شماره: 1760 / ۱۴۰۰ سوم آبان
تعداد بازدید : 2
کیا تیزر تبلیغاتی اسپورتیج را منتشر می کند
نیازی به چشم پوشی از تصویر تیزر جدید کیا برای اسپورتیج جدید نیست.این مدل جهانی در ماه ژوئن رونمایی شد و پس از آن مدل اروپایی در ماه سپتامبر رونمایی شد، اگرچه متفاوت هستند. اکنون وقت آن است که آمریکا با شرکت خود اعلام کند که کراس اوور بازطراحی شده را هفته آینده در 27 اکتبر در اینجا معرفی خواهد کرد.
کیا در واقع دو نسخه اسپورتیج ارائه می دهد، در حالی که اروپا یکی از آن ها را با فاصله بین دو محور کوتاه تر دریافت می کند. تیزر مربوط به اسپورتیج ایالات متحده شبیه آن نیست، هرچند به نظر می رسد جلوه ای از جلو با مدل جهانی داشته باشد. آیا این بدان معناست که ایالات متحده در حال دریافت نسخه طولانی تر است؟ به احتمال زیاد مشتریان آمریکایی از کابین های بزرگ لذت می برند، هرچند همه چیز ممکن است.
کیا اسپورتیج جهانی را با موتور توربوشارژ 1.6 لیتری بنزینی با قدرت 177 اسب بخار (130 کیلووات) و گشتاور 265 نیوتون متری (195 پوند فوت) رونمایی کرد. گزینه دیزلی نیز وجود دارد ، اما انتظار آن را در ایالات متحده نداشته باشید. کیا گفت که پیشرانه های دیگری مانند هیبریدی و پلاگین هیبریدی نیز وجود خواهد داشت، اگرچه این شرکت هنوز این جزئیات را اعلام نکرده است.
ما هفته آینده نسخه کامل اسپورتیج ایالات متحده را دریافت خواهیم کرد، اگرچه تا اوایل سال آینده، احتمالاً به عنوان مدل 2022، در اینجا به فروش نمی رسد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:
تعداد بازدید : 2
اعتماد به صنعت خودرو بر میگردد
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: گروه خودروسازی سایپا موفق شد که در شهریورماه تعهدات معوق خود را به صفر برساند، این دستاورد باعث می شود اعتماد از دست رفته احیاء شود و دوباره مردم به صنعت خودروسازی داخلی اعتماد کنند.محمد صفایی دلوئی با تقدیر از عملکرد گروه خودروسازی سایپا درکاهش چشمگیر تعهدات معوق و اینکه این موضوع در اقتصاد کشور چگونه معنا و مفهوم می شود، اظهارداشت: بزرگترین سرمایه هر سازمان، اعتباری است که به واسطه عملکرد و خروجی برنامه و اهداف بلند مدت آن حاصل می شود؛ بهترین پاداش این اعتبار، اعتمادی است که مشتریان و جامعه به آن خواهند داشت.وی افزود: بی شک صفر شدن معوقات گروه سایپا و جلب رضایت مشتریان حاصل تلاش بی وقفه و شبانه روزی این بنگاه اقتصادی است و قطعا پیامدهای خوبی در ابعاد مختلف اقتصادی به همراه خواهد داشت.نماینده مردم گناباد و بجستان در مجلس شورای اسلامی افزایش تولید خودرو توسط خودروسازان داخلی را عامل مهمی در جهت کاهش سوداگری دلالان دانست و گفت: یکی از عوامل مهم کاهش تولید خودرو و افزایش معوقات خودروسازان، تحریم است؛ اگر چنین اتفاقی در کشور رخ نمی داد اکنون صنعت خودرو با همکاری شرکای خارجی خود به توسعه خوبی دست پیدا کرده بود.وی با بیان اینکه تحریم صنعت خودرو، باعث شد که شرکای خارجی بدون پای بندی به تعهدات خود ایران را ترک کنند، تصریح کرد: خروج خودروسازان خارجی از ایران و تحریم های سختگیرانه آمریکا علیه ایران، سبب شد که بازار خودرو با تنش قیمتی مواجه شود؛ ازاین رو سوداگران از فرصت به دست آمده به نفع خود و به ضرر مردم بهره برداری کردند و موجب اخلال در بازار خودرو و افزایش سرسام آور قیمت ها شدند.عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه صفر شدن معوقات سایپا دلگرم کننده است و باید آن را به فال نیک گرفت، افزود: امیدوارم، سایپا و سایر شرکت های خودروسازی با کمک مجلس و دولت صنعت خودرو را توسعه دهند به گونه ای که محصولات قابل رقابت با خودروهای مشابه خارجی باشد.وی افزود: تلاش سایپا در جهت افزایش تولید، نشان از عزمی جزم در جهت خودکفایی، پایان دادن به واردات و کم اثر کردن تحریم ها است.صفائی دلوئی، بومی سازی صنعت خودرو را ضروری دانست و گفت: تحریم های اقتصادی و خروج شرکای خارجی از کشور فرصت مناسبی است تا خودروسازان داخلی با کمک مهندسان و شرکت های دانش بنیان در جهت خودکفایی گام های بلند و موثری را بردارند، ما نباید به دنبال رفع تحریم ها باشیم بلکه باید از تهدیدها فرصتی برای پیشرفت و آبادانی کشور ایجاد کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کسی به شورای رقابت شکایت نکرد!
تعداد بازدید : 1
اعتراض لفظی و سکوت رسمی ایران خودرو
ایران خودرو به عنوان یکی از دو قطب اصلی خودروسازی ایران در سالهای گذشته به زیان انباشتهای بیسابقه رسیده اما به نظر میرسد میرسد این شرکت هیچ طرح و برنامهای برای برون رفت از این شرایط ندارند.
اگر خودروسازان اعتراضی به فرمول شورای رقابت دارند، باید به شکل رسمی آن را ارائه کنند تا در هیات تجدید نظر مورد بررسی قرار بگیرد اما در هشت سالی که بنده در این سمت قرار داشتهام تاکنون هیچ اعتراض رسمی به این فرمول صورت نگرفته و خودروسازان تنها به قیمتها اعتراض دارند.» این بخشی از صحبتهای اخیر آلبرت بغزیان – دبیر هیات تجدیدنظر شورای رقابت – است.
او در گفتوگویی اعلام کرد که با وجود تمام انتقاداتی که در سالهای گذشته از سوی خودروسازان نسبت به فرمول شورای رقابت وجود داشته، آنها هرگز این اعتراضها را به شکل رسمی در این شورا مطرح نکردهاند. موضوعی که نشان میدهد با وجود زیان ده شدن یک بنگاه بزرگ اقتصادی، مدیران ایران خودرو حتی به شکل رسمی درخواستی برای تجدید نظر ارائه نکردهاند، درخواستی که چه بسا با بررسی آن، امکان تغییر در فرمول شورای رقابت و بهبود شرایط ایران خودرو را به وجود میآورد.
براوردها نشان میدهد که میزان زیان انباشته خودروسازان داخلی از مرز 80 هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده است. میزان بدهی به قطعه سازان نیز بیش از 50 هزار میلیارد تومان شده و اگر به این اعداد اقساط سررسید شده بانکی نیز اضافه شود، نشان دهنده دشواری شرایط آنهاست.
شرکت ایران خودرو در سال 99، بیش از 15هزار و 500میلیارد تومان زیان خالص شناسایی کرد که این مبلغ نسبت به سال 98، حدود سه برابر شده است. همچنین در سال 97، زیان خالص این شرکت به 9هزار و 600میلیارد تومان رسید. با تداوم روال سالهای گذشته و افزایش دیون، این عدد در امسال نیز قطعا افزایش خواهد یافت و با وجود گذشت بیش از نیمی از سال هنوز برنامهای برای برون رفت از این شرایط وجود ندارد.
این در حالی است که ایران خودرو در تعداد خودروهای ناقص باقی مانده در خط تولید نیز در حال رکوردشکنی است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور چند روز قبل اعلام کرد که نزدیک به 150 هزار دستگاه خودرو در پارکینگ خودروسازان باقی مانده و آنها تا پایان آبان زمان دارند تا این خودروها را آماده تحویل کنند.
ایران خودرو برای ارائه این خودروها به بازار اما چند مشکل جدی دارد. نخست آنکه برخی از قطعات موردنیاز از جمله تراشههای الکترونیکی در بازار بینالمللی نیز با کمبود مواجه است و با توجه به معضل نقدینگی، مشخص نیست که ایران خودرو چطور امکان دسترسی به این قطعات را پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر با افزایش قابل توجه بدهی به قطعه سازان داخلی، این مجموعهها نیز با مشکل نقدینگی مواجه هستند و ایران خودرو برای سرعت گرفتن تولید خود باید چارهای برای کاهش این بدهی نیز پیدا کند.
از سوی دیگر آمار تولید سال 1400 تاکنون نشان میدهد که تولیدات نسبت به هدفگذاری عقب است و بعید به نظر میرسد دستیابی به هدفگذاری سالانه وزارت صمت ممکن باشد. این در حالی است که وزیر صمت نیز اعلام کرده در سال آینده میزان تولید خودرو در کشور افزایش خواهد یافت و این یعنی خودروسازان حتی فشاری بیشتر از آنچه درحالحاضر تحمل میکنند را تجربه خواهند کرد.
ایران خودرو در دستیابی به اهداف داخلی خود نیز چندان موفق نبوده است. خودروی تارا به عنوان جدیدترین محصول این شرکت بنا بود تا پایان سال تولیدی 50 هزار دستگاهی را تجربه کند اما آخرین براوردها نشان میدهد که میزان تولید تارا فاصلهای قابل توجه با هدفگذاری ابتدایی دارد و مشخص نیست ایران خودرو تا پایان امسال توان تولید چند دستگاه از این محصول را خواهد داشت. این در حالی است که تاکنون در چند مرحله، پیش فروش تارا کلید خورده و متقاضیان در ماههای پیشرو، چشم انتظار خودروهایی هستند که پیش از آن پیش پرداختش را به حساب ایران خودرو واریز کردهاند.
در میان تمام این مشکلات، اختلاف نظر ایران خودرو و شورای رقابت همچنان جایگاهی محوری در این فرایند و زیان ده شدن این شرکت دارد. ایران خودرو اعلام کرده با قیمت گذاری دستوری شورای رقابت، عملا با تولید هر محصول جدید، زیانی تازه را نیز به ثبت میرساند، این در حالی است که با افزایش فاصله قیمت میان نرخ کارخانه و بازار، فضایی جدید برای عدهای محدود به وجود آمده تا با رانت قیمتهای رسمی، خودرو خود را در بازار آزاد بفروشند. برای مثال خودرو پژو پارس ایران خودرو که بیشترین فاصله را میان کارخانه و بازار دارد، در هر ثبت نام برای قرعه کشی، با استقبال چند ده هزار نفری روبه رو میشود که نشان از آن دارد بسیاری از این افراد متقاضی واقعی نیستند و به دنبال به دست آوردن سود خالص از فروش محصول در بازار آزادند.
پس از حدود یک سال و نیم از آغاز فرآیند قرعه کشی، ایران خودرو چند هفته قبل فروش جدید هایما را بدون قرعه کشی انجام داد. در این فرآیند باز هم مانند گذشته، در زمانی کوتاه تمام ظرفیت به فروش رسید و بسیاری از متقاضیان اعلام کردند که عملا امکان دسترسی به سایت را پیدا نکردهاند. ایران خودرو که پیش از این علت حذف قرعه کشی هایما را کاهش فاصله قیمت میان کارخانه و بازار اعلام کرده بود – در حالی که هنوز فاصلهای 140 میلیون تومانی باقی مانده – در توضیح چرایی تصمیم جدید خود، مشکلات قرعه کشی را بهانه کرد و در بیانیهای رسمی، تصریح کرد که در دورهای پیشین قرعه کشی تعداد زیادی از افرادی که نامشان بیرون آمده بود، وجه لازم را پرداخت نمیکردند و متقاضیان غیر واقعی به این فرآیند ورود میکردند.
آنچه که عجیب به نظر میرسید سکوت ایران خودرو در برابر مشکلات قرعه کشی در یک سال و نیم گذشته بود که ناگهان خود را در فروش هایما نشان داد. جدای از آن انتقاد ایران خودرو از فرمول شورای رقابت برای قیمتگذاری محصولات نیز همچنان ادامه داشت. اتفاق عجیب این بود که دبیر هیات تجدیدنظر شورای رقابت اعلام کرد که با وجود تمام این انتقادات، ایران خودرو هرگز اعتراض رسمی خود به فرمول شورا را ارائه نکرده و در نتیجه، جلسهای برای تجدید نظر نیز برگزار نشده است.
فرشاد مقیمی که خود سابقه حضور در معاونتهای وزارت صمت را دارد، در ماههای گذشته هیچ طرحی برای برون رفت ایران خودرو از ضرر و زیانهای فعلی ارائه نکرده و حتی اعتراض شرکت به تصمیمات شورای رقابت را نیز از کانالهای رسمی پیگیری نکرده است، موضوعی که امروز رکوردشکنی در زیانهای انباشته این گروه خودروسازی را به همراه داشته و مشخص نیست در صورت تداوم این شرایط، کار تا کجا ادامه خواهد یافت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
مرسدس آ ام جی GT سری بلک قدرت شگفت انگیزی را نشان می دهد
ما می دانیم مرسدس آ ام جی GT سری بلک خودروی سریعی است.این خودرو برای چند ماه رکورد خودروهای تولیدی پیست نوربرگ را در اختیار داشت و آن را در 6 دقیقه و 43.6 ثانیه ثبت کرد. این خودرو هنوز دومین خودرو سریع تولیدی است.در هر صورت، موتور 420 لیتری V8 توربوشارژ 720 اسب بخاری (537 کیلووات) مرسدس مطمئناً با این عملکرد ارتباطی دارد.
این تست موتور دینو در اوپوس اتوماتیو در آلمان برگزار می شود، بنابراین ما فرض می کنیم که ارقام اسب بخار متریک در مقابل ارقام مکانیکی ذکر شده در ایالات متحده هستند. امتیاز متریک سری بلک 730 اسب بخار است، بنابراین تفاوت واقعی آن 46 اسب بخار است. این هنوز هم بسیار بالاتر از رتبه رسمی است، اما این ویدئو بیشتر توضیح می دهد که خودروسازان اغلب رتبه های قدرت رسمی را از شرایطی که ایده آل نیستند نقل می کنند.
همچنین چیزی را نشان می دهد که اغلب در سری بلک نادیده گرفته می شود. علی رغم عملکرد خیره کننده آن، صدای موتور V8 آن که توسط آ ام جی دستکاری شده است خیلی جالب توجه نیست. این به هیچ وجه بد نیست، اما در مقایسه با صدای موتور آ ام جی C63 وحشتناکی که در انتهای ویدیو نیز به صورت آنلاین پخش می شود، مطمئناً جای پیشرفت در آ ام جی GTوجود دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
بسیاری از خودروسازان جهان تعهدات معوق داشتند
کارشناس صنعت خودرو با بیان اینکه پاندمی کرونا موجب ایجاد تعهدات معوق در بسیاری از خودروسازان جهان شده است، این عامل را در تولید خودرو در ایران موثر دانست و بر بهبود وضعیت پولی و بانکی کشور تاکید کرد.
به گزارش سایپانیوز، فربد زاوه اظهار داشت: ایجاد تعهدات در شرکت های خودروسازی نشان دهنده ضعف سیستم بانکی است، چرا که این صنایع ارزشمند به دلیل مشکلات نقدینگی مجبور به ایجاد تعهد شده و می بایست با ایجاد تعهد از بروز مشکلات اقتصادی جلوگیری کنند. وی با اشاره به مشکلات متعدد ایجاد تعهد برای شرکت های خودروساز، افزود: مقوله ایجاد تعهد موجب از بین رفتن سرمایه شرکت می شود، چه آنکه در برخی از موارد خودروسازان برای تعهدات خود و شرایط بغرنج و شکننده تولید و تحریم می بایست 2 الی 3 خودرو خود را به ازای تعهدات به مشتریان تحویل دهند.زاوه گفت: شبکه بانکی در همه جای جهان حامی صنایع مهم است و معمولا بانک ها تامین کننده سرمایه های در گردش صنایع مادر هستند، اما متاسفانه شبکه بانکی ایران در تعریف مفاهیم مربوط به صنایع کشور، رویکرد درستی ندارد.وی ادامه داد: سیستم بانکی به جای استفاده از مشوق ها و راهکارهای قانونی برای بهبود تولید، نگاه اشتباهی در اعطای تسهیلات به تولید کشور دارد؛ این نگرش موجب خسارت و صدمه اقتصادی زیادی شده است و باید هرچه زودتر نسبت به بهبود آن توسط نهادهای بالادستی اقدام شود.این کارشناس صنعت خودرو در ادامه ایجاد تعهدات برای خودروسازان جهانی در سال گذشته را امری طبیعی دانست و گفت: با وجود پاندمی کرونا در جهان طی سال گذشته بسیاری از خودروسازان مطرح جهانی نیز دچار ایجاد معوقات در تحویل خودرو شدند که البته جنس این معوقات از جنس موانع تولید بوده است و به همین میزان می توان خودروسازان داخلی را در این امر سهیم دانست. وی افزود: چالش های پولی و مالی کشور موجب شده است که تولیدکنندگان خودرو به صورت فشاری به تولید ادامه دهند، لذا در صورت عدم بهبود این امر، سیستم تولید خودرو هیچگاه به صورت ریشه ای بهبود نخواهد یافت.زاوه در خصوص بهبود عملکرد گروه خودروسازی سایپا در به صفر رساندن معوقات خود در قبال تحویل خودرو به مشتریان، اظهار داشت: این موضوع بیانگر آن است که گروه خودروسازی سایپا به رغم مشکلات متعدد، با برنامه ریزی مالی و تولید به ثبات رسیده است.وی بهبود شرایط تحویل خودرو و صفر شدن معوقات در گروه خودروسازی سایپا را بسیار مناسب عنوان کرد و گفت: با ادامه این روند و تغییرات مهم در مسائل پولی و مالی کشور شاهد افزایش تولید خودرو خواهیم بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.