شماره: 2466 / ۱۴۰۳ نهم آبان
تعداد بازدید : 0
اخبار
استقرار ۱۰ رایزن بازرگانی جدید تا پایان سال
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر ۲۰ رایزن بازرگانی ایران در سراسر دنیا در حال فعالیت هستند و ۱۰ رایزن دیگر هم تا پایان سال به آنها اضافه میشود. محمدصادق قنادزاده - معاون ارتقای کسب و کارهای بین المللی سازمان توسعه تجارت - با بیان اینکه در حال حاضر ۲۰ رایزن بازرگانی مستقر در دنیا داریم، گفت: در هر کدام از کشورهای همسایه یک رایزن، در هر کدام از کشورهای چین، ویتنام و آفریقا دو رایزن و در کشورهای اروپایی صربستان و مجارستان یک رایزن بازرگانی مستقر هستند.
وی در ادامه درباره تعداد مورد نیاز رایزنهای بازرگانی افزود: بر اساس ظرفیتهای کاری، حجم مناسبات و برنامه ریزی که برای توسعه روابط اقتصادی با کشورها داریم به رایزن احتیاج است.
قنادزاده تصریح کرد: طبق برآورد انجام شده، در مرحله اول باید ۶۰ رایزن داشته باشیم تا پوشش خوبی برای کشورهای هدف تجاری مان قرار دهیم؛ که در این برآورد برای کشورهای همسایه مانند ترکیه، پاکستان، هند و عراق بیش از یک رایزن در نظر گرفته شده است.معاون سازمان توسعه تجارت گفت: در دورههایی ۲۰ تا ۲۵ رایزن در کشورهای مختلف داشتیم، اما در ابتدای دولت سیزدهم ۳ رایزن مستقر داشتیم، که به مرور افزایش پیدا کردند.وی درباره عملکرد رایزن بازرگانی تاکید کرد: یکی از دستاوردهای رایزنان بازرگانی، توسعه روابط تجاری است، اما صرفا عدد کمی تجارت شاخص موفقیت رایزن نیست.
قنادزاده یادآور شد: حفظ روابط و توسعه مناسبات، رفع موانع تجاری فی مابین کشورها، رفع مشکلات تجار دو طرف و زمینه سازی برنامههای مشترک از جمله نمایشگاهها و کمیسیونها از جمله وظایف رایزنان است.معاون سازمان توسعه تجارت یادآوری کرد: در ۷۰ درصد کشورهایی که رایزن داریم رشد مناسبات تجاری اتفاق افتاده، مثلا تجارتمان با روسیه ۳۰ درصد به صورت منظم در دو سال گذشته رشد کرده و تجارت با قطر، عمان، پاکستان و عراق هر کدام بیش از ۲۰ درصد افزایش داشته است.
۲۰ محصول کشاورزی شناسنامهدار میشود
مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات با اشاره به شناسنامهدار کردن ۲۰ محصول کشاورزی، گفت: دنیا به جایی رسیده که میگوید باید فرایند تولید محصولات شما را ببینم تا اجازه دهم که محصول وارد کشور شود.ایرج ملکی، مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: دنیا به جایی رسیده که میگوید باید فرایند تولید محصولات شما را ببینم تا اجازه بدهم که محصول وارد کشور شود.وی افزود: هند برای واردات کیوی، اتحادیه اروپا برای پسته و چین برای مرکبات و سیب میگویند که باید محصولات شما دارای شناسه باشد.
مشاور رئیس سازمان حفظ نباتات کشور ادامه داد: وزارت کشاورزی شناسنامهدار کردن ۲۰ محصول گلخانهای شامل خیار، گوجهفرنگی، فلفل دلمهای، بادنجان، کاهو، کرفس و محصولات باغی؛ سیب، خرما، مرکبات، پسته، خرما، کیوی، انار، انگور و برنج را در سامانه پنجره واحد سماک بارگذاری کرده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
گرانفروشی در صدر
تخلفات ناوگان حملونقل
مدیرکل بازرسی خدمات سازمان حمایت گفت: از کل تخلفات ثبتی طی نیمه نخست امسال در حوزه حملونقل، ۷۴ درصد مربوط به گرانفروشی و ۱۸ درصد مربوط به عدم درج قیمت و نصب نرخنامه است.
رضا زرین گل مدیر کل بازرسی خدمات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اظهار کرد: در شش ماه نخست امسال تعداد یک هزار و ۲ فقره پرونده در دو بخش کالا و مسافر تشکیل و همچنین ارزش تخلفات کشف شده ۱۹۴ میلیارد و ۷۰۹ میلیون و ۴۶۳ هزار و ۱۵۱ ریال است.
وی افزود: از این تعداد پرونده، ۶۱۱ مورد مربوط به گرانفروشی (با ۵۷ درصد)، ۳۶۸ مورد مربوط به عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه (با ۳۵ درصد) و ۸۵ مورد (با ۸ درصد) مربوط به سایر تخلفات در این حوزه است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تمام پروندهها برای رسیدگی به ادارات کل تعزیرات حکومتی استانها ارجاع شده تا پس از بررسی مطابق دستورالعملها رأی لازم صادر شود.
مدیر کل بازرسی خدمات سازمان حمایت تصریح کرد: بازرسان این سازمان و ادارات کل صمت در سراسر کشور نحوه فعالیت ناوگان حمل و نقل عمومی درون و برون شهری مسافر و بار را رصد کرده و در صورت اثبات تخلف از سوی شرکتهای مذکور با آنان طبق موازین قانونی برخورد خواهند کرد.
تقویت همکاریهای اتاق بازرگانی و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران
معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران و رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران دیدار و بر تقویت همکاری ها تاکید کردند.
در دیدار رضا انصاری و صمد حسن زاده بر تقویت همکاری میان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران تأکید شد.
معاون وزیر صمت دیروز سه شنبه هشتم آبان در این نشست از اشتغال بیش از یک میلیون نفر در شهرکها و نواحی صنعتی کشور خبر داد و گفت: باید بنگاههای کوچک و متوسط را به بنگاههای بزرگ متصل کنیم.
رضا انصاری با بیان اینکه سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران در حوزه حمایت از بنگاههای مستقر در شهرکها و نواحی صنعتی حمایتهای زیادی از جمله آموزش، مشاورههای صنعتی و حمایتهای مالی را ارائه میدهد، افزود: از همکاری و تعامل با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و بخش خصوصی در زمینه تکمیل زنجیره ارزش استقبال میکنیم.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز در این دیدار گفت: اتاق ایران آمادگی هرگونه همکاری در خصوص مدیریت شهرکها و نواحی صنعتی را دارد که نمونه آن راه اندازی شورای راهبری پروژه توسعه نظام مبادلات پیمانکاری فرعی ایران (ISPX) است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
ضرورت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و ژاپن
وزیر راه و شهرسازی در دیدار با سفیر ژاپن در تهران بر گسترش همکاریهای دو کشور و نسبت به ضرورت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و ژاپن تاکید داشتند.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی دیروز (سهشنبه، ۸ آبان) در دیدار با تسوکادا تاماکی، سفیر ژاپن در تهران، با تأکید بر سیاست دولت چهاردهم ایران در زمینه توسعه همکاریهای خارجی، موقعیت ژئوپلیتیک و ژئواکونومیک ایران را به عنوان پلی میان آسیا و اروپا تشریح کرد و گفت: ژاپن میتواند از طریق ایران به کشورهای منطقه از جمله آسیای مرکزی و قفقاز دسترسی پیدا کند.
وی افزود: دو کشور میتوانند در حوزههایی همچون سیستمهای هوشمند حملونقل، ایمنی، فناوریهای زیرساختی حملونقل و فناوریهای شهرسازی هوشمند و مقاوم در برابر زلزله، همکاری خود را گسترش دهند.
در ادامه این دیدار، وزیر راه و شهرسازی از مقامات ژاپنی برای سفر به ایران دعوت کرد تا از توانمندیها و ظرفیتهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه توسعه زیرساختهای کشور، از جمله پلها و تونلهای منحصر به فرد ایران، بازدید کرده و درباره ظرفیتهای مشترک همکاری گفتگو کنند.
گفتنی است که یکی از موضوعات مهم دیگر در این دیدار، ضرورت برقراری پروازهای مستقیم بین ایران و ژاپن بود که از سوی طرفین مورد تاکید قرار گرفت و وزیر راه و شهرسازی پیشنهاد داد که جلسهای بین مسئولان بنادر دو کشور برگزار شود تا زمینههای همکاری در حوزه حملونقل دریایی نیز مورد بررسی قرار گیرد.
تسوکادا تاماکی، سفیر ژاپن در تهران نیز با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی ایران و ژاپن گفت: سابقه هزار ساله ارتباط دو کشور، زمینه خوبی برای تعمیق همکاریهای مشترک در حوزه اسکان بشر، تبادل دانش، فناوری و برگزاری دورههای آموزشی فراهم کرده است.
وی از پیشرفتهای به دست آمده در این زمینه ابراز خرسندی کرد و خواستار توسعه بیشتر این همکاریها شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
افزایش درآمدهای مالیاتی با اتکا به قانون پایانههای فروشگاهی
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه: با اتکا به ظرفیتهای جدید مالیاتی و اتکا به اجرای قانون پایانه فروشگاهی قطعا درآمدهای پایدار دولت افزایش پیدا میکند.
خانم مژگان خانلو گفت: یکی از اصلاحات ساختار بودجه که همیشه نیز مدنظر بوده است کاهش وابستگی منابع بودجه به نفت و پایدارسازی منابع درآمدی دولت است.
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: سهم منابع مالیاتی به عنوان پایدارترین منابع درآمدی دولت با اتکا به ظرفیتهای جدید مالیاتی و با اتکا به اجرای کامل قانون پایانه فروشگاهی قطعا افزایش پیدا خواهد کرد.
وی افزود: با افزایش درآمدهای پایدار و در جهت اصلاح ساختار بودجه قطعا اتکای دولت به منابع نفتی کاهش مییابد؛ این کاهش به معنای استفاده نکردن دولت از این منابع نیست بلکه به این معناست که منابع حاصل از واردات نفت به عنوان یک دارایی سرمایهای صرف انجام امور سرمایهای دولت شود.
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: آنچه که به عنوان منابع نفتی اخذ میشود دقیقاً صرف تکمیل طرحهای عمرانی میشود، چون هر چه سریعتر طرحهای عمرانی به بهره برداری برسد هم آثار آن در رشد و تولید اقتصادی فراهم میشود و هم از اتلاف منابعی که صرف زیرساختها شده جلوگیری میکند.
خانم خانلو در پایان گفت: تلاش دولت بر این است که با حرکت به سمت پایدارسازی منابع بودجهای اختصاص منابع حاصل از صادرات نفت و تبدیل داراییهای سرمایهای به نوع دیگری از داراییهای سرمایهای روی زمینی تبدیل کند و از سیاستهای اصلی دولت، کاهش اتکا منابع جاری بودجه به منابع نفتی است.
رئیس اتاق اصناف تهران هشدار داد؛
برخورد با فروشندگان فاقد مجوز طلا در فضای مجازی
رئیس اتاق اصناف تهران گفت: واحدهای که در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش کالا می کنند باید مجوزهای مربوط را دریافت کنند واز آنها حمایت نیزصورت گیرد.
حمیدرضا رستگار رئیس اتاق اصناف تهران درباره فروش طلا در فضای مجازی بدون دریافت مجوزهای لازم از وزارت صمت یا تشکلها اظهار کرد: یکی از اشکال و ایراداتی که در حوزه فروش طلا در کشور وجود دارد، فروش این محصولات در فروشگاههای مجازی است که مجوزهای لازم را دریافت نکردهاند.
وی افزود: بر اساس قانون مسئول توزیع کالا در کشور اصناف و واحدهای صنفی دارای مجوز کسب و کار هستند؛ فعالیت واحدهای بدون مجوز باعث به هم ریختگی بازار یا کلاه برداری میشود.
رئیس اتاق اصناف تهران ادامه داد: واحدهایی که در فضای مجازی اقدام به خرید و فروش کالا میکنند باید مجوزهای مربوط را دریافت کنند و از آنها حمایت نیز صورت گیرد و از طرفی این کالاها نباید در فضای مجازی توسط افرادی عرضه شود که حتی شناسایی نیز نمیشوند.
وی تصریح کرد: افرادی که در فضای مجازی بدون هرگونه شناسایی و دریافت مجوزهای لازم، اقدام به خرید و فروش کالا میکنند، امکان کلاهبرداری در فعالیتهای آنها و فروش مال غیر وجود دارد.
رستگار گفت: فضای مجازی یک واقعیت بازار امروز کشور است اما باید با واحدهای متخلف برخورد قانونی صورت گیرد و بازرسیهای اصناف نیز در این زمینه فعالیت دارد.
بنابراین گزارش وزارت صمت در مرداد ماه سال جاری سامانه هوشمند معاملات و انبارداری فلزات گرانبها را برای انجام نظارتهای بیشتر در فضای مجازی ایجاد کرد اما هنوز برخی از فروشگاههای اینترنتی بدون دریافت مجوزهای لازم اقدام به عرضه طلا در فضای مجازی میکنند.
بدهی ۳۰ هزار میلیاردی سازمان راهداری به پیمانکاران
سرپرست سازمان راهداری از بدهی بدهی ۳۰ هزار میلیاردی سازمان راهداری به پیمانکاران، گفت: درباره تعداد نقاط حادثهخیز جادهها اختلافی با پلیس راه نداریم.
رضا اکبری در جمع خبرنگاران در رابطه با اختلاف آمار سازمان راهداری و پلیس راه درباره تعداد نقاط حادثهخیز جادههای کشور، اظهار کرد: گزارش نقاط حادثهخیز جادهها را به طور مرتب کمیسیون ایمنی راهها ارائه می کنیم و در این کمیسیون فرمانده پلیس راه کشور هم حضور دارد.
وی ادامه داد: وقتی هر نقطه حادثهخیز رفع میشود صورتجلسه آنرا با پلیس تنظیم کرده و یک نسخه از آنرا به برای ستاد آنها ارسال میکنیم.
وی تاکید کرد: بعید میدانم دوستان از عملکرد سازمان راهداری و حملونقل جادهای ناراضی باشند. چراکه در جلسات به طور مرتب حضور داریم و درباره این موضوع تاکنون نارضایتی اعلام نشده است.
سرپرست سازمان راهداری بیان کرد: بر اساس آمار تصادفات کل کشور یک سری مناطق حادثهخیز با همراه پلیس صورتجلسه میشود که 888 نقطه تا اسفند سال 1401 هستند. الان روی این نقاط تمرکز کردهایم و اختلافی در این زمینه نداریم. از سوی کمیسیون ایمنی هم در استانها داریم که ریس آن استاندارد است. این کمیسیون یک سری نقاط حادثهخیز را شناسایی میکنند،لذا استانها نقاط حادثهخیز را جمع میزنند یک عددی میشود.
اکبری با بیان اینکه اولویت اول آن با فرماندهی در تهران جمعبندی نقاط حادثهخیز را داشته باشیم درباره بدهی سازمان راهداری به پیمانکاران گفت: بخشی از بدهی سازمان راهداری به پیمانکاران مربوط به راه روستایی است. مقداری از بدهی هم مربوط به پروژههای جاری سالانه است. در مجموع 30 هزار میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکاریم.
برخورد با دستگاههای کم کار در اجرای قانون تسهیل صدور مجوزها
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: با دستگاههایی که در اجرای قانون کوتاهی میکنند برخورد قانونی خواهد شد.
نصرالله پژمانفر، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرگزاری صدا و سیما، درباره پیگیری برای اجرای کامل قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار گفت: مجلس به هیچ وجه در اجرای این قانون کوتاه نمیآید و تعلل دستگاههای متخلف بعد از تذکرات لازم، به دستگاههای قضایی گزارش میشود.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: تلاش میکنیم موانع دستگاههای مختلف را در اجرای قانون از آنها جویا شویم، اما اگر واقعا تعللی در اجرای قانون داشته باشند بعد از تذکرات آنها را به دستگاههای قضایی معرفی میکنیم و انتظار داریم با این تخلفات برخورد ویژه انجام شود.
پژمانفر افزود: قانون صدور مجوزهای کسب و کار قانون مترقی است و از رانت و امضاهای طلایی که بعضی از افراد و گروهها در صدور مجوزها برای خود ایجاد کرده بودند جلوگیری میکند و جلوی فساد را می گیرد.
رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس گفت: اجرای این قانون وظیفه وزارت اقتصاد است و در صورتی که وزرات اقتصاد به عنوان متولی نسبت به این موضوع کوتاهی کند، در جلسهای که با وزیر اقتصاد روز سه شنبه برگزار میشود این موضوع پیگیری میشود که چرا وزارت اقتصاد از ظرفیتهای قانونی که برای اجرای کامل قانون پیش بینی شده استفاده نمی کنند.
پژمانفر گفت: نباید همه مسایل را به دستگاههای نظارتی بگردانیم در ارتباط با این موضوع دستگاه متولی وزارت اقتصاد است و باید بررسی کرد که این وزارت خانه در موضوع اجرا نشدن قانون چه اقداماتی انجام داده اگر وزارت اقتصاد هم کوتاهی کرده باشد باید جوابگو باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» از رویکرد بازآفرینی پایدار در دولت چهاردهم گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 3
تسریع روند نوسازی بافتهای فرسوده
اخبار صنعت-حسین کوثری: فضاهای همگانی شهرها از مهمترین مکانها برای شکلگیری تعاملات اجتماعی و خاطرات جمعی هستند و بازآفرینی شهری نیز یکی از مهمترین روشهای تجدید حیات این فضاها در بافتهای شهری به شمار میآید. بازآفرینی شهری به معنی آفرینش مجدد است؛ یعنی روح دیگری در کالبد بناء مجموعه یا بافت دمیده شده است. درواقع بازآفرینی شهری به معنای بازسازی و توسعهی دوبارهی بخشهای شهری است که در آن فضاها، ساختمانها، خدمات عمومی و زیرساختها بهبود مییابند. این فرایند ضروری است؛ زیرا باعث ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، بهسازی محیطزیست، افزایش اشتغال، افزایش ارزش املاک و ارتقای اقتصاد محلی میشود. همچنین، بازآفرینی شهری میتواند به توسعهی پایدار و مدیریت بهتر منابع شهری کمک کند. رویکرد بازآفرینی شهری بهعنوان یکی از نوینترین پارادایمهای باززندهسازی بافت فرسوده تأثیر شگرفی در کیفیت زندگی و پایداری ساکنان آن دارد که تلفیق آن با رویکردهای خلّاقانهای نظیر برندسازی شهری میتواند باعث رشد و تعالی بافت فرسوده و افزایش ضریب رقابتپذیری شهر شود.
توجه به بافتهای فرسوده و قدیمی و رفع ناپایداری آنها به موضوعی محوری تبدیل شده، بهنحویکه دستگاههای متولی را به تکاپوی ساماندهی و بازآفرینی سوق داده و لزوم مداخله در این بافتها را طی دورههای مختلف زمانی، مطرح کرده است.رویکردهای مرمت و بهسازی شهری در سیر تحول و تکامل خود از بازسازی، باززندهسازی، نوسازی و توسعه مجدد به بازآفرینی تکامل یافته و در این مسیر از حوزه توجه صرف به کالبد بر تاکید بر ملاحظههای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز گذری داشته است.
وجود وسیعترین بافت تاریخی و فرسوده در بسیاری شهرها، توجه ویژهای را به خصوص در محلههای خاص هر شهر به دلیل ویژگیهای متمایز آن میطلبد؛ توسعه سریع شهرنشینی، تأثیرات قابل توجهی بر هستههای قدیمی و تاریخی شهرها گذاشته است. به عبارت دیگر این پهنهها در مقایسه با سایر پهنههای شهر به بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری تبدیل شدند و مهمترین عامل تأثیرگذار در متروکه شدن آنها عامل اقتصادی است که موجب شده این بافتها از فرایند توسعه عقب بیفتند و به کانون مشکلات و نارساییها تبدیل شوند.در این راستا، کلانشهرها تحتتأثیر توسعه شتابان شهرنشینی با مخاطرات و نابسامانی در ابعاد مختلف در هستههای قدیمی و تاریخی روبهرو هستند و این موضوع، به شکل مستقیم یا غیرمستقیم شهروندان را درگیر مسائل و مشکلات گستردهای کرده است.
رویکرد بازآفرینی پایدار یکی از جدیدترین رویکردهای پذیرفته شده جهانی در مواجهه با بافتهای فرسوده است؛ بافت قدیمی شهرها به واسطه قدمت تاریخی و وجود عناصر باارزش تاریخی، موقعیت مناسب ارتباطی، دربرگیری بازار اصلی شهر و قلب تپنده اقتصادی آن دارای ارزش و جایگاه منحصر به فردی در ساختار فضایی و کارکردی شهر است. این بافتها با مشکلات و موانع ساختاری و عملکردی خاصی در ابعاد مختلف مواجه هستند، طرحهای بازآفرینی شهری قابلیت استفاده از پتانسیلهای موجود در مناطق فرسوده را دارند، بنابراین سعی میکنند تا با بهرهگیری از مشارکت گسترده عمومی با صرف کمترین بودجه، حیات اجتماعی و رونق اقتصادی را به بافت بازگردانند.
بحثی که امروزه در ساماندهی مراکز تاریخی در کشور مطرح است، بحث بازآفرینی است که قبلاً تحت عناوین دیگری همچون بازسازی، نوسازی، بهسازی و ساماندهی مطرح شده است و حال بازآفرینی، تمام این مباحث را دربردارد و سعی در احیا شهر در راستای مشارکت مردمی در عرصههای اجتماعی، اقتصادی، محیطی و کالبدی به منظور ارتقای کیفیت زندگی در در مراکز تاریخی شهر و محلههای هدف در پیوند با کل شهر دارد.
نوسازی متوازن بافتهای فرسوده با اجرای برنامه هفتم پیشرفت
معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران، برنامه هفتم پیشرفت کشور را اساس کار خود قرار است، گفت: برنامه هفتم پیشرفت برای اجرایی کردن اسناد بالادستی یک بسته هم پیوند محسوب شده و نوسازی متوازن بافتهای فرسوده را به دنبال دارد.
«محمد آیینی» در بیستمین جلسه شورای نوسازی مسکن این شرکت با بیان اینکه در بودجه ارائه شده به مجلس یکی از بخشهای مورد تاکید رئیس جمهور در حوزه مسکن، بازآفرینی شهری است تصریحکرد: این موضوع نویدبخش حمایتهای بیشتر از این بخش و تسریع روند نوسازی بافتهای فرسوده به شمار میرود.مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به برنامه هفتم پیشرفت کشور، گفت: در شرکت بازآفرینی شهری ایران، این برنامه را اساس کار خود قرار دادهایم که برای اجرایی کردن اسناد بالادستی یک بسته هم پیوند محسوب شده و نوسازی متوازن بافتهای فرسوده را در پی دارد.
دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره اجرای طرحهای مختلف بازآفرینی شهری در ادوار مختلف، افزود: در دورهای نوسازی موضعی با مداخلات شهرداری و دولت و در دوره دیگر پروژههایی در قالب محرک توسعه با مشارکت بخش خصوصی مدنظر بوده است. اما آنچه امروز به عنوان بازآفرینی شهری با توجه به شرایط زمینهای ایران انجام میشود با نمونه آن در اروپای غربی تفاوتهای ماهوی دارد. در اروپا موضوع زلزله چندان مطرح نیست و ساختمانهای ۴۰۰ ساله هنوز سرپا هستند، اما در کشور ما بازآفرینی شهری رنگ و بویی از جنس مقاومسازی دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامهداد: چنانچه بهبود شبکهها و زیرساختهای روبنایی و زیربنایی و بحثهای فرهنگی- اجتماعی مورد توجه قرار نگیرد، بازآفرینی ناقص خواهد بود. در بازآفرینی شهری تقویت تابآوری و توانمندسازی ساکنان از موارد بسیار مهم است و باید سطح خدمات روبنایی، زیربنایی و خدماتی به متوسط سرانه آن شهر برسد و همه این موارد باید هم زمان پیش برود.
آیینی در ادامه با اشاره به ابلاغ بسته تشویقی مختص بافتهای فرسوده تاریخی، گفت: این بسته تشویقی یک تابوی تاریخی را شکست و یک گام بزرگ رو به جلو محسوب میشود؛ بنابراین همه باید کمک کنند تا این بسته محقق شود.
نقش بازآفرینی شهری در توسعه شهرها
بهطورکلی، بازآفرینی شهری بهعنوان یک فرایند چندبعدی، به توسعه شهرها بهصورت جامع و متوازن کمک میکند. این فرایند میتواند بهبود اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیستمحیطی شهرها را تسهیل کند. برخی از نقشهای بازآفرینی در توسعه شهرها عبارتاند از:بهبود زیرساختها: با بازسازی و بهسازی زیرساختهای شهری مانند جادهها، پلها، فضای سبز، و شبکههای آب و فاضلاب، توسعهی شهرها تسریع مییابد.افزایش کیفیت زندگی: با ایجاد فضاهای عمومی، پارکها، مراکز خدماتی، فرهنگی و ورزشی، کیفیت زندگی شهروندان ارتقا مییابد.توسعه اقتصادی: با فراهمکردن محیط مناسب برای سرمایهگذاری و کسبوکارها، بازآفرینی شهری میتواند به رشد و توسعه اقتصادی شهر کمک کند.حفظ و ترویج فرهنگ و هویت شهری: با حفظ و بازسازی ساختارهای تاریخی و فرهنگی، هویت و شناخت شهری تقویت میشود.مدیریت بهتر منابع: با استفاده بهینه از فضاها و منابع شهری، بازآفرینی میتواند به مدیریت بهتر و پایدارتر منابع شهری کمک کند.
نظریه بازآفرینی شهری
نظریه بازآفرینی شهری یک رویکرد جامع به مدیریت و توسعه شهری است که بر اساس همکاری بین اجتماع مدنی، بخش خصوصی، و دولت محلی برای بازسازی و بهبود فضاهای شهری تأکید دارد. این نظریه به مردم، جوامع محلی، و سایر ذینفعان شهری قدرت تصمیمگیری در مورد توسعه و بهبود شهرهای خود را میدهد. در این نظریه، همهی ذینفعان در فرآیند تصمیمگیری و اجرای پروژههای شهری مشارکت دارند و ایدهها و نیازهای اجتماعی موردتوجه قرار میگیرند. عناصر اصلی این نظریه عبارتاند از:
مشارکت مردمی: این نظریه به مردم و جوامع محلی اجازه میدهد تا در فرآیند تصمیمگیری و اجرای پروژههای شهری شرکت کنند و نقش فعالی داشته باشند.
همکاری بین انواع سازمانها: نظریه بازآفرینی شهری بر همکاری و هماهنگی بین دولت محلی، بخش خصوصی، و جوامع محلی تأکید دارد تا بهبود و توسعه شهرها به شکل جامع و مؤثری صورت گیرد.
توسعهی پایدار: این نظریه به توسعهی شهری بهصورت پایدار تأکید دارد که به معنای استفادهی بهینه از منابع، حفظ محیط زیست، و ایجاد شهرهایی باکیفیت زندگی بالاست.
انعطافپذیری: بازآفرینی شهری بهعنوان یک فرایند پویا و انعطافپذیر، باید قابلیت سازگاری با تغییرات محیطی، اقتصادی، و اجتماعی را داشته باشد.
ارکان بازآفرینی شهری
ارکان بازآفرینی شهری عبارتاند از مؤلفهها یا عوامل اساسی که در فرآیند بازآفرینی شهری نقش مهمی دارند و باید در نظر گرفته شوند. این ارکان عبارتاند از:
زیرساختهای شهری: شامل جادهها، پلها، فضای سبز، شبکههای آب و فاضلاب، سیستم حملونقل عمومی و غیره است. ایجاد و بهبود زیرساختهای شهری از جمله اولویتهای بازآفرینی شهری است.
فضای عمومی: شامل میدانها، پارکها، بلوارها، کوچهها و فضاهای عمومی دیگر است که ارتباط مستقیم با شهروندان دارند و باید جذاب و کاربرپسند باشند.
خدمات شهری: شامل خدمات عمومی مانند آب، برق، گاز، نخالهبرداری، آتشنشانی، اورژانس و … است که برای رفاه و راحتی شهروندان ضروری است.
فرهنگ شهری: این مؤلفه شامل جوانب فرهنگی، تاریخی و هویت شهری است که با ارزشیابی، حفظ و ترویج آنها میتوان بازآفرینی شهری را تقویت کرد.
توسعه اقتصادی: شامل توسعه فعالیتهای اقتصادی، ایجاد مشاغل و اشتغال، توسعه کسبوکارها و جلب سرمایهگذاریها برای تقویت اقتصاد شهر است.
مشارکت اجتماعی: شامل مشارکت فعال شهروندان، جوامع محلی و نهادهای مردمی در تصمیمگیری و اجرای طرحهای بازآفرینی شهری است.
باتوجهبه این ارکان، برنامهریزی و اجرای طرحهای بازآفرینی شهری به شکل جامع و هماهنگ میتواند به توسعه پایدار و بهبود کیفیت زندگی شهروندان منجر شود.
قانون بازآفرینی شهری
در بسیاری از کشورها، قوانین و مقررات مربوط به بازآفرینی شهری وجود دارند که بهمنظور تسهیل و راهنمایی در فرآیند بازآفرینی شهری ایجاد شدهاند. این قوانین ممکن است شامل موارد زیر باشند:مقررات ساختوساز: قوانین مربوط به مجوزهای ساختوساز، استانداردها و ضوابط احداث ساختمانها و فضاهای شهری را تعیین میکنند.قوانین مالی و مالکیت: مقررات مالی مربوط به تأمین منابع مالی برای پروژههای بازآفرینی شهری و مقررات مربوط به مالکیت و انتقال املاک و مستغلات شهری را تنظیم میکنند.
مقررات محیط زیستی: قوانین مربوط به حفاظت از محیطزیست و کنترل آلودگیها در فرآیند بازآفرینی شهری را تعیین میکنند.مقررات مربوط به مشارکت عمومی: قوانینی که حق مشارکت مردم و جوامع محلی در فرآیند تصمیمگیری و اجرای پروژههای بازآفرینی شهری را تأیید و تشویق میکنند.مقررات توسعه شهری: قوانین مربوط به توسعهی شهری که شامل برنامهریزی، زونبندی، و استفاده از اراضی شهری برای استفادههای مختلف میشوند.این قوانین و مقررات معمولاً توسط دولت محلی یا سازمانهای مرتبط تدوین و اجرا میشوند تا فرآیند بازآفرینی شهری بهصورت منظم و متناسب با نیازها و شرایط شهری انجام شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.