شماره: 1816 / ۱۴۰۰ بيست دي
تعداد بازدید : 5
اخبار
تاکید معاون اول رئیس جمهور بر عزم جدی ایران برای گسترش روابط با ترکمنستان
معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه تقویت همه جانبه روابط با کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان از راهبردها و اولویت های جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: تهران از گسترش و تعمیق روابط با عشق آباد استقبال می کند.
محمد مخبر ظهر یکشنبه در دیدار با «سردار بردی محمداف» معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان با اشاره به اینکه با روی کار آمدن دولت سیزدهم نقطه عطف و فصل جدیدی در مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران با ترکمنستان بوجود آمده است، افزود: باید روابط و مناسبات دو کشور در همه ابعاد به ویژه درزمینه های نفت، انرژی، حمل و نقل ریلی، دریایی و زمینی، صادرات خدمات مهندسی و همچنین تسهیل صادرات و واردات در پایانه های مرزی بیش از گذشته گسترش یابد.
معاون اول رییس جمهور بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای شناسایی ظرفیت ها، نیازمندی ها و امکانات بین دو کشور تاکید و تصریح کرد: با وجود گسترش روابط دو کشور در مقطع حاضر، حجم مبادلات کنونی پذیرفتنی نیست و باید با توسعه این روابط، دو کشور تبدیل به الگویی از روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی برای سایر کشورهای منطقه شوند.
وی با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تاریخی بین دو ملت، گفت: دو کشور ایران و ترکمنستان می توانند در زمینه ترانزیت و حمل و نقل منطقه ای به عنوان مکمل همدیگر عمل کنند و همانطور که مقام معظم رهبری از روابط ایران و ترکمنستان بعنوان روابط خویشاوندی یاد کرده اند باید زمینه های همکاری فیمابین تقویت شود.وی همچنین خاطر نشان کرد: روابط خوب سیاسی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان باید زمینه ساز و تضمین کننده روابط اقتصادی دو کشور شود.
سردار بردی محمد اف نیز در این دیدار با اشاره به روابط دیرینه و تاریخی دو کشور افزود: پس از سفر رییس جمهور اسلامی ایران به ترکمنستان حرکت بزرگی در تقویت بیش از پیش روابط فیمابین صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه تعمیق روابط با همسایگان از جمله جمهوری اسلامی ایران از اولویت های سیاست خارجی ترکمنستان است، بر توسعه همکاری های اقتصادی، صنعتی، تجاری، ترانزیت و فرهنگی بین دو کشور تاکید کرد.معاون رییس کابینه وزرای ترکمنستان افزود: زمینه های بسیار زیاد و مختلف همکاری بین ایران و ترکمنستان وجود دارد که امیدواریم با رویکرد جدید دولت ایران شاهد شکوفایی هر چه بیشتر روابط دو کشور باشیم.
گفتنی است در پایان مقرر شد یک تیم مشترک میان نمایندگان ارشد دو طرف، برای گسترش و توسعه همکاری های دوجانبه در حوزه های مختلف نظیر روابط تجاری، صنعتی، علمی، پزشکی و... تشکیل شده و ظرف مدت یک ماه راهکارهای خود را در این خصوص ارائه دهند.
توضیح خطیبزاده
درباره فعالیت سفارت افغانستان در تهران
سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امورخارجه با رد برخی مطالب مطرح شده در خصوص فعالیتهای آینده سفارت افعانستان در تهران، اظهار داشت: فعالیتهای دیپلماتیک سفارت افغانستان در تهران همانند تمامی سفارتخانههای خارجی در چارچوب اصول و قواعد تعریف شده کنوانسیون ۱۹۶۱ وین در خصوص روابط دیپلماتیک قرار دارد و هیچ گونه تغییر و تحولی خارج از آن ممکن نیست.بر اساس گزارش خبرگزاری آوا همزمان با ورود مولوی امیرخان متقی، وزیر امورخارجه دولت موقت طالبان به تهران، برخی رسانهها با انتشار عکس ورود هیئت طالبان در فرودگاه مهرآباد و استقبال از آن، به نقل از منابع نامعلوم گزارش دادند که دولت ایران سفارت افغانستان در تهران را تحویل طالبان میدهد.
در ادامه این خبر ادعا شده بود که ایران، دولت طالبان را به رسمیت نمیشناسد، اما سفارت افغانستان در تهران را تحویل آنها خواهد داد تا به امورات شهروندان افغانستانی در ایران رسیدگی کنند.در واکنش به بازتاب این شایعه، یک منبع آگاه در سفارت افغانستان در تهران در گفتگو با خبرنگار آوا، این ادعا را کاملا رد کرد و آن را بی اساس خواند.
خبر رای الیوم درباره توافق موقت در وین کاملا غلط و ساختگی است
یک منبع نزدیک به تیم مذاکره کننده به خبرنگار تسنیم گفت که خبر روزنامه الرای الیوم درباره حصول توافق موقت 2 ساله در وین «کاملا غلط و ساختگی» است.روزنامه فرامنطقهای رای الیوم پیشتر در گزارشی به بررسی حواشی مربوط به مذاکرات وین پرداخته و مدعی شده بود،که طرفین به توافق موقت 2 ساله رسیدهاند.
اعلام قیمت واقعی بنزین در ایران
ادامه از صفحه اول
بنابراین ارز مورد نیاز را در بازار نیما به قیمت ۲۴ هزار تومان میخرد و به واردکننده ۴ هزار و ۲۰۰ تومان میفروشد. ۲۰ هزار تومان مابهالتفاوت میدهد. از کجا میدهد؟ اینجا چاپ پول میشود. شاید بگویید دولت این کار را میکند؟ بله، دولت است.
وی افزود: برای همین بیان میکنیم زمان ارز ۴۲۰۰ منقضی شده، زمانی ارز ۳ هزار تومانی سرکوب شده بود قیمت را ۴۲۰۰ تعیین کردند که بازار نفس بکشد اما اکنون نرخ ارز ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان است؛ ارز ۴۲۰۰ معنادار نیست. این ارز دچار فساد است. وقتی فاصله قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ درصدی میان دو نوع ارز شکل میگیرد هر کاری بکنید در آن فساد به وجود میآید اگر تمام ابزارهای نظارتی را به کار بگیرد فساد دارد. کالا را در بنادر و انبارها نگه میدارد، آن را تبدیل به محصول کرده و صادر میکند. به عبارت دیگر قاچاق میکند.
وی ادامه داد: یک کیسه گندم را در نظر بگیرید، وقتی برای شما، هر کیلو واردات آن ۱۰ هزار تومان آب میخورد. شما آرد آن را ۶۰۰ تومان میفروشید مابهالتفاوتی که دارد باعث میشود قاچاق صورت بگیرد. اینکه گندم است، ببینید در دارو چه اتفاقی میافتد. کافی است یک کیف قرص را از کشور خارج کنید. یا یک نفر خارجی را درمان کنید پول را هدر دادهاید. بدتر از همه اینکه ناعادلانه است. وقتی پول فراوان داشته باشید و کالا ارزان باشد بیشتر مصرف میکنید. به خصوص اینکه پولدارها از کالای ارزان بیشتر استفاده میکنند. یعنی یارانه بیشتری از این مصرف عایدش میشود.
پورمحمدی اضافه کرد: مثلاً بنزین، آدمهای متمول که هر کدام چند ماشین دارند، بیشتر استفاده میکنند. ۲۰ هزار تومان قیمت بنزین است، ۳ هزار تومان میخرد، ۱۷ هزار تومان از مابهالتفاوت یارانه بیشتر استفاده میکند اما روستایی که خودرو ندارد از یارانه چیزی گیرش نمیآید و از همه بدتر این یارانه مخرب تولید است. بهعبارت دیگر فرض کنید امکان تولید چای در کشور وجود دارد، اگر چای خارجی با قیمت ارز آزاد وارد شود امکان رقابت بین چای داخلی و چای خارجی وجود دارد، اما اگر شما چای خارجی را با قیمت ارز ترجیحی یا با یارانه ۲۰ هزار تومان وارد کنید، دیگر چای داخلی قدرت رقابت ندارد.
وی تصریح کرد: تولیدکننده چای داخلی زیر پای واردات ارزان له میشود، یا برنج، گندم یا دانه روغنی و سایر اقلام نیز همینطور است. خب، اگر قرار است کمکی به تولیدکننده شود، خودمان کمک کنیم. باید سیاست ارز ترجیحی تغییر کند. به عنوان نمونه در دشت گلستان با حمایتهای مالی، دانههای روغنی کاشته شود. نتیجه میگیریم ارز ترجیحی رانتی، فسادزا، غیرشفاف، مصرف آن بین دهکها به طور کامل غیرعادلانه است و در نهایت مخرب تولید و عامل قاچاق است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رهبر انقلاب در ارتباط تصویری با مردم قم:
تعداد بازدید : 1
مذاکره، صحبت و تعامل با دشمن در مقطعی به معنای تسلیم شدن نیست
رهبر انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم خطاب به دولت بر لزوم عمل به وعدهها و ایجاد سازوکار استفاده از نظرات و مشارکتهای مردمی تأکید کردند.
حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح یکشنبه در دیدار تصویری با جمعی از قشرهای مختلف مردم قم، قیام تاریخی ۱۹ دی ۱۳۵۶ قم را نشان دهنده «عمق اعتقاد دینی» و «غیرت دینی همراه با عقلانیت» خواندند و با اشاره به کینه عمیق امریکا به نظام برخاسته از اعتقادات ملت ایران گفتند: باید با درک وظیفه کنونی، با امید و وحدت و قدرت به سمت چشم انداز روشنِ آینده حرکت کنیم که در این مسیر مسئولان نیز باید با تقویت و تکمیل ابعاد مردمی، تلاش های مشهود خود را برای حل مشکلات گسترش دهند.
رهبر انقلاب حادثه ۱۹ دی ۱۳۵۶ را منشأ ایجاد حرکتی سلسلهوار در شهرهای مختلف و در نهایت پیروزی انقلاب خواندند و افزودند: اینگونه حوادث که مضامین قوی و پیامهای بزرگی برای نسلهای آینده دارند، نباید در غبار فراموشی، کمرنگ شوند.
ایشان افزودند: حادثه ۱۹دی و دنبالههای سیاسی- اجتماعی آن، نشاندهنده عمق اعتقادات دینی مردم بود زیرا اگر امام به عنوان یک مرجع تقلید و عالِم دینی در مرکزیت آن نبود، هیچ شخص و جریان دیگری نمیتوانست ملت را شهر به شهر به خروش و قیام وادارد.
حضرت آیتالله خامنهای با اشاره به محوریت علمای دینی شجاع و سیاستشناس در اغلب حوادث تاریخی و اجتماعیِ ۱۵۰ سال اخیر ایران از جمله قضیه تنباکو، نهضت مشروطه، حادثه گوهرشاد، قیام ۳۰ تیر و قیام ۱۵ خرداد گفتند: عناصر با نفوذ ممکن است شماری از مردم را به حرکت درآورند اما به موج درآوردن اقیانوس عظیم ملت در مقابل استعمار و استکبار و دنبالههای آنها، فقط کار عالِم و مرجع دینی است و از همین جا میتوان راز دشمنی عمیق مستکبران را با دین، علمای دینی، علمای سیاسی، فقه سیاسی و اسلام سیاسی درک کرد.
ایشان با اشاره به کسانی که شعار «مرگ بر امریکا» را علت خصومت همیشگی استکبار با جمهوری اسلامی میدانند، افزودند: امریکا از بُن دندان با نظام اسلامی دشمن است زیرا این نظام را برخاسته از دین و مظهر اعتقادات دینی ملت میداند.
حضرت آیتالله خامنهای، غیرت دینی را از دیگر عوامل قیام ۱۹ دی برشمردند و گفتند: برخی تلاش و تبلیغ میکنند که غیرت دینی را «بیمنطقی و خشونت» بنامند اما حقیقت این است که غیرت دینی همراه با عقلانیت و برخاسته از بصیرت است و بصیرت نیز شعبه و مظهری از عقلانیت است ضمن اینکه در عمل نیز در اغلب موارد، غیرت دینی با عقلانیت همراه بوده است.
ایشان امام خمینی(رض) را مظهر کامل غیرت دینیِ همراه با عقلانیت و خردمندی دانستند و افزودند: شاگرد شایسته امام، آیتالله مصباح نیز، هم در غیرت دینی در اوج بود و هم در عقلانیت یک فیلسوف به معنی واقعی کلمه بود.
رهبر انقلاب تصمیم رژیم طاغوت برای چاپ مقاله موهن درباره امام در یکی از روزنامهها را تصمیمی براساس محاسبه و نقشه خواندند و گفتند: طاغوت با درک نفوذ روزافزون امام در مردم، میخواست جایگاهِ انگیزهبخش و انرژیبخش ایشان را تنزّل دهد و مرکزیت نهضت را از بین ببرد و اگر مشت محکم مردم قم در ۱۹ دی ۵۶ به سینه طاغوت نمیخورد، این حرکت را در شکلهای مختلف ادامه میداد.
رهبر انقلاب با اشاره به پشتگرمی طاغوت به حمایت واشنگتن و سخنان کارتر رئیسجمهورِ وقتِ امریکا در ۱۰ دی ۵۶ در تهران افزودند: کارتر براساس محاسبات غلط امریکاییها که همچنان ادامه دارد، ایرانِ پهلوی را «جزیره ثبات» نامید اما قیام مردم قم و سلسله قیامهای بعد از آن، بهگونهای نقشه محاسباتی رژیم و امریکا را بر هم زد که کارتر مجبور شد سال ۵۷، ژنرالی بهنام هایزر را به ایران بفرستد تا با کشتار، کودتا یا هر روش دیگر، نهضت اسلامی ملت ایران را سرکوب کند که به فضل الهی ناکام ماند.
حضرت آیتالله خامنهای به شهادت رساندن سردار سلیمانی را نمونه دیگری از استمرار محاسبات غلط امریکاییها دانستند و افزودند: تروریستها میخواستند حاج قاسم را بهعنوان نماد حرکت عظیمی که نمایندهاش بود از بین ببرند، اما حرکت عظیم و ابراز ارادت و محبت عمومی ملت ایران و مردم کشورهای دیگر در دومین سالگرد شهادت سردار، به عنوان یک حرکت عظیم ناشی از دست قدرت خداوند، نشان داد که دستگاه محاسباتی امریکاییها حقاً و انصافاً معیوب و خراب است.
رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۴۳ سال از روزهای پر شکوه پیروزی انقلاب و برپایی نظام مردمسالاری دینی، وظیفه یک ملتِ زنده را عبرت گرفتن از گذشته، شناخت وظایف کنونی، و تعیین چشمانداز و گامهای استوار برای حرکت پر قدرت به سمت آن چشم انداز دانستند و افزودند: این وظیفهدانی و آیندهشناسی موجب کامیابی و پیروزی نهایی یعنی حیات طیبه ملت ایران و تأمین دین، دنیا و رفاه روحی و جسمی برای ملت خواهد شد.
ایشان با ابراز خرسندی از گسترش فکر و عمل جوانان مؤمن و حزباللهی در سراسر کشور، گفتند: برخی اظهار نظرها و گزارش ها گویای حقیقت ملت نیست و باطن و احساسات واقعی مردم را باید در مسائلی همچون تشییع شهید سلیمانی درک کرد.
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه چند تذکر مهم خطاب به مردم و مسئولان برای حفظ نشاط و حرکت رو به پیشرفت انقلاب اسلامی بیان کردند.
ایشان «غیرت دینی» را عامل نجات کشور در بزنگاههای مختلف و تبدیل کردن تهدیدها به فرصت خواندند و افزودند: غیرت دینی را حفظ کنید زیرا این غیرت دینی مردم بود که کشور را در دفاع مقدس -یعنی آن جنگ بینالمللی که آمریکا، شوروی، ناتو و ارتجاعِ آن روز برای به زانو در آوردن انقلاب به راه انداخته بودند- پیروز کرد.
رهبر انقلاب، تشییع تاریخی شهید سلیمانی را نمونه دیگری از فورانِ غیرتِ فرصتساز مردم دانستند و گفتند: در آن مراسم، ملت ایران بار دیگر وحدت و هویت دینی و انقلابی خود را عیان کرد و اگر آن پیکر مقدس به سوریه، لبنان و پاکستان نیز میرفت، همانند ایران و عراق مورد استقبال عظیم ملتهای مسلمان قرار میگرفت.
ایشان ۹ دی ۸۸ را مصداق دیگری از تجلّی غیرت دینی مردم خواندند و خاطرنشان کردند: در آن حادثه نیز غیرت دینی مردم آثار سوء تهدیدها را از بین برد و آنها را به فرصت تبدیل کرد، بنابراین باید گویندگان، نویسندگان و صاحبان نفوذ تلاش کنند تا غیرت دینی مردم محفوظ بماند.
حضرت آیتالله خامنهای «حساسیتزدایی از اصول و مبانی انقلاب بهوسیله تبلیغات وسیع در فضای مجازی و رسانههای بیگانه و برجستهسازی سخنان افراد کممایه و پر ادعا» را از دیگر برنامههای دشمنان دانستند و گفتند: اصول انقلاب از جمله «شکلگیری حکومت و جامعه بر اساس هندسه دینی»، «استقلال» و«مبارزه با فساد و بیعدالتی» نباید تضعیف شوند.
ایشان در همین زمینه افزودند: «تسلیم نشدن در برابر دشمن مستکبر و زورگو» نیز جزو اصول انقلاب است و اینکه در مقطعی با دشمن مذاکره، صحبت و تعامل شود به معنای تسلیم شدن در مقابل آن نیست، همچنانکه تا کنون تسلیم نشده و از این پس نیز نخواهیم شد.
رهبر انقلاب، حساسیتزدایی از اصول انقلاب را بخشی از جنگ نرم وسیع و متنوع علیه ملت دانستند و با دعوت از اهل فکر و قلم و صاحبان فعالیتهای اجتماعی و مجازی برای مقابله با این نقشه، افزودند: این تصور که اصول انقلاب برای مردم و آینده سودمند نیست خلاف واقع و بیانصافی محض است.
ایشان با تأکید بر اینکه پایبندی به اصول انقلاب از مهمترین ابزارهای پیشرفت کشور است، خاطرنشان کردند: در طول این ۴۳ سال هر جا پیشرفت و حرکت کردهایم، محصول روحیه و مجاهدت افراد مؤمن و انقلابی بوده و هر جا کار زمین مانده، پای فرصتطلبی، فساد، اشرافیگری و نگاههای غیرانقلابی در میان است.
حضرت آیتالله خامنهای در تذکری دیگر، همگان را به «حفظ وحدت و انسجام ملی» فراخواندند و تأکید کردند: البته در خصوص بعضی که در مقابل انقلاب میایستند، انقلاب چارهای جز ایستادگی ندارد اما نباید «اختلاف نظر و سلیقه» به جبههگیری در مقابل یکدیگر، تضعیف امید و مخدوش شدن انسجام عمومی منجر شود.
ایشان با اشاره به تخصص برخی دشمنان انقلاب در سیاست «تفرقه بینداز و حکومت کن» و تلاش آنها برای ایجاد اختلافهای مذهبی و درگیر کردن شیعه و سنّی، افزودند: نباید اجازه داد این مسائل در کشور اتفاق بیفتد و اوج بگیرد، همچنانکه قرنها است شیعه و سنّی در کشور در کنار یکدیگر و بدون درگیری و اختلاف زندگی کردهاند، بنابراین نباید برای اختلافها بهانهای بهوجود بیاید که خوشبختانه نیز بهوجود نیامده است.
رهبر انقلاب اسلامی افزودند: حالا یک کسی حرف غلطی میزند و یک نفر هم احساس تکلیف میکند اما این مسائل را نباید ادامه داد و همه باید انسجام عمومی را حفظ کنند.
ایشان، جمهوری اسلامی ایران را مظهر اسلام و حاکمیت امت اسلامی خواندند و با اشاره به اظهار علاقه و تعصب اهل سنت در کشورهای مختلف به جمهوری اسلامی، گفتند: مراسمهای عظیم تجلیل از شهید سلیمانی در کشورهای اسلامی نمونهای از این علاقه و تعصب و پشتیبانی امت اسلامی از جمهوری اسلامی از شرق آسیا تا غرب آفریقا است.
حضرت آیتالله خامنهای در توصیه بعدی با تأکید بر لزوم تقویت امید به آینده، گفتند: جوانِ امیدوار، بهتر کار و تلاش و تحقیق میکند البته تقویت امید فقط با حرفزدن نیست و مسئولان باید با کار و تلاش خود که امروز بحمدالله به آن مشغول هستند، دل جوانان را از امید لبریز کنند.
ایشان با اشاره به مکتوم ماندن موفقیتهای جمهوری اسلامی در عرصههای گوناگون، افزودند: با وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی بخصوص برای طبقات ضعیف و مشکلاتی همچون مشکلات بانکی و مالیاتی، جمهوری اسلامی دستاوردهای مهمی در بخشهای مختلف داشته که باید برای مردم و کسانی که فقط با بیان مشکلات از این موفقیتها غافل هستند، بیان شود.
حضرت آیتالله خامنهای با تحسین گرایش مردمی و محسوس دولت، تقویت و تکمیل این حرکت را ضروری خواندند و افزودند: باید به وعدهها نیز در موعِد خود عمل کرد و اگر به هر دلیلی اجرای وعده ممکن نشد، صریح و صادقانه برای مردم توضیح داد.
ایشان ایجاد سازوکاری برای استفاده از دیدگاهها و شیوههای پیشنهادی صاحبنظران، متخصصان و مردم و بررسی چگونگی استفاده از مشارکتهای مردمی را در اقدامات دولت لازم دانستند و به دولتمردان توصیه کردند از ظرفیتهای مردمی برای نظارت عمومی بر مسائلی نظیر فساد و ویژهخواری نیز استفاده کنند.
رهبر انقلاب در پایان سخنانشان تأکید کردند: مسئولان با همه وجود برای مردم کار کنند و با نیت خالص، کار و تلاشِ محسوسِ فعلی را گسترش دهند تا خداوند این تلاشها را هرچه بیشتر پُر برکت گرداند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
آیتالله رئیسی در دیدار فرستاده ویژه رییسجمهور ترکمنستان:
مصمم هستیم گامهای مؤثری در روابط تهران و عشقآباد به نفع ملتهای خود برداریم
رییسجمهور با بیان اینکه روابط تهران - عشقآباد در مسیر توسعه قرار گرفته است، گفت: مصمم هستیم گامهای مؤثر و مفیدی در روابط و مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به نفع ملتهای خود برداریم.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی ریاست جمهوری، آیتالله سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در دیدار «سردار بردی محمداف» فرستاده ویژه رییسجمهور و «رشید مردوف» وزیر خارجه ترکمنستان با بیان اینکه روابط تهران - عشقآباد در مسیر توسعه قرار گرفته است، گفت: مصمم هستیم گامهای مؤثر و مفیدی در روابط و مناسبات سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی به نفع ملتهای خود برداریم.
وی دیدار دوجانبه با رییسجمهور ترکمنستان در عشقآباد و تماسهای تلفنی طرفین را آغاز فصل جدیدی در توسعه روابط دو کشور دانست و اظهار داشت: در این گفتگوها با اتخاذ تصمیمات مناسب، موانع موجود در توسعه همکاریها از جمله در بخش حمل و نقل و انرژی رفع شده و زمینه گسترش و تعمیق روابط دو کشور تسهیل شده است.
آیتالله رئیسی خاطر نشان کرد: تهران از پیشنهادهای طرف مقابل در زمینه تحکیم و ارتقاء همکاری در بخشهای مختلف بهویژه در حوزه انرژی، تجارت و بازرگانی استقبال میکند و هیچ مانع و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
رییسجمهور با بیان اینکه تهران برای توسعه روابط با کشورهای همسایه اهمیت ویژهای قائل است، گفت: ایران و ترکمنستان فقط دو کشور همسایه نیستند، بلکه رابطه خویشاوندی با یکدیگر داشته و دو ملت از ارتباط ریشهدار و عمیق فرهنگی و تاریخی برخوردار هستند.
«سردار بردی محمداف» فرستاده ویژه رییسجمهور ترکمنستان نیز در این دیدار پس از تقدیم پیام کتبی «قربانقلی بردی محمد اف» و قدردانی از تلاش دولت ایران در چند ماه گذشته برای گسترش و تحکیم دو کشور، اظهارداشت: مصمم هستیم سطح روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران در حوزههای مختلف بهویژه گاز، حمل ونقل، اقتصاد، بازرگانی و امور فرهنگی بیش از پیش افزایش دهیم.
وی خاطر نشان کرد: ترکمنستان بهدنبال گشودن صفحه جدید تاریخی در روابط با جمهوری اسلامی ایران است و پیشنهادات متعدد و مختلفی برای توسعه همکاریهای همهجانبه بهخصوص افزایش و تسهیل تجارت و ترانزیت در پایانههای مرزی آماده شده است تا در سفر رییسجمهور ترکمنستان به ایران امضاء و عملیاتی کنیم.
چالش بر سر حذف ارز ترجیحی؛ تفاوت نگاه دولت و مجلس
رئیس جمهور در بخشی از جلسه دفاع از کلیات لایحه بودجه 1401 روایتی در خصوص روند تصمیم گیری برای حذف ارز ترجیحی و رد فوریت آن در مجلس بیان کرد و گفت: مجلس یا باید تعیین می کرد که ارز ترجیحی ادامه یابد یا باید مشخص می کرد که این ارز حذف شود. رئیس مجلس در واکنش به این ماجرا از عدم تصمیم گیری عجولانه مجلس درباره موضوع مهم حذف ارز ترجیحی دفاع کرد.
رئیسی: لایحه حذف ارز ترجیحی تقدیم مجلس شد و مجلس و نمایندگان به فوریت آن رأی ندادند
سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جلسه دفاع از کلیات لایحه بودجه1401 با بیان اینکه از نکات مهم لایحه بودجه که در کمیسیون تلفیق نیز نمایندگان درباره آن بحث و بررسی داشتند، موضوع ارز ترجیحی است، گفت: موضوع ارز ترجیحی دغدغه همه ما است؛ هم ما و هم شما که بحث درستی نیز است.
وی گفت: زمانی که دولت سیزدهم کار را شروع کرد از 8 میلیارد دلاری که در قانون بودجه برای ارز ترجیحی پیش بینی شده بود، مبلغی باقی نمانده بود، بدین معنی که در نیمه دوم سال اعتباری برای تخصیص ارز ترجیحی باقی نمانده بود، بنابراین اگر دولت می خواست به آنچه در قانون پیش بینی شده، عمل کند، باید ارز ترجیحی را بدون جبران حذف می کرد، اما از آنجا که سفره مردم خط قرمز ماست و نمی توانستیم به بازار شوک وارد کنیم، موضوع را در جلسات مختلف دولت مطرح و سپس در شورای هماهنگی سران قوا مورد رسیدگی قرار گرفت.
رئیسی تصریح کرد: پس از رفت و برگشت های بسیار بحث هایی درباره اینکه ارز ترجیحی باید برای ماه های آتی ادامه یابد و سپس برای جبران آن تمهید مقدماتی پیش بینی شود، مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی بر این موضوع هم نظر شدند.
رئیس کابینه سیزدهم ادامه داد: زمانی که موضوع ارز ترجیحی به استحضار مقام معظم رهبری رسید، ایشان سخن بسیار حکیمانه ای فرمودند و مطرح کردند نظر مجلس در این باره اخذ شود، پس از فرمایش ایشان، موضوع در دولت مطرح و لایحه دوفوریتی در دولت تصویب شد که براساس آن ارز ترجیحی برای چند ماه آتی ادامه یابد تا شرایط آماده شود، همچنین جبران ارز ترجیحی در صورت حذف پیش بینی شود، زیرا حذف ارز مذکور بدون جبران برای مردم به ویژه نیازمندان کار درستی نیست. باید حذف ارز ترجیحی جبران شود، لذا در لایحه مذکور هر دو نکته مورد نظر قرار گرفت.
وی اظهار کرد: لایحه مذکور تقدیم مجلس شد و مجلس و نمایندگان به فوریت آن رأی ندادند و بنابراین لایحه باید به صورت عادی بررسی می شد، یعنی مجلس نه اعلام کرد که با وجود اینکه پولی نداریم ارز ترجیحی را چه کنیم، نه درباره اینکه اگر ارز ترجیحی حذف شود، درباره جبران آن باید چکار کرد، نظر دادند.
رئیسی تصریح کرد: دو راه بیشتر برای ارز ترجیحی وجود نداشت، یا ادامه ارز ترجیحی یا حذف ارز ترجیحی و جبران آن برای مردم که مجلس نه رأی به ادامه ارز ترجیحی داد و نه به جبران این ارز رأی داد.
رئیس دولت سیزدهم توضیح داد: رأی به عدم فوریت لایحه دولت به معنی فوریت حذف ارز ترجیحی است، زیرا ما باید به قانون مراجعه می کردیم و براساس قانون بودجه از آنجا که ارز ترجیحی پیش بینی نشده، باید این ارز حذف می شد، لذا شرحی برای ریاست محترم مجلس نوشتم و توضیح دادم که در جلسه ای برای نمایندگان محترم تبیین کند که عدم رأی به فوریت لایحه دولت به چه معناست.
رئیسی بیان کرد: مجلس یا باید تعیین می کرد که ارز ترجیحی ادامه یابد یا باید مشخص می کرد که این ارز حذف شود و جبرانی برای آن تعیین شود که مجلس هیچکدام را نظر نداد. نتیجه این موضوع آن است که ارز ترجیحی باید حذف شود، اما از آنجا که این کار را به مصلحت ندانستیم، زیرا این کار را به نوعی شوک وارد کردن به سفره و معیشت مردم می دانستیم، بنابراین مشکل را با مقام معظم رهبری مطرح کردیم.
رئیس جمهور تصریح کرد: ما باور داریم اگر ارز ترجیحی قطع شود قطعاً باید برای جبران آن در زندگی مردم به ویژه نیازمندان فکری جدی کرد، نباید بدون در نظر گرفتن جبران این ارز حذف شود. بنابراین در این رابطه سازمان برنامه و بودجه با صاحب نظران در مجلس و ریاست محترم مجلس جلسات بسیاری داشتند تا بتوانیم با همفکری و همراهی مجلس و دولت، مسائل را حل کنیم.
رئیسی ادامه داد: هر تصمیمی که بتواند نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور را در انضباط قرار دهد، مورد حمایت ما قرار دارد البته دغدغهای که نمایندگان نسبت به ارز ترجیحی دارند را باید بتوان به عنوان تصمیم مهم و با نگاه به ابعاد مختلف آن مورد توجه قرار داد.
قالیباف: مجلس نمیتواند درباره مسئله مهم ارز ترجیحی تصمیم عجولانه بگیرد
محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه بررسی کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ پس از سخنرانی رئیس جمهور در دفاع از کلیات لایحه بودجه گفت: موضوع حذف ارز ترجیحی موضوع مهمی است و معیشت مردم و مورد توجه است در بودجه سال ۱۴۰۰ حدود ۸ میلیارد دلار بودجه برای ارز ترجیحی اختصاص داده شده بود.
وی ادامه داد: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ به دولت اختیار داده بودیم که سیاستهای جبرانی خود را برای این که این کمک معیشتی و یارانه به صورت مستقیم به مردم داده شود، اقدام کند.
رئیس مجلس ادامه داد: چون دولت محترم تازه کار را شروع کرده بود، اتخاذ تصمیم برای این موضوع سه ماه زمان برد. بخش قابل توجهی از همین ارز در شش ماه اول سال هزینه شده بود.
قالیباف اظهار داشت: بعد از چهار ماه بررسی دولت لایحه دو فوریتی به مجلس داد و توقع داشت ظرف ۴۸ ساعت در این خصوص تصمیم بگیریم هرگز مجلس برای امر به این مهمی تصمیم عجولانه و ۴۸ ساعت نخواهد گرفت.
وی تاکید کرد: مجلس به فوریت رای نداد اما در کمیسیون این لایحه در حال بررسی است و اگر واقعاً این بحث بود خوب بود که دولت لایحه اصلاح بودجه را ارائه میکرد اما در این خصوص لایحهای به مجلس داده نشد.
رئیس مجلس تصریح کرد: معیشت مردم اولویت است اگر در کلیات به نتیجه رسیدیم که در جزئیات این هماهنگی با دولت وجود دارد و به مردم اطمینان می دهیم که دغدغه اول مجلس هم معیشت مردم است و حتماً اولویت ارز ترجیحی در سال ۱۴۰۱ معیشت مردم و نیازمندان است.
این قدر منت نگذارید؛
پول بنزین را پیش پیش از مردم گرفتهاید!
ادامه از صفحه اول
چه اشکالی دارد ما هم مانند اغلب مردم دنیا، مثلا تویوتا کرولای صفر را با همین قیمت دلار 29 هزار تومانی، 500 میلیون بخریم (نه بالای یک میلیارد و 200 هزار تومان؛ آن هم نه صفر که کارکرده اش را!) و بنزین را هم با قیمت تمام شده تهیه کنیم؟
نمی شود که هم خودرو را چند برابر بدهید و هم قیمت بنزین را بالا ببرید.
2 - بعد از این که معلوم شد صاحبان خودرو، نه تنها یارانه دریافت نمی کنند که پول بیشتری هم می دهند، درباره بخش دوم قصه، یعنی کسانی که خودرو ندارند و دولتمردان پشت سر آنها پنهان می شوند، توضیح می دهم.
اتفاقا این افراد منتفعان اصلی یارانه بنزین هستند زیرا مانند صاحبان خودرو، معادل پول بنزین چندین سال آینده را به دولت نپرداخته اند و در عین حال، از مواهب بنزین ارزان برخوردارند. کم بودن قیمت بنزین (و گازوئیل)، قیمت تمام شده کالاها و خدمات و حمل و نقل عمومی را تعدیل می دهد و نفع این وضعیت متوجه همه اقشار جامعه و مشخصا افرادی که خودرو ندارند می شود.
به افزایش های پیشین قیمت بنزین نگاه کنید؛ آیا بعد از این افزایش ها، صاحبان خودرو بیشتر متضرر شدند یا افراد کم درآمدی که نتیجه سیاست های بنزینی را مستقیما در سفره های خود لمس کردند؟!
من هم البته به بازار آزاد و رقابتی در اقتصاد باور دارم و آن را با تعدیلاتی بهترین نسخه برای اقتصاد می دانم ولی بازار آزاد وقتی جواب می دهد که همه بخش های بازار، آزاد و رقابتی باشد و الا وقتی از یک طرف با ریختن پول های کلان به حساب دو خودروساز داخلی و بستن راه رقبا، قیمت های غیر رقابتی و نجومی بر مردم تحمیل کنند و بعد هم از قیمت آزاد بنزین سخن بگویند، اسمش بازار آزاد و رقابتی نیست، سوداگری بی شرمانه است و پوشاندن ضعف ها و نیازهای مدیریتی خود با پول مردمی که برای ریال به ریالش، جان شان به لب می رسد!
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.