی اوراسیا و با همکاری شورای تجاری اتحادیه اقتصادی اوراسیا و نهادهای ذیربط از کشورهای آن اتحادیه و همکاری سازمان توسعه تجارت ایران برگزار میشود و شامل مجموعهای از بحثها و گفتگوهای کاربردی و باهدف تقویت و توسعه بیشتر همکاریهای تجاری و اقتصادی دوجانبه بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران است.
معاون وزیر صمت با اشاره به حضور مقامات عالیرتبه و سخنرانی آنها در نشستهای اصلی این رویداد تجاری، ادامه داد: این رویداد شامل بخش گفتگوی تجاری به عنوان نشست کلیدی با حضور نمایندگان نهادهای دولتی ، انجمنهای تجاری و شرکتهای بزرگ کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا و ج. ا ایران است. همچنین چهار میزگرد با حضور نمایندگان شرکتها و موسسات تخصصی اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران در خصوص موضوعات مربوط ارتقای حجم تجارت و سرمایهگذاری متقابل، لجستیک، اتصال حمل و نقل در کریدور شمال-جنوب، همکاری در صنعت و کشاورزی، امنیت غذایی؛ مسائل تسویه حسابهای متقابل؛ و همینطور نشستهای B۲Bحضوری و آنلاین برای شرکتها و بخشهای خصوصی کشورمان و کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا برنامه ریزی شده است.ضیغمی از توسعه سطح همکاریهای اقتصادی و تجاری ایران با کشورهای عضو این اتحادیه بعد از انعقاد موافقتنامههای تجاری خبر داد و ادامه داد: اجرای موافقتنامه موقت تشکیل منطقه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا، از سال ۱۳۹۸، به این سو حجم تجارت فیمابین را بیش از ۲.۵ برابر افزایش داد و همچنین صادرات ایران به این اتحادیه نیز در این مدت بیش از ۱۳۸ درصد رشد کرد.به گفته رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران، موافقتنامه موقت اولین مرحله از همگرایی و همکاری تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و این اتحادیه است که در واقع ماهیت ترجیحی دارد و محدود به ۸۰۰ قلم کالا میشود.
وی با بیان اینکه پس از گذشت یک سال از اجرایی شدن موافقتنامه موقت، مذاکرات برای انعقاد یک موافقتنامه تجارت آزاد با شمول نزدیک ۹۰ درصد کل کالاها برای حذف کامل تعرفههای گمرکی آغاز شده است، تصریح کرد: این موافقتنامه پس از طی یک فرایند مذاکراتی زمانبر در نهایت در دی ماه سال گذشته ۱۴۰۲ به امضای مقامات طرفین رسید وهم اکنون فرایند قانونی تصویب را جهت رسیدن به مرحله اجرایی شدن طی میکند.وی تصریح کرد: پیشبینی میشود با اجرایی شدن این موافقتنامه و دسترسی کشور به بازار بزرگ ۱۸۳ میلیونی اوراسیا که بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار واردات از جهان، دارد حجم تجارت فیمابین و صادرات کشورمان جهش قابل توجهی را تجربه کند؛ البته این مهم با زمینهسازی و ایجاد ارتباط موثر و شناخت کافی صادرکنندگان و تولیدکنندگان ایران با بازار آن اتحادیه محقق میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
۴ اولویت همتی در وزارت اقتصاد
وزیر اقتصاد گفت: تمام تلاش دستگاههای اقتصادی کشور باید بر چهار محور ثبات اقتصادی و کاهش تورم، رشد اقتصادی بالا، کاهش نرخ بیکاری و توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر متمرکز باشد.
عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه به عنوان وزیر اقتصاد و تکریم از وزیر اقتصاد پیشین که با حضور رئیس جمهور برگزار شد، با تاکید بر لزوم تلاش برای عبور از شرایط اقتصادی سخت کشور اظهار کرد: وزارت امور اقتصادی و دارایی نقش محوری در اقتصاد کشور دارد و باید تلاش کنیم که این نقش را در کم کردن آلام و مشکلات اقتصادی مردم به کار گیریم.
وی اضافه کرد: بسیاری میگفتند که در این شرایط سخت اقتصادی و ناترازیهای بودجهای و بانکی که بخشی از آنها به مرحله بحران رسیده است، چرا مسئولیت قبول میکنید؛ اول اینکه ارادت ویژهای به آقای پزشکیان داشتم و خواستم کمکشان کنم و دوم اینکه با توجه به یافتههای علمی و تجربه حداقل سه دهه در مدیریت اقتصادی، لازم بود تا در این شرایط سخت و برای کمک به مشکلات مردم، این تجارب را عرضه کنیم.وزیر اقتصاد اظهار کرد: تمام تلاش دستگاههای اقتصادی کشور باید بر چهار محور متمرکز باشد؛ اول ثبات اقتصادی و کاهش تورم، دوم رشد اقتصادی بالا، سوم کاهش نرخ بیکاری و چهارم توزیع عادلانه درآمد و رفع فقر این چهار محور است که هرچه تلاش برای رفع مشکلات اقتصادی انجام میشود باید در این چهار محور نتیجه بخش باشد وگرنه ابتر خواهد ماند.
همتی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تلاشهای تیم اقتصادی دولت چهاردهم به نتیجه بخشی در این چهار محور منتج شود، تاکید کرد: اولین جلسه ستاد اقتصادی دولت با همین محوریت برگزار شد و به این نتیجه رسیدیم که شرایط اقتصادی به وضعیت سخت و دشواری رسیده و دشواری معیشت مردم از حد معمول خارج شده است و باید برای آن چارهاندیشی شود.وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به دو مانع اصلی تحریم و شیوه حکمرانی برای بهبود شرایط اقتصادی، تصریح کرد: تحریم یک بحث فراتصمیمی است و در بخشهای دیگر حاکمیت باید درباره آن تصمیم گیری و جمعبندی شود اما باید بپذیریم که شتاب توسعه و قدرت رقابت اقتصادی ما با دنیا را تحلیل میبرد.
وی ادامه داد: ما با فرض وجود تحریمها قرار است کار کنیم و بر این اساس باید شیوه حکمرانی را اصلاح کنیم؛ بسیاری از مشکلاتی که در حوزههای مختلف از جمله سیاستهای ارزی، بازار پول، بازار سرمایه، تجارت خارجی و مشکلات فضای کسب و کار به حکمرانی اقتصادی ما باز میگردد و ربطی به تحریمها ندارد و موضوعاتی همچون قیمت گذاری دستوری و مداخله دولت در بخشهای مختلف اقتصادی به این مشکلات دامن میزند.وزیر اقتصاد یادآور شد: کسری ۱۷ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی قطعاً ناشی از حکمرانی غلط است و یا اینکه با ۳۵ درصد تورم دولت چهاردهم را تحویل میگیریم نیز از همین جا ناشی میشود؛ شاید گفته شود که قبلاً پیش از این بوده اما این رقم بسیار بالایی است چرا که ۵ سال پشت سر هم تورم ۴۰ درصد داشتهایم. همچنین رشد هزینه مصرف بخش خصوصی در تولید ناخالص داخلی کمتر از ۶ درصد بوده اما هزینههای دولت ۱۲ درصد بوده است که نشان میدهد تولید ناخالص داخلی به سمت توزیع بدتر میرود.
همتی تصریح کرد: مهمترین دستور کار ما، مسئله ناترازی بودجه است که امسال اقدامات جدی باید برای توازن بودجه انجام شود. ناترازی بانکها غیرقابل تصور است، تا به حال چنین حالتی را در سیستم بانکی ندیدهایم و باید به صورت جدی باید برای آن چارهاندیشی شود.
وزیر اقتصاد در عین حال تاکید کرد: شرایط اقتصادی سخت است اما اراده اصلاح هم در دولت چهاردهم وجود دارد و به مردم اطمینان میدهیم تمام تلاش خود را برای اینکه قدری از آلام و سختیهای اقتصادی را کاهش دهیم، به کار خواهیم گرفت.
همتی با اشاره به ۱۴ چالش مهم اقتصادی که در برنامههای خود احصاء کرده و برای رأی اعتماد به مجلس ارائه کرده بود، اظهار کرد: امیدواریم به تدریج با هماهنگی در ستاد اقتصادی دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی، این مشکلات رفع شود.
وی از مجلس شورای اسلامی برای نقد و بررسی برنامههایی که برای تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی ارائه کرده بود تقدیر و ابراز امیدواری کرد که با همکاری دولت و مجلس مشکلات اقتصادی کاهش یابد.همتی در پایان از زحمات سید احسان خاندوزی در دوره تصدی وزارت امور اقتصادی و دارایی تقدیر کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
اجرای الگوی کشت در سال زراعی جدید محقق می شود
وزیر جهاد گفت: اکنون اجرای الگوی کشت در سال زراعی جدید در حال تحقق است و بر اساس تکالیف قانونی و امکانات، الگوی کشت اجرا میشود.
غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد دیروز در حاشیه مراسم آغاز سال زراعی جدید در جمع خبرنگاران گفت: بعد از هفته دولت با برگزاری جلساتی که برخی درون دستگاهی نیست بلکه برون دستگاهی است و نیاز به هماهنگی های دولت دارد، قیمت جدید تضمینی گندم اعلام می شود.
به گفته او، اکنون نظرات کارشناسی دریافت شده و پیش نویس نرخ خرید تضمینی جدید گندم آماده است.
نوری قزلجه درباره اجرای الگوی کشت در سال زراعی جدید گفت: اکنون اجرای الگوی کشت در سال زراعی جدید در حال تحقق است و براساس تکالیف قانونی، امکانات و مشوق هایی که در اختیار داریم الگوی کشت اجرا می شود.
وزیر جهاد ادامه داد: اجرای الگوی کشت برنامه جدیدی نیست، بلکه در گذشته نیز توسط کشاورزان اجرا می شد. حال با توجه به تغییرات اقلیم و بحران آبی این کار را دقیق تر می کنیم.
نوری قزلجه گفت: اکنون با مشوق هایی که در اختیار داریم کار را به سمتی سوق خواهیم داد که کشت های مناسبی با توجه به اقلیم داشته باشیم. الزامات در حدی است که قانون تعیین کرده است و بیش از آن الزامی ندارد.
او درباره افزایش قیمت کود در سال زراعی جدید افزود: آنچه که در گذشته برای قیمت کود رخ داده که اتفاق افتاده است و کاری نمی توان کرد، هنوز کودی که با قیمت های جدید است حدود ۵۳ درصد آن یارانه ای است.
او با اشاره به اینکه دستوری مبنی بر ملغای افزایش قیمت کود نداریم، گفت: اکنون از یک سو باید قیمت کود را در نظر بگیریم و از سوی دیگر باید تامین آن را مدنظر قرار بدهیم تا مشکلی رخ ندهد.
نوری گفت: مطالبات گندمکاران طی روزهای آتی و قبل از پایان شهریور پرداخت می شود.
رشد ۴ درصدی عملیات کانتینری تخلیه و بارگیری کالاها در بنادر کشور
مدیرکل امور بندری سازمان بنادر گفت: میزان تخلیه و بارگیری در بخش عملیات کانتینری طی ۵ ماه گذشته به بیش از یک میلیون TEU رسیده که رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.
فعالیت اصلی بنادر در کشور نگهداری و همچنین تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و کالاهای نفتی وغیرنفتی است که همزمان با توسعه زیرساخت ها و تکمیل خدمات زیربنایی و روبنایی در بنادر کشور میزان تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی و همچنین کالاهای نفتی و غیر نفتی رشد بسیار زیادی داشته و شاهد افزایش حجم جابه جایی کالاها در این بخش هستیم.
طبق اعلام صفایی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با تکمیل زیرساخت ها و افزایش جرثقیل های دروازهای و کانتینر در بنادر کشور به ویژه بندر شهید رجایی و بندر امام خمینی میزان تخلیه و بارگیری کالاها رشد چشمگیری داشته است.
براساس این گزارش در شرایط کنونی بخش عمده ای از کالاهای اساسی در کشور از طریق بنادر کشور تخلیه وبارگیری می شود که در این بین از ابتدای سال با تمهیداتی که در نظر گرفته شده ما شاهد رشد و تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی بوده ایم.
در همین زمینه عادل دریس مدیرکل بندری سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه میزان تخلیه و بارگیری کالاهای نفتی طی پنج ماهه نخست سال ۱۴۰۳، معادل ۴۳ میلیون و ۹۶ هزار و ۴۱۴ تن بوده است، گفت: جمع تخلیه و بارگیری کالاهای غیرنفتی ۵۱ میلیون و ۱۸۸ هزار و ۶۲ تن بوده؛ همچنین مجموع تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در ۵ ماه امسال معادل ۹۴ میلیون و ۲۸۴ هزار و ۴۷۶ تن بوده است.
وی اظهار کرد: میزان تخلیه کالاهای نفتی طی پنج ماهه نخست ۱۴۰۳ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۱۰ میلیون و ۹۶۴ هزار و ۲۴۸ تن بوده است گفت: طبق ارزیابی های صورت گرفته میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل۲۱ میلیون و ۲۹۱ هزار و ۹۸ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۳۲ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۳۴۶ تن بوده است.
دریس به میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر کشور طی ۵ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: در پنج ماهه نخست امسال ۶۲ میلیون و ۲۹ هزار و ۱۳۱ تن مجموع کالاهای غیر نفتی و نفتی بوده که از این میزان ۳۲ میلیون و ۱۳۲ هزار و ۱۶۶ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۲۹ میلیون و ۸۹۶ هزار و ۹۶۵ تن نفتی بوده است.
وی به عملیات کانتینری و تخلیه و بارگیری کالاها اشاره کرد و گفت: در بخش عملیات کانتینری نیز طی پنج ماهه امسال، معادل یک میلیون و ۷۹ هزار و ۵۱۶ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری طی مدت مشابه سال گذشته که معادل یک میلیون و ۵۲ هزار و ۵۹۰ TEU بود، رشد ۴درصدی را نشان میدهد.
براساس این گزارش رشد عملیات تخلیه و بارگیری کالاهای اساسی حاکی از افزایش خدمات زیربنایی و تکمیل تجهیزات برای اجرای این بخش بوده است.
اعزام قطارهای فوقالعاده به پایانههای مرزی برای بازگشت زائرین
شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از اعزام قطارهای فوقالعاده به پایانههای مرزی برای بازگشت مسافران اربعین همزمان با آغاز موج بازگشت زائران خبر داد.
شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که با توجه به آنکه بازگشت زائران در کشور آغاز شده است، بخشی از زائران از طریق حملونقل ریلی به کشور بازمیگردند که در این زمینه سعی شده از همه ظرفیتهای بخش حملونقل ریلی در شهرهای مختلف استفاده شود.
در بازه زمانی اربعین قطارهای فوقالعاده از مشهد به کرمانشاه، تهران به کرمانشاه، مشهد به اهواز و مشهد به خرمشهر در نظر گرفته شده است. علاوه بر این در مجموع ۶۰۰ هزار صندلی در قالب هزار و ۱۰۰ رام قطار به مردم خدمترسانی میکنند و برای انجام عملیات اربعین امسال هیچ افزایش قیمتی مانند سایر بخشهای حملونقلی نداشتهایم.
همچنین قطارهای مسافری به شکل ۲۴ ساعته از ایستگاه خرمشهر تا نقطه صفر مرزی شلمچه که حدود ۲۰ کیلومتر است اقدام به حمل رایگان مسافران میکنند، همچنین در برگشت هم زائران حسینی از نقطه صفر مرزی به خرمشهر بهصورت ریلی جابهجا میشوند.
پولشویی از طریق مسئولیت اجتماعی شرکتی
حمید محمدعظیمی
کارشناس آموزش در حوزه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم
مسئولیت اجتماعی شرکتی (Corporate Social Responsibility) CSR به عنوان یکی از مفاهیم اصلی در مدیریت سازمانها و شرکتها به شمار میرود. این مفهوم، شرکتها را به اتخاذ اقدامات اخلاقی و اجتماعی در جهت بهبود شرایط جامعه و محیط زیست تشویق میکند. با این حال، همانند بسیاری از مفاهیم خوب و پرمعنا، مسئولیت اجتماعی شرکتی نیز میتواند به طریقی نادرست و با نیتهای سوء استفاده شود. یکی از این سوء استفادهها، پولشویی از طریق CSR است.
پولشویی به معنای فرآیندی است که در آن پولهای حاصل از فعالیتهای غیرقانونی به گونهای قانونی جلوه داده میشوند. استفاده از CSR برای پولشویی به دلیل نظارت کمتری که بر این نوع فعالیتها وجود دارد، به یک روش محبوب در بین پولشویان تبدیل شده است. در این نوشته، به بررسی دقیقتر این مسئله پرداخت خواهد شد.
تعریف و مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR)
مسئولیت اجتماعی شرکتی به عنوان یک رویکرد تجاری، به تعهد شرکتها در قبال جامعه و محیط زیست اشاره دارد. این تعهد میتواند شامل اقدامات خیریه، حمایت از پروژههای اجتماعی، سرمایهگذاری در محیط زیست و یا ایجاد فرصتهای شغلی برای افراد نیازمند باشد. هدف اصلی از اجرایCSR، بهبود شرایط جامعه و ایجاد ارزشهای مثبت اجتماعی است.
با این حال، این رویکرد نیکوکارانه و اجتماعی، در برخی موارد به عنوان یک پوشش برای فعالیتهای غیرقانونی مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از این فعالیتهای غیرقانونی، پولشویی است که میتواند از طریق فعالیتهای CSR به گونهای مشروع جلوه داده شود.
پولشویی و روشهای معمول آن
پولشویی یک فرآیند پیچیده است که در آن، پولهای حاصل از فعالیتهای غیرقانونی مانند قاچاق مواد مخدر، جرایم مالی، یا فساد دولتی، به گونهای تغییر شکل داده میشوند که منشاء آنها غیرقابل تشخیص باشد. این فرآیند معمولاً در سه مرحله اصلی انجام میشود:
1. جایگذاری (Placement) : در این مرحله، پولهای غیرقانونی وارد سیستم مالی میشوند. این کار میتواند از طریق سپردهگذاری پول نقد در بانکها، خرید اموال، یا سرمایهگذاری در پروژههای اقتصادی انجام شود.
2. لایهگذاری (Layering) : در این مرحله، پولهای غیرقانونی از طریق معاملات پیچیده مالی، انتقالات بینالمللی، یا سرمایهگذاری در بازارهای مالی، به گونهای جابجا میشوند که ارتباط آنها با منشاء غیرقانونیشان پنهان شود.
3. یکپارچهسازی (Integration) : در این مرحله، پولهای غیرقانونی وارد چرخه اقتصادی میشوند و به عنوان پولهای قانونی جلوه داده میشوند. این کار میتواند از طریق خرید اموال، سرمایهگذاری در کسبوکارها، یا حتی مشارکت در پروژههای خیریه و اجتماعی انجام شود.
ارتباط بین CSR و پولشویی
پولشویی از طریق CSR به دلیل کمبود نظارت و مقررات سختگیرانه در برخی از کشورها و حوزههای قضایی، به یک روش جذاب برای پولشویان تبدیل شده است. شرکتها و سازمانهای خیریه میتوانند از پروژههای اجتماعی و مسئولیتهای اجتماعی به عنوان پوششی برای پنهان کردن منشأ پولهای غیرقانونی استفاده کنند.
روشهای پولشویی از طریق CSR
پولشویان میتوانند از چندین روش برای سوء استفاده از CSR استفاده کنند. در ادامه به بررسی برخی از این روشها پرداخته می شود:
1. اهدای پول به خیریههای ساختگی یا وابسته به خود: پولشویان میتوانند خیریههایی تأسیس کنند که در ظاهر به اهداف اجتماعی و خیریهای اختصاص دارند، اما در واقع به عنوان پوششی برای پولشویی عمل میکنند. این خیریهها میتوانند کمکهای مالی زیادی را دریافت کنند که در نهایت پولهای غیرقانونی را وارد سیستم مالی میکنند.
2. قراردادهای مالی پیچیده و مشکوک: شرکتها میتوانند قراردادهایی با مؤسسات خیریه یا اجتماعی ببندند که به صورت ساختگی و پیچیده تنظیم شدهاند تا پولهای غیرقانونی را از طریق آنها جابجا کنند. این قراردادها میتوانند شامل خرید و فروش خدمات یا کالاهایی باشند که قیمت آنها بیش از ارزش واقعی آنها است.
3. پروژههای توسعهای و کمکهای خارجی: پروژههای CSR که شامل کمکهای مالی بینالمللی یا سرمایهگذاری در مناطق کمتر توسعهیافته هستند، میتوانند به عنوان بستری برای پولشویی استفاده شوند. این پروژهها معمولاً به دلیل کمبود نظارت و شفافیت، به راحتی میتوانند مورد سوء استفاده قرار گیرند.
4. استفاده از افراد و شرکتهای پوششی : پولشویان میتوانند از شرکتها و افراد پوششی برای انتقال پولهای غیرقانونی از طریق پروژههای CSR استفاده کنند. این شرکتها و افراد پوششی معمولاً در کشورهایی فعالیت میکنند که قوانین ضد پولشویی ضعیفتر هستند.
راهکارها و توصیهها برای جلوگیری از پولشویی از طریق CSR
برای جلوگیری از سوء استفاده از CSR در پولشویی، لازم است که قوانین و مقررات سختگیرانهتر وضع شود و نظارت بر فعالیتهای CSR افزایش یابد. شرکتها باید سیستمهای داخلی خود را برای شناسایی و مقابله با فعالیتهای مشکوک بهبود بخشند و سازمانهای نظارتی نیز باید نظارت خود را بر این فعالیتها افزایش دهند.
برخی از راهکارهای پیشنهادی شامل موارد زیر است:
1. ایجاد شفافیت در فعالیتهای: CSR شرکتها باید اطلاعات کاملی از پروژههای CSR خود ارائه دهند و این اطلاعات را به صورت عمومی منتشر کنند. این شفافیت میتواند شامل اطلاعات مربوط به میزان و نوع کمکهای مالی، افراد و سازمانهای دریافتکننده کمکها، و نحوه استفاده از کمکها باشد.
2. افزایش نظارت و کنترلهای داخلی : شرکتها باید سیستمهای داخلی خود را برای شناسایی و مقابله با فعالیتهای مشکوک بهبود بخشند. این شامل ایجاد سیستمهای نظارتی قویتر، آموزش کارکنان در زمینه شناسایی فعالیتهای مشکوک، و اجرای ممیزیهای منظم است.
3. تقویت قوانین و مقررات ضد پولشویی: دولتها باید قوانین و مقررات سختگیرانهتری برای مقابله با پولشویی از طریق CSR وضع کنند. این شامل الزام شرکتها به ارائه گزارشهای دقیق و شفاف از فعالیتهای CSR و افزایش مجازاتها برای تخلفات است.
4. همکاری بینالمللی : به دلیل بینالمللی بودن بسیاری از پروژههای CSR، همکاری بینالمللی برای مقابله با پولشویی از طریق این پروژهها ضروری است. این همکاری میتواند شامل تبادل اطلاعات بین کشورها، هماهنگی در اجرای قوانین ضد پولشویی، و ایجاد نهادهای نظارتی بینالمللی باشد.
جمع بندی
پولشویی از طریق CSR یک تهدید جدی برای اعتبار و مشروعیت این فعالیتهاست. برای محافظت از اهداف اصلی CSR و جلوگیری از سوء استفاده از آن، لازم است که شرکتها اطلاعات هزینههای مسئولیت اجتماعی خود را منتشر نمایند و نهادهای نظارتی با دقت بیشتری فعالیتهای مرتبط با CSR را مورد بررسی قرار دهند. ایجاد شفافیت، افزایش نظارت، تقویت قوانین و مقررات، و همکاری بینالمللی از جمله راهکارهایی هستند که میتوانند به مقابله با این تهدید کمک کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.