شماره: 2467 / ۱۴۰۳ دوازدهم آبان
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر جهاد کشاورزی:
بینیازی از واردات گندم پشتوانه بزرگ برای حوزه دیپلماسی است
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بینیازی کشور از واردات گندم امنیت غذایی ایجاد میکند که پشتوانه بزرگی برای تصمیمگیریهای اساسی در حوزه دیپلماسی است.علیرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی گفت: امسال ۱۲ میلیون تن خرید تضمینی گندم انجام شد و نیاز به واردات گندم وجود ندارد و به همین دلیل میتوان بدون دغدغه در عرصه بینالملل تصمیمگیری کرد که این موضوع نشان از اهمیت امنیت غذایی است.وی ادامه داد: تأمین گندم و امنیت غذایی پشتوانه و دلگرمی مسؤولان در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و دیپلماسی است.وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به آغاز ششمین دوره سرشماری کشاورزی از دوازدهم آبان امسال، گفت: کشاورزان با مأموران سرشماری برای دستیابی به آمار دقیق و برنامهریزی بر پایه آن همراهی کنند. دستیابی به آمار و ارقام دقیق در سرشماری کشاورزی در برنامهریزی برای تأمین امنیت غذایی مؤثر است.وی افزود: یک و نیم میلیون تن انواع محصولات کشاورزی به ویژه در زمینه تولید مواد پروتئینی در استان سمنان تولید میشود و بر این پایه، درخواست میشود کشاورزان با مأموران سرشماری همکاری لازم داشته باشند که این موضوع مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی است.به گفته وزیر جهاد کشاورزی؛ امنیت غذایی مقوله مهمی است و تلاش میشود این رویکرد با تمرکز، دقت و اهتمام پیشبرده شود.نوری قزلجه تاکید کرد: دولت چهاردهم در راستای تحقق وعدهها تلاش میکند و خود را معتقد به تحقق وعدهها و گفتار صادقانه و بیتکلف با مردم میداند. «دولت وفاق» مصمم بر استفاده از ظرفیت همه افراد توانمند برای توسعه و پیشرفت کشور است.وی با اشاره به مطالب مطرحشده از سوی نماینده ولی فقیه در استان سمنان گفت: پیگیری این مطالبهها مورد توجه و پیگیری است.
استفاده از شناسهکالا هنگام ثبتسفارش الزامی شد
سامانه جامع تجارت اعلام کرد: استفاده از شناسهکالا هنگام ثبتسفارش الزامی است.سامانه جامع تجارت اعلام کرد، از تاریخ ۱۴۰۳/۰۷/۲۵ درج شناسهکالا جهت ثبتسفارش ردیف تعرفههای ۸۴۰۹۱۰۰۰، ۸۴۰۹۹۹۹۰ و ۸۴۸۴۱۰۲۰ در سامانه جامع تجارت الزامی شده است.
در حال حاضر امکان اخذ شناسهکالا برای کالاهای ذیل این تعرفهها فراهم شده است.جهت مشاهده سرفصلهای کالایی مرتبط با هر تعرفه، لازم است کاربران به مسیر عملیات شناسه کالا>ثبت کالای جدید> فرم انتخاب سرفصل در سامانه جامع تجارت مراجعه نمایند.
چنانچه کالایی ذیل این تعرفه وجود دارد که امکان اخذ شناسه کالا برای آن فراهم نشده است، لازم است از طریق گزینه «ثبت و پیگیری مشکل» در سامانه جامع تجارت، گروه *شناسه کالا*، شاخه *درخواست ایجاد سرفصل کالا* با موضوع *ایجاد سرفصل در تعرفه دارای الزام شناسه کالا* به واحد پشتیبانی سامانه ارسال گردد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
درخواست تعطیلی ۷ معدن
از مقامات قضایی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در جلسه هماندیشی با فعالان معدنی و صنعتی خراسان جنوبی در شهرستان طبس گفت: بازرسان در این مدت ۶۷ معدن زغال سنگ را بررسی کردند و درخواست تعطیلی ۷ معدن را به مقامات قضایی ارسال کرده اند.میدری افزود: بهره برداران باید ایمنی معادن را بررسی کنند و بازرسان اداره کار و بهداشت بر روند بررسی ها، نظارت کافی داشته باشند.وی اضافه کرد: در بودجه امسال، ردیف اعتباری ویژه ایمنی معادن در نظر گرفته شده است.وی با بیان این که از ۱۵ مهر، ارزیابی معادن زغال سنگ در کشور آغاز شده است گفت: بازرسان در این مدت ۶۷ معدن زغال سنگ را بررسی کردند و درخواست تعطیلی ۷ معدن را به مقامات قضایی ارسال کرده اند.افزایش دستمزد معدنکاران هم موضوع دیگری بود که وزیر کار به آن اشاره کرد و افزود: در سفر قبلی به شهرستان طبس، تبعیض ناروا در پرداخت دستمزدها را مشاهد کردیم که اصلاح آن، پیگیری میشود.میدری با اشاره به این که اقتصاد معادن زغال سنگ کشور به دلایل مختلف پررونق نیست گفت: اصلاح اقتصاد معدن در دستور کار است و ما پیگیر جدی این موضوع هستیم.وی همچنین بر تجهیز معادن به تکنولوژی و بروز رسانی آموزشها تاکید کرد و گفت: تعطیلی معدن راهکار نیست لذا احیا دوباره معادن زغال سنگ کار دشواری است.
فریدون وردینژاد
به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی تهران منصوب شد
فریدون وردینژاد به عنوان دبیرکل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران منصوب شد.محمود نجفی عرب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران، در حکمی فریدون وردینژاد را به سمت دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران منصوب کرد.در این حکم آمده است: «نظر به تعهد، دانش و تجارب اجرایی ارزنده جنابعالی به موجب این حکم به سمت دبیرکل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی تهران منصوب میشوید.با توجه به اهداف و سیاستهای کلان اتاق به عنوان پارلمان بخش خصوصی، امید است با اتکال به خداوند متعال و حمایت اعضای هیات رئیسه، ضمن بهرهگیری از تجارب نیروهای کارآمد در پیشبرد برنامههای راهبردی و عملیاتی اتاق تهران و همچنین در ایفای ماموریتها و ارائه خدمات به اعضا و توانمندسازی تشکلهای اتاق بر مبنای نگرش بهبود، توسعه و تحول موفق و موید باشید.»فریدون وردینژاد سابقه مدیریت رسانهای و فعالیت به عنوان دیپلمات را دارد و به موازات روزنامهنگاری در دانشکدههای مختلف، روزنامه نگاری و علوم ارتباطات تدریس کرده است.وی بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۰ به مدت حدود ۱۰ سال مدیریت خبرگزاری جمهوری اسلامی را بر عهده داشت و در این دوران دانشکده خبر و مجموعه نشریات ایران را بنیان گذاشت.وردینژاد از سال ۸۰ تا ۸۴ سفیر ایران در چین بود. او همچنین استاد رشته مدیریت رسانه در دانشگاه تهران بوده است و در دی ماه ۱۳۹۶ طی حکمی از سوی محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور، به عنوان مشاور رسانهای رئیس دفتر حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسبق منصوب شده بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
با حضور مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان صورت گرفت؛
تعداد بازدید : 1
رونمایی از نخستین مرکز نوآوری و فناوری صنعت بیمه کشور در بیمه معلم
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان دردومین روزهمایش”جهش تولید،رضایت مشتری و بهره وری پایدار” ضمن رونمایی از نخستین مرکز نوآوری و فناوری صنعت بیمه کشور با تیم های استارتاپی حرفه ای در شرکت بیمه معلم، توسعه فعالیت های دانش بنیان، تسهیل انتقال دانش و فناوری های نوین به صنعت بیمه را از ضرورت های بقاء و سودآوری پایدار برای شرکت های بیمه ای دانست و جهت گیری اساسی صندوق ذخیره را پشتیبانی از تولیدات و خدمات دانش بنیان اعلام نمود.
به گزارش روابطعمومی و امور بینالملل صندوق ذخیره فرهنگیان، همایش دوروزه “جهش تولید،رضایت مشتری و بهره وری پایدار” با حضور محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان، مهدی نیکفر مدیرکل رفاه و پشتیبانی وزرات آموزش و پرورش، مفید امینی مدیرعامل، اعضای هیات مدیره، مدیران و کارشناسان شرکت بیمه معلم در اصفهان برگزار شد و دومین روز این همایش نخستین مرکز نوآوری و فناوری صنعت بیمه کشور تحت عنوان مگنت با چندین تیم استارتابی متعلق به بیمه معلم رونمایی و همزمان چند اپلیکیشن ویژه مگنت راه اندازی و فعال گردید.
محسن احمدی در حاشیه این همایش از نخستین مرکز نوآوری و فناوری صنعت بیمه کشور در بیمه معلم تحت عنوان “مگنت” رونمایی کرد و در سخنانی توجه به علم بویژه فناوریهای نوین و بهره مندی از نوآوری های باز پژوهشگران جوان کشور را برای همه بنگاههای اقتصادی ضروری دانست و با اشاره به راه اندازی مرکز نوآوری بیمه معلم اظهار داشت: این مرکز تحت عنوان مگنت، اولین مرکز نوآوری در کشور است که با مجوز رسمی پارک فناوری پردیس و معاونت علمی ریاست جمهوری فعالیت میکند و با قابلیت پذیرش و استقرار چندین تیم استارت آپی ضمن زمینه سازی سرمایه گذاری جهت پیاده سازی ایده های نوآورانه باعث اصلاح و اتقای فرآیند ارائه خدمات بیمه ای از طریق محصولات فناورانه جدید خواهد شد
مرکز نوآوری بیمه معلم، نقطه اتصال دانش و صنعت
وی مرکز نوآوری مگنت بیمه معلم را نقطه اتصال دانش و صنعت ارزیابی نمود و با تاکید بر اینکه بزودی شاهد نتایج اثربخش فعالیت مرکز نوآوری بیمه معلم خواهیم بود افزود : از مزایای این مرکز که درچارچوب سیاستهای برنامههای سوم و چهارم توسعه دولت ایجاد شده میتوان به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان دانشگاهی، تجاریسازی دستاوردهای تحقیقاتی-کاربردی، توسعه کسب و کارهای کوچک و متوسط دانش بنیان، تسهیل انتقال دانش و فناوری از مراکز دانشگاهی به صنعت بیمه و برطرف نمودن نیازهای جامعه اشاره کرد.
احمدی با اشاره به تجربه شخصی خود در راهاندازی و توسعه مراکز نوآوری تصریح کرد: بنده در مسوولیت های قبلی افتخار پایهگذاری مرکز نوآوری در یکی از هلدینگهای مهم کشور را داشتم که با کمک معاونت علمی رئیس جمهوری فعالیتهای حرفه ای خود را انجام داد و تاکنون آثار و نتایج بسیار خوبی درپی داشته است.
نقش پررنگ مراکز نوآوری در موفقیت و بهبود عملکرد شرکتها
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: واقعیت این است که نوآوریهای باز، نقطه اتصال سازمانهای نوگرا و روزآمد به بهرهمندی از تازهترین یافتههای علمی حتی در دوردستهاست و پیگیری این سیاست، باعث مطالبه ما از مدیران و روسای هلدینگها و شرکتهای صندوق است که از ظرفیت محققان، نوآوران و پژوهشگران علاقمند در حوزههای تخصصی مختلف استفاده کنند.
وی عمده فعالیت مرکز نوآوری بیمه معلم را در حوزه اینشورتک ذکر کرو و گفت این مرکز با جذب استارتاپ های فعال در حوزه بیمه به دو هدف مهم یعنی ارائه محصولاتی با هدف اصلاح کمی و کیفی فرآیندها و روز امدی صنعت بیمه و عرضه محصولاتی با هدف ارتقای فروش خدمات بیمه ای و نواوری حوزه بیمه ای را دنبال خواهد کرد.
احمدی یکی دیگر از خدمات مرکز نوآوری بیمه معلم را ارائه خدماتی در حوزه مشاوره در حوزه های مالی و سرمایه گذاری، تجاری سازی و مارکتینگ ذکر کرد.
مراکز نوآوری، نیازهای فناورانه کشور را تامین می نمایند
مدیرعامل صندوق با اشاره به دستاوردهای متعدد مراکز نوآوری در صنایع مختلف اظهار داشت: اصلاح و ارتقای فرآیند ارائه خدمات بیمهای از طریق محصول شتاب دهنده، ارتقای کمی یا افزایش فروش خدمات، ارتقای کیفی خدمات بیمهای از طریق بکارگیری نوآوریهای روزآمد، ایجاد بانک اطلاعاتی مدیریت دانش و سوابق ایدهها و استارتاپها، توسعه تکنولوژی بیمه و صنعت بیمه در عملیات و فعالیتهای بیمهگری و همچنین توسعه کارآفرینی با هدایت نوآوران به سمت ایجاد موسسات دانایی محور، از دستاوردهای مرکز نوآوری مگنت خواهد بود.
احمدی با اشاره به نقش بسیار مهم استارتاپها در موفقیت و بهبود عملکرد شرکتها، گفت: توجه، حمایت و شکلدهی به استارتاپهای حوزه تکنولوژی بیمهای و ایجاد شتابدهندههای کسب و کار در این حوزه، ما را در ادامه درست و مستمر مسیر فعالیتهایمان کمک میکند.
مدیرعامل صندوق اظهار داشت: حمایت از این قشر خوشفکر و خلاق به شکل فراهم کردن بستری مناسب برای اجرایی نمودن ایدهها باعث میشود نوآوریها و فناوریهای جدید به سازمانها تزریق شده و باعث نشاط و پویایی میشود و از سوی دیگر اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی تسهیل میگردد.
تاکید بر استفاده از خدمات اقتصاد دانش بنیان و بازاریابی دیجیتال
مدیرعامل صندوق با تأکید بر برنامهریزی دقیق و حضور پررنگ و موثر در حوزه اقتصاد دانشبنیان و بازاریابی دیجیتال، گفت: چابکسازی و سودآوری بیمه معلم منوط به بهرهمندی از ظرفیتهای این حوزه است و همه باید تلاش کنیم با ارتقای سطح درآمدی مجموعههای بیمه و بانک، رضایت جامعه بزرگ فرهنگیان جلب و سود حاصل از فعالیتهای اقتصادی شرکتهای زیرمجموعه در چرخه اقتصادی زندگی آنها ملموستر شود.
حمایت صندوق از پژوهشگران جوان از طرح ایده تا تجاریسازی آن
وی با اعلام حمایت صندوق ذخیره فرهنگیان از طرح های کاربردی و ایده های پژوهشگران جوان کشور بویژه خانواده فرهنگیان گفت: از سیاست های راهبردی صندوق ذخیره فرهنگیان توجه ویژه به نهادینه شدن فعالیت های دانش بنیان بویژه در شرکت های صنعتی و تولیدی تابعه صندوق بیان کرد و گفت در این زمینه تجربیات خوبی در شرکت ماشین سازی اراک به عنوان صنعت ساز و نماد تولید دانش بنیان داشته ایم و این سیاست در سایر شرکت های صندوق ذخیره در حال اجراست.
افزایش سهم بازار و رشد 250 درصدی حق بیمه تولیدی معلم در یک سال گذشته
احمدی در ادامه با اشاره به عملکرد شرکت بیمه معلم در سال مالی گذشته خاطرنشان کرد بیمه معلم در سنوات گذشته با ریسکهای مختلفی از جمله ریسک بازار، ریسک اعتباری، ریسک نقدینگی و بالا بودن نسبت مطالبات نسبت به میانگین صنعت و ریسک عملیاتی مواجه بود که در دوره جدید پس از شناسایی این ریسکها، برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای بهبود و توسعه فعالیت شرکت تدوین و اجرایی شد که نتیجه آن در آمار و ارقام عملکردی امسال نمایان شده است.
سودآوری پایدار و افزایش سهم بازار
مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان با تاکید بر اهمیت پیاده سازی استراتژی توسعه بازار در بیمه معلم، افزایش ضریب نفوذ در انواع رشته های بیمه ای بویژه بازارهای غیرسهامداری را خواستار شد و گفت مهمترین رسالت یک بنگاه اقتصای سوداوری است لذا برنامه ریزی در شرکت بیمه معلم باید به گونه ای باشد که از همه ظرفیت ها جهت افزایش سود خالص و بهبود سرانه سود استفاده گردد.
احمدی رصد مداوم بازار و برجسته نمودن مزیتهای رقابتی در بیمه معلم را ضروری دانست و گفت شاخص های کلیدی مانند افزایش بهره وری بویژه در بخش نیروی انسانی، توسعه فروش و اجرای استراتژی های بازاریابی مدرنالزامات صنعت بیمه است.
ثبت بالاترین توانگری مالی در بیمه معلم
وی افزود: ثبت بالاترین نسبت توانگری مالی با نسبت 143 درصد، کسب رتبه یک بیمهگر دریایی، رتبه نخست امتیاز حاکمیت شرکتی از فرابورس و همچنین اخذ مجوز تکافل از بیمه مرکزی، از دستاوردهای شاخص بیمه معلم بوده است.
مدیرعامل صندوق ذخیره در همین زمینه بیان کرد: در یک سال گذشته شاهد افزایش سهم بیمه معلم از بازار از 2.7 به 3.5 درصد بودیم و به تبع آن رشد 250 درصدی در شاخص حق بیمه تولیدی در سه ماهه نخست سال 1403 را داشتیم. تعداد مشتریان این شرکت به 16 میلیون نفر رسیده و این شرکت رتبه 3 شاخص رضایت مشتریان در بین شرکتهای بیمهای را داراست.
اصلاح سبد پرتفوی و کاهش قابل توجه هزینههای بیمه معلم
مدیرعامل صندوق با بیان اینکه قراردادهای زیانده مورد بازنگری قرار گرفته و تعدادی از آنها حذف و هزینههای اداری عمومی کاهش 23 درصدی نسبت به سال گذشته داشته است گفت تلاش شده است با ارتقای نظام وصول مطالبات، موفق به دریافت مطالبات از چند شرکت از جمله شرکت مخابرات و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران شدیم.
جذب پرتفوی جدید در انواع رشتههای بیمهای/ اصلاح سبد پرتفوی
مدیرعامل صندوق گفت: بیمه معلم به عنوان مجری طرح اربعین عتبات سـازمان حـج و زیارت سال 1403 با پوشش بسته های بیمه ای برای 5 میلیون زائر عملکرد خوبی داشت و همچنین به عنوان بیمه گر معتمد وزارت کشور در طرح اتباع و مهاجرین خارجی انتخاب شد.
وی افزود: طی سال گذشته همچنین شاهد جذب مشتریان جدید از جمله وزارت جهـاد کشاورزی، هلال احمر، سازمان تحقیقات و شیرپگاه بودیم و پس از چند سال موفق شدیم که خدمات بیمه تکمیلی فرهنگیان شامل فرهنگیان 9 استان کشور و ستاد وزارت آموزش و پرورش را در پرتفوی این شرکت داشته باشیم و تلاش می کنیم آن را توسعه دهیم.
بنابر این گزارش، در همایش “ جهش تولید، رضایت مشتری و بهره وری پایدار”، مفید امینی مدیرعامل و شماری از مدیران ارشد شرکت بیمه معلم گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های شرکت در سال مالی جدید ارائه نمودند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
رشد ۵۰ درصدی نوسازی واحدهای مسکونی طی یک سال گذشته
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری با اشاره به رشد ۵۰ درصدی نوسازی واحدهای مسکونی در محلات کشور طی یک سال گذشته از اجرای بستههای تشویقی در ۱۹۲ شهر خبر داد.
محمد آیینی مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه با همکاری دستگاه های مختلف از جمله شهرداری ها شاهد تسریع در اجرای پروژههای بافت های فرسوده در محلات مختلف هستیم گفت: برخی از محلات در شهرهای مختلف با اجرای روند نوسازی و بسته های تشویقی که ارائه شده از لیست محلات فرسوده خارج شده اند و همین امر زمینه ساز آن شده که بتوانیم این طرح را در سایر محلات هم اجرا کنیم.
وی با بیان اینکه امیدواریم بتوانیم هرچه سریعتر به هدف برنامه هفتم که نوسازی ۵۰۰ هزار واحد مسکونی است برسیم گفت: اجرای این طرح تنها از طریق بسته های تشویقی امکان پذیر است.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: در حال حاضر تنها راه برای تسریع در اجرای این طرح تشویق سازندگان و انبوه سازان جهت ورود به محلات فرسوده است که این اقدام هم تنها از طریق ارائه تسهیلات ارزان قیمت امکان پذیر است که در این زمینه هم سازندگان با استفاده از بسته های تشویقی میتوانند از تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنند.
آیینی اظهار کرد: تعداد واحدهای در دست نوسازی نسبت به سال قبل در ۱۹۲ شهر افزایش داشته و به ۸۰ هزار و ۸۰۰واحد رسیده است، که نشاندهنده رشد ۵۰درصدی است.
وی بیان کرد: ۷۰ درصد پروانههای نوسازی صادر شده در محلات بازآفرینی شهری شامل سه واحد مسکونی و کمتر و ۲۶ درصد شامل بیش از سه واحد مسکونی است.
آیینی با بیان اینکه در برخی از استان ها روند نوسازی بافت های فرسوده رشد خوبی داشته است گفت: استانهای تهران، خراسان رضوی، اصفهان، مازندران و آذربایجان شرقی به ترتیب بیشترین میزان نوسازی در بافتهای فرسوده را دارند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طرح بستههای تشویقی نوسازی در ۹۵ درصد بافتهای فرسوده و سکونتگاههای غیررسمی اجرا شده است گفت: اکنون این بستهها در ۶۹۷ شهر در حال اجرا است.
وی یادآور شد: می توان از عرضه واحدهای نوسازی شده در بافت های فرسوده به متقاضیان واقعی نهضت ملی مسکن استفاده کرد که این امر در تسریع اجرای جهش تولید مسکن موثر است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» از نحوه عرضه مجدد خودرو در بازار سرمایه گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 4
پر کردن شکاف بازار خودرو در بورس
اخبار صنعت-حسین کوثری: در بورس کالا، خودرو بدون نیاز به قرعهکشی در دسترس خریداران قرار میگیرد. مشتریان در یک حراج عادلانه شرکت کرده و محصول مورد نظر را با یک قیمت نهایی خریداری میکنند. به بیان دیگر، بورس کالا بستری را برای تعیین شفاف و منصفانه قیمت خودرو فراهم میآورد، به طوری که هم خودروساز و هم مصرفکننده از معامله خود سود میبرند و قیمتهای نجومی بازار تا حد زیادی تحت کنترل درمیآیند.
میزان زیان و انباشته بدهی خودروسازان به ۶۰۰ همت و شکاف بازار خودرو نیز به ۵۰۰ همت رسیده است.به باور خودروسازان دلیل اصلی این مسئله به قیمت گذاری دستوری مربوط می شود. آنها معتقدند از یک سو، فاصله قیمت کارخانه و بازار باعث ماندگاری تقاضاهای دلالی و سفته بازانه شده است و از سوی دیگر، موجب تحمیل زیان انباشته، ضرر تولید و افزایش بدهی به سیستم بانکی و زنجیره تأمین شده است. آنها برای عبور از این وضعیت، بورس کالا را پیشنهاد می کنند. به استدلال خودروسازان چون تمام مواد اولیه داخلی از طریق بورس کالا و به روش مکانیزم عرضه و تقاضا تعیین قیمت می شود، محصول نهایی نیز باید به این روش به فروش برسد.
اما این روش هم مخالفان خاص خود را دارد که از جلمه آنها می توان به شواری رقابت اشاره کرد. این نهاد با استناد به ماده ۵۴۳ و تأکید بر وجود انحصار در بازار خودرو، مخالف جدی عرضه خودرو در بورس کالا به شمار می آید. در این شرایط، خودروسازان به دنبال تعدیل قیمت ها هستند، اما دولت در حال حاضر شرایط را برای آزادسازی مناسب نمی بیند و به حذف تدریجی قیمت گذاری دستوری اعتقاد دارند.در این میان، بعضی از کارشناسان و تولیدکنندگان عرضه خودرو در بورس کالا را به عنوان راهی جایگزین و میانه برای عبور از قیمت گذاری دستوری می دانند.
شرط عرضه خودرو در بورس کالا
عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصاد و دارایی در رابطه با عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بحث عرضه خودرو در بورس کالا، نیاز به هماهنگی بین سه نهاد از جمله سازمان بورس، وزارت صنعت، معدن و تجارت و شورای رقابت دارد.
وی افزود: اگر این موضوع نهایی شود و آنها به توافق برسند، ما به عنوان وزارت اقتصاد موافق این اتفاق هستیم. همچنین باید زمینه و امکانات آن برای وزارت صمت فراهم شود. اگر وزارت صمت اعلام آمادگی کند از نظر ما و سازمان بورس مانعی برای این کار وجود ندارد
شورای رقابت را قانع میکنیم
رییس سازمان بورس با بیان اینکه شورای رقابت را قانع میکنیم، گفت: انشالله خودرو از بورس عرضه میشود.
حجتاله صیدی، رییس سازمان بورس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال درباره انتشار اخباری مبنی بر از سرگیری عرضه مجدد خودرو در بورس کالا اظهار داشت: عرضه مجدد خودرو در بازار سرمایه و بورس در دست پیگیری است و تلاش میکنیم که انشالله خودرو وارد بورس شود.
وی ادامه داد: وزیر صمت اگر بسترها را فراهم کند بورس آمادگی عرضه خودرو را دارد.
رییس سازمان بورس با اشاره به انتقاداتی درباره نحوه قیمتگذاری خودرو در بورس کالا که منجر به افزایش قیمت خودرو در بازار میشود، گفت: مکانیزم بورس حراج و مزایده است و در بورس رقابت ایجاد میشود و کالا به بالاترین قیمت به فروش میرسد.
مبنی بر اینکه همین روش قیمتگذاری باعث افزایش قیمت خودرو نخواهد شد، تاکید کرد: باعث تعادل قیمت خودرو خواهد شد و لزوما ممکن است باعث افزایش قیمت نشود اما رانتها را از بین میبرد.
وی درباره مخالفت شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس تاکید کرد: اگر مخالف باشند وارد مذاکره میشویم تا قانع شوند اساسا بورس به معنای رقابت است و شورای رقابت نمیتواند با آن مخالف باشد.
احتمال تغییر قانون ساماندهی صنعت خودرو؟
در همین رابطه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه مجلس موظف است شرایط و نحوه عرضه خودرو را تنظیم و برای اجرای بهتر طرح ساماندهی بازار خودرو تعیین تکلیف دقیقی داشته باشد، گفت: «میبایست شرایط برای عرضه خودرو در بورس کالا فراهم شود، صرف اینکه خودرو در بورس کالا عرضه شود گرهگشا نیست. بنابراین باید شرایط لازم برای این منظور و نحوه مواجه با قیمتهایی که در بورس کشف میشوند، تعیین و مهیا شود.»
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس، افزود: «برای اجرای موفق این طرح در بورس کالا، نیازمند قانون مجلس شورای اسلامی هستیم. مجلس باید این موضوع را تعیین تکلیف کند.»
روحالله ایزدخواه تأکید کرد: «طرح ساماندهی عرضه خودرو از مدتها پیش آماده است، در این طرح به عرضه خودرو در بورس کالا نیز اشاره شده است، بنابراین با ملاک قرار دادن آن طرح، دولت و مجلس با تعامل بیشتر میتوانند اصلاحات مربوط را اعمال کنند تا عرضه خودرو در فضای شفافتری صورت بگیرد و قیمتها واقعیتر شوند.»
با این وجود برخی کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا باعث گران تر شدن قیمت ها در بازار خواهد شد، ضمن اینکه برای فروش خودرو به این روش باید تولید افزایش یابد و عرضه ها نیز به طور مستمر و پیاپی انجام بگیرد.
بورس ناجی صنعت خودرو
اصلیترین نتیجه قیمتگذاری دستوری برای خودروسازان، تشویق بازار سیاه بوده است. تفاوت قیمت خودرو از کارخانه تا بازار باعث افزایش تقاضای کاذب برای سود سریع و ایجاد بازار سیاه شده است. بهنظر میرسد که سیاستگذاران صنعتی کشور هنوز این مسئله را نپذیرفتهاند و با بهانه تنظیم بازار، به تداوم قیمتگذاری دستوری اصرار دارند. لازم است «سید محمد اتابک»، وزیر صمت، به این نکته توجه کند که کاهش رقابت، انباشت زیان، ناهماهنگی عرضه و تقاضا، و کاهش کیفیت همگی نتیجه دخالت دولت در نظام قیمتگذاری خودرو است.
با چنین رویه ای تنها راهکار برای پیشگیری از زیاندهی صنایع خودروسازی عرضه خودرو در بورس کالا است. البته عرضه خودرو در شیوه فروش مذکور براساس سازوکارهای مناسب با سطح دانش بورسی مشتریان بازار خودرو می تواند منجربه؛ تامین مالی صنایع خودروسازی، افزایش رقابت، شفافیت قیمت و مدیریت تقاضا شود. شاید ورود مجدد خودرو به بورس در ابتدای دولت چهاردهم سبب کسب تجربه سیاستگذاران صنعتی از بازار خودرو و تدوین استراتژی های جدید برای خودروسازی شود.
پوردهقان اردکانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی؛ باتوجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است می تواند در کاهش دلالی و افت قیمت ها در بازار همزمان با ایجاد رقابت موثر باشد
درخواست خودروسازان از خانه ملت برای فروش خودرو در بورس
«مصطفی پوردهقان اردکانی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی چندی پیش گفته بود؛ «مدیران عامل گروه بهمن، ایرانخودرو و سایپا با حضور در کمیسیون صنایع و معادن خانه ملت خواستار عرضه خودرو در بورس کالا جهت کسب سود شدند.»
پوردهقان اردکانی با تاکید به اینکه قیمت گذاری دستوری عامل «فساد و رانت» است، بیان کرده بود؛ «باتوجه به سیاست فعلی عرضه خودرو در بازار، فروش خودرو در بورس کالا که نماد شفافیت است می تواند در کاهش دلالی و افت قیمت ها در بازار همزمان با ایجاد رقابت موثر باشد. زیرا مصرف کننده حقیقی اقدام به خرید خودرو از بورس خواهد کرد.»
مدنی مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا: سودی که ناشی از رانت قیمت گذاری دستوری به جیب دلالان در بازار خودرو سرازیر می شد، با فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود
بورس عامل ایجاد تعادل عرضه و تقاضا
سعید مدنی مشاور خودرویی وزیر اسبق صمت با اشاره به فروش احتمالی خودروها در بورس گفت: بورس پیش از قیمت گذاری دستوری به عنوان ابزار کشف نرخ برای تولیدکنندگان شناخته می شد، در دولت سیزدهم تعدادی خودرو جهت پیشگیری از افزایش زیان در بورس فروخته شد. در آن مقطع زمانی به دلیل افزایش قیمت خودرو نسبت به قیمت تکلیفی در زمان فروش خودروسازان به سود مقطعی و اندک رسیدند.
مدنی در پاسخ به این سوال مبنی بر چگونگی تعیین نرخ خودرو در بورس، توضیح داد: «احتمالا خودروهای که جهت فروش به بورس وارد شوند، با نرخی میان کارخانه و بازار به دست مشتریان خواهد رسید. با چنین مکانیزمی می توان نسبت به سوددهی خودروسازان و دسترسی مشتریان حقیقی به خودرو امیدوار بود.»
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با اشاره به اینکه اکثر مشتریان نسبت به مکانیزم بورس آشنایی نداشته، بیان کرد؛ اگر برنامه فروش خودرو در تیراژ بالا وجود در بورس وجود داشته باشد، باید مکانیزمی ساده تعریف یا به مشتریان آموزش های لازم را دهند. با این سیاست می توان نسبت به ایجاد فضای مشابه عرضه و تقاضا امیدوار شد، در اینجا باید اشاره داشت که قیمت گذاری دستوری سبب ایجاد انحصار شده است.
مشاور خودرویی وزیر اسبق صمت در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی حذف سود سوداگران با ورود خودرو جهت فروش در بورس، گفت: «سودی که ناشی از رانت قیمت گذاری دستوری به جیب دلالان در بازار خودرو سرازیر می شد، با فروش خودرو در بورس به جیب خودروسازان می رود. با این مکانیزم فروش مشروط بر تدوین سازوکاری که پیشتر توضیح دادم، تولیدکننده و مصرف کننده حقیقی نسبت به رضایت خواهند داشت.»
مدنی تصریح کرد: اگر قیمت گذاری دستوری برای یک خودرو مونتاژی به عنوان مثال یک میلیارد تومان باشد، خودروساز در بورس می تواند محصول تولیدی خود را یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به فروش برساند. این افزایش قیمت شاید سود اندکی جهت اجرای طرح های توسعه یا کاهش زیان در واحده ای خودروسازی استفاده شود.
مدیرعامل اسبق گروه خودروسازی سایپا با هشدار نسبت به تداوم احتمالی فروش خودرو در بورس، توضیح داد: باتوجه به اینکه تمام مشتریان در بازار خودرو کشور نسبت به مکانیزم ها و ابزارهای معامله در بورس آشنا نیستند، مشروط به ورود خودرو جهت فروش در بورس توام با عدم ارائه بسترهای مناسب جهت خرید، احتمالا دلالان در این شیوه فروش ورود و مجدد سوداگری در بازار خودرو را دنبال کنند.
وی افزود: دولت اگر قانونی وضع کند که به عنوان مثال معامله خودروهای فروخته شده در بورس را برای مدتی در بازار آزاد ممنوع کند، می تواند سبب عدم سوءاستفاده سوداگران از این فضا شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.