شماره: 2460 / ۱۴۰۳ اول آبان
تعداد بازدید : 0
اخبار
تعیین شماره کارت بانکی برای واریز خسارت وارده
به اموال دولتی
خزانه داری کل کشور در اطلاعیه ای، شماره کارت بانکی مخصوص برای واریز خسارت های وارده به اموال دولتی (دیون دولتی) اعلام کرده است.در این اطلاعیه که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده آمده است: شماره کارت بانکی «۶۳۶۷۹۵۷۰۶۶۲۵۶۲۸۵» به نام خزانهداری کل، درآمدهای متفرقه دولت را جهت واریز دیون دولتی معرفی کرد.
این شماره کارت مخصوص واریز خسارتهای وارده به اموال دولتی است.
شارژ مرحله جدید بنکارت خرید سبد غذایی کودکان مبتلا به سوءتغذیه
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از شارژ اعتبار بنکارت خرید سبد غذایی کودکان مبتلا به سوءتغذیه در ماه جاری خبر داد.اسماعیل گرجی پور با اعلام این خبر گفت: بیش از ۱۳۴ هزار کودک ۵ تا ۵۹ ماهه مبتلا به سوءتغذیه در سالجاری بنکارت خرید سبد غذایی میگیرند.وی افزود: با توجه به دستور رییسجمهور و تأکید وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر رفع فقر در کشور و در راستای تحقق بخشی از وعدههای دولت چهاردهم، سرپرستان خانوار بیش از ۱۳۴ هزار کودک زیر ۵ سال مبتلا به سوءتغذیه (دارای کوتاهقدی، کموزنی، لاغری شدید و...)، بنکارت خرید سبد غذایی از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی میگیرند.معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه برنامه امنیت غذایی کودکان از ابتدای سالجاری، در دو مرحله اجرایی شده است، گفت: این برنامه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.
وی درباره نحوه پرداخت سرانه اعتبار خرید سبدغذایی کودکان که به حساب سرپرست خانوار از طریق طرح کالابرگ الکترونیکی انجام میشود، گفت: برای ۱۲۵ هزار و ۶۴۲ کودک دارای سوءتغذیه دهکهای یک تا پنج، مبلغ یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و برای ۸ هزار و ۷۸۳ کودک دارای سوءتغذیه در دهکهای شش و هفت مبلغ ۶۶۰ هزارتومان برای تأمین سبد غذایی مشتمل بر اقلام مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزشپزشکی در نظر گرفته شده است
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی تصریح کرد: خوشبختانه تخصیص اعتبارات لازم برای اجرای این طرح در سال ۱۴۰۳ به صورت ماهیانه از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور ابلاغ شده و مجموع اعتبار هر مرحله حدود ۱۴۴ میلیارد تومان بابت خرید اقلام غذایی است که برای سهولت دسترسی به حساب سرپرست خانوار مشمولین واریز میشود و مشمولین میتوانند از مبلغ تخصیص یافته استفاده کنند.
وی گفت: در همین راستا مقرّر شد اعتبار خرید سبد غذایی مورد تأیید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به ازای هر کودک به صورت یارانه در اختیار سرپرست خانوار دارای کودک مبتلا به سوءتغذیه زیر ۵ سال قرار گیردگرجی پور یادآور شد: این سبد غذایی مشتمل بر ۱۶ قلم کالای اساسی هرم غذایی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
افزایش قیمت سکه و طلا کاذب است
رئیس اتحادیه طلای تهران با بیان اینکه افزایش قیمت سکه و طلا کاذب است، گفت: حباب سکه روز به روز رکوردهای جدیدی را می شکند به گونه ای که امروز حباب سکه از مرز ۱۴ میلیون تومان عبور کرد.نادر بذرافشان رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران درباره وضعیت بازار طلا و سکه اظهار کرد: از حدود یک ماه پیش قیمت اونس جهانی روند افزایشی گرفت و حدود ۲۲۰ دلار بالا رفت. بر همین اساس نیز در بازارهای داخلی متأثر از افزایش اونس جهانی شاهد رشد قیمت بودیم.وی افزود: طی یک ماه گذشته به صورت تدریجی افزایش قیمت داشتیم ولی از اواسط هفته گذشته شدت افزایش قیمتها بیشتر شده است. بخشی از این رشد قیمت مربوط به افزایش تدریجی اونس جهانی، بخشی مربوط به نوسانات بازار ارز در داخل و بخشی هم متأثر از تنشها و اخبار سیاسی و اقتصادی در منطقه غرب آسیا بوده است.بذرافشان با بیان اینکه نسبت به بازارهای دیگر بازار طلا تأثیر بیشتری از اخبار گرفته است، ادامه داد: نکته مهم آنکه فقط قیمتها بالا رفته است و بازار التهاب و هیجانی ندارد و تشدید تقاضایی را شاهد نبودیم. در واقع بازار روال عادی خود را طی میکند و مردم هم خیلی به این التهابات قیمتی توجه ندارند.وی تاکید کرد: افزایش قیمتهای فعلی کاذب است و نسبت به بازارهای جهانی دور از انتظار بود. بر همین اساس هم شاهد هستیم که حباب سکه روز به روز رکوردهای جدیدی را می شکند. امروز حباب سکه به ۱۴ میلیون تومان رسید.رئیس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تصریح کرد: حباب سکه سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰۰ هزار تومان بود و متأسفانه امروز از مرز ۱۴ میلیون تومان نیز عبور کرده است.وی اضافه کرد: با توجه به افزایش بی سابقه حباب سکه بانک مرکزی باید ورود کرده و عرضه سکه را در بازارهای داخلی بیشتر کند. البته هم اکنون سکه در مرکز مبادله فروخته میشود اما چندان راهگشا نبوده زیرا فروشها در آنجا به صورت حراج است و سکه به بالاترین قیمت فروخته میشود که با بازار آزاد فاصله چندانی هم ندارد.
ظرفیتهای حملونقل در
برنامه هفتم توسعه بیسابقه است
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت هایی که برای حوزه حمل و نقل در برنامه هفتم توسعه فراهم شده، بی سابقه است.امیر محمود غفاری معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: امروز حمل و نقل ستون فقرات جهانی است و طبق آمار ۱۱ درصد تولید ناخالص داخلی را حمل و نقل به خود اختصاص میدهد و اگر مباحث اجتماعی و سیاسی آن را هم محاسبه کنیم، حمل و نقل یکی از ستونهای مدیریت جهانی است.وی با اشاره به برخورداری ایران از چهار شقوق حمل و نقل افزود: شبکه مسیرهای هوایی ایران وسیع است و کشور ما حدود ۲۷۰۰ کیلومتر مرز دریایی، ۱۷ هزار کیلومتر خطوط ریلی و شبکه جادهای گسترده دارد که استفاده حداکثری از این شبکه عظیم حمل و نقلی نشده است و جای کار دارد.معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نیازی نیست که همه موارد را به بودجه عمرانی کشور گره بزنیم، گفت: بالغ بر دو سال است که روی برنامه هفتم توسعه کار شده و بستر پیشرفت خوبی نیز فراهم شده است. ظرفیتهایی که برای حوزه حمل و نقل در برنامه هفتم توسعه فراهم شده است بی سابقه است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
هدررفت 5/1 برابری تولیدات غذایی در کشور
وزیر جهاد کشاورزی گفت: با نگاهی به الگوی مصرف میبینیم که بیش از 1.5 برابر سند ملی امنیت غذایی مصرف میشود. این وضعیت باعث هدررفت ارز و آسیب به اقتصاد خانوارها میشود.
غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در اولین همایش ملی اخلاق در کشاورزی و غذا، اظهار داشت: دین و اخلاق دو مفهوم مهم هستند؛ همانطور که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «من برای تکمیل مکارم اخلاق مبعوث شدم» و این موضوع نشاندهنده اهمیت اخلاق در حوزه کاری ماست.
وی تاکید کرد که علما عنوان میکنند دین از دو عنصر عقلانیت و اخلاق تشکیل شده است؛ بنابراین ۵۰ درصد دین مربوط به اخلاقیات است.
وی افزود: خوشبختانه جامعهای که در آن اخلاق نهادینه شده باشد، جامعهای موفق خواهد بود و اگر رقابتی هست، بهتر است که آن رقابت در عرصه اخلاق باشد. کشاورزی به دلیل داشتن ابعاد مختلفی همچون امنیت، اقتصاد و ... عرصهای گسترده است و به همین دلیل اخلاق در آن جایگاه ویژهای دارد.
نوری تصریح کرد: ارتباط انسان با گیاهان، حیوانات و منابع طبیعی در این حوزه بسیار عمیق است؛ اما در مواجهه با این موجودات و طبیعت، انسان غالب است و، چون طرف مقابل یعنی حیوانات و گیاهان توان دفاع از خود را ندارند، باید به اخلاق در این زمینه توجه بیشتری کرد.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: برای بررسی رعایت اخلاق در بخشهای مختلف، باید پایداری محیط زیست آن منطقه را ارزیابی کنیم. همانگونه که مسئله فرسایش شدید خاک نشان میدهد که در این زمینه اخلاق نادیده گرفته شده است، در مدیریت منابع آب نیز نشانههای مشابهی وجود دارد. همچنین رعایت حقوق کشاورزان و دهقانان اهمیت ویژهای دارد، چرا که بخشی از مشکلات کشاورزی به دلیل عدم توجه به حقوق اجتماعی و اقتصادی این گروههاست.
نوری با اشاره به حق و حقوق کشاورزان اظهار کرد: تمام وظایف عدالت اجتماعی و حق را از کشاورز انتظار داشت. کشاورز هم دارای حقوق اجتماعی بوده که باید مورد توجه باشد. شاید بخشی از چالشهای اخلاقی و عدالت اجتماعی موجود در حوزه کشاورزی به این موضوع بر میگردد.
وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: در حوزه سلامت غذا نیز مسئولیت سنگینی بر دوش ماست و باید بر اساس همین مبانی اخلاقی فرهنگسازی انجام دهیم. هیچ عنصر در طبیعت بیفایده نیست و هر موجودی نقش و وظیفهای دارد. در بحث مصرف نیز باید اخلاق را مبنا قرار دهیم، چرا که حدود یکسوم تولید غذای کشور هدر میرود و به اهداف تولید نمیرسد؛ بنابراین ضروری است که فرهنگ مصرف صحیح مبتنی بر اخلاق را تدوین و ترویج کنیم.
این مقام مسئول با اشاره به ضایعات کشت در کشور ادامه داد: تمام محصولات تولید شده به دست مردم نمیرسد و حدود یکسوم محصولات به هدف نهایی یعنی مصرف نائل نمیشود. در حالی که با اخلاق این چالش باید اصلاح شود.
وی همچنین تاکید کرد: حدود یکسوم شکر و ۹۰ درصد روغن کشور وارداتی است، اما با نگاهی به الگوی مصرف میبینیم که بیش از ۱.۵ برابر سند ملی امنیت غذایی مصرف میشود. این وضعیت نه تنها باعث هدررفت ارز و آسیب به اقتصاد خانوارها میشود، بلکه به سلامت افراد و محیط زیست نیز لطمه وارد میکند. این روند میتواند با فرهنگسازی مناسب کنترل شود و از زیانهای چندگانه جلوگیری گردد.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه آثار این مصرف بی رویه چیست، اظهار کرد: انواع بیماری دیابتی، قلبی و عروقی یکی از پر هزینهترین بخشها خواهد بود. این چالش با ابزار اخلاق قابل رفع است. همین موضوع برای منابع آب و خاک هم قابل تعمیم است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
معافیت مالیاتی
۷۰ درصدی برای قراردادهای دو ساله مسکن
مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران گفت: برای ایجاد تعادل در بازارعرضه و تقاضا در بازار اجاره مسکن استان تهران معافیتهای ۷۰ درصدی مالیات در نظر گرفته شده است.
حسین جنتی مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران با بیان اینکه در راستای افزایش عرضه و تولید مسکن و همچنین در جهت بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن اداره کل راه وشهرسازی استان تهران نص صحیح قانون را در دستور کار خود قرار داده است گفت: طبق این قانون برای موجرانی که قرارداد اجاره سه ساله با متقاضیان منعقد کنند معافیتهای ۱۰۰ درصدی مالیات برای آنها در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: برای مالکانی که قرارداد دو ساله منعقد میکنند هم معافیت مالیاتی تا ۷۰ درصد در نظر گرفته شده است که این اقدامات در راستای تشویق متقاضیان در نظر گرفته شده است.
او اظهار کرد: ما در شرایط کنونی برای افزایش عرضه و همچنین در جهت جلوگیری از افزایش خانههای خالی در تلاش هستیم که بتوانیم بستههای تشویقی را برای بازار مسکن در نظر بگیریم.
مدیرکل راه وشهرسازی استان تهران تاکید کرد: بازار مسکن در این ایام نیازمند رعایت کامل تمامی موارد در جهت رونق بازار است که بخش عمدهای از آنها از سوی متقاضیان اجرایی میشود.
رئیس اتاق ایران اعلام کرد؛
تنظیم بودجه ۱۴۰۴ با نظرخواهی از بخش خصوصی
رئیس اتاق ایران گفت: شنبه نشست مشترک سازمان برنامه با بخش خصوصی در مورد بودجه ۱۴۰۴ برگزار شد. همچنین قرار است جلسهای با رئیسکل بانک مرکزی درباره مسائل مرتبط با ارز در بودجه برگزار شود.
صمد حسنزاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران امروز در هفدهمین نشست از دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق ایران گفت: اتاق با مجلس شورای اسلامی و دولت ارتباط خوبی دارد و میتوانیم از رئیس مجلس برای بخش خصوصی درخواست زمان نطق قبل از دستور کنیم تا در صحن مجلس، بخش خصوصی مشکلات خود را از نزدیک مطرح کند.
وی افزود: امروز با اعضای کمیسیون برنامهوبودجه مجلس در اتاق ایران نشستی داشتیم و مطالبی در آن نشست ارائه شد. واقعیت این است که کل کشور مشکلاتی دارد و دولت هم میگوید در این شرایط نمیتوانیم کاری انجام دهیم. یکی از این مشکلات، ناترازی انرژی است. باید همه سعی کنیم در حل این مشکلات به دولت کمک کنیم.
حسن زاده ادامه داد: وزارت نیرو میگوید که میخواهد ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه کنند اما این وعده به این زودی عملیاتی نمیشود و اینکه در واقعیت چه خواهد شد، موضوع دیگری است. بخش خصوصی همت کند و در این حوزه سرمایهگذاری کند تا این مشکل کشور حل شود. دولت خود توانایی حل این مشکلات را به دلیل تحریمها و مشکلات سیاسی منطقه ندارد.
رئیس اتاق ایران درباره سپردههای اتاق ایران و اتاق شهرستانها نزد بانکها گفت: هیئت رئیسه اتاق ایران اعتقاد دارد مشکلات واحدهای تولیدی احصا شود و آن واحد تولیدی که در تأمین نقدینگی مشکلاتی دارند اتاقهای بازرگانی در سراسر کشور در جهت حل آن تلاش کند.
وی اظهار کرد: همانگونه که آگاهید روز گذشته روز ملی صادرات بود. وظیفه خودم میدانم از همه صادرکنندگان کالاها و خدمات و فعالان این حوزه تشکر و قدردانی کنم که در شرایط سخت جنگ اقتصادی از مبارزه دست نکشیدید و با همه تنگناهایی که وجود دارد به فعالیت خود ادامه میدهید.
حسنزاده تصریح کرد: یکی از نکاتی که روز گذشته تلاش کردم به مقامات و سیاستگذاران این حوزه یادآور شوم، اهمیت تغییر رویکرد و نگاه سیاستگذار به صادرات بود. همانگونه که میدانید بخش عمده صادرات کشور به محصولات خام و نیمهخام تعلق دارد که این مسئله اقتصادمان را در برابر هرگونه شوک داخلی و خارجی آسیبپذیر ساخته است.
وی ادامه داد: باید در کنار بهرهمندی از مزیتهای نسبی، به خلق مزیت هم توجه ویژه شود و با تقویت تولیدات با ارزشافزوده بالا و صادراتی، کیفیت سبد صادراتی کشور ارتقا داده شود. همچنین در خصوص تأثیر سیاست ارزی و تجاری بر ایجاد کسری تجاری ۱۷ میلیارد دلاری در سال گذشته (۱۴۰۲) هشدار داده و خواستار تجدیدنظر در این سیاستها شدم. از طرفی با توجه به رویه نادرست برخی از کشورها مشکلاتی برای کشور و اقتصاد پیش آمده و ما در حال حاضر پنج کشور، شریک تجاری ایران هستند، باید بازارهای هدف دیگری برای صادرات کشور در نظر بگیریم تا این تهدیدها را رفع کنیم.
رئیس اتاق ایران درباره لایحه بودجه ۱۴۰۴ هم گفت: در خصوص تنظیم سند لایحه بودجه ۱۴۰۴، اتاق طی نامهای، پیشنهادهای بودجهای خود را برای سازمان برنامه ارسال کرد. همچنین نامهای به رئیس سازمان برنامهوبودجه تنظیم و درخواست شد که پیش از ارسال سند لایحه به دولت، نظرات اتاق شنیده شود. روز شنبه ۲۸ مهرماه این اتفاق رقم خورد و نشست مشترکی با رئیس سازمان برنامهوبودجه و معاونان سازمان برگزار شد.
حسنزاده اظهار کرد: در این جلسه تلاش کردیم علاوه بر ارائه پیشنهادهای اتاق، به نبایدها در بودجه سال آتی هم اشاره کنیم و سازمان را از ارسال تبصرههای آسیبزا برای بخش خصوصی بر حذر داریم. در پایان جلسه با توجه به دغدغههای ارزی بخش خصوصی، مقرر شد جلسهای با رئیسکل بانک مرکزی برگزار تا مسائل مرتبط با ارز در بودجه سال آتی طرح شود.
رئیس اتاق ایران ادامه داد: مسئله دیگری که میخواهم به آن بپردازم، در خصوص وضعیت اقتصاد و صنعت در شهریورماه است. روند شامخ کل اقتصاد در شهریورماه، برای پنجمین ماه متوالی همچنان کاهشی است. بخش صنعت با توجه به تداوم قطعی برق در کارخانهها، برای چهارمین ماه پیاپی در رکود قرار داشته است. از نگاه فعالان اقتصادی تداوم این وضعیت میتواند به تشدید خروج سرمایه از کشور منجر شود و زنگ خطری برای اقتصاد است. در شرایطی که کشورهای همسایه برای جذب سرمایههای خارجی، فرش قرمز پهن کردهاند، فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و صنعتگران کشور، به معنای مجوزی برای فرار سرمایههاست.
وی افزود: در نیمه اول سال فشار بر تولید از ناحیه قطع برق بود و در نیمه دوم سال این فشار ممکن است از ناحیه قطع گاز مجدد تکرار شود که میتوان انتظار ادامه رکود در بخش صنعت را در صورت این قطعیها داشت.
رئیس اتاق ایران تصریح کرد: در سطح منطقه، متأسفانه با تداوم و تشدید شرارتهای رژیم غاصب صهیونیستی شاهد افزایش دامنه تروریسم دولتی و خشونت در کشورهای خاورمیانه و کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساختهای کشورهای مسلمان و خسارات انسانی و مادی جبرانناپذیر هستیم. این منازعات، آسیبی مهلک، برای فعالیتهای اقتصادیاند. انتظار اعضای اتاق ایران از دولتمردان این است که ضمن حفظ کیان کشورمان، با ارائه ابتکارات دیپلماتیک، در مسیر تنشزدایی گام برداشته و سایه هر نوع جنگ و خونریزی را از کشور دور سازند.
حسنزاده گفت: جنگها همواره باعث شدهاند که واقعیات خود را بر رویاهای دولتها تحمیل کنند و آنها را به بازاندیشی در منش و روش خود وادارند. اتاق ایران آمادگی کامل دارد در زمینه دیپلماسی اقتصادی، همکاری تنگاتنگی با دولت در پیش گیرد و در گامهای دولت برای کنترل تنشها همکاری کند.
وی تأکید کرد: ما در چند روز گذشته شرارتهای دیگر و ادعاهای رؤیایی درباره جزایر ایران را شاهد بودیم. بخش خصوصی ضمن صیانت از تمامیت کشور، اعلام میکند که جزایر سهگانه متعلق به مام میهن و غیرقابلمذاکره است و اتاق ایران هم به همراه تمام مردم ایران به این مهم تأکید میکند.
رئیس اتاق ایران به مراسم روز ملی صادرات نیز اشاره کرد و گفت: فعالان بخش خصوصی پیشنهادهایی را برای حل مشکلات نرخ ارزی، رفع تعهد ارزی و مشکلات حملونقل و … مطرح کردند. رئیسجمهوری هم به همکاری بخش خصوصی تأکید کرده و عنوان کرد که اتاق بازرگانی طرحهای کارشناسی خود را درباره مسائل اقتصادی، آماده کرده و تحویل دولت دهند. در حل مشکلات به این راهبردها توجه خواهد شد. امیدواریم همه واحدهای تولیدی در مسیر پیشرفت اقتصادی گامهای مهمی بردارند.
وی همچنین با اشاره به سفر اخیراً خود به ازبکستان، خواستار صدور ضمانتنامه برای صادرکنندههای خدمات فنی و مهندسی شد تا در ساخت شهر جدید دیپلماتیک ازبکستان، بخش خصوصی ایران فعالیت جدی داشته باشند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» در مورد راه برونرفت از وضعیت فعلی صنعت ریلی گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 2
تمرکز بر تکمیل کریدورهای ریلی ایران
اخبار صنعت-حسین کوثری: چگونگی توسعه سیستم حمل و نقل ریلی در نقاط مختلف دنیا متاثر از پارامترهای جغرافیایی، اقتصادی و سیاسی است و در حقیقت این پارامترها حدود رقابتی بودن بازار حمل و نقل ریلی و میزان جذابیت برای سرمایه گذاریهای غیر دولتی در این بخش را تعیین میکنند. قوانین دولتی یک عامل کلیدی در تعیین حدود جذابیت برای سرمایه گذاریهای غیر دولتی است. در اروپا و آمریکای شمالی با توجه به چارچوبهای نهادی و نظارتی تعریف شده، بیشترین جذابیت برای ورود سرمایه گذاران غیر دولتی به بخش حمل و نقل ریلی فراهم شده است.
کارآمدی سیستمهای حملونقل، فرصتها و مزیتهای اقتصادی و اجتماعی فراوانی دارد که این فرصتها و مزیتها اثرات مثبت چندوجهی مانند دسترسی بهتر به بازارها، افزایش اشتغال و رشد سرمایهگذاری در اقتصاد را سبب میشود.
دراین میان حملونقل ریلی نقشی بی بدیل دردرآمد زایی، شکوفایی اقتصادی، افزایش توان تجاری ولجستیکی کشور وافزایش درآمد ملی وایجاد اشتغال دارد؛ بااین حال این بخش مهم از حمل ونقل از کم توجهی دولت ها واجرای سیاست های متناقض ، بلاتکلیف وسلیقه ای رنج می برد. به گونه ای که دولت ها حاضر نیستند به طور واقعی وعملی از این بخش خارج شده وسررشته امور رابه بخش خصوصی بسپارند.
براساس آمار موجود، خطوط ریلی در دست بهرهبرداری کشور برابر 13954 کیلومتر، خطوط ریلی در دست مطالعه برابر 6312 کیلومتر و خطوط ریلی در دست اجرا برابر 3267 کیلومتر است.
این درحالی است که بر اساس اسناد بالادستی و طبق مطالعات طرح جامع حملونقل کشور، نیاز به توسعه شبکه ریلی بهمراتب بیش از نیاز به توسعه شبکه جاده است و مزایای حملونقل ریلی نیز موجب شده در اسناد بالادستی متعددی بر اولویت حملونقل ریلی تصریح و تأکید شود؛ بااینحال در طول 40 سال گذشته توسعه جادهها با شتابی باورنکردنی و چند برابر توسعه ریلی صورت پذیرفته است. بر اساس اطلاعات موجود، در طول 43 سال گذشته خطوط ریلی تنها 5/2 برابر شده درحالیکه طول آزادراهها طی همین مدت نزدیک به 20 برابر و طول بزرگراهها نیز 8/36 برابر شده است.
به تازگی تصویری از شبکه ریلی دنیا منتشر شده است که نشان میدهد برخی کشورها تا چه حدی بر روی این مهم سرمایهگذاری کرده و برخی دیگر چقدر از این زیرساخت اقتصادی فاصله داشتهاند. بیش از ۱۰۰ سال از قدمت صنعت ریلی کشور ما میگذرد. در حال حاضر راهآهن سراسری کشور ایران بیشتر از ۱۳ هزار کیلومتر خطوط ریلی دارد که اگر بخواهیم آن را دستهبندی کنیم بیشتر از ۱۰ هزار کیلومتر خطوط و مسیر اصلی بوده و ۱۴۸ کیلومتر خطوط برقی، ۳۰۰۰ کیلومتر خطوط تجاری صنعتی و ۲۰۰۰ کیلومتر مسیر دوخطه است.
ایران، مهجور در بین کشورهای با توسعه شبکه حمل و نقل ریلی
این نقشه گویای توسعه کم خطوط ریلی در کشورهای کمتر توسعهیافته است. با وجود موقعیت ژئوپلیتیک ایران و وجود همسایگان شمالی و جنوبی، اما کشور ما در نقشه یاد شده از کشورهای کمتر توسعه یافته در ایجاد و توسعه و مدرنیزاسیون خطوط ریلی است. دادههای بانک جهانی در خصوص مقایسه طول شبکه ریلی به ازای مساحت هر کشور، نشان میدهد که کشور ما در بین بیش از ۹۰ کشور، در جایگاه ۶۴ ام دنیا از نظر شبکه حمل و نقل ریلی قرار دارد. با وجود آنکه از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۹۸، شبکه ریلی کشور بیش از ۶۰ درصد رشد کرده است، اما شکاف و فاصله حمل و نقل ریلی ایران با دیگر کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد است.
بر اساس رده بندی بانک جهانی، جمهوری چک با ۱۲۲ متر راه آهن به ازای هر کیلومتر مربع از مساحت کشورش در رتبه نخست و ونزوئلا با ۰.۳۸ متر در رتبه آخر قرار دارد. در این میان آلمان در رتبه ۴، انگلستان ۱۰، کره جنوبی ۲۱، هند ۳۷، آمریکا ۴۷، چین ۶۱، عراق ۶۵، کانادا ۶۶، روسیه ۶۷ و استرالیا ۹۲ هستند. ضمن اینکه توضیح داده شده دلیل رتبه پایین کانادا، چین، روسیه و استرالیا محاسبه بر اساس مساحت زیاد آنها است.
طبق برنامه ششم توسعه کشور در ردیفهای ۲۴، ۲۵ و ۲۶ به طور مشخص به اولویت حوزه حمل و نقل ریلی اشاره شده و تاکید شده بود که مزیت رقابتی برای این نوع از حمل و نقل ایجاد شود. بر اساس این برنامه تاکید شده بود که در طول اجرای قانون برنامه، سهم حمل ونقل ریلی بار حداقل به ۳۰ درصد و سهم حمل ونقل ریلی مسافر حداقل به ۲۰ درصد برسد. اما با این حال به نظر میرسد فاصله اهداف برنامهها با واقعیتهای میدانی بسیار زیاد شده است. کارشناسان این حوزه معتقدند، قیمت گذاری دستوری پایین، سرمایه گذاری کم خارجی و ارزان بودن انرژی برای حمل و نقل جادهای از دلایل رشد ناکافی ریل و راه آهن در ایران است.
رکود خط تولید کارخانههای تولیدکننده ناوگان ریلی، جذابیت اندک سرمایهگذاری در بخش ریلی به دلیل قیمت پایین بلیت قطارها و هزینه بالای تامین و نگهداشت ناوگان ریلی، عدم تخصیص سهمیه ارزی به بخش ریلی و محدودیت در اجرای فرایند تامین منابع ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر، از مواردی است که دولت چهاردهم باید بدان بپردازد.
راه برونرفت از وضعیت فعلی صنعت ریلی، بازنگری در فرایندها است
مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران گفت: لازم است در بخش باری و مسافری تغییراتی ایجاد کنیم و راه برونرفت از وضعیت فعلی، بازنگری در فرایندها است.
«جبارعلی ذاکری» در نشست با اعضای هیاتمدیره انجمن صنایع ریلی ایران افزود: سلسلهنشستهایی با فعالان بخشهای مختلف صنعت ریلی در حال برگزاری است تا با همفکری با آنان رویکردهای جدیدی در حوزههای مختلف راهآهن از جمله زیرساخت و ناوگان تبیین کنیم.
وی خاطرنشانکرد: برای اینکه صنایع مرتبط با بخش ریلی را به گردش در بیاوریم باید جایگاه راهآهن را ارتقا دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برخی از فرایندهای توسعه ناوگان نیاز به اصلاح دارد، ادامهداد: باید طرحی نو در اندازیم و چشمانداز و ویترین مناسبی برای راهآهن داشته باشیم تا عملکرد خوبی از راهآهن به مردم نشان داده شود.
وی تصریحکرد: ضرورت دارد که در بخش مسافری، خدمات با کیفیت بالا، مستمر و منظم به مردم ارائه کنیم.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به اینکه نرخگذاری بلیت قطارها باید متعادل شود، گفت: لازم است در بخش باری و مسافری تغییراتی ایجاد کنیم؛ زیرا راه برونرفت از وضعیت فعلی راهآهن، بازنگری در فرایندها و نگرش جدید به این صنعت است.
وی ابراز امیدواری کرد: گروه صنایع ریلی فعال شود تا بتوانیم با استفاده از توان داخل، بخشی نیازهای راهآهن را رفع کنیم.
۱۸۰۰ کیلومتر خط آهن با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ریلی ساخته میشود
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور گفت: در راستای تحقق سیاستهای برنامه هفتم توسعه کشور در بخش ریلی، احداث یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر خط آهن با تمرکز بر تکمیل کریدورهای ریلی جزو تکالیف شرکت ساخت و توسعه است.
«عباس خطیبی» تکمیل شبکه ریلی مطابق با برنامه هفتم توسعه کشور را مهمترین سیاست راهبردی شرکت ساخت و توسعه اعلام کرد و افزود: به منظور اجرای بندهای ۱۰ و ۱۱ سیاستهای کلی برنامه هفتم توسعه بر مبنای ماده ۵۶ از فصل ۱۲، تکالیفی برای هر سازمانی معین شده است.
وی ادامه داد: احداث سههزار و ۲۰۰ کیلومتر خط ریلی در این قانون تکلیف شده است که شامل یکهزار کیلومتر دوخطه کردن خطوط موجود و برقی کردن، ۴۰۰ کیلومتر خطوط فرعی برای اتصال به مبادی بار و مراکز صنعتی و تجاری و ساخت یکهزار و ۸۰۰ کیلومتر خط ریلی جدید است و وظیفه شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور محسوب میشود.
این مسئول از سیاستگذاری این شرکت مطابق برنامه هفتم توسعه خبر داد و گفت: احداث و تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی در طرحهایی چون راهآهن چابهار- زاهدان، راهآهن کرمانشاه- خسروی، راهآهن رشت- آستارا، خط دوم بندرامام- تهران یا همان راهآهن درود- خرمآباد- اندیمشک، راهآهن شیراز- بوشهر و راهآهن زاهدان- یونسی در راستای تحقق این تکالیف انجام میشود.
خطیبی با اشاره به بند ۱- الف ماده ۴۸ قانون برنامه هفتم توسعه کشور، اظهار داشت: طبق این قانون، سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی موظف به اجرای طرحهای عظیم اقتصادی ملی، پیشران، روزآمد و مبتنی بر آیندهنگری و تکمیل زنجیره ارزش و جهش اقتصادی هستند که موجب ایجاد و تکمیل کریدورهای ترانزیتی شود.
وی افزود: با استناد به همین ماده، تکمیل کریدورهای ترانزیتی ریلی کشور که اغلب موجب تحول در حملونقل ملی و بینالمللی در نتیجه، توسعه اقتصادی کشور هستند، در برنامههای این شرکت در نظر گرفته شده است.
خطیبی این اقدام را موجب تکمیل حلقههای مفقوده کریدورهای ترانزیتی کشور دانست و گفت: اجرایی شدن برنامه هفتم توسعه کشور جهش قابل توجهی در ایجاد و بهبود زیرساختهای ریلی و توسعه شبکه ریلی کشور به همراه خواهد داشت.
ساختار کارآمد راه آهن
در ساختار صحیح ریلی و بر اساس تجربه صورت گرفته و موجود از کشورهای پیشرو، 4 بازیگر اصلی در عملیات حمل بار و مسافر ریلی به شرح زیر قابل شناسایی بوده و ایفای نقش می کنند:
الف) سازمان حمل و نقل ریلی
100 درصد دولتی و سیاست گذار کلان صنعت ریلی و واگذارنده امتیاز حق عبور قطار برای اپراتورهای قطار و اپراتورهای عملیات مانور، تصویب کننده و تخصیصدهنده بودجه های دولتی به مدیر شبکه زیربنایی ریلی.
ب) مدیر و مالک شبکه زیربنایی ریلی
100 درصد دولتی و مسئول تعمیر و نگهداری شبکه زیربنایی ریلی و ایستگاه های موجود، مسئول ساخت خطوط جدید و خطوط دوم و طراح و ناظر اجرای برنامه زمانبندی حرکت قطارها (Timetable)
ج) اپراتورهای قطار و مانور
100 درصد خصوصی. اپراتورهای قطار مسئول تامین لکوموتیو، واگن، مامورین قطار، تعمیرات و نگهداری ناوگان ریلی خود، بارگیری تخلیه (اپراتورهای قطار باری)، تعامل با مشتری، فروش بلیت مسافری (اپراتورهای قطار مسافری) هستند. در بیشتر موارد، نرخ خدمات خود را به صورت رقابتی و آزاد در بین شیوه های حملونقل عرضه می کنند و حق دسترسی به خطوط ریلی برای عبور قطار خود را به مدیر شبکه زیربنایی می پردازند.
اپراتورهای مانور مسئول تشکیل، تفکیک و مانور ناوگان ریلی در ایستگاه ها بوده، امتیاز خود را از سازمان حمل و نقل ریلی می گیرند و بر اساس دریافت دستمزد عملیات مانور به اپراتورهای قطار سرویس می دهند.
د) رگولاتور ریلی
مستقل از بازیگران بخش خصوصی (اپراتورها) و بخش دولتی (سازمان حملونقل ریلی و مدیر و مالک شبکه زیربنایی ریلی) است. جایگاه آن در جایی مثل شورای رقابت می تواند باشد.
رگولاتور به عنوان داور و ناظر، تنظیم کننده و پایشکننده مقررات و قوانین ریلی به خصوص در حوزههای مورد شکایت در انحصار و رقابت وارد عمل میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.