شماره: 2517 / ۱۴۰۳ بيست و دوم دي
تعداد بازدید : 0
اخبار
تایید معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی حقوق بگیران
وزیر امور اقتصادی و دارایی از افزایش معافیت ۱۰۰ درصدی مالیاتی حقوق بگیران، اصناف و مشاغل در سال آینده خبر داد.عبدالناصر همتی در فضای مجازی نوشت: افزایش ۱۰۰ درصدی معافیت مالیاتی حقوقبگیران، اصناف و مشاغل در بودجه ۱۴۰۴ نهایی شد.وی ادامه داد: این سیاست، که به طور مستقیم بر معیشت مردم تأثیر مثبت خواهد داشت، با پیشنهاد وزارت اقتصاد و برمبنای یکی از وعدههای رئیس جمهور، به تصویب مجلس و تائید نهایی شورای نگهبان رسید.دولت در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور پیشنهاد معافیت مالیاتی ۱۰۰ درصدی حقوق بگیران را ارائه کرده بود که به تصویب نمایندگان مجلس نیز رسید.
تنظیم بازار روغن نباتی
در گرو تسریع ثبت سفارش واردات روغن خام
عضو هیات مدیره انجمن صنایع روغن نباتی ایران از کاهش ۳۲ درصدی واردات روغن به کشور خبر داد و خواستار اقدامات فوری دستگاههای مسئول از جمله وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه شد.
محمد مختاریانی با بیان اینکه تا پایان آذرماه امسال ۵۲۰ هزارتن کاهش واردات روغن نباتی داشتیم، گفت: این مساله در توزیع و عرضه روغن نباتی در بازار مصرف تاثیرگذار بوده است. ضمن اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تلاش خود را به کار گرفتهاند تا اختلالی در کار بازار پیش نیاید ولی تصمیم گیریها و اقدامات باید با سرعت بیشتری انجام شود تا شاهد تعادل در کار بازار باشیم.
وی تاکید کرد: ۳۲ درصد کاهش واردات در کالایی که وابستگی زیادی در حوزه واردات به آن داریم نشان میدهد که لازم است مسئولان در سیاستهای خود تغییر رویه دهند. البته اقدامات اصلاحی داشتیم اما کافی نبوده است.
مختاریانی درباره دلایل این کاهش واردات گفت: در مقاطعی مجوزهای کمتری برای ثبت سفارش داده شد و در ماههایی نیز شاهد رشد جدی قیمتهای جهانی بودیم و حدود ۳۵ درصد قیمتهای جهانی رشد کرد که تطبیق قیمت ثبت سفارشها با قیمتهای جهانی طول کشید و شرکتهای واردکننده عقب ماندند همچنین تامین ارز نیز در مقاطعی با کندی صورت می گرفت.این فعال بخش خصوصی درباره تاثیر این میزان کاهش واردات بر افزایش قیمت روغن در بازار توضیح داد که روغن دارای نرخ مصوب است و با اینکه قیمت جهانی این کالا ۳۵ درصد رشد داشته دولت اخیرا فقط اجازه افزایش میانگین ۱۷ درصدی قیمت آن را داده است.مختاریانی تاکید کرد: در حال حاضر نگرانی بابت قیمت وجود ندارد اما درباره وضعیت عرضه در آینده ممکن است جای نگرانی وجود داشته باشد به همین جهت دستگاههای مسئول بهویژه وزارت جهاد کشاورزی باید به اقدامات خود تسریع بخشند.
وی با بیان اینکه حدود ۸۵ درصد روغن کشور وارداتی است، افزود: برای تنظیم بازار ضروری است سریعا مجوز ثبت سفارش به شرکتهای تولیدکننده تخصیص یابد و بانک مرکزی در پرداختها اقدام فوری کند، چرا که تامین و پرداخت ارز هم از سوی بانک مرکزی با تاخیر صورت می گیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
ترخیص کالای گمرکی
با تودیع ضمانتنامه بانکی امکانپذیر شد
رئیس کل گمرک اعلام کرد: ترخیص کالای گمرکی با تودیع ضمانتنامه بانکی امکانپذیر شد. معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی - اظهار کرد: با توجه به تسهیلگری که در حوزههای واردات و صادرات داریم، اعلام کردیم میتوانیم علاوه بر اینکه به واحدهای تولیدی اجازه دادیم اجازه تاسیس انبار اختصاصی بدهیم، میتوانیم با ترخیص نسیه برای واحدهایی که دچار مشکل کمبود نقدینگی هستند تا ۶۰ درصد محموله های وارداتی شان را ترخیص کنیم و مابقی را پس از شش ماه که کالا را تولید کردند از گمرک ترخیص کنند.وی افزود: اخذ ضمانتنامهها بانکی را برای فعالان اقتصادی در نظر گرفتیم و فعالان برگزیده اقتصادی بتوانند ثبتنام کنند.به گفته معاون وزیر اقتصاد، یکی از مزیتهای این موضوع این است که فعالان برگزیده اقتصادی هر زمانی که کالایشان را به گمرک اظهار میکنند، به مدت یک سال حقوق ورودی گمرک را با تودیع ضمانت نامه بانکی ترخیص کنند.
انباشتگی ۱۷۰ هزارراس دام
در واحدهای دامداری
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروران گفت: امسال افزایش حجم واردات گوشت منجر به انباشتگی دام در واحدهای دامداری و رکود بازار داخل شده است.
جواد آزاد مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروران از انباشتگی دام سبک و سنگین در واحدهای دامداری خبر داد و گفت: بنابر آمار ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار راس دام سنگین در واحدهای دامداری انباشت شده که براین اساس خرید تضمینی با قیمت منطقی در راستای حمایت از دامدار باید انجام شود.
او قیمت کنونی هرکیلو گوساله را ۱۷۰ تا ۱۷۵ هزارتومان و دام سبک ۲۷۰ هزارتومان اعلام کرد و افزود: قیمت کنونی هرکیلو لاشه گوساله با استخوان باید ۳۵۰ هزارتومان باشد و از آنجاکه دولت قیمت خرید تصمینی گوشت ۵ تیکه را ۴۲۰ هزارتومان اعلام کرده، این نرخ مورد اعتراض دامداران قرار گرفته است چراکه قیمت تمام شده هرکیلو گوساله زنده برای دامدار بدون احتساب سود ۱۸۱ هزارتومان که براین اساس گوشت ۵ تیکه باید ۴۵۰ هزارتومان از دامدار خریداری شود.
آزاد خرید تصمینی دام را یکی از عوامل رونق بازار گوشت اعلام کرد و گفت: تقاضای دامداران آن است که قیمت خرید گوشت افزایش یابد تا انباشتگی دام کاهش یابد.
مدیرعامل اتحادیه صنعت دامپروران کشور با اشاره به انباشتگی دام ناشی از افزایش حجم واردات گوشت بیان کرد: معاونت دام در حال پیگیری است چرا که واردات بدلیل تخصیص ارز موجب شده تقاضا برای خرید گوشت داخل کاهش یابد که همین امر عامل اصلی نوسان قیمت است.
به گفته او، در سنوات گذشته ۱۰ درصد کسری نیاز گوشت کشور وارد می شد که امسال این رقم به ۲۰ درصد رسیده است، درحالیکه اگر ارزی که به دام خارجی می دهند، آن را تحت عنوان یارانه به تولید داخل دهند، دیگر نیازی به واردات نداریم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
گسترش رایزنی بازرگانی ایران در ترکیه
وزیر جهاد کشاورزی در جمع فعالان حوزه کشاورزی کشورمان در ترکیه گفت: مکلف هستیم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و به ویژه ترکیه تلاش بیشتر کنیم.
هشتمین کمیته راهبردی کشاورزی ایران و ترکیه با حضور وزیر جهاد کشاورزی کشورمان در ترکیه برگزار شد. در نشست «کمیته راهبردی کشاورزی ایران و ترکیه»، بازرگانان و فعالان اقتصادی کشور از دغدغهها و مشکلاتشان در تجارت با ترکیه گفتند.
مهمترین دغدغههای بازرگان مربوط به تعدد بخشنامههای گمرکی و پایین بودن پیش بینی پذیری تجارت خارجی، ضرورت فعال شدن رایزن بازرگانی کشورمان در ترکیه، و پیگیری رفع مشکل کامیونهای ایرانی برای ورود و تردد از ترکیه بود.
تجار و بازرگانان همچنین افزایش تعداد جلسات و ملاقاتهای تجار ایرانی با تجار ترکیه و سایر کشورها، بویژه کشورهای همسایه را خواستار شدند.
وزیر جهاد کشاورزی در جمع فعالان حوزه کشاورزی کشورمان در ترکیه گفت: دولت، وزارت جهاد کشاورزی و همچنین دستگاه دیپلماسی کشور، مکلف هستیم برای توسعه روابط با کشورهای همسایه و به ویژه ترکیه تلاش بیشتر کنیم.
غلامرضا نوری قزلجه اظهار کرد: حضور گرم و پرشور فعالان اقتصادی حاکی از این است که بخش خصوصی ما آمادگی دارد در این مسیر گام بردارد. وزیر جهاد کشاورزی بر تعهد دولت به اجرای تعهدات بخش خصوصی در مراودات تجاری شان تاکید کرد.
نوری افزود: پایانههای صادراتی در تجارت خارجی کشور مهم هستند و یکی از حوزههایی است که در صدور مجوزها اولویت با این حوزه در وزارت جهاد کشاورزی است.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه با بیان اینکه وزارت جهاد کشاورزی از صادرات محصولات کشاورزی حمایت میکند، گفت: یکی از ظرفیتهای صادراتی ما دستاوردهای عشایری است. ما به بسته بندی مطلوب محصولات نیازمندیم و برای پایانههای صادراتی مجوز صادر میکنیم و از برپایی نمایشگاه در دیگر کشورها استقبال خواهیم کرد.
وی درباره موضوعات گمرکی نیز افزود: در مورد حل مشکلات گمرک ترکیه برای صادرکنندگان کشورمان حتماً پیگیری میکنیم. عهد بستیم که مطابق قانون عمل کنیم و بخشنامههای خلق الساعه صادر نکنیم تا اعتبار منافع صادرکنندگان ما نیز خدشه دار نشود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران هم در این نشست از برگزاری چنین نشستی از سوی دولت و بویژه وزارت جهاد کشاورزی قدردانی کرد.
حسن زاده بر ضرورت حل مشکلات تجارت با ترکیه از جمله مسئله تعرفهها، حمل و نقل، و بویژه برخوردهای بعضاً سلیقهای از طرف ترکیه تاکید کرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران رسیدن به هدفگذاری ۳۰ میلیارد دلاری در تجارت دو کشور را هدف کاملاً در دسترسی عنوان کرد و افزود: با برنامهریزی بهتر این هدفگذاری به راحتی قابل تحقق است.
سفیر ایران در ترکیه نیز حضور فعالان اقتصادی در این سطح را ستود و گفت: این یکی از بزرگترین نشستهای اقتصادی دو کشور است.
محمدحسن حبیب الله زاده افزود: بیش از ۲۰ درصد از حجم تجارت ایران و ترکیه در حوزه کشاورزی است.
وی افزود: در ۹ ماهه امسال حجم تجارت دو کشور از ۱۴ میلیارد دلار عبور کرده، که بیش ۲۰ درصد آن به کشاورزی اختصاص دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
وزیر صمت: افزایش تبادلات مرزی سیستان و بلوچستان در اولویت است
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: مرز، مزیت اول سیستان و بلوچستان است که باید با بهرهمندی از آن تبادلات فی مابین افزایش تا سطح معیشت مردم این استان ارتقا یابد.
سید محمد اتابک روز جمعه در نشست «بررسی مسائل جنوب سیستان و بلوچستان» که با حضور رئیس جمهور در چابهار برگزار شد، افزود: یکی از مزیتهای اصلی این استان همجواری و طول مرز مشترک با پاکستان است.
وی بیان کرد: در سفر به جنوب سیستان و بلوچستان بازدیدهایی از مرز ریمدان و پیشین، مجموعه صنعتی کنارک و لنج سازیها، بازدید از شهر راسک و سرباز انجام شد و به نمایندگی از رئیس جمهور پای صحبتهای مردم بودیم که در این دیدارها مزیت اول مرز این استان بود.وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در این راستا در بازدیدی که از پیشین انجام شد وضعیت خیلی بد نبود اما برای مبادله چمدانی و بازارچهها شرایط کم رونق است باید در این منطقه بر روی تسهیل قوانین برای تجارت با پاکستان کار کرد.
وی گفت: جلسهای در این دور از سفر و با حضور تجار منطقه تشکیل و منتج به این شد که مشکلات تا حدودی برطرف شود.
اتابک اظهار کرد: برای پایانه و بازارچه پیشین باید تلاشها به سمت رونق آن انجام شود همچنین دسترسی به راه اولویت مهم در این زمینه به شمار میرود.وی بیان کرد: ریمدان مرز مورد تاکید پاکستان بوده که از یک طرف به کراچی وصل میشود برای اینکه ریمدان به مرز اصلی تبدیل شود باید امکانات تجارت تجهیز و بروز شود و بر روی گمرک و تسهیلات آن کار کرد بنابراین باید بر روی این پایانه به جای بازارچه ورود کرد و کارها را انجام داد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در پیشین نیز همه نگاهها با امید به سمت دولت چهاردهم است یکی از مشکلات این منطقه فضای آموزشی به ویژه مدرسه دخترانه و فرسودگی سیستم درمان، نبود راههای روستایی مناسب، ایجاد یک پل بین کارخانه سیمان و راه اصلی راسک، کاهش تعرفههای برق بود که مشابه این مسائل در راسک و سرباز نیز جزو مطالبات اصلی مردم به شمار میرود.
وی تصریح کرد: در شهرستان سرباز نیز رودخانه سیلابی در ورودی شهر وجود دارد که با توجه به کوهستانی بودن منطقه این رودخانه نیاز به سیل بند و ایجاد پل برای ارتباط بین ۲ روستا دارد.
اتابک بیان کرد: درخواست طرح «رزاق» در تمامی شهرهای سیستان و بلوچستان مطرح شد که رسیدگی به این طرح خواسته عموم مردم به شمار میرود.
وی از افتتاح ناحیه صنعتی زرآباد در دور دوم سفر استانی رئیس جمهور به سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این اقدام برای ایجاد محصولات کشاورزی با مزیتهای خاص استان در دستور کار قرار گرفت.
اتابک تاکید کرد: این قول را به مردم سیستان و بلوچستان میدهیم که در پایان دولت چهاردهم سیما، معیشت، اقتصاد و تمام این استان چهره دیگر و متفاوت از آنچه امروز دارد خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
خروج سالانه ۲۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات پنبه به کشور
مدیرعامل صندوق پنبه گفت: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۷۰ هزارتن پنبه کسری نیاز صنعت نساجی وارد شده است.
محمدحسین کاویانی مدیرعامل صندوق پنبه گفت: با توجه به کاهش سطح زیرکشت پنبه نسبت به سال قبل، قطعی برق در تابستان و عدم آبیاری به موقع مزارع وشیوع آفات در برخی مناطق عملکرد تولید کاهش و خسارت به مزارع پنبه وارد شد به طوریکه پیش بینی می شود حداکثر تولید به ۶۰ هزارتن برسد.
او موجودی پنبه در کارخانجات پنبه پاک کنی گلستان را ۴۰۰ تا ۵۰۰ تن اعلام کرد و افزود: اکنون ۸۵ تا ۹۰ درصد محصول منطقه مغان، ۶۰ تا ۶۵ درصد خراسان و فارس برداشت شده است، اما وزارت جهاد آمار دقیقی از میزان موجودی پنبه در کارخانجات اعلام نکرده است، هرچند برآورد می شود که رقم آن زیادی نباشد.
کاویانی با اشاره به تاثیر حذف ارز نیما بر تولید پنبه بیان کرد: از زمانی که ارز نیما برداشته شد، اختلاف فاصله ارز نیما و آزاد منجر به افزایش قیمت شد،هرچند هنوز واردکنندگان پنبه با ارز جدید پنبه نیاوردند و ممکن است این امر یک ماه طول بکشد. اما با توجه به آنکه تمامی گلایه کشاورزان برآن بود که با ارز آزاد ادوات کشاورزی را خریداری و محصول را با ارز نیما عرضه می کنند، امیدواریم حذف ارز نیما در افزایش کمی و کیفی محصول اثر بگذارد.
مدیرعامل صندوق پنبه میانگین قیمت هرکیلو پنبه وارداتی را ۲ دلار اعلام کرد و افزود:بنابر آمار سالانه حداقل ۱۰۰ هزارتن پنبه با ارزش ۲۰۰ میلیون دلار وارد می شود که اگر دولت به بخش کشاورزی و صنعت کمک کند، امکان تولید در حد نیاز بازار داخل وجود دارد.
او با بیان اینکه توسعه زراعت پنبه بدون استفاده از ماشین آلات برداشت امکان پذیر نیست، گفت:با توسعه ماشین آلات برداشت امیدواریم این کار راحت تر انجام بشود و صنعت نساجی بتوانند پنبه مورد نیاز در داخل تامین کند. اما متاسفانه امسال حذف ارز نیما زمانی انجام شد که کشاورران گاها محصول تولیدی را به زیر قیمت تضمینی فروختند و به همین خاطر تصمیم داشتند که سال آینده سطح زیرکشت کمتری داشته باشند، از این رو انتظار نداریم کشت بهاره پنبه افزایش داشته باشد اما با افزایش قیمت پنبه در سال آینده امیدواریم کشت تابستانه افزایش یابد و در صورت تداوم قیمت ها، کشاورزان سطح زیرکشت بیشتری به پنبه تخصیص دهند اما بازهم این امر بستگی به قیمت سایر محصولات دارد؟
کاویانی با بیان اینکه مسئله اقتصادی برای توسعه هر زراعتی اولویت نخست است،افزود: نوسانات نرخ ارز در آینده بر سطح زیرکشت و تولید اینمحصول اثر گذار خواهد بود.
مدیرعامل صندوق پنبه با بیان اینکه در شرایط کنونی کمتر از سک سوم پنبه مورد نیاز از داخل تامین می شود، تصریح کرد: بنابر آمار از ابتدای سال تاکنون ۷۰ هزارتن پنبه وارد شده و همواره پیش بینی می شود که تا پایان سال به ۱۰۰ هزارتن برسد، کمااینکه سال قبل ۱۰۸ هزارتن واردات داشتیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» از سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری سواحل مَکُران گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 3
چهار راه تجارت و اقتصاد در عصر تحریم ها
اخبار صنعت-حسین کوثری: روز گذشته معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل گفت: پیش بینی شده۳۱۲ کیلومتر کریدور بزرگراهی نوار ساحلی جنوب در استان سیستان و بلوچستان تا پایان دولت چهاردهم تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
محمدرضا کدخدازاده اظهار کرد: مصمم هستیم تا راههایی در کشور اجرایی و به ساخت برسند که به عنوان راهگذر و کریدور شناخته میشوند.
وی ادامه داد: هم اکنون ۱۱ راهگذر (بزرگراه) در قالب ۱۵۳ طرح در دست اجراست که ۶ طرح از ۱۱ طرح بزرگراهی شمالی - جنوبی و پنج طرح نیز شرقی - غربی است.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل با بیان اینکه یکی از مهمترین کریدورها و راهگذرهایی که در حال ساخت است کریدور ساحلی جنوب است، افزود: کریدور ساحلی جنوب به طول یکهزار و ۸۵۰ کیلومتر از شلمچه در استان خوزستان شروع میشود و در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان امتداد می یابد و در نهایت به مرز گواتر در مرز ایران و پاکستان میرسد. در حال حاضر قسمت هایی از ان به شکل چهارخطه در حال اجراست.
وی ادامه داد: محور میناب تا گواتر که مورد تاکید مجموعه دولت است در حال ارتقا به راه اصلی است و در برنامه است تا بعدها به شکل چهارخطه تبدیل شود؛ این مسیر حدود ۶۸۰ کیلومتر بوده که تمامی مسیرها پیمان سپاری شده است.
کدخدا زاده تصریح کرد: در تلاش هستیم تا این محور را با توافقاتی که با سازمان برنامه و بودجه داریم و با پیگیری های رییس جمهوراین محور را تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم.
وی شاخص ترین پروژه را پروژه چابهار به پسابندر به طول ۹۵ کیلومتر عنوان کرد و افزود: این مسیر حدود ۱۹ کیلومتر امروز به بهره برداری میرسد و برنامه ریزی شده تا بقیه این مسیر نیز در سال جاری به اتمام برسد.
معاون ساخت و توسعه بزرگراههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل از دیگر محورهای حائز اهمیت را مسیر محور چابهار به زاهدان برشمرد و گفت: این مسیر حدود ۶۴۰ کیلومتر است در آن مسیر نیز برنامه ریزی کرده ایم تا در اولین فرصت پیمان سپاری ها انجام شود.
وی گفت: تاکنون حدود ۴۰ کیلومتر از این مسیر پیمان سپاری شده و ۱۷ کیلومتر آن به اتمام رسیده و تا پایان سال تکمیل این مسیر به ۲۰ کیلومتر می رسد.
کدخدا زاده از تکمیل بزرگراه چابهار-زاهدان تا ۲ سال آینده خبر داد و افزود: در این محور خاش-ایرانشهر سخت گذر است.
وی از ساخت مسیر ریلی در کنار بزرگراه چابهار-زاهدان خبر داد و گفت: این مسیر ریلی نیز جزو کریدور است که طول آن ۲۰۰ کیلومتر بوده و ۵۰ درصد آن در سه سال گذشته انجام شد و ۲۴ کیلومتر آن نیز در حال اجراست.
ظرفیتهای کریدوری سیستان و بلوچستان
در همین راستا وزیر راه و شهرسازی با تشریح ظرفیت های کریدوری سیستانوبلوچستان، ظرفیتهای ریلی، جادهای و بندری، همچنین طرح توسعه دریا محور در مکران گفت: مهمترین موضوعات در جهت افزایش سهم تجارت در سواحل جنوبی منطقه مکران، تهیه طرح توسعه دریا بر اساس اسناد دریا محور و اقتصاد دریا است.
«فرزانه صادق» در گفتوگویی افزود: اگرچه طرحهای قبلی هم وجود داشت، اما با توجه به لزوم تکمیل و احداث زیرساخت ها، همچنین توسعه و تکمیل ظرفیتهای بندری، ریلی و جادهای نیاز به بهروزرسانی این طرح ها بود.
وزیر راه و شهرسازی گفت: با تاکیدات و پیگیریهایی که شخص رئیس جمهور نسبت به سواحل مکران و اقتصاد دریا محور دارد، برای بازنگری طرح از ظرفیتهای دانشگاهی، بخشهای خصوصی، مشاوران داخلی و خارجی استفاده می شود و بر اساس این طرح ظرفیتهایی که باید در این منطقه رشد کند و شکوفا شود، تحقق مییابد.
وی ادامهداد: کریدور ریلی شمال به جنوب از چابهار تا سرخس که بخشی از آن در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد، همینطور کریدور جادهای از چابهار به سمت زاهدان که به استانداری تفویض اختیار شده است و محور زاهدان- زابل، روز جمعه افتتاح میشود.
وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: دستور آغاز ریل گذاری راه آهن زاهدان به سمت خاش را در سفر دو ماه قبل به استان سیستان و بلوچستان صادر کردم و تا کنون بیش از ۲۵ کیلومتر در این مسیر ریل گذاری شده است که در یک سال تا یک سال و نیم آینده تکمیل میشود.
صادق در ادامه بیانداشت: کریدور بسیار مهم دیگری هم به نام کریدور شرق به غرب از بندر گواتر تا شلمچه وجود دارد که باز هم بخشی از این کریدور در استان سیستان و بلوچستان قرار دارد و در حال تکمیل است که صبح پنجشنبه حدود ۴۵ کیلومتر آن را در منطقه گردشگری لیپار افتتاح کردیم.
وی با اشاره اقدامات حوزه بنادر و دریانوردی اظهار داشت: تکمیل و توسعه فاز ۲ بندر چابهار با هدف افزایش ظرفیت بار در دست اقدام است و همچنین مکان یابی بندر دیگری در منطقه مکران با هدف پشتیبانی لجستیکی در دست اقدام است تا ظرفیت های توسعه ای را شکوفا کند.
بندر چابهار چهار راه تجارت و اقتصاد
نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای مختلف آسیای و دنیا است و هم اکنون به عنوان چهار راه تجارت و اقتصاد جهانی مطرح و متحول کننده سواحل مَکُران است.
چابهار به دلیل قرار گرفتن در ساحل دریای عمان و کوتاه ترین فاصله به مسیر تردد کشتیهای خارج از تنگه هرمز با فاصله کوتاه زمینی به مرزهای افغانستان و پاکستان با سرمایه گذاری عظیم بخش دولتی و خصوصی در زیرساختها و تجهیزات بندری فرصتی بی بدیل برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف بویژه پتروشیمی، فولاد، پالایشگاه و سایر واحدهای تولیدی بازارپسند ایجاد کرده که هر یک می تواند نقش بسیار مهمی در تولید، صادرات و اشتغالزایی داشته باشد.
بندرچابهار با دارا بودن قابلیتها و ظرفیتهای لازم میتواند به یک بندر تجاری مهم بویژه در زمینه ترانزیت و حملونقل کالا در ایران تبدیل شود.
همجواری ۲ کشور پاکستان و افغانستان با استان سیستان و بلوچستان و از همه مهمتر وجود منطقه آزاد تجاری_ صنعتی چابهار فرصت بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری است.
بندر چابهار با داشتن منطقه آزاد و ۲ بندر بزرگ شهید کلانتری و شهید بهشتی پس از تکمیل فاز نخست و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر شهید بهشتی به ۸.۵ میلیون تن در سال، مزیتها و فرصتهای سرمایهگذاری فراوانی را برای فعالان اقتصادی بخش خصوصی داخلی و خارجی فراهم کرده و میتواند به عنوان قطب تجارت و توسعه عمران و آبادانی را به شرق و جنوب شرق کشور هدیه کند.
فراهم شدن زیرساختها و میلیاردها ریال سرمایهگذاریهای کلان دولت و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه سواحل مَکُّران، بندر چابهار را به یکی از مراکز مهم اقتصادی تبدیل کرده بطوریکه هم اینک آماده سرمایهگذاری از سوی بخش خصوصی داخلی و خارجی شده و آینده درخشانی را برای سیستان و بلوچستان و استانهای شرقی و جنوب شرقی کشور نوید میدهد.
بندر چابهار پذیرای کشتی های
۱۰۰ هزار تنی
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهار کرد: ایجاد زیرساختهای بندری در بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار براساس تاکیدام رهبر معظم انقلاب و ریئیس جمهور، جذابیت خاصی برای سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی و خارجی ایجاد کرده است.
قاسم عسکری نسب افزود: در کنار مزیت موقعیتی چابهار، هم اینک حوضچه ۳۰۰ هکتاری با آبخور ۱۹ متر، دیوار حفاظت ساحلی بطول ۶ کیلومتر، سه کیلومتر موج شکن، یک هزار و ۷۰۰ متر اسکله ایجاد شده که ظرفیت پهلوگیری کشتی های اقیانوس پیما را دارد.
وی گفت: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به ساخت کریدور ورودی به بندر شهیدبهشتی با اعتبار ۱۸ میلیون دلار، تکمیل سیلوی ۱۰۰ هزار تنی، وجود ۳۵۰ هزار پسکرانه، ساخت انبار و خرید تجهیزات تخلیه و بارگیری کالای اساسی، فله، عمومی و مواد معدنی اشاره و افزود: خطوط لوله های نفتی نیز در حال کار است ۲۱ لوله نفتی احداث خواهد شد.وی با اشاره به اینکه موقعیت منحصر به فرد چابهار مزیت قابل توجهی است اما همت و تلاش همگان باید بر مزیت رقابتی بندر چابهار باشد، افزود: بندر چابهار یک بندر اقتصادی و رقابتی در منطقه است.
جایگاه ویژه بندر چابهار در مبادلات بینالمللی
عسکری نسب تأکید کرد: بخش عمده این شاخصها در حوزه فعالیتهای مدیریتی و چابکسازی فعالیتها از طریق همافزایی، هماهنگی و مشارکت تمام ارکان دولتی و بخش خصوصی امکانپذیر است. البته نباید در زمینه استفاده از تکنولوژیهای جدید در حوزه حملونقل هم غافل بود.وی بیان کرد: زیر ساختهای بندری دو تأثیر مهم بر اقتصاد کلان کشور دارند و جدای از ایجاد اشتغال مستقیم در فعالیتهای بندری، اشتغال و رشد اقتصادی این بخش و تأثیر آن بر رشد تولید ناخالص داخلی کشور مثبت خواهد بود و تأثیر دوم آن بر زنجیرۀ تأمین کالا خواهد بود.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: زیرساختهای مناسب بندری تأثیر مهمی بر قیمت تمام شده کالا خواهد داشت چرا که بخش عمدهای از قیمت تمام شده کالا، چه کالاهای تولیدی و چه کالاهای صادراتی و وارداتی، هزینه زنجیرۀ حملونقل و تأمین آن خواهد بود.
وی گفت: بندر چابهار در سواحل زیبای مَکُّران بعنوان یکی از بنادر مهم و تنها بندر اقیانوسی ایران و خارج از تنگه هرمز از موقعیت بسیار خوب راهبردی در یک چهار راه جهانی قرار گرفته که می تواند موجب توسعه تجارت و حمل ونقل جنوب شرق کشور شود.عسکری نسب افزود: بندر چابهار به دلیل موقعیت استراتژیک و دستیابی به آبهای آزاد بین المللی جایگاه ویژه ای در مبادلات ایران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس، حاشیه اقیانوس هند، کشورهای عضو آیورا و جابجایی کالا و مسافر به کشورهایی نظیر آسیای میانه و افغانستان دارد.
وی گفت: ۳۰ کیلومتر ریل و دسترسی بندر به ریل در حال انجام است و دسترسی مناسب به برق پایدار و اینترنت نیز برنامه ریزی شده است و یدک کش و جستجوی نجات دریایی آماده بوده و در حال خدمات رسانی هستند.
مدیرکل بنادر سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: هم اکنون با ساخت بسترسازی، ایجاد جاده کریدور، دیوارهای حایل شمالی و جنوبی، ساخت زیرگذر به سمت دریا بزرگ، نصب گاردریل ها و سیستم روشنایی و بسترسازی مسیر راه آهن، پروژه به پیشرفت ۹۵ درصدی رسیده که طی یک ماه آینده اتصال بندر شهید بهشتی به جاده اصلی مورد بهره برداری کامل قرار خواهد گرفت.
وی بیان کرد: این پروژه شامل ۶ لاین تندرو، ۲ خط ریل رفت و برگشت، ۲ لاین کندرو شمالی، چهار لاین کندرو جنوبی و همچنین زیرگذر بلوار صیاد و چهار کانال آبرو، با اعتباری بیش از ۱۸ میلیون دلار از اعتبارات درون سازمانی بنادر و دریانوردی کشور تامین شده و یکی از پروژههای مهم و راهبردی بوده که تاکنون در سطح استان اجرایی شده است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه نظام جمهوری اسلامی برای آماده سازی و افتتاح فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار بیش از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار سرمایه گذاری انجام داده و این بندر بهترین و کم هزینه ترین مسیر ترانزیت به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار موقعیت مناسبی برای حمل و نقل، ترانزیت و ترانشیپ(حمل و نقل دریایی) کالا دارد و ظرفیت بندر شهید بهشتی چابهار که پس از افتتاح فاز نخست به هشت و نیم میلیون تن رسیده پذیرای کشتیهای ۱۰۰ هزار تنی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.