شماره: 2381 / ۱۴۰۳ چهارم تير
تعداد بازدید : 0
اخبار
واردات و ترخیص ۲ میلیون گوشی تلفن همراه در فصل بهار
رئیس کل گمرک اعلام کرد: در سه ماهه اول سال جاری، دو میلیون و ۴۹ هزار و ۲۷۹ دستگاه گوشی تلفن همراه به دو شیوه تجاری و مسافری از گمرکات ترخیص و وارد کشور شد.
محمد رضوانی فر ارزش این تعداد گوشی تلفن همراه وارداتی در این مدت را ۵۲۷ میلیون و ۵۰۹ هزار دلار اعلام کرد.
وی گفت: از مجموع گوشی تلفن همراه وارداتی به کشور در سه ماهه امسال، یک میلیون و ۹۵۰ هزار و ۴۸۳ دستگاه به شیوه تجاری و ۹۸ هزار و ۷۹۶ دستگاه به شیوه مسافری وارد کشور شده است.
او با اشاره به اینکه مجموع واردات گوشی تلفن همراه به شیوه تجاری و مسافری در سه ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل با کاهش روبرو بوده است، اظهار کرد: واردات گوشی تلفن همراه در این مدت به لحاظ تعداد ۲۷ درصد و از حیث ارزش هشت درصد کاهش نشان میدهد.
۶۱ هزار پروانه تخصصی برای مشاوران املاک صادر شد
دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات با تاکید بر ضرورت اخذ پروانه تخصصی توسط مشاوران املاک از صدور ۶۱ هزار پروانه تخصصی از سال ۱۳۸۴ تاکنون توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، خبر داد.
یاسر دستمالچیان دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات گفت: در جلسه دیروز از اداره ثبت اسناد و املاک کشور، نماینده پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و اتحادیههای شهرستانهای استان تهران حضور داشت و مسائل و مشکلات مشاوران املاک را برای دریافت پروانههای تخصصی اعلام کرد که در این جلسه نمایندگان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قوه قضائیه به سوالات اتحادیهها پاسخ دادند.
دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات کشور ادامه داد: اداره ثبت اسناد و املاک استان تهران، آمادگی خود را برای دادن پاسخ مناسب به اتحادیهها در خصوص معرفی مشاوران املاک برای اخذ پروانه تخصصی با معرفی مشاوران املاک به اداره ثبت اسناد و املاک کشور، و صدور پروانه تخصصی برای مشاوران املاکی که در آزمون پذیرفته میشوند اعلام کرد.
دستمالچیان ادامه داد: طبق اسناد ارائه شده از سوی اداره املاک و اسناد کشور از ابتدای سال ۱۳۸۴ تاکنون ۶۱ هزار پروانه تخصصی بنگاههای معاملات املاک در سراسر کشور صادر شده است که این رقم در دو ماه ابتدای امسال در استان تهران، بالغ بر ۴۰۰ پروانه تخصصی بوده است.
وی با اعلام اینکه در حوزه شمیرانات امروز آزمون پروانه تخصصی مشاور املاک برگزار شد، گفت: در حال حاضر حدود ۶۰ درصد از افرادی که با تجربه کافی در این حوزه تخصصی فعالیت میکنند در آزمون پذیرفته نمیشوند بنابراین ضرورت دارد تا کلاسها و مطالب آموزشی کلاسها مورد توجه این صنف برای فعالیت حرفهای قرار بگیرد.دبیر کارگروه کنترل بازار املاک و مستغلات تصریح کرد: بنگاههای معاملات املاک استان تهران باید در ۱۵ روز آینده آماری از افرادی که پروانه کسب دارند اما پروانه تخصصی ندارند به دبیرخانه کارگروه اعلام کنند تا اداره ثبت برنامهریزی مناسب برای آموزش تخصصی این افراد را برنامه قرار دهد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
آمادگی داریم همه فرودگاههای کشور را به سامانههای ۱۰۰ درصد ایرانی مجهز کنیم
مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران گفت: آمادگی داریم تمام فرودگاههای کشور را به سامانههای بومی ۱۰۰ درصد ایرانی مجهز کنیم.
امیر سرتیپ رستگاری در مراسم آیین افتتاح شبیه ساز سه بعدی برج کنترل در دانشکده صنعت هوانوردی با بیان اینکه دستیابی به سامانههای شبیهساز به لحاظ پیچیدگیهای فنی و لزوم شناخت تمام مولفههای تاثیرگذار و عملگر ها، تحلیل و پیاده سازی الگوریتمهای عملگرها کار بسیار سختی است، گفت: ولی پیش نیاز آن حسن اطمینانی است که به نیروی انسانی و سرمایههای کشور وجود دارد.وی افزود: اینکه به متخصصان اعتماد می کنیم و بستری فراهم می کنیم که دانشمندان جوان ما با دانش و تخصصشان در تولید سامانهها کار کنند مهمترین دروازه ورود به فناوری ها است.معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تصریح کرد: سنگ بنای توسعه و خودکفایی در کسب فناوری ها اطمینان و ایجاد بستر مناسب برای سرمایههای داخلی است. هیچ کشوری به استقلال نرسیده مگر اینکه به سرمایههای داخلی خود اطمینان کند و فرصت دهد تا دانشمندانش به محصول برسند.
رستگاری عنوان کرد: شرکت صنایع الکترونیک ایران با تکیه بر همین سیاست ها و همچنین تکیه بر متخصصان و سرمایههای جوان بیش از ۸۰۰ سامانه و محصول را در فضا، هوا، دریا و زمین تولید کرده و بر همه پلتفرمها و سکوهای فضایی نیز این سامانهها نصب شده و در حال بهرهبرداری است.
مدیرعامل صنایع الکترونیک ایران همچنین اضافه کرد: آمادگی داریم تمام فرودگاههای کشور را به سامانههای بومی ۱۰۰ درصد ایرانی مجهز کنیم.
ارسال پستی
فرش دستباف مجاز شد
بر اساس مصوبه هیات وزیران، هر شخص می تواند یک بار در سال ۲۴ مترمربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ مترمربع گلیم از طریق رویه پستی خارج کند.
تصویبنامه هیأت وزیران در خصوص «اصلاح آئین نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و اصلاحات بعدی آن» منتشر شد که بر اساس بند ۲۱ آن هر شخص میتواند یک بار در سال ۲۴ متر مربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ متر مربع گلیم از طریق رویه پستی خارج کند. محدودیتی از نظر تعداد قطعات وجود ندارد.در این مصوبه آمده است: عنوان تبصره ماده (۳۷) به تبصره (۱) تغییر مییابد و متن زیر به عنوان تبصره (۲) به ماده یادشده الحاق میشود:
«تبصره ۲- هر شخص مطابق دستورالعمل مشترک وزارتخانههای صنعت، معدن و تجارت امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی یکبار در سال میتواند تا سقف ۲۴ مترمربع فرش دستباف ایرانی و تا سقف ۴۰ مترمربع گلیم دستباف، از کشور با رویه پستی خارج نماید و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم سقف مساحت (متراژ) مذکور وجود نخواهد داشت.»
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد؛ احیای بیش از ۴۵۰۰ واحد راکد صنعتی در دولت سیزدهم
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اهتمام رئیس جمهور شهید بر احیای واحدهای راکد عنوان کرد که تاکنون نزدیک به ۴۶۲۷ واحد صنعتی در دولت سیزدهم احیا شده و این فرآیند و نهضت همچنان ادامه دارد.
عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت- در مراسم
بهره برداری همزمان از طرح های وزارت صمت در سراسر کشور اظهار کرد: تعداد ۱۲۵ طرح بزرگ آماده افتتاح داریم که امروز فقط برای ۲۶ طرح فرصت افتتاح پیدا می کنیم و فکر میکنم سایر طرح ها طی روزها و ماههای آینده انشاالله افتتاح خواهند شد و رقمی معادل ۲۳۸ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری انجام شده که برای مردم تبعات بسیار خوبی خواهد داشت و موجب ایجاد نزدیک به ۳۰ هزار شغل میشود.
وی افزود: روزیکشنبه افتتاح این ۲۶ طرح سبب ایجاد ۵۵۶۳ شغل خواهد شد که به نظر من بسیار ارزشمند است. شعار وزارت صمت با توجه به شعار سال جهش کمی و کیفی تولید با تمرکز بر کمیت و از کیفیت غافل نشویم، انتخاب شد.
وزیر صمت با اشاره به تولید دانش بنیان و صادارت محور با تمرکز بر مشارکت حداکثری مردم گفت: در این بخش اولویتها تعیین شدهاند و تقویت و فعالسازی صندوقهای وزارت صمت از جمله مهمترین اقداماتی بود که در این دوره به آن اهتمام شد. همچنین ساماندهی ارز کار مهمی بود و ما به آن بسیار پرداختیم. بحث ناترازی انرژی مورد توجه قرار گرفت و امسال نزدیک ۸۵۰ هزار میلیارد تومان پروژه در دست اجرا داریم.
وی همچنین در ادامه صحبتهایش از جمله برنامههای در دستور کار دولت سیزدهم احیای هواپیماهایی که به دلیل مشکلاتی که در موتور و پیشرانه دارند دانست و گفت که رفع این مشکلات را به صورت جدی دنبال کردیم که به زودی مردم از آثار و تبعات آن برخوردار می شوند. علاوه بر موارد گفته شده بر صنعت دانش بنیان تمرکز کردیم و کارگروه ملی را با استفاده از صنایع و دستگاههای مختلف دولتی تشکیل دادیم و لیست بلندی از فناوریهای مهم و راهبردی را تهیه و مشوق هایی را طراحی کردیم که رونمایی شده یا خواهد شد.
وزیر صمت با بیان اینکه ۷ رویداد بزرگ ملی را تا به امروز سازماندهی و اجرا کردیم، تصریح کرد: این موضوع سبب می شود ارتباط خوبی بین شرکت های بزرگ و دانش بنیان برقرار شده و برقرار خواهد شد.
علی آبادی درباره مهم ترین اقدامات انجام شده در حوزه اقتصاد دریا توضیح داد: در این زمینه هم کارهای بسیاری خوبی در شرف انجام است که می توان به ساخت پیشرانه کشتی اشاره کرد و به اطلاع مردم میرسانم که تعمیر موتورهای شناورهای دریایی از یک مگاوات تا ۲۵ مگاوات در دستور کار هست و فکر می کنم امسال این امکان را داریم مردم را این نعمت بزرگ بهرهمند کنیم.
وی افزود: یک مقایسهای بین دولت دوازدهم و سیزدهم فقط از این جهت انجام شده و مردم مطلع باشند ما در حوزه صنعت در دوره دولت دوازدهم میانگین رشد فصلی منفی ۱.۶ درصد را داشتیم، اما خوشبختانه در دولت سیزدهم این عدد به ۴.۳۷ درصد رسید و به نظر من آمار بسیار جذاب و با ارزشی است.
در ادامه این جلسه وزیر صمت ادامه: ۲۰۳۴ مگاوات کل کشور افزایش تولید داشته که بیش از ۱۱۴۴ مگاوات آن در حوزه صنعت است و به نظر من رویکرد خوبی است و فکر می کنم اگر ما همین روند را ادامه دهیم در سال آینده مشکلات برق صنایع حل یا خیلی کم می شود. در پروانههای بهره برداری، کارت بازرگانی و گواهی امضای الکترونیکی از ۱۳.۷ درصد تا ۷ برابر رشد داشتیم که رقم بسیار خوبی است. همچنین در زمینه مجوزهای صادر شده در جواز تأسیس، پروانه بهره برداری و گواهی کشف ۲۲۶، ۱۷۸ و ۲۹۲ درصد رشد داشتهایم.
علی آبادی گفت: برای برخی از محصولات منتخب، در کامیون، کامیون کشنده حدود ۲۹۹ درصد ما رشد داشتیم که رشد بسیار خوبی است. درباره تولید انواع خودروی سواری میتوان گفت سال گذشته حدود ۸ درصد رشد داشتیم و امسال پیش بینی رشد ۲۷ درصدی را کردهایم و آمار و ارقام نشان می دهند ما امسال انشاالله به این اهداف دست پیدا خواهیم کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر راه و شهرسازی:
ترانزیت جادهای کشور امسال
۶۹ درصد رشد
داشته است
وزیر راه و شهرسازی گفت: ترانزیت جادهای کشور امسال ۶۹ درصد رشد داشته است.
مهرداد بذرپاش دیروز (سوم تیر ماه) در آیین آغاز عملیات اجرایی راهآهن خرمآباد - اندیمشک با بیان اینکه این محور به طول ۲۱۹ کیلومتر پروژهای کلیدی برای لرستان و کشور محسوب میشود، عنوان کرد: این پروژه با ۲۵۰ هزار میلیارد ریال کلنگزنی شد.
وی به وجود ۶۲ کیلومتر تونل در دو طرح ریلی در دست ساخت لرستان اشاره کرد و با بیان اینکه این پروژهها در راستای تکمیل کریدورهای شمال و جنوب است که اتصال شمال به جنوب کشور را بهدنبال دارد، تصریح کرد: همزمان با تامین و تجهیز ناوگان ریلی، جادهای و دریایی، ایران را به توسعه میرساند.وزیر راه و شهرسازی گفت: تا سال گذشته ترانزیت جادهای ایران ۵۸ درصد رشد داشته و از ۹.۳ میلیون تن به بیش از ۱۴ میلیون تن رسید. همچنین در سه ماهه امسال ترانزیت جادهای ۶۹ درصد و مجموع کل ترانزیت کشور ۵۵ درصد رشد داشته که با تداوم این روند از ۲۰ میلیون تن عبور خواهد کرد.وزیر راه و شهرسازی دولت سیزدهم اضافه کرد: در حال حاضر ایران به سرزمین لجستیکی و ترانزیتی تبدیل شده و مسیری ایمن برای ترانزیت کالاهای بین المللی است و این نتیجه نشستهای ملی و بین المللی رئیس جمهور شهید و دیپلماسی منطقهای بود.بذرپاش با بیان اینکه ترانزیت میتواند به اندازه صنعت نفت برای کشور تولید ثروت کند، یادآور شد: در طول سه سال دولت رشد ۶۰ درصدی سالیانه ترانزیت با همت رئیس جمهور شهید محقق شد.
کاشت 4/1 میلیون هکتار جنگل های دست کاشت در کانون های بحرانی
وزیر جهاد گفت: کاشت حدود ۱.۴ میلیون هکتار جنگلهای دست کاشت بیابانی، مالچ پاشی در سطح بیش از ۳۰۰ هکتار از کانونهای بحرانی فرسایش بادی صورت گرفته است.
محمدعلی نیکبخت وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر ۴۰ درصد اراضی دنیا، حدود ۲ میلیارد هکتار از اراضی حاصلخیز کشاورزی و اکوسیستمهای طبیعی و حدود ۲۴ درصد نماینده در جهان تخریب یافته که نیمی از جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است.
او افزود: بنابر اعلام دبیرخانه کنوانسیونهای تنوع زیستی و تغییر اقلیم در صورت ادامه روند تخریب جنگلها و مراتع تا سال ۲۰۵۰ یک درجه سانتیگراد به دمای جهان افزوده خواهد شد و این به معنای کاهش بارندگی تداوم خشکسالی و تسریع در روند بیابان زایی است.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: امروز مشارکت نسل حال و آینده برای توقف و معکوس نمودن روندهای هشدار دهنده و انجام تعهدات جهانی برای احیای زمینهای تخریب شده، مهمتر از همیشه احساس میشود. شعار انتخاب شده برای روز مقابله با بیابان زایی و خشکسالی امسال به دنبال بسیج تمام بخشهای جامعه برای حمایت از مدیریت پایدار سرزمین بوده و در این راستا نیاز است تا چالشهای مهم زیست محیطی جهان از جمله بیابان زایی تغییر اقلیم و کاهش تنوع زیستی در قالب مدیریت یکپارچه و جامع نگر برنامهریزی شود.
نیکبخت اضافه کرد: در زمین جذب مشارکت مردم در کنترل پدیده بیابان زایی جمهوری اسلامی ایران با مشارکت سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بینالمللی پروژههای متعدد بین المللی از جمله ترسیب کربن، منارید، و احیای اراضی جنگلی و تخریب یافته را در سطح کشور به اجرا درآورده که نتایج ارزشمند آن قابل تامین به سایر نقاط دنیا است.
به گفته او، دولت جمهوری اسلامی ایران در راستای تحقق منافع ملی و منطقهای در خلال اجرای برنامه اقدامات درخوره توجهی جهت کنترل بیابان زایی و جلوگیری از تخریب سرزمین انجام داده است که از این بین می توان به اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در سطح ۵ میلیون هکتار تا یک دوره ۴ ساله در راستای مقابله با بیابان زایی و توسعه جنگلها اشاره کرد که در حقیقت یادگار شهید جمهور است.
وزیر جهاد کشاورزی کاشت حدود ۱.۴ میلیون هکتار جنگلهای دست کاشت بیابانی، مالچ پاشی در سطح بیش از ۳۰۰ هکتار از کانونهای بحرانی فرسایش بادی،حفاظت از حدود ۹۰۰۰ کیلومتر جادههای مواصلاتی و خطوط راه آهن از تهدید،حفاظت از حدود ۸۵۰۰ کیلومتر شبکه و کانالهای انتقال آب یاری و ۶۰۰۰ هکتار از اراضی ز خطرات ماسههای روان را بخشی از اقدامات کشور در این راستا قلمداد کرد.
او اجرای بیش از ۷۰ هزار هکتار فعالیتهای اجرایی و مدیریتی در حاشیه دریاچه ارومیه، واجرای حدود ۲۵۰ هکتار هکتار پروژههای اجرایی مقابله با بیابانزایی و کنترل گرد و غبار استان خوزستان را نیز از دیگر اقدامات کشور در این زمینه برشمرد.
نیکبخت ادامه داد: بدیهی جلب مشارکت فعال جوامع محلی و اتخاذ شیوههای مدیریت جامعه نگر مبتنی بر بهرهگیری از توان ذینفعان و دستاندرکاران به ویژه در جهت ایفای مسئولیت اجرایی میتواند به کاهش روند بیابان زایی کمک کند.
او توانمندسازی جوامع محلی با ایجاد و بهرهگیری از توان صندوقهای حمایت از توسعه کشاورزی و منابع طبیعی را لازمه تحقق بیابان زدایی دانست و گفت: با عزم ملی و استفاده از فرصتهای بیشمار نهفته در کشور، بحران بیابان زایی مدیریت و کنترل شود که این امر مستلزم آگاهی عمومی است و فرهنگ منابع طبیعی باید به معارف عمومی تبدیل شود.
دولت با بخش خصوصی رقابت نکند
رییس اتاق ایران با بیان اینکه دولت باید بخش خصوصی را مکمل خود بداند، گفت: بهبود تعامل با دنیا، تقویت تولید و توسعه صادرات، جلوگیری از اخذ تصمیمات خلقالساعه از جمله مطالبات بخش خصوصی است.صمد حسنزاده رئیس اتاق بازرگانی ایران در سیزدهمین نشست دوره دهم هیأت نمایندگان اتاق ایران، اظهار کرد: در پی شهادت رئیسجمهور فقید بار دیگر کشور در موقعیت انتخاب سرنوشت سازی قرار گرفته است. انتخابات پیش رو فرصتی است برای نقشآفرینی همه آحاد جامعه و ازجمله خانواده بخش خصوصی.
وی افزود: بخش خصوصی امروز بیش از هر زمان دیگری باید در سرنوشت خود مشارکت داشته باشد تا بتواند مطالبات بهحق خود را با دولت آینده طرح کند. همه ما میدانیم که سالهای گذشته، سالهای سختی برای فعالان اقتصادی بوده و باید هماکنون و یکصدا مطالبات مشخص و اولویتدار خود را به گوش کاندیداها و دولت جدید برسانیم. در این مدت تلاش شده تا با دعوت از کاندیداها، از نقطه نظرات آنها درباره نحوه اداره کشور و نگاه به بخش خصوصی جویا شویم تا با درک بهتری از دیدگاهها، کاندیدای اصلح را انتخاب کنیم.
حسن زاده ادامه داد: بخش خصوصی از دولت آینده انتظار دارد تا به حل مسائل اقتصادی اولویت دهد و در این جهت نقش بخش خصوصی را درک کند و به لزوم تقویت بخش خصوصی واقعی واقف باشد. دولت باید بخش خصوصی را مکمل و نه رقیب خود بداند. متأسفانه طی ادوار قبل، دولتها فضای لازم را برای تقویت و رشد این بخش را فراهم نساختند. تلقی و طرز نگاه کاندیداها به این موضوع، یکی از محورهای تصمیمگیری بخش خصوصی برای انتخاب رئیسجمهور آینده است.
وی اضافه کرد: موضوع دیگری که برای بخش خصوصی حائز اهمیت است، دیدگاه هر کاندیدا درباره نظام اداری فربه و غیرمتخصص است. نظام اداری، بخش عظیمی از بودجه سالانه را مصرف میکند و از طرفی با توجه به اینکه بسیاری از تصمیمگیران در آن تخصص کافی و یا تجربه لازم را ندارند، با تصمیمسازیهای غیرکارشناسی، موانع زیادی را برای کسبوکار فعالان اقتصادی به وجود میآورند. بخش خصوصی امیدوار است که در دولت آینده نگاه کارشناسی و تخصصی در کابینه دولت و زیرمجموعه آن ارتقا یابد و با تعامل سازنده و دائمی با بخش خصوصی، از اخذ تصمیمات خلقالساعه، ناهماهنگ و هزینهزا جلوگیری شود.رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه مطالبه دیگر بخش خصوصی بهبود تعامل با دنیا است، اظهار کرد: تا زمانی که کشور در انزوا به سر برد و ایران در زنجیرههای ارزش منطقهای و جهانی جایی نداشته باشد و یا صرفاً در ابتدای زنجیره به خام فروشی بپردازد، اوضاع کشور بهبود نخواهد یافت. هماکنون سهم ارزشافزوده ایران از کل جهان کمتر از یک درصد است. این مساله جز با دیپلماسی سازنده و صلحآمیز دولت آینده میسر نخواهد شد.وی گفت: یکی دیگر از کانونهای اثرگذار بر بخش خصوصی، سیاستهای ارزی است که طی سالهای اخیر اثر قابلملاحظهای بر فعالیت بنگاههای اقتصادی، تولید، صادرات و واردات داشته است و الی ماشاالله بخشنامه و آئیننامه و دستورالعمل در این حوزه صادر شده است که جز سردرگمی و دلسردی فعالان اقتصادی چیزی نداشته است. بخش خصوصی معتقد است هدف اصلی سیاست ارزی باید تقویت تولید و توسعه صادرات باشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» در مورد پنج ابرپروژه تحولآفرین در شبکه ریلی کشور گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 2
درآمد ترانزیتی پنج میلیارد دلاری کریدور شمال-جنوب
اخبار صنعت-مصطفی قانعی: خیابانی کریدور یا راه گذار بین المللی شمال-جنوب، نام پروژه ی بزرگ حمل و نقل است که در پی توافق سه کشور هند، ایران و روسیه در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ میلادی)، کلید خورد. کریدور شمال- جنوب به عنوان یک پل ارتباطی مهم بین کشورهای اروپایی، اسکاندیناوی و روسیه با مناطق خلیج فارس، اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا شناخته می شود و از مسیرهای راهبردی در نیم کره ی شرقی جهان است.
ایران در یک موقعیت استراتژیک، ژئوپلتیک و ژئواکونومیک قرار گرفته و موقعیت مناسب ریلی و جاده ای و دسترسی ایران به سواحل طولانی در خلیج فارس، دریای مکران «عمان» و سواحل دریای «خزر» از گذشته مورد توجه تولیدکنندگان بزرگ اقتصادی جهان بوده است. موقعیت جغرافیایی ویژه ایران و دسترسی راحت به دریا و کشورهای دیگر، این کشور را به یکی از شاهراه های تجارت بین المللی تبدیل کرده است. ایران از سمت غرب و شمال به قاره اروپا، روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر راه دارد. از جنوب نیز به علت دسترسی به دریای عمان، خلیج فارس، کشورهای حاشیه خلیج فارس و آسیای شرقی از موقعیت خوبی برای تجارت کالا برخوردار است. از کریدورهای بین المللی عبوری از ایران می توان به کریدور تراسیکا، کریدور شرق به غرب (جاده قدیم ابریشم) کریدور جنوبی آسیا و کریدور آلتید اشاره کرد.
مسیر کریدور شمال-جنوب مهم ترین حلقه ی تجارت بین آسیا و اروپا است. درصورت رونق این مسیر، مسافت ۱۶ هزار کیلومتری حمل بار از طریق کانال سوئز که مسیری طولانی و پرهزینه است، جای خود را به مسیر ۷ هزار کیلومتری می دهد و کریدور شمال-جنوب در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان تر است. همچنین مسیر شرقی این راه گذر یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و قادر است، چین و آسیای مرکزی را به دریاهای آزاد جنوب خاورمیانه وصل کند. مسیر غربی این کریدور نیز دروازه ورود ایران به اروپاست و می تواند کالاهای هند و جنوب شرقی آسیا (به عنوان یکی از پرجمعیت ترین کانون های زیستی جهان) و کشورهای حاشیه ی خلیج فارس را به روسیه، اتحادیه اروپا و کشورهای اسکاندیناوی رسانده و متقابل کالاها از مسیر شمالی به مناطق جنوبی منتقل کند.
راه اندازی و رونق این کریدور در حوزه ی اشتغال و ثروت آفرینی تاثیرات بسیار مثبتی برای کشور دارد. حمل هر ۱۰۰ تن بار ۱۰ شغل مستقیم و حدود ۵۰ شغل غیرمستقیم ایجاد می کند. این امر موجب کاهش فقر و کاهش مشکلات اجتماعی در کشورهای این مسیر خواهد شد.
پروژههای تحولآفرین شبکه ریلی کشور کدامند؟
از پنج ابرپروژه به عنوان پروژههای تحولآفرین در شبکه ریلی کشور و تکمیل کننده کریدور شمال -جنوب هستند، یاد میشود.
از پنج پروژه به عنوان ابرپروژههای موثر و تحولآفرین در شبکه ریلی کشور یاد میشود که تکمیلکننده کریدورهای شمال- جنوب بوده و جمع کل طول این پروژهها ۲ هزار و ۱۷۸ کیلومتر است.
برپایه این گزارش، ابرپروژههای یاد شده شامل راهآهن چابهار- زاهدان به طول ۶۳۴ کیلومتر، راهآهن زاهدان- بیرجند- مشهد به طول ۷۶۰ کیلومتر، خط دوم بندر امام- تهران (راه آهن درود- خرمآباد- اندیمشک) به طول ۳۳۳ کیلومتر، راهآهن شیراز- بوشهر به طول ۴۵۰ کیلومتر و راهآهن رشت- آستارا به طول ۱۶۲ کیلومتر است.
کارشناسان حوزه حمل و نقل دریایی باور دارند با تکمیل کریدور شمال - جنوب سالانه نزدیک ۲۵ میلیون تن کالا از مسیر ایران ترانزیت خواهد شد و درآمد ترانزیتی کشور به پنج میلیارد دلار می رسد.
خط ریلی چابهار - زاهدان تا پایان امسال افتتاح میشود
معاون وزیر راه با بیان اینکه خرید لکوموتیو موردنیاز شبکه ریلی طی یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده، گفت: خطآهن چابهار - زاهدان تا پایان سال تکمیل میشود.
امیر محمود غفاری معاون برنامهریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تخصیص منابع مربوط به استجازه مقام معظم رهبری در تاریخ (پنجشنبه، هفدهم خردادماه) به طرحهای راهبردی، گفت: جمع منابع تزریق شده از این محل به پروژههای کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن در سه ماه گذشته به بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی رسید.
غفاری ادامه داد: پیرو عنایت ویژه مقام معظم رهبری و صدور دستور معظم له برای تأمین منابع مالی مورد نیاز طرحهای راهبردی وزارت راه و شهرسازی که به درخواست این وزارتخانه و مساعدت ستودنی رئیس جمهور شهید صادر شده بود، پس از یک سال پیگیری مستمر و مدیریت مراحل مختلف و بسیار پیچیده انجام این مهم توسط وزیر راه و شهرسازی، از اواخر سال گذشته تحصیل این منابع مهم به وقوع پیوست و در مسیر درست خود استمرار دارد که در نتیجه آن تا کنون بیش از ۱۱ همت منابع نقدی ریالی و یکصد میلیون دلار منابع ارزی به پروژههای کلیدی حوزه حمل و نقل و مسکن تزریق شده است.
وی از تخصیص ۷.۵ همت و ۸۲ میلیون دلار از منابع فوق در روز پنجشنبه به ۹ پروژه مهم خبر داد که شامل خط ریلی چابهار – زاهدان، خط ریلی زاهدان - یونسی – سرخس، خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه، خط ریلی خط دوم درود – خرم آباد – اندیمشک، خط ریلی رشت – آستارا، خرید و نوسازی ناوگان ریلی کشور، خرید و نوسازی ناوگان هوایی کشور، تأمین زیرساختهای طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافتهای فرسوده میشود.
تکمیل باقی مانده پروژههای ریلی ظرف حداکثر ۳ سال آینده
غفاری یادآور شد: با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص پروژه مهم چابهار – زاهدان با تزریق و استمرار این منابع، تا پایان سال جاری علاوه بر اتصال تنها بندر اقیانوسی کشور (بندر استراتژیک شهید بهشتی چابهار) به شبکه ریلی، محور ریلی شمال به جنوب استان سیستان و بلوچستان نیز تکمیل و تردد پر ترافیک در این مسیر تسهیل میشود.
وی این پروژه را دارای اهمیت چند بعدی دانست که زمینه شکوفایی اقتصادی فوق العاده ای برای استان سیستان و بلوچستان فراهم میآورد.
معاون برنامه ریزی و مدیریت منابع وزیر راه و شهرسازی گفت: سایر پروژههای مهم نظیر خط ریلی زاهدان - یونسی تا سرخس (تکمیل کریدور استراتژیک شمال – جنوب در شرق کشور) و خط ریلی شیراز – بوشهر – عسلویه و اتصال پایتخت انرژی کشور به شبکه ریلی و خط دوم مسیر ریلی درود – خرم آباد – اندیمشک و در نتیجه افزایش ظرفیت انتقال بار از بندر امام خمینی (ره) به مرکز و شمال کشور و احداث خط ریلی فوق راهبردی رشت – آستارا با تزریق و استمرار منابع فوق در مسیر پر سرعت تکمیل حداکثر ظرف سه سال آینده قرار میگیرد تا آرزوهای دیرین توسعه شبکه ریلی محقق و به نقطه اوج بالندگی خود برسد.
غفاری موضوع مهم دیگر برای تکمیل شکوفایی صنعت ریلی را موضوع ناوگان و لکوموتیو این صنعت دانست و گفت: در دو سال اخیر کار نوسازی واگنها با استفاده از منابع عمومی و هم افزایی با منابع بخش غیردولتی از طریق سازوکار تبصره ۱۸ قوانین بودجه سالهای گذشته و تبصره ۲ قانون بودجه سال جاری با سرعت و قوت در دست اقدام و پیگیری است.
وی افزود: خبر بسیار خوب، تخصیص منبع بسیار قابل توجهی از محل استجازه برای خرید و تجهیز لکوموتیو مورد نیاز شبکه ریلی است که در یک دهه اخیر بسیار آزاردهنده بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه با تدبیر مناسب وزیر راه و شهرسازی در تخصیصهای روز پنجشنبه بیش از ۱,۲۰۰ میلیارد تومان منابع ریالی و ۵۰ میلیون دلار منابع ارزی برای این مهم تخصیص یافت که با برنامه ریزیهای انجام شده، حداکثر تا پایان سال جاری و اوایل سال آینده شاهد تحول چشمگیری در این حوزه خواهیم بود و ملت عزیز ثمرات آن را به زودی مشاهده خواهند کرد.
به گفته غفاری، علاوه بر این، بیش از ۱,۱۰۰ میلیارد تومان برای تأمین زیرساختهای طرح جهش تولید مسکن و کمک به نوسازی بافتهای فرسوده تخصیص یافت که با توجه به اقدامات بزرگ انجام شده در حوزه تخصیص زمین و تسهیلات ساخت مسکن، زمینه تحویل هزاران واحد مسکونی جدید در سراسر کشور به هموطنان را فراهم خواهد کرد.
وی ادامه داد: ضمن اینکه روند نوسازی بافتهای فرسوده شهری با اولویت استانهای محروم و مرزی کشور رونق قابل توجهی پیدا خواهد کرد.
پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی راه آهن چابهار - زاهدان
ماه پیش مدیر طرحهای شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان از پیشرفت ۷۰ درصدی راه آهن زاهدان – ایرانشهر – چابهار خبر داد و گفت: اتمام این ابر پروژه برای اتصال چابهار به زاهدان به صورت ریلی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال دیگر اعتبار نیاز دارد.
محمد گرائیلی در بازدید از اجرای طرح ساخت راه آهن زاهدان- چابهار افزود: این طرح مهم ریلی که کلنگ ساخت آن از اواخر سال ۹۲ در سیستان و بلوچستان به زمین زده شد موجب تکمیل اتصال کریدور ریلی شرق کشور، اتصال بندر شهید بهشتی چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی، توسعه سواحل مَکُران، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آبهای آزاد اقیانوسی و همچنین سبب ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی منطقه خواهد شد.
وی ادامه داد: در مجموع راه آهن زاهدان - ایرانشهر - چابهار به طول محور حدود ۶۳۴ کیلومتر و با احتساب خطوط ایستگاهها حدود۷۴۴ کیلومتر هست که در هشت قطعه در حال اجراست که پیشرفت فیزیکی آن به ۷۰ درصد رسیده است.
مدیر طرح های شرکت ساخت و توسعه در سیستان و بلوچستان با بیان اینکه خط ریلی زاهدان _ خاش بطول ۱۷۰ کیلومتر سال گذشته به بهره برداری رسید، تاکید کرد: اختصاص۲۰۰ هزار میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز زمینه بهره برداری هر چه سریعتر از این طرح مهم ملی را فراهم میکند.
وی خاطرنشان کرد: این خط ریلی از شهرهای چابهار، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان عبور خواهد کرد و پیش بینی میشود تا سال ۱۴۲۰ بیشاز ۲ میلیون مسافر و هفت میلیون تن بار از طریق این خط ریلی منتقل شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.