به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در ۱۱ روز ابتدای دی ماه سال جاری تعداد معاملات مسکن کل کشور نسبت به مدت مشابه سال قبل نصف شده است.
حسام عقبایی دیروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در ۱۱ روز ابتدای دیماه ۱۸ هزارو ۱۴۹ قرارداد خرید و فروش در کشور ثبت شد. این در حالی است که سال گذشته ۳۴ هزار قرارداد داشتیم که نشان میدهد معاملات حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است و می توان گفت بازگشت به رکود داشتیم. پیشبینی ما این بود که هشت ماه افزایش حجم معاملات مسکن تهران به سطح کشور تسری پیدا کند.
وی همچنین در خصوص تعداد معاملات شهر تهران گفت: در ۱۱ روز اول دی ماه در شهر تهران ۵۷۲۲ قرارداد خرید و فروش داشتیم. در مدت مشابه سال قبل نیز ۶۱۹۵ قرارداد امضا شده بود. اما در مجموع فکر می کنم تا پایان سال شاهد افزایش نسبی معاملات در شهر تهران خواهیم بود. با این حال تا پایان سال ۱۳۹۵ ظرفیت افزایش قیمت مسکن وجود ندارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک اظهار کرد: بازار مسکن در ایران بالاترین ارزش افزوده را در سطح جهان دارد که از سرمایهگذاران خارجی دعوت میکنیم در این بازار ورود پیدا کنند. بازار مسکن در ایران بالاترین ارزش افزوده در سطح دنیا را دارد، لذا حتی در شرایط فعلی که مسکن در رکود است، این بازار نسبت به بسیاری از کشورهای منطقه شرایط بهتری داشته که از سرمایهگذاران و شرکتهای خارجی دعوت کرده و تاکید میکنم ایران این آمادگی را دارد که در خصوص جذب سرمایه گذاری برای تولید مسکن اماکن تجاری و حتی اماکن ورزشی با آنها همکاری کند.
وی درخصوص آخرین وضعیت قانون پیش فروش به ایسنا گفت: قانون پیش فروش ساختمان با توجه به شرایطی که الان در کشور داریم قابلیت اجرایی ندارد؛ زیرا زیرساختهای لازم برای اجرای آن فراهم نیست. لذا مشاوران املاک و نیز صد در صد از فعالان حوزه ساختمان از سازمان نظام مهندسی، نظام کاردانی، شهرداری ها و سایر نهادهای مرتبط با مسکن که نسبت به اجرایی شدن این قانون نقش دارند زیرساختهای لازم را برای اجرای آن نمیبینند.
عقبایی افزود: تهدیدی که وجود دارد این است که هم اکنون به دلیل عدم نقش مشاوران املاک در بحث پیش فروش، عملا این ابزار که ۴۰ درصد بازار مسکن را به خود اختصاص داده در یک فضای غیرقانونی صورت می گیرد و این مساله می تواند طرح دعواهای حقوقی را بالا ببرد. لذا این مطالبه را از کمیسیون عمران مجلس، وزارت راه و شهرسازی و دولت داریم و امیدواریم که اصلاح قانون پیش فروش در دستور کار قرار گیرد.
وی درباره علت کاهش معاملات مسکن در آذرماه امسال نسبت به سال قبل گفت: چون برنامه جامعی در حوزه اقتصادی ایران وجود ندارد قاعدتا تحلیلها و گمانهزنیها تحت تاثیر بسیاری از شرایط مقطعی قرار می گیرد. پیشبینی این بود که با توجه به سیاستهای دولت سرعت خروج از رکود بالا برود که این اتفاق در آبان ماه افتاد و حدود ۱۸ درصد تعداد معاملات بالا رفت، ولی در آذرماه شاهد کاهش معاملات بودیم. در آذرماه تعداد قراردادهای تهران خرید فروش ۱۳ هزار مورد بود، در حالی که در مدت مشابه سال قبل ۱۵ هزار مورد بود. علت آن قرار داشتن در زمستان نبود بلکه پایین بودن انگیزه بازار سرمایه ای در این زمینه بود. بالا رفتن قیمت دلار هم به این نابسامانی کمک کرد.
عقبایی همچنین در خصوص ابزارهای نوین معاملاتی گفت: افراد، شرکتها و مجموعههای مختلفی در حوزه ارایه خدمات خاص به مشاوران املاک در سراسر کشور فعالیت میکنند، اما شرکتهایی که در زمره خانواده مشاوران املاک قرار دارند انگشت شمار هستند.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تاکید کرد: در شرایط امروز کشور موضوع خرید مسکن یکی از مشکلات مردم است. علیرغم تکثر مشاوران املاک در کشور پای حرف دل مردم که می نشینیم مردم خواسته شان این است که ارایه خدمات به مردم با سرعت بیشتر و با روشهای نوین تر، با وقت کمتر و ضریب امنیت بالاتر صورت گیرد.
عقبایی با بیان اینکه بخشی از مطالبات مردم وظایف صنفی است و بخشی دیگر بر عهده بخش خصوصی است، گفت: در دنیای امروز که تجارت الکترونیک حرف اول را می زند و از آنجا که رتبه کشور ما در بین کشورهای دنیا در پایین ترین سطح در این زمیه قراردارد، قاعدتا کسب و کار ایران باید استقبال کند از افراد و شرکتهای قانونمند در حوزه مجازی که قصد دارند خدمات صنفی ارایه دهند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه در شرایط رکود مسکن قرار داریم ابزارهای نوین میتواند برای خروج از رکود کمک کند. اگر از این ابزارها درست و اصولی استفاده شود می توانیم دوره خروج از رکود را کوتاه کنیم. کما اینکه در کشورهای توسعه یافته یکی از ابزارهای سرعت بخشیدن به خروج از رکود، تحریک تقاضا، ایجاد انگیزه و ابزارهای لازم برای متقاضیان و اقناع و سرعت بخشیدن به خدمات حوزه مهندسی فروش است.
عقبایی خاطرنشان کرد: زمانی که سامانه اطلاعات املاک یا کد رهگیری را رونمایی می کردیم در بسیاری از نقاط کشور برایشان سنگین بود، ولی الان می بینیم در مرز افغانستان هم به سامانه اطلاعات املاک و مستغلات متصل هستند و کد رهگیری دریافت می کنند. لذا اگر مشاوران املاک مجازی نیز در مسیر خود قرار گیرد می تواند مفید باشد. این موضوع در لبه تیغ قرار دارد اما اگر درست استفاده شود، ضرر آن به کمترین حد خود می رسد.
در این نشست مدیرعامل شابش اظهار کرد: نرم افزاری تهیه کرده ایم که می تواند به افراد برای جست و جوی ملک از طریق سایت و اپلیکیشن کمک کند و بدین ترتیب در وقت و هزینه صرفهجویی کنند. این وب سایت ارایه کننده آگهی های فروش و اجاره ملک است که توسط آژانسهای املاک درج می شود. در حقیقت این وب سایت میان جویندگان و فروشندگان ملک و آژانسهای املاک ارتباط برقرار میکند.
شهریار هژبر افزود: اتحادیه املاک از ابتدا در جریان کارهای ما بوده است. در حال حاضر حدود ۲۴ سایت املاک در کشور فعالیت می کنند ولی جا برای این است که یک سایت خدمات عالی ارایه کند؛ ولی هنوز سایتهای املاک نتوانسته اند جای خود را پیدا کنند. به همین دلیل دیوار بیشترین تراکنش را دارد. اما باید در نظر گرفت که ملک یک سایت تخصصی است و نباید کنار دوچرخه، اتومبیل و اجناس دیگر به فروش گذاشته شود. به اعتقاد من باید خرید و فروش اینترنتی ملک حرفه ای شود.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
طرح جدید برای مسافران قطار
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا، از ورود 40 تا 45 واگن خوب در مسیر ریلی کشور خبر داد و افزود: فراهمسازی تجهیزات و امکانات لازم برای انجام تعمیرات و در مسیر قرار گرفتن مطلوب قطارها باید مورد توجه جدی قرار گیرد.
به گزارش شرکت رجا؛ «محمد رجبی» در نخستین جلسه ستاد هماهنگی قطارهای نوروزی این شرکت، گفت: اصل موضوع راهاندازی ستاد هماهنگی، پیش بردن الزامات مدیریتی و سازماندهی است و وظایف و محدوده مسئولیتها باید به روشنی تبیین شود و امکانات ، مورد ارزیابی ویژه قرار گیرد.
وی برگزاری جلسات هماهنگی با بخشهای راهبری، فنی برای طرح دغدغهها و رسیدن به تعامل بیشتر به منظور ارایه خدمات مطلوب به هممیهنان تأکید و خاطرنشان کرد: در ایستگاههای اصلی باید آمادگی لازم برای پشتیبانی قطارها و رعایت الزامات و تعمیرات به موقع وجود داشته باشد. مدیرعامل رجا خطاب به مدیران و اعضای ستاد هماهنگی قطارهای نوروزی 1396 گفت: ریسک ها در همه حوزهها باید شناسایی شود تا اقدامات اساسی و اصلاحی در این زمینه صورت گیرد.
وی گفت :ساختار و سیستمی جدیدتر در بخش ایمنی باید طراحی و توسعه یابد و علاوه برآن از نظر پوشش و لباس کار کارکنان نیز باید ایمنی مورد نظر قرار گیرد.رجبی ارایه خدمات مطلوب با استفاده از بهترین تجهیزات و امکانات را یادآور شد و افزود: کیفیت در ارایه خدمات باید مورد توجه قرار گیرد و این امر باید جایگزین کمیت در جابجاییها شود.مدیرعامل شرکت رجا توجه کامل به ایمنی قطارها را مورد تاکید قرار داد و افزود: این تعداد واگن قرار است از شرکتهای داخلی و بازسازی برخی واگنها و به همت شرکتهای پیمانکار تأمین و تحویل شود. رجبی برگزاری جلسات آموزشی نیروهای انسانی را مهم خواند و گفت: لازم است منابع انسانی و دغدغههای آنان مورد توجه قرار گیرد. به گزارش ایرنا، برنامه سفرهای نوروزی با قطار از 25 اسفند ماه آغاز می شود و آمارها نشان می دهد کل ظرفیت ایجاد شده برای جا به جایی مسافر در نوروز 95 توسط قطارهای رجا یک میلیون و 395 هزار و 400 نفر مسافر است.
************
انتقاد از عمل نکردن به تعهدات بیمه کارگران ساختمانی
بازرس انجمن صنفی کارگران ساختمانی کشور گفت: دولت به تعهد خود برای بیمه کارگران ساختمانی عمل نکرد.
مسلم مکاری با اشاره به اینکه وزیر کار در روز کارگر امسال قول دادند تا ظرفیت های بیمه کارگری افزایش پیدا کند، تصریح کرد: قول حمایت وزیر در روز کارگر امسال عملیاتی نشد و تاکنون هیچ یک از کارگران ساختمانی بیمه نشدند.وی بیان کرد: با وجود اینکه قول داده شده بود بیمه کارگران ساختمانی پیگیری می شود و پیگیریهای زیادی نیز از سوی انجمنهای صنفی کارگری صورت گرفت اما تامین اجتماعی به دلیل نبود منابع مالی بیمه کارگران ساختمانی را انجام نمی دهد. رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی آمل با تاکید بر اینکه اعتراضات برای بیمه شدن همه کارگران ساختمانی به نتیجه نرسیده است، تصریح کرد: تامین اجتماعی به اعتراضات و درخواست های کارگران پاسخ نمی دهد. وی با بیان اینکه دولتها نباید کارگران را فقط در زمان انتخابات ببینند، عنوان کرد: قشر کارگر پشتوانه تمام دولت های نظام اسلامی بوده است پس تقاضا داریم به داد کارگران ساختمانی برسند.مکاری با اشاره به اینکه تامین اجتماعی در سال جاری پالایش بیمه کارگران را در پیش گرفته است، یادآورشد: در این طرح انجمن های کارگری نیز کمک کردند و ۵۰ هزار نفر از لیست بیمه خارج شدند اما وعده دولت محقق نشد.
وی بیان کرد: مازندران به دلیل دارا بودن تعداد بیشتری از کارگران ساختمانی با بیمه نشدن کارگران دچار زیان بیشتری شده است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عقد قرارداد خرید ۸۰ فروند بوئینگ و ۱۰۰ فروند ایرباس از سوی شرکت هواپیمایی ایرانایر برخی انتقادها را مطرح کرده که خرید هواپیما در شرایط فعلی اولویت کشور نبوده است. موضوعی که دفاعیه رسمی رییس جمهور از این قراردادها آن را باطل میکند.
روحانی در جریان گفتوگوی مستقیم خود با مردم که بخش قابل توجهی از آن به برنامههای اقتصادی دولت میپرداخت، بار دیگر از قرارداد خرید هواپیما با شرکتهای بزرگ جهان دفاع کرد. دفاعی که به نظر میرسد واقعیت را از جهتی دیگر نشان میدهد.
زمینگیری نزدیک به نیمی از هواپیماهای ایران و البته رسیدن میانگین عمر هواپیماها به بیش از ۲۰ سال باعث شده زنگ خطر برای نیاز جدی به توسعه ناوگان هوایی کشور احساس شود. موضوعی که نه تنها برای صنعت حملونقل ایران اهمیت بسیاری دارد که حتی میتواند در نگاهی کلان ضمانت ثبات و اعتماد جهانی به ایران باشد.
طبق توافقهای صورت گرفته با بوئینگ و ایرباس، ایرانایر تنها ۱۵ درصد از مبلغ کل توافق برای خرید هواپیما را به شکل نقدی پرداخت میکند و مابقی با استفاده از فاینانسی تامین میشود که این شرکتها خودشان آن را برای ایران ایجاد کردند.
در چنین برنامهریزی زمان بازپرداخت کل فاینانسهای ارائه شده برای قرارداد هواپیماهای جدید به حدود ۱۸ سال افزایش پیدا میکند و این موضوع جدای از آنکه فشارهای اقتصادی در ایران را پایین میآورد، در نگاه کلانتر اهمیت ویژهای خواهد داشت.
روحانی در صحبتهای خود با مردم اعلام کرده «اینکه ما هواپیماها را از راه اجاره به شرط تملیک خریدیم و پولی که بابت این هواپیماها قرار است پرداخت شود در یک مدت ۱۸ ساله داده خواهد شد به معنای آن است که دنیا به ایران برجام و ادامه راهی که آغاز کردیم اعتماد دارد. «
اگر این صحبتها را در کنار اهمیت ورود هواپیماهای جدید برای صرفهجویی چهار میلیارد دلاری سالانه در کنار گذاشتن ایرلاینهای خارجی قرار دهیم، مشخص میشود که خرید این هواپیماها نه تنها برای صنعت حملونقل هوایی کشور اهمیت جدی داشته که حتی دیگر ابعاد اقتصادی و سیاسی را نیز پوشش میدهد. ابعادی که میتواند برنامهریزیهای کلان برای توسعه کشور را ممکن سازد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.