شماره: 2430 / ۱۴۰۳ نوزدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
اخبار
بستههای تشویقی برای
۷۵ درصد مساحت بافت فرسوده تهران تصویب شد
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از تصویب بستههای تشویقی شهرسازانه برای ۷۵ درصد مساحت بافت فرسوده استان خبر داد.حسین جنتی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران از تصویب بستههای تشویقی شهرسازانه برای ۷۵ درصد مساحت بافت فرسوده استان خبر داد و گفت: ۹ شهر اسلامشهر، چهاردانگه، رباط کریم، قدس، حسن آباد، قرچک، ملارد، گلستان و تهران در حال حاضر دارای بسته تشویقی مصوب شهرسازانه هستند یا اینکه بستههای بومی خاص شهرسازانه ۱۹ بندی در این شهرها به تصویب کمیسیون ماده ۵ رسیده است.وی افزود: شهرهایی که ذکر شد مهمترین شهرهای دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری بوده و ۲۴ شهر باقیمانده تنها ۲۵ درصد بافتهای ناکارآمد را در اختیار دارند.مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران همچنین با اشاره به ابلاغ مصوبه جدید احیا و تقویت سکونت در بافتهای فرهنگی - تاریخی گفت: شهرداران مشمول بافتهای تاریخی هر چه زودتر مدارک و مستندات خود را به دبیرخانه مذکور را ارائه کنند.
تسویه بخش عمدهای از مطالبات گندمکاران تا پایان هفته
رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این که مشکلات حقوقی و قانونی در مسیر پاداش بازنشستگان و مطالبات فرهنگیان وجود دارد، گفت: بخش عمده مطالبات گندمکاران تا پایان هفته تسویه خواهد شد.حمید پور محمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در ارتباط با پرداخت مطالبات گندمکاران گفت: مهمترین موضوع ما مطالبات گندمکاران است که این هفته پرداختها سرعت میگیرد و تسویه میشود و فکر میکنم بخش عمده مطالبات تا پایان هفته تسویه بشود.رئیس سازمان برنامه و بودجه همچنین گفت: چهار یا پنج مطلب از لحاظ حقوقی و قانونی پیچیده داریم مثل پاداش بازنشستگان و… از جمله مواردی است که از لحاظ قانونی دچار پیچیدگی است. در این راستا کارگروهی با مجلس شورای اسلامی برگزار میکنیم یا در جلسه سران قوا به دنبال راهکار هستیم که آن هم رفع میشود.
الحاق ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس هنوز کامل نشده است
مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری گفت: قرار بود ۲ هزار و ۱۰۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل ونقل برون شهری کشور اضافه شود که هنوز این الحاق کامل نشده است. داریوش باقر جوان، مدیرکل دفتر حمل ونقل مسافری سازمان راهداری با بیان اینکه در ماه گذشته سه میلیون و ۴۱۴ هزار نفر مسافر در قالب سفرهای اربعین از کشور خارج شده اند گفت: بیشترین میزان خروج از کشور مربوط به مرز مهران بوده که حدود یک میلیون و ۶۶۰ هزار نفر بوده است.وی ادامه داد: در سفرهای رفت یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با ناوگان حمل ونقل عمومی سفر کردند که بیشترین میزان حمل و نقل هم از طریق ناوگان حمل ونقل عمومی بوده است.
او بیان کرد: ۳ درصد از سفرهای بازگشت در اربعین از مرزهای مختلف بوده و مرز مهران که حدود ۷۳ درصد بوده بیشترین سهم جابه جایی را داشته است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
فعال شدن بخش تعاون برای کمک به رفع ناترازی برق
معاون وزیر تعاون گفت: با ورود بخش تعاون به تولید برق، در قالب تعاونیهای نیروگاهی تولید ۶۰۰ مگاوات برق برای ۳سال برنامهریزی شده و قرار است ۲۰۰مگاوات برق درحوزه انرژیهای تجدیدپذیر تولیدشود.
حامد ویس کرمی، معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به مسئله ناترازی برق در سیما گفت: ما معتقدیم که در بخش تعاون میتوانیم سهمی از این ناترازی را حل کنیم و برای آن برنامه نوشتیم.
وی افزود: در ناترازی برق دو هدف داریم که یکی تأمین برق و دیگری بهبود وضعیت سه دهک جامعه در قالب تعاونیهای فراگیر است؛ برای این دو هدف، سه مدل تدوین شده است.
معاون امور تعاون، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه یکی از این برنامهها شبکه سازی نیروگاههای خانگی است، گفت: این برنامه در حال ایجاد در کشور است. برنامه دیگر ایجاد مزارع نیروگاهی توسط تعاونیهای فراگیر ملی که باید حداقل ۷۰ درصد اعضای آنها را سه دهک اول جامعه تشکیل دهند تا به این وسیله به این افراد کمک کنیم در قالب این تعاونیها به توانمندسازی برسند.
ویس کرمی خاطر نشان کرد: در حوزه تعاون معتقدیم، مبتنی بر مدل تأمین مالی بخش تعاون میتوان مسئله ناترازی را حل کرد، با این روش، اعضای شهرکهای صنعتی که در حال فعالیت هستند در کنار هم یک تعاونی نیروگاهی از محل انرژیهای تجدیدپذیر تشکیل میدهند و هر کدام از اینها یک سهمی را از سرمایه مورد نیاز تأمین خواهند کرد.
وی افزود: تأمین این سرمایه به این شکل است که بنگاههای فعال در این شهرکهای صنعتی سهمی از این سرمایه را وارد تعاونی میکنند و از طرف دیگر ما در قالب دولت در کنار آنها، مبالغی را به عنوان تسهیلات بانکی تزریق میکنیم.
معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در حال حاضر شرکت شهرکهای صنعتی کشور، تعداد ۳۰ شهرک صنعتی را شناسایی کرده است و ۱۰۲ مگاوات نیروگاه را نیز در دست ثبت و اجرا داریم.
ویس کرمی با بیان اینکه معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در هفته پیش رو تفاهم نامهای را با سازمان انرژیهای تجدیدپذیر و بانک توسعه تعاون منعقد خواهد کرد، گفت: ۱,۰۰۰ میلیارد تومان از محل منابع بانک توسعه تعاون از محل خط اعتباری صرفاً به مسئله ناترازی برق اختصاص دارد.وی تشریح کرد: بر اساس طرح معاونت تعاون در مرحله اول مجموعاً تولید ۶۰۰ مگاوات برق را برای سه سال برنامهریزی کردیم.وی با بیان اینکه سرمایه گذاری شهرکهای صنعتی در این طرح پرسود خواهد بود، افزود: اولاً برق تولیدی را به صورت تضمینی وزارت نیرو خریداری میکند و نکته مثبت دیگر اینجا است که وقتی آن شهرک صنعتی این نیروگاه را ایجاد کند، دیگر مطلقاً قطع برق توسط وزارت نیرو نخواهد داشت. این از تعهدات وزارت نیرو است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
وزیر اقتصاد: بانکها درباره ضامن وام ازدواج سخت نگیرند
وزیر اقتصاد گفت: در موضوع پرداخت تسهیلات ازدواج، باید با اغماض بیشتری عمل کرد و برای چنین رقمی به وام گیرنده در خصوص ضامن، سخت نگیریم.
عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با اعضای کانون بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی اظهار کرد: ناترازی بانکها یکی از مهمترین مشکلات اقتصادی کشور است. برخی بانکهای خصوصی از ابتدا نادرست شکل گرفتند، برخی بعداً ناتراز شدند و برخی متوسط و خوب هستند و هیچ کدام عالی نیستند و باید شرایط را به سمتی ببریم که شرایط همه بهتر شود.
وی به کمبود درآمد صادرات نفت، الزام به تأمین برخی کالاها با نرخ ارز ترجیحی و همچنین مالیات پیش بینی شده در بودجه اشاره کرد و ادامه داد: این مشکلات به صورت زنجیروار به هم متصل هستند و باید به نحوی مدیریت شود که هم بانکها و هم تولیدکننده متضرر نشوند.
همتی افزود: یک بال ما وزارت اقتصاد و بال دیگر وزارت دارایی است، بنابراین تأمین خزانه بخشی از وظایف وزارت اقتصاد است.
وی تاکید کرد: تداوم ناترازی بانکها به خاطر فشار بر نرخ سود، موجب مشکل برای بورس میشود و بدون حل مشکل بورس، تأمین مالی از بازار سرمایه نیز به خوبی شکل نخواهد گرفت.
وزیر اقتصاد با اشاره به برخی مسائل و مشکلات مطرح شده از سوی مدیران عامل بانکهای خصوصی حاضر در جلسه و بیان اینکه به دلیل آشنایی با مسائل بانکی و اقتصادی، از قبل در جریان بسیاری مشکلات است، تصریح کرد: برخی مشکلات راه حل بلند و میان مدت دارد و برخی، کوتاه مدت؛ پیشنهاد من این است که بنشینید و برای حل مشکلات، نوعی اولویت بندی طراحی کنید تا آنها که سریعتر قابل حل است را پیشنهاد بدهید.
همتی با بیان اینکه به عنوان مثال در موضوع تسهیلات تکلیفی، بنا بر حساسیتها، ناچار به اولویت بندی هستیم، اظهار کرد: در موضوع پرداخت تسهیلات ازدواج، باید با اغماض بیشتری عمل کرد و برای چنین رقمی، به وام گیرنده، در خصوص ضامن، سخت نگیرید.
وزیر اقتصاد افزود: در این خصوص حتی میتوانیم با بانک مرکزی توافق کنیم که سفتههای دریافت کنندگان وام ازدواج را جزو ذخایر صد در صد محاسبه نکنیم و به جوانان متقاضی، کمتر سخت بگیریم.
وی خطاب به مدیران شبکه بانکی گفت: بنابراین آنچه تأکید من به شما است اینکه، بیایید برنامهریزی کنید برای حل دو سه تا از مشکلات قابل حل که میدانیم تا پایان سال ۱۴۰۳ توان رفع آنها را داریم تا عجالتاً از میزان ناترازی بانکها کم شود؛ مسئله توسعه عملکرد هم بماند برای بعد که شرایط مهیاتر شد.
همتی با اعلام اینکه جلسه بعد وی، به طور مشترک، با مدیران عامل کلیه بانکهای دولتی و خصوصی خواهد بود، تصریح کرد: البته ما به هیچ وجه نمیخواهیم در حوزه عملکردی بانک مرکزی دخالت کنیم و همواره اعتقادم این بوده است که این بانک باید استقلال لازم را داشته باشد ولی ما و بانک مرکزی بدون کمک همدیگر نمیتوانیم کار را به پیش ببریم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه بهتر است ابتدا مسائل و مشکلات مشترک بین بانکهای خصوصی و دولتی را حل کنیم و سپس به حل مسائل اختصاصی بانکهای خصوصی و مؤسسات اعتباری بپردازیم، تأکید کرد: به نظر من، اصلاً هیچ مشکل غیر قابل حل در کشور وجود ندارد و فقط باید اراده حل آن وجود داشته باشد.
همتی در ادامه با اشاره به مصادیقی از موضوعات ترند شده در فضای مجازی و رسانهای کشور طی روزهای اخیر از مدیران بانکهای خصوصی خواست، در مواجهه با انتقادات و حملات رسانهای، انفعالی عمل نکنند.
وی با تأکید بر اینکه هیچ مدیر یا بنگاه دولتی و خصوصی مصون از خطا و اشتباه نیست، تصریح کرد: وظیفه روابط عمومی دستگاههای دولتی و عمومی از جمله بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی، صرفاً دفاع از رئیس مجموعه و تخریب منتقدان نیست، کما اینکه به نظر من، روابط عمومیهای بانکها، به جای دفاع از فرد، باید از نظام بانکی دفاع کنند.همتی پیشنهاد کرد که مسئولان روابط عمومی بانکها، با مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت امور اقتصادی و دارایی، هماهنگیهای لازم را به عمل بیاورند و در یک همکاری مشترک، اذهان عمومی را نسبت به عملکرد و مشکلات نظام بانکی روشن نمایند.
وزیر اقتصاد با یادآوری اینکه مشکلات سیستم بانکی، کمابیش با هم مشترک است، تأکید کرد: این مشکلات مشترک را میتوان به طور مشترک با افکار عمومی در میان گذاشت.
گفتنی است، کانون بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی فعالیت خود را در سال ۱۳۸۳ آغاز کرد و تاکنون اقدامات مؤثری در راستای کمک به رشد و توسعه کشور و همچنین رونق تولید داشته است. کانون بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی هم اکنون دارای ۱۵ عضو فعال اعم از بانکها و مؤسسات اعتباری خصوصی است.شایان ذکر است ایجاد هماهنگی، وحدت رویه در عملیات بانکی، همکاری بین اعضای کانون و تلاش در خصوص بهبود کیفیت ارائه خدمات به مشتریان و استقرار روشهای نوین بانکداری منطبق با بانکداری اسلامی و ضوابط بانک مرکزی از جمله اهداف این کانون است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
۲۵ شهریور؛ آخرین مهلت استفاده فعالان اقتصادی از بخشودگی جرائم مالیاتی
براساس اعلام سازمان امور مالیاتی کشور، مؤدیانی که تا تاریخ ۲۵ شهریور کلیه بدهی مالیاتی خود را پرداخت نمایند مشمول بخشودگی جرائم قابل بخشش قرار خواهند گرفت.
بر اساس بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی کشور و به مناسبت گرامیداشت هفته دولت و در جهت تکریم مؤدیان محترم مالیاتی، اختیار بخشودگی جرائم مالیاتی قابل بخشش به مدیران کل امور مالیاتی سراسر کشور تفویض شد.
براساس این بخشنامه، اختیار بخشودگی جرائم قابل بخشش موضوع قانون مالیاتهای مستقیم و قانون مالیات بر ارزش افزوده برای اشخاص حقیقی تا سقف ده میلیارد (۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال و برای اشخاص حقوقی تا سقف سی میلیارد (۳۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰) ریال برای هر سال یا دوره حسب مورد در صورت پرداخت کلیه بدهی مالیاتی تا تاریخ ۲۵ شهریور سال جاری به مدیران کل امور مالیاتی تفویض میگردد.
گفتنی است سازمان امور مالیاتی توصیه کرده است با توجه به فرصت محدود، مؤدیان مالیاتی مشمول جهت برخورداری از این تسهیلات ویژه باید در اسرع وقت به ادارات امور مالیاتی محل سکونت خود مراجعه کنند تا بتوانند با پرداخت بدهیها تا ۲۵ شهریور از بخشودگی تا ۱۰۰ درصد برخوردار شوند.
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) خبر داد:
بهرهبرداری از پروژههای جبهه ۱ فاز ۲ شهر فرودگاهی امام (ره) در نیمه نخست ۱۴۰۴
مدیرعامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه رئیس جمهور تاکید ویژه ای بر تکمیل فاز ۲ شهر فرودگاهی امام دارد، ابراز امیدواری کرد در صورت تخصیص به موقع منابع مالی در ۶ ماه اول سال آینده پروژههای جبهه نخست فاز ۲ به بهرهبرداری برسد.
«سعید چلندری» در گفتوگویی با اشاره به سیاستهای راهبردی این شرکت گفت: در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) سه فرودگاه در یک مجموعه قرار دارند و گمرک شهر فرودگاهی امام از نظر جابهجایی کالا در رتبه دوم قرار دارد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه بیانداشت: سال ۸۴ فاز نخست این فرودگاه به بهره برداری رسید و اواخر سال ۱۴۰۲ به این رسیدیم که فاز یک فرودگاه امام به سرانجام رسیده است، به همین خاطر عملیات اجرایی فاز ۲ در دستور کار قرار گرفت.
وی ادامهداد: در برنامه پنجم و ششم قرار شد فرودگاه به عنوان قطب اول بار و قطب دوم مسافر در منطقه قرار گیرد، اما به دلایل مختلف مانند نبود نقدینگی و نداشتن باور به این هدفگذاری حرکت فرودگاه به کندی انجام شد.
این مقام مسئول با بیان اینکه فاز دو ساخت یک فرودگاه جدید با ابعاد پنج برابر ظرفیت فرودگاه فعلی است، گفت: هر آنچه که در فاز یک احداث و نصب شده است، در فاز دو به صورت کلانتر ساخته میشود و برج مراقبت به ارتفاع ۱۰۰ متر در برنامه قرار دارد.
چلندری تصریح کرد: در برخی مواقع از قرارداد ساخت فاز دو شهر فرودگاهی امام خمینی به عنوان قرارداد سرمایه یاد میشود، در حالی که این یک قرارداد پیمانکاری است.
وی ادامهداد: در زمان مرحوم «رستم قاسمی» استجازه ای از رهبر معظم انقلاب برای تخصیص نفت به ارزش ۱۰.۹ میلیارد یورو با هدف توسعه پروژههای زیرساختی وزارت راه و شهرسازی دریافت شد و با شرکت چینی «هاکان انرژی» در مدل تهاتر وارد مذاکره شدیم که با استقبال آنها مواجه شد. سپس قراردادی به ارزش ۲.۵ میلیارد یورو بین طرفین منعقد شد و برای بهره مندی از توان داخلی کنسرسیومی با حضور قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ع) تشکیل و اواخر سال گذشته عملیات اجرایی در چهار جبهه کاری آغاز شد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با بیان اینکه طبق گفته وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهوری اسلامی ایران تأکید ویژهای بر تکمیل فاز ۲ شهر فرودگاهی امام دارد، ابراز امیدواری کرد در صورت تخصیص به موقع منابع مالی در ۶ ماه نخست سال آینده پروژههای جبهه اول فاز ۲ شامل تکمیل باندهای پروازی، پلهای ارتباطی هواپیما، همه تجهیزات روشنایی و کمک ناوبری و ارتباطی به بهره برداری برسد تا قابلیت نشست و برخاست هواپیماها بر روی باند فراهم شود.
چلندری در خصوص افتتاح ترمینال «سلام» اظهار داشت: ترمینال سلام اتفاق بسیار خوبی در شهر فرودگاهی امام خمینی بود، همواره در مورد جانمایی ترمینال سلام انتقاد وجود داشت اما امروز آن تصمیم گیری نشان میدهد که فکر و ایده خوبی در پس آن بوده است.
وی گفت: توفیق داشتیم عملیات حج ۱۴۰۱، ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ را با بالاترین سطح رضایتمندی انجام دهیم. برای حج تمتع حدود ۲۵۶ پرواز انجام دادیم و ۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر از زائران از شهر فرودگاهی امام خمینی و پایانه سلام به مکه مشرف شدند. بالای ۵۰ درصد زائرین از ۱۱ استان کشور از ترمینال سلام اعزام شدند. در عملیات اربعین نیز یکهزار و ۷۸۰ پرواز از ترمینال سلام انجام و ۲۵۰ هزار نفر اعزام و پذیرش شدند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) افزود: در پایانه (۱) در سال ۱۴۰۰ نزدیک به ۶ میلیون و ۶۰۰ مسافر از فرودگاه امام جابهجا کردیم. در سال ۱۴۰۱ نیز میزان مشابهی ثبت شد و حدود ۴۵ هزار پرواز هم انجام شد. این آمار در سال ۱۴۰۲ به هفت میلیون و ۵۰۰ مسافر رسید و ۴۹ هزار پرواز انجام شد. حدود ۱۰ درصد افزایش مسافران را شاهد بودیم. در ۱۴۰۳ افزایش ۱۵ درصدی را در آمار پنج ماهه ابتدای سال شاهد هستیم. پیشبینی میکنیم میزان جابهجایی ما در سال جاری به نزدیک ۹ میلیون مسافر برسد.
چلندری در خصوص وضعیت سودآوری شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز گفت: در ابتدای دولت سیزدهم ۹۰۰ میلیارد تومان مجموع درآمد فرودگاه بود که در سال ۱۴۰۲ این رقم با شفاف سازی قراردادها پنج برابر شد و به چهار هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید و طبق برنامه ریزیها این رقم در سال ۱۴۰۳ به بالای هشت هزار میلیارد تومان خواهد رسید؛ بنابراین فرودگاههای ما بنگاههای اقتصادی هستند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» از بازار هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 3
حلقه جدید بهره وری در زنجیره ارزش نفت
اخبار صنعت-گلاره صحرایی: فناوریهای نوین نقش حیاتی در توسعه صنعت نفت و گاز ایران دارند و میتوانند به بهبود کارآیی، کاهش هزینهها، و افزایش بهرهوری این صنعت کمک کنند. با توجه به چالشها و محدودیتهای موجود، لازم است که ایران به توسعه فناوریهای بومی و بهرهگیری از نوآوریهای داخلی توجه ویژهای داشته باشد. استفاده از این فناوریها میتواند به حفظ رقابتپذیری صنعت نفت و گاز ایران در بازارهای جهانی و افزایش پایداری آن در مقابل نوسانات بینالمللی کمک کند.
بهره برداری از فناوری های هوش مصنوعی روز به روز در حال افزایش است تا فراتر از ابزاری اختیاری برای استفاده در همه صنایع باشد، هوش مصنوعی اکنون به یک جزء ضروری برای حمایت از چشم انداز توسعه و رشد، حتی در بخش هایی که در ابتدا کم اهمیت هوش مصنوعی را دک کرده بودند، تبدیل شده است. یکی از مهمترین نقاط کلیدی که حضور خود را در عملیات روزانه فعالیت ها تحمیل کرده بخش نفت و گاز است.
مطالعات نشان میدهد که شرکتهای نفت و گاز در حال حاضر از هوش مصنوعی در چندین محور استفاده میکنند و به آنها کمک میکند تا اکتشافات جدید، افزایش تولید از داراییهای موجود، و بهبود عملیات، ایمنی و امنیت را افزایش دهند.
پیشبینی میشود که تا سال 2028، بازار هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز به ارزش 4.21 میلیارد برسد و نرخ رشد مرکب سالانه 12.09 درصد افزایش مییابد. با توانایی هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل مجموعه دادههای گسترده و یادگیری از الگوها، استفاده از هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز، نحوه عملکرد شرکتها را متحول میکند. هوش مصنوعی در حال تغییر شکل چشمانداز صنعت از تعمیر و نگهداری پیشبینیکننده است و از خرابی تجهیزات پرهزینه جلوگیری میکند تا بهینهسازی زنجیره تامین و عملکرد یکپارچه را تضمین میکند.
هوش مصنوعی کارایی عملیاتی را از طریق پیش بینی تعمیر و نگهداری، زنجیره تامین بهینه و پیش بینی دقیق تقاضا افزایش میدهد و منجر به کاهش زمان توقف و بهبود تصمیمگیری میشود.
هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل مخازن، بهینهسازی حفاری، تشخیص مشکل و خرابی در خطوط لوله، نظارت بر ایمنی و کاهش انتشار گازهای گلخانهای، ایجاد انقلابی در اکتشاف، تولید و پایداری محیطی استفاده میشود.
آینده هوش مصنوعی در نفت و گاز شامل اتوماسیون پیشرفته، بینش مبتنی بر داده و عملیات بهینه شده است. هوش مصنوعی اکتشاف، تولید، ایمنی و پایداری را متحول میکند و چشمانداز صنعت را تغییر میدهد.
با عنایت به منویات مقام معظم رهبری در دیدار نخبگان و استعدادهای برتر عملی در آبان ماه 1400 در خصوص رسیدن به جایگاه 10 کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران نیز نسبت به حضور مؤثر خود در این حوزه و به کارگیری فرصت های ایجاد شده از هوش مصنوعی در راستای بهینه سازی و بهره وری هر چه بیشتر در زنجیره ارزش این صنعت از مرحله اکتشاف منابع و مخازن کشور تا صنایع پایین دستی و صادرات محصولات فناورانه، اقدام نموده است.
وزارت نفت بر روی طیف وسیعی از فناوری های متمرکز بر هوش مصنوعی از جمله: یادگیری ماشین، بینایی کامپیوتر، یادگیری عمیق، رباتیک و دوقلوی دیجیتال در بسیاری از فرآیندهای این صنعت همچون چاههای هوشمند نفت و گاز، پیش بینی میزان عرضه و تقاضا در بازارهای بین المللی، قراردادهای هوشمند، کنتورهای هوشمند، تهیه و تدوین استانداردهای مرتبط با هوش مصنوعی، افزایش ایمنی در فرآیندها، کاهش تولید و جذب کربن در جهت حفظ محیط زیست و ... تمرکز نموده است. کسب و کارهایی که از منابع داده جدید استفاده می کنند و از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین برای ارائه دیدگاه های تازه بهره می جویند، در موقعیت برتری برای شکل دهی توسعه تجاری آینده و تأثیرگذاری بر جوامع قرار خواهند گرفت. بسیاری از الگوریتم های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، الگوریتم های جدیدی نیستند، لیکن به دلیل محدودیت در حجم داده های ورودی، امکان بهره مندی از تمامی توانمندی های آنها میسر نبود. این در حالی است که وزارت نفت با در اختیار داشتن حجم عظیم دادهها از صنایع بالادستی تا پایین دست صنعت نفت، انفجاری در زمینه آموزش الگوریتم های یادگیری ماشین در این صنعت ایجاد خواهد نمود و باعث هوشمند تر شدن الگوریتم های هوش مصنوعی و افزایش بهره وری خواهد شد.
کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت نفت و گاز
هوش مصنوعی ثابت کرده است که یک توانمندساز واقعی برای پروژههای نفت و گازی با ارائه کاربردهای متعدد است. چند مورد استفاده قابل توجه و زمینههای کاربردی آن که دکتر مهدی شامی زنجانی عضو هیات علمی گروه مدیریت فناوری اطلاعات دانشگاه تهران به آن اشاره کرده است در ادامه می آید:
ارزیابی زمینشناسی
هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه یک معدن طلا برای رهبران اکتشاف نفت و گاز است. به عنوان مثال، اکسونموبیل قصد دارد از ربات هوش مصنوعی در اعماق دریا برای افزایش قابلیتهای تشخیص نشت طبیعی خود استفاده کند. رباتهای مجهز به هوش مصنوعی اکسونموبیل به اندازه کافی قادر به تشخیص این نشت نفت هستند که در نهایت خطر اکتشاف و متعاقب آن آسیب به جانداران دریایی را کاهش میدهد.
کاهش زمان خرابی چاه
توقفهای برنامهریزینشده میلیون ها دلار در یک روز برای سکوهای نفت و گاز در صورت خرابی فاجعه بار هزینه دارد.یکی از بزرگترین شرکتهای نفت و گاز، با استفاده از هوش مصنوعی، توانایی خود را در پیشبینی فروپاشی چاهها قبل از وقوع، کاهش میزان تعمیرات و نگهداری، بهرهبرداری مؤثر از چاهها و افزایش عمر باقیمانده آنها افزایش داد. آنها چطور این کار را کردند؟ مهندسان کارخانه یک سیستم چراغ راهنما ساختند که آنها را از ریسکهای آتی سقوط یک چاه آگاه میکرد. این آنها را قادر میسازد تا مکانیسمی را برای کاهش زمان خرابی در محل داشته باشند. استفاده از دستیارهای مجهز به هوش مصنوعی به این کارخانه کمک کرد تا زمان احیای چاه را تا ۸۳ درصد کاهش دهد و هزینه سوخت جایگزین ۲۰۰۰۰ دلار برای هر چاه در روز کاهش یابد.
بهینهسازی تولید و زمانبندی
پروژههای نفتی دارای مشکلاتی مثل افزایش هزینهها و برنامهریزی هستند. این را میتوان تا حدی به تاخیرهای آب و هوایی، محدودیت منابع و ریسکهای برنامهریزی نسبت داد. پیچیدگی مشکل به دلیل تعداد زیادی از فعالیتهای وابسته به هم، مانند حفاری و نصب سکو، که معمولاً در دوره ایجاد توسعه میدان نفتی دخیل است، بیشتر میشود. بنابراین یافتن مدلهای برنامهریزی که این مؤلفههای متقابل و ریسکهای مرتبط در پروژهها را در نظر میگیرد، ضروری میشود.
ردیابی و نگهداری دارایی
مدیریت دارایی، از جمله نظارت و نگهداری آن، برنامهریزی پروژه و مدیریت چرخه حیات، یکی از حیاتیترین حوزههایی است که فناوری دوقلوهای دیجیتال میتواند نقشی حیاتی ایفا کند.
تشخیص نقص
یکی از چالشهایی که شرکتهای نفت و گاز با آن مواجه هستند، تشخیص بندکشی نامناسب در خطوط لوله یا نقص در فرآیندهای حساس به خطا است. عیوب مشاهده شده در انتهای خط تولید ناشی از مسائل بالادستی، زیان قابل توجهی را به منابع کارخانه و بودجه وارد میکند.
برای این منظور، هوش مصنوعی میتواند به اعتبار بخشیدن به کیفیت تولید کمک کند و بینش عمیقی در مورد نقص در تجزیه و تحلیل ارائه دهد. راهحلهای تشخیص نقص مبتنی بر هوش مصنوعی مقرون به صرفه هستند.
امنیت سایبری به کمک هوش مصنوعی
شرکت زیمنس اعلام کرد که نزدیک به ۷۰ درصد از سازمانهای نفت و گاز دچار مشکلات امنیتی شدهاند. نظرسنجی جهانی وضعیت امنیت اطلاعات پیدبلیوسی نشان داد که ۴۲ درصد از شرکتهای انرژی پذیرفتهاند که قربانی حملات فیشینگ شدهاند.
افزایش تعداد حملات فیزیکی و سایبری و هزینههای امنیتی آن، نیاز به ابزارهای هوش مصنوعی را برای رمزگذاری سیستم کاری جهت امنیت شرکت ضروری کرده است. دوربینهای ویدئویی به عنوان حسگر به نظارت بر تهدیدات امنیتی در شرکتها در تمام طول روز کمک میکنند.
ایمنی محل کار
عملیات در میادین نفتی خطراتی را برای پرسنل به همراه دارد چون شامل تجهیزات سنگین، تجهیزات چرخشی بدون پوشش، عملیات فشار بالا، دمای بالا و مواد شیمیایی است. بسیاری از سیستمهای فناوری اطلاعات مبتنی بر یادگیری عمیق به ماموران ایمنی کمک میکنند تا مشکلات پروتکلهای ایمنی را شناسایی کنند.
تصمیمگیری مبتنی بر تجزیه و تحلیل
«داده نفت جدید است» اصطلاحیست که این روزها بسیار مورد استفاده قرار میگیرد، و در مورد نفت و گاز، یک استعاره عالی است. کسبوکارهای نفت و گاز با دادههای زیادی که از فرآیندهای تولید میآیند سروکار دارند. با این حال، به دلیل فقدان ابزارهای تحلیلی مناسب، آنها نمیتوانند از دادههای عظیم موجود در سیلوهای داده استفاده کنند. الگوریتمهای هوش مصنوعی جریانهای دادههای مختلف را از حسگرها و ماشینآلات متعدد، گیاهان مختلف یا کل دادههای علوم زمین بررسی میکنند و تجزیه و تحلیلهای آنی را برای تولید ایدههای منطقی بر اساس نیازهای کسبوکاری ارائه میدهند.
ردیابی انتشار
طبق گزارش مکنزی، چندین شرکت نفت و گاز قبلاً اهدافی در جهت انتشار صفر را تعیین کردهاند. با وجود چالشهای اقتصادی، بسیاری از شرکتها در تلاش هستند تا عملیات و زنجیره ارزش خود را کربنزدایی کنند.
تولیدکنندگان نفت همچنین در حال استقرار نرمافزار هوش مصنوعی برای پیگیری حجم انتشار گازهای گلخانهای فراری هستند که از خطوط لوله و تجهیزات میدان نفتی خارج میشوند. شرکتهای نفتی بالادستی نیز از هوش مصنوعی برای بهینهسازی ذخیرهسازی دیاکسیدکربن برای بهبود بازیابی نفت استفاده میکنند.
بهینهسازی شبکه لجستیک
زنجیره تامین در بخش نفت و گاز یک عملیات پیچیده است که شامل گرههای تصمیمگیری مانند خرید نفت خام، قیمت خرید، حمل و نقل به پالایشگاه، عملیات پالایش، عملیات زیربشکهای و خردهفروشی محصولات نهایی است. هوش مصنوعی همچنین به هماهنگ کردن تیم عملیات با انبار کمک میکند تا از در دسترس بودن قطعات حیاتی اطمینان حاصل شود.هوش مصنوعی همچنین میتواند از برنامهریزی و اجرای مناسب، انتخاب مسیر بهینه و غیره پشتیبانی کند. در مقابل، به پالایشگاهها کمک میکند ترکیب بهینه، پیشبینی تقاضا، تخمین قیمتها و بداههسازی روابط با مشتری را برنامهریزی کنند. به طور خلاصه، هوش مصنوعی به شرکتهای نفت و گاز در پیشبینی قیمت بازار نفت خام و محصولات نهایی، برنامهریزی و زمانبندی مناسب، امکان بهینهسازی سبد نفت خام، ایجاد انبار هوشمند، نگهداری موجودیها، مدیریت عملیات حمل و نقل، پوشش ریسک و بهبود زمان تحویل و کاهش هزینههای کلی کمک میکند.
مدیریت موجودی با کمک هوش مصنوعی
زمانی که موجودی از تقاضا عقب بماند، شرکتها متحمل ضرر میشوند. هوش مصنوعی به افزایش کارایی در برنامهریزی شبکه و پیشبینی تقاضا کمک میکند و به تاجران اجازه میدهد فعالتر شوند. از آنجایی که شرکتهای نفت و گاز بیشتر و بیشتر به الگوهای تقاضا دسترسی پیدا میکنند، میتوانند با تنظیم تعداد وسایل نقلیه و هدایت آنها به مکانهایی که حداکثر تقاضا در آنها مورد انتظار است، برای عرضه یکپارچه برنامهریزی کنند. این منجر به کاهش هزینههای عملیاتی میشود.
بهینهسازی فرآیند داخلی
فناوری هوش مصنوعی به حسگرهایی با کابل فیبر نوری اجازه میدهد تا اطلاعات دیجیتالی در مورد دما، فشار و سایر شرایط میدانی را به مراکز کنترلی که مهندسان به طور مداوم تولید را نظارت میکنند و تصمیمگیری سریع در مورد بهترین روش/فرآیند استخراج نفت و گاز میگیرند، منتقل کنند. علاوه بر این، این فناوریها به فعال کردن شیرهای زیرزمینی به صورت الکترونیکی برای مدیریت بهتر جریان روغن کمک میکنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.