شماره: 1817 / ۱۴۰۰ بيست و يکم دي
تعداد بازدید : 0
عرضه ماهانه دست کم 55 هزار دستگاه از محصولات ایران خودرو به بازار
طبق برنامهریزی صورت گرفته و تاکیدات وزارت صمت، گروه صنعتی ایرانخودرو قصد دارد در سه ماهه پایانی امسال بیش از 160 هزار دستگاه خودرو را روانه بازار کند که این عدد بیش از 23 درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خواهد داشت.
براساس برنامه زمانبندی تولید و عرضه خودرو توسط بزرگترین خودروساز کشور و به منظور تحقق اهداف وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو، تا پایان سال به طور میانگین ماهانه بیش از 55 هزار دستگاه خودرو وارد بازار خواهد شد.
در حال حاضر در کنار حفظ روند افزایشی تولید، خودروهای دارای کسری قطعه در حال تکمیل و عرضه است و بر همین اساس تا پایان سال بیش از 160 هزار دستگاه خودرو تجاریسازی و عرضه خواهد شد.
همچنین با اجرای برنامههای تکمیل و عرضه خودرو، خودروهای دارای کسری کاهش 50 هزار دستگاهی را تجربه خواهد کرد.
در حال حاضر تکمیل و تجاری سازی خودروها، در کنار افزایش تولید، روند ثابتی گرفته به گونهای که در دو روز تعطیل هفته گذشته، چهار هزار و 400 دستگاه خودرو تکمیل و تجاری سازی شده است.
گفتنی است، با تامین قطعات حساس الکترونیک به ویژهACU، تولید و عرضه خودرو روند افزایشی گرفته و با پیگیری های مستمر در زنجیره تامین و همکاری و همدلی قطعه سازان داخلی، این روند با شتاب بیشتری ادامه خواهد یافت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
«سهند» نام سدان جدید سایپا
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل و دبیر کمیته نامگذاری محصولات گروه خودروسازی سایپا ضمن اعلام نام دو محصول آینده این مجموعه، از عرضه شاهین و آریا CVT و ساینا و کوییک GX با موتور ارتقاء یافته خبر داد.
امیرحسین تابعجماعت اظهار کرد: پس از نامگذاری محصول کراس جدید سایپا به نام «اطلس»، خودرو سدان جدید سایپا نیز با نام «سهند» به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه خواهد شد.
وی افزود: دیگر محصول جدید سایپا خودرو وانت پیکاپ جدید شهری است که با نام تجاری «سپهر»، تولید و به بازار عرضه می شود.
رئیس مرکز ارتباطات و امور بینالملل گروه سایپا تأکید کرد: در شیوه جدید نامگذاری، تمامی محصولات سایپا ضمن توجه به ریشه ایرانی و معنی آنها در زبان فارسی، هماهنگی و همفکری لازم با سازمانها و بخشهای ذی ربط صورت گرفته تا نام این محصولات تولید داخل، هویت ملی و ایرانی آنها را نیز تداعی کند.
دبیر کمیته نامگذاری محصولات گروه خودروسازی سایپا همچنین با یادآوری برنامه عرضه محصولات شاهین و آریا اتوماتیک، تصریح کرد: شاهین اتوماتیک و آریا اتوماتیک به جعبه دنده CVT ساخت شرکت پانچ بلژیک مجهز شده و هر دو محصول با لوگوی CVT بهعنوان نماد گیربکس بهکار رفته در آنها تولید و به بازار عرضه خواهند شد.
تابعجماعت در بخش دیگری از سخنان خود به عرضه تیپ جدیدی از ساینا و کوییک فیسلیفت شده سایپا اشاره کرد و افزود: دو محصول ساینا و کوییک G که پیش از این با موتور M15 تولید میشد به موتور جدید ارتقاء یافته M15GSI نیز مجهز شده و تیپ آن با GX به بازار خودروی کشور معرفی خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رویای ارزانی خودرو محقق نشد؛
تعداد بازدید : 0
نوسان دوباره قیمت خودرو در بازار آزاد
هم رئیس دولت سیزدهم و هم وزیر صمت دولت، بارها وعده ارزانی قیمت خودرو را داده بودند؛ اما روند بازار برخلاف این وعدهها، مسیر دیگری را دنبال کرد و خودروسازان نیز آذرماه بهطور رسمی، 18 درصد افزایش قیمت داشتند.
طی شش ماه اخیر قیمت انواع خودرو در بازار و کارخانه دستخوش تغییرات گستردهای شده است. تغییرات قیمتی در بازار خودرو بسیار قابل توجه بوده است؛ تا جایی که تنها در پرطرفدارترین خودرو، یعنی پراید شاهد رشد 33 درصدی بها بودهایم. این درشرایطی است که هم رئیس دولت سیزدهم و هم وزیر صمت دولت، بارها وعده ارزانی قیمت خودرو را داده بودند؛ اما روند بازار برخلاف این وعدهها، مسیر دیگری را دنبال کرد و خودروسازان نیز آذرماه بهطور رسمی، 18 درصد افزایش قیمت داشتند.
مسئولان در سال گذشته از امکان افزایش تولید خودرو بهبیش از دو میلیوندستگاه سخن گفتند و عنوان کردند: «در شرایط فعلی هم خودروساز و هم مشتری ناراضی و دغدغهمند هستند و اعلام کردند بههمین دلیل، عادلانه شدن زنجیره قیمتگذاری خودرو مهم است.» حتی براساس تاکید رئیسجمهور، «اشکال کار دولت قبلی این بود که با مردم صحبت نمیکرد و مسائل و حقایق را با آنها در میان نمیگذاشت.» سیدرضا فاطمیامین، وزیر صمت نیز در عین اینکه چندینبار درباره برنامه خودرویی خود سخن گفته بود، در آبانماه پس از بازدید از خطتولید خودرو تارا اتوماتیک، از روند نزولی قیمت خودرو در بازار آزاد تا پایان سال خبر داده بود که متاسفانه این وعده نیز با شکست مواجه شده است. بهگفته وزیر صمت، تا پایان سال بالغ بر 100 هزار دستگاه خودرو بیش از برنامه پیشبینیشده تولید میشود؛ همچنین سال آینده تولید خودرو توسط خودروسازان بهبیش از یکمیلیون و 600 هزار دستگاه خواهد رسید که در آن مقطع دیگر برای خودرو قرعهکشی نخواهیم داشت و قیمتها نیز کاهش مییابد. وزیر صمت حتی در آبانماه در توییتی وعده داده بود که خیلی زود قیمتها کاهش مییابد که متاسفانه نهتنها این وعده عملی نشد، بلکه روند افزایش قیمت خودرو روزانه درحال وقوع است و کسی پیگیر این اتفاق نیست!
روند بازار و حتی قیمتهای اعلامی خودروسازان، این روزها از شکست وعدههای مطرحشده خبر میدهد. اواسط آذرماه براساس مجوز رسمی وزارت صمت، قیمت خودرو 18 درصد گران شد و در این فضا، وزیر صمت از موضع قبلی خود عقب نشست و در اظهارنظری عنوان کرد: «اصلاحات در قیمت بسیار کمتر از تورم بوده است.» بهگفته وی «تورم کشور ما بالای 40درصد است؛ اما از ابتدای سال تاکنون تنها 18 درصد افزایش قیمت خودرو را شاهد بودیم. بهعبارتی اصلاح قیمت خودرو بهمیزان نصف مقدار تورمی بوده که در بازار و کالاها بهچشم میخورد.» این درحالی است که کارشناسان بازار خودرو معتقدند سادهترین تعریف علم اقتصاد، رابطه علت و معلولی تورم و افزایش قیمت است؛ اینکه تورم عامل افزایش قیمت است؛ نه افزایش قیمت، علت تورم. این موضوع را در دستور عجیب وزیر صمت در درج قیمت تولیدکننده نیز میتوان بهوضوح دید. جدولی غیرقابل اجرا که اصرار بر اجرای آن تنها بهکمبود کالا و ممانعت توزیعکنندگان از فعالیت منجر خواهد شد.
درحال حاضر متاسفانه نمیتوان در زمانی که کسری بودجه بسیار زیاد است و دولت اصرار دارد با مالیاتهای غیرقابل وصول بدون حذف بخشودگی و معافیت مالیاتی، هزینههای گزاف خود را پرداخت کند، قیمت کالاها را کاهش داد. درشرایط فعلی کاهش قیمت خودرو دیگر مفهومی ندارد. یعنی نمیتوان انتظار داشت درحالی که رشد اقتصادی پایدار نیست، هزینههای تولید و دوره چرخش پول بسیار طولانی است و کسری بودجه کشنده است، تورم منفی شود. درحال حاضر برای کاهش قیمت خودرو، تورم باید منفی شود. اگر تورم بهفرض خوشبینانه کنترل شود و تا 20 درصد کاهش یابد، همچنان روند قیمتها را صعودی خواهد کرد. برای نزولی شدن قیمتها، تورم منفی نیاز است.
بازار خودرو در نخستین روزهای زمستان سرد و بیروح است و خریدوفروش در آن اندک. این درحالی است که بهگفته فعالان بازار خودرو، نوسان نزولی نرخ دلار و ادامه دور هشتم مذاکرات احیای برجام سبب شده است بازار تمایل چندانی بهتغییر قیمت نداشته باشد و نوسانهای کوچک تنها خبر ارسالی از آن باشد. همچنین با وجود اینکه بازار تمایل چندانی بهتغییر قیمت ندارد، اما عرضه بسیار محدود برخی خودروها سبب شده است دارندگان خودروهایی که عرضه محدودی داشتند، قیمتها را بالا ببرند و شاهد نوسان رو بهرشد در بازار برخی خودروها باشیم.
درهفتهای که پشت سر گذاشته شد، هفت مدل خودرو با افزایش قیمت یک تا پنجمیلیونتومانی نسبت بههفته قبل مواجه شدند. بهای دو مدل خودرو کاهش یافت و پنج مدل نیز هفته را بدون تغییر قیمت سپری کردند. ارزیابی بازار خودرو نشان میدهد این هفته سمند LX با موتور EF7، دنا معمولی، دنا پلاس توربو، کوییک معمولی، کوییک R، تیبا 2 و ساینا نسبت بههفته قبل افزایش قیمت داشتند و سمند سورن و پژو 206 تیپ 5 کاهش قیمت را تجربه کردند. درمقابل این تغییر قیمت، رانا پلاس، پژو 206 تیپ 2، پژو 206 صندوقدار، شاهین و تیبا صندوقدار ثبات قیمت را در کارنامه معاملاتی این هفته ثبت کردند.
در دومین هفته زمستان، خانواده کوییک افزایش قیمت را تجربه کردند و کوییک معمولی با دومیلیونتومان افزایش بها نسبت بههفته قبل 196 میلیونتومانی شد و کوییک R نیز با رشد سهمیلیونی قیمت، مرز 200 میلیونتومان را پشت سر گذاشت و 202 میلیونتومان قیمت خورد. شاهین، دیگر خودرو سایپاییها که چند هفتهای است هیچ تغییر قیمتی را تجربه نمیکند و بازاری کاملا با ثبات دارد، این هفته نیز همچون هفتههای گذشته با قیمت 345 میلیونتومان دستبهدست شد. خانواده تیبا نیز دردومین هفته زمستان هم افزایش و هم ثبات قیمت را درکارنامه معاملاتی خود ثبت کردند. تیبا صندوقدار این هفته ثبات قیمت داشت و بدون تغییر نسبت بههفته قبل همچنان 179 میلیونتومان بود و در مقابل تیبا 2 معمولی افزایش قیمت را در پیش گرفت و با رشد دومیلیونتومانی به 184 میلیونتومان رسید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
بازار خودرو در وضع هشدار
نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس واردات خودروی خارجی را در گرو تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و در مورد سامان دهی بازار خودروی داخلی پیشنهاد کرد که عرضه و تقاضای بازار خودرو برابر شود.سید جواد حسینی کیا در مورد سامان دهی بازار خودرو گفت: مجلس یازدهم دنبال سامان دهی بازار خودرو با نگاه کیفیت محور است. نظارت بر بازار عرضه و تقاضا مرحله بعد از اصلاح کیفیت است. متأسفانه این روند زمانبری است و تا سرانجام طول خواهد کشید.نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به برابر نبودن عرضه و تقاضای خودرو در کشور اظهار کرد: چاره مجلس در این وضعیت افزایش واردات خودروی خارجی بود. ما پیشنهاد کردیم که در ازای صادرات خودرو، قطعات خودرو یا سایر صنایع نیروی متحرکه و یا هر ارزی که منبعش مشخص باشد، واردات خوردو صورت بگیرد.وی با بیان اینکه واردات خودرو در گرو تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام است، گفت: اگر این مجمع همراهی کند، میزان محدودی واردات خودرو صورت خواهد گرفت و در نتیجه وضعیت بازار خودرو از این وضعیت بحرانی بیرون خواهد آمد. من نمیدانم این مجمع چه قدر همکاری خواهد کرد. دوشنبه گذشته با مجمع تشخیص جلسه داشتیم قرار بر این شد که چند جلسه دیگر برگزار کنیم تا ببینیم که آیا توانایی اقناع یکدیگر را داریم یا خیر.این عضو مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در پایان گفت: اگر عرضه و تقاضا برابر نشود، بازار خودرو از وضعیت کنونی هم بدتر خواهد شد. ما در وهله اول باید عرضه و تقاضا را برابر کنیم و در از طرف دیگر نقدینگی بازار خودرو را به سمت تولید و اشتغال ببریم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.