شماره: 2429 / ۱۴۰۳ هجدهم شهريور
تعداد بازدید : 1
اخبار
صادرات نزدیک ۵ میلیارد دلاری ایران و عراق
مدیرکل آسیای غرب سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات کالاهای ایرانی به عراق در ۵ ماهه امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۱ درصد افزایش داشته است
مدیر کل آسیای غرب سازمان توسعه تجارت گفت: عراق همسایه راهبردی و استراتزیک برای کشورمان است. تجارت ایران و عراق سالانه حدود ۱۰ میلیارد دلار است. در ۵ ماهه امسال نیز تجارت کشور به حدود ۴/۸ رسیده، که از این میزان، صادرات کشورمان به عراق بیش از ۴/۵ میلیارد دلار ثبت شده است.
میزان صادرات مان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، که ۳ میلیارد و پانصد و هشت میلیون دلار بود، ۲۱ درصد افزایش داشته است. امیدواریم در ۶ ماهه دوم بتوانیم رکورد ۱۰ میلیارد دلار را بزنیم.
ربیهاوی درباره کالاهای صادراتی ایران به عراق بیان کرد: مهمترین اقلام صادراتی مان عبارتند از گاز مایع، مقاطع فولادی، انواع کالاهای پتروشیمی، مصالح ساختمانی و مواد غذایی. بیشترین کالاهای وارداتی از عراق نیز ضایعات آهن آلات و آلومینیوم و بعضی از فرآورد نفتی است.
انجام ۴ کیلومتر مینروبی در راه آهن شلمچه - بصره
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۴ کیلومتر از مسیر راه آهن شلمچه در خاک عراق مینروبی شده و تاکنون پیشرفت قابل توجهی داشته است.
سید میعاد صالحی، مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران، درباره روند احداث خط ریلی شلمچه - بصره گفت: بیش از ۵۰ سال است که دو کشور ایران و عراق منتظر احداث این خط هستند تا شاهد برقراری پیوند ریلی باشیم.
وی مینروبی را از جمله موانع سر راه این طرح عنوان کرد و افزود: از سال گذشته باتوجه به تلاشهای صورتگرفته توانستیم حدود ۴ کیلومتر در عمق خاک عراق را مینروبی کنیم.
صالحی همچنین به کشف بیش از ۶ هزار انواع مینهای جنگی و خمپاره اشاره کرد و گفت: تاکنون در سه مرحله دپوهای کشف شده را منهدم کردهایم و بهتدریج بقیه هم کشف و منهدم میشوند.
وی افزود: بیشتر این مینها در منطقه شلمچه و مربوط به عملیات کربلای ۵ است، طوری که ۵ لایه مینروبی تا عمق ۶ متر به عرض ۵۰ متر و به طول حدود ۴ کیلومتر داشتیم.
مدیرعامل شرکت راهآهن همچنین درباره ویژگی پل احداثی برای این خط گفت: احداث پل بر روی اروندرود در شمال بصره در حال انجام است که ۱۷ پایه در خشکی و آب دارد و این طرح به لحاظ فنی بسیار پیچیده است و هم اکنون در حال شمعکوبی هستیم که این شمعها هر کدام با یک و نیم متر قطر و ۴۵ متر عمق در حال احداث هستند.
صالحی در پایان افزود: امیدواریم باتوجهبه سرعت خوبی که روند اجرای این طرح دارد بتوانیم در آینده نزدیک با حرکت مستقیم قطار تهران - کربلا، شاهد وصل ۳۶ کیلومتر حلقه مفقودی بین دو کشور باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
تمامی ثبت سفارش قطعات دارای مشابه داخلی لغو شود
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران گفت: الحاقیههایی به قراردادها اضافه شود که به تبع آن اگر قطعهای ساخت داخل داشت ثبت سفارش آن ابطال شود.
دکتر حسین مدرس خیابانی نشست قرارگاه دانشبنیان و ساخت داخل که با حضور اعضای قرارگاه برگزار شد، اظهار کرد: پیش فرض تمام قراردادها باید این باشد که از قطعات ساخت داخل استفاده شود. اگر هم قرار بر ثبت سفارش شد، باید لیست عدم وجود یا عدم ساخت قطعات مورد نظر در داخل کشور توسط مدیران مجتمعها به عنوان گزارش فنی پیوست شود.
وی ادامه داد: هر مجتمعی که کالا یا قطعه داخلی استفاده کرد و در خط تولید پاسخ مثبت دریافت کرد، باید از طریق ستاد شرکت ملی صنایع مس ایران با دیگر مجتمعها به اشتراک گذاشته شده و ابلاغ شود.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران افزود: یکی دیگر از مواردی که باید در نظر گرفته شود این است که به مهندسان داخلی که اعتقاد به ساخت داخل دارند و به صورت عملی تلاش برای متجلی کردن این رخداد مهم دارند، میدان داده شود.
در پایان این نشست از محمدرضا سفلایی، محسن محمودی، علی پرواز به عنوان مهندسان متخصص شرکت ملی صنایع مس ایران که سازنده دستگاه ایرانی «شورتینگ فریم» بودند، تجلیل شد.
اعلام آمادگی بندر سالیانکا جهت توسعه همکاری با تجار عمده غلات
بندر ایرانی سالیانکا، رسماً آمادگی توسعه همکاری با تجار عمده غلات و مالکین شناورهای بخش خصوصی را اعلام کرد.
بندر ایرانی سالیانکا آمادگی رسمی خود را برای همکاری با تجار عمده غلات اعلام کرد. این در شرایطی است که تجارت غلات بیش از ۶۰ درصد کل حملونقل دریایی بنادر دریای خزر را به خود اختصاص داده است.
بنا به گفته مدیر بندر سالیانکا، تنها در ۶ ماهه اول سال جاری میلادی، بیش از یک میلیون و ششصد هزار تُن غلات از بنادر آستراخان به بنادر شمالی جمهوری اسلامی ایران ارسال گردیده که این مقدار دو برابر حجم ارسالی در مدت مشابه سال گذشته است.
وی افزود: بندر سالیانکا در راستای افزایش نقش استراتژیک خود در تعاملات تجاری ایران و روسیه اقدام به سرمایه گذاری و خرید ترمینال غلات با ظرفیت سیلویی ۳۳ هزارتُن و توان بارگیری ۱۵۰ تن در ساعت نموده است.
به گفته وی، این ترمینال از ماه جاری شروع به فعالیت نموده و پیش بینی میشود سالانه حدود ۴۰۰ هزار تُن غلات به حجم عملیاتی فعلی این بندر اضافه گردد و جهت بهره برداری از این ظرفیت، بندر سالیانکا آماده توسعه همکاری با تجار عمده غلات، شرکتهای کشتیرانی و همچنین مالکین شناورهای بخش خصوصی جهت حمل غلات است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
خرید تضمینی بیش از ۱۱ میلیون ۹۱۰ هزار تن گندم
مجری طرح خودکفایی گندم گفت: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان تا صبح روز شنبه ۱۷ شهریور به ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن رسید.
مجری طرح خودکفایی گندم وزرات جهاد کشاورزی گفت: براساس آخرین گزارش سامانه شرکت بازرگانی دولتی ایران (سیفا) تا صبح شنبه ۱۷ شهریور ماه، ۱۱ میلیون و ۹۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان به ارزش ۲۱۰ هزار میلیارد تومان خرید تضمینی شده است.
سهراب سهرابی اظهار داشت: این میزان خرید تضمینی نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته ۱.۶۲۱ میلیون تن معادل ۱۶ درصد رشد نشان میدهد.
وی درباره پرداخت مطالبات گندمکاران نیز تصریح کرد: تاکنون ۱۲۱ هزار میلیارد تومان از پول کشاورزانی که گندم خود را به مراکز دولتی خرید تضمینی تحویل دادهاند، واریز شده و پرداخت مابقی وجوه نیز در حال پیگیری از سوی سازمان برنامه و بودجه و وزارت جهادکشاورزی است.
مجری طرح خودکفایی گندم گفت: استانهای خوزستان با یک میلیون و ۶۲۳ هزار تن، کردستان یک میلیون و ۱۶۶ هزار تن، گلستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار تن، فارس ۹۱۴ هزار تن، کرمانشاه ۸۲۵ هزار تن، همدان ۷۰۵ هزار تن، آذربایجان غربی ۶۶۶ هزار تن، آذربایجان شرقی ۵۸۷ هزار تن، لرستان ۵۳۴ هزار تن و خراسان رضوی ۵۲۲ هزار تن بیشترین میزان خرید تضمینی گندم را به خود اختصاص دادهاند.
وی افزود: عملیات برداشت گندم در استانها با اقلیم سرد مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، قزوین، مرکزی، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، زنجان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و لرستان همچنان ادامه دارد.
سهرابی خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری، تمام نیاز گندم خبازیها و صنف و صنعت کشور از محل تولید داخل تامین خواهد شد و نیاز به واردات گندم نخواهیم داشت.
وی عنایت خداوند، شرایط دمایی و بارندگی مناسب و پراکنش خوب در فصل بهار، تلاش، کوشش و همت بلند کشاورزان، برنامهریزی و سازماندهی مدیران، کارشناسان و محققان در سطوح ملی و استانی، مصرف متعادل کودهای شیمیایی با تاکید بر مصرف کودهای فسفاته و پتاسه، افزایش مصرف بذور لیبلدار، تنوعبخشی ارقام از طریق فعالیت موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر، موسسه تحقیقات دیم و شرکتهای خصوصی تولید بذر و همچنین مبارزه با آفات، بیماریها و علفهای هرز از طریق مدیریت سازمان حفظ نباتات و مدیران حفظ نباتات استانها را از مهمترین دلایل افزایش تولید و خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری برشمرد.
سهرابی توسعه کشتهای مکانیزه با همکاری سازندگان دستگاههای خطیکار و سایر ادوات دنبالهبند و تلاش روسای ادارات فناوریهای مکانیزه استانها، توسعه سامانههای نوین آبیاری و آموزش کشاورزان را از دیگر عوامل افزایش تولید این محصول عنوان کرد.
مجری طرح گندم وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: با اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها ظرف چهار سال اخیر، از سطح ۵.۲ میلیون هکتاری این طرح در سال زراعی جاری، ۳.۵۵۰ میلیون هکتار آن به کشت گندم اختصاص دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
ابلاغ دستورالعمل سامانه نظارت بر اعتبارات هزینهای ملی
«دستورالعمل سامانه نظارت بر اعتبارات هزینهای ملی» از سوی معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به دستگاههای اجرایی دارای اعتبارات هزینهای در قوانین بودجه سنواتی و امورهای بخشی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شد.
با توجه به تکالیف این سازمان در قوانین و مقررات مختلف مبنی بر نظارت عملیاتی بر بودجه، در گام اول بر اساس تکلیف بند (ک) تبصره (2) قانون بودجه سال 1402، سند نظارت عملیاتی، بهعنوان راهنمای نحوه نظارت عملیاتی برای دستگاهها و امور بخشی سازمان در سال 1402 تدوین شد که این سند به همراه سند نظارت مالی تدوینشده توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی به تمامی دستگاههای اجرایی ابلاغ شد.
در گام دوم، برای تحقق و اجرای نظارت عملیاتی در حوزه اعتبارات هزینهای در سازمان و بر اساس تکلیف مواد 35 و 33 ضوابط اجرایی قوانین بودجه سالهای 1402 و 1403، تحلیل و طراحی فرآیندها و پیادهسازی سامانه نظارت بر اعتبارات هزینهای ملی و استانی انجام گرفت. این سامانه برای اولین بار در کشور، ضمن دریافت گزارش عملکرد اعتباری دستگاههای اجرایی براساس ردیف، برنامه، خروجی و در قالب فرمت موافقتنامههای هزینهای و منابع (مطابق با تکلیف بند (5) توضیحات ضروری موافقتنامه مبنی بر تکلیف دستگاه اجرایی به ارائه گزارش عملکرد موافقتنامه به صورت سهماهه)، گزارش عملکرد عملیاتی دستگاه اجرایی را در قالب شاخصهای برنامه و خروجی دریافت میکند.
این سامانه اطلاعات گزارش عملکرد عملیاتی و اعتباری دستگاه اجرایی را به صورت سیستمی و مستمر دریافت کرده و در اختیار امور بخشی مربوطه قرار خواهد داد. بنابراین، امکان ارزیابی عملکرد شاخصهای کارایی، اثربخشی و صرفه اقتصادی دستگاههای اجرایی و نظارت عملیاتی برای سازمان برنامه و بودجه کشور مهیا خواهد شد که با ارتقای کیفیت شاخصهای برنامه و خروجیها و همچنین بازتعریف برخی از برنامه و خروجیهای دستگاههای اجرایی (در قالب اصلاح طبقهبندی وظیفهای)، بستر تخصیص هدفمند و ارائه بازخورد به دستگاه اجرایی برای اصلاح روند برنامهریزی خود، فراهم خواهد شد.
نوسازی بافتهای فرسوده شهری به ۳۰۵ هزار واحد رسید
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: تا ابتدای شهریور امسال بالغ بر ۳۰۵ هزار واحد در بافتهای فرسوده نوسازی شده است.
محمد آئینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در مورد آمار نوسازی بافتهای فرسوده شهری گفت: فرایند نوسازی واحدهای مسکونی در بافتهای فرسوده تا ابتدای شهریور امسال به ۳۰۵ هزار واحد رسیده است.
وی در مورد استانهای برتر در نوسازی بافتهای فرسوده گفت: ۱۴ استان برتر در این زمینه به ترتیب استانهای تهران، خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مازندران، البرز، همدان، فارس، کرمانشاه، قم، گلستان و کردستان ثبت شدهاند.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به تأکید وزیر راه و شهرسازی در جلسه رأی اعتماد بر شتاببخشی نوسازی ابنیه پایدار با بستههای تشویقی، اظهار کرد: دولت چهاردهم با نگاه جدید در کنار مردمیسازی نوسازی بافتهای فرسوده، حضور پررنگتری را از متخصصین، انجمنهای صنفی حرفهای و سازمانهای مردمنهاد در اولویت قرار میدهد تا نوسازی با شتاب بیشتری انجام شود.
آئینی در توضیح آخرین وضعیت توسعه خدمات زیر بنایی و روبنایی گفت: تاکنون ۸۴۰ پروژه تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران تکمیل و تحویل شده است و در دولت چهاردهم احداث و تکمیل ۴۰۵ پروژه دیگر علاوه بر پروژههای جدید که در قالب برنامه جامع اقدام مشترک اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار هستند، آغاز میشود.
وی با اشاره به روند تعیین محدوده بافتهای فرسوده در شهرها، گفت: بر اساس شاخصهای تعیین شده از سوی شورای معماری و شهرسازی کشور، شهرداریها محدودههایی را به کمیسیون ماده ۵ استان معرفی میکنند که پس از تصویب در این کمیسیون به عنوان محدوده بافت فرسوده شهرها شناخته میشود.
آئینی در مورد تشخیص ملک افراد در بافتهای فرسوده، اظهار کرد: افراد میتوانند با ارسال کد پستی یا کد جام مندرج بر روی سند مالکیت خود به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۸۶۱۲ یا مراجعه به سامانه ثبتنام تسهیلات نوسازی بافتهای فرسوده شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی facility.udrc.ir نسبت به اینکه ملکشان در محدوده بافتهای فرسوده است یا خیر مطلع شوند.
بهبود شاخص نرخ بیکاری ایران در جدیدترین ردهبندی صندوق بین المللی پول
نرخ بیکاری در حالی طی سه سال گذشته روند نزولی داشته است که صندوق بین المللی پول در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: ایران از نظر نرخ بیکاری در رتبه ۱۷ جهان قرار گرفته و این شاخص کمتر از ۶ کشور اروپایی و ترکیه است.
نرخ بیکاری در سه سال گذشته روند کاهشی داشته و از ۹.۲ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۸.۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید. این روند کاهشی در بهار امسال نیز تداوم داشت به طوری که بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری افراد ۱۵ ساله و بیشتر در نخستین فصل سال ۱۴۰۳ به ۷.۷ درصد رسیده که نسبت به فصل بهار سال گذشته به میزان ۰.۵ درصد کاهش را نشان میدهد.
کاهش نرخ بیکاری طی سه سال اخیر در شرایطی محقق شده که در این مدت شاهد افزایش نرخ مشارکت بودیم و نرخ مشارکت از ۴۰.۹ درصد در سال ۱۴۰۰ به ۴۱.۳ درصد در سال ۱۴۰۲ رسیده است.
جمعیت شاغلان ۱۵ ساله و بیشتر در بهار امسال ۲۴ میلیون و ۷۴۶ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ۴۴۰ هزار نفر افزایش داشته است. در بهار ۱۴۰۳، به میزان ۴۱.۲ درصد جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بودهاند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفتهاند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ۱۴۰۲) تغییر نیافته است.
بررسی تغییرات فصلی نرخ بیکاری بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله نشان میدهد، این نرخ در فصل بهار سال جاری نسبت به فصل مشابه سال قبل (بهار ۱۴۰۲) ۱.۶ درصد کاهش یافته است.
گزارش جدید صندوق بینالمللی پول در مورد وضعیت بیکاری در ۹۹ کشور جهان نشان میدهد ۱۱ کشور در سال ۲۰۲۴، نرخ بیکاری دو رقمی دارند، بالاترین نرخ بیکاری با ۴۹.۵ درصد مربوط به سودان است. سودان جنوبی (۳۳.۵ درصد) و گرجستان (۱۵.۷) در رتبههای دوم و سوم قرار دارند. رتبه چهارم متعلق به اکراین با نرخ بیکاری ۱۴.۱ است.
یکی از شاخصترین کشورهای اروپایی از میان ۱۰ کشور نخست جهان از نظر نرخ بیکاری متعلق به اسپانیا با ۱۱.۶ درصد است که این کشور را در رتبه نهم قرار داده است.
مقدونیه شمالی با نرخ بیکاری ۱۴.۱ درصدی، بوسنی و هرزگوین با نرخ بیکاری ۱۳.۳ درصدی، و آلبانی با نرخ بیکاری ۱۱ درصدی سه کشور اروپایی دیگر هستند که به ترتیب در رتبههای ۵، ۶ و ۱۰ جهان از نظر بیکاری قرار گرفتهاند. ارمنستان با نرخ بیکاری ۱۳ درصدی رتبه ۷ و مراکش با بیکاری ۱۲ درصدی رتبه ۸ را تصاحب کردهاند.
آمار صندوق بین المللی پول نشان میدهد ایران با نرخ بیکاری ۸.۹ درصدی در جایگاه ۱۷ جهان قرار گرفته و از ۶ کشور اروپایی نیز پایینتر است.
بر این اساس، بیکاری ایران در سال ۲۰۱۴ از ۱۶ کشور جهان کمتر بوده که ۶ کشور، اروپایی بودهاند. مقدونیه شمالی، بوسنی و هرزگوین، اسپانیا، آلبانی، صربستان و یونان ۶ کشور اروپایی هستند که نرخ بیکاری بیشتری از ایران دارند. صربستان و یونان نرخ بیکاری ۹.۴ درصدی در این سال داشتهاند.
ترکیه نیز با نرخ بیکاری ۹.۶ درصدی بالاتر از ایران و در رتبه ۱۳ رده بندی جهانی از نظر نرخ بیکاری قرار گرفته است. سوئد، ایتالیا، فرانسه و فنلاند نیز برخلاف تصوری که از وضعیت اقتصادی اروپای غربی وجود دارد نرخ بیکاری نزدیک به ایران در سال ۲۰۲۴ داشتهاند. صندوق بینالمللی پول نرخ بیکاری سوئد در این سال را ۸.۴ درصد، ایتالیا ۷.۸ درصد، فنلاند ۷.۶ درصد و فرانسه ۷.۴ درصد اعلام کرده است. نرخ بیکاری در آمریکا نیز ۴ درصد و انگلیس ۴.۲ درصد بوده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» از اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی زنگزور برای تهران گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 8
حفظ نقش راهبردی ایران در ترانزیت کالا
اخبار صنعت-غلامعباس بیرقدار: با احداث کریدور زنگزور میان آذربایجان و منطقه نخجوان مرز دائمی ایران با ارمنستان قطع میشود. مساله زنگزور برای ایران اهمیت ژئوپلیتیکی و اقتصادی دارد، زیرا این منطقه در همسایگی مرز شمالی ایران قرار دارد و هرگونه تغییر در وضعیت آن میتواند به صورت مستقیم یا غیرمستقیم بر منافع ایران تأثیر بگذارد. ایران از طریق ارمنستان به کشورهای شمالی از جمله گرجستان، روسیه و اروپا دسترسی دارد، اما ایجاد یک کریدور آذربایجانی میتواند این مسیر را محدود کرده یا از بین ببرد.
قرهباغ که به لحاظ جغرافیایی علاوهبر بخشهایی از ایران، ترکیه و روسیه، دربرگیرنده سه جمهوریآذربایجان، ارمنستان و گرجستان است، به واسطه پیچیدگیهای قومی-زبانی و مرزبندیهای مصنوعی همواره آبستن منازعات گوناگون بودهاست که شاید بتوان مهمترین آن را دستکم از حیث پیامدهای مستقیم آن برای ایران، منازعه قرهباغ میان جمهوریآذربایجان و ارمنستان دانست. پس از پیروزی نظامی جمهوریآذربایجان در جنگ دوم قرهباغ و توافق آتشبس میان دو کشور با میانجیگری روسیه، مساله «کریدور زنگزور» بهعنوان مسیر دسترسی زمینی میان خاک اصلی جمهوریآذربایجان به نخجوان، از طریق قلمرو ارمنستان، به مهمترین مسالهای تبدیل شدهاست که بهصورت بالقوه پتانسیل افزایش تنشها و حتی درگیری نظامی در منطقه را دارد.از آنجا که این مسیر که الزامات آن در توافق صلح سهجانبه باکو-ایروان-مسکو پیشبینی شدهاست، از جوار مرزهای ایران میگذرد، طبیعتا به یکی از مهمترین نقاط تمرکز نهادهای نظامی-امنیتی، سیاسی و اقتصادی ایران بدل شدهاست.
لازم به ذکر است رسانههای جمهوری آذربایجان خبر دادند که ولادیمیر پوتین در جریان دیدار الهام علی اف، از تاسیس کریدور مورد مناقشه با ایران یعنی زنگزور استقبال کرده است.
انتشار این خبر در حالیست که ایران بارها مخالفت جدی خود با ساخت این کریدور و هر مورد دیگری که منجر به تغییر در نقشههای ژئوپلیتیک منطقه میشود، نشان داده است.
دلیل اهمیت کریدور زنگزور چیست
کریدور زنگزور از نظر استراتژیک و اقتصادی بسیار مهم است. از یک سو، این کریدور امکان دسترسی زمینی مستقیم آذربایجان به نخجوان و سپس به ترکیه را فراهم میکند، و از سوی دیگر، میتواند به تقویت روابط اقتصادی و تجاری در منطقه کمک کند.
همچنین، کریدور زنگزور یکی از نقاط حساس و مورد مناقشه بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان پس از جنگ ۲۰۲۰ در قرهباغ محسوب میشود. مذاکرات و تنشها پیرامون این کریدور همچنان ادامه دارد و به شدت تحت تأثیر تحولات ژئوپلیتیکی منطقه است.
کریدور زنگزور برای ایران از چند جهت اهمیت استراتژیک و ژئوپلیتیکی دارد:
دسترسی به بازارهای قفقاز و اوراسیا: ایران از طریق ارمنستان و نخجوان به بازارهای قفقاز و اوراسیا دسترسی دارد. اگر کریدور زنگزور به عنوان یک مسیر حمل و نقل فعال شود، میتواند ایران را از بخشی از این مسیرهای تجاری محروم کند و از نقش راهبردی ایران در ترانزیت کالا در منطقه بکاهد.
مسائل امنیتی و تغییرات ژئوپلیتیکی: ایجاد و تقویت کریدور زنگزور میتواند به تقویت نقش ترکیه و جمهوری آذربایجان در منطقه منجر شود. این امر ممکن است توازن قدرت در قفقاز جنوبی را به ضرر ایران تغییر دهد، چرا که ایران همواره به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در این منطقه به دنبال حفظ نفوذ و جلوگیری از گسترش نفوذ رقبای منطقهای خود، به ویژه ترکیه و اسرائیل، بوده است.
ارتباط با ارمنستان: ایران روابط تاریخی و سیاسی نزدیکی با ارمنستان دارد و کریدور زنگزور میتواند ارتباط زمینی بین ایران و ارمنستان را محدود کند. ارمنستان به عنوان یکی از همسایگان شمال غربی ایران، نقش مهمی در سیاست خارجی ایران در قفقاز جنوبی ایفا میکند.
تغییر مسیرهای ترانزیتی: اگر کریدور زنگزور به عنوان یک مسیر ترانزیتی اصلی بین آذربایجان و نخجوان به ترکیه فعال شود، ایران ممکن است بخشی از درآمدهای ترانزیتی خود را از دست بدهد. علاوه بر این، این کریدور میتواند مسیرهای جایگزینی را برای حمل و نقل انرژی و کالاها ایجاد کند که بر نقش ترانزیتی ایران در منطقه تأثیر منفی بگذارد.
توازن قدرت در منطقه: ایران نگران است که ایجاد این کریدور منجر به افزایش نفوذ ترکیه و آذربایجان در منطقه و کاهش نفوذ ایران شود. این موضوع میتواند به ایجاد تغییرات در توازن قدرت منطقهای منجر شود که به ضرر منافع استراتژیک ایران خواهد بود.
به طور کلی، کریدور زنگزور برای ایران به عنوان یک مسئله حساس و استراتژیک مطرح است، زیرا میتواند تاثیرات عمدهای بر روابط اقتصادی، امنیتی، و ژئوپلیتیکی ایران در قفقاز جنوبی داشته باشد.
با ایجاد کریدور زنگزور باید با همسایه قدیمی خود خدافظی کنیم
پس سه دهه درگیری میان این دو همسایه قدیمی یعنی ارمنستان و آذربایجان، طرح همکاری میان آنها به پیشنهاد روسیه مطرح شده است. سخنگوی وزارت خارجه روسیه در سخنان اخیر خود موضوع گشایش کریدور زنگزور را به طور جدی اعلام کرده است. دالان زنگزور به عنوان یکی از مسیرهای کلیدی حملونقل، جمهوری آذربایجان را از طریق ارمنستان به روسیه و ترکیه متصل میکند و امکان ارتباط بین آسیا، اروپا و خاورمیانه را فراهم میآورد.
این دالان به آذربایجان اجازه میدهد تا بدون نیاز به پستهای بازرسی ارمنستان، به استان سیونیک دسترسی داشته باشد. این وضعیت موجب قطع روابط مرزی ایران و ارمنستان میشود. در این راستا، زنگزور به عنوان یک دالان ژئوپلیتیکی شناخته میشود که مسیر ترانزیت ترکیه به باکو را از استان آذربایجان شرقی ایران جدا میکند.
منطقه قفقاز جنوبی نقش حیاتی در ژئواستراتژی ایران دارد. احداث کریدور زنگزور میتواند تهدیداتی برای ابعاد مختلف امنیتی ایران در زمینههای امنیت انرژی، امنیت ژئوپلتیکی و حتی مسائل فرهنگی داشته باشد. این منطقه از زمانهای گذشته به عنوان بخشی از تمدن ایران شناخته شده و در طول تاریخ تحولات مختلفی را تجربه کرده است.
در حال حاضر، این منطقه به عنوان یک فضای استراتژیک بین دو دریای سیاه و خزر، قرار دارد و نقش بسیار مهمی در انتقال انرژی، برقراری صلح و ثبات و ایجاد توازن در منطقه ایفا میکند.
ارمنستان از چاله درآید به چاه میافتد
یکی از بزرگترین چالشهای اقتصادی و ژئوپلیتیکی ارمنستان، محصور بودن آن در خشکی است. از چهار مرز بینالمللی این کشور، دو مرز با ترکیه و آذربایجان از دهه ۱۹۹۰ بهطور کامل بسته شده است. این واقعیت باعث میشود که توسعه و رشد اقتصادی ارمنستان، به ویژه در شرایطی که به آبهای آزاد دسترسی ندارد، بسیار دشوار و تقریباً غیرممکن باشد.
با این رویه ارمنستان قربانی بازی غربیها خواهد شد چراکه در این راه یقینا آذربایجان به دنبال منافع حداکثری خود از این مسیر ترانزیتی است و غربیها هم استراتژی خود را برای اعمال فشار بیشتر بر روسیه اجرایی خواهند کرد. در این شرایط ارمنستان باید نگران این باشد که به سرنوشت اوکراین دچار نشود. همانطور که مقامات کشورمان بارها تاکید کردند تغییر مرزهای ژئوپلیتیکی خط قرمز ماست، ارمنستان باید نگران واکنش ایران نیز باشد. ایران مواضع و پیشنهاد خود را به آذربایجان هم ارائه کرده است.
در رابطه با همین موضوع سید عباس موسوی، دیپلمات و سفیر سابق کشورمان در آذربایجان در گفتوگویی تصریح کرد: «به آذریها گفتیم ما سی سال ارتباط با نخجوان را برای شما ایجاد کردیم الان هم این مسیر در اختیار شماست و شما نباید حالا که دارید با دشمن قدیمیتان صلح میکنید و ما هم از صلحتان بسیار استقبال میکنیم، لطف سی ساله ایران را فراموش کنید و کلا این مسیر را کنار بگذارید و دنبال طرحهایی بروید که حساسیتزا و تنش آفرین است.
مذاکراتی بین ایران و آذربایجان انجام شد که در آن تفاهم کردیم، مسیر فعلی که وجود دارد، ادامه پیدا کند و گستردهتر و متنوعتر شود؛ یعنی هم ریل ایجاد شود، هم جاده عریض شود و هم برخی زیرساختهای دیگر از خاک ما عبور کند. الان طرح این است؛ آذریها در منطقه صفر مرزی ایران و آذربایجان و ارمنستان در منطقه آغبند وارد خاک ما شوند و به سمت نخجوان بروند. شاید همین روش بهترین اتفاق در این ماجرا باشد.
کریدور زنگزور خط قرمز ایران است
ابراهیم عزیزی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در این رابطه گفت: آنچه واضح و مبرهن است موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلیتیک در کریدور زنگزور به نفع کشورهای منطقه نیست و ایران نیز به شدت با این موضوع مخالف است.
او با اشاره به افکار متوهمانه و ذهنیات مبتنی بر تشکیل توران بزرگ از سوی برخی کشورها افزود: اساسا کریدور زنگزور یک کریدور جعلی است و ظاهرا دستهایی در کار است تا به بهانه این کریدور، از قدرت نظامی و سیاسی ایران در منطقه کاسته شود و همین جا به کسانی که چنین توهماتی را دنبال میکنند هشدار میدهیم که عواقب چنین تصمیماتی برای آنها سنگین و پرهزینه خواهد بود.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وزارت امور خارجه باید این موضوع را از طریق دیپلماسی فعال دنبال نماید، افزود: جمهوری اسلامی ایران به صورت منطقی و هوشمندانه، هیچ گاه به دنبال ایجاد تنش در منطقه نیست، اما اگر کلیت ارضی و سرزمینی ما مورد طمع قرار گیرد، با قدرت خواهد ایستاد و اجازه تعرض به هیچ کشوری نخواهد داد.
عزیزی در عین حال اظهار داشت: منطقه قفقاز جنوبی نقش برجستهای در محور اوراسیا دارد. از دیرباز حوزه تمدنی ایران بوده و تحولات مختلفی را در مقاطع مختلف تاریخی تجربه کرده و نقش بسیار مهمی در انتقال انرژی و صلح و ثبات و توازن منطقهای دارد که ما به این موضوع کاملا واقف هستیم و تمام تحولات را به دقت رصد میکنیم.
او با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در دیدار با پوتین و اردوغان مبنی بر مخالفت ایران با تغییرات ژئوپلیتیکی در قفقاز بیان داشت: ما بارها از طرق مختلف به کشورهای منطقه اعلام کرده ایم که این کریدور خط قرمز ایران محسوب میشود و هر گونه تغییر و اقدامی در آن با واکنش جدی و محکم ایران مواجه خواهد شد.
عزیزی با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با جدیت موضوعات مرتبط با تحولات ژئوپلتیک کریدور زنگزور را دنبال میکند، افزود: از رئیس جمهور و وزیر امور خارجه نیز انتظار میرود با حساسیت و فوریت به این نوع موضوعات که جزو مسائل مهم کشور میباشد، ورود کرده و فعالانه از مسیر دیپلماسی به حل و فصل آن بپردازند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.