شماره: 2057 / ۱۴۰۱ بيست و هشتم دي
تعداد بازدید : 1
بازار سیاه 100 میلیون تومانی کارت ملی برای خرید خودرو
در گذشته قیمت خودرو در بازار ایران دو نرخی بود و این دو نرخی بودن خودرو که ناشی از تفاوت عظیم قیمت کارخانه و بازار آزاد در اثر عرضه قطره چکانی خودرو اتفاق افتاده بود تاثیر منفی زیادی در بازار خودرو گذاشته بود. اما اکنون با ورود سازمان بورس کالا به بازار خودرو، قیمت خودرو سه نرخی نیز شده است!امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه در این رابطه به دغدغه ها و مشکلات اشاره کرد. وی با تاکید بر اینکه متاسفانه کلیت اقتصاد ایران در شرایط بحرانی است و مسئولان نیز هر روز با تصمیمات و صحبتهای خود بر دامنه بحران اضافه میکنند، گفت: قرار بود بازار خودرو به سامان برسد اما تصمیمات عجیب و غریب مانعی بر سر راه تحقق این وعده است.
وی در توضیح این مطلب افزود: طبق تصمیمات اتحاذ شده قرار است پنجاه درصد خودروهای تولیدی این ماه و ماه آینده به طرح حمایت از مادران اختصاص یابد. از سوی دیگر بیست درصد تولیدات نیز اجباری صرف طرح تعویض خودروهای فرسوده خواهد شد. آیا چنین تصمیمی برای ایجاد بحران در بازار خودرو کفایت نمیکند؟
کاکایی با اشاره به اینکه متاسفانه با تصمیماتی که اتخاذ شده است، کارت ملی مادران مشمول دریافت خودرو به قیمت صد میلیون تومان خرید و فروش میشود. این رانت عظیم باید مورد توجه سیاستگذار قرار گیرد.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه حمایت از فرزندآوری باید از محل بودجه دولت صورت گیرد، گفت: در حال حاضر این حمایت از جیب سهامدار صورت میگیرد و این یک مشکل بزرگ است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
ثبتنام 9 میلیون متقاضی
برای طرح فروش فوقالعاده ایران خودرو حاوی چه پیامی است؟
مدیرعامل اسبق سایپا ثبت 9 میلیون و 200 هزار تقاضا در طرح فروش فوق العاده اخیر ایران خودرو را حاکی از تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو دانست که صرفا نظام قیمتگذاری دستوری موجب آن شده و دولت میبایست تدبیری برای آن بیاندیشد.
سعید مدنی ثبت 9 میلیون و 200 هزار تقاضا در طرح فروش فوق العاده اخیر ایران خودرو را حاکی از تقاضای کاذب موجود در بازار خودرو دانست که صرفا نظام قیمتگذاری دستوری موجب آن شده و در ادامه اظهار داشت: نظام قیمت گذاری یک نظام شکست خورده است و بیشترین بخش تقاضا در طرحهای قرعه کشی اشخاصی هستند که برای تفاوت قیمت کارخانه و بازار برای خرید از کارخانه ثبت نام میکنند و دولت میبایست تدبیری در این باره بیاندیشد.
وی با توجه با به وجود تقاضای کاذب در بازار خودرو حدود 300 تا 400 هزار نفر از 9 میلیون تقاضا را مشتری واقعی اعلام کرد و افزود: با کسر حداکثر یک میلیون نفر عملا 8 میلیون تقاضای کاذب در این طرح قرعه کشی مشارکت داشتهاند.
مدیرعامل اسبق سایپا با بیان اینکه در نهایت از هر 10 نفر ثبتنام کننده یک نفر ممکن است، این شانس را داشته باشد که خودرویی را با قیمت کارخانه خریداری نماید، تصریح کرد: عملا بیش از 90 درصد از رقم تقاضا، تقاضای کاذب است.
مدنی تاکید کرد: با وجود مابهالتفاوت قیمت 100 تا 200 میلیون تومانی قیمت کارخانهای خودرو و بازار مسلم است که برای این کالا تقاضای کاذب ایجاد میشود.
وی در پایان خاطرنشان کرد: استفاده سرمایه ای از خودرو به تمام جامعه سرایت کرده و حتی که کسانی که دارای چندین خودرو هستند به دلیل برخی شرایط محدودیتزا، مجدد به نام سایر اعضای خانواده اقدام به شرکت در قرعهکشی میکنند در حالی که نیاز واقعی برای آن وجود ندارد و این وضعیت موجب تضییع حقوق مصرفکنندگان واقعی میشود به طوری که دستیابی آن دسته از تقاضای واقعی به خودروی موردنظر غیرممکن یا دشوار میگردد.
مدیرعامل سایپاشیشه خبرداد:
شکسته شدن رکورد تولید سال گذشته
در 9 ماه سال جاری
مدیرعامل سایپاشیشه از شکسته شدن رکورد تولید سال گذشته در مدت 9 ماه سال جاری خبر داد.
به گزارش از سایپانیوز، امیررضا نخعی، با اعلام این خبر گفت: شرکت سایپا شیشه به عنوان یکی از برندهای معتبر تولید کننده شیشه های ایمنی خودرو، با تأسی از شعار سال”تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین” و دستورات ابلاغی مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا مبنی بر توسعه حداکثری بهره وری منابع و امکانات و با تلاش جهادی و همدلی تمامی کارکنان این شرکت و اجرای دقیق برنامه های استراتژیک سازمان، در آذر ماه سال جاری توانست با تولید30 هزار و 595 ست همگن بیشترین تولید ماهیانه در طول 7 سال گذشته را رقم بزند.
او افزود: این شرکت در ادامه روند افزایشی تولید، در دوم دی ماه سال جاری موفق به ثبت رکورد تولید با تیراژ 239 هزار و 779 ست همگن شد که بر این اساس رکورد تولید کل سال 1400 شکسته شد.
نخعی تاکید کرد: این آمار تولید نشان از رشد 24 درصدی در 9 ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را دارد و بالاترین میزان تولید از سال 1397 تاکنون یعنی طی 5 سال اخیر بوده است.
او اصلاح و بهبود فرآیندهای درون سازمانی و حمایت مدیریت عامل گروه را از جمله مهمترین عوامل تاثیرگذار در ثبت این رکورد عنوان کرد و گفت: حذف موانع تولید، بازنگری و بهبود در نحوه PM دستگاه ها و تجهیزات از دیگر عوامل کسب این موفقیت است.
مدیرعامل سایپاشیشه ابراز امیدواری کرد که با انجام پروژه ها و برنامه های استراتژیک تعریف شده به زودی شاهد افزایش تیراژ تولید و توسعه سبد محصولات جدید در راستای تحقق برنامه های کلان توسعه محصول گروه خودروسازی سایپا باشیم
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
قیمت خودروهای خارجی لوکس همچنان صعودی است
بازار خودرو در روز گذشته مطابق معمول چند روز اخیر، با افت بهای مدلهای داخلی و افزایش قیمت خودروهای خارجی همراه بود. با این وجود در بازار خودروهای داخلی شاهد خرید و فروش چندانی نبودیم. بازار خودرو در روز گذشته مطابق معمول چند روز اخیر، با افت بهای مدلهای داخلی و افزایش قیمت خودروهای خارجی همراه بود. با این وجود در بازار خودروهای داخلی شاهد خرید و فروش چندانی نبودیم.در این میان تنها خودرویی که افت قیمت محسوسی را تجربه کرد، پادرا پلاس بود که بهای آن با 12 میلیونتومان کاهش به 476 میلیونتومان رسید. از طرفی فنر افزایش قیمت خودروهای خارجی بهگونهای در رفته است که برخی مدلهای لوکس در روز تا حدود یک میلیاردتومان رشد قیمت دارند. بر این اساس روز گذشته نیز دوباره شاهد افزایش قیمت چندصدمیلیونتومانی برخی خودروهای خارجی در بازار آزاد بودیم.در این میان بامو X4 با افزایش قیمت 400 میلیونتومانی، بیشترین افزایش بها را در بازار خودرو بهخود اختصاص داد. با این وجود صحبت از تغییر آییننامه واردات خودرو همچنان داغ بوده و این درحالی است که بهنظر نمیرسد با ورود تعداد محدودی خودرو بهگمرک نیز گرهای از کار بازار خودروهای خارجی باز شود.
از سوی دیگر گمانههایی نیز مبنی بر واردات خودروهای دستدوم یا واردات تاکسی در بازار خودرو بهگوش میرسد. در این رابطه خرید خودرو از کشورهای حاشیه خلیجفارس نیز بحث دیگری است. درنهایت کارشناسان بازار خودرو امیدوارند با تغییر آییننامه واردات، روال ورود خودرو بهکشور همانند گذشته شود تا از پسِ آن، قیمت خودروهای خارجی در بازار کاهش یابد.
خودروهای داخلی در روز گذشته با افت بهای یک تا 12 میلیونتومان همراه بودند. جایی که ارزش پادرا پلاس با 12 میلیونتومان کاهش به 476 میلیونتومان رسید. همچنین برخی خودروهای چینی با افزایش قیمت 10 تا 50 میلیونتومانی همراه بودند.
جایی که لاماریایما با 50 میلیونتومان افزایش 2 میلیارد و 50 میلیونتومان و جک J7 با 40 میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و 800 میلیونتومان خریدوفروش شدند. همچنین در میان خودروهای خارجی پریمیوم نیز شاهد رشد بهای 15 تا 100 میلیونتومانی برخی مدلها بودیم. جایی که ارزش رنو تلیسمان با 100 میلیونتومان افزایش به 3 میلیارد و 800 میلیونتومان، تویوتا CH-R فول با 100 میلیونتومان افزایش به 4 میلیاردتومان و هیوندای توسان با 50 میلیونتومان افزایش به 3 میلیارد و 900 میلیونتومان رسید. خودروهای خارجی لوکس نیز با افزایش قیمت 50 تا 400 میلیونتومانی همراه بودند.
جایی که بامو X4 2.8 با 400 میلیونتومان افزایش 9 میلیارد و 500 میلیونتومان، مرسدس بنز E200 با 200 میلیونتومان افزایش 11 میلیارد و 500 میلیونتومان ، فولکس پاسات با 100 میلیونتومان افزایش 5 میلیاردتومان و فولکس تیگوان با 50 میلیونتومان افزایش 5 میلیارد و 700 میلیونتومان قیمت خوردند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
وزیر اقتصاد با تاکید بر ضرورت ارایه برنامه اصلاح بلندمدت توسط وزارت صمت:
تعداد بازدید : 0
عرضه خودرو در بورس کالا فعلا بهترین روش است
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: موافقت این وزارتخانه با واگذاری صنایع خودروسازی، مشروط به ارایه برنامه بلند مدت اصلاح این صنعت توسط وزارت صمت است.
سید احسان خاندوزی طی سخنانی در میزگرد تخصصی «تبیین و بررسی اثرات عرضه خودرو در بورس کالا» با یادآوری اینکه سیاست گذاری بازار خودرو با وزارت صمت است، اظهار کرد: ما در توافق با وزارت صمت، تاکید کردیم که موافقت وزارت اقتصاد با واگذاری سهام دولت در صنایع خودروسازی مشروط بر ارایه یک برنامه بلندمدت اصلاحی برای صنعت مذکور از سوی آن وزارتخانه است.
وی با بیان اینکه ممکن است برخی اقدامات موردی و موضعی در مورد صنعت خودرو، بهطور موقت، «خوب» ارزیابی شود، افزود: مهم این است که مساله بلندمدت زنجیره تولید، قطعه سازی و واردات خودرو یکپارچه و با در نظر گرفتن همزمان منافع تولیدکنندگان و مصرفکنندگان در یک سند جامع دیده شود.
خاندوزی گفت: در این سند باید از هم اکنون، برای پنج سال آینده، یک برنامه مدونی ثبت شود که سیاستگذاری صنعت خودرو به چه نحو خواهد بود.
وی تصریح کرد: اگر غیر از این باشد، یا اصولا، سرمایه گذار برای خرید بلوک مثلا 14 درصدی دولت در خودروسازها پا جلو نمی گذارد، یا در صورت خرید، همواره این دغدغه با او همراه است که نمی داند دولت سال بعد، چگونه میخواهد با او رفتار کند و آیا یک قاعده غافلگیر کنندهای وضع خواهد کرد؟
خاندوزی عنوان کرد: البته این احتمال هم هست که یکباره مدیریت به دست یک جریانی بیفتد که بتواند هر قیمتی را به مردم تحمیل کند؛ چون در سمت دیگر، عدهای از تداوم شدیدتر قیمتگذاری دستوری و ابلاغی و نوعی رهاشدگی در بازار نگرانند.
وزیر اقتصاد افزود: برای اینکه به این دو سوی افراط و تفریط نیفتیم، باید با ارایه برنامه مدونی بگوییم، در پنج سال آینده می خواهیم سیاستگذاری در صنعت خودرو را به چه نحوی پیش ببریم.
وی تصریح کرد: این قولی بوده که دوستان وزارت صمت داده اند که همزمان با اولین واگذاری، برنامه مدونی برای اصلاح صنعت خودرو ارایه دهند تا به سرنوشت بقیه خصوصی سازی هایمان دچار نشویم و با گذشت پنج سال دیگر، ناچار از پس گرفتن آن نشویم یا خود خریدار نگوید عطایش را به لقایش بخشیدم.
خاندوزی تاکید کرد: ما نمیتوانیم برای همیشه از روشی که در حال حاضر برای عرضه خودروها در بورس کالا بهکار گرفته ایم، استفاده کنیم، چرا که این مدل، به هر حال، به عدهای، مجالی برای جولان و کسب سود بیقاعده و حساب و کتاب، از محل خرید خودرو در بازار سرمایه و فروش آن در بازار آزاد میدهد.
وزیر اقتصاد گفت: من تاکید کردم و از وزیر صمت هم خواستم که این طرح اصلاحی را بهطور رسمی اعلام کنید که تبدیل به تعهد روشن دولت برای پنج سال آینده شود تا اگر زمانی، سیاستگذار خواست از آن تخطی کند، ناچار از ارایه توجیه کارشناسی شود و به این راحتی نتواند در هر شش ماه، تغییر فرمان بدهد.
خاندوزی با بیان اینکه به هر حال در شرایط فعلی، عرضه خودرو در بورس کالا، بهترین کار است، تصریح کرد: در حال حاضر خود ما واقعا نمیدانیم که یک سال دیگر هم باید همین مسیر را ادامه دهیم یا خیر و چه بسا، با کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قطعات و ارزبری و اصلاح ساختار مالکیتی و ... پنج سال دیگر در یک نقطه تعادلی بهینهتری باشیم که نیازی نباشد از ساز و کار فعلی برای فروش استفاده کنیم؛ اتفاقی که امیدوارم با همکاری وزارت صمت به زودی محقق شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
شهردار تهران در بازدید از مرکز تحقیقات خودرو سایپا:
تعداد بازدید : 1
ایجاد کارگروه مشترک در راستای نوسازی خودروهای عمومی مسافری و باری
شهردار تهران به همراه جمعی از معاونان و مدیران حوزه حمل و نقل شهری با حضور در مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا از محصولات جدید گروه خودروسازی سایپا بازدید کرد.
به گزارش از سایپانیوز، علی رضا زاکانی به همراه جمعی از معاونان و مدیران ارشد شهرداری تهران از مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو سایپا بازدید و از نزدیک در جریان توانمندی های این گروه خودروساز در حوزه محصولات جدید، خودروهای مناسب حمل و نقل عمومی و باری و توانمندی های آزمایشگاهی این گروه خودروساز قرار گرفت.
در حاشیه این بازدید شهردار تهران گفت: امروز با ابعاد پیشرفت و اقدامات خوبی که در گروه خودروسازی سایپا انجام شده بیشتر آشنا شدم و خوشبختانه در این خودروساز کشور اقدامات مناسبی صورت گرفته که به نوعی جبران مشکلات گذشته بوده است و امیدوارم سایپا بتواند نیازهای خودرویی کشور را به رتبه ای بالاتر از نظر کیفیت و تنوع برساند.
او افزود: در شهر تهران نیاز به تحول در حوزه حمل و نقل عمومی وجود دارد و در حوزه بار و مسافر نگاه شهرداری تهران بر ظرفیت های داخلی کشور است و امیدواریم بتوانیم با همکاری خودروسازان داخلی خدمات مناسبی را به مردم ارائه دهیم و به همین دلیل امروز به همراه مدیران حوزه خدمات شهری و حمل و نقل شهرداری تهران در شرکت سایپا حضور یافتیم.
زاکانی تصریح کرد: امروز و در حضور مدیرعامل گروه سایپا مقرر شد کارگروه مشترکی از دو مجموعه ایجاد شود تا بتوانیم همکاری بسیار گسترده ای در حوزه تولید خودروهای عمومی مسافری و باری داخل شهری داشته باشیم.
او با بیان اینکه خودروهای سایپا اقتصادی و نسبتا ارزان قیمت هستند و می توان در این حوزه با هماهنگی بیشتر دو مجموعه در جهت نوسازی ناوگان عمومی اقدام کرد گفت: امروز از نزدیک با ظرفیت و توانمندی گروه سایپا آشنا شدیم و با نگاه تحولی سایپا در حوزه حمل ونقل بار و مسافر امیدواریم به زودی شاهد نوسازی گسترده و موثر که باعث ایجاد رفاه برای مردم شود باشیم.
شهردار تهران افزود: سایپا نسبت به گذشته بسیار متفاوت شده و ارتقا محصولات را در این گروه خودروساز می توان با همه وجود حس کرد و گزارشاتی که از رضایت مردم در سال جاری دریافت شده و همچنین افزایش تنوع محصولات در سال آینده باعث ایجاد شرایط خوبی می شود و امیدوارم سایپا بتواند روز به روز با تنوع محصولات و کیفیت بهتر خدمات مناسبی را به مردم داشته باشد.
در این بازدید محمدعلی تیموری، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت: برای اولین بار، شهردار تهران در این گروه خودروساز حضور یافته که بیانگر حمایت از صنعت خودروسازی داخلی و توسعه خودروهای کار و شهری در ناوگان حمل و نقل عمومی است.
او با بیان اینکه باید هزینه های حمل و نقل عمومی را در سطح شهر کاهش داد افزود: استفاده از خودروهای حمل ونقل درون شهری وارداتی زیان ده و تا سه برابر هزینه بیشتر دارد لذا امروز محصولات متنوع سواری برای استفاده در تاکسی رانی و تجاری برای حمل و نقل درون شهری و ون مسافری عرضه و معرفی شد.
تیموری تصریح کرد: ساینا گازسوز به عنوان اولین خودرو سواری گازسوز برای استفاده در حوزه تاکسی شهری عرضه شد. همچنین خودروی ون 14 نفره معرفی شد که قیمت حمل مسافر را در سطح شهر بسیار کاهش می دهد چراکه قیمت این محصول نسبت به مشابه خارجی یک سوم است، همچنین دارای موتور گازسوز پر قدرت با پیمایش 380 کیلومتر در هر بار شارژ گاز است.
او افزود: خودرو پادرا پلاس لانگ محصول جدیدی است که برای حمل بار حجیم شهری مورد استفاده قرار می گیرد و با خودروهای 6 تن وارداتی برابری می کند. 90 درصد قطعات خودروهای وارداتی از خارج از کشور تامین می شود و در حوزه خدمات پس از فروش و تعمیرات وابستگی صددر صد به خارج از کشور دارد، در صورتی که پادرا پلاس لانگ محصول کاملا داخلی است و تا سه تن توان حمل بار حجیم را دارد و با سوخت پاک CNG آلایندگی کمتری نسبت به خودروهای مشابه خود با سوخت دیزل دارد.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: برای خودروهای ویژه حمل ونقل عمومی به لحاظ کیفی آنالیز گسترده ای در حوزه قطعات انجام می شود چرا که قرار است این محصولات در حمل ونقل عمومی عرضه شود و خودرویی که در حمل و نقل عمومی ورود پیدا می کند چندین برابر خودروی شخصی پیمایش دارد لذا کیفیت قطعات عملکردی مبنای اصلی، قرار خواهد گرفت.
او با بیان اینکه تمرکز در گروه سایپا بر روی کیفیت محصولات است، گفت: دقت در کیفیت محصولات گروه سایپا زیاد است به نحوی که خودروهای تولیدی بدون ایراد یا با کمترین مشکل وارد بازار می شود و کنترل های متعددی صورت می پذیرد و نتیجه آن باعث شده که مراجعه خودروهای تولیدی این شرکت در دوره گارانتی 500 درصد به نمایندگی ها کاهش پیدا کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
قرعه کشی خودرو؛ ناکارآمد و عامل فساد
در حالی که دائما در قرارداد های قرعه کشی خودرو به خریداران هشدار داده می شود که امکان صلح وجود ندارد، اما با این حال اداره تحویل خودروسازی ها همواره شاهد حضور مراجعانی است که با در دست داشتن یک وکالت نامه، کار های تحویل خودروی خودشان را پیگیری می کنند.متاسفانه این رویه کاملا در ادارات تحویل خودرو پذیرفته شده است فارغ از این که اختلافات ناشی از معاملات غیررسمی و قولنامه ای حواله باعث شکل گیری بیش از 15 هزار پرونده در قوه قضاییه شده اند. این تعداد پرونده قضائی را اگر با میزان خودروهایی که به روش قرعهکشی به فروش رسیدهاند، مقایسه کنیم، متوجه حجم بالای اختلافات حقوقی ناشی از این روش غیرمتعارف فروش خواهیم شد. مشاهدات میدانی یکی از ادارات تحویل شرکت خودروسازی سایپا نشان میدهد تعداد کسانی که با وکالتنامه پیگیر کار خودروی خودشان هستند، بیشتر از مشتریانی است که با کارت ملی این فرایند را طی میکنند.
در طول این مشاهدات میدانی خبرنگار شاهد فردی بود که با سه وکالتنامه کارهای تحویل خودروهایش را پیگیری میکرد. از رفتار و تسلط او در انجام مراحل اداری این کار، مشخص بود برای اولین بار نیست که این امور را پیگیری میکند. ضمن آنکه بعید به نظر میرسد که کسی برای استفاده شخصی یا خودروی دوم سراغ سه خودرو با کلاس قیمتی متوسط برود. در همین زمینه با یکی از خریداران وکالتی گفتوگو کردم. او گفت به فردی که برنده قرعهکشی شده بود، شش ماه پیش 12 میلیون پول دادم و همه پرداختها را خودم برعهده گرفتم. وقتی از او پرسیدم که آیا نگران بدعهدی طرف مقابل نبودی، گفت: برای همه خرید و فروشهای امتیاز برندهشدن در قرعهکشی ماجرا به همین سادگی ختم نمیشود، برخی از آنها زیر قول خود میزنند و برای خریدار دوم دردسر درست میکنند.
با وجود گلایه مقامات قضائی از اضافهشدن پرونده قرعهکشیهای خودرویی و دلالی بر حجم زیاد پروندههای بالقوه کشور اما با طرحهای عجیب دولت این روش ادامه دارد.
در ماههای اخیر دولت طرح قرعهکشی ویژه افزایش جمعیت و جایگزینی خودروهای فرسوده را اجرا میکند که هر دو طرح زمینه بروز فسادهای جدیدی را ایجاد کرده است. امروزه با یک جستوجوی ساده میتوان خرید و فروش کارت ملی مادران دارای شرایط را دید. روزنامههای مختلف در روزهای اخیر گزارشهای دقیق و مفصلی در همین زمینه منعکس کردهاند. این رسانهها از مادرانی نوشتهاند که به دلیل وضع درآمدی، حتی در صورت برندهشدن توانایی پرداخت هزینه خودرو و بهرهمندی از اختلاف قیمت بازار- کارخانه را ندارند و فقط میتوانند امتیاز خود را به مبلغ ناچیزی بفروشند. در حقیقت این مادران خریدار واقعی نیستند و تنها به بازار دلالی دامن میزنند. بههمینترتیب، بازار خرید و فروش کارت ماشین خودروهای فرسوده نیز رونق گرفته است. در این بازار افرادی به سراغ مالکان خودروی فرسوده میروند و کارت ماشین او را خریداری میکنند تا در صورت برندهشدن در قرعهکشی طرح جایگزینی از مابهالتفاوت چندده تا چندصد میلیونی بهرهمند شوند. در واقع با اجرای این طرح مالک خودروی فرسوده به خودروی نو دست پیدا نمیکند و دراینمیان تنها توانسته امتیاز خود را به فروش برساند؛ مبلغی که حتی شاید منجر به نوسازی وسیله نقلیه او نیز نشود. طرحهای قرعهکشی نهتنها نتوانستهاند خودرو را به دست مصرفکننده واقعی برسانند بلکه زمینه را برای بروز فساد نیز ایجاد کردهاند. خرید و فروش کارت ملی مادران، خرید کارت ماشین خودروی فرسوده و... همگی باعث بروز فساد و اختلافات بین شهروندان میشود.
علت اصلی بروز این فساد، شفافنبودن فرایند معاملات و دورزدن قانون است. البته روشن است که حاکمیت با تدابیری مانند خرید و فروش شفاف در بورس کالا آنها را رفع کند. دفاع کارشناسان و خودروسازان از روش عرضه بورس کالا در مرتبه اول به جهت شفافیت و در رتبه دوم به دلیل کوتاهشدن دست دلال از زنجیره مالی فروش خودرو است. به نظر کارشناسان در روش بورس کالا، معاملات قابلردیابی است و خریدار و فروشنده کاملا شفاف هستند، برخلاف روش قرعهکشی که ممکن است انتقال حواله بهصورت غیررسمی باشد. از سویی دیگر حضور دلالها در زنجیره فروش خودرو، فضای خودروسازی را آلوده به دلالپروری میکند که امنیت این صنعت را به خطر میاندازد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.