شماره: 1824 / ۱۴۰۰ دوم بهمن
تعداد بازدید : 0
اخبار
جزئیات جشنواره فروش
بهاره اعلام شد
قائم مقام وزیر صمت گفت: اصناف و تشکلها، جشنواره تخفیف کالایی را با نام «خرید شفاف « آغاز کردند که در آن کالاها با قیمت مناسبتر از آنچه تاکنون بوده به مصرف کنندگان عرضه میشود.محمد صادق مفتح گفت: اصناف و تشکلها، جشنواره تخفیف کالایی را با نام خرید شفاف آغاز کردند که در آن کالاها با قیمت مناسبتر از آنچه تاکنون بوده به مصرف کنندگان عرضه میشود.قائم مقام وزیر صمت افزود: تخفیف کالایی در جشنواره آقای محمدصادق مفتح در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود: اصناف و تشکلها اعم از فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای اینترنتی و اصناف کشور، پویش بسیار خوبی را به صورت هماهنگ در جشنواره خرید شفاف شروع کردند که به واسطه آن طیف وسیعی از کالاها با قیمت مناسبتری در اختیار مصرف کنندگان قرار میگیرد.وی اضافه کرد: زمانهای شروع و پایان این جشنواره برای هر صنف متفاوت است یعنی فروشگاههای زنجیرهای، فروشگاههای اینترنتی و اصناف در بازههای زمانی متفاوتی این جشنواره را برگزار میکنند، اما جهت گیری اصلی در این جشنواره ارائه قیمتهای مناسبتر به خریداران است.
صادرات به روسیه 15 برابر افزایش مییابد
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: براساس برنامهریزی انجام شده، تلاش می کنیم تا 4 سال آینده صادرات ما به روسیه به 7.5 میلیارد دلار یعنی 15 برابر افزایش پیدا کند.علیرضا پیمان پاک در برنامه تیرامشب شبکه خبر، گفت: مراودات تجاری روسیه با دنیا حدود 600 میلیارد دلار است، اما سهم ایران از واردات 300 میلیارد دلاری روسیه، از حدود 350 تا 400 میلیون دلار بیشتر نیست. وی افزود: برنامه حداقلی را تعریف کرده ایم که بر اساس آن تا 4 سال آینده صادرات ما به روسیه به 7.5 میلیارد دلار برسد یعنی 15 برابر افزایش پیدا کند.معاون وزیر صمت با بیان اینکه اقتصاد روسیه و ایران میتواند مکمل هم باشد، افزود: ایران ظرفیت خوبی در بخشهای مختلف از جمله کشاورزی برای صادرات و تامین کالاها و محصولات مورد نیاز روسیه دارد و میتواند بخش عمدهای از واردات 8 میلیارد دلاری روسیه در بخش کشاورزی را تامین کند.رئیس سازمان توسعه تجارت با اشاره به لزوم فراهم شدن و توسعه زیرساختهای لازم برای صادرات افزود: برنامه ما افزایش دو برابری صادرات غیر نفتی کشور و رساندن آن به عدد 70 میلیارد دلار است و ظرفیتهای خوبی برای رسیدن به این هدف داریم.معاون وزیر صمت ضمن مهم شمردن طرح کریدور شمال - جنوب در توسعه روابط اقتصادی ایران و روسیه گفت: ما در حوزههای صنعت و کشاورزی و نفت و پتروشیمی و گردشگری ظرفیتهای خوبی برای توسعه روابط و تقویت همکاریها با روسیه داریم.در این برنامه مهدی امیری کارشناس مسائل بینالملل نیز با تمجید از حرکت دولت سیزدهم در جهت متوازن سازی روابط خارجی، گفت: امروز امکان طراحی توافق راهبردی جدید متناسب با وقایع و شرایط و تحولات روز با روسیه وجود دارد.امیری گفت: روابط با روسیه را باید در سطح سیاست و مناسبات بین الملل مورد توجه و ارزیابی قرار داد.این کارشناس با اشاره به جنگ سرد و پایان نظام دو قطبی در جهان، افزود: کشورهای روسیه و چین و ایران همسویی و همراهی گفتمانی در نظام بین الملل دارند و سفر رئیسی به روسیه هم در حقیقت موضع بازیگران منتقد نظام لیبرال و تک قطبی را تقویت میکند و نتایج راهبردی مهمی برای ایران و روسیه خواهد داشت.امیری افزود: با ظهور قدرتهای نوظهور مثل چین، نقش آمریکا در نظام بین الملل به چالش کشیده شده است.
شرکت های پاکستانی
خواستار تسهیل تجارت مبادلهای با ایران شدند
رسانه های پاکستان اعلام کردند که اتحادیه شرکتهای کوچک و متوسط (یونیسیم) از وزارت بازرگانی این کشور خواسته است تا تجارت مبادلهای با ایران را در حالی که روابط اقتصادی دو کشور رو به گسترش است، تسهیل کند.رسانه های پاکستان اعلام کردند که اتحادیه شرکتهای کوچک و متوسط (یونیسیم) از وزارت بازرگانی این کشور خواسته است تا تجارت مبادلهای با ایران را در حالی که روابط اقتصادی دو کشور رو به گسترش است، تسهیل کند.ذوالفقار تاور، رییس این اتحادیه از آمادگی ایران برای خرید مقادیر زیادی از انواع مختلف برنج پاکستانی در ازای گازوئیل و نفت خبر داد.در این راستا، صادرکنندگان پاکستانی تأکید کردند که شرکت بازرگانی پاکستان (TCP) باید نقش خود را در این زمینه ایفا کند زیرا هیچ شرکتی نمیتواند به تنهایی این معاملات را مدیریت کند چرا که حجم آنها بالاست.تاور توصیه کرد که شرکت بازرگانی پاکستان میتواند سفارش را تضمین کند و آن را به چندین صادرکننده شرکتهای کوچک و متوسط (SME) برای ارسال برنج اختصاص دهد و TCP در عوض میتواند گازوئیل را وارد کرده و آن را بین فروشندگان توزیع کند.وی گفت که اتحادیه شرکتهای کوچک و متوسط از کوثر زیدی، مدیر کل شرکت آگرو و ماریا کازی، دبیر وزارت بازرگانی برای دادن مجوز لازم به TCP برای ایفای نقش خود و تسهیل تجارت مبادله ای، راهنمایی گرفته است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
معاون وزیر صمت خبر داد:
سرمایه گذاری هزار و صد میلیاردی ایدرو در پالایشگاه گیاهان دارویی کرمانشاه
معاون وزیر و رئیس هیات عامل ایدرو از سرمایه گذاری سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در طرح احداث واحد پالایشگاه گیاهان دارویی در استان کرمانشاه خبر داد.
محسن صالحی نیا با اشاره اینکه سازمان های توسعه ای همچون ایدرو با توجه به سیاست های کلی اصل 44 می توانند در صنایع پیشرفته با فناوری بالا و با صنایع خطر پذیر در کلیه مناطق کشور به سرمایه گذاری مشترک با بخش های غیر دولتی اقدام کند ، تصریح کرد : نظر به اهمیت تولید مواد استاندارد در زمینه گیاهان دارویی و هدایت صحیح فرآیند کشت و تولید گیاهان، طرح احداث پالایشگاه گیاهان دارویی در دستور کار قرار گرفته است .به گفته صالحی نیا طرح سرمایه گذاری احداث پالایشگاه گیاهان دارویی با مشارکت 40درصدی ایدرو و بخش خصوصی دانش بنیان به میزان 60درصد و با اتکا به دانش و استفاده از توانمندی های بالقوه موجود در کشور با هدف ارائه فرآورده های دارویی طبیعی موثر و محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر با امکان حضور در بازارهای جهانی صورت می گیرد .معاون وزیر و رئیس ایدرو افزود : محل اجرای طرح استان کرمانشاه و میزان سرمایه گذاری برآورد شده هزار و 120 میلیارد ریال خواهد بود .این پالایشگاه ظرفیت تولید انواع عصاره ، اسانس و اشکال مختلف دارویی طبیعی مطابق با استاندارد های روز دنیا را دارا خواهد بود.کشت گیاهان دارویی و تولید فراورده های آن می تواند به عنوان یک ضرورت ملی و در چارچوب یک برنامه مشخص و جامع، خودکفایی دارویی، اشتغال و توسعه بخش کشاورزی را به دنبال داشته و به عنوان عامل مهمی در ارز آوری برای کشور، اثرگذار باشد.
با برگزاری مجمع عمومی فوقالعاده؛
افزایش سرمایه 50 درصدی «سرچشمه» تصویب شد
افزایش سرمایه شرکت «سرمایهگذاری مس سرچشمه» از 510 میلیارد به 765 میلیارد تومان در مجمع عمومی فوقالعاده به تصویب رسید.مجمع فوقالعاه شرکت سرمایهگذاری مس سرچشمه با هدف افزایش سرمایه 50درصدی این شرکت، با حضور سهامداران، نمایندگان سازمان بورس و حسابرسی، اعضای هیئتمدیره و نماینده مدیرعامل صندوق بازنشستگی صنایع مس ایران برگزار شد.«میلاد شمس» مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری مس سرچشمه در این جلسه با ارائه گزارشی پیرامون وضعیت فعلی شرکت، پروژهها و فعالیتهای جاری بیان داشت: هدف از افزایش سرمایه از محل سود انباشته تأمین سرمایه در گردش مورد نیاز جهت اجرای پروژه فلوتاسیون سرباره مس خاتونآباد و افزایش ارزش پرتفوی کوتاهمدت شرکت است.به گفته مدیرعامل شرکت سرمایهگذاری مس سرچشمه، براساس برنامهریزیهای صورتگرفته دوره بازگشت سرمایه 20 ماه پیشبینی شده است.مجمع عمومی فوقالعاده «شرکت سرمایهگذاری مس سرچشمه» با حضور 60 درصد سهامداران، هیأترئیسه و به ریاست دکتر «محمدجواد شیخ» برگزار شد.
انتخاب روابط عمومی
فولاد سنگان به عنوان روابط عمومی برتر سال 1400
روابط عمومی فولاد سنگان به عنوان روابط عمومی برتر سال 1400 در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی انتخاب شد.
به گزارش روابط عمومی فولاد سنگان به عنوان روابط عمومی برتر سال 1400 در هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی انتخاب شد.همزمان با هفدهمین دوره سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی که با حضور بیش از 200 شرکت برتر، در مرکز همایش های بین المللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در تهران برگزار شد، از علیرضا عرب به عنوان مدیر روابط عمومی برتر سال 1400 با اهدای تندیس و لوح تقدیر در دو حوزه ارتباطات و رسانه ها و همچنین مدیریت بحران در رسانه ها تقدیر به عمل آمد.گفتنی است، ارتباط موثر و حمایت از حوزه ارتباطی و رسانه ها، بحران در رسانه و… از جمله شاخص های انتخاب روابط عمومی برتر در سال جاری بود.
گردشگران خارجی
از مالیات بر ارزش افزوده بلیت هواپیما معاف شدند
بر اساس آیین نامه مصوب دولت، مالیات بر ارزش افزوده بلیت پروازهای خارجی برای گردشگران غیر ایرانی که از ایرلاین های داخلی خریداری شود، مسترد می شود.محمد مخبر آئین نامه استرداد مالیات و عوارض کالاهای همراه مسافران و بلیت پروازهای خارجی گردشگران خارجی خریداری شده از شرکتهای هواپیمایی ایرانی مصوب 26 دی ماه هیئت دولت را به وزارت خانههای راه و شهرسازی و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد.بر اساس این آئین نامه که موضوع ماده 11 قانون مالیات بر ارزش افزوده است، مالیات و عوارض پرداختی بابت خرید کالاها و همچنین بلیت پروازهای از شرکتهای هواپیمایی ایرانی توسط گردشگران خارجی در صورتی که مشخصات مندرج در بلیت با مشخصات مندرج در اصل گذرنامه یا روادید گردشگر خارجی منطبق باشد، به مسافر مسترد خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
رییس اتاق ایران تاکید کرد؛
تعداد بازدید : 0
همکاری و تعامل سازنده بخش خصوصی و مجلس
غلامحسین شافعی پس از بازگشت از سفر عراق، توضیحاتی درباره ویدئوی منتشر شده از سخنان خود در جلسه سال قبل با روسای کمیسیونهای اتاق ایران ارائه کرد.
رییس اتاق ایران پس از بازگشت از سفر عراق، توضیحاتی درباره ویدئوی منتشر شده از سخنان خود در جلسه سال قبل با روسای کمیسیونهای اتاق ایران ارائه کرد.
غلامحسین شافعی با اشاره به شرایط ویژه کشور گفت: آنچه امروز لازم است مورد عنایت و توجه قرار گیرد اقتصاد کشور است و این امر در سایه برنامهریزی درست، همکاری و تلاش قوای محترم سه گانه، بخش خصوصی و تعاونی و البته همافزایی و اتحاد امکانپذیر است. رسالت اصلی و سنگین بخش خصوصی بر اساس وظیفهای که قانون برعهدهاش گذاشته این است که تلاش کند نظرات کارشناسی و تخصصی خود را در همه حوزههای متنوع اقتصادی با بهرهگیری از دیدگاههای فعالان اقتصادی واقعی بهعنوان مشاوری آگاه به مسائل روز و تحولات، صدیق، مشفق و منصف ارائه کند. اتاقها در شرایط جدید کشور، به انجام این وظیفه تاکید مجدّانه و متعهدانه دارند و برای کمک به اقتصاد ملّی، خود را در کنار دولت و مجلس محترم میبینند.
شافعی ادامه داد: چند روز قبل، دقایقی تقطیع شده از یک جلسه خصوصی با تعدادی از رؤسای کمیسیونهای اتاق ایران و برخی از اعضای هیأت رییسه که در تاریخ 18 اسفند 1399 برگزار شده بود توسط افرادی غرضورز از داخل اتاق با مقاصدی خاص منتشر شد که سوءبرداشتها و واکنشهایی را به دنبال داشته است.
شافعی با اشاره به ویدئوی مذکور گفت: مقصود از آنچه به عنوان ذهنیت خالی بعضی از نمایندگان محترم در سخنان من در جلسه مطرح شده، اطلاعات ناکافی از مسائل تخصصی اقتصادی است. بدیهی است، افراد بر اساس تجربه و تخصّص خود ممکن است با برخی موضوعات دیگر غیرمرتبط، ناآشنا و یا کماطلاع باشند. در همین رابطه و طبق قانون، اتاق ایران وظیفه دارد به عنوان مشاور قوا در زمینههای اقتصادی، بازرگانی و غیره در تعامل با نمایندگان قوا و بخصوص نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی آنان را در صورت لزوم از لحاظ ارائه اطلاعات تخصصی مفید شارژ کرده و البته این تعامل دو سویه است تا به صورت همهجانبه اقتصاد ملّی را در مسیر درست هدایت کنند.
رییس اتاق ایران به ارتباط مستمر و سازنده میان بخش خصوصی و مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد و گفت: مجموعه اتاق بازرگانی بهویژه رؤسای بزرگوار اتاقهای بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور، روسای فهیم تشکّلها، کمیسیونهای اتاق ایران و اتاقهای مشترک بازرگانی همواره رابطه مطلوب و سازندهای با نمایندگان محترم مجلس داشتهاند که حاصل آن اقدامات مؤثر نمایندگان در اقتصاد کشور بوده است. از جمله این اقدامات میتوان به قانون سیاستهای کلی اصل 44، قانون بهبود مستمر محیط کسبوکار، قانون رفع موانع تولید و غیره اشاره کرد که همگی اقداماتی بنیادین بودهاند.
شافعی در ادامه افزود: برخی افراد که به دنبال مقاصد خاص شخصی هستند باید در نظر داشته باشند که فعّالان اقتصادی و هیأت نمایندگان اتاق ایران به عنوان افراد فهیم و دلسوزان ملت شریف ایران با این رویهها مخالف بوده و خود میدانند که راه صواب کشور عزیزمان از چه مسیری باید عبور کند.
غلامحسین شافعی در پایان با ابراز تأسف از بیاخلاقی صورت گرفته و تسری مسائل داخلی اتاق به جامعه، با ادای احترام به نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: تعامل و همکاری سازنده اتاق ایران با قوه محترم مقننه همواره ادامه خواهد داشت و اقدامات نسنجیده و تفرقهافکنانه خللی بر آن وارد نخواهد کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
جزییات نحوه اجرای طرح درج قیمت تولید کننده
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، گفت: طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا در حال پیشرفت و حمایت فعالان اقتصادی از آن نیز بیشتر شده است.
محمد صادق مفتح درباره روند اجرای طرح درج قیمت تولید کننده بر روی کالا، گفت: وزارت صمت بستر مناسبی برای شنیده شدن دغدغه های فعالان اقتصادی و افکار عمومی در پروژه درج قیمت تولیدکننده فراهم آورده است، این پروژه هر روز پیشرفت بیشتری می کند و حمایت فعالان اقتصادی از پروژه روز به روز بیشتر می شود.
وی افزود: پروژه بزرگ و زیربنایی و گسترده ای مانند پروژه تغییر مبنای قیمت گذاری روی کالاها از قیمت مصرف کننده به قیمت تولیدکننده مستلزم برنامه ریزی اولیه و نگاه همه جانبه به مسایل مهم است.
قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی پیش بینی مسایل بازار و توزیع کنندگان را از دیگر محورهایی دانست که باید مورد توجه قرار بگیرد و افزود: این پروژه در بخش تئوری با محوریت موسسه مطالعات مورد تحلیل قرار گرفته است و در حوزه عمل با معاونت تخصصی موضوع مشورت و جلسات مختلف برگزار شده است.
مفتح افزود: در سطح اجرا نیز با ذینفعان پروژه اعم از افکار عمومی، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان جلسات برگزار شده و البته باید تداوم داشته باشد تا مسایل و دغدغه ها شنیده شود و بسترهای مختلف توجیه شوند.
مفتح اضافه کرد: باید نقدهای لازم برای پخته شدن پروژه و اجرای آن با دقت لازم انجام گیرد که البته تاکنون از تجربیات فعالان و بخش خصوصی استفاده شده است.
وی افزود: وزارت صمت برای ادامه پروژه تردیدی ندارد و پروژه به صورت منظم و مستمر جلو می رود و هر چقدر جلوتر می رویم حمایت فعالان اقتصادی و بخش خصوصی( اعم از تولیدکنندگان، توزیع کنندگان و اصناف) بیشتر می شود.
آل اسحاق تشریح کرد؛
تشریح جزئیات و اهداف اعزام دو هیئت اقتصادی ایران به عراق
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق گفت: در شرایط جدید عراق و بعد از انتخابات پارلمانی این کشور لازم بود وضعیت موجود روابط اقتصادی و همکاریهای آتی با دولت مرکزی عراق مذاکراتی صورت گیرد.
به گزارش اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، رئیس این اتاق گفت: در شرایط جدید عراق و بعد از انتخابات پارلمانی این کشور لازم بود در رابطه با بررسی وضعیت موجود روابط اقتصادی دو کشور و همکاریهای آتی با دولت مرکزی عراق و اقلیم کردستان این کشور مذاکراتی صورت گیرد بنابراین دو هیئت اقتصادی و تجاری به عراق اعزام شد.
یحیی آل اسحاق افزود: در جمع هیئت اعزامی به جنوب عراق و همراه رئیس اتاق بازرگانی ایران، رؤسای اتاقهای بازرگانی مرزی همجوار عراق، اینجانب، رئیس کمیسیون اقتصادی و تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مسئولان سفارت کشورمان در بغداد و فعالان حوزه عراق در زمینههای مختلف تجاری و اقتصادی حضور داشتند و جلسات کاری و همایشهای تجاری مشترک در بغداد، کربلای معلی و نجف اشرف با فعالان اقتصادی عراق برگزار شد.
وی ادامه داد: در این سفر مذاکراتی با وزیر تجارت عراق، رؤسای اتحادیه صنایع و اتحادیه اتاقهای بازرگانی این کشور و فعالان بخش صنعت و بازرگانی عراق انجام گرفت و تفاهمنامهای بهمنظور راهاندازی مرکز داوری مشترک به امضای رئیس اتاق ایران و رئیس اتحادیه اتاقهای بازرگانی عراق رسید.آل اسحاق در مورد موضوعات مورد بحث در این سفر بیان داشت: مذاکرات کلی در رابطه با آتیه روابط اقتصادی ایران و عراق صورت گرفت. همچنین حل مشکلات مربوط به نقل انتقالات ارزی، استاندارد، حمل و نقل و گمرکات و موارد اجرایی دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفت.رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تصریح کرد: با توجه به اینکه مسئولان دولت و بخش صنعت عراق علاقهمند به توسعه روابط صنعتی با ایران در حوزههای سرمایه گذاری و تولید مشترک و واردات ماشین آلات، قطعات، خطوط تولید و تمام امور مربوط به صنعتی شدن هستند به جاست که فعالیان اقتصادی بخش صنعت کشورمان از این فرصت پیشرو استفاده جدی کنند.آل اسحاق بیان داشت: امیدوار هستیم این سفر آثار بزرگی در آینده تعاملات اقتصادی ایران و عراق داشته باشد.رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در خصوص اعزام هیئت تجاری به اقلیم کردستان عراق گفت: هیئتی متشکل از حدود 60 نفر از مدیران شرکتهای تولیدی و بازرگانی کشورمان به اربیل اقلیم کردستان عراق عزیمت کردند که همزمان با سفر این هیأت به اربیل دومین نشست تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق برگزار شد.آل اسحاق عنوان کرد: تجار و فعالان اقتصادی ایرانی و عراقی در این رویداد اقتصادی دیدارهای رو در رو خواهند داشت و از دیگر برنامههای این هیئت تجاری در مدت حضور در اقلیم کردستان عراق، برپایی نمایشگاه جانبی تولیدات کشورمان و بازدید از مراکز عمده فروشی و فروشگاههای زنجیرهای اربیل خواهد بود.وی اضافه کرد: از مسئولان اتاق بازرگانی ایران و عراق نیز یوسف باپیری (عضو هیئت مدیره و رئیس کارگروه اقلیم کردستان عراق) و جهانبخش سنجابی شیرازی (دبیرکل) در این هیئت حضور دارند و در جریان این سفر قرار است دیدارهایی با وزیر بازرگانی و صنعت و رؤسای اتاقهای بازرگانی و گمرک اقلیم کردستان عراق داشته باشند و مباحث مربوط به رفع موانع و توسعهی تجارت بین ایران و اقلیم کردستان عراق مورد مذاکره قرار گیرد.رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد میزان صادرات کالاهای ایرانی به عراق گفت: صادرات ایران به عراق در 9 ماهه سالجاری 6 میلیارد و 780 میلیون دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 14 درصدی را نشان میدهد و امیدواریم تا پایان سال به 10 میلیارد دلار برسد.
مسکن حمایتی 40متری ساخته شود
به منظور تسهیل در خرید مسکن و کاهش آورده متقاضیان، انجمن خانه عمران پیشنهاد ساخت 30 درصد از واحدهای نهضت ملی مسکن در قالب واحد کوچک متراژ را داده است.
عضو انجمن خانه عمران میگوید: به دولت پیشنهاد داده ایم که برای حل مشکل هزینه آورده متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن، نسبت به تولید واحدهای مسکونی کوچک متراژ 40 تا 60 متری اقدام کند.
اگر در طرح نهضت ملی مسکن میانگین هزینه ساخت را 6 میلیون تومان در نظر بگیریم، برای احداث یک واحد40 متری، 210 میلیون تومان آورده لازم است که در چنین شرایطی هزینه تامین مسکن برای دهکهای پایین درآمدی کاهش پیدا میکند.
بحث مسکن همواره یکی از دغدغههای مردم در طول چند سال گذشته بوده است. سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با توجه به افزایش قیمت مسکن و افزایش هزینههای ساخت در طول چند سال گذشته مدت زمان خانه دار شدن دهکهای پایین جامعه را 120 سال اعلام کرده است.
این موضوع باعث شده برخی از کارشناسان و سازندگان مسکن پیشنهاد ساخت واحدهایی با متراژ کمتر را مطرح کنند که البته این موضوع جدیدی نیست و تاکنون چندین بار در دولتهای مختلف مطرح شده است.
در کشورهای پیشرفته تقویت نظام اجاره داری باعث شده که خانوارها در این واحدها که متولی آن عموما شهرداری ها هستند، چندین سال سکونت کنند و کنترل تورم و تمهیدات دیگر هم باعث میشود که در این کشورها اجاره داری با شرایط دشواری همراه نباشد.
در ایران فعال نبودن صنعت اجاره داری، باعث شده که این سیستم با شرایط سختی همراه باشد. افزایش ناگهانی قیمت مسکن، مستاجران را با چالش مواجه کرده است در چنین شرایطی به دلیل خلاء نظام اجاره داری، افرادی که توان خرید مسکن ندارند نمیتوانند همانند کشورهای پیشرفته، از مکانیزم های جایگزین نظیر اجاره داری، مشکل بی مسکنی خود را حل کنند.
تولید واحدهای کوچک متراژ میتواند یکی از مکانیزمهای جایگزین صنعت اجاره داری باشد که دولت باید آن را مدنظر قرار دهد و ساخت این واحدها را دستور کار قرار دهد.
علیرضا بهشت آیین گفت: در طرح نهضت ملی مسکن به دولت پیشنهاد ساخت واحدهای کوچک متراژ را داده ایم به طوری که 30 درصد از واحدهای طرح نهضت ملی مسکن را به تولید این واحدها اختصاص دهد.
به گفته عضو انجمن خانه عمران علاوه بر اجرای این طرح در نهضت ملی مسکن باید شهرداری هم در این زمینه ورود پیدا کند و مجوز ساخت مسکن کوچک متراژ در بافتهای شهری را با شرایط ویژه صادر کند.
بهشت آیین میگوید: در صورت رعایت مقررات ملی و ضوابط شهرسازی میتوان واحدهای کوچک متراژ را استاندارد و منطبق با اصول معماری ساخت به طوری که سکونت در این واحدها مناسب باشد.
البته پیمانکاران و انبوهسازان معتقدند با توجه به قیمت زمین و مصالح در شهرهایی مانند تهران ساخت خانههایی با متراژ کمتر از 75 متر صرفه اقتصادی ندارد از این رو آنها تمایلی برای این کار ندارند. این در حالی است که اگر به دفاتر املاک در مناطق شمالی شهر تهران سر بزنیم با انبوهی از فایلهای خانههای متراژ بالا روبهرو میشویم که با داشتن قیمتهای چند میلیاردی مشتری چندانی نداشته و بازار مسکن را به سمت رکود برده اند.
پیش از این وزارت راه وشهرسازی اعلام کرده بود کمترین مساحت واحد مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن 60 متر است و با توجه به میانگین ساخت این واحدها متراژهای کمتر از 60 متر در طرحهای مسکن حمایتی ساخته نخواهد شد.
به گفته کارشناسان با استفاده از فرمول های مختلف در طرحهای مسکنی کشور میتوان از آسیبهای احتمالی احداث این واحدها پیشگیری کرد و در صورتی که تمامی ابعاد این موضوع دیده شود، تولید واحدهای 40 تا 60 متری میتواند فرصتی برای خانه دار کردن برخی از گروههای هدف در بازار مسکن تبدیل شود.
فروشگاه های زنجیره ای منجر به گرانی کالاها می شود؟
نقش آفرینی بازیگران مختلف از دلالان و واسطه ها گرفته تا شبکه های توزیع و فروشگاههای زنجیره ای و سوپرمارکت ها در تعیین قیمت ها بخصوص در بازار کالاهای اساسی و مایحتاج مورد نیاز مردم به نحوی است که هر بخش می تواند در جای خود، بعنوان لیدر عمل کند و جریان ساز باشد.تولد فروشگاههای زنجیرهای یا همان ریتیل استورها در اقتصاد ایران ظرف دهههای گذشته توانسته سیستم توزیع مویرگی نسبتا مدرنی را پیش روی مردم قرار دهد که نه تنها مکانهایی را برای عرضه مستقیم کل سبد مصرفی روزانه خریداران فراهم میکند؛ بلکه رقابتی که در سالهای گذشته در میان آنها شکل گرفته توانسته فضایی رقابتی را برای بسیاری از تولیدکنندگان و مصرفکنندگان فراهم نماید تا کالا ارزانتر و با قیمت مناسبتر به دست مردم برسد؛ هر چند این به معنای بینقص بودن عملکرد آنها هم نبوده است.حالا فروشگاههای زنجیرهای که با شعب فراوان در سراسر کشور فعالیت میکنند به یکی از دماسنجهای اصلی بازار برای بررسی قیمتها تبدیل شده و توانستهاند با فضایی که به وجود میآورند فرهنگ جدیدی را میان مصرفکنندگان ایجاد کنند که به راحتی هر قیمتی را از عرضهکنندگان کالا نپذیرند.
تا همین چند سال پیش نه تنها محدودیتهایی در حوزه عرضه برخی کالاها وجود داشت و تنوع به شدت کم بود، بلکه بسیاری از مردم برای تهیه مایحتاج خود فقط میتوانستند از سوپرمارکتها و یا در نهایت عمدهفروشان محله خرید کنند، هر چند که به مرور زمان چند فروشگاه زنجیرهای آن هم با شعبات محدود در کشور و عمدتا پایتخت آغاز به کار کردند و پس از آن، تعاونیهای مصرف محلی هم آنها را تکمیل کردند.
اما اکنون در کوچکترین شهرستانهای کشور ردپایی از فروشگاههای زنجیرهای و شعبات برندهای مختلف آنها به چشم میخورد و در بسیاری از مناطق شهری تهران نیز، آنقدر تعداد این فروشگاهها زیاد شده که تقریبا در هر خیابان، یک یا دو شعبه فروشگاه زنجیرهای به چشم میخورد که البته برخی از آنها، مساحت بالایی ندارند؛ اما به هر حال پرچمدار برندی هستند که به اسم فروشگاه زنجیرهای مشغول به فعالیت است.البته به موازات آنها، سوپرمارکتهای محلی نیز برای خریدهای روزانه و فورسماژور خانوارها دایر هستند و همچنان به کار خود ادامه میدهند؛ اما به هر حال با حضور فروشگاههای زنجیرهای در دور و بر خود، کاسبی آنها تا حدود زیادی کسادتر از قبل شده است.
در واقع، این فروشگاههای زنجیرهای و شعبات آنها اگر به درستی به فعالیت و ماموریت خود ادامه دهند، میتوانند به ضربهگیرهایی برای افزایش قیمت تبدیل شده و پتانسیل آن را دارند که به خوبی در فضای خردهفروشی کشور نقشآفرینی کرده و در مدیریت قیمتها موثر باشند؛ هر چند ضعفهایی که در فعالیت آنها به دلیل نوپایی وجود دارد، حضور برخی از برندهای جدید فعال را در عرصه مدیریت بازار اندکی کمرنگتر از فروشگاههای قدیمیتر کرده است.
در این میان، ضعف اصلی که میتوان در عملکرد فروشگاههای زنجیرهای خردهفروشی تازهوارد به عرصه اقتصاد ایران برشمرد، اتصال آنها به شبکه تولید است؛ به نحوی که بسیاری از تولیدکنندگان از طریق شرکتهای پخش، کالاهای خود را در اختیار فروشگاههای زنجیرهای قرار داده و به نوعی یک واسطه را از کارخانه تا فروشگاه برمیگزینند که به هر حال، این موضوع میتواند هزینههایی را به نظام توزیع کشور تحمیل کند.به همین خاطر است که در اتفاقاتی که در عرصه گرانیها و گرانفروشیهای قابل مشاهده در سطح خرده فروشی رخ میدهد، تولیدکنندگان مدعی هستند که قیمت درب کارخانه بسیار پایینتر از آن چیزی است که به دست مردم میرسد و در مقابل مردم هم کالاها را گرانتر از ادعای مطرح شده قیمتی از سوی تولیدکنندگان خریداری میکنند.البته معدود تولیدکنندگانی خود به صورت مستقیم شبکه توزیع و پخش ایجاد کردهاند که با نظارت دقیق، کالاهای خود را به دست مردم در سراسر کشور میرسانند؛ اما به هر حال برای تولیدکننده نیز چنین سرمایهگذاری با توجه به تغییرات و نوسانات قیمت ملک و املاک در سراسر کشور و تورمهایی که ظرف سالهای اخیر در حوزه املاک وجود داشته، ممکن است اندکی سخت باشد.
از سوی دیگر، فروشگاههای زنجیرهای نیز که گاهی در سیبل انتقادات گرانفروشی قرار میگیرند، دسترسی محدودی به تولیدکنندگان و خرید از درب کارخانه دارند که این خود باعث بالا رفتن قیمت تمامشده برای آنها میشود و برخی از آنها با واسطهها قراردادهای کلی منعقد میکنند تا بتوانند برندهای مختلف و کالاهای متنوع را از طریق یک یا چند شرکت پخش خریداری کنند که به هر حال در این میان ممکن است افسار اصلی قیمتها به دست همین شبکههای پخش بیفتد.
البته این موضوع در مورد تمامی شرکتهای پخش صدق نمیکند و نظارتهایی هم بر روی این شرکتهای پخش هم صورت میگیرد؛ اما به هر حال هر چقدر که واسطهها میان تولیدکنندگان و توزیعکنندگان یا همان فروشگاههای زنجیرهای بیشتر باشد، به طور قطع، کالا گرانتر به دست مصرفکنندگان خواهد رسید، هر چند نباید در این میان حضور پررنگ دلالان و واسطههای متخلف را هم نادیده گرفت.
بر این اساس است که فروشگاههای زنجیرهای در مقاطع مختلفی که دولت از آنها برای توزیع مستقیم کالاهای اساسی در اختیار خود کمک خواسته، این فروشگاهها به دلیل نظام توزیع مویرگی که در اختیار دارند، توانستهاند مناسب عمل کرده و در تنظیم بازار نقشآفرینی جدی داشته باشند.در این میان نگاهی به برخی نقطهضعف های فروشگاههای زنجیرهای هم نشان میدهد که در برخی برندها، تبانی میان توزیعکنندگان و واسطهها برای توزیع کالاها صورت میگیرد و این تبانی نه تنها در دامپینگ قیمتی بلکه در توزیع برخی برندهای خاص کاملا مشهود است. در واقع، برخی دامپینگهایی که توزیعکنندگان برای یک برند خاص صورت میدهند، قدرت انتخاب را از مصرفکننده گرفته و بعضا فعالیت رقابتی سایر برندها را زیر سوال میبرد.
البته در برخی از مواقع نیز، فروش اجباری برخی کالاها از سوی فروشگاههای زنجیرهای برای فروش کالای پرتقاضای روز، منجر به ایجاد نارضایتی از سوی مصرفکنندگان میشود که به هر حال یک نقطه ضعف برای فعالیت فروشگاههای زنجیرهای به شمار میرود که باید اصلاح شود؛ هر چند که مدتی است این فرآیند اندکی اصلاح شده، اما در مقاطع زمانی مختلف این موضوع مورد شکایت مصرفکنندگان قرار گرفته و زمینه را برای اعلام شکایت از سوی آنها فراهم کرده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.