شماره: 1566 / ۱۳۹۹ نهم دي
تعداد بازدید : 0
جزئیاتی از پورشه 959، ابرخودروی مسابقات رالی پاریس-داکار
اگر تصادفاً یک پورشه 959 دارید، با اطمینان می توانید جواب دهید، «بله». پورشه برای توسعه و سپس نمایش 959 ابرخودروی خود در دهه 1980 به رالی طاقت فرسای پاریس-داکار رفت. برنده این مسابقه رالی منجر به تولید ابرخودروی پورشه 959 شد.
ابرخودروی پورشه 959 از سال 1986 تا 1993 ساخته شد و در این مدت انقلابی در دنیای ابرخودروها ایجاد کرد. این وسیله نقلیه پیشرفته فنی، ویژگی های کنترل شده توسط رایانه و کمکهای راننده را ارائه می داد که قبلاً هرگز در خودروهای جاده ای دیده نمی شدند.
پورشه 959 با پیشرانه تخت-توربو شش سیلندر، قدرت 444 اسب بخار (331 کیلووات) و گشتاور 369 پوند فوت (500 نیوتن متر) تولید می کند. این موتور چشمگیر با یک گیربکس 6 سرعته دستی متصل شده بود که از طریق سیستم چهار چرخ متحرک کنترل الکترونیکی نیرو را به زمین می فرستاد. این سیستم چشمگیر برای پورشه اولین سیستم بود و به رانندگان و رایانه ها اجازه می داد تا نحوه مدیریت برق 959 را تعیین کنند.
این پیشرانه منحصر به فرد عملکرد چشمگیری را در جاده و خارج از جاده ارائه داد که باعث شد منتهی به پورشه 959 در رالی پاریس-داکار در سال 1986 مقام اول و دوم را کسب کند. دیدن این ابرخودروها با پوشش گل و لای در صحنه رالی، برتری در مسابقات اتومبیلرانی و نمایش کاملی از تسلط پورشه در ادغام فناوری جدید در اتومبیلرانی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
تاخیر در تحویل خودرو زیر ذرهبین مجلس
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: این تحقیق و تفحص قرار است که روی قیمت، کیفیت و زمان تحویل انجام شود. برای مثال تاخیر در زمان تحویل، خدمات پس از فروش یا مسئله کیفیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
علی جدی در مورد آغاز تحقیق و تفحص مجلس در حوزه خودرو اظهار کرد: سه گروه درخواست تحقیق و تفحص از حوزه خودرو را کرده بودند، پیش از روی کار آمدن آقای رزم حسینی از مدیران وزارت صمت دعوت کردیم که در این مورد توضیح دهند اما نمایندگان قانع نشدند. بنابراین در کمیسیون رایگیری و تصمیم بر این شد که تحقیق و تفحصی در این مورد انجام گیرد که هفته گذشته نیز در صحن مجلس رای آورد.
وی افزود: این تحقیق و تفحص قرار است که روی قیمت، کیفیت و زمان تحویل انجام شود. برای مثال تاخیر در زمان تحویل، خدمات پس از فروش یا مسئله کیفیت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. با تصویب در صحن مجلس کار رسما شروع شده و باید برای این موضوع تیمی تشکیل شود.
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به سوالی پیرامون تحقیق و تفحصهای قبلی در این حوزه گفت: موضوع گزارشهای تحقیق و تفحصهای قبلی در کمیسیون مطرح شد اما نمایندگان گفتند که آن گزارش اقناعشان نمیکند و پاسخی به سوالهای آنها داده نشده است. تحقیق و تفحص میتواند در تخلفات موردی ورود کند و اصلاح ساختاری نمیکند.
جدی افزود: ممکن است در گذشته هم تحقیق و تفحص صورت گرفته باشد اما نمیشود گفت چون قبلا انجام شده دیگر نباید تحقیق و تفحص شود. اینکه با افزایش و چند برابر شدن قیمت ارز حقوق مصرفکنندگان رعایت شده یا خیر؛ نیاز به تحقیق و تفحص دارد و مجلس هم ابزار دیگری جز این اقدام در این مورد ندارد. اما قطعا از گزارشهای قبلی استفاده خواهد شد.
آیا خودرو ملی ترکیه
وارد بازار ایران خواهد شد؟
توگ (TOGG) محصولی است که از آن به عنوان خودروی ترکیه یاد میشود. چندی پیش در سایت car.ir به معرفی این خودرو و مشخصات فنی آن پرداختیم که می توانید در اینجا مشاهده نمایید .
«گورجان کاراکاش» مدیرعامل این شرکت در مراسم رونمایی این خودرو از تولید دو نوع متفاوت این خودرو با قدرتهای 400 و 200 اسب بخار خبر داد. ایشان بیان کردند که باطری تمام بومی این خودرو در کمتر از 30 دقیقه به میزان 80 درصد شارژ میشود و با هر بار شارژ میتوان 500 کیلومتر مسافت را طی کرد. این خودرو حالا به صورت رسمی وارد بازار شده است.
توگ که مخفف نام طولانیتر شرکت (گروه ابتکار اتومبیل ترکیه) است، با سرمایه پنج شرکت ترکیه تاسیس شده است. این شرکت میگوید تا پانزده سال آینده پنج مدل مختلف الکتریکی به بازار عرضه خواهد کرد.
این خودرو قرار است با قیمت 16500 دلار به بازار عرضه شود. TOGG یک خودروی تمام برقی است که با احتساب قیمت 26 هزارتومان به ازای هر دلار، قیمت تمام شده آن در حدود 430 میلیون تومان خواهد بود؛ تقریبا معادل قیمت یک دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار ایران.
در حالی قیمت توگ خودروی ملی ترکیه 450 میلیون تومان اعلام شده است که هنوز پای این خودرو به بازار ایران باز نشده و مشخص نیست قیمت آن در داخل کشورمان چقدر اعلام می شود.
اما با فرض اینکه این خودرو در بازار ایران نیز همین قیمت را داشته باشد ،می توان این خودرو را با ساندرو استپ وی مقایسه کرد که قیمتی حدود 450 میلیون تومان در بازار خودرو دارد.
خودروی ملی ترکیه توسط استودیوی ایتالیایی طراحی شده است. توگ میگوید که طرح ساده و مدرن ماشین با الهام از فرهنگ آناتولی و سلیقه بازار ترکیه طراحی شده و با نیازهای بازار جهانی مطابقت دارد.
ترکیه در دهه گذشته سرمایهگذاری زیادی برای جلب خودروسازان جهان انجام داد و اکنون با تولید بیش از یک میلیون 500 هزار دستگاه خودرو در سال، پانزدهمین تولیدکننده خودرو در جهان است. صادرات خودرو اکنون یکی از مهمترین منابع درآمد ترکیه است. به گفته اتحادیه صادرکنندگان صنعت خودرو، این کشور در یازده ماه اول سال 2019 بیش از 28 میلیارد دلار از صادرات خودرو و قطعات درآمد داشته است.
راه اندازی سامانه ارتباط دوسویه
با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو
در راستای ارتباط موثر و هرچه بیشتر گروه صنعتی ایران خودرو با جامعه و مشتریان، سامانه ارتباط با مدیرعامل این خودروساز در فضای مجازی راه اندازی شد.
به گزارش ایکوپرس- به منظور تقویت و افزایش کانال های ارتباطی ایران خودرو با جامعه و مشتریان، سامانه ارتباط با مدیرعامل این شرکت در فضای مجازی با شماره 09102297110 راه اندازی شده است.
به این ترتیب، تمامی شهروندان، می توانند از طریق ارسال پیام به این شماره در بستر پیام رسانهای سروش، بله، ایتا و آی گپ، به صورت مستقیم با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو ارتباط برقرار کرده و سوالات و پیشنهادهای خود را درباره محورهای مختلف فعالیت این خودروساز عنوان کنند.
این کانال ارتباطی، دوسویه خواهد بود و مشتریان پاسخ سوالات خود را از طریق همین شماره دریافت خواهند کرد.
گفتنی است، کانال ارتباط مستقیم با مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در کنار مرکز تماس به شماره 096440 که به صورت شبانه روزی جهت پیگیری درخواستها، در خدمت مشتریان است، پاسخگوی مردم خواهد بود .
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
کیفیت تارا، راه را برای صادرات هموار کرده است
معاون طراحی مهندسی و خودکفایی ساپکو با اشاره به وضعیت داخلی سازی پروژه تارا، با بیان اینکه پنج مگاماژول برای این محصول تعریف شده، گفت: در مجموع این مگاماژول ها، 825 قطعه و مجموعه در دستور کار خودکفایی و تعمیق ساخت داخل قرار دارد.
حبیب جلایی با بیان اینکه خودروی تارا دارای پلتفرم داخلی و با نام و نشان ایران خودرو بوده و استایل و نمای بیرونی آن توسط تیم تحقیقات و طراحی و تکوین محصول ایرانخودرو طراحی شده، عنوان کرد: در تولید این خودرو از نسل جدید موتور TU5 بهره گرفته شده است. موتور TU5+ از توان و گشتاور بالاتر و مصرف سوخت کمتر نسبت به موتور TU5 برخوردار بوده و استاندارد آلایندگی یورو پنج را دارد.
وی با اشاره به برخی از مشخصات تارا، خاطرنشان کرد: این خودرو مجهز به مولتیمدیا، ایربگهای جانبی (برای واریانت گیربکس اتوماتیک) و سیستمهای مختلف ایمنی است که مشتریان توجه ویژه ای به آن خواهند داشت. از مشخصات استاندارد این محصول، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) و فرمان برقی خواهد بود.
جلایی با بیان اینکه بدنه محکم و ایمن یکی از مشخصات برجسته خودروی تارا است که در تولید آن از نوع خاص فولاد با استحکام بسیار بالا استفاده شده، افزود: از دیگر ویژگی های پروژه تارا این است که چه در سطح بدنه و چه در سطح قطعات پلیمری، همزمان با تعریف و اجرای پروژه از ظرفیتهای بالای قالبسازان داخلی حداکثر استفاده شده است.
جلایی با اشاره به وضعیت داخلیسازی پروژه تارا به تفکیک مگاماژولها، ضمن بیان اینکه پنج مگاماژول در معاونت خودکفایی ساپکو فعالیت دارد، اظهار کرد: در مگاماژول قوای محرکه و سیستمهای جانبی، یازده سیستم با 90 قطعه و در مگاماژول تزیینات داخلی و خارجی، چهارده سیستم با 324 قطعه و در مگاماژول بدنه و مکانیزم ها، هفت سیستم با 304 قطعه و در مگاماژول شاسی، 5 سیستم و 56 قطعه و در آخرین مگاماژول الکتریکال و الکترونیک، هشت سیستم با 51 قطعه تعریف شده است که در این مگاماژول از شبکه برق و الکترونیک کاملا بومی استفاده میشود.
معاون فنی و مهندسی ساپکو با اشاره به نقش و مشارکت شرکتهای دانشبنیان در انجام پروژه تارا، اظهار کرد: در این پروژه بهدلیل هم افزایی بیشتر و استفاده حداکثری از ظرفیت و توان داخلی، در یک سال گذشته با شرکتهای دانشبنیان مذاکره و توافقاتی صورت گرفت و این شرکتها با سازندگان ایرانخودرو مشارکت کردند.
وی در ادامه اظهار کرد: تعدادی از شرکتهای زنجیره تامین ساپکو نیز با توجه به ظرفیت های موجود، از مجموعههای دانشی خود بهره گرفته و به شرکتهای دانشبنیان تبدیل شدند که این موضوع موجب افزایش عمق خودکفایی شده است.
جلایی با اشاره به ظرفیتهای ایجاد شده در شرکتهای قطعهساز و مشارکت آنها در پروژه خودروی تارا، بیان کرد: برای تولید تارا از خطوط رباتیک در فرآیندهای جوش و پرس قطعات استفاده می شود. در این پروژه علاوه بر استفاده از ظرفیت های موجود سازندگان، ظرفیت جدید و خطوط جدیدی در شرکتهای قطعهساز ایجاد شده است؛ بدین ترتیب سعی شده تا این خطوط جدید با اتوماسیون جدید و با استفاده از تکنولوژیهای روز تجهیز شوند تا بتوانیم قطعات مورد نیاز را با توجه به سطح کیفی تعریف شده ایران خودرو تولید کرده و تحویل دهیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
طراحیهای تکراری خودروهای ایرانی و کیفیت پایین صدای وزیر را هم درآورد!
2 ماهی می شود که رزم حسینی، وزیر صمت شده و با روی کار آمدن او صحبت های جدیدی درباره خودرو صورت گرفته است. صنعتی که چندین سال رویکرد ثابتی داشت، اکنون دچار تحولات اساسی شده است چرا که وزیر صمت جدید از کیفیت خودروهای داخلی رضایت ندارد.
در سایه کیفیت پایین خودروهای مونتاژی که در طی سالیان گذشته ارتقا و بهبودی هم نیافته اند، باید به طراحی های تکراری آنها اشاره کرد که هر از گاهی با تغییر رنگ سقف یا شکل چراغ ها و یا سپرها اقدام به رونمایی از محصولات جدید خود می کنند . در 2، 3 اخیر هم با ذکر کلمه کراس در نام خودرو و اضافه کردن روف ریل به سقف محصولات قدیمی سعی در معرفی خودرویی جدید و با قیمت بالاتر می کنند .
این مقام مسئول تاکنون در هر مجمعی که قرار گرفته، از کیفیت پایین خودروهای داخلی اعلام نارضایتی کرده و گویا درد دل مردم که سال های طولانی از کیفیت پایین خودروها ناراضی بودند را شنیده و اکنون به دنبال افزایش کیفیت است تا شاید رضایتی از صنعت خودرو جلب شود.
علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت معدن تجارت در این خصوص گفته است: متاسفانه در حوزه صنعت خودرو عقب افتادگی داریم و آن طور که باید در ساخت داخل پیش نرفته ایم که این رویه نتیجه تحریم هاست و در نهایت نشان داد صنعت خودرو چقدر وابستگی به ارز دارد. بابت خودروهای بی کیفیت از مردم عذرخواهی میکنم و شرمنده ایم که نتوانستیم برای مردم خودرو باکیفیت تولید کنیم.
وزیر صمت ادامه داد: امیدواریم در جهت ساخت داخل بهتر حرکت کنیم و در زمینه خودرو تصمیمات خوبی میگیریم و شرکتهای دولتی را باید ایجاد کنیم.
از طرفی پیروز بخت رئیس سازمان ملی استاندارد هم گویی به دنبال توقف تولید خودروهای بی کیفیت است و این موضوع میتواند تهدیدی برای خودروسازان باشد.
کیفیت خودروها باید ارتقا یابد
نیره پیروزبخت رئیس سازمان ملی استاندارد در خصوص ارتقای کیفیت خودروهای داخلی، گفت: با توجه به رویکردهای جدیدی که اکنون در وزارت صمت و همینطور در واحدهای خودروسازی اتفاق افتاده و البته پیگیریهای سازمان ملی استاندارد، لازم بود هماهنگی بین سازمان ملی استاندارد و از خودروسازان انجام شود.
او بیان کرد: به نظر میآید که خودروسازان اکنون واقعا در جهت ارتقای کیفیت فعالیت میکنند و در حال پیشرفت هستند و رعایت استانداردهای لازم را در دستور کار دارند. شرایط کشور با توجه به تحریمها واقعا سخت است و باید دست به دست هم دهیم تا این صنعت عظیم بتواند کار را پیش ببرد و مردم هم راضی باشند.
رئیس سازمان ملی استاندارد تشریح کرد: سازمان ملی استاندارد حامی مصرف کننده است و باید در حمایت از مصرف کننده با خودروسازان در ارتباط باشیم. امیدواریم که تحریمها کمتر شود و دست تولیدکنندگان در این صنعت باز شود تا شاهد تولید خودروهای با کیفیت تری باشیم.
پیروزبخت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کیفیت خودروها مورد تایید است یا خیر، گفت: سال گذشته برنامهای را برای شورای استاندارد تصویب کردیم که به موجب آن خودروسازان هر کدام از مدلهای خودرو را باید به استاندارد لازم آن برسانند و اگر نرسانند باید توقف تولید داشته باشند. باید هماهنگیها صورت گیرد شاید یکی از برنامههای بازدید این باشد که بیشتر در جریان استانداردها باشیم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به رعایت استانداردهای 85 گانه خودرو گفت: استاندارهای 85 گانه تغییر نکرده است و با همان برنامه قبل پیش میرود. در این برنامه یک تا 2 برنامه تقدم یا تاخیر دارد که انجام میشود.
وزیر صمت که بسیار از کیفیت خودروها ناراضی است از خودروسازان داخلی بازدید کرد. بازدیدی که برای بسیاری نفس گیر و لحظه لحظه آن حساس و تعیین کننده بود. پس از آن مدیر عاملهای 2 خودروسازی بزرگ هر کدام محصولات جدید خودرو را رونمایی کردند و نظراتی هم دادند.
سایپا: تا 3 سال دیگر خودرو جدید داریم!
سیدجواد سلیمانی مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا درخصوص افزایش کیفیت محصولات این گروه خودروسازی، گفت: وزارت صمت افزایش کمیت و کیفیت محصولات داخلی را از مسیر رقابتی کردن فضای صنعت خودرو هدف گذاری کرده است، در همین راستا سایپا برنامه ریزیهایی برای تحقق این هدفگذاری در دستور کار قرار داده که براساس آن در 3 سال آینده، 10 محصول جدید به بازار عرضه خواهد شد.
ارتقای محصولات قدیمی در دستور کار است
فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو گفت: در بحث ارتقا محصولات جدید، 2 مسیر را پیش گرفته ایم، یک مسیر بحث ایجاد و تولید محصول جدید بود و مسیر دیگر هم در جهت ارتقا محصولات فعلی بوده است. در ارتقا محصولات فعلی توانستیم قدمهای خوبی برداریم به عنوان مثال توانمان را گذاشتیم به اینکه ارتقا در محصول رانا را به گونهای انجام دهیم که بتواند رضایت بیشتری را برای مشتریان فراهم کند.
مدیر عامل ایران خودرو گفت: امروز خوشبختانه توانستیم خودرو رانا را با سقف شیشهای و گیربکس 6 سرعته طراحی کنیم و تغییراتی هم در سیستم قوای محرکه آن ایجاد کنیم. موتور این خودرو را توانستیم تقویت کنیم و موتور TU 5 پلاس را توانستیم روی این خودرو جانمایی کنیم که میتواند هم از قدرت و گشتاور بیشتری عرضه شود و رضایت بیشتری را برای مشتریان فراهم خواهد کرد.
او گفت: برنامه در جهت ارتقا محصولات، تغییراتی روی خودروهایمان ایجاد کنیم به طور مثال خودرو 206 پژو با سقف شیشهای و پژو 207 با سقف شیشهای مجهز به فرمان برقی و خودرو رانا با سقف شیشهای با تغییراتی در ظاهر خودرو به زودی عرضه خواهند شد، که یکی پس از دیگری به بازار عرضه خواهد شد.
تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودروهای پرتیراژ
منصور حقیقی، یکی از فعالان عرصه فروش خودرو ضمن اظهار تأسف از اُفتِ کیفی برخی از خودروهای پرتیراژ در مقایسه با نمونه هایِ تولید شده در یک دهه گذشته، عنوان کرد: با نیم نگاهی به خودروهای خارجی، به این واقعیت پی میبریم که خودروسازان، هر ساله تلاش میکنند با ارتقای سطح کیفی خودرو و افزایش امکانات موجود در آن، رضایتمندی هر چه بیشتر جامعه مصرف کننده را جلب نمایند.
وی افزود: نحوه طراحی و شکل ظاهری خودروها، کیفیت قطعات، آپشنهای تعریف و لحاظ شده در خودرو از مواردی است که سال به سال با ارتقای هر چه بیشتری همراه میشود، اما متأسفانه خودروسازان داخلی، متناسب با این روند رو به رشد گام بر نمیدارند.
این فعال حوزه خرید و فروش خودرو گفت: اگرچه در طول سالیان اخیر برخی تغییرات در خودروهای تولید داخل اعمال شده، اما در مقایسه با تغییراتی که در دیگر کشورها لحاظ میشود به هیچ عنوان امیدوار کننده نیست.
حقیقی عنوان کرد: استمرار وضعیت موجود، زیبنده و شایسته کشور ایران نیست و در شرایطی که بسیاری از دانشمندان ایرانی در اقصی نقاط جهان افتخار آفرینی میکنند و نخبگان داخلی در عرصهها و حوزههای بین المللی میدرخشند، حرکت لاک پشت وارانه در تولید خودرو از حیث رشد کمی و کیفی، رضایت بخش به نظر نمیرسد.
این فعال در عرصه خرید و فروش خودرو گفت: کم نیستند خودروهایی که بعد از گذشت سالیان متمادی از تولید آنها، همچنان به همان سبک و سیاق به بازار عرضه میشوند و تغییرات جزئیِ داخل خودرو و یا طراحی چراغها به عنوان مدل جدید به بازار مصرف معرفی میشوند.
وی افزود: بعضاً عنوان میشود که خودروسازان ناچار هستند به فراخور قدرت خرید مردم، اتومبیل مناسب و مقتضی را تولید کنند که به اعتقاد بنده، طرح چنین توجیهی به هیچ عنوان قانع کننده نیست.
جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی منتشر شد که باز هم تغییر خاصی در سطح کیفی محصولات شرکتهای خودروساز به چشم نیامد. طبق گزارشی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر کرده، سطح کیفی خودروهای داخلی در آبان درست مانند ماههای گذشته هیچ تغییری نسبت به مهر نکرده است.
با توجه به تکرار این اتفاق، این پرسش پیش آمده که آیا واقعا صنعت خودرو ایران به درجهای از بلوغ رسیده که حتی با وجود تحریم و مشکلات مالی نیز کیفیت را حفظ کرده است؟ مرور وضعیت صنعت خودرو طی دو سال و نیمی که از تحریم آن گذشته، احتمالا پاسخ این پرسش را مشخص خواهد کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
چراغ سبز سوئدی ها در پساتحریم
تعداد بازدید : 2
ولوو و اسکانیا آماده بازگشت به بازار ایران هستند
محدودیت های ایجادشده در بخشهای پولی بانکی و حمل و نقلی سوئدی ها را به رغم تمایل، از همکاری با ایرانی ها باز داشته بود
صنعت خودروهای کاروتجاری کشور در کنار وابستگی بیش از حد به خودروسازان خارجی، بیشترین ضربه را در یک دهه اخیر از تحریمهای غرب علیه ایران خورده است؛ تحریمهایی که به موجب آن، خودروسازان خارجی به ویژه اروپاییها مجبور به ترک بازار ایران شدند.
بهرغم آنکه بازار ایران در کنار حجم فروش مناسب، با برخورداری از ظرفیتهایی برای تولید و حتی مونتاژ میتوانست مبدأیی برای صادرات مدلهای اروپایی در منطقه باشد، اما تجاریسازان اروپایی با آغاز تحریمها، عطای این بازار را به لقای بازار آمریکا بخشیدند و آن را ترک گفتند.
این در حالی است که در بخش خودروهای تجاری پویش داخلیسازی نظیر آنچه در بخش خودروهای سواری رقم خورد، شکل نگرفت و وابستگی به خارجیها در این بخش کاهش نیافت. بر این اساس، برای بقای این صنعت هنوز هم نیاز به حضور اروپاییها و حتی شرکتهای آسیایی وجود دارد.
آمادگی سوئدیها برای نوسازی ناوگان باری و مسافری ایران
با داغشدن بحث رفع احتمالی تحریمها و بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام، سوئدیها خیلی زود دست به کار شدهاند و خواهان حضور دوباره در بازار ایران و همچنین مشارکت در طرح نوسازی، البته در صورت رفع تحریمها شدهاند.
این در حالی است که با شروع برجام سوئدیها از تبدیل ایران به هاب منطقهای شرکتهای سنگینساز خود صحبت کرده بودند، اما با شروع تحریمها بازار ایران را رها کردند، چون عملا با محدودیتهای ایجادشده در بخشهای پولیبانکی و حملونقلی انجام چنین کاری ممکن نبود.
حالا در جدیدترین اظهارنظر از سوی سوئدیها، سفیر این کشور در ایران بر نقش دو شرکت بزرگ تولیدکننده خودروهای سنگین سوئدی یعنی ولوو و اسکانیا در نوسازی ناوگان باری و مسافری ایران تاکید کرده است.
وقتکشی برای حضور کنسرسیوم سوئدیها در پروژههای راهسازی
ماتیاس لنتز، سفیر سوئد در ایران با اشاره به حضور دراز مدت و قدیمی شرکتهای سوئدی در بخشهای مختلف حملونقل ایران اظهار کرد: «ایران بازار مهمی برای شرکتهای بزرگ خودروسازی سوئد بهشمار میرود و این شرکتهای بزرگ نقش مهمی در نوسازی ناوگان تجاری و حملونقل مسافری ایران ایفا میکنند.»
سفیر سوئد با اعلام تمایل بسیار زیاد این دو شرکت برای حضور در صنعت خودرو ایران و ازسرگیری فعالیتهای پیشین آنها، تاکید کرد: «باید توجه داشت حضور در پروژههای راهسازی یا احداث راهآهن به دلیل عظیمبودن این پروژهها نیازمند تشکیل کنسرسیومی از شرکتهای مختلف است و شرکتهای سوئدی نیز میتوانند بهعنوان بخشی از این کنسرسیوم فعالیت کنند.»
هرچند حضور شرکتهای بزرگی مانند ولوو و اسکانیا و... در شرایط غیرتحریمی در کشور امری عادی است، اما روند سیاستگذاریها در حوزه نوسازی و عرضه خودروهای سنگین، نیازمند اصلاح جدی است.
موضوعی که در صورت رفع تحریمها باید به آن توجه داشت، تسهیل در تسریع حضور و سرمایهگذاری این شرکتها در ایران است. ایجاد دستانداز و تاخیر در تصمیمگیری باعث از بین رفتن فرصتها در این خصوص خواهد شد.
ماتیاس لنتز در اینباره تصریح کرد: «در سالهای گذشته، شرکتهای سوئدی در کنسرسیومی به این منظور حضور داشتند. اما به دلیل تأخیر در تصمیمگیری، قرارداد مذکور لغو شد و آنها مجبور به ترک ایران شدند.»
وی با بیان اینکه آنچه سفارت سوئد در این زمینه قادر به انجام آن است، تا اندازه زیادی تابع سیاستهای دولت ایران است، تاکید کرد: «در صورت تمایل ایران به بهینهسازی و افزایش ایمنی جادهها، برنامهریزی در راستای تولید و جایگزینی سوختهای سبز، سوئد آمادگی و توان لازم برای فعالیت و همکاری در این بخشها را دارا است.»
زیرساخت مناسب برای تولید خودروهای سنگین در ایران
سفیر سوئد همچنین با اشاره به حضور ایران در سمینار ایمنی جادهای که از سوی سوئدیها برگزار شده است، تصریح کرد: «درصورتیکه سیاست دولت ایران در این زمینه مبتنی بر همکاری با سوئد و شرکتهای سوئدی باشد، ما بهعنوان سفارت، آماده فراهمکردن زمینه همکاری فیمابین هستیم. اگر این اجلاسها یا سمینارها بهصورت واقعگرایانه و با توجه به شرایط واقعی تشکیل شده و امکان فعالیت و همکاری میان شرکتهای سوئدی و ایرانی در آن فراهم شود، میتوان با حضور در این رویدادها زمینه را برای سرمایهگذاری و فعالیت مشترک فراهم کرد.»
ماتیاس لنتز با بیان اینکه ایران زیرساختهای مناسبی درخصوص تولید خودروهای سنگین دارد، در مورد تمایل شرکتهای کشورش برای همکاری با ایرانیها اظهار کرد: «شرکتهایی مانند ولوو و اسکانیا به خوبی از زیرساختها و تواناییهای صنعتی ایران آگاهی دارند و علاقه زیادی نیز برای فعالیت در این کشور را دارند.»
استفاده از انرژیهای نو در همکاری با ایرانیها
وی همچنین درخصوص استفاده از انرژیهای نو و سبز در صورت همکاری شرکتهای ایرانی با شرکتهای سوئدی نیز اظهار کرد: «همکاری در این زمینهها مستلزم درخواست و تمایل طرف ایرانی است و در صورت ابراز موافقت، تمایل و درخواست ایران، سفارت سوئد از آمادگی کامل برای فراهمکردن حضور هیأتهای تخصصی سوئدی در این حوزهها برخوردار است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.