شماره: 2323 / ۱۴۰۲ نوزدهم اسفند
تعداد بازدید : 0
اخبار
کاهش ۲۰ درصدی قیمت پوشاک در نمایشگاه بهاره
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در حوزه تامین بازار پایان سال پوشاک برنامهریزی شده که کالاها بیش از ۲۰ درصد زیر قیمت ماههای گذشته در نمایشگاههای بهاره عرضه شود.محمد مهدی برادران اظهار کرد: امسال پنج طرح در حوزه مبارزه با قاچاق در بخشهای لوازم یدکی، لوازم خانگی، کالای دخانی، محصولات آرایشی و بهداشتی و پوشاک شروع شده که در حال انجام است.وی با بیان اینکه بازار این کالاها به صورت مستمر رصد میشود و در برخی گروهها باید تلاش شود کالای با کیفیت بهتر در اختیار مردم قرار گیرد، تصریح کرد: در حوزه تامین بازار پایان سال پوشاک برنامهریزی شده که کالاها بیش از ۲۰ درصد زیر قیمت ماههای گذشته در نمایشگاههای بهاره عرضه شود. بنابراین کاهش قیمت پوشاک در اسفند نسبت به ماههای قبل برای مردم ملموس خواهد بود.به گفته این مقام مسئول کاهش قیمت پوشاک در آستانه شب عید یک کار جمعی بوده که از سوی تولیدکنندگان انجام شده تا هم مردم بتوانند از پوشاک مناسب استفاده کنند و هم با کالای قاچاق مقابله عملی انجام شود.برادران با بیان اینکه بخشی از کالاهای قاچاق در بازار فیک یا استوک یا کالای مصرف شده هستند که از نظر بهداشتی مشکل دارند، گفت: به دنبال این هستیم که مقابله جدیتر در این حوزه انجام شود.
تامین بیش از ۱۳۰ هزارتن شکر برای خانوار و صنف
مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی از تامین ۳۰ هزار تن شکر برای خانوار و بیش از ۱۰۰ هزار تن شکر برای صنف و صنعت در ایام عید و ماه رمضان خبر داد. مسعود امراللهی با بیان اینکه مشکلی در تامین شکر مورد نیاز بازار را نداریم، گفت: برای شب عید و ماه رمضان ۳۰ هزار تن شکر برای مصرف خانوار از محل بخش دولتی به استانها تحویل داده شده است.وی افزود: همچنین بیش از ۱۰۰ هزار تن شکر از محل بخش خصوصی نیز در سامانه بازارگاه بارگذاری شده که برای صنف و صنعت قابل دسترس است و میتوانند به هر میزانی که نیاز دارند خریداری کنند.مدیر کل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: بازرسان مربوطه بر بازار شب عید و ماه رمضان نظارتهای لازم را دارند و چنانچه گرانفروشی در بازار باشد حتما بازرسان سازمان حمایت با آن برخورد خواهند کرد.
کمبودی در عرضه قزل آلا
شب عید نداریم
مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: با توجه به میزان تولید و تقاضا، کمبودی در عرضه قزل آلا شب عید در بازار نداریم.آرش نبی زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی گفت: قیمت کنونی هر کیلو قزل آلا سرمزرعه ۱۶۰ تا ۱۶۵ هزار تومان و در عمده فروشی تهران ۱۷۵ تا ۱۸۰ هزار تومان است.به گفته او، برآوردها حاکی از آن است که بدلیل مساعد بودن شرایط تولید، قیمت ماهی در بازار نوسانی نداشته باشد.نبی زاده ادامه داد: گرچه تقاضای مصرف ماهی در سالهای اخیر ناشی از افزایش قیمت گوشت قرمز و مرغ تا حدودی افزایش یافته، اما همچنان مصرف پایین است.مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با بیان اینکه بازار ماهی در روزهای پایانی سال رونق می گیرد، افزود: با توجه به ازدیاد تقاضا برای خرید ماهی در روزهای پایانی سال پیش بینی می شود که بازار با نوسان جزئی روبرو شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
الزام نصب نرخهای مصوب پروازها در فرودگاه مهرآباد
کمیته تسهیلات نوروزی فرودگاه مهرآباد باهدف خدمترسانی بهتر به مسافران نوروزی برگزار و بر الزام نصب نرخهای مصوب و برخورد قانونی با گرانفروشان در ترمینالهای فرودگاهی تأکید کرد.
ابراهیم مرادی راهبر فرودگاه مهرآباد ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای همه عوامل فرودگاهی در یک سال گذشته اظهار امیدواری کرد: در تعطیلات نوروز نیز چون گذشته با تدابیر بهتر و همدلی بیشتر بتوان با کمترین تأخیر در خدمترسانی به مردمان شریف پایتخت و هموطنان ارجمند انجاموظیفه کرده و خدمات ایمن و در حد استاندارد را ارائه کنیم.
وی بر الزام نصب نرخهای مصوب برای کنترل گرانفروشی بلیت در دفاتر فروش تأکید کرد.
محمدحسین آجیلیان، مشاور اجرایی مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز در کمیته تسهیلات مهرآباد گفت: عملیات نوروزی در فرودگاهها از جمله فرودگاه مهرآباد از ۲۴ اسفند شروع شده و تا ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت و در این راستا آئیننامه سفرهای نوروزی به همه فرودگاهها ابلاغ شده و اجرایی است.
وی خاطرنشان کرد: سامانه ASQ با سر شماره ۱۰۰۰۷۰۶۹ را برای انعکاس نظرات و انتقادات مسافران فعال شده و تابلوهایی در این خصوص در ترمینالها نصب خواهد شد تا تجربهای بهتر برای مسافران رقم بزنیم.
در ادامه سالاری معاون دادستان و رئیس دادسرای فرودگاه مهرآباد با اشاره به اهمیت موضوع تأخیر و ابطال پروازها بر استقرار نماینده از سوی ایرلاینها در ترمینال برای پاسخگویی به مسافران تأکید کرد.
وی گفت: در صورت بروز تأخیر یا ابطال پروازی هرگونه برخورد غیرمحترمانه از سوی افراد شرکت هواپیمایی و مسافران شامل برخورد قانونی خواهد بود.
وی افزود: همچنین هرگونه گرانفروشی و یا دلالی بلیت مجازات جدی قانونی در پی خواهد داشت و فروش بلیت چارتری جز در مسیرهای اعلامی سازمان هواپیمایی کشوری ممنوع است.
در ادامه سرهنگ بوداغی رئیس پلیس راهور مهرآباد در کمیته تسهیلات نوروزی با اشاره به ظرفیت محدود پارکینگهای فرودگاه مهرآباد، از مسافران خواست در ایام تعطیلات نوروزی حتماً از وسایل نقلیه عمومی یا تاکسیهای ویژه فرودگاه استفاده کنند.
همچنین سرهنگ خوشبخت رئیس پلیس گذرنامه فرودگاه مهرآباد در کمیته تسهیلات نوروزی با اشاره به لغو روادید برای بیش از ۶۰ کشور گفت: با تمام توان آماده خدمترسانی به هموطنان و گردشگران خارجی هستیم.خوشخو، سرپرست اورژانس فرودگاه بینالمللی مهرآباد نیز از استقرار ۲۴ ساعته تکنسینهای اورژانس در ترمینالهای ۱، ۲، ۴ و ۶ خبر داد و گفت: باتوجه به دستور رئیس اورژانس غرب تهران ۶ نفر به تیمهای اورژانس مهرآباد در ایام تعطیلات نوروز افزوده خواهند شد.همچنین فراهانی، معاون تسهیلات فرودگاهی و دبیر کمیته تسهیلات نوروزی فرودگاهی مهرآباد در پایان از شرکتهای هواپیمایی خواست مطابق دستورالعملهای سازمان هواپیمایی کشوری نسبت به معرفی نماینده تامالاختیار و پاسخگوی خود در طول انجام سفرهای نوروزی هر چه سریعتر اقدام کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
نقش محوری و اصلی بنادر بازرگانی کشور در پروژه ایران راه
وزیر راه و شهرسازی گفت: بنادر بازرگانی کشور نقش محوری و اصلی در پروژه های ایران راه و راههای مواصلاتی شمال- جنوب دارد
مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی در همایش سالانه مدیران سازمان بنادرودریانوردی تاکید کرد: با اجراییسازی این سه راهبرد و موضوع محوری در سال آینده، نقش بنادر تجاری کشور، متفاوتتر و اثرگذارتر خواهد شد.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با اشاره به تعدد در تصمیمگیریها در حوزه بنادر و آسیبزا بودن آن در روند اجرایی خدمات، گفت: با ابلاغ رییس جمهور، هماهنگی همه دستگاهها در بنادر با سازمان بنادر و دریانوردی است و در همین راستا یکی از اولویتهای سازمان بنادر و دریانوردی در سال ۱۴۰۳ باید بکپارچه سازی فرآیندهای تصمیمگیری و مدیریت واحد در رویههای اجرایی در بنادر باشد
وی با بیان اینکه همت مضاعف سازمان بنادر و دریانوردی باید معطوف به جذب سرمایه گذاری شود، افزود: همواره فعالیت در بنادر و سواحل کشور برای سرمایهگذاران داخلی جذاب بوده است، بنابراین در یک رویکرد متفاوت و انگیزاننده، بستههای سرمایهگذاری مشخصی برای نهادها و موسسات سرمایهگذار داخلی ارائه شود.
بذرپاش گفت: بر اساس تاکید رییس جمهور، یکی از برنامههای اولویتدار سازمان بنادر و دریانوردی در سال آتی باید توسعه و ساماندهی اسکلههای محلی و رونق اشتغال در سواحل جنوبی کشور باشد.
وی تاکید کرد: راهبرد ساماندهی اسکلههای محلی و بنادر کوچک، باید مبتنی بر طرح توسعه ۲۷ نقطه ساحلی در وزارت راه باشد.
بذرپاش در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اقبال مردم به گردشگری دریایی و ارتقای سفرهای دریایی در سواحل و جزایر جنوب کشور، تاکید کرد: نوسازی شناورهای مسافری و گردشگری دریایی به بستر مناسبتر برای جذب سرمایهگذار نیاز دارد.
وزیر راه و شهرسازی در پایان با بیان اینکه بنادر بازرگانی کشور نقش محوری و اصلی در پروژه «ایران راه» و راههای مواصلاتی شمال- جنوب دارد، اعلام کرد: سال آینده اتصال ریلی بندر راهبردی و استراتژیک به راهآهن سراسری کشور در زاهدان محقق میشود.
براساس این گزارش در این همایش اعلام شد حجم تخلیهوبارگیری کالا در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان بهمن ماه معادل ۲۱۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۸۶۲ تن بوده است.
جمع تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی تا پایان بهمن ۱۴۰۲، معادل ۱۰۱ میلیون و ۰۳۸ هزار و ۰۸۰ تن و جمع تخلیهوبارگیری کالاهای غیرنفتی ۱۱۲ میلیون و ۶۵۴ هزار و ۷۸۲ تن بوده است.همچنین مجموع تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی در مدت مذکور معادل ۲۱۳ میلیون و ۶۹۲ هزار و ۸۶۲ تن بوده که حاکی از رشد ۵ درصدی در بخش تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی، رشد ۱۲ درصدی در بخش تخلیهوبارگیری کالاهای غیرنفتی و رشد ۹ درصدی در بخش تخلیهوبارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.تخلیهوبارگیری صورت گرفته در بخش عملیات کانتینری نیز تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲، معادل دو میلیون و ۴۱۵ هزار و ۱۰ TEU بود که در قیاس با عملیات کانتینری در مدت مشابه سال گذشته، رشد ۳ درصدی را نشان میدهد.
۱۰۵ پروژه به ارزش۱۲۰هزار میلیارد ریال از محل اعتبارات سازمان بنادر به بهرهبرداری رسیده است.
بهرهبرداری از ۵۵ تجهیز و شناور بندری و دریایی شامل جستوجوی شناورهای نجات، یدککش شناورهای راهنمابر و شناورهای لایروبی آلودگی دریایی که ارزش آن ۱۳۲میلیون یورو بوده، انجام شده است.
۵۳ فروند تجهیز دریایی و بندری به اعتبار ۱۱۵میلیون یورو و ۲هزارو ۵۴۹ میلیارد ریال که شامل یدککش، ماشین آتشنشانی، بازوی بارگیری، ریچ استاکر و ...میشود، به پیشرفت فیزیکی ۵۴ درصدی رسیده و این پروژهها در دست اجرا بوده و همچنین بیش از ۱۰۰ فروند تجهیزات دریایی و بندری در دست برنامهریزی است.
میزان تخلیه کالاهای نفتی تا پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی، معادل ۲۶ میلیون و ۶۱۳ هزار و ۲۳۰ تن، میزان تخلیه کالاهای غیرنفتی معادل ۴۶ میلیون و ۱۰۶ هزار و ۵۸۰ تن و مجموع تخلیه کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۷۲ میلیون و ۷۱۹ هزار و ۸۱ تن بوده است.
میزان بارگیری کالاهای نفتی در بنادر مالکیتی و حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی تا پایان بهمن سال جاری، معادل ۷۴ میلیون و ۴۲۴ هزار و ۸۵۱ تن، میزان بارگیری کالاهای غیرنفتی ۶۶ میلیون و ۵۴۸ هزار و ۲۰۱ تن و مجموع بارگیری کالاهای نفتی و غیرنفتی معادل ۱۴۰ میلیون و ۹۷۳ هزار و ۵۲ تن بوده است که در مجموع حاکی از رشد ۷ درصدی در بخش کالاهای نفتی، رشد ۲۳ درصدی در بخش کالاهای غیرنفتی و رشد ۱۴ درصدی در بخش کالاهای نفتی و غیرنفتی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
هدفگذاری برای رفع ۸۰۰ نقطه حادثهخیز در کشور
رییس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: مشکل نقاط حادثهخیز باید در قالب برنامههای بلند و کوتاه مدت برطرف شود؛ هدفگذاری رفع ۸۰۰ نقطه حادثه خیز انجام شده است.
داوود منظور معاون رئیس جمهور در آئین افتتاح پروژههای راهداری شهرستانهای ساوه و زرندیه گفت: همکاران ما در وزارت راه و شهرسازی، همچنین راهداری و حمل و نقل جادهای از پرکارترین افراد در دولت هستند. مشکل نقاط حادثهخیز باید در قالب برنامههای بلند و کوتاه مدت برطرف شود؛ هدفگذاری رفع ۸۰۰ نقطه حادثه خیز در انجام شده است.
معاون رئیس جمهور ادامه داد: زیرگذر پرندک یکی از نقاط حادثهخیزی بود که پیش از این تصادفات زیادی در آن صورت میگرفت که با همت مسؤولان استانداری و راهداری و حمل و نقل جادهای استان مرکزی و اقدامات خوبی که انجامگرفته بهبهره برداری رسید.
منظور بر تعریض و بهسازی راههای مواصلاتی استان مرکزی با توجه به شاهراه بودن تأکید کرد و گفت: امیدواریم پروژههایی که در دست اقدام است، هرچه زودتر به نتیجه برسد. راههای روستایی نیز جز اولویت هستند که با تخصیص قیر رایگان توانستیم بسیاری از پروژههای روستایی را به بهرهبرداری برسانیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور اضافه کرد: برای سال آینده ۲۰ هزار میلیارد تومان تخصیص قیر برای ساماندهی روستاها در نظر گرفته شده است؛ هدفگذاری در سطح کشور ۸۰۰ طرح و پروژه در حال ساخت است که سال آینده بهبهره برداری خواهد رسید.
طولانیترین پل آزادراهی کشور توسط مهندسان ایرانی ساخته شد
سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها گفت: طولانیترین پل آزادراهی کشور در آزادراه منجیل_رودبار به طول ۱۲۰۰ متر ساخته شده است.
محمود ملازینل سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها گفت: آزادراه منجیل-رودبار به عنوان بخش پایانی آزادراه قزوین-رشت در دل کوههای البرز یکی دیگر از پروژههای راهسازی قابل توجه کشور و طولانیترین پل آزادراهی به طول ۱۲۰۰ متر با ۳۰۰ عدد شمع در این مسیر ساخته شده است.
وی افزود: این آزادراه ۸.۲ کیلومتر است و بیش از ۷۰ درصد از مسیر آن را پل، تونل و دیوارسازی تشکیل میدهد و با توجه به کوهستانی و صعب العبور بودن منطقه، حجم و نوع کار مهندسی از طرحهای بزرگ و اساسی کشور محسوب میشود.
وی با بیان اینکه ۸ دستگاه پل بزرگ به طول ۱۵۷۶ متر در آزادراه منجیل-رودبار ساخته شده است، گفت: پل شماره یک این پروژه با استفاده از روش تابلیه و تیرهای پیش ساخته احداث شده است و با توجه به طول ۴۰ متری و وزن حدود ۱۰۰ تنی این تیرها ساخت، حمل و نصب هر یک از این تیرها مشخصات و دستورکار مخصوص به خود را دارد و از نمونههای قابل ذکر در ساخت آزادراه محسوب میشود.
سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها ادامه داد: برای ساخت پل شماره ۲ با ۲ دهانه ۸۵ و ۵۰ متری و پل شماره ۳ با یک دهانه میانی بزرگ به ارتفاع ۱۱۰ متر و سه دهانه ۶۵ متری از روش طره آزاد با اجرای شاریو استفاده شده است که این اقدام با هدف سبکتر شدن سازه و کاهش بار ستونها در نوع خود یک مهندسی ارزش در ساخت به حساب میآید.
وی همچنین ساخت پل شماره ۶ آزادراه منجیل_رودبار را از نظر ابعاد و روش اجرایی بسیار خاص اعلام کرد و گفت: این پل به طول ۳۳۰ متر در شیب طولی و قوس افقی قرار گرفته است و به روش طره آزاد اجرا شده است و با توجه به ابعاد پل و وزش باد بسیار شدید در منجیل کار مهندسی بزرگ و ارزشمندی است.
سرپرست ساخت و توسعه آزادراهها استفاده از روشهایی در ساخت پلهای مسیر به منظور افزایش عمر مفید سازهها و مقاومت مناسب در برابر حرکات زلزله برای اولین بار در کشور را از دیگر ویژگیهای مهم این آزادراه اعلام کرد.وی استفاده از آخرین تکنولوژیهای روز دنیا در ساخت ابنیه فنی این آزادراه با تکیه بر توان فنی و مهندسی داخل کشور را از افتخارات جامعه مهندسی کشور در بومی سازی تکنولوژیهای ساخت دانست که ضمن کاهش قیمت تمام شده پروژه میتواند در پروژههای دیگر به عنوان الگو مورد استفاده قرار گیرد.
ملازینل در ادامه ساخت ۴ دستگاه تونل به طول ۲ هزار و ۸۷۶ متر و اجرای دیوارسازی به طول ۲ هزار و ۱۵۰ متر را از دیگر اقدامات صورت گرفته در ساخت آزادراه منجیل-رودبار اعلام کرد.
کاهش بروکراسی اداری در صدور مجوزهای ساخت الزامی است
عضو انجمن سازندگان تهران گفت: کاهش بروکراسیهای اداری در صدور پروانههای ساختمانی نقش موثری دارد و باید الزامی شود.
دولت وعده داده تا از طریق طرح نهضت ملی مسکن ،سالیانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد و همچنین تمام توان خود را برای تسهیل گری انجام داده است،اما عوامل مختلفی سبب شده که شرکتهای انبوه ساز در این طرح دچار مشکلات عدیده شوند که این مساله خود عامل عدم تولید مسکن وخانه دار شدن گروه های هدف طرح نهضت ملی خواهد شد.
یکی از علل اصلی ایجاد بحران در شرکتهای انبوه سازی،عدم پرداخت به موقع مطالبات آنهاست. این شرکتها با قراردادهای یکطرفه و قیمت گذاری دستوری مجبور شده اند تا با قیمت کمتر از برآورد، ساختمانها را احداث کنند.
اما عدم پرداخت به موقع و عدم تعدیل قیمت مواد ساختمانی با توجه به تورم، بار سنگینی بر دوش این شرکتها ایجاد شود.
اما چالش دیگر انبوه سازان که به پاشنه آشیل آنها در حال حاضر تبدیل شده است بروکراسی پیچیده از محل سامانه ای تحت عنوان سامانه سپامک است.از قرار معلوم وزارت راه و شهرسازی به منظور تنظیم و کنترل صنعت ساختمان و انبوه سازی، سامانههای جدیدی را ایجاد کرده است. اما بروکراسیها، سلیقهای عمل کردن و تأخیر در ارائه مجوزهای ساخت، باعث شده تا اکثر انبوه سازان نتوانند پروانههای اشتغال خود را تمدید کنند. این مسائل باعث شده تا اعتبار پروانهها به پایان برسد و این شرکتها مجبور به تعطیلی شوند.
بر اساس نظر فعالان صنعت ساختمان، انبوه سازانها و زمینگیر شدن طرحهای ساخت مسکن، یک مشکل عمده در صنعت ساخت و ساز است که نیازمند توجه و رسیدگی جدی از سوی مسئولان است.
به گفته کارشناسان بروکراسیهای زیاد و سلیقهای عمل کردن در دستگاههای دولتی و وزارت راه و شهرسازی، میتواند به عواقب جبرانناپذیری برای اقتصاد و جامعه منجر شود. بنابراین، لازم است که مقامات مسئول، با توجه به ابعاد این مسئله، اقدامات لازم را برای رفع این مشکلات برداشته و راهکارهای مناسبی را پیادهسازی کنند.
در همین رابطه پیش از این شهاب سعادت نژاد عضو انجمن انبوه سازان مسکن تهران گفت:متاسفانه در سالهای اخیر شهرداری و وزارت راه و شهرسازی بروکراسیهای زیادی بر سر راه انبوه سازان و سازندگان ذیصلاح برای دریافت مجوزهای ساخت و تمدید پروانههای اشتغال قرار دادهاند.
به گفته وی، این اقدام بر خلاف وعدههای صدور پروانههای ساختمانی در مدت زمان مشخص بوده است و همین امر باعث شده هزینههای صدور پروانه و عوارض به شدت افزایش یابد و مدت زمان صدور پروانه ساختمانی هم به بیش از یک سال برسد.
او میگوید: هم اکنون بسیاری از کشورهای خارجی با استفاده از تکنولوژیهای جدید ساختمانهای بلند مرتبه را ظرف مدت چند ماه میسازند ما در ایران تنها چند ماه و حتی یک سال زمان بابت دریافت مجوز ساخت از دست میدهیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» به بهانه تخصیص ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل طرحها و پروژههای خاتمهای گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 2
پایان فرسایشی شدن پروژه ها
اخبار صنعت-شفیع خرمیان: طرحهای عمرانی نیمهتمام، پروژههای بود که هیچ تصویری از آینده آنها در ذهن وجود نداشت. برخی از این طرح ها به اندازه ای فرسایشی می شد که هنوز به اتمام نرسیده دچار مشکل بود. به گفته معاون اجرایی رئیس جمهور با توجه به میزان بودجه به اندازه ۳۰ سال پروژه نیمهتمام در کشور وجود دارد.
تکمیل طرحها و پروژههای خاتمهای
سازمان برنامه و بودجه کشور در راستای تخصیص بهینه منابع مالی کشور، از تخصیص حدود ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار برای تامین مالی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و تکمیل طرح و پروژههای استانی و ملی خاتمهای و مصوبات سفرهای استانی رئیس جمهور خبر داد.
در راستای سیاستگذاریهای دولت سیزدهم و تاکید رئیسجمهور برای حل مسائل استانها و نهضت تکمیل طرح و پروژههای استانی و ملی خاتمهای و روند اجرایی شدن مصوبات سفرهای استانی رئیسجمهور، ۲۱ هزار میلیارد تومان اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص یافت.
اعتبارات تخصیص یافته به این طرحها، شامل سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به حمل و نقل و عمران شهری؛ سه هزار میلیارد تومان به آب و فاضلاب؛ دو هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به سلامت و رفاه اجتماعی؛ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان به آموزش و پرورش؛ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به جهاد کشاورزی و محیطزیست؛ دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان به فرهنگ، گردشگری و ورزش و ۶۵۰ میلیارد تومان به صنعت، معدن و ارتباطات است.
بر اساس این گزارش همچنین سه هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نیز برای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای استانی و حدود سه هزار میلیارد تومان نیز برای سایر حوزهها تامین اعتبار شده است.
دولت سیزدهم چه پروژه های نیمه تمامی را به اتمام رساند؟
دولت سیزدهم عزم خود را بر اتمام طرح های نیمه تمام قرار داد تا از این طریق ضمن گشایش در امور،از تداوم خسارت های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدن پروژه ها هم جلوگیری کند. از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا هم اکنون بیش از ۱۶ پروژه نیمه تمام مهم در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.
بر این اساس دولت سیزدهم عزم خود را بر اتمام طرح های نیمه تمام و کوتاه کردن مسیر دسترسی به اهدف قرار داد تا از این طریق ضمن گشایش در امور،از تداوم خسارت های تحمیل شده ناشی از فرسایشی شدن پروژه ها هم جلوگیری کند. از آغاز فعالیت دولت سیزدهم تا هم اکنون بیش از ۱۶ پروژه نیمه تمام مهم در کشور مورد بهره برداری قرار گرفته و این روند همچنان ادامه دارد.
علاوه بر پروژه های نیمه تمام عمرانی دولت سیزدهم بسیاری از گره های کور را در حوزه های مختلف باز کرد؛ از حل مشکل بدهی گازی ایران به ترکمنستان و تولید و واردات واکسن کرونا تا ترمیم روابط با عربستان و آزادسازی منابع بلوکه ایران در عراق و کره جنوبی.
افتتاح بیمارستان امام خمینی شهریار پس از ۳۴ سال وقفه
۲۸ آبان ماه ۱۴۰۲ بیمارستان امام خمینی(ره) شهریار پس از ۳۴ سال وقفه، توسط آیت الله رئیسی افتتاح شد. این بیمارستان ۳۱۳ تختخوابی به عنوان یکی از پروژه های مهم حوزه سلامت در استان تهران با گذشت ۳۴ سال از کلنگ زنی به دلیل موارد مختلف با پیشرفت فیزیکی ۷۴ درصدی نیمه کاره مانده بود.
کارجهادی در سدغدیر بابا حیدر
عملیات آبگیری سد غدیر باباحیدر ۲۵ آبان و بعد از ۱۵ سال چشم انتظاری با حضور رئیسجمهور آغاز شد. در سال ۱۳۸۷ عملیات احداث سد غدیر آغاز شده بود و تاکنون به بهرهبرداری نرسیده بود، با شروع دولت سیزدهم و تزریق اعتبار مصوبات سفر اول ریاستجمهوری روند پروژه سرعت گرفت.
بهره برداری از ایستگاه پمپاژ دائم آب بانه
ایستگاه پمپاژ دائم آب بانه یکی از پروژه های نیمه تمام در استان کردستان بود که ۱۲ آبان ماه ۱۴۰۲ مورد بهره برداری قرا گرفت. این طرح با هدف تامین پایدار بخشی از نیاز آب شرب شهر بانه با ظرفیت ۵۵۵ لیتر بر ثانیه با حجم ۸.۵ میلیون مترمکعب در سال به بهرهبرداری رسید و تامین نیازهای آب شرب ۲۲۳ هزار نفر را پوشش میدهد.
افتتاح فرودگاه شهدای سقز پس از ۲۷ سال
فرودگاه ۱۸۰ هکتاری شهدای سقز نیز ۱۲ آبان ماه از سوی رئیس جمهور به عنوان بزرگترین پروژه عمرانی استان پس از ۲۷ سال انتظار به صورت رسمی بهرهبرداری شد. مطالعات ساخت این فرودگاه از سال ۱۳۷۵ آغاز شده و تا سال ۱۳۸۴ ادامه داشت و از سال ۱۳۸۴ تا سال ۱۳۹۳ حدود ۷۰ میلیارد ریال برای آن هزینه شد، اما در نهایت با برکناری پیمانکار و مشاور پروژه، اجرای آن نیز متوقف شد.
افتتاح راه آهن همدان سنندج بعد از ۱۸ سال
همچنین ۱۱ آبان ماه نیز در جریان سفر رئیس جمهور به کردستان، راهآهن همدان سنندج پس از ۱۸ سال افتتاح شد. این پروژه تا قبل از دولت سیزدهم ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشت، در طول دو ساله دولت سیزدهم به مرحله نهایی رسید.
طول مسیر ریلی همدان - سنندج ۱۵۱ کیلومتر است و با احتساب خطوط ایستگاهی به ۱۷۷ کیلومتر میرسد. قرار است به همت دولت سیزدهم این خط آهنی تا مرز باشماق مریوان امتداد پیدا کند.
۱۲ سال انتظار برای افتتاح بیمارستان امام حسین (ع) در فارس
بیمارستان آموزشی، تخصصی و فوق تخصصی ۱۸۴ تختخوابی امام حسین (ع) شهرستان فسا نیز ۲۰ مهر ماه بعد از ۱۲ سال انتظار در دولت مردمی افتتاح شد. از سال ۱۳۸۹ تا قبل از آغاز بکار دولت مردمی، طرح بیمارستان امام حسین (ع)، حدود ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که در دو سال گذشته ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی و تجهیز این طرح انجام شد. برای ساخت و تجهیز این بیمارستان، ۱۰۰۰ میلیارد تومان هزینه شد.
افتتاح خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن بعد از ۱۲ سال
۲۱ مهر ماه ۱۴۰۲ نیز خط دوم انتقال آب شیراز از سد درودزن با حضور رئیس جمهور و بعد از حدود ۱۲ سال به بهره برداری رسید. این پروژه از سال ۱۳۹۰ شروع شده بود و با فعالیت جهادی و شبانه روزی تمامی دست اندرکاران بطور رسمی افتتاح شد. خط دوم انتقال آب شرب از سد درودزن به شیراز با ۷۸ کیلومتر طول مسیر، ۴۴۴۰ متر تونل انتقال، دارای ایستگاه پمپاژ، تصفیه خانه با ظرفیت ۳۰۰۰ لیتر در ثانیه و سه مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی در مجموع ۶۰ هزار متر مکعب است.
احیای کارخانه قند یاسوج بعد از یک دهه رکود
همچنین کارخانه قند یاسوج نیز ۲۶ تیر ماه با حضور رئیس جمهور و بعد از ۱۰ سال احیا شد. با احیای این کارخانه به ظرفیت تولید روزانه ۷۰۰ تن قند و شکر، ۸۰۰ شغل به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده است.
افتتاح سد چمشیر بعد از ۱۱ سال
افتتاح سد چمشیر گچساران در ۲۶ تیرماه امسال نیز از دیگر پروژه های نیمه تمام عمرانی بود که تکمیل آن به تاخیر افتاده بود. این سد تنها سازه کنترلی بر روی رودخانه زهره است که باهدف کنترل سیلاب و شوری آب این رودخانه احداث و برای استفاده شرب و کشاورزی بعد از ۱۱ سال به بهرهبرداری رسید.
۱۷ سال انتظار برای بهره برداری از مجتمع پتروشیمی گچساران
مجتمع پتروشیمی گچساران نیز از دیگر پروژه های فرسایشی بود که در جریان سفر استانی دولت مردمی به استان کهگیلویه و بویراحمد در ۲۶ تیر ماه امسال مورد بهره برداری قرار گرفت.
آب رسانی به شهرستانهای بم و بروات پس از یک دهه وقفه
پروژه آبرسانی بم و بروات از سد نسا، بیش از ۱۰ سال نیمه کاره رها مانده بود و در حالی که سد نسا یکی از بهترین آبهای استان را از منشا کوههای جبالبارز دارد، مردم شهرهای شرقی استان به ویژه بم از دسترسی به این آب باکیفیت محروم بودند، اما با توجه دولت مردمی، جمعه ۹ تیر ۱۴۰۲ طرح آبرسانی به شهرستانهای بم و بروات افتتاح شد.
پایان انتظار ۲۰ ساله برای آبرسانی به میانه از طریق سد گرمی چای
۱۹ خرداد ۱۴۰۲ نیز پروژه آبرسانی به میانه از سد گرمی چای شامل مرحله نخست سد گرمی چای، تصفیه خانه و خط انتقال ۴۹ کیلومتری پس از ۲۰ سال انتظار با حضور رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.
افتتاح راه آهن بستان آباد - خاوران بعد از ۲۲ سال چشم انتظاری
احداث راهآهن تبریز-بستانآباد-میانه از مهمترین و قدیمیترین پروژههای حمل و نقل کشور و آذربایجانشرقی است که عملیات احداث آن، برای تسهیل در رفت و آمد مردم و جابهجایی حجم قابل توجهی کالا از سال ۱۳۷۹ آغاز شد و پس از ۲۲سال وقفه و با اختصاص اعتبار ۳ هزار میلیارد تومانی از محل مصوبات دور اول سفر استانی آذربایجان شرقی ۱۹ خرداد ۱۴۰۲ سرانجام با همت دولت مردمی تکمیل و با حضور آیت الله رئیسی به بهرهبرداری رسید.
افتتاح پروژه آب شیرین کن گروه مپنا
جمعه ۱۲ اسفند ۱۴۰۱ نیز در سفر استانی رئیس جمهور به بوشهر، فاز اول طرح آبرسانی شهرستان جم پس از ۱۵سال توقف، تکمیل و به بهرهبرداری رسید. همچنین دو پروژه سد مخزنی باغان با ظرفیت ۳۲ میلیون متر مکعب و پروژه سد مخزنی اخند با ظرفیت ۲میلیون متر مکعب با دستور رئیس جمهور افتتاح و آبگیری شد.
انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج
پروژه آبرسانی از سامانه انتقال آب سد آزاد کردستان به تصفیهخانه سنندج یکی از پروژههای نیمهتمام استان بود که اجرای آن از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ آغاز شده بود و تا پایان دولت دوازدهم فقط ۱۵ درصد پیشرفت داشت، اما در دولت سیزدهم اجرای آن در اولویت قرار گرفت و با اقدام جهادی دولت مردمی ۸۵ درصد باقیمانده طرح اجرا و این پروژه در ۱۰ آذر ۱۴۰۱ تکمیل شد. برای اجرای این پروژه که به لحاظ توپوگرافی در یکی از ناهموارترین و صعبالعبورترین مناطق کشور اجرا شده، ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.
۱۵ سال انتظار برای افتتاح طرح آبرسانی غدیر
جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ نیز طرح آبرسانی غدیر از سوی رئیس جمهور افتتاح شد. اجرای این طرح مهم در سال ۱۳۸۷ آغاز شده بود اما تا سال ۱۴۰۰ کمتر از ۵۰ درصد پیشرفت داشت که با تاکید رئیس جمهور مبنی بر اینکه مردم استان خوزستان در کمترین زمان ممکن از نعمت آب با کیفیت بهرهمند شوند، با تامین اعتبارات لازم، در دستور کار قرار گرفت و عملیاتی شد.
این پروژه عظیم آب شرب قریب به ۴.۷ میلیون نفر از جمعیت استان خوزستان را تامین کرد که با همت و تلاش قریب به ۲۰۰۰ نفر از مهندسان و کارگران ایرانی در مدت ۱۰ ماه به مرحله بهره برداری رسید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.