شماره: 2396 / ۱۴۰۳ بيست و چهارم تير
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
خودروهای ابراز شده تا ۵ سال جریمه نمیشوند
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل، از آغاز طرح فراخوان ثبتنام خودروهای فرسوده در سامانه این ستاد از دیروز (شنبه ۲۳ تیرماه) خبر داد.
مهران سالاریه ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: مالکان خودروهای فرسوده میتوانند از روز (شنبه) با مراجعه به سامانه نوسازی ناوگان خودروهای فرسوده به نشانی nnhk.ir ثبتنام کنند تا در اولویت طرحهای جایگزینی خودروسازان یا اعطای تسهیلات جایگزینی قرار بگیرند.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل کشور تشریح کرد: مالکان خودروهای فرسوده سواری، سنگین و موتورسیکلتها بجز خودروهای دولتی و تاکسیها، پس از مراجعه به سایت ستاد نوسازی ناوگان حملونقل در بخش «فراخوان ثبتنام خودروهای فرسوده» با وارد کردن اطلاعات خود و خودرو فرسودهیشان از بخش «ثبت نیازمندیها» نوع طرح خود اعم از نقدی، جایگزینی نقدی، تسهیلاتی یا لیزینگی را انتخاب کرده و پس از مشخص کردن زمان و بازه قیمتی وسیله نقلیه جایگزین خود، درخواست خود را ثبت نهایی کنند. وی افزود: متقاضیان ثبتنام شده، به مرور با توجه به طرح و شرایط انتخابی، خودروهایشان اسقاط و در صورت درخواست با فراهم شدن تسهیلات لازم خودرو جایگزین دریافت خواهند کرد. به گفته رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل بر اساس آییننامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی صنعت خودرو، سن فرسودگی خودروهای شخصی بنزینی، گازسوز، دوگانه سوز و دیزلی ۲۰ سال، هیبریدی ۲۳ سال و برقی ۲۵ سال است. همچنین این سن برای خودروهای عمومی بنزینی، گازسوز، دوگانهسوز و دیزلی ۱۲ سال، هیبریدی ۱۵ سال و برقی ۲۰ سال است.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اخبار
ریرا سبد زیاندهی ایرانخودرو
را به سبد سودآور تبدیل میکند
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، با تأکید بر اینکه بهزودی ریرا مانند یک ستاره خواهد درخشید، گفت: طی دو تا سه سال آینده سودآوری این محصول در صورتهای مالی ایرانخودرو نمایان خواهد شد.
امیرحسن کاکایی، با اشاره به ورود ایرانخودرو به سگمنت خودروهای کراس اوور با تولید محصول ریرا، بیان کرد: در جهان تمایل مردم برای خرید محصولات کراس اوور افزایش یافته است. محصولات کراس اوور بین خودروهای سدان و اسیووی قرار میگیرد و بهدلیل اینکه مصرف سوخت آنها نسبت به محصولات اسیووی کمتر است، رانندگی در شرایط و مکانهای مختلف را تسهیل میکند و نیز قیمت آنها تفاوت زیادی با محصولات سدان ندارد، میان مردم دنیا از محبوبیت خوبی برخوردار است.
وی نخستین خودروی کراس اوور ایرانخودرو را محصولی با کیفیت مناسب و عملکرد خوب دانست و گفت: طراحی و تولید این محصول، حرکت خوبی از سوی ایرانخودرو بهشمار میرود و پیشبینی میشود ریرا در بازار خودرو با استقبال خوبی روبهرو شود. این کارشناس صنعت خودرو، با بیان اینکه ایرانخودرو دارای شبکه خدمات پس از فروش بزرگ و ماندگار است، عنوان کرد: ریرا بهنوعی پلتفرم مشترک است و از منظر خدمات پس از فروش، دارای پشتوانه ایرانخودرو است و نسبت به محصولات چینی، شبکه گستردهای از خدمات را دارا خواهد بود.
وی با ابراز اینکه ریرا خودروی جدیدی است که بازار کشش آن را دارد و پیشبینی میشود فروش خوبی داشته باشد، اظهار کرد: این محصول سهم بیشتری از بازار را خواهد گرفت، سهمی که امروز محصولات چینی آن را به خود اختصاص دادهاند. در سال گذشته، سهم بازار دو خودروساز بزرگ کشور از 95 درصد به 77 درصد کاهش یافت. با تولید و عرضه محصول جدید ریرا، پیشبینی میشود سهم ایرانخودرو از بازار داخلی افزایش معناداری یابد.
بهگفته کاکایی، در صورتی که این محصول مشمول قیمتگذاری دستوری نشود و بتوان آن را با قیمت منطقی عرضه کرد، خودروی سودآوری خواهد بود. وی با بیان اینکه با تولید این محصول، سبد زیاندهی ایرانخودرو تغییر میکند و در صورت قیمتگذاری درست، میتواند موجب سودآوری شود، خاطرنشان کرد: در این محصول، مفهوم پلتفرم مشترک و قطعات مشترک رعایت شده است، یعنی با افزایش فروش کل ایرانخودرو، تولید قطعات نیز افزایش خواهد یافت و به تولید اقتصادی نزدیکتر میشود و زنجیره تأمین و تولید سودآور خواهد شد.
عضو هیئت علمی دانشکده خودروی دانشگاه علم و صنعت، با اشاره به اینکه با توجه به خصوصیت این خودرو، ریرا بازار جدیدی ایجاد میکند و هیجان را به بازار خواهد آورد، عنوان کرد: پیشبینیهای جهانی این است که سهم محصولات سییووی و اسیووی تا 30 درصد افزایش یابد که سهم بسیار مهمی از بازار است. وی با ابراز اینکه موتور این محصول با سایر محصولات ایرانخودرو مشترک است و به همین دلیل خدمات پس از فروش آن در سرتاسر کشور موجود است، گفت: این موضوع یکی از جذابیتهای این خودروی جدید است. وجود خدمات پس از فروش گسترده موجب کشش بازار میشود، در این زمینه چینیها نتوانستند بهخوبی عمل کنند و به همین دلیل ریرا برتری خوبی نسبت به محصولات چینی خواهد یافت. این کارشناس صنعت خودرو، با پیشبینی اینکه سودآوری این محصول حتی در صورتهای مالی کلان نیز نمود پیدا خواهد کرد، یادآور شد: این مسئله موجب کاهش زیان ایرانخودرو میشود و سبد زیاندهی را به سبد سودآور تبدیل خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: در نظام قیمتگذاری در شش سال گذشته بهشدت در حق خودروساز بزرگ کشور اجحاف شده است، در صورتی که برای خودروسازان مونتاژکار، سود 17درصدی در نظر گرفته شده و قیمت محصولات آنها بهروز است، این در حالی است که بهعنوان مثال، در زمان حاضر قیمت برخی از محصولات ایرانخودرو بر اساس اطلاعات شهریور سال 1401 است که بسیار وحشتناک است، بنابراین اگر قیمتگذاری درستی برای محصول ریرا انجام شود، اثر بسیار مثبتی بر جایگاه ایرانخودرو و بازار خواهد گذاشت. کاکایی اضافه کرد: باید امیدوار بود مسئولین برای قیمتگذاری این محصول جدید و با تکنولوژی پیچیده، جانب انصاف را رعایت کنند.
تغییر رنگ بازار خودروهای برقی در جهان
فروش جهانی خودروهای برقی در ماه ژوئن ۱۳ درصد افزایش یافته و در اروپا ۷ درصد کاهش یافته است.
شرکت تحقیقاتی Rho Motion اعلام کرد که فروش جهانی خودروهای تمام الکتریکی و پلاگین هیبریدی در ماه ژوئن نسبت به ماه مشابه در سال ۲۰۲۳ به دلیل رشد در چین، ۱۳ درصد افزایش یافت، در حالی که در اروپا کاهش یافت.
چارلز لستر، مدیر داده در Rho Motion به رویترز گفت چین بیش از ۶۰ درصد از کل را به خود اختصاص داده است زیرا افزایش دسترسی به خودروهای الکتریکی و فروش قوی بیوایدی به افزایش سهم بازار داخلی خودروهای پلاگین هیبریدی در نیمه اول سال کمک کرده است. چارلز لستر افزود که فروش خودروهای پلاگین هیبریدی در سراسر جهان در ماه جولای به ۱.۴ میلیون رسید که ۰.۸۶ میلیون آن در چین بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۵ درصد افزایش داشته است.
وی افزود فروش ماهانه در اروپا ۷ درصد کاهش یافت و به ۰.۳۰ میلیون رسید که فنلاند، ایرلند و هلند پیشتاز این کاهش بودند، در حالی که ایتالیا ۳۴ درصد افزایش را پس از معرفی مشوقهای دولتی ثبت کرد. در ایالات متحده و کانادا، فروش پلاگین هیبریدی با ۶ درصد افزایش به ۰.۱۴ میلیون در همان ماه رسید. فروش بیوایدی در برزیل افزایش یافت و این رقم از ژوئن ۲۰۲۳ بیش از سه برابر شد.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
بهروزرسانی طرح جامع ریلی شهر تهران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران با اشاره به ارزیابی و بهروزرسانی طرح جامع ریلی شهر تهران، از ساخت و تکمیل ۴ خط شامل خطوط ۱۱،۱۰،۹،۸ شبکه داخلی ریلی شهر تهران تا سال۱۴۲۰ خبر داد.
شهریار افندیزاده با بیان اینکه سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در مطالعات بازبینی شبکه انبوهبر همگانی شهر تهران براساس آخرین طرح جامع ریلی شهر تهران مصوب سال ۱۳۹۸ را ارزیابی و بهروزرسانی کرده، گفت: طی این مطالعه، پیشنهادهای گوناگون درخصوص تکمیل خطوط شبکه مترو و همچنین تحلیلهای ترافیکی و اقتصادی مورد بررسی قرار گرفت و نهایتا در یکصد و نود و یکمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترافیک شهرهای کشور، طرح احداث و تکمیل ۴ خط مترو ۱۱،۱۰،۹،۸ برای افق سال۱۴۲۰ تصویب شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در تشریح جزییات این طرح به مطالعات طراحی خط ۸ مترو اشاره کرد و گفت: این خط با ابتدا و انتها از افسریه - آیت به طول ۴۰ کیلومتر و تعداد ۳۵ ایستگاه، بخشی از مسیر حلقهای را که به دور قسمت مرکزی تهران کشیده شده است را شامل میشود و به محدوده متراکم مرکزی که توسط خطوط فعلی مترو پوشش داده نشدهاند، خدمترسانی میکند.
افندیزاده افزود: خط ۸، هسته مرکزی تهران را به شکل نیمحلقه پوشش داده و از خیابان ابومسلم خراسانی واقع در جنوب محله افسریه آغاز و پس از عبور از جنوب هسته مرکزی شهر به سمت غرب تهران امتداد یافته و از جنوب غربی منطقه ۱۷ به سمت شمال ادامه مسیر داده و پس از چرخش مجدد از حوالی صادقیه به سمت شرق تغییر مسیر داده و با عبور از شمال هسته مرکزی شهر به سمت شمال شرق تهران در حوالی ایستگاه متروی سرسبز منتهی خواهد شد.
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهر تهران در ادامه با بیان اینکه خط ۸ با پوشش مناطق ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۹ در جنوب شهر تهران و پس از اتصال به ایستگاه اصلی راهآهن و پایانه جنوب، به سمت غرب و شمال امتداد مییابد، اظهار کرد: این خط پس از پوشش مناطق۲، ۹ و ۱۰ و اتصال به شاخه فرودگاه مهرآباد خط ۴ به سمت شرق توسعه پیدا کرده و در این بخش با عبور از مناطق ۶ و ۷ و اتصال به پایانه بیهقی، در نهایت در ایستگاه پایانی سرسبز در مرز مناطق ۴ و ۸ با خطوط ۲ و ۹ تبادل خواهد داشت.
افندیزاده یادآور شد: خط ۸ متروی تهران یک خط توزیعکننده است که با تمامی خطوط متروی تهران به غیر از خطوط ۵ و ۱۰ در تبادل است. این خط با چهار خط فعلی متروی تهران (خطوط ۱، ۲ ، ۳ و ۶) دو ایستگاه تقاطعی در نقاط مختلف شهر دارد که این موضوع میتواند موجب تشکیل حلقههایی با ترکیب خط ۸ و ۴ خط موجود شود.
به گفته مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرتهران، وجود این حلقهها باعث میشود مسیرهای جایگزین بیشتری در اختیار مسافران قرار گیرد که میتواند باعث کاهش بارترافیک و افزایش ظرفیت خطوط مترو شده و از طرفی، به پایداری بیشتر شبکه ریلی تهران کمک کند.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اخبار
کمبود نقدینگی تولید خودرو را کاهش داد
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس گفت: کمبود نقدینگی و عدم توان پرداخت مطالبات قطعهسازان و تامین قطعات داخلی از جمله عوامل موثر در کاهش تولید خودروست .
هادی عامری گفت: بررسی آمار تولید خودروسازان داخلی در سه ماه ابتدایی امسال نشان از افت تولید خودرو می دهد که این افت تولید، علت های متفاوتی دارد. از سال های دهه 70 تا 1390 آمار تولید خودرو همواره صعودی بوده به طوری که از عدد کمتر از 200 هزار دستگاه به یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 1390 رسید.
وی در ادامه افزود: در دهه 90 و شروع تحریم های اقتصادی ایران, همچنین نوساناتی که در بخش های مختلف صنعت خودروسازی داشته ایم, میزان تولید نیز دچار نوسان شد.
کارشناس مرکز پژوهش های مجلس می گوید: موضوعاتی در صنعت خودرو باعث بروز نوساناتی شد که بیشتر مربوط به بحث تامین نقدینگی مورد نیاز تولید, بحث مربوط به زیان دهی خودروسازان همچنین عدم توازن در طول زنجیره تامین بوده است. این موارد باعث شد که طی دهه گذشته و سال اخیر میزان تولید از 800هزار دستگاه تا یک میلیون و 500 هزار دستگاه متغیر باشد.
عامری گفت: در گذشته به دلیل تحریم مشکل در تامین قطعات مورد نیاز وابسته به خارج وجود داشت که باعث عدم توازن در کل تامین خودروسازان و قطعه سازان شد. موارد دیگری نیز مانند قیمت گذاری های دستوری اتفاق افتاد که باعث زیان ده شدن خودروسازان شد.
به گفته این کارشناس مرکز پژوهش های مجلس, در سه سال گذشته با رفع عدم توازن در تامین قطعات مورد نیاز خودروسازان تا حدی تولید منظم شده اما هنوز با اعدادی که برای رشد تولید در نظر گرفته شده فاصله داریم. با رفع موانع پیش رو می توان تولید را افزایش داد و به اعداد در نظر گرفته شده که سالی یک میلیون و 700 هزار دستگاه خودرو است، رسید.
گیربکس تویوتا GR کرولا تقریباً به طور قطع اتوماتیک خواهد شد
تویوتا GR کرولا یکی از بهترین هاچ بک های موجود در بازار است.
این خودرو دارای موتور سه سیلندر توربوشارژ با 300 اسب بخار قدرت، چهار چرخ محرک و گیربکس شش سرعته دستی است. اما ممکن است به زودی اتوماتیک شود.
اسناد فاش شده چیزی رانشان می دهند که به نظر می رسد یک آپشن اتوماتیک هشت سرعته برای GR کرولا در سال 2025 باشد.
اضافه کردن خودرو به خط تولیدGR کرولا منطقی است.GR یاریس خارج از کشور، که موتور 1.6 لیتری خود را با GR کرولا مشترک است، سال گذشته یک «گیربکس اتوماتیک مستقیم»با 8 دنده دریافت کرد و آن گیربکس تنها 40 پوند به وزن آن اضافه کرد. ارائه این گزینه در ایالات متحده می تواند GR کرولا را به روی خریداران بیشتری بدون جریمه وزن قابل توجهی بازکند.
با گیربکس خودکار، GR کرولا نیز گشتاور بیشتری خواهد داشت. مدل پایه فعلی 273 پوند فوت با جعبه دنده شش سرعته دستی تولید می کند در حالی که مدل برتر موریزو 295 پوند فوت است. اما اسناد 295 پوند فوت در سراسر تخته با خودکار، باز هم مطابق با هشت سرعته یاریسGR نشان می دهد.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.