شماره: 2424 / ۱۴۰۳ ششم شهريور
تعداد بازدید : 0
دانگ فنگ یکی از ارزانترین خودروهای برقی اروپا را معرفی کرد
این خودرو که در حال حاضر فقط در سوئیس برای رزرو موجود است، می تواند حتی در اروپا تولید شود تا قیمت آن پایین بماند.
دانگ فنگ در حال گسترش حضور خود در اروپا است و خودروی برقی سابکامپکت جدید خود به نام «نامی باکس» را معرفی کرده است. انتظار میرود که این خودرو در برخی بازارها با قیمتی کمتر از 20 هزار یورو (22 هزار و 200 دلار) بسته به گزینه ها و تریم ها به فروش برسد. دانگ فنگ در حال بررسی ساخت مکانی برای تولید خودروهای خود در ایتالیا است.
در چین، این خودرو به نام «نامی ۰۱» شناخته می شود. قیمت خودروها در چین به مراتب ارزان تر است و با ورود به بازار اروپا به دلیل مالیات ها و عوارض افزایش می یابد. یکی از راه های جلوگیری از این افزایش قیمت، تولید خودروها در اروپا است که دانگ فنگ در حال بررسی آن است.
خودروی نامی باکس دارای طراحی اروپایی با لمسی آسیایی است و شامل ویژگیهایی مانند سقف شناور، دستگیرههای درب صاف و پنجرههای بدون فریم میشود. در داخل خودرو، داشبورد الماسیشکل با یک صفحه نمایش مرکزی 12 اینچی و صفحه نمایش 5 اینچی برای راننده طراحی شده است.
یکی از ویژگیهای خاص این خودرو قابلیت تبدیل فضای داخلی به تخت است که با حذف پشت سری های صندلی جلو و پایین آوردن آنها به دست میآید. این ویژگی در خودروهای چینی متداول است ولی در خودروهای اروپایی موجود نیست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
پیام تبریک مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا به مناسبت هفته دولت
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، در پیامی با گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، فرا رسیدن هفته دولت را بر خادمین ملت شریف ایران تبریک گفت و از خدمات خالصانه و صادقانه، تلاشگران و ایثاگرانی که اقتدار و عزت برای کشور به ارمغان آوردند، تشکر کرد.
جواد توسلی مهر، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در پیام خود به مناسبت هفته دولت عنوان کرد:«آنچه که موجب تسلّی است این است که کار برای خداست و چیزی که برای خداست محفوظ است».
امام خمینی(ره)
با درود بیکران بر ارواح مطهر شهیدان «رجایی» و «باهنر» و شهدای دولت جمهوری اسلامی ایران و با گرامیداشت یاد و خاطره بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) فرارسیدن هفته دولت را به تمام دولتمردان و خادمین ملت ایران اسلامی تبریک عرض مینمایم.
هفته دولت، نمادی از وحدت مردم و دولت است لذا به نوبه خود و خانواده بزرگ گروه خودروسازی سایپا از خدمات خالصانه و صادقانه، تلاشگران و ایثاگرانی که اقتدار و عزت برای کشور به ارمغان آوردند، تشکر میکنم و توفیق برای مسولان و مدیران زحمتکش کشور از درگاه ایزد منان خواستارم.
امید است که دولتمردان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در ظل توجهات حضرت ولیعصر(عج)، تحت زعامت حکیمانه مقام معظم رهبری (مدّظله العالی) و تأسی از ویژگیهای والای اخلاقی و رفتاری شهدای گلگون کفن کشورمان، موفق و مؤید باشند و در راستای تعالی میهن اسلامی و تحقق آرمانهای بلند نظام جمهوری اسلامی ایران، گام بردارند تا زمینه رشد و پیشرفت روزافزون کشور فراهم شود.
مدیر موفق صنعت خودرویی کشور،
معاون تولید مگاموتور شد
امیرحسین علیزاده به عنوان معاون تولید شرکت مگاموتور منصوب شد.از روابط عمومی شرکت مگاموتور، ۲۷ مردادماه۱۴۰۳، امیر حسین علیزاده یکی از مدیران با سابقه صنعت خودرویی کشور و تنها فرد مورد تایید فولکس واگن و تویوتا در ایران به عنوان معاون تولید شرکت مگاموتور منصوب شد.
علیزاده کارشناس ارشد رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است که از سوی دکتر منتظرالمهدی مدیرعامل شرکت مگاموتور به عنوان معاون تولید این شرکت منصوب شد.
عضویت در راهاندازی خطوط تولید خودروهای امویام ۱۱۰، هیوندای ورنا و Gol، معاونت مهندسی تولید در شرکت کرمان موتور، قائم مقام مدیر عامل گروه فنر سازی زر سایپا، مدیرعامل شرکت طراحی و مهندسی سایپا (سمتکو)، رییس هیات مدیره شرکت گداز قطعه کیا و مدیر برنامهریزی و ارسال بدنه سایپا یدک از جمله سوابق کاری مهندس علیزاده به شمار میرود.
محتکر قطعات یدکی خودرو در آمل دستگیر شد
فرمانده انتظامی آمل از دستگیری یک محتکر کالا و کشف ۳۵۰۰ قطعه لوازم یدکی احتکاری خودرو در این شهرستان خبر داد.سرهنگ مجید باقری گفت: در اجرای طرح تشدید مبارزه با قاچاق و احتکار کالا و در پی کسب خبری مبنی بر نگهداری و احتکار انواع قطعات و لوازم یدکی خودرو در یک منزل مسکونی، رسیدگی به موضوع در دستور کار ماموران قرار گرفت.او افزود: در ادامه رسیدگی به پرونده، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت عمومی با انجام اقدامات اطلاعاتی موفق به شناسایی منزل مذکور شده و پس از هماهنگیهای قضائی، با حضور کارشناسان اداره صمت از محل مورد نظر بازدید کردند.فرمانده انتظامی شهرستان آمل گفت: در بازرسیهای انجام گرفته بیش از ۳۵۰۰ عدد انواع قطعات و لوازم احتکاری خودرو شامل: لنت ترمز، دیسک چرخ، کاسه چرخ، دست موتور، وسایل بسته بندی و ... در این عملیات کشف شد.سرهنگ باقری از پلمب منزل مذکور خبر داد و اظهار داشت: در این راستا فردی که اقدام به احتکار ایمن کالاها کرده بود نیز دستگیر و برای سیر مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی شد.او تاکید کرد: مبارزه با پدیدههای احتکار و قاچاق کالا و برخورد قاطعانه با محتکران و قاچاقچیان از مهمترین برنامههای پلیس در این شهرستان است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
انتقال تکنولوژی شرط واردات خودرو است
رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده است.
منوچهر منطقی، رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: زمانی که خودروساز میخواهد محصولی را تهیه کند باید ۷۰ درصد قیمت خودرو را به عنوان نقدینگی داشته باشد تا در اختیار خریدار قرار دهد، این موضوع در تمامی شرایط سال برآورد نمیشود بنابراین خودروساز به سمت پیش خرید نمیرود. اگر هم پیش خریدی انجام میدهند معمولا پیش خریدهای کوتاه مدت زیر سه ماهه است.
او افزود: وقتی پیش خریدی صورت میگیرد این نیاز به حمل و انبارداری دارد و حجم بسیار زیادی را در برمی گیرد، در حال حاضر روش تامین مواد اولیه خودروسازان بصورت همزمان است یعنی همزمان با گرفتن سفارش تولید خودرو سفارش تامین مواد اولیه را هم انجام میدهند.
منطقی در ادامه در خصوص اینکه آیا طرف مقابل هم تمایل به پیش فروش مواد اولیه دارد یا خیر؟ گفت: برای مثال تامین کنندگان ورقهای فولادی محصول خود را در بورس و به قیمت روز عرضه میکنند تا از حداکثر سود هم بهرهمند شود. در حال حاضر عوامل مربوط به پیش خرید مواد اولیه در داخل با یکدیگر هماهنگی لازم را ندارند.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: مشکلات مربوط به خودروسازی شامل دو بخش است. بخشی مربوط به خود خودروساز است و بخش دیگر مربوط به مجموعه عواملی که خیلی خودروساز در آن دخالت ندارد بلکه تحت تاثیر این عوامل قرار میگیرد.
منطقی افزود: مسائل مربوط به خودروسازی بیشتر به امور مدیریتی مجموعه مثل فرآیند تولید، تامین، بازاریابی و تحویل محصول بر میگردد. خودروساز برای تولید خودرو به تامین ارز نیاز دارد که متاسفانه این تامین ارز در دو سال گذشته خیلی دچار فراز و فرود شده است.
رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت گفت: تاخیر در تامین ارز باعث میشود خودروساز نتواند به موقع به تعهدات خود عمل کند. در حال حاضر ۵۰ درصد مشکلات صنعت خودروسازی کشور به عوامل بالادستی و ۵۰ درصد به عوامل داخلی خود خودروساز مربوط میشود. اگر خودروساز مسائل و مشکلات داخلی خود را رفع کند باعث میشود عوامل بالادستی تمایل بیشتری به حل و فصل مشکلات در این حوزه داشته باشند.
او در خصوص واردات خودرو گفت: نخست اینکه قبل از واردات خودرو خدمات پس از فروش خودرو باید در داخل مستقر شود که متاسفانه بعضی وقتها به دلیل عجلهای که سیاست گذار برای واردات خودرو دارد از این قاعده غفلت میکند.
رئیس مرکز نوآوری حمل و نقل وزارت صمت افزود: انتقال فناوری در قبال واردات خودرو در قانون ساماندهی خودرو آمده یعنی اگر کسی بخواهد خودرو وارد کند در قبال واردات باید فناوری خودرو را هم انجام دهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
چین پنجمین صادرکننده خودروی جهان
توسعه صنعت خودروسازی در چین تا جایی جلو رفته که این کشور در سال ۲۰۲۲ با صادرات بیش از ۳ میلیون دستگاه، به پنجمین صادرکننده خودروی جهان تبدیل شده است.
یکی از راههای تسریع توسعه صنعتی استفاده از تجربیات و درس آموختههای سایر کشورهاست. بررسیها نشان میدهد که دولت چین برای توفیق صنایع خودروسازی خود از انواع سیاستهای صنعتی، تجاری و فناوری از جمله محدود کردن تعداد خودروسازان داخلی برای رعایت مزیت مقیاس مشارکت با شرکتهای بینالمللی و اجازه به آنان برای دسترسی به بازار چین در ازای انتقال فناوری، تغییر تدریجی تعرفهها پس از پیوستن به سازمان تجارت جهانی استفاده از سرمایه گذاری خارجی برای تملک سهام و انتقال دانش و فناوری این شرکتها و سرمایه گذاری روی فناوریهای نوین بهره گرفته است.
توسعه صنعت خودروسازی در چین تا جایی جلو رفته که این کشور طی سالهای گذشته جزو ۱۰ کشور صادرکننده خودرو بوده و در سال ۲۰۲۲ با صادرات بیش از ۳ میلیون دستگاه، به پنجمین صادرکننده جهان تبدیل شده است.
با توجه به تجربه چین میتوان گفت توسعه صنعت خودرو باید به یک اولویت ملی تبدیل شود؛ یعنی برای آن صنعت برنامهای مشخص مشتمل بر هدف گذاری متناسب با بنیه تولیدی و روابط بینالملل و نظام تنظیمگری مشتمل بر زمان بندی و بودجه مناسب تعیین شود. همچنین با توجه به تجربه چین سه توصیه سیاستی میتوان ارائه داد اول اینکه خودروسازان داخلی میتوانند از فرصتهای مشارکت با شرکتهای بینالمللی استفاده کنند؛ منتهی در این زمینه باید توجه ویژه به انتقال فناوری و ایجاد نظام تأمین قطعات داخلی صورت گیرد. دوم اینکه منابع کشور در خارج میتواند برای تملک سهام خودروسازیهای خارجی و انتقال فناوری از طریق سرمایه گذاری در خارج صورت گیرد سوم اینکه میتوان از ظرفیتهای نهادها و انجمنهای تخصصی حوزه خودرو به صورتی بهینهتر استفاده کرد.
کشور چین طی دو دهه گذشته رشد بسیار سریعی را در تیراژ تولید خودرو داشته است؛ به طوری که از ۲ میلیون دستگاه در سال ۲۰۰۰ به بیش از ۲۹ میلیون دستگاه در سال ۲۰۱۷ رسید؛ اما این روند به دلیل انتشار ویروس کرونا و آسیب پذیری همه کسب و کارها ادامه دار نبوده و در سال ۲۰۲۱ به ۲۶ میلیون رسیده است. با این حال کشور چین به عنوان بزرگترین بازار خودرو در جهان در نظر دارد که میزان تولید خودرو تا سال ۲۰۲۵ را به ۳۵ میلیون برساند. در شکل زیر روند رشد تولید خودرو چین نشان داده شده است.
طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان خودروی چین (C.AAM) در سال ۲۰۲۱ پس از فولکس واگن تویوتا و هوندا، نشانهای چینی جیلی و چانگان به ترتیب در جایگاه چهارم و پنجم پرفروشترین نشان تجاری در جهان قرار دارد. در شکل ۲ تعداد خودروهای عرضه شده بر پایه نشان تجاری درج شده است.
با وجود رشد چشمگیر صنعت خودروی، چین اتومبیلهای ملی این کشور عمدتاً در داخل به فروش میرسند. با این وجود، در حالی که تعداد خودروهای صادراتی چین در سال ۲۰۱۵ فقط ۷۲۷ هزار دستگاه بوده (فقط ۳ درصد از تولیدات آن سال شر کتهای چینی)، اما در سال ۲۰۲۲ صادرات خودرو چین با رشد بیش از ۳ برابری به بیش از ۳ میلیون دستگاه رسید که آن را به سومین کشور صادرکننده خودرو پس از ژاپن با ۳.۸۲ میلیون دستگاه و آلمان با ۲٫۳ میلیون دستگاه تبدیل کرد.
بازار داخلی چین پایگاه محکمی را برای خودروسازان خود فراهم میکند و برنامه ریزان اقتصادی چین امیدوارند که شر کتهای خودروسازی رقابتی جهانی را بسازند که در طول سالها جذابتر و قابل اعتمادتر شوند. طبق آمار و ارقام منتشر شده بخش بسیار زیادی از خودروهای چینی به کشورهایی با بازار نوظهور مانند ایران برزیل، شیلی، اکوادور مصر، آمریکای شمالی ترکیه، عراق، مکزیک، پرو، هند، تایلند، ویتنام، عربستان سعودی و روسیه وارد میشود همان طور که میبینید اکثر مشتریان خودروهای چینی صادراتی از دل خاورمیانه برمیخیزند تا سالهای گذشته خرید و فروش خودروهای خارجی با کیفیت و محبوب جهانی در ایران امری بدیهی بود با گذشت زمان و به خصوص در سالهای اخیر به دلیل افزایش بی سابقه نرخ دلار و رشد چشمگیر تورم حمایت از تولید داخلی و … باعث شد حضور خودروهای خارجی در ایران کاهش پیدا کند.
در این میان خودروهای چینی با کیفیت نسبتاً مطلوب تا حد زیادی توانستند جایگزین خودروهای خارجی در بازار داخلی شوند. در حال حاضر کمپانیهای چینی علاوه بر پیشرفت چشمگیر در انواع صنایع مختلف، بخش بزرگی از بازار خودروسازی دنیا را نیز از آن خود کرده است. خودروهای چینی در عین حال که هزینههای تولید و فروش کمتری نسبت به برندهای مطرح دنیا دارند؛ اما، تقریباً میتوان گفت که از آپشنهای خوبی برخوردار هستند. آپشن دار بودن تولیدات اخیر کمپانیهای چینی باعث شده است تا متقاضیانی که به دنبال خودرویی با امکانات مناسب و در عین حال مقرون به صرفه هستند، به دنبال ماشینهای چینی بروند.
در همین رابطه گزارش مرکز پژوهشهای مجلس نشان میدهد که ابزارهای سیاستی دولت چین برای توسعه صنعت خودرو یا به عبارت بهتر، سیاستهای صنعتی حوزه خودرو، عمدتاً در مراحل دوم و سوم توسعه صنعتی چین تعریف میشود. مرحله اول صنعتی شدن که تا پیش از اصلاحات اقتصادی ۱۹۷۸ رخ داد، بیشتر معطوف به زیرساختها و بهبود کشاورزی بود و سیاستگذاری توسعه صنعت خودرو در آن چندان قابل توجه نبود. در مرحله دوم توسعه صنعتی، چین سیاستگذاری صنعت خودرو بر دو محور ایجاد شر کتهای با مقیاس مناسب و نیز ظرفیت سازی صنعتی با انتقال فناوری استوار بود. برای این مهم دولت چین مجوز تعداد محدودی شرکت خودروسازی را ارائه داد و سپس با سیاست انتقال فناوری در مقابل دسترسی به بازار کوشید تا شر کتهای بینالمللی را مجاب کند تا در ازای دسترسی به بازار مصرف بزرگ، چین، بخشی از فرایند تولید را با مشارکت شر کتهای خودروسازی چینی و با تأمین قطعات از بازار داخلی تولید کنند.
در مرحله سوم توسعه صنعتی پس از الحاق به سازمان تجارت جهانی پس از ایجاد ظرفیتهای صنعتی تولید خودرو در چین، این کشور با استفاده از سیاست تجاری و کاهش تدریجی تعرفهها به سمت تقویت تولید با افزایش رقابت پذیری تولید کنندگان داخلی رفت. علاوه بر آن با الزام تولید کنندگان به صادرات بخشی از تولیدات خود این کشور تسخیر بازارهای خارجی را برای تداوم تولید هدف گرفت. علاوه بر سیاست تجاری، سیاست فناوری در شکل تازه مورد توجه دولت چین بود و با استفاده از سرمایه گذاری در خارج و خرید شر کتهای ورشکسته یا خرید سهام شر کتهای بزرگ دولت چین و خودروسازان آن کوشیدند تا با تملک این شرکتها فناوریهای نوین تولید را به دست بیاورند. این رویکرد مرحلهای منجر به ورود خودروسازان چینی به عرصه رقابت جهانی شده است.
با توجه به تجربه و دستاوردهای توسعه خودروسازی چین میتوان گفت توسعه صنعت خودرو باید به یک اولویت ملی تبدیل شود. یک قاعده کلی همیشه وجود دارد و آن هم اینکه هیچ صنعتی در هیچ کشوری توانایی تبدیل شدن به یک بخش تأثیر گذار در اقتصاد آن کشور را نخواهد داشت مگر اینکه آن صنعت به عنوان یک اولویت ملی نزد سیاستگذاران آن کشور شناخته شود.
بین تجربه چین و ایران تفاوتهایی در سطوح کلان، میانی و خرد وجود دارد. در ادامه آمده است که در سطح کلان وجه مشخصه چین، نحوه سیاستگذاری بوده است که امکان تدوین و اجرای سیاست صنعتی و تلفیق با سرمایه خارجی و زمینهسازی برای جبران عقبماندگی فناورانه در صنعت خودرو را فراهم کرده است.
در سطح میانی باید به سمت تدوین نقشه راهی برای صنعت خودرو حرکت کرد، نقشه راهی که سیاست فناوری و تلاش برای ارتقای ظرفیتهای تولید ملی با انواع روشهای جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی، تولید مشترک یا خرید خط تولید خارجی (سرمایهگذاری خارجی) در متن آن قرار داشته باشد. همچنین ساماندهی برخی از واحدهای تولیدی اصلی و قطعهسازی و مراکز تحقیق و توسعه میتواند به یکی از اجزای این سیاست فناوری تبدیل شود.
در سطح خرد (بنگاه)، نیز تجربه نشان داده که در صورت وجود ثبات مدیریتی و رعایت استانداردهای مدیریتی در صنعت و تعاملات قوی با نظام اقتصاد جهانی، امکان ارتقای ظرفیت جذب و میل به همپایی فناورانه حتی با مالکیت دولتی وجود خواهد داشت.
اما جدا از موارد مذکور، در گزارش مرکز پژوهشهای مجلس تشابهاتی که ایران و چین در خودروسازی دارند مورد اشاره قرار گرفته و عنوان شده که ایران میتواند با توجه به این تشابهات در مسیر رشد و توسعه خودروسازی قرار بگیرد. در این گزارش آمده است که میتوان با در نظر گرفتن ملاحظات مختص ایران، از برخی سیاستهای صنعتی تجربهشده در چین، یعنی تلاش برای انتقال فناوری با جذب سرمایهگذاری خارجی یا سرمایهگذاری در خارج و تقویت نهادهای واسط بهره برد.
بدین ترتیب بازار بکر ایران میتواند بهانهای در این زمینه باشد. بازوی پژوهشی مجلس تاکید کرده که چینیها از ابزار بازار بزرگ داخلی در مقابل انتقال فناوری برای جذب سرمایهگذاری خارجی استفاده کردهاند؛ ایران نیز میتواند با افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه و در کنار آن با دارا بودن مزیت نیروی کار و انرژی ارزان مشابه، مزیت چین را برای خود ایجاد کند
ایران میتواند با افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه و منطقه خاورمیانه و در کنار آن با دارا بودن مزیت نیروی کار و انرژی ارزان مشابه، مزیت چین را برای خود ایجاد کند
و خود را به عنوان هاب صادراتی برای شرکتهای خودروساز جهانی مطرح کند تا با تولید محصولات خود در ایران با هدف صادرات به کشورهای منطقه، آنها را مجاب کند.
مسیر دیگری که در این گزارش مورد تاکید واقع شده سرمایهگذاری در دیگر کشورهاست. مسیری که البته ایران نیز در کشورهایی همچون سوریه، بلاروس، آذربایجان و غیره در پیش گرفت و از ادامه راه ماند.
همانطور که چینیها در کشورهای توسعهیافته سرمایهگذاری کردند، ایران نیز با استفاده از داراییهای خارجی خود ازجمله سرمایهگذاریهای انجامشده این کشور در خارج که برخی توسط شرکت سرمایهگذاریهای خارجی ایران - که در ۱۸ کشور از دوره قبل از انقلاب اسلامی مدیریت میشود - انجام شده و همچنین داراییهای بلوکهشده به سبب تحریمها، میتواند جهت سرمایهگذاری در خودروسازی سایر کشورها با رویکرد انتقال تکنولوژی به داخل، خلاءهای فناوری را پر کند. بنا به دیتای این گزارش، در خط تولید پیکان در سال ۱۳۶۶ یک بار این موضوع تجربه شده است.
از بین سرتیترهای مورد بررسی در این گزارش بخش مربوط به مالکیت خودروسازی در چین نیز قابل توجه است. در این بخش آمده است که نظام اقتصادی چین، یکی از نامتعارفترین نظامهای دنیاست و یکی از پیامدهای این نامتعارف بودن سهم بالای خودروسازان دولتی در صنعت خودرو چین است.
در این زمینه بازوی پژوهشی مجلس به ذکر مثالی پرداخته و تاکید کرده که یکی از آن موارد شرکت چری است که بنیانگذار آن یکی از مقامات فرمانداری شهر ووهان چین بود که توانست کارخانهای در آن شهر ایجاد کند و به تولید خودروی سواری بپردازد. بعدها دولت مرکزی به دلیل ثبات اجتماعی و حفظ اشتغال مجبور به پذیرش آن شد.
جیلی و بیوایدی هردو با رویه طیشده توسط چری، با خرید پروانه تولید یک خودروسازی ورشکسته و البته تحت حمایت دولتهای محلی وارد صنعت شدهاند.
در ادامه این گزارش آمده است که شرکتهای خودروسازی در چین عموماً به دو دسته دولتی و مستقل تقسیم میشوند. تولیدکننده مستقل در واقع به شرکتهایی گفته میشود که با همتایان خارجی خود وارد فاز سرمایهگذاری مشترک نشده باشند. تا سال ۲۰۱۵، سرمایهگذاران اصلی خارجی عبارت بودند از شرکتهای دولتی چری اتومبیل (با ۱۴پ روژه سرمایهگذاری خارجی و ۳ واحد تحقیق و توسعه در خارج از کشور)، نانجینگ اتومبیل (که تا سال ۲۰۰۷و قبل از ادغام در سایک موتور، شرکتی مستقل بود) با ۹ پروژه سرمایهگذاری خارجی، گروه اتومبیل چانگان و غیره.
همچنین تاکید شده که خودروسازان مستقل به دلیل نداشتن شرکای خارجی، فرصتهای کمی برای دستیابی به فناوریهای جدید پیش روی خود میبینند.
دستیابی به فناوریهای جدید تنها از دو راه در این شرکتها میسر است و آن خرید فناوری یا کپیبرداری است که البته در بیشتر موارد راه دوم انتخاب شده است. اما با توسعه ظرفیت این کشورها، آنها اقدام به معرفی محصولات با طراحیهای منحصربهفردی نسبت به کپیبرداری صرف از خودروهای سایر خودروسازان کردهاند. شرکتهای بزرگتر و موفقتر در این میان حتی پا را فراتر گذاشتهاند و به جای خرید فناوری به خرید شرکتهای خودروساز خارجی روی آوردهاند. در ادامه تاکید شده که این خودروسازان در توسعه نامهای تجاری مستقل و بومی موفقتر از خودروسازان دولتی و سرمایه گذاری مشترک عمل کردهاند؛ اگرچه در ابتدا این شرکتهای خصوصی در طراحی برندهای تجاری خود سعی در ایجاد شباهت با علامت تجاری غولهای خودروسازی داشتهاند، اما بهتدریج ایجاد یک هویت مستقل برای نامهای تجاری خود را در دستور کار قرار دادند و پس از سالها تمرین، در جنبههایی همچون حجم فروش و شهرت برند به پیشرفت بسیاری رسیدند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.