شماره: 2429 / ۱۴۰۳ هجدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
آییننامه متناسبسازی حقوق بازنشستگان اصلاح شد
معاون اول رئیسجمهور اصلاحیه آییننامه متناسبسازی حقوق بازنشستگان را به دستگاههای مربوطه ابلاغ کرد.محمدرضا عارف معاون اول رئیسجمهور تصویبنامه ۷ شهریور امسال هیئت وزیران را ۱۱ شهریور به وزارتخانههای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمانهای اداری و استخدامی کشور و برنامه و بودجه کشور ابلاغ کرد.مطابق این مصوبه، در جزء ۶ ماده یک آییننامه اجرایی متناسبسازی حقوق بازنشستگان که در یکم مرداد امسال به تصویب هیئت دولت رسیده بود، واژه «خالص» حذف و در انتهای جزء مذکور، عبارت «پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور» اضافه میشود.متن قبل از اصلاح به این شرح است:
مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ خالص حقوق و فوق العادههای مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز.
بعد از اصلاحیه از ۱۱ شهریور ۱۴۰۳ به متن زیر تغییر کرد:
مابه التفاوت: اختلاف رقم بین مبلغ حقوق بازنشستگی هر فرد با ۹۰ درصد میانگین مبلغ حقوق و فوق العادههای مشمول کسور شاغلان مشابه و همتراز پس از کسر حق بیمه سهم فرد و مالیات بر درآمد با رعایت بند «ث» تبصره ۱۵ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور.
عراقچی: دولت و ملت یمن در عمل
مدافع مظلومیت ملت فلسطین بودهاند
«جمال عامر» وزیر امور خارجه دولت نجات ملی یمن، طی تماس تلفنی با «سید عباس عراقچی»، ضمن تبریک و آرزوی موفقیت برای وی به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، بر اهمیت تقویت روابط دوجانبه و همکاریهای منطقهای تاکید کرد.وزیر امور خارجه یمن با اشاره به تشدید درگیریها در منطقه و حملات نظامی آمریکا و انگلیس به یمن گفت موضع یمن در حمایت از ملت مظلوم فلسطین تغییر نخواهد کرد.جمال عامر با تاکید بر اهمیت اسناد و توافقات پیشین میان ۲ کشور ایران و یمن، نسبت به تقویت همکاریها در زمینههای اقتصادی و توسعهای ابراز امیدواری نمود.«سید عباس عراقچی» وزیر امور خارجه نیز ضمن تشکر، متقابلاً انتصاب «جمال عامر» به سمت وزیر امور خارجه یمن را تبریک گفت و اظهار داشت روابط میان ایران و یمن و تداوم رایزنیها میان ۲ طرف با هدف کمک به امنیت منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است.وزیر امور خارجه کشورمان با قدردانی از مواضع دولت و ملت یمن در خصوص جنایات جنگی رژیم صهیونیستی در غزه بیان داشت، در زمانی که بسیاری از کشورها فقط به اعلام مواضع علیه رژیم صهیونیستی اکتفا میکنند، دولت و ملت یمن در عمل مدافع مظلومیت ملت فلسطین بودهاند.
عراقچی از وزیر امور خارجه یمن جهت سفر به تهران به منظور تداوم گفتوگو و تبادل نظر در خصوص مسائل مورد اهتمام مشترک در حوزه دوجانبه و منطقهای دعوت بعمل آورد.
کنعانی: رژیم صهیونیستی راهبرد
«زمین سوخته» را دنبال می کند
سخنگوی وزارت خارجه گفت: رژیم صهیونیستی ناامید از دستیابی به پیروزی بر مقاومت و ملت فلسطین، راهبرد «زمین سوخته» را دنبال میکند.ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در پیامی که در حساب شخصی خود در فضای مجازی به اشتراک گذاشت، عنوان داشت: بر اساس اخبار، نیروهای رژیم صهیونیستی پس از ۱۰ روز تجاوز به اردوگاه جنین و چهار روز پس از حمله به شهر طولکرم در کرانه باختری از مناطق جنین و طولکرم عقب نشینی کرده اند.وی افزود: تصاویر تخریب جنون آمیز تمام زیرساخت های شهری و خدماتی نوار غزه و اکنون برخی از مناطق شمالی کرانه باختری به ویژه در جنین و طولکرم نشان می دهد که رژیم صهیونیستی از پیروزی بر مقاومت و ملت فلسطین ناامید شده و استراتژی «زمین سوخته» را دنبال می کند.کنعانی خاطرنشان کرد: کشورها و نهادهای بین المللی از نظر اخلاقی، انسانی و قانونی موظف به جلوگیری از تکرار جنایات جنگی در کرانه باختری به دست رژیم اسرائیل هستند.
دادگاه رسیدگی به پرونده
ترور سردار سلیمانی برگزار شد
دادگاه رسیدگی به پرونده ترور سردار قاسم سلیمانی صبح دیروز در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.به گزارش قوه قضاییه، دادگاه رسیدگی به پرونده محاکمه آمران و عاملان ترور سردار شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی صبح دیروز ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ در شعبه اول کیفری با حضور قاضی جواهری، مستشاران مرتضی تورک و ابراهیم ترابیگل سفید، اسماعیل خلیفه نماینده دادستان، وکلای تسخیری متهمان و اولیایدم شهدا در مجتمع قضایی امام خمینی (ره) برگزار شد.در نخستین جلسه از دادگاه، اسماعیل خلیفه نماینده دادستان به قرائت بخشی از کیفرخواست پرداخت.نقض مصونیت و مبانی نقض حقوق بینالملل در ترور سردار شهید قاسم سلیمانی و همراهان ایشان، مغایرت اقدام آمریکا در ترور سردار سلیمانی با اصول بینالمللی، مبانی صلاحیت محاکم قضایی ایران و قوانین موثر مصوب در مجلس شورای اسلامی و اقدامات قضایی صورت گرفته در این پرونده از جمله مباحثی بود که در کیفرخواست تبیین شد.پس از قرائت کیفرخواست از سوی نماینده دادستان، قاضی زمان برگزاری جلسه بعدی را ۱۵ مهر ماه اعلام کرد.
گام بلند مجلس برای ساماندهی
اتباع خارجی در ایران
سخنگوی کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از بررسی تشکیل سازمان ملی اقامت در کمیسیون خبر داد.ولیالله بیاتی به ارائه توضیحاتی در مورد جلسه دیروز کمیسیون امور داخلی کشور و شورای مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: دیروز کمیسیون در سه نوبت در مشهد مقدس جهت بررسی تشکیل سازمان ملی اقامت تشکیل جلسه داد.وی افزود: در جلسه دیروز طرح تاسیس سازمان ملی اقامت مورد بررسی اعضای اعضای کمیسیون قرار گرفت و با کلیات این طرح موافقت شد و تعدادی از مواد آن به تصویب رسید. با تاسیس این سازمان دغدغه و نگرانی مردم در خصوص اتباع کشورهای خارجی برطرف و مسائل مربوط به اتباع خارجی قانونمند میشود.سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس همچنین عنوان کرد: در جلسه مذکور نمایندگان دستگاههای ذیربط اعم از نظامی، انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی نیز حضور داشتند و نقطه نظرات خود را مطرح کردند.
لاپید: باید توافق کرده و جنگ را تمام کنیم
رئیس اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد تلآویو باید برای آزادی اسرای صهیونیست، پایان دادن به جنگ غزه و اصلاح فلسطین اشغالی توافقی منعقد کند.«یائیر لاپید» رهبر اپوزیسیون رژیم صهیونیستی تاکید کرد: «ما باید برای بازگرداندن اسرا، پایان دادن به جنگ و اصلاح داخلی، توافقی امضا کنیم.»پیشتر لاپید گفته بود «مادامی که کابینه نتانیاهو پای بر جاست، جنگ هم ادامه دارد؛ آنها نمیدانند چگونه صلح برقرار کنند و خواهان صلح هم نیستند. این را نباید پذیرفت.»وی همچنین تاکید کرد رژیم صهیونیستی باید به این جنگ با شرایط خود پایان دهد. لاپید افزود: «انعقاد توافق تبادل اسرا و پایان دادن به این توافق در راستای منافع امنیتی، اقتصادی و سیاسی اسرائیل است.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
پزشکیان در بازدید از قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا(ص):
تعداد بازدید : 1
راهحل مشکلات تهران جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی است
رئیسجمهور گفت: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راهحلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاستها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شدهاند، فقط تشدید شده و راهحل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است.
مسعود پزشکیان صبح شنبه - ۱۷ شهریور ماه - در بازدید از فعالیتهای زیربنایی و زیرساختی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) بیان کرد: ما هم جزو شما بوده و هم بسیجی بوده، هستیم و خواهیم بود. این نگاه بسیجی به معنای واقعی می تواند مملکت را نجات دهد.
وی ادامه داد: ان شاءالله دست به دست هم داده و کاری کنیم که مردم ما به شما، ما و نسلی که رفتند و جان دادند و زندگی خود را گذاشتند تا استقلال و آزادی را برای ما بیاورند، افتخار کنند. ما هر کاری از دستمان بر بیاید در خدمت شما هستیم.
رئیس جمهور گفت: باید جلسه ای با بچه های بسیج برای ساختن یکسری مدارس برگزار کنیم. ما تجربه موفقی برای ساخت خانه های بهداشت به شکل بسیجی در تبریز داریم. در عرض شش ماه بالغ بر ۶۰۰ خانه بهداشت را با همین شیوه ساختیم. ما فقط مصالح می دادیم ولی مردم کمک می کردند. بچه ها کار می کردند. مهندسان داوطلبانه کار می کردند. بنده تصور می کنم اگر جلسه ای برگزار کنیم می توانیم تمام مشکل مدارس را در مناطق محروم برطرف کنیم. مصالح را دولت می دهد و کار و فعالیت را به مردم می سپاریم. می توان از ظرفیت دانشجوها برای کشیدن نقشه استفاده کرد. بنده تصور می کنم که راحت با کمک همان مناطقی که به مدرسه نیاز دارند، می توانیم کل مشکلات کمبود مدارس را یکساله با نگاه بسیجی بسازیم.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: در برخی از جاها کارخانه هایی احداث شده که توجیه اقتصادی ندارد. ولی اگر ما برویم به منطقهای و مردم ببینند خدمات و امکانات و کار در منطقه هست، سرمایه گذار و افراد نیز به این منطقه خواهند آمد، تهران نیز از این وضعیت خارج می شود. بنده فکر می کنم با ادامه روند فعلی حل مشکل تهران غیر قابل حل است. توسعه تهران با بی آبی که وجود دارد، هر کاری کنیم بیخود داریم وقت تلف می کنیم.
بر اساس این گزارش، مشروح اظهارات مسعود پزشکیان در این جلسه به شرح زیر است:
پزشکیان پس از بازدید از نمایشگاه فعالیتهای زیربنایی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیا (ص) و نیز حضور در اتاق فرماندهی و پایش پروژههای این مجموعه، در نشستی با فرماندهان و مسئولان این قرارگاه که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در آن حضور داشت، محور فعالیت دولت چهاردهم را همافزایی همه ظرفیتهای کشور برای اجرای حداکثری سند چشمانداز، سیاستهای کلی و قانون برنامه عنوان کرد.
رئیس جمهور افزود: اگر قرار است بر اساس هدف اصلی سند چشمانداز در منطقه به جایگاه اول برسیم، باید متناسب با همین هدف، پروژهها را با بهرهگیری از بهروزترین فناوریها، ابزار و مصالح اجرا کنیم تا پاسخگوی نیازهای سالها و دهههای آینده کشور باشد و تا زمانی که بازدهی دارد، بهروز و کارآمد باقی بماند.
پزشکیان با تاکید بر اینکه پروژهها را در کشور باید به شکلی اجرا کنیم که تا چند دهه آینده کارآمد و بهروز باشند، اظهار کرد: اگر پروژهای را با فناوری، ابزار و مصالح قدیمی اجرا کنیم، وقتی بعد از چند سال صرف زمان و منابع به بهرهبرداری رسید، همان زمان نیز از رده خارج محسوب میشود و نمیتواند با رقبای منطقهای و جهانی به رقابت بپردازد.
رئیس جمهور با تاکید بر اهمیت بهرهگیری از همه توان کارشناسی و ظرفیتهای داخلی، بهرهگیری از توانمندیها و تجارب برتر بینالمللی را نیز ضروری توصیف و تصریح کرد: امروز رقبا با بهره گرفتن از جدیدترین توانمندیها و کمک گرفتن از موفقترین شرکتها به سرعت در حال پیشرفت هستند و ما نیز باید به شکل مقتضی با اعزام متخصصان و کارشناسان به خارج از کشور برای فراگرفتن آخرین دستاوردهای فناورانه یا به خدمت گرفتن متخصصان و مجموعههای مسلط به این فناوریها و توانمندیها، با سرعت و قوت مسیر تحقق اهداف سند چشمانداز را طی کنیم.پزشکیان با بیان اینکه اگر میخواهیم در منطقه اول باشیم، نمیتوانیم از رقبای خود عقب بمانیم، اظهار داشت: توسعه کشور با ادامه روند فعلی امکانپذیر نیست، اینکه بخواهیم همچنان منابع اولیه را از جنوب کشور و دریا به مرکز بیاوریم و تبدیل به محصول کنیم و دوباره برای صادرات به جنوب بفرستیم، به شدت توان رقابت ما را مستهلک کرده و کاهش میدهد؛ چارهای نداریم جز اینکه مرکزیت اقتصادی و سیاسی کشور را به جنوب و نزدیک دریا منتقل کنیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تهران به عنوان پایتخت کشور با مشکلاتی دست به گریبان است که هیچ راهحلی جز انتقال مرکزیت نداریم؛ کمبود آب، نشست زمین، آلودگی هوا و امثال آن با تداوم سیاستها و اقداماتی که تا به حال اتخاذ و اجرا شدهاند، فقط تشدید شده و راهحل اساسی جابجایی مرکزیت سیاسی و اقتصادی کشور است. انتقال مرکزیت سیاسی و اقتصادی هم به این شکل که ما خودمان در تهران بنشینیم و به مردم بگوییم جابجا شوند، مقدور و ممکن نیست، باید ابتدا خودمان برویم تا مردم هم دنبال ما بیایند.
پزشکیان با بیان اینکه دولت چهاردهم از همه ظرفیتها و توان کارشناسی کشور از جمله توان فنی و مهندسی ارزشمند قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) برای حل مشکلات بهره خواهد گرفت، گفت: باید با کمک مجموعههای کارشناسی و عملیاتی راهکارهای رفع مشکلات را طراحی و اجرای آنها را آغاز کنیم.
رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضع تحریمهای گسترده علیه کشور و تلاش دشمنان برای محدود کردن تعاملات بینالمللی کشورمان، افزود: ما ۱۵ همسایه داریم که مشتاق توسعه همکاری با ما هستند، دولت چهاردهم نیز برای توسعه همکاریها و تعاملات بینالمللی کشور به خصوص با کشورهای همسایه برنامه دارد و با بهرهگیری از کمک و توانمندیهای مجموعههایی نظیر قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) که ظرفیت خوبی نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی دارند، این روابط را تحکیم و تقویت خواهیم کرد.
پزشکیان با قدردانی از همه تلاشهایی که در مجموعه قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) برای رفع مشکلات و پیشبرد اهداف کشور انجام شده است، اظهار داشت: دشمن به امید زمینگیر کردن کشور نظام تحریمها را علیه ایران طراحی و اجرا کرد، اما این تلاشهای مجموعههایی مثل شما است که کشور را سرپا نگه داشته است.
رئیس جمهور تاکید کرد که راه نجات کشور احیا و تکیه به روحیه جهادی و بسیجی واقعی همچون سالهای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و همان روحیه و مجاهدتی است که جنگ را اداره کرد و ادامه داد: اگر از آبادانی و ساختن کشور غفلت کنیم یا از روشهای ناکارآمد برای این منظور استفاده کنیم، بیش از پیش از روند پیشرفت عقب میمانیم و این عقبماندگی باعث میشود که فرصتها و ظرفیتها و منابع ما در منطقه و جهان از دست برود. ادامه مسیر با همین روند فعلی نتیجهبخش نخواهد بود و باید نگاهها و روندها را اصلاح کنیم.
پزشکیان با بیان اینکه باید از همه توانمندیها و ظرفیتهای کشور و نیز افراد توانمند متعهد به اجرای اسناد بالادستی فارغ از انتساب آنها به گروهها و جناحها بهره بگیریم، تصریح کرد: اگر بین ما و کشورهای منطقه فاصله زیادی ایجاد شود، جبران این فاصله کار سختی خواهد بود. نباید به بهانههای واهی خودمان را از توان و ظرفیت افراد توانمند محروم کنیم.
رئیس جمهور همچنین بر ضرورت برگزاری جلسات مشترک میان نیروی مقاومت بسیج و سازمان برنامه و بودجه برای برنامهریزی جهت اتخاذ راهکارهای جهادی برای حل هر چه سریعتر مشکل مدارس در مناطق محروم تاکید کرد و افزود: با کمک مردم و حاکمیت نگاه بسیجی میتوانیم ظرف مدت یکسال کل مدارس لازم در مناطق محروم کشور را ساخته و مهیا کنیم.
دیدار رئیسجمهور با فرماندهان ارتش در دافوس
رئیسجمهور بعد از ظهر شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ در دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش حضور یافت و ضمن بازدید از بخش های مختلف این دانشگاه با فرماندهان ارتش دیدار کرد.در بازدید مسعود پزشکیان از دافوس که با حضور فرمانده کل ارتش انجام شد، بخشهایی از آخرین دستاوردها و توانمندیهای ارتش جمهوری اسلامی ایران شامل قدرت پهپادی، اشراف اطلاعاتی، خودکفایی، آمادگیهای عملیاتی و حضور مقتدرانه ارتش جمهوری اسلامی ایران در مرزهای زمینی، هوایی، دریایی و آبهای بینالمللی در قالب مستند به رئیس جمهور ارائه شد.در این بازدید امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در سخنانی با خیر مقدم به پزشکیان، مهمترین راهبردهای ارتش در ارتقای اقتدار ملی را تشریح کرد.همچنین امیر سرتیپ حسین ولیوند، فرمانده دانشگاه فرمانده دافوس ارتش، گزارشی را از مهمترین فعالیتهای نقشآفرین و تعیین کننده این دانشگاه در دوران هشت سال دفاع مقدس و پس از آن و رفع نیازهای آموزشی ارتش و نیروهای مسلح متناسب با تهدیدات روز ارائه کرد.در این برنامه، فرماندهان نیروهای زمینی، پدافند هوایی، هوایی و دریایی ارتش، بخشی از اقدامات راهبردی، عملیاتی، خودکفایی و آموزشی را ارائه کردند.بازدید از مرکز بازی جنگ دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش و همچنین حضور در کلاسهای درس این دانشگاه از دیگر برنامههای رئیس جمهوری در ارتش بود.فرزندان شهید سرهنگ ابوالفضل محقق نژاد، از شهدای مدافع سلامت ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز با ذکر دلنوشتهای به رئیس جمهور خوشامد گفتند.مسعود پزشکیان رئیسجمهور و امیر سرلشکر موسوی در ابتدای ورود به دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
روایت فرمانده سپاه از نبردهای دریایی
فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خطاب به رئیس جمهور گفت: ما به هیچ چیز جز موفقیت شما و دولتتان فکر نمیکنیم. اساس کار ما با این دولت و همه دولتها مستقل از هر گرایشی متکی بر صداقت، خوش عهدی و حمایت است.
سرلشکر حسین سلامی در بازدید رئیسجمهور از قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص)، اظهار کرد: در طی ۵-۶ سال از سالهای تحریم، سختیهایی داشتیم و توانستیم داستانهای شگفتانگیزی را پشت سر بگذاریم.
وی ادامه داد: دشمن در آن سالها ما را در تقاطع تحریم، کرونا، ترامپ، تهدید، عملیات نظامی و انزوای سیاسی قرار داد. ۱۴ فروند کشتی ما را در دریای سرخ و دریای مدیترانه با هدف قطع صادرات نفت ایران زدند. اوائل متوجه نبودیم که چه کسی و کدام کشور کشتیهایمان را میزند، اما بالاخره متوجه شدیم. رژیم صهیونیستی بسیار مرموزانه و مبهم کشتیهای ایران را در دریای سرخ و دریای مدیترانه هدف قرار میداد. ۱۲ کشتی از رژیم صهیونیستی را در شمال اقیانوس هند و سایر جاها زدیم، کشتی پنجم را که زدیم دستشان بالا رفت و گفتند ما نبرد کشتیها را متوقف میکنیم. انگلیسیها نفتکش ایران را در جبلالطارق گرفتند ما هم کشتی استینا امپرا را از آنها گرفتیم بعد با هم مبادله کردیم، تسلیم شدند.
فرمانده کل سپاه پاسداران بیان کرد: دو کشتیمان را در یونان گرفتند و دو کشتی آنها را گرفتیم و در نهایت تسلیم شدند. ما توانستیم هواپیمای بدون سرنشین پیشرفته آنها را ساقط کنیم.سرلشکر سلامی گفت: سپاه پاسداران باید در جهات مختلف تهدید غرب سد و مانع ایجاد کند. اولین کاری که انجام دادیم در نبردهای دریایی خطوط کشتیرانی را کاملا امن کردیم، یعنی آمریکاییها که میخواستند با پشتیبانی ناو جنگی خود کشتی ما را سرقت کنند، کشتیهای جنگی ما سینه به سینه کشتیهای جنگی آمریکایی اجازه ندادند تا کشتی ما را بدزدند. دست آخر سرافکنده برگشتند وقتی این اتفاق افتاد، تحریم به لحاظ اجرا، شکسته شد ولی این پایان ماجرا نبود. ما باید کرونا را مدیریت میکردیم به همین دلیل واکسن ساختیم، طرح شهید سلیمانی را پیاده کردیم. همه ظرفیتهای سپاه از جمله ظرفیتهای بیمارستانی را به میدان آوردیم و تولید واکسن را شروع کردیم.
وی گفت: قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء هم به میدان آمد و اجازه نداد افراد یا خانوادههای درگیر کرونا دچار فقر معیشتی شوند به همین دلیل نهضت کمکهای مومنانه را برای مناطق محروم طراحی و اجرا کردیم. هیچ یک از ۳۸۰ طرح عظیم ملی که در درست اجراست حتی کُند هم نشد چه رسد به توقف. اجازه ندادیم تحریم بر سازندگی کشور تاثیرگذار باشد، از سوی دیگر در خارج از مرزهای کشور تکفیر و تروریسم را مهار کردیم.
سلامی ادامه داد: به اذن الهی و حمایت آقا موفق شدیم کلیه راههایی که دشمن علیه ما باز کرده بود، ببندیم. اکنون امنترین خطوط کشتیرانی متعلق به کشتیهایی است که پرچم ایران روی آنها نصب است.فرمانده کل سپاه گفت: آمریکاییها تصمیم داشتند دو کشتی ایران که در حال انتقال نفت ایران به ونزوئلا بود را با خود ببرند به اتفاق سردار تنگسیری رفتیم و عملیات توقیف و تصرف نفتکش آمریکایی را شبیه سازی کردیم وقتی متوجه اقدام ما شدند منطقه را ترک کردند و کشتیهای ما به سلامت به سمت ونزوئلا ادامه حرکت دادند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
فقط تقصیر مردم است؟
تعطیلات بلند نیمه تابستان تمام شد و ترافیک طولانی جادههای شمال و انبوهی از زباله و جامعه میزبان عصابی و خستگی مسافران بدون جای خواب و در راه مانده، سوغات این سفرها شد و مثل همیشه نخست انگشت اتهام به سمت مردم نشانه گرفته شد که چالشآفرین شدهاند اما مساله مهمتر که نباید از آن غفلت شود مدیریت سفر و نقش متولیان سفر است که میطلبد در این زمینه پاسخگو و فاعلتر باشند.
درباره چگونگی سفر در ایران و فرهنگ مسافران ایرانی و مقاصدی که پرتقاضا و حتی چالشبرانگیز هستند و کمبودهایی که برای این مقاصد پیشبینی شدهاند، پژوهشهای بسیاری انجام شده است. روشن است که در تعطیلات کوتاه و بلند سال، مردم ایران بیشتر کدام مقاصد را برای سفر برمیگزینند و حتی مشخص است بیشتر چه نوع اقامتگاههایی را انتخاب میکنند، در کدام محلها تجمع مسافر شکل میگیرد و کدام جادهها حادثهخیز هستند و یا کدام مناطق در پیکهای قبلی سفر حادثهآفرین شدهاند. حتی پیش از آغاز تعطیلات براساس پیشبینیها درباره خطرات سقوط، گازگرفتی و غرقشدگی هشدار داده میشود اما کدام سمت ماجرا درست نیست که سفرهای داخلی بیشتر از آنکه مزیت داشته باشد آسیبرسان جلوه میکند؟
اوایل دهه نود با رکود سفر گردشگران خارجی به ایران، با این توجیه که سفرهای داخلی میتواند درآمدزا و عامل توسعه گردشگری و کشور باشد، ستادی تشکیل شد تا این سفرها را سیاستگذاری، برنامهریزی و ساماندهی کند و توزیع جمعیتی مسافران در کشور اتفاق افتد.
زمستان ۱۳۹۲ پیش از آغاز تعطیلات نوروز، هیأت وزیران به پیشنهاد سازمان وقت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر را تصویب کرد. آن زمان به جز سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که ریاست ستاد مرکزی را به عهده داشت، وزارتخانههای کشور، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش، دادگستری، راه و شهرسازی و سازمان صدا و سیما و جمعیت هلال احمر اعضای اصلی این ستاد بودند که به تدریج بر تعداد آنها افزوده شد و در ادامه ستادهای استانی به ریاست استانداران شکل گرفت.
آنچنان که در مصوبه این ستاد آمده است هدف از تشکیل آن توسعه گردشگری داخلی و ایجاد هماهنگی و انسجام در ارائه خدمات مناسب برای رفاه حال مسافران و گردشگران، سیاستگذاری، برنامهریزی، سازماندهی و نظارت بر انجام فعالیتهای سفر بوده است که براساس آن وظایف دستگاههای عضو مشخص شده است و باید از توانمندی، ظرفیتها و امکانات دستگاههای مرتبط با امر سفر به منظور ارائه خدمات بهینه به مسافران استفاده کند و با شناسایی معضلات و مشکلات مربوط به سفر راهکارهای قانونی و متناسب تدوین کند و برای توزیع سفر به مناطق کمتر شناختهشده برنامهریزی کند و از ظرفیت بخش خصوصی بهره ببرد و منابع مالی و اعتبارات تخصیص یافته برای ارائه خدمات مطلوب سفر را پیشبینی، تامین و هدایت کند. پرسش این است ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر که در حال حاضر بیش از ۲۰ عضو دارد و پیش از هر تعطیلات که میتواند «زمان شلوغی سفر» باشد تشکیل جلسه میدهد، چقدر به وظایف خود عمل میکند و یا میتواند عمل کند، آیا نهادهای بالادستی روی عملکرد آن نظارتی دارند، آیا این ستاد همانطور که در شرح وظایف آن طبق مصوبه هیأت وزیران آمده است اختیارات کافی برای نظارت بر عملکرد دستگاهها دارد و چرا تصمیمهای این ستاد در دستگاههای عضو لازمالاجرا نیست و چرا با وجود معضلاتی که سفرهای بیبرنامه به دنبال دارد، این ستاد صرفا در سطح یک هماهنگکننده بیندستگاهی باقی مانده و یا به محلی برای ارائه گزارشهای دیگر دستگاهها تبدیل شده است؟
ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر در سالهای واپسین بیشتر به عنوان یک هماهنگکننده بیندستگاهی ظاهر شده و در مقاطعی همچون دوران همهگیری کرونا و یا تعطیلات نوروز تنها به ارائه اطلاعیههایی که بیشتر کاربرد توصیهنامه برای مسافران را داشت، ظاهر شده و عملکردش آنچنان که در شرح وظایف آمده است درباره سیاستگذاری، برنامهریزی و سازماندهی سفر و نظارت بر خدمات و استفاده از توانمندی و ظرفیت دستگاههای مرتبط با سفر و بخش خصوصی و بررسی و تدوین راهکار مناسب برای ارائه خدمات به ویژه در پیکهای مسافرت همچون نوروز و یا تعطیلات مناسبتی، روشن نبوده است.
در تعطیلات نیمه شهریورماه ۱۴۰۳ نیز اگرچه ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر پیش از آغاز تعطیلات تشکیل جلسه داد و ستادهای استانی هم تشکیل شدند و با آنکه مقاصد پرتقاضا پیشبینی شده و بروز معضلاتی از جمله کمبود سوخت و ارزاق در برخی مناطق احتمال داده شده بود اما آنچه در تعطیلات گذشته رخ داد نشان میدهد حجم سفرها غیرقابل پیشبینی بوده و متولیان سفر را به نوعی غافلگیر کرده بود، به گونهای که برخی از شهرها و مناطق پرتقاضا آمادگی پذیرش این حجم از مسافر را نداشتند.به رغم آنکه آمارهای رسمی نشان میدهد نزدیک به دو تا سه درصد مسافران چادر و کمپ را برای سفر انتخاب میکنند اما برای این دسته از مسافران تدبیر قابل توجهی اندیشیده نشده بود. انتشار تصاویری از استقرار چادرهای مسافرتی در بلوارهای شهری و پیادهراهها تاییدی بر این موضوع است.
ایجاد کمپها در مسئولیت شهرداریها تعریف شده است اما بعد از گذشت بیش از یک دهه از تشکیل چنین ستادی و کمیتهای در ذیل آن با عنوان «کمیته هماهنگی امور شهرداریها و دهیاریها» که مدیرکل دفتر امور شهری و روستایی استانداری، شهرداران استان، نمایندگان شوراهای شهر، شهرستان و استان، دهیاران روستاهای هدف و پرتردد گردشگران و سازمان همیاری شهرداریها عضو آن هستند، روشن نیست دقیقا در این باره چه اقدامی شده است و چرا هر بار در پیک سفر چنین زخمی سر باز میکند؟
از سوی دیگر، این ستاد کمیته دیگری با عنوان «کمیته خدمات اسکان و رفاه» دارد که اداره کل آموزش و پرورش، جامعه هتلداران استان، مجری طرح خانه مسافر، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداریها، اوقاف و بقاع متبرکه، انجمن مراکز پذیرایی و بینراهی، نماینده مجتمعهای رفاهی تفریحی، انجمن دفاتر خدمات مسافرتی، نمایندگان سازمانهای دارای ظرفیتهای اقامتی عضو آن هستند اما گزارشهای ستاد سفر درباره وضعیت اقامت مسافران گویای آن است که صرفا خود را مسئول اقامت مسافران در اقامتگاههای رسمی و یا ذیل این مجموعه میداند و درباره دیگر اقامتگاهها همچون خانههای اجارهای که بعد از منزل اقوام و خویشاوندان، بیشترین گزینه مصرفی مسافران است، آنچنان که باید مسئولیتی را متوجه خود نمیداند. البته در مقاطعی در قالب طرح ساماندهی «خانهمسافرها» برای جذب صاحبان این خانهها و صدور مجوز رسمی به آنها اقداماتی انجام شد. هرچند این طرح با مخالفت صاحبان سرمایه و هتلداران همواره مواجه بوده و تقریبا به طرحی بیسرانجام و بلاتکلیف تبدیل شده است. در دورههایی هم ستاد مرکزی و ستادهای استانی با این خانهها به جای ساماندهی، برخورد قهری داشتند و با «غیرمجاز» نامیدن آنها و پلمب این نوع اقامتگاهها، سعی در خارج کردن آنها از چرخه خدمات داشتند که رشد قارچگونه این خانهها و ویلاهای اجارهای و سایتهای رزرو این خانهها و افزایش مصرفکنندگان آن، نشان میدهد این نوع برخورد نتیجهبخش نبوده است.
از دیگر سو، مرکز پژوهشهای مجلس در گزارشی که اردیبهشت ۱۴۰۳ از وضعیت سفرهای داخلی در ایران منتشر کرد، با دادهپردازی آمارهای مرکز ملی آمار ایران اعلام کرد که استانهای مازندران، خراسان رضوی، گیلان، تهران و فارس در ۱۱ سال اخیر جزو پرسفرترین مقاصد بودهاند، هرچند در سالهای اخیر با تغییر الگوی سفر استانهای همدان، کرمانشاه و کردستان و بخشهای ایران وارد این فهرست شدهاند، اما با توجه به مشخص بودن مقاصد سفر و انگیزههای مسافران میطلبد سیاستگذاران و متولیان سفر متناسب با این تقاضا برای بهبود زیرساخت در این مقاصد تصمیمگیریهای ضربالاجلی داشته باشند و میان زیرساختها و توزیع جمعیت تناسبی برقرار شود و به فراخور نیاز مسافران خدماتی متناسب همچون کمپهای گردشگری و مراکز اقامتی ارزانتر ایجاد شود.
از آنجا که یکی از وظایف این ستاد، توزیع سفر بوده است پرسش مطرح است، فرهنگسازی این ستاد در راستای توزیع جمعیتی مسافران و رفتار با طبیعت و جامعه میزبان چه بوده است، آیا اطلاعیههایی که با محتوای توصیه و معرفی شهرهای جایگزین شهرهای پرمسافر صادر میشود به تنهایی کارساز بوده است؟ طبیعتاً ترافیک چند کیلومتری خودروها در ورودی معدود شهرها، حجم زبالهها، حوادث در طبیعت و رفتار غیر اصولی با میزبان پاسخ روشنی به این سوال میدهد.
به هر روی، گردشگری یا سفر انبوه و پیامدهای آن تنها معضل ایران نبوده و در بسیاری از کشورها و مقاصد پرتقاضا درحال اتفاق است و نه تنها منجر به سرگردانی مسافران و یا اعتراض آنها به خدمات و زیرساخت شده است، بلکه جامعه میزبان را از ازدحام و شلوغی مسافران نیز به مرز عصبانیت و حتی انزجار رسانده است. نمونه آن شهر ونیز در ایتالیا و شهرهای جنوبی اسپانیا است که در یکی دو سال اخیر موجی از اعتراضها علیه گردشگران در این مناطق شکل گرفته است. با این حال مقامات این کشورها به جای پاک کردن صورت مساله و یا رها کردن آن و مقصر دانستن گردشگر و یا میزبان، درحال چارهاندیشی و تدبیر برای چگونگی کنترل و مدیریت سفرهای انبوه هستند.
مورد دیگر کشور چین است که به خوبی از گردشگری داخلی بهره میبرد و آن را به یک مزیت اقتصادی و فرهنگی تبدیل کرده است. در جشن سال نو چینیها که شلوغترین تعطیلات دنیا شناخته میشود، بیش از نیم میلیون سفر به مدت دو هفته داخل این کشور انجام میشود که مدیریت این جمعیت حتما چالشبرانگیز است اما برای مدیریت و کنترل آن، طی سالها برنامهریزی شده و زیرساخت متناسب با این نیاز همچون شبکه گسترده حمل و نقل هوایی و قطارهای سریعالسیر با کلاسهای قیمتی متنوع ایجاد شده است.
البته ایران هم در این مورد آزمون پس داده است، نمونه آن اربعین است که با تشکیل یک ستاد در زیرمجموعه وزارت کشور و با عضویت دستگاههای مختلف برای خدماترسانی به زائرانی که به عتبات عالیات عراق سفر میکنند، تمام امکانات و خدمات را بسیج میکند و نظارت جدیتر روی قیمت و خدمات در این مقطع زمانی دارد و بسیاری از زائران هم نسبت به خدماتی که دریافت میکنند تقریبا رضایت دارند، اما چرا همین تجربه در پیک سفرهای داخلی همچون نوروز و یا تعطیلات مناسبتی و مذهبی، که به هر حال سفر در آن اتفاق میافتد، استفاده نمیشود تا سفر در داخل کشور امنتر و با کیفیتتر انجام شود و اثرات اقتصادی خود را نشان دهد و صرفا به بحران تبدیل نشود؟
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.