شماره: 2579 / ۱۴۰۴ دهم ارديبهشت

تعداد بازدید : 2
کارخانه خودروی هیبریدی ۱۲ اردیبهشت کلنگزنی میشود
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه کارخانه خودروی هیبریدی مارگون روز جمعه ۱۲ اردیبهشت۱۴۰۴ کلنگزنی میشود.یداله رحمانی در دیدار با سرمایهگذار کارخانه خودروی هیبریدی مارگون با تاکید بر تلاش برای تحقق شعار سال، افزود: سالی که مقام معظم رهبری به نام «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردند مسئولیت و رسالت مدیران جهت برنامهریزی برای توسعه استان را چند برابر کرده است.وی با بیان اینکه توسعه این استان از طریق سرمایهگذاری محقق میشود، افزود: استان قابلیت و ظرفیت خوبی در این زمینه دارد و سعی کردیم متناسب با این ظرفیتها چند پروژه خوب سرمایهگذاری برای هر شهرستان برنامهریزی کنیم.استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: پروژههای خوب سرمایهگذاری برای شهرستان مارگون تعریف کردیم که یکی از آنها کارخانه خودروهای هیبریدی است که سرمایهگذار با توجه به علاقهای که به مردم استان و ارداتی که به امامزاده بیبی خاتونین(س) دارد در تلاش است تا بزرگترین پروژه سرمایهگذاری استان را در این شهرستان احداث کند.رحمانی تصریح کرد: سرمایهگذاری اولیه این پروژه ۵۰۴ میلیون دلار است و با احداث این کارخانه برای ۲ هزار نفر شغل ایجاد میشود که پروژه روز جمعه ۱۲ اردیبهشت با حضور مسئولان کشوری و استانی کلنگزنی میشود.
وی با تاکید بر اینکه حوزه اقتصادی استان بستر و زمینه را برای کلنگزنی بزرگترین پروژه سرمایهگذاری استان فراهم کند، ادامه داد: قرارداد زمین نهایی و تعیین تکلیف شود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
همراهی با آخرینهای صنعت خودرو توسط «چری»
بر طبق اسناد منتشره، چری در سهماهه نخست سال، فروش جهانی ۶۲۰ هزار دستگاه خودرو را داشته است.
هماکنون ارزش برند این شرکت حدود ۲۵۰ میلیارد یوآن (تقریبا ۳.۴۵ میلیارددلار آمریکا) برآورد شده است. چری در رتبه ۴۵ برندهای برتر کشور چین قرار گرفته و جزو سه برند برتر خودروسازی چین درسطح بینالمللی محسوب میشود. مدیران ارشد چری در حاشیه مراسم افتتاحیه غرفه این برند در نمایشگاه شانگهای بر تمرکز شرکت چری بر چهار حوزه کلیدی برقیسازی، هوش مصنوعی، ثبات و روند جهانی شدن تاکید کردند. شایان ذکر است این شرکت با فروش بیش از ۱۶ میلیوندستگاه خودرو در سراسر جهان بهمدت ۲۲ سال پیاپی، جزو برترین صادرکنندگان خودرو چین بوده است.میتوان با احتمال زیاد ادعا کرد که یکی از خاصترین خودروهایی که شاید در آیندهای نه چندان دور شاهد حضور آن در بازار باشیم، فالوین ۹ است. این خودرو از آریزو ۸ ابعاد بزرگتر و درعین حال قوای محرکه قویتری دارد. نخستینبار در سال ۲۰۲۳ نمونههای کانسپت این خودرو بهنمایش درآمدند.این خودرو در نسخههای مختلفی تولید شده که یکی از قویترین نمونههای آن مجهز بهیک موتور بنزینی و دو موتور الکتریکی است که درمجموع بیش از ۶۰۰ اسببخار قدرت و ۹۰۰ نیوتونمتر گشتاور را تولید کرده و به هر چهار چرخ منتقل میکند.
از جمله امکانات این خودرو میتوان به: سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سقف پانورامیک، شارژر وایرلس، سیستم تهویهمطبوع اتوماتیک دوکاناله، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، گرمکن صندلیهای عقب، قابلیت باز و بسته شدن پرده سقف پانورامیک عقب، مالتیمدیای لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، سنسور نور و باران، دستیارهای کمکی رانندگی (کروزکنترل تطبیقی، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، رادار نقطهکور و نوربالای اتوماتیک)، دوربین ثبت وقایع، رینگ ۲۰ اینچی آلومینیومی و کلاستر دیجیتالی اشاره کرد که تا حد زیادی چشمگیر است.برندهای چینی با تکیه بر فناوری، در حال شکستن انحصار برندهای قدرتمند سنتی در بازار سدانهای متوسط تا بزرگ (کلاس C) هستند. چری نیز با مدل فنگیون A۹ که از لوکسگرایی و برابری فناوری برخوردار است، با تکیه بر توان فنی منحصربهفرد، فضای مشهود لوکس و DNA نوآورانه، استاندارد جدیدی برای خودروهای پرچمدار چینی در کلاس C تعریف کرده است. در شانگهای سه تیپ از این محصول جدید شامل نسخه اصلی چری A۹، نسخه چهارنفره (ویژه مدیران) و نسخه پرفورمنس این خودرو همزمان رونمایی شدند. هر یک از این سه مدل، مزایای خاص خود را دارند و با جایگاهیابی متفاوت و توانمندیهای منحصربهفرد، یک ماتریس سهبعدی محصولی و رقابتپذیری ترکیبی برای طیف وسیعتر مشتریان ایجاد کردهاند.
در کنار این، امکان ثبت سفارش اولیه برای این سه مدل فراهم شده و «چهار حق انحصاری» نظیر تحویل اولویتدار خودرو، رنگ بدنه سطح بالا و جعبه هدیه ممتاز برای مشتریان آن در بازار چین در نظر گرفته شده است. از ثبت ۵۰ هزار پیشسفارش در یک ماه تا غرفه شلوغ چری در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵، همهچیز نشان از این دارد که دلیل موفقیت چری A۹ در جلب توجه گسترده خریداران، بینش عمیق چری نسبت به بازار و اصل «تمرکز بر کاربر» است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
ضرورت اسقاط ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده
معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل گفت: ۱۱ میلیون دستگاه موتورسیکلت فرسوده در کشور وجود دارد که به دلیل نبود مشوقها و الزامات قانونی، تاکنون اسقاط نشده است.
معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل در جلسه «بررسی راهکارهای نوسازی ناوگان موتورسیکلتهای فرسوده»، یکی از معضلات اصلی موتورسیکلتهای فرسوده را آلایندگی چندبرابری در مقایسه با خودروهای فرسوده دانست و افزود: در کنار این امر، مصرف بالای سوخت این موتورسیکلتها یکی از علل اصلی ناترازی انرژی در کشور است.
مهدی ابراهیمی با اشاره به عزم جدی ستاد نوسازی ناوگان حمل و نقل برای اسقاط و جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده گفت: تدابیر خوبی در آییننامه اجرایی ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو برای اسقاط موتورسیکلتهای فرسوده اندیشیده شده است.
معاون برنامهریزی ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل افزود: در اصلاحیه جدید این آیین نامه که در دست تدوین است، دولت در نظر دارد تا ضمن جداسازی جدول تولید گواهی اسقاط موتورسیکلت از خودرو و ارزش گذاری مستقل برای گواهی اسقاط موتورسیکلت، اقدامات لازم را برای ترغیب مالکان موتورسیکلتهای فرسوده بمنظور اسقاط وسیله نقلیه خود انجام دهند تا جذابیت بیشتری برای اسقاط و جایگزینی آنها ایجاد شود.
مهرداد پورخیابی، معاون نوسازی ناوگان ستاد نوسازی ناوگان حمل ونقل همچنین در این جلسه گفت: در حوزه جایگزینی موتورسیکلتهای فرسوده نوع موتورسیکلتهای عرضه شده برای متقاضیان و جذابیت آنها بسیار مهم است، ضمن اینکه ایجاد زیرساختهای برخط در این حوزه و هم افزایی در پرداخت تسهیلات ضروری است.
در این جلسه نمایندگان موتورسیکلتسازان نیز تاکید کردند:در صورت مشارکت دولت و تخصیص منابع مورد نیاز، امسال میتوانیم ۳۰۰ هزار دستگاه موتورسیکلت فرسوده را اسقاط کنیم.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
پیشنهاد حمایت از عرضه خودرو در بورس کالا
قائممقام ارشد مدیرعامل ایرانخودرو نقش بانک مرکزی در حمایت از تولید را مهم دانست و پیشنهاد کرد: ۵۰ شرکت برتر تولیدی که امکان عرضه محصول در بورس کالا را دارند، با حمایت قانونی مشکلات خود را رفع کنند تا تامین مالی آنها از طریق بورس و انتشار اوراق صورت گیرد.
نخستین همایش ملی حقوق بانکی در روزهای ۶ و ۷ اردیبهشتماه با حضور مدیرعامل و قائممقامهای مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو و مدیرانعامل بانکها در مرکز همایشهای صداوسیما برگزار شد.
جمشید ایمانی، قائممقام ارشد مدیرعامل و نایب رییس هیاتمدیره ایرانخودرو، در پنل تخصصی چالشهای حقوقی شیوههای جدید تامین مالی، ضمن تسلیت حادثه دلخراش در بندر شهید رجایی، بر لزوم توجه ویژه شبکه بانکی و نهادهای حقوقی به تولیدکنندگان تاکید کرد.
وی با بیان اینکه سالهاست تولیدکنندگان برای حفظ چرخه تولید ناچار به امضای قراردادهای غیرارادی شدهاند، گفت: ادامه تولید نقش اساسی در کنترل تورم دارد و صرفابا سیاستهای پولی نمیتوان تورم را مهار کرد.
ایمانی با اشاره به مشکلات موجود در نظام بانکی اظهار کرد: باوجود موافقتهای داخلی در بانکها برای اعطای تسهیلات به تولیدکنندگان، در نهایت پرداخت منابع مالی منوط به اخذ موافقت بانک مرکزی شده است.
وی ادامه داد: در گذشته با ۱۰ درصد سپردهگذاری امکان گشایش اعتباراسنادی خارجی فراهم بود، اما امروز باید حدودا ۱۰۵ درصد تخصیص منابع داد تا اثرات منفی بر تولید و توسعه گذاشته است.
عضو هیاتمدیره ایرانخودرو درخصوص محدودیتهای مالی ناشی از قیمتگذاری دستوری نیز تصریح کرد: به همین دلیل امکان عرضه در بورس کالا و امکان استفاده از ابزارهای تامین مالی بورس کالا نبوده ومنابع تامین مالی شرکتها محدود به مشتریان، سهامداران و بانک هاشده است و الزام به عرضه محصولات در سامانه، فشار مضاعفی بر تولیدکنندگان وارد کرده است.
وی با تاکید بر لزوم شفافسازی اطلاعات در حوزه ابزارهای مالی جدید افزود: باتوجه به عدم امکان جذب منابع از سهامداران، تنها راه موجود استفاده از ظرفیتهای نظام بانکی است.
ابزارهای نوین بانکی؛ مانند برات الکترونیکی و یا ال سی داخلی زمانی قابل استفاده خواهد بود که ابعادمختلف این ابزارها مشخص شود؛ مانند امکان تنزیل، نرخ تنزیل، قابل انتقال بودن آن و تضامین مورد نیاز بانک وهمچنین شفاف شدن میزان کارمزدهای صدور.
وی بااشاره به الزام معدل حساب بانکی جهت اخذ تسهیلات گفت: گاهی وامهایی که با سود ۲۳ درصد دریافت میشوند، عملا نرخ تمام شده پول تا۳۰ درصد افزایش مییابد.
ایمانی در ادامه به هزینههای بالای ابزارهای مالی جدید اشاره کرد و گفت: در خصوص اوراق گام، هزینه تنزیل آن به ۴۱ درصد میرسد و با هزینه صدور، این عدد به ۴۳ درصد افزایش پیدا میکند. ضمن آنکه حجم این اوراق بسیارم حدوداست.
قائممقام ارشد مدیرعامل ایرانخودرو اظهار کرد: منابع سیستم بانکی متناسب با رشد تولید و فروش حرکت نکرده است؛ به طوری که فروش ایرانخودرو از ۱۵۰ همت در دو سال گذشته به ۴۰۰ همت در سال جاری افزایش یافته، اما اعتبار بانکی همچنان در همان سطح ۳۰ همت باقی مانده است. این میزان اعتبار پاسخگوی نیاز تولیدکنندگان نیست و باید از ابزارهای مالی کارآمدتری بهره برد.
ایمانی درباره ابزارهای بانکی همچون السی داخلی و برات نیز گفت: استفاده از السی داخلی از ابتدای دهه ۸۰ در نظام بانکی آغاز شد، اما این ابزار قابل انتقال و قابل تنزیل نیست و همچنان چالشهای حقوقی و قانونی دارد. همچنین برات نیز دارای موانع و ابهاماتی است که باید راهکارهای مناسبی برای استفاده بهتر از آن ارایه شود.
ایمانی در پایان اظهار کرد: گواهی سپرده کالایی بهترین روش برای تامین منابع مالی کوتاهمدت است که در بورس کالا امکان پذیراست، اجرای این راهکار میتواند فشار را از دوش نظام بانکی بردارد.
در این همایش دو روزه، محورهایی همچون حقوق بانک و بانکداری اسلامی، جایگاه حقوق شهروندی در نظام پولی و بانکی، راهکارهای تقویت نظارت موثر بر شبکه بانکی، چالشهای حقوقی هدایت اعتبارات بانکی و بررسی موانع حقوقی نظام ارزی کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
مدیران و کارشناسان نظام بانکی در قالب پنلهای تخصصی نیز به ارایه دیدگاههای خود درباره موضوعاتی نظیر جرایم بانکی، موانع وصول مطالبات، آسیبشناسی حقوقی تامین ارز واردات، بررسی قانون جدید چک، حقوق شهروندی در نظام بانکی، فرصتها و تهدیدهای قانون جدید بانک مرکزی و چالشهای حقوقی شیوههای جدید تامین مالی همچون اوراق گام، السی داخلی و برات الکترونیک پرداختند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
پلتفرمهای نوین
جک موتورز در نمایشگاه شانگهای ۲۰۲۵
شرکت خودروسازی جک (JAC Motors)، شریک تجاری کرمان موتور در ایران، با حضوری پررنگ در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، از پلتفرم جدید و پیشرفته خود به نام DEFINE رونمایی کرد و از گسترش همکاریهای استراتژیک خود با هواوی، غول فناوری چین خبر داد.
جک موتورز، این خودروساز باسابقه چینی، با شعار «Crafting the Era, Sharing the Success» در این رویداد بینالمللی، مجموعهای از دستاوردهای نوآورانه خود را به نمایش گذاشت. پلتفرم DEFINE که به عنوان نقطه شروعی جدید در مسیر آینده این شرکت معرفی شده، مبنای توسعه نسل جدیدی از خودروهای هوشمند و پیشرفته جک خواهد بود.
دو خودروی مفهومی که بر اساس پلتفرم DEFINE توسعه یافتهاند، در غرفه این شرکت برای نخستین بار در معرض دید عموم قرار گرفتند. این خودروها که با تمرکز ویژه بر ایمنی و هوشمندی طراحی شدهاند، شامل یک سدان اسپرت با نام DEFINE-S و یک شاسی بلند با طراحی متفاوت با نام DEFINE-X میشوند. جک موتورز مدعی است که پلتفرم DEFINE با طراحی سازگار خود با فناوریهای روز دنیا، بالاترین بازدهی و بهترین عملکرد را در محصولات آینده این شرکت به ارمغان میآورد.
خودروی مفهومی DEFINE-S با طراحی اسپرت و متفاوت خود، از توان خروجی ترکیبی ۵۹۰ کیلووات بهره میبرد و قادر است در تنها ۲.۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. در کنار طراحی ظاهری نوآورانه، این خودرو از آخرین دستاوردهای فناوری در صنعت خودروسازی بهره میبرد. خودروی شاسی بلند DEFINE-X نیز با ظاهری متفاوت از شاسی بلندهای رایج، از فناوریهای پیشرفتهای برخوردار است که جک بر عملکرد و بازدهی بالای آن تاکید دارد.
یکی از نکات قابل توجه در حضور جک موتورز در این نمایشگاه، تاکید بر گسترش همکاری با شرکت هواوی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای لوکس و هوشمند است. پلتفرم DEFINE و خودروی لوکس MAEXTRO حاصل این همکاری نزدیک هستند. شاسی بلند DEFINE-X به «شاسی هوشمند ICDC» مجهز شده که توسط فناوری هواوی طراحی و پشتیبانی میشود. جک موتورز، شریک تجاری کرمان موتور با تاکید بر همکاری تنگاتنگ صنعت، دانشگاه و مراکز تحقیقاتی، گامهای مهمی در راستای پیشرفت فناوری در صنعت خودرو برداشته است.
علاوه بر خودروهای مفهومی، اولین مدل از برند فوق لوکس MAEXTRO با نام S۸۰۰ نیز در غرفه جک به نمایش گذاشته شد. همچنین، نسخه پلاگین هیبرید پیکاپ T۹ (که در ایران با نام KMC T۹ شناخته میشود) با شعار «عملکرد بالای همه جانبه» و مینی ون لوکس RF۸ نیز از دیگر محصولات حاضر در غرفه جک بودند که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند. پیکاپ هیبرید T۹ و مینی ون RF۸ از خودروهایی هستند که انتظار میرود توسط شرکت کرمان موتور در بازار ایران عرضه شوند.
نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ از ۲۳ آوریل تا دوم مه (۳ تا ۱۲ اردیبهشت) میزبان جدیدترین محصولات و دستاوردهای خودروسازان مطرح جهان است و حضور پرقدرت جک موتورز با رونمایی از پلتفرمهای نوین و همکاری با هواوی، نشان از عزم این شرکت برای ورود به دوران جدیدی از نوآوری و پیشرفت دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
رویارویی تزاید قیمت جهانی طلا، با رویای افول دلار
سقوط دلار آمریکا در بازارهای بینالمللی ارز، که به سقوط تبدیل شده است، با افزایش مداوم قیمت طلا، رسیدن به رکوردهای جدید تقریباً هر روز و کاهش بیشتر در وال استریت همراه است، زیرا جنگ اقتصادی رئیسجمهور آمریکا، ترامپ، بحران رو به رشد کل سیستم مالی جهانی را تشدید میکند.
علت فوری آخرین سقوط در بازار سهام ایالات متحده، همراه با خروج از بازار اوراق قرضه که دیروز شاهد افزایش بازده بود، تجدید حملات دولت ترامپ علیه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو با تهدید به اخراج وی بود.
ترامپ از پاول خواسته است که نرخهای بهره را کاهش دهد، ظاهراً با هدف فوری تقویت وال استریت و با هدف بلندمدت یافتن قربانی برای رکود اقتصادی ایالات متحده که در بحبوحه افزایش اخراجها به احتمال زیاد میرسد و ادعاهای ترامپ مبنی بر اینکه جنگهای تعرفهای او اقتصاد آمریکا را تقویت میکند، درهم شکسته است.
پاول که در اولین دوره ریاست جمهوری خود توسط ترامپ منصوب شد، مدتی است که مورد انتقاد قرار گرفته است. این حمله جمعه گذشته زمانی تشدید شد که کوین هاست، مدیر شورای اقتصاد ملی، گفت که ترامپ پس از اینکه روز قبل گفته بود حق انجام این کار را دارد، به بررسی موضوع اخراج پاول ادامه خواهد داد.
او بلافاصله پس از باز شدن بازارها، ارزیابی کرد. او مدعی شد که تورم در حال کاهش است، اما ممکن است کاهشی در اقتصاد رخ دهد، مگر اینکه آقای خیلی دیر، یک بازنده بزرگ، اکنون نرخ بهره را کاهش دهد.
اقدام علیه پاول باعث ایجاد نگرانی فزاینده در محافل مالی در ایالات متحده و بین المللی می شود زیرا به معنای پایان به اصطلاح استقلال فدرال رزرو است. تا آنجایی که به آنها مربوط می شود، وظیفه اصلی فدرال رزرو و سایر بانک های مرکزی جلوگیری از افزایش تورم از طریق سیاست های بهره است و اگر پاول برکنار شود، این کار توسط هیئت مدیره انجام می شود.
فشار ترامپ برای برکناری پاول بر اهداف متناقض و متناقض داخلی دولت تاکید می کند خود نشان دهنده این است که بحران مالی عمیق در حال خارج شدن از کنترل است.
از یک طرف ترامپ و سایر اعضای دولتش گفته اند که دلار بیش از حد ارزش گذاری شده است و این باعث شده است که کالاهای آمریکایی از بازارهای جهانی قیمت گذاری شوند و کسری تجاری آمریکا بدتر شود.
از سوی دیگر، آنها مصمم هستند که دلار باید به عنوان ارز ذخیره جهانی باقی بماند. این وضعیت است که ایالات متحده را قادر می سازد تا کوه بدهی دولتی خود را که به سرعت در حال رشد است، که اکنون به 36 تریلیون دلار رسیده است، به گونه ای که هیچ کشور دیگری نمی تواند تأمین مالی کند.
اهمیت حیاتی وضعیت ذخیره جهانی توسط ترامپ در طول مبارزات انتخابات ریاست جمهوری مورد تاکید قرار گرفت و گفت که از دست دادن آن معادل باخت در جنگ است.
اما کاهش نرخ های بهره که او خواستار آن است، منجر به کاهش بیشتر دلار در بازارهای بین المللی، تضعیف وضعیت ذخایر آن، و حتی اگر با برکناری پاول به دست می آمد، به آشفتگی منجر می شد.
یکی از عواملی که به نقش دلار به عنوان ارز ذخیره کمک می کند، اعتماد بین المللی به نهادهای آمریکایی و به اصطلاح حاکمیت قانون است. اگر پاول بر سر یک تصمیم سیاستی . رئیس فدرال رزرو اصرار دارد هیچ مبنای قانونی برای آن وجود ندارد، این نشانهای است که بیقانونی که به طور فزایندهای دولت را در همه زمینههای دیگر مشخص میکند، به سیستم مالی نیز کشیده شده است.
بحران تجمع در تمام بازارهای مالی در ایالات متحده و در سطح جهان منعکس شد.
همانطور که وال استریت ژورنال می گوید: «تجارت «فروش آمریکا» در روز دوشنبه تشدید شد.
شاخص داوجونز تقریباً 1000 واحد کاهش یافت و 2.5 درصد از دست داد و اکنون در مسیر بدترین آوریل خود از سال 1932 قرار دارد.
شاخص S&P 500 با افت 2.4 درصدی همراه بود و بیش از 9 سهم از 10 سهام تشکیل دهنده آن در محدوده منفی قرار داشتند و NASDAQ نیز 2.6 درصد افت کرد.
در میان افرادی که بیشترین ضربه را خورده اند، اعضای به اصطلاح Manificent Seven شرکت های فناوری پیشرفته بودند که در دو سال گذشته منجر به رشد بازار شده اند. تراشه ساز انویدیا 4.5 درصد و آمازون 3.1 درصد ضرر کردند. تسلا 5.8 درصد دیگر سقوط کرد و مجموع ضرر آن در سال را به 44 درصد رساند.
چین با تشدید صادرات مواد کمیاب به ترامپ پاسخ می دهد
محدودیتهای جدید که بر صنعت خودرو و پیمانکاران نظامی ایالات متحده تأثیر میگذارد، به نظر میرسد مهمترین اقدام تلافیجویانه چین تاکنون بوده است.
کاهش ارزش دلار ادامه یافت. دیروز با افزایش ارزش یورو و ین، ارزش خود را در برابر سبدی از ارزهای اصلی 1.5 درصد از دست داد.
بازار اوراق قرضه نیز با بازدهی بدهی خزانه داری که به طور معکوس نسبت به قیمت ها حرکت می کند، افت کرد و با افزایش 0.08 درصدی به 4.41 درصد رسید.
طلا رکورد دیگری را به نام خود ثبت کرد و به 3500 دلار در هر اونس رسید. افزایش شتابان آن بیانگر عدم اعتماد فزاینده به دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی است. از آگوست 1971، دلار به عنوان یک ارز فیات عمل می کند. یعنی ارزش واقعی طلا ندارد، بلکه بر قدرت اقتصادی و مالی دولت آمریکا تکیه دارد.
اما با توجه به اینکه سیستم مالی ایالات متحده تحت فشار فزاینده ای کار می کند - بحران مالی سال 2008، انجماد بازار اوراق قرضه خزانه داری در مارس 2020، و سقوط سه بانک مهم در مارس 2023 برجسته ترین نمونه ها هستند؛ ثبات بلندمدت آن زیر سوال رفته است.
اگر هر کشور دیگری بود، قبلاً ورشکست شده بود، زیرا صورتحساب سود بدهی آن به یک تریلیون دلار در سال افزایش مییابد و به بزرگترین اقلام بودجه دولت تبدیل میشود.
این فرآیندهای زیربنایی در تحولات کنونی منعکس شده است که شاهد تغییر قابل توجهی در عملکرد بازارهای مالی بوده است.
در موارد قبلی، آشفتگی بازار با انتقال به اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده همراه بود، زیرا سرمایه مالی به دنبال پناهگاهی امن در ظاهراً مطمئن ترین دارایی مالی در جهان است. در این مناسبت اما حرکت با هر پیچ و تاب جدید در جهت مخالف است.
کارول شلیف، استراتژیست ارشد بازار در BMO Private Wealth، یک شرکت بانکداری و سرمایه گذاری کانادایی، در مورد ماهیت گسترده این کاهش ها، به ژورنال گفت :
نگران کننده است. مسئله بزرگتری که مردم سعی در ارزیابی آن دارند: آیا شکوفایی واقعاً استثناییگرایی ایالات متحده فقط در کوتاهمدت از بین میرود، یا اینکه یک عامل میانمدت یا بلندمدت خواهد بود؟
افت فعلی با اعلام ترامپ مبنی بر اعمال «تعرفه های متقابل» در 2 آوریل آغاز شد. به جز چین که افزایش تعرفه ها در آن 145 درصد باقی مانده است، این تعرفه ها به مدت سه ماه متوقف شده اند تا امکان انجام مذاکرات فراهم شود. این منجر به کاهش فروش شد. اما بدون هیچ نشانه ای از مذاکره یا معامله، نگرانی ها دوباره افزایش یافته است.
اینها فقط بیان اولیه این واقعیت است که کل نظم اقتصادی و مالی پس از جنگ به پایان رسیده است. طبقات حاکم از هم اکنون با تعمیق حملات خود به طبقه کارگر، تحمیل اشکال حکومت فاشیستی و اقتدارگرا و مسلح کردن مجدد خود مطابق با منطق عینی جنگ تجاری، یعنی درگیری نظامی، به این فروپاشی پاسخ می دهند، همان طور که همیشه در طول تاریخ داشته اند.
به هر تقدیر، نقش دلار به عنوان ارز ذخیره جهانی در معرض آتش است.
آیا جهان اعتماد خود را به دلار قدرتمند آمریکا از دست داده است؟
پاسخ، در پی سقوط ارزش دلار در بحبوحه آشفتگی ناشی از جنگ تعرفههای ترامپ، این بود که هست.
افزایش تعرفه های ترامپ، تجارت جهانی را معکوس می کند
سازمان تجارت جهانی اعلام کرده است که تجارت جهانی ممکن است در سال جاری تا 1.5 درصد کاهش یابد و هشدار داده است که پیشبینی مشکلساز است زیرا هیچ رویداد قابل مقایسه مستقیمی در تاریخ اخیر وجود نداشته است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.