شماره: 2557 / ۱۴۰۳ بيست و دوم اسفند

تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر کار: افزایش حداقل دستمزد کارگران نزدیک به تورم خواهد بود
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تعیین حداقل مزد ۱۴۰۴ نزدیک نرخ تورم خواهد بود و نرخ تورم را هم باید مرکز آمار ایران اعلام کند.احمد میدری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تعیین حداقل مزد ۱۴۰۴ جامعه کارگری گفت: سعی میکنیم مزد را به گونهای تعیین کنیم که کارگران به سمت کارهای غیررسمی حرکت نکنند.
وی افزود: ماندگاری نیروی کار در محیطهای کارگری یکی از علایق کارفرماها است.میدری با بیان اینکه کارگران هم بر اساس درکی که از شرایط کنونی دارند خواهان حفظ حقوقشان در این شرایط هستند، اظهار کرد: من فکر میکنم بتوانیم توافق خوبی بین نمایندگان کارگری و کارفرمایی را شاهد باشیم. دولت نیز حامی امری خواهد بود که بر اساس توافق بین شرکای اجتماعی کارگری و کارفرمایی صورت گرفته باشد.
وزیر کار تاکید کرد: تعیین حداقل مزد ۱۴۰۴ نزدیک نرخ تورم خواهد بود و نرخ تورم را نیز باید مرکز آمار ایران اعلام کند.
میدری در پایان عنوان کرد: ما هم در جلسه شورای عالی کار میگوئیم که نرخ تورم بر اساس آن چیزی باشد که مرکز آمار تا پایان سال اعلام میکند.
۱۰ درصد برنج وارداتی از استان مبدا ترخیص نمیشود
دبیر انجمن واردکنندگان برنج، گفت: بر اساس تصمیمات انجام شده در استان سیستان و بلوچستان عنوان میشود ۱۰ درصد بار به دلیل نیاز مصرف استان اجازه ترخیص و بارگیری ندارد.
واردات برنج بر اساس نیاز بازار در روزهای پایانی سال در حال انجام است. آخرین ثبت سفارش انجام شده مربوط ۳۰ بهمن ۱۴۰۳ است. مجیدرضا خاکی، دبیر انجمن واردکنندگان برنج درباره واردات برنج به خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر محمولههای برنج وارداتی از دو مسیر بندر عباس و سیستان وارد کشور میشود.
وی افزود: برنج وارداتی از مسیر سیستان از دو گمرک زاهدان و چابهار انجام میشود.وی در خصوص ترخیص و توزیع این محمولهها، گفت: بر اساس تصمیمات انجام شده در استان سیستان و بلوچستان عنوان میشود ۱۰ درصد بار به دلیل نیاز مصرف استان اجازه ترخیص و بارگیری ندارد.
وی توضیح داد: برخی از واردکنندگان، بار را پیش فروش کرده و این برخورد موجب ضرر و زیان آنها میشود. ضمن این که برنج وارداتی از طریق سیستان مربوط به برنج پاکستانی بوده که برخی از واریتههای آن در این استان مصرف ندارد. از سوی دیگر به دلیل عدم معرفی مشتری و دموراژ هزینه انبارداری واردکننده افزایش مییابد.
دبیر انجمن واردکنندگان برنج با اشاره به مصوبه تنظیم بازار گفت: بر اساس این مصوبه که به استانها هم ابلاغ شده است باید تمام محموله برنج ترخیص شود اما به این مصوبه تمکین نمیشود.
گفتنی است، بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی سامانه ثبت سفارش برای واردات برنج ۲۷ اسفند ماه ۱۴۰۳ باز میشود تا بازار بهار این محصول پرمصرف داخلی تأمین شود.
مصوبه ستاد تنظیم بازار از اینجا قابل مشاهده است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
اخبار
شتاب در صدور پروانههای نهضت ملی مسکن
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از تسریع روند صدور پروانههای ساختمانی در پروژههای نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: هدفگذاری شده تا پایان فروردینماه، تعداد پروانهها به حد مطلوبی برسد.
شهرام ملکی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید از روند پرشتاب صدور پروانههای ساختمانی در پروژههای نهضت ملی مسکن خبر داد و گفت: با برنامهریزیهای انجامشده، این روند سرعت گرفته و هدفگذاری شده است که تا پایان فروردینماه، تعداد پروانههای صادرشده به حد مطلوبی برسد.
وی افزود: صدور سریعتر پروانههای ساخت، یکی از گامهای کلیدی در تسریع روند اجرای پروژههای مسکن است. این فرآیند باید به طور مستمر در سطح شهرهای جدید نظارت شده و گزارشهای هفتگی آن به شرکت عمران شهرهای جدید ارسال شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین بر لزوم همزمانسازی سایر اقدامات اجرایی با صدور پروانهها اشاره کرد و گفت: در کنار این مسئله، قراردادهای مشارکت مدنی نیز باید به سرعت تنظیم شود تا هیچگونه وقفهای در روند ساختوساز ایجاد نشود.
مالکی در ادامه با اشاره به حمایتهای مالی از این پروژهها بیان کرد: بانک مرکزی با مساعدت در تأمین منابع مالی و پرداخت تسهیلات مصوب، نقش مهمی در پیشبرد پروژههای نهضت ملی مسکن دارد.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در پایان گفت: طبق برنامهریزی وزارت راه و شهرسازی، از سال آینده افتتاح واحدهای این طرح بهصورت ماهیانه انجام خواهد شد. با توجه به سرعت بالای صدور پروانهها و رفع موانع اداری، انتظار میرود که شهرهای جدید سهم قابلتوجهی در تحویل این واحدها داشته باشند.
راه اندازی قطار ۵ ستاره
در مسیر کرمانشاه - مشهد
مدیرعامل راهآهن از راهاندازی قطار پنج ستاره در مسیر کرمانشاه - مشهد خبر داد و گفت: تعداد قطارهای ۵ ستاره به ۲۲ رام در ۸ مسیر ریلی افزایش یافت.
جبارعلی ذاکری مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران از راهاندازی قطار پنج ستاره در مسیر کرمانشاه - مشهد خبر داد و گفت: تعداد قطارهای ۵ ستاره به ۲۲ رام در ۸ مسیر ریلی افزایش یافت.
وی با اشاره به راهاندازی قطار ۵ ستاره کرمانشاه - تهران، تاکید کرد: این قطار هم به صورت مستقیم از کرمانشاه به مشهد و هم از کرمانشاه به تهران و سپس به مشهد سیر میکند و قطار ۵ ستاره کرمانشاه - تهران شامل ۱۱ واگن است و ۴۴۰ نفر مسافر در این مسیر جابهجا میشوند.
ذاکری از اهتمام راهآهن برای افزایش سرعت قطار در این محور خبر داد و با اشاره به تسریع در رفع نواقص مسیر ریلی از سوی شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، گفت: امیدواریم آماده به کاری قطارهای مسافری را برای مراسم اربعین افزایش دهیم.
گفتنی است؛ با دستور مدیرعامل راهآهن، سوت قطار ۵ ستاره (فدک) کرمانشاه - مشهد در ایستگاه کرمانشاه طنینانداز شد و این قطار حرکت خود را آغاز کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
رئیس اتاق ایران: واگذاریها به سمت خصوصیسازی واقعی پیش برود
رئیس اتاق ایران با تاکید بر اینکه رویکرد در واگذاریها باید اصلاح شود، گفت: انتظار میرود رویکرد واگذاریها به سمت خصوصیسازی واقعی پیش برود.
صنایع ، معادن و کشاورزی ایران، صمد حسنزاده در نشست با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی که در محل اتاق ایران برگزار شد، با اشاره به حضور در جلسات هیات واگذاری در وزارت امور اقتصادی و دارایی طی دو سال اخیر، افزود: رویکرد در واگذاریها باید اصلاح شود، انتظار میرود رویکرد واگذاریها به سمت خصوصیسازی واقعی پیش برود؛ این درحالیست که تمرکز واگذاریها بر اموری نظیر رد دیون قرار دارد.
رئیس اتاق ایران با اعلام آمادگی بخش خصوصی برای مشارکت جدی در واگذاریها، گفت: اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران آمادگی دارد در واگذاری واحدهای تولیدی که به دلیل مدیریتهای ناصحیح، زیانده شدهاند، کمک کند.
وی تصریح کرد: مدیران بخش خصوصی از بهترینهای مدیریتی در کشور هستند و حداقل در کسبوکار خودشان آزمون خود را پس دادهاند. بنابراین برای پشت سر گذاشتن مشکلات اقتصادی در کشور نیاز داریم که به تجربههای مدیران بخش خصوصی اعتماد کنیم. مدیران و سرمایهگذاران شایستهای داریم که میتوانند مسائل و مشکلات را حل کنند.
حسن زاده حل چالش مسکن در سطح جامعه نیز پیشنهاد داد: برای پیمانکاران و انبوهسازان که قصد ساخت مسکن دارند باید سازوکاری طراحی شود تا هزینههای مترتب بر آن نظیر هزینههای عوارض پروانه ساختمان و هزینههای نظام مهندسی که یکی از سنگینترین هزینهها شده است، تعدیل شود و انبوهسازان بتوانند در شرایط آسانتر، در زمینه حل مسئله مسکن مردم مشارکت کنند.
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران به شرایط اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: مشکلات کشور به گونهای است که باید به صورت تماموقت تلاش کنیم و گره از کار صنعتگران برداریم.
حسنزاده، احیای اعتماد در فضای اقتصادی کشور را گامی مهم در بهبود وضعیت اقتصادی عنوان کرد و گفت: طبق تجربههای گذشته هرگاه نرخ ارز و طلا بالا میرفت، بورس هم پیشرفت میکرد؛ اما امروز این روند برعکس شده است. این نشانگر بیاعتمادیها و بیانگر ناخوشی اقتصاد است.
بنا براین گزارش، تغییر رویکرد در سیاستهای ارزی و رسیدگی به وضعیت تأمین سوخت و انرژی واحدهای تولیدی، از دیگر محورهای نشست هیاترئیسه و روسای کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران با اعضای کمیسیون صنایع مجلس بود.
در نشست هیات رئیسه و جمعی از روسا و اعضای کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره وضعیت واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی، لزوم حذف شکاف در نرخ ارز، تغییر رویکرد در سیاستهای ارزی و رسیدگی به وضعیت تأمین سوخت و انرژی واحدهای تولیدی صحبت شد.
محمدرضا بهرامن نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به شرایط اقتصادی ایران و ضرورت اتحاد بین مجلس و بخش خصوصی برای رفع چالشها و مشکلات اقتصادی، گفت: تعامل و گفتوگو بین فعالان اقتصادی که از نزدیک با مشکلات و نواقص دستوپنجه نرم میکنند و نمایندگان مجلس، یک امر ضروری است و باید افزایش پیدا کند.
کیوان کاشفی، عضو هیات رئیسه اتاق ایران گفت: نمایندگان مجلس از نزدیک با تمام چالشهای اقتصادی آشنا هستند و درباره بحران انرژی، تداوم قطعیهای برق و گاز و به دنبال آن بحران نیروی کار اطلاع دارند. بدون شک در وضعیت حاکم باید به سمت گشایشهایی برویم؛ ولی رویکردها متفاوت است.
وی ادامه داد: بسته حمایتی برای صنایع و مقابله با قطع انرژی از طرف دولت منتشر شده است که راهکار مناسبی محسوب نمیشود در واقع باید این گونه گفت که محیط کسبوکار کشور بر اساس واقعیتهای اقتصادی برنامهریزی نمیشود. افق پیشروی واحدهای تولیدی به ویژه در بخش تأمین انرژی چندان روشن و امیدبخش نیست.
عضو هیاترئیسه اتاق ایران تعاملات و مذاکرات در راستای حل چالشها را بین فعالان اقتصادی و نمایندگان مجلس، قدمی مؤثر ارزیابی کرد.
محمدرضا رمضانی، معاون امور مجلس اتاق ایران از سطح روابط فعال اعضای کمیسیون صنعت مجلس با کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران اظهار امیدواری کرد در راستای افزایش تعاملات سازنده با هدف رفع چالشها بتوان به بهبود شرایط اقتصادی کشور کمک کرد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
اخبار
معاون وزیر صمت:
بهبود معیشت مردم در گرو تقویت تولید داخلی است
معاون وزیر صمت گفت: برای بهبود معیشت مردم باید در پی تداوم تولید و تقویت تولید داخلی باشیم که در این صورت حقوق و دستمزد مناسبی به کارگران داده خواهد شد.
ابراهیم شیخ با بیان اینکه امسال در کنار تحریم، با محدودیت انرژی هم مواجه بودیم، اظهار کرد: این عوامل سبب شد صنایع در زمان تولید با محدودیتهایی مواجه شوند. همین امر سبب شد برنامه جبرانی تولید تنظیم شود که از ۱۵ اسفند تا ۲۵ خرداد ماه اجرا خواهد شد؛ چراکه در این صد روز، با حداقل محدودیت منابع روبرو بودیم.
وی افزود: صنعت گران باید بتوانند فعالیت خود را به بهترین نحو احسن انجام دهند و لذا برنامه حمایت از تولید در دولت مطرح شد و به تصویب رسید. بر اساس این مصوبه اخیر برخی تعهدات بنگاهها و شرکتهای صنعتی نسبت به دستگاههای دولتی و خدمترسان و نیز خدمات عمومی و تعویق پرداخت تسهیلات بانکی و تقسیط قبوض اخیر در پرداختِ تعهدات بیمه تأمین اجتماعی جزو برنامهها بود.
به گفته شیخ، صنعتگران باید بتوانند منابع مالی مناسبی در اختیار بگیرند و مواد اولیه خود را تأمین کنند و در فرایند تولید حداکثر بهرهبرداری را داشته باشند.
وی با بیان این که این اقدامات بهتازگی صورتگرفته ابراز امیدواری کرد: رویههای فوق تا حدی مشکلات صنعت گران کشور را بر طرف کند. ضمن اینکه اقدامات تکمیلی باید صورت گیرد. از جمله این اقدامات میتوان به تأمین منابع مالی بانکها اشاره کرد و از طرفی تأمین ارز برای واردات نهادهها و مواد اولیه صنعت باید صورت گیرد. تأمین انرژی اعم از برق و گاز هم باید اتفاق افتد.
شیخ تصریح کرد: پتروشیمیهای کشور به دلیل نبود خوراک در ماههای اخیر و افزایش قیمت آن با مشکلات جدی روبرو شدند و باید به حمایت از آن اقدام کنیم.
معاون وزیر صمت در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفتوگو با بیان اینکه نهادهای مختلف در نظام باید بهخوبی و به سرعت عمل کنند تا شاهد اشکال جدی و عدم انسجام دستگاههای اجرایی نباشیم، افزود: انسجام لازم باید توسط نهادهای حاکمیتی رخ دهد؛ ولی در حقیقت همه این اقدامات جای بهبود دارد.
شیخ خاطرنشان کرد: برای بهبود معیشت مردم باید در پی تداوم تولید و تقویت تولید داخلی باشیم؛ اگر تولید داخل رونق گیرد و صنعتگر توانمند شود، حقوق و دستمزد مناسبی به کارگران داده خواهد شد. این روند منجر به افزایش قدرت خرید خواهد شد و منتج به رفاه بیشتر مردم است و این راه اصولی و درست است و سایر کشورهای موفق دنیا نیز همین راه را پیمودهاند.
کارشناس اقتصادی: مشکلات اقتصادی را جدی بگیریم
یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه امروز برخی در دعاوی سیاسی و حزبی گرفتار هستند، در حالی که وفاق باید با نگاه به منافع ملی باشد و امروز باید مشکلات اقتصادی و پیامدهای آن را جدی گرفت.
وحید شقاقی با اشاره به چالشهای موجود در کشور و اثرات آن بر اقتصاد کشور و لزوم همگرایی برای عبور از چالشها اظهار کرد: امروز از دو حوزه عمده فشار سنگین به اقتصاد کشور وارد میشود. بخش اول مربوط به ناترازیهای سنگین و پیامدهای آن در اقتصاد ایران است. در حال حاضر حداقل نزدیک به هشت ناترازی از جمله، ناترازیهای بانکی، صندوقهای بازنشستگی، برق، گاز، بنزین، آب، فرونشست زمین و ناترازی در حساب سرمایه در اقتصاد کشور اثرگذار است و در سالهای آینده از منظر ناترازیها در شرایط سختی قرار خواهیم داشت و این در حالی است که این ناترازیها ترکیبی بوده و بر روی یکدیگر اثرگذار هستند.
وی افزود: باید یک تصویر روشن از واقعیت موجود وجود داشته باشد؛ چراکه بسیاری از این ناترازیها مربوط به امسال و یا سالهای گذشته نبوده و برخی حتی ریشههای چند دههای دارد. برای مثال ناترازی در حوزه برق از اولسط دهه ۱۳۸۰ شروع شد که ریشه آن به تصمیمات نامناسب و غلط، تحریمها، عدم اتکا به بخش خصوصی، قیمتگذاریهای دستوری و تعلل مدیران است که همگی باعث شد که به ناترازی در حوزه برق دامن زده شود.
این کارشناس اقتصادی خاطر نشان کرد: وقتی که به روند ظهور ناترازیها توجه میکنیم متوجه میشویم که بسیاری از مشکلات ریشه در گذشته و عدم حل آن طی زمان دارد. ناترازی آب ریشه در دهه ۵۰ دارد، ناترازی صندوقهای بازنشستگی ریشه در دهه ۷۰ دارد، ناترازی انرژی از دهه ۸۰ آغاز شد و چالشی مانند خروج سرمایه ریشه در دهه قبل یعنی دهه ۹۰ دارد.
شقاقی ادامه داد: برای رفت ناترازیها به سرمایهای نزدیک به ۵۰۰ میلیارد دلار نیاز داریم. در کنار این موضوع بحث فشار حداکثری نیز وجود دارد که اصلا موضوعی قابل نادیده گرفته شدن نیست. جنگ اقتصادی علیه کشور تازه آغاز شده و اگر در این میان به حال آن فکری نشود، پیامدهای پیچیدهای به همراه دارد. در فشار حداکثری میخواهند تمام شرکای ایران را از گردونه همکاری و تعامل اقتصادی با ایران خارج کنند و نباید از این موضوع و پیامد آن غافل ماند.
وی تصریح کرد: بدون شک مقابله با این مشکلات، کاهش آن و خنثی سازی جنگ اقتصادی و چالشهای ناترازیهای اثر گذار در اقتصاد کشور، نیازمند یک تیم و فرماندهی مقتدر است و با افراد معمولی نمیتوان این مسائل را مهار و کنترل کرد.
این استاد اقتصاد ادامه داد: با رفتن آقای همتی از وزارت اقتصاد، برخی نگرانیها در زمینه فرماندهی و میدریت شرایط اقتصادی کشور ایجاد شد، چراکه وی هم تجربه فشار حداکثری دور اول دولت ترامپ را داشت و هم در حوزه مدیریتی شخصی قاطع بود، البته که نمیتواند ادعا کرد که عملکرد وی بدون خطا بوده باشد، اما داشتن و یافتن افرادی که در شرایط سخت و جنگ اقتصادی در میانه میدان جنگ حضور داشته باشند، کار سخت و دشواری است.
شقاقی با اشاره به لزوم گذر از مباحث سیاسی و جناحی گفت: باید یک آرایش مناسب برای رویارویی با شرایط سخت اقتصادی و تحریمها شکل بگیرد، بنابراین باید یک بازنگری جدی در تیم دولت شکل بگیرد. امروز باید از همه بحثهای سیاسی و جناحی عبور کنیم؛ چراکه مشکلات و چالشهای موجود به حدی است که دامن زدن به چند قطبی سیاسی و تلاش برای به حاشیه بردن اقتدار دولت برای مدیریت کشور، برای کشور تبعات زیادی را به همراه دارد.
وی گفت: متاسفانه هنوز برخی در دعاوی سیاسی و انتخاباتی گرفتار هستند و به نظر میرسد که بسیاری در این شرایط فقط منافع شخصی و حزبی خود را میبینند و منافع ملی برای آنها جایگاهی ندارد. چالشها و مسائل موجود، امروز فراتر از هر مسئله حزبی و فکری است و کشور تحت فشارهای اقتصادی و جنگ اقتصادی قرار دارد و زمانی که ملت تحت فشار جنگ اقتصادی باشد، جایی برای بازیهای سیاسی نباید وجود داشته باشد؛ چراکه دولت امروز نیازمند یک تیم مقتدر است و باید بتواند برنامهها و کارهای خود را در شرایط خطیر بدون مانع تراشی محقق کند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه گفت: وفاق باید با دلسوزان انجام شود نه کسانی که دلسوز ملت و مردم کشور نیستند. باید کسانی که دغدغه منافع ملی و رفع مشکلات کشور را دارند در عرصه کار قرار بگیردند اما متاسفانه به نظر میرسد که شرایط به سمتی پیش رفته است که وفاقی که مد نظر دولت بود تا با آن بتواند از مسیر مشکلات عبور کند، محقق نشده و برخی رفتارها باعث شده که وفاقی که به نفع ملت باشد، شکل نگیرد.شقاقی ادامه داد: معنای وفاق آن است که همه دستها را به دست یکدیگر بدهیم و برای حل مسائل ملی حرکت کنیم. بنابراین وفاق زمانی است که دغدغه همه طرفین منافع ملی باشد. نباید اجازه داد سنگ اندازیهای صورت بگیرد، و همه نهادها باید امروز به دولت کمک کنند تا بتواند مسائل موجود را برطرف کرد؛ بنابراین امروز نیازمند دولت مقدتر و مسلط به اقتصاد با مدیریت اقتصادی هستیم تا در شرایط موجود بتواند در مقابل رانتها و ذی نفعال ایستادگی کند تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 2
جهش تولید با سرمایه ۱۲ هزار همتی مردم در بانکها!
اخبار صنعت-حسین کوثری: وضعیت نامطلوب شاخصهای کلان رشد اقتصادی، سرمایهگذاری و نرخ تورم و عدم تناسب میان حجم بالای نقدینگی در دست مردم و نقدینگی پایین بخش تولید، همواره یکی از مشکلات موجود در اقتصاد ایران بوده است. به این علت، ارتباط میان بازارهای مالی موازی سرمایه، سپردههای بانکی و سفتهبازی در بازار ارز و به علاوه نقش بانک مرکزی در بهرهگیری از ابزار پولی نرخ بهره با هدف جابهجایی نقدینگی میان آنها به منظور اثرگذاری بر شاخصهای کلان هدف، میتواند تعیینکننده باشد.
بانک ها وظایف مهمی را در اقتصاد به عهده دارند که شامل تجهیز پس اندازها و واسطه گری, تسهیل جریانات پرداخت, تخصیص اعتبارات و برقراری نظم مالی است. حتی در اقتصادهایی که دارای بازارهای مالی پیشرفته ای هستند, بانک ها در کانون فعالیت های مالی و اقتصادی قرار دارند و نقطه اتکایی برای اعمال سیاست های پولی به حساب می آیند.
در اقتصاد ایران میان ویژگیهای انواع حسابهای بانکی، بهعنوان یکی از اصلیترین عوامل تعیینکنندهٔ نرخ سود، دو عامل مدتزمان و ارزی یا ریالیبودن، بالاترین اثر را در نرخ سود پرداختی دارند؛ بهطوریکه هرچه زمان سررسید سپرده بالاتر باشد، نرخ سود پرداختی به آن بیشتر است که با توجه به شرایط تورمی اقتصاد ایران امری طبیعی است. همچنین، حسابهای ارزی که ارزش نقدینگی سپردهگذاران در برابر تورم و نوسانات ارزی را تاحدودی حفظ میکنند، نرخهای سود بهمراتب پایینتری نسبت به سپردههای ریالی دارند.
یکی از مباحث مهم در بانک ها منابع آن هاست و چگونگی تجهیز و جذب سپرده ها می باشد. و مسأله دیگر توزیع سپرده ها و تخصیص آن منابع خواهد بود. در بانک ها چند نوع سپرده وجود دارد : یکی سپرده های قرض الحسنه و سپرده های پس انداز و سپرده های جاری ، که به این سپرده ها هیچ سودی تعلق نمی گیرد و تحت عنوان قرض نزد بانک ها قرار داده می شوند. مبنای فقهی پذیرش سپرده ها عنوان وکالت و قرض می باشد و بانک به وکالت از سپرده گذاران سپرده های آن ها را به کار می گیرد و سود حاصل را میان سپرده گذاران به حساب های سرمایه گذاری واریز می نماید. البته دستورالعمل های اجرایی بانک ها و عملکرد نظام بانکی جمهوری اسلامی ایران مؤید وجود ابهامات و کاستی هایی در قانون عملکرد نظام بانکی می باشد. زیرا در مواردی سود سپرده ها که از پیش تعیین شده به چشم می خورد که ناشی از عدم ارائه مبنای دقیق جهت محاسبه ی سود سپرده ها به صورت از پیش تعیین شده وجود دارد و به چشم می خورد که ناشی از ثابت و قطعی بودن آن هاست. نرخ سودهای سپرده گذاری در واقع اجرای بانکداری بدون ربا را با تردید مواجه ساخته است که به نظر می رسد شفاف سازی قوانین و مقررات نظام بانکی لازم باشد .
بهطور خلاصه، بهدلیل تعیین دستوری نرخ سود بانکی، اثرگذاری سه دسته عوامل اصلی تعیینکنندهٔ نرخ سود سپردههای بانکی، یعنی عوامل کلان اقتصادی، ویژگیهای بانک، و ویژگیهای حساب بانکی، بهسختی قابل مشاهده است. همین تصمیمگیری خارج از حیطهٔ نفوذ عوامل اصلی بازار یعنی نیروهای عرضه و تقاضا باعث شده است عدم تعادلها و ناترازیهای مشهودی در نظام پولی و بانکی ایران ایجاد شود و سیاستگذار پولی نیز نتواند از مهمترین ابزار متعارف خود یعنی نرخ بهرهٔ سیاستی برای اثرگذاری در اقتصاد استفاده کند، زیرا اصولاً تغییر نرخهای سود بانکی متناسب با نرخ بهرهٔ سیاستی یکی از مهمترین راههای عبور سیاست پولی است که مداخلهٔ شورای پول و اعتبار در تعیین دستوری نرخهای سود بانکی، در عمل این کانال را مسدود کرده است.
ایرانیها چقدر سپرده بانکی دارند؟
براساس آمارها، مجموع سپردههای ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور تا پایان بهمن ماه امسال و به تفکیک استانها به ۱۲ هزار و ۵۷۲ همت رسیده که ۵۸.۳ درصد این سپردهها به تنهایی مربوط به استان تهران است و پس از آن، استانهای اصفهان، خراسان رضوی و فارس قرار دارند.
آمار اخیر بانک مرکزی از کل مانده تسهیلات و سپردههای ریالی و ارزی بانکها و موسسات اعتباری به تفکیک استانهای کشور در پایان بهمن ماه سال جاری نشان میدهد که مجموع سپردههای ریالی و ارزی شبکه بانکی کشور در مجموع استانهای کشور به علاوه مناطق آزاد به بیش از ۱۲ هزار و ۵۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده که با کسر سپرده قانونی این سپردهها به ۱۱ هزار و ۴۴۴ هزار میلیارد تومان میرسد.
در این بازه زمانی، بیشترین مبلغ سپردهها مربوط به استان تهران با مانده ۷۳۴۰ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ سپردهها مربوط به استان کهگیلویه و بویراحمد با ۳۲.۱ هزار میلیارد تومان است.
این اطلاعات مربوط به بانکهای دولتی، خصوصی شده، خصوصی و همچنین مؤسسات اعتباری غیربانکی دارای مجوز نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران است. عمده ارقام سپردههای ریالی بخش غیردولتی نزد بانکها و مؤسسات اعتباری شامل سپردههای دیداری، قرضالحسنه پسانداز، سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت، پیش دریافتهای غیردولتی و بستانکاران موقت ریالی و سپردههای ارزی شامل سپردههای دیداری، مدتدار، پسانداز و پیش دریافت اعتبارات اسنادی غیردولتی و بستانکاران موقت ارزی است.
همچنین، عمده ارقام تسهیلات شامل مطالبات از دولت، خالص تسهیلات اعطایی اعم از ریالی و ارزی و مطالبات سررسید گذشته، معوق و مشکوک الوصول میباشد و سپرده قانونی تنها شامل سپردههای ریالی است.
رشد سهم استان تهران با وجود صدرنشینی
همانطور که گفته شد، بیشترین مبلغ از کل مانده تسهیلات و سپردههای ریالی و ارزی بانکها با ۷۳۴۰ همت مربوط به استان تهران است و محاسبه میزان سپردههای ریالی و ارزی بانکها و موسسات اعتباری نشان میدهد که ۵۸.۳۸ درصد از کل این سپردهها مربوط به استان تهران است و تنها ۴۱.۶۲ درصد باقی مانده مربوط به ۳۰ استان کشور و همچنین مناطق آزاد است.
این در حالی است که در پایان دی ماه ماه سال جاری (گزارش پیشین) استان تهران ۵۸.۱۴ درصد و در پایان آذرماه تنها ۵۴.۹ از سپردههای ریالی و ارزی بانکها و موسسات اعتباری کشور را در اختیار داشت که نشان دهنده افزایش ۳.۴ درصدی سهم استان تهران نسبت به دو گزارش قبلی است.
با این حال، یکی از علل مهم بالا بودن رقم تسهیلات و سپردهها در استان تهران، مربوط به استقرار دفاتر مرکزی بسیاری از شرکتها و موسسات تولیدی سایر استانها در استان تهران ذکر شده؛ به طوری که عمده فعالیتهای بانکی آنها از طریق شعب بانکها و موسسات اعتباری استان مذکور (تهران) انجام میشود.
میزان تسهیلات جاری و غیر جاری چقدر است؟
همچنین، مانده کل تسهیلات (جاری و غیر جاری) شبکه بانکی در ۳۱ استان و مناطق آزاد، در ۱۱ ماهه امسال تا پایان بهمن ماه به ۹۷۴۵ هزار میلیارد تومان رسیده که بیشترین مبلغ این تسهیلات مربوط به استان تهران با ۵۸۴۵ هزار میلیارد تومان و کمترین مبلغ مربوط به استان کهگیلویه و بویر احمد با ۴۰.۴ هزار میلیارد تومان است.
علاوه بر این، پس از استان تهران، سه استان اصفهان با ۵۶۱ همت، خراسان رضوی با ۴۸۱ همت و فارس با ۴۳۵ همت در جایگاههای بعدی از در اختیار داشتن، بیشترین مبلغ از کل مانده تسهیلات و سپردههای ریالی و ارزی بانکها در میان استانهای کشور، قرار دارند.
هدایت نقدینگی به سمت بنگاههای تولیدی و تجاری
امروزه بانکداری، یکی از مهمترین بخشهای اقتصادی به شمار میآید. بانکها با سازماندهی و هدایت دریافتها و پرداختها، امر مبادلههای تجاری و بازرگانی را تسهیل کرده، باعث گسترش بازارها و رشد و شکوفایی اقتصاد میشوند. از طرف دیگر، با تجهیز پساندازهای ریز و درشت و هدایت آنها به سمت بنگاههای تولیدی و تجاری، از یکسو سرمایههای راکد و احیاناً مخرّب اقتصادی را به عوامل مولّد تبدیل میکنند و از سوی دیگر، سایر عوامل تولید را که به جهت نبود سرمایه بیکار بودند یا با بهرهوری پایینی کار میکردند، به سمت اشتغال کامل با بهرهوری بالا سوق میدهند و سرانجام، بانکها عوامل مهمّ سیاستهای پولی، و مجریان تصمیمهای بانکهای مرکزی هستند، و با قبض و بسط اعتبارات بانکی و هدایت وجوه از بخشی به بخش دیگر، گذشته از تثبیت اقتصاد در سطح کلان، به تنظیم بخشهای اقتصادی نیز میپردازند (موسویان، 1380: ص 37).
روشن است که آثار و نتایج پیشین، هنگامی بر نظام بانکی و صنعت بانکداری مترتّب است که نظام بانکی در بخشهای اساسی تجهیز منابع، اعطای تسهیلات، ارائه خدمات حساب جاری، و تنظیم سیاستهای پولی و بانکی، به صورت جامع، منطقی، کارآمد و پویا عمل کند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تغییر نظام بانکی، یکی از اشکالاتی که درباره بانکداری بدون ربای جمهوری اسلامی ایران مطرح میشود، عدم جامعیّت و ناکارآمدی بخش تجهیز منابع نظام بانکی است. در این مقاله، نخست با مطالعه انگیزهها و روحیّات صاحبان وجوه، نشان میدهیم که نظام جامع پولی و مالی، باید دارای چه راهکارهایی باشد، و در بخش دوم، جایگاه، تعریف، انواع سپرده و ویژگیهای بانکداری متعارف را بیان میکنیم و در بخش سوم، حسابهای بانکداری بدون ربای ایران را از جهت جامعیّت و کارآمدی نقد و بررسی خواهیم کرد و در بخش نهایی، با ارائه الگوی پیشنهادی، نظام جدیدی برای سپردههای بانکی ارائه خواهیم داد.
اهداف و انگیزههای صاحبان وجوه مازاد
امروزه مردم و مؤسّسات حقیقی و حقوقی، با اهداف و انگیزههای گوناگونی برای وجوه مازاد خود برنامهریزی میکنند، و موفّقترین نظام پولی و مالی آن است که متناسب با همه انگیزهها بتواند راهکار طرّاحی کند. به طور معمول، انگیزههای ذیل برای صاحبان وجوه مطرح است (موسویان، 1381: ص 52 و 53).
1. حفظ و نگهداری وجوه مازاد؛
2. تسهیل در مبادلههای پولی؛
3. کسب درآمد؛
4. مشارکت در ثواب معنوی اعطای قرضالحسنه؛
5. کمک به عمران و آبادانی کشور.
توجّه به این نکته ضرورت دارد که این اهداف و انگیزهها در مقابل هم نبوده، با هم منافاتی ندارند؛ بنابراین، سپردهگذار ممکن است چند هدف از اهداف پیشگفته را همزمان داشته باشد؛ البتّه با توجّه به آموزههای اسلام و تحریم ربا، اگر کسی قصد مشارکت در ثواب معنوی قرضالحسنه را دارد نمیتواند قصد کسب درآمد و سود داشته باشد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.