شماره: 2527 / ۱۴۰۳ هشتم بهمن
تعداد بازدید : 0
اخبار
برگزاری نخستین جلسه اصلاح
نظام بنگاهداری با حضور پزشکیان
نخستین جلسه «اصلاح نظام بنگاهداری» بهریاست رئیسجمهور تشکیل شد.
نخستین جلسه «اصلاح نظام بنگاهداری» صبح یکشنبه بهریاست مسعود پزشکیان رئیسجمهور و با حضور وزیر و معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.
در این جلسه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مدیران این وزارتخانه، گزارشی از وضعیت شرکتهای زیرمجموعه ارائه کردند و خواستار ادغام برخی از این شرکتها در زنجیرههای مرتبط بودند.
پزشکیان ضمن استماع سخنان وزیر و معاونان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بر ضرورت بررسی بیشتر موضوع و نیز برگزاری جلسات دیگری با حضور اقتصاددانان آشنا با مسئله و سایر مسئولان ذیربط تأکید و خاطرنشان کرد: از نظر علمی زنجیرههای تولید شرکتها باید بهصورت واحد مدیریت شوند، اما با توجه به حساسیت موضوع لازم است جلساتی با حضور اقتصاددانان و کارشناسان برگزار شود و موضوع بهصورت دقیقتر به مشورت گذاشته شود.وی همچنین تصریح کرد: در صورت اجماع نظر کارشناسان و سایر مدیران مرتبط میتوان این موضوع را در جلسه سران سه قوه مطرح و در آنجا مصوبات لازم را اخذ کرد.
رئیسجمهور بر اخذ نظر سایر مدیران مرتبط در دولت در این زمینه نیز تأکید و اظهار کرد: در اینکه از مزرعه تا سفره را باید بهصورت واحد مدیریت کنیم، شکی نیست، اما وجود شرکتها در زیرمجموعه وزارتخانههای غیرمرتبط، مثل شرکتهای پتروشیمی و فولادی در وزارت رفاه، حساسیتهایی دارد که ایجاب میکند پس از دقت نظر و بررسی تمامی ابعاد، بهصورت کارشناسانه قدم برداریم.
دیدار وزیر خارجه با رئیس الوزرای
حکومت سرپرست افغانستان
وزیر امور خارجه در جریان سفر به افغانستان با رئیس الوزرای حکومت سرپرست افغانستان دیدار و گفتگو کرد.
«سید عباس عراقچی» ظهر دیروز در محل ارگ حکومتی کابل با «ملا محمدحسن اخند» رئیسالوزرا حکومت سرپرست افغانستان دیدار و درباره مهمترین موضوعات دو جانبه و منطقهای گفتوگو کرد.وزیر امور خارجه در ادامه رایزنیهای دیپلماتیک خود صبح دیروز با وزیر امور خارجه هیئت سرپرستی افغانستان دیدار کرد.
در این سفر مجموعه ای از موضوعات دوجانبه منطقهای و بینالملل مورد رایزنی و تبادل نظر قرار میگیرد.
اسماعیل بقائی، سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از عزیمت به کابل با اشاره به اهداف این سفر در حساب کاربری خود در شبکه ایکس نوشت: سفر عراقچی به کابل در چارچوب سیاست همسایگی و در راستای مأموریت ذاتی وزارت امور خارجه برای پیگیری منافع ملی کشورمان از طریق تعامل و چارهاندیشی در مورد علائق و نگرانیهای مشترک است. این سفر میتواند نقطه عطفی در بهرهگیری از پیوندهای فراوان دو ملت برای تأمین منافع متقابل دو کشور باشد.
در این سفر یکروزه که نخستین سفر وزیر خارجه به کابل از زمان حضور در این جایگاه است، طیفی از موضوعات و مباحث مورد علاقه یا نگرانی دو طرف مورد بحث و بررسی قرار می گیرد. در این سفر نمایندگان وزارتخانههای مختلف و یک هیئت اقتصادی و تجاری وزیر امور خارجه را همراهی خواهند کرد.
سید الحوثی: دشمنان از تحریمها
بهعنوان سلاح استفاده میکنند
رهبر انصارالله یمن اعلام کرد غرب و آمریکا با اعمال تحریمهای یکجانبه، از آن به عنوان سلاحی علیه کشورها و ملتها استفاده می کنند.
«سید عبدالملک الحوثی» رهبر انصار الله یمن روزیکشنبه در سخنانی به مناسبت سالگرد شهادت «سید حسین بدرالدین الحوثی» بنیانگذار جنبش انصارالله یمن، تحریم کالاهای آمریکایی و اسرائیلی را سلاحی مهم خواند و گفت: متجاوزان منابع کشورهای منطقه را غارت کرده و از ملتها به عنوان بازاری برای تولیداتشان و مصارفشان استفاده میکنند.وی تصریح کرد: متجاوزان در راستای سناریوی پروژه صهیونیسم حرکت میکنند که برای امت اسلام خطرناک است.رهبر انصار الله با تاکید بر اینکه دشمنان از تحریمهای اقتصادی به عنوان سلاحی علیه کشورها استفاده میکنند، تصریح کرد: امت باید با بر عهده گرفتن مسیولیت دینی خود در برابر استکبار و نفوذ آمریکا بایستد.
وی در ادامه با اشاره به حوادث ۱۱ سپتامبر گفت آمریکا با از این حادثه به عنوان بهانهای برای انجام اقدامات متجاوزانه خود علیه امت و محو هویت سوءاستفاده کرد.
وی در ادامه با اشاره به جنگ عربستان و برخی دیگر از کشوری منطقه با یمن تاکید کرد عربستان سعودی «همراه با حکومت دست نشانده خود در یمن و تحت حمایت و پشتیبانی آمریکا در حمله به یمن سهیم شد، ولی شکست خورد».
سید الحوثی تصریح کرد: دشمنان فجیع ترین جنایات را علیه ملت یمن مرتکب شدند و همه اسناد و مدارک موجود، گواه بر صدق این ادعاست.
پایان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۴
در مجمع تشخیص مصلحت
هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام بررسی اصلاحات صورت گرفته در مجلس درباره ایرادات هیئت عالی نظارت به «لایحه بودجه ۱۴۰۴» را به پایان رساند.
جلسه هیئت عالی نظارت که به ریاست آیتالله صادق آملی لاریجانی و با حضور اکثریت اعضاء، رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی، معاون بانک مرکزی و معاون سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، به بررسی اصلاحات صورت گرفته در مجلس در خصوص ایرادات هیئت عالی نظارت به «لایحه بودجه ۱۴۰۴» پرداخت.در این جلسه نماینده کمیسیون اقتصادی مجمع، موارد اصلاحی توسط مجلس برای رفع مغایرت، ابهام و عدم انطباق بودجه با سیاستهای کلی را بند به بند، قرائت کرد و اعضاء هیئت عالی نظارت به تبادل نظر پرداختند.
بر این اساس سه مورد از اصلاحات انجام شده از سوی مجلس شورای اسلامی در راستای رفع مغایرتها و عدم انطباقهای اعلامی هیئت عالی نظارت، مورد تایید هیئت قرار گرفت.
همچنین اعضای هیئت عالی نظارت به بقای عدم انطباق با سیاستهای کلی در سه موضوع «ایجاد ثبات در سطح عمومی قیمتها و تکرقمی کردن تورم طی پنج سال» و «شفافسازی و ضابطهمند نمودن درآمدها و هزینههای شرکت نفت و سایر شرکتهای دولتی در بودجه» و « بند ث تبصره (۱۵) در موضوع تسهیلات تکلیفی بانک مرکزی» رای دادند.
دیدار فرمانده کل سپاه
با خانواده سردار شهید پورهاشمی
فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به همراه سردار سرتیپ پاسدار ابوالقاسم شریفی مسئول ایثارگران سپاه با حضور در منزل سردار شهید کیومرث پورهاشمی با خانواده این شهید دیدار و گفتوگو کرد.سردار حسین سلامی در این دیدار گفت: سردار کیومرث پورهاشمی از فرماندهان بسیار برجسته و با سابقه درخشان در تمامی دورههای جهاد است. او از ابتدای عمر پاسداری تا دوران حضور مستشاریاش در سوریه و در تمام ماموریتهای سخت و خطرناک و موفقیتهای ما در عرصه جهاد مشارکت و نقش تعیینکننده داشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
پیگیری قالیباف درباره انتصاب غیرقانونی و کالا برگ
نمایندگان مجلس پس از یک هفته سرکشی به حوزههای انتخابیه این هفته جلسه علنی داشتند که قانون انتخابات شوراها را اصلاح و موضوع کالا برگ الکترونیک را پیگیری کردند.
نمایندگان مجلس پس از یک هفته سرکشی به حوزههای انتخابیه دیروز جلسه علنی داشتند که به ریاست محمدباقر قالیباف و با حضور اکثریت نمایندگان برگزار شد و ادامه بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا در دستورکار نمایندگان قرار داشت.
طرح اختلافات داخلی در خارج تضعیف یکپارچگی ملت است
در ابتدای این جلسه، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود با اشاره به اینکه افزایش بیرویه قیمتها بیش از گذشته ضرورت تخصیص کالابرگ الکترونیک به مردم برای کالاهای ضروری را ثابت کرد، افزود: با توجه به نظر مثبت رئیس جمهور و آماده بودن زیرساختهای فنی به وزرای مربوطه، تاکید میکنم که ارائه کالابرگ الکترونیک به مردم را در اولویت کاری خود قرار دهند و زمینه اجرایی شدن این قانون را پیش از آغاز ماه مبارک رمضان فراهم کنند تا تلاطمهای قیمتها باعث نگرانی جامعه نشده و برای قاطبه مردم یک آرامش معیشتی ایجاد شود.
همچنین رئیس مجلس گفت: افرادی که بهنحوی کارگزار نظام محسوب میشوند، باید در اظهارنظرهای خود دقت کنند تا پیامی که به دشمن منتقل میشود منافع ملی را به خطر نیندازد، طرح مسائل و اختلافات داخلی در محیطهای بینالمللی تضعیف یکپارچگی ملت ایران محسوب میشود.
مجلس با تمدید 6 ماهه دوره ششم شوراها موافقت کرد
بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا اولین دستورکار نمایندگان در این جلسه بود که با تصویب ماده 20 مکرر این قانون، شرایط فهرستها و عضویت نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهرهای با جمعیت بیشتر از 500 هزار نفر مشخص شد.
در ادامه نمایندگان همچنین پیشنهاد حجت الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم تهران مبنی بر تمدید یک ساله دوره ششم شوراها با 117 رای مخالف، 106 رای موافق و 10 رای ممتنع مخالفت کردند.
سپس پیشنهاد مالک شریعتی نماینده تهران برای تمدید 6 ماهه دوره فعلی شوراهای اسلامی شهر و روستاها مورد بررسی قرار گرفت که با 136 رای موافق، 100 رای مخالف و 3 رای ممتنع از مجموع 243 نماینده حاضر در مجلس به تصویب نمایندگان رسید.
در نهایت طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی «دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا و شهرداران و دهیاران منتخب آنها در 23 دی ماه 1404 خاتمه یافته و دوره هفتم این شورا و منتخبین آنها از 24 دی ماه 1404 آغاز میشود.»
پس از بررسی پیشنهاد دیگری از سوی مجتبی یوسفی نماینده مردم اهواز مبنی بر الحاق یک ماده به قانون اصلاح انتخابات شوراها، نمایندگان مجلس تعیین هرگونه شرایط و شاخص احراز تصدی سمت شهردار در چارچوبی غیر از آیین نامه مصوبه وزیران نظیر دستورالعمل، بخشنامه، ابلاغیه و امثالهم را ممنوع کردند.
در ادامه بررسی طرح اصلاح مفادی از قانون انتخابات شوراهای شهر وروستا ، مواد 20 مکرر 2 و 3 تصویب شد که بر اساس آن تمهیدات و سازوکاری برای برگزاری انتخابات شوراها به صورت تناسبی پیشبینی شد.
13 کالای اساسی نباید مجددا در سال افزایش یابند
در ادامه این جلسه و در بخش تذکرات نمایندگان قالیباف در پاسخ به تذکر حجت الاسلام محمد سبزی در رابطه با وضعیت اقتصادی مردم ، به مصوبه مجلس درباره اجرای طرح کالا برگ الکترونیکی اشاره و تاکید کرد: حتماً کالابرگ الکترونیکی میتواند فشار را از روی خانوادهها به ویژه اقشار دهک پایین جامعه بردارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اجرای کالابرگ الکترونیکی که در قانون برنامه هفتم و بودجه آمده است تاکید کرد که این طرح باید در ماه مبارک رمضان اجرا شود.
درخواست نماینده مجلس برای ارجاع استیضاح همتی به کمیسیون مربوطه
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در این جلسه ، در تذکر شفاهی خود با استناد به ماده 16 آییننامه داخلی مجلس، خطاب به هیئت رئیسه گفت: ما بر اساس ماده 221 آییننامه، طرح استیضاح وزیر امور اقتصادی و دارایی را ارائه دادیم. این طرح در تاریخ 16 دیماه به هیئت رئیسه ارجاع شده و بر اساس این ماده، هیئت رئیسه موظف است بلافاصله طرح استیضاح را به کمیسیون تخصصی ذیربط ارجاع کند.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: برابر آییننامه داخلی مجلس و سوگندی که هیأت رئیسه مبنی بر رعایت اصل بیطرفی یاد کرده است، باید در این مورد اقدام شود و طرح استیضاح آقای همتی به کمیسیون تخصصی مربوطه ارجاع شود. در این زمینه هیچ قید و حاشیه اضافهای ایجاد نشود.
محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این درخواست گفت: من این موضوع را پیگیری میکنم و حتماً طبق قانون ارجاع داده میشود.
عملکرد دولتها در قبال بخش خصوصی زیر ذرهبین مجلس
همچنین در ادامه این جلسه و در جریان تذکر سلمان اسحاقی درباره عملکرد دولتها در ارتباط با حمایت از بخش خصوصی نیکزاد نایب رئیس مجلس به کمیسیون اقتصادی پارلمان ماموریت داد تا عملکرد دولتها در قبال حمایت از بخش خصوصی را مورد بررسی قرار دهند و گزارش آن را به جلسه علنی ارائه دهند.
رئیس مجلس خواستار پیگیری انتصابات غیرقانونی در دولت شد
در پایان این جلسه در این جلسه همچنین حجت الاسلام حمید رسایی با استناد به ماده 22 آیین نامه داخلی مجلس، خواستار ورود قوه قضائیه به موضوع انتصابات غیرقانونی شد و افزود: دولت نه تنها فردی را در جایگاهی غیرقانونی نگه داشته، بلکه او را به سفرهای خارجی نیز اعزام کرده است. در این سفرها، مواضع عجیبی اتخاذ شده که برای مجلس شفاف نیست. به عنوان مثال، در نشست داووس، وزیر اسبق امور خارجه با 6 اندیشکده دیدار کرده، اما محتوای این جلسات و هویت شرکتکنندگان برای مجلس مشخص نیست.
وی ادامه داد: چرا رئیس قوه قضائیه دستور نمیدهد تا قانون نحوه انتصاب اجرا شود؟ اگر این موضوع در اختیار وزیر باشد، ما با استیضاح وزیر موضوع را مشخص میکنیم، اما در این مورد قوه قضائیه باید ورود کند.
رسایی همچنین به ماده 234 قانون اساسی اشاره کرد و گفت: ما درخواست اعمال این ماده را در مورد رئیس جمهور داشتیم، اما مجلس برای همراهی با دولت، از دیوان عدالت اداری خواست تا به موضوع رسیدگی کند. با این حال، حتی اگر رأیگیری در صحن مجلس انجام شود، اقدامی صورت نمیگیرد، چرا که در مورد وزیر راه و شهرسازی نیز رأی مجلس اجرایی نشده است.
وی تصریح کرد: رئیس مجلس باید از حقوق مجلس دفاع کند و از رئیس قوه قضائیه بخواهد تا با اعمال قانون، به موضوع انتصابات غیرقانونی رسیدگی کند. دستگاه قضایی برای ورود به این موضوع نیازی به شاکی خصوصی ندارد و قانون به صراحت به این موضوع اشاره کرده است.
بنابراین گزارش، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به تذکر نماینده تهران، از معاونت نظارت مجلس خواست تا موضوع را پیگیری کند و دیوان عدالت اداری و سازمان بازرسی نیز به این موضوع رسیدگی کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
عارف: پیام واحد قوای سهگانه حل مشکلات اقتصادی مردم است
معاون اول رئیسجمهور گفت: در نظام جمهوری اسلامی افراد با دیدگاهها و سلایق مختلف، کنار یکدیگر جمع میشوند، اما پیام و برآیند واحد مسئولان در سه قوه رشد و اعتلای کشور و همچنین حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.
محمدرضا عارف صبح یکشنبه در جلسه مشترک معاونان اول سران قوا با اشاره به اینکه اساس برگزاری این نشست با توجه به مراسمهای دهه مبارک فجر، انسجام و وفاق است، تصریح کرد: مردم رفتار مسئولان را الگو قرار میدهند و باید با برگزاری شکوهمند راهپیمایی ۲۲ بهمن و مراسمهای این دهه موضع وفاق در بخشهای مختلف حاکمیت منعکس شود.
معاون اول رئیسجمهور افزود: در نظام جمهوری اسلامی افراد با دیدگاهها و سلایق مختلف، کنار یکدیگر جمع میشوند، اما پیام و برآیند واحد مسئولان در سه قوه رشد و اعتلای کشور و همچنین حل مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم است.
وی با اشاره به بازدید دو ساعت مقام معظم رهبری از نمایشگاه پیشگامان پیشرفت و نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» گفت: دستاوردهای بخش خصوصی در نمایشگاه پیشگامان پیشرفت به نمایش گذاشته شده و حضور تمام مسئولان ارشد در این نمایشگاه نشانه عزم و علاقه جدی حاکمیت به واگذاری اقتصاد به بخش خصوصی و همچنین اداره امور کشور به مردم است که باید در ایام الله دهه مبارک فجر پیشرفتهای بخش خصوصی در طول ۴۰ سال گذشته و حمایت سران کشور از فعالان اقتصادی و کارآفرینان به منصه ظهور برسد.
همچنین حجتالاسلام والمسلمین حمزه خلیلی؛ معاون اول قوه قضائیه در این نشست با اشاره به اینکه امروز شاهد پشتوانه قوی مشارکت قوا برای پیشرفت اهداف کشور در یک فضای همدلانه و همگرایانه هستیم، تاکید کرد: در ایام الله دهه مبارک فجر پایبندی تمام سران سیاسی کشور به آرمانهای وحدت آفرین بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی به جامعه نشان داده میشود.
استاد اقتصاد در گفت و گو با «اخبار صنعت»؛
نرخ ارز وارداتی به زیان مردم و به نفع افزایش قیمت ها تمام شد
عضو هیئت علمی دانشگاه چمران و استاد اقتصاد گفت: با توجه به اینکه هشتاد درصد واردات کشور شامل کالای واسطه ای و سرمایه ای می شود افزایش نرخ ارز این بار به اسم سامانه ارز توافقی به زیان مردم و گران تمام شدن قیمت نهایی تولید است. متاسفانه در این میان به مردمی که حقوق و دستمزد آنها اضافه نشده و هیچ سنخیتی با نرخ تورم ندارد توجه نشده لذا خواسته یا ناخواسته به تورم بیشتر دامن زده شده است.
مرتضی افقه اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران در گفت و گو با اخبار صنعت در خصوص مسائل مرتبط با افزایش نرخ ارز و تبعات این روند که منجر به بالا رفتن قیمت کالاها و خدمات و باقی ماندن اثرات انتظارات تورمی شده با هشدار به مسوولین امر گفت: یکی از موضوعاتی که در طول سال های اخیر عامل افزایش نرخ ارز بوده دستورهای برخی برای آزاد سازی نرخ ارز است بدون توجه به این نکته مهم که اقتصاد ایران در شرایط تورمی است و تاب و توان افزایش نرخ ارز را ندارد.
وی در این باره گفت: مسوولین و برخی اقتصاددانانی که از اصول اولیه اقتصاد مطلع نیستند با تجویزهای اینچنینی فشار معیشتی بسیاری بر جامعه تحمیل کرده اند لذا مدام با نسخه هایی که کمترین توجهی به وضعیت اقتصادی مردم و معیشت اقشار آسیب پذیر جامعه را ندارد خواهان آزاد سازی نرخ ارز هستند.
این کارشناس اقتصادی گفت: به نظر می رسد آزاد سازی نرخ ارز بیشتر تلاشی برای برخورداری بنگاه هایی باشد که از منافع سوخت و انرژی بسیار ارزان دولت آن هم به نام صادرات استفاده می کنند در حالی که انرژی و سوبسیدی که تولید کننده می گیرد فقط خاص مردم ایران است نه مصرف کننده خارجی یا خود او.
عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز بیان داشت: به نظر می رسد آزاد سازی قیمت و عرضه ارز در سامانه تجاری ارز برای صادر کننده ای که سوخت و یارانه در تولید کالا و فرآورده اش دریافت کرده به زیان جامعه و به نفع آنها تمام می شود، زیرا پتروشیمی ها و فولادی ها و سایر بنگاه های بزرگ ضمن اینکه از گاز، انرژی و مواد اولیه رانتی استفاده می کنند محصولات و فرآورده های خود را با نرخ ارز آزاد به فروش می رسانند یعنی دو مدل رانت برای آنها تعریف شده در حالی که جامعه زیر بار فشار تبعات گرانی دلار بیش از پیش درحال خمیده شدن است.
مرتضی افقه خاطر نشان کرد: ارز توافقی یا ارز تجاری تفاوتی با ارز نیما ندارد، به عبارت دیگر ارز نیما این بار در سامانه ارز تجاری با قیمشت نزدیک به بازار آزاد عر ضه می شود پس این روند به نفع این بنگاه ها تمام شده است.
وی در این باره تصریح نمود: بانک مرکزی گمان می کند با افزایش نرخ ارز در بازار تجاری ارز صادر کننده به دلیل بالا رفتن نرخ ارز نسبت به عرضه ارز خود به کشور ترغیب می شود در حالی که این موضوع آنگونه که بانک مرکزی هدف گذاری کرده محقق نمی شود.
وی افزود: بانک مرکزی براین باور است که از این طریق یعنی عرضه بیشتر ارز می تواند افزایش نرخ ارز را در بازار متوقف کند در حالی که شاهدیم نرخ ارز بازار آزاد همواره چند گام جلوتر از نرخ ارز در بازار تجاری است و این روند به زیان مردم تمام شده است.
مرتضی افقه گفت: وقتی ارز در سامانه تجاری با نرخ بیشتری به وارد کننده فروخته شود وارد کننده نیز کالا، نهاده و مواد اولیه را با نرخ های بیشتری خریداری و وارد کشور می کند. با توجه به اینکه هشتاد درصد واردات کشور شامل کالای واسطه ای و سرمایه ای می شود افزایش نرخ ارز این بار به اسم سامانه ارز توافقی به زیان مردم و گران تمام شدن قیمت نهایی تولید است. متاسفانه در این میان به مردمی که حقوق و دستمزد آنها اضافه نشده و هیچ سنخیتی با نرخ تورم ندارد توجه نشده لذا خواسته یا ناخواسته به تورم بیشتر دامن زده شده است.
اهداف سرمایه گذاران
ادامه از صفحه اول
یکی از مشکلات اصلی، قوانین و مقررات پیچیده و گاهی متناقض است که سرمایهگذاران خارجی را با ابهامات زیادی روبهرو میکند. تغییرات مکرر در قوانین اقتصادی، مانند نرخهای مالیاتی و تعرفهها، برنامهریزی بلندمدت را دشوار کرده و اعتماد سرمایهگذاران را کاهش میدهد. از سوی دیگر، نبود یک سیستم قضایی سریع و مؤثر برای حل اختلافات تجاری نیز یک مانع بزرگ به شمار میآید. تحریمهای بینالمللی بهویژه از سوی ایالات متحده، یکی از بزرگترین موانع در مسیر جذب سرمایه خارجی است. محدودیتهای بانکی و مالی ناشی از تحریمها، انتقال ارز و ارتباط با سیستمهای بانکی بینالمللی را تقریباً غیرممکن کرده است. بسیاری از شرکتهای خارجی نیز به دلیل ترس از جریمههای سنگین، از ورود به بازار ایران صرف نظر میکنند. این مسائل باعث شدهاند که ایران از بخش عمدهای از پتانسیل سرمایهگذاری خود محروم شود.
اقتصاد داخلی ایران نیز با چالشهای متعددی روبهرو است که بر جذابیت سرمایهگذاری تأثیر منفی میگذارد. نرخ تورم بالا، نوسانات شدید ارز و عدم پایداری سیاستهای اقتصادی از جمله این چالشها هستند. این عوامل هزینههای تولید و عملیات را افزایش داده و ریسک سرمایهگذاری را بالا میبرد. همچنین بسیاری از صنایع داخلی با مشکلات بهرهوری و ضعف در مدیریت منابع روبهرو هستند که این امر میتواند بازده سرمایهگذاری را کاهش دهد.
زیرساختهای کشور نیز نیاز به بهبود جدی دارند. اگرچه پروژههایی در زمینه توسعه حملونقل و انرژی انجام شده است، اما هنوز بسیاری از مناطق صنعتی ایران فاقد زیرساختهای لازم برای سرمایهگذاری گسترده هستند. فرآیندهای طولانی و پیچیده گمرکی و هزینههای بالای لجستیک نیز موانع دیگری هستند که سرمایهگذاران خارجی با آن روبهرو میشوند.
سرمایه گذاری خارجی به دلیل فقدان منابع مالی داخلی یا عدم کارآمدی آن در کشورهای در حال توسعه موتور محرکه توسعه اقتصادی واجتماعی این جوامع به شمار می آید. شرایط کنونی اقتصاد ایران نیز جذب منابع مالی خارجی را ضروری ساخته است.طی سالهای اخیر، در کنار و همراه با جهانی شدن اقتصاد و تجارت، بررسی ریسک سیاسی نیز اهمیت روزافزون یافته است. سرمایهگذاران خارجی و همچنین دولتها در کشورهای میزبان به این بررسی توجهی خاص نشان میدهند. برای دولتها، علت اصلی و اساسی بررسی زمینههای ریسک سیاسی، این است که موفقیت خویش را در طلب سرمایه خارجی، تضمین و در صورت امکان با هزینه کمتری شرکتهای فراملیتی را به سرمایهگذاری در کشور خود تشویق کنند.
می توان به آثار مثبت و کیفیت بالاتر سرمایه گذاری خارجی به دلیل توام بودن با انتقال تکنولوژی و دانش فنی، د اختیار داشتن بازار فروش به مراتب وسیعتر و مدیریت کارآمدتر اشاره کرد. متداواترین نوع سرمایه گذاری مستقیم خارجی، سرمایه گذاری مشترک است که در آن سرمایه گذاری مختلط با مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی و به تناسب قرار داد به وجود می آید و هر دو طرف در میزان هزینه های سرمایه گذاری و منافع حاصل از آن با توجه به تناسب موجود سهیم هستند. به کارگیری سرمایه گذاری خارجی به جز هدف تامین مالی سرمایه با هدفهای دیگر نیز صورت می گیرد. ارتقای بهره وری، توسعه مهارت و مدیریت برای ارتقای توان کیفی نیروی کار داخلی، توسعه بازارهای صادراتی، افزایش استاندارد تولیدات داخلی و حرکت به سوی اقتصاد بازار، از دیگر اهداف جذب سرمایه گذاری خارجی است. در این راستا بر دولتها است که به ظهور و پویایی صنایع و کارآفرینان داخلی بری جلب مشارکت شرکای خارجی به عنوان سرمایه گذاری یا عرضه کننده فناوری کمک کنند.
حمایت از معیشت مردم را باید به رونق اقتصادی گره زد نه به اعطای یارانه و کالا برگ
علی اکبر لبافی-کارشناس بازار کار و کارگری: طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی مواد 2 و 3 بهبود محیط کسب و کار وماده 24 و ماده 30 این قانون، قانونگذار بر این موضوع تاکید دارد هر تصمیم اقتصادی که قرار است از سوی دولت یا مجلس گرفته شود باید به اطلاع مردم برسد اما متاسفانه همچون سالهای گذشته ودولتهای گذشته شاهد هستیم مسوولین با مردم سخن نمی گویند و نظرسنجی و اطلاع رسانی را در دستور کار خود قرار نداده اند.
با اینکه اعطای کالا برگ به مردم خوب است و افزایش کالاها قطعا مطلوب اما مشخص شدن این موضوع که کالا برگ به کدام گروه ها داده می شود بسیار حائز اهمیت است. ضمن اینکه دولت باید اقلامی که قرار است در بین مردم توزیع شود را مشخص کند.
این موضوع نیز باید مشخص شود که آیا کالاهای اساسی به عموم مردم جامعه داده می شود یا اینکه فقط از سوی نهادهای حمایتی به اقشار ضعیف و دهک های پایین درآمدی اختصاص می یابد.
دولت باید منابع مالی که قرار است به اتکای آنها کالا برگ به دهک های پایین جامعه داده شود را مشخص کند، ضمن اینکه شفاف سازی در خصوص پایداریا ناپایدار بودن منابع مالی این طرح نیز یکی از وظایف دولت در قبال مردم است که باید محقق کند.
هر چند حمایت کالایی از مردم خوب است اما باید راهکارهای دیگری به دور از حمایت یارانه ای برای بهبود وضعیت معیشتی جامعه داشته باشیم مثل بازگشت رونق به اقتصاد وتولید، ایجاد اشتغال، افزایش درآمد و رفاه آحاد جامعه.
تثبیت نرخ ارز، کاهش نرخ طلا، لغو تحریم ها، زمینه سازی برای افزایش سرمایه گذاری خارجی و داخلی و تقویت ریال و توسعه زیر ساخت های صنعتی و اقتصادی بهترین راهکارهای حمایت از اقتصاد و معیشت مردم است. در این صورت است که کسب وکارهای جدید ایجاد می شوند و درآمدها افزوده می شود بدون اینکه نیاز به حمایت معیشتی دولت از آحاد مختلف جامعه باشد و دولت متحمل هزینه های سنگین تامین مالی چنین طرح هایی شود.
تا زمانی که زیر ساخت های اقتصاد توسعه نیابند و طلا و دلار که بر سایر نرخ های جامعه اثرگذارند ثبات قیمتی را برای ماه های متوالی لمس نکنند شاید در مدت زمانی بتوان از معیشت مردم حمایت کرد اما دولت در شرایطی که خود کسری بودجه دارد نمی تواند به این مدل حمایت از مردم برای همیشه ادامه دهد و معیشت اقشار ضعیف جامعه را بهبود دهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.