شماره: 2476 / ۱۴۰۳ بيست و سوم آبان
تعداد بازدید : 0
صرفهجویی ارزی یک میلیارد دلاری با تولید داخلی بذر
وزیر جهاد گفت: سالانه ۱۳۰ میلیون دلار ارز برای واردات سبزی و صیفی از کشور خارج میشود.
غلامرضا نوری قزلجه وزیر جهاد کشاورزی در رونمایی از ۸۹ رقم بذر اصلاح شده گفت: نقش دانشگاهیان، محققان و همکاران در سازمان تحقیقات و مؤسسات مرتبط و همچنین شرکتهای دانشبنیان در این دستاورد مهم بسیار قابل توجه است و هر کدام از آنها نقشی اساسی در به ثمر رسیدن این دستاورد داشتهاند.
او با اشاره به پنجاهمین سالگرد تأسیس سازمان تحقیقات کشاورزی، افزود: تاکنون ۱۲۳۸ رقم مختلف گیاهی معرفی شده است، در زمینه بذرهای سبزی و صیفی سالانه ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون دلار واردات داریم و امیدواریم که این نقص نیز به زودی برطرف شود.
نوری با اشاره به صرفهجویی ارزی بالای یک میلیارد دلار گفت: این دستاورد بزرگ، حاصل تلاش مستمر و حمایتهای بیدریغ تمام عوامل درگیر در این حوزه است. ما با تولید داخلی بذرهای مورد نیاز، از واردات بینیاز شدهایم و در آینده نیز وابستگی خود را به بذرهای خارجی کاهش خواهیم داد.
به گفته او، به جزء بخشی از بذرهای کلزا، در حوزه زراعت به استقلال نزدیک شدهایم و این مسیر با همکاری شرکتهای دانشبنیان و حمایت از بخش خصوصی به ویژه در حوزه سبزیجات و صیفیجات ادامه خواهد یافت.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به همکاریهای مؤثر با سازمان انرژی اتمی و استفاده از فناوری هستهای در بخش کشاورزی، گفت: این همکاریها از مراحل ابتدایی اصلاح بذرها تا پرتودهی محصولات برای افزایش ماندگاری و کیفیت آنها، اهمیت ویژهای دارد. در این راستا از همکاری و نگاه ویژه مسئولان سازمان انرژی اتمی، به ویژه مهندس اسلامی، به استفاده از فناوریهای هستهای در بخش کشاورزی صمیمانه تشکر میکنم.
نوری به بحران امنیت غذایی در جهان و تهدیدهای موجود اشاره کرد و گفت: امروزه میبینیم که امنیت غذایی به یکی از مهمترین دغدغههای جهانی تبدیل شده است. آنچه در فلسطین رخ میدهد و رژیم صهیونیستی با استفاده از ابزارهای پیشرفته خود علیه مردم مظلوم آن سرزمین به کار گرفته، نشاندهنده تهدیدهای امنیت غذایی است. این رژیم با سلاح گرسنگی تلاش میکند مردم را تحت فشار قرار دهد، و این موضوع به ما اهمیت حیاتی امنیت غذایی را بیشتر از گذشته نشان میدهد.
او با اشاره به افزایش جمعیت جهانی، کمبود منابع تولید و تغییرات اقلیمی، افزود: روز به روز شاهد افزایش جمعیت و محدودیت منابع تولید هستیم. بحران آب، مشکلات خاک و تغییرات اقلیمی، از جمله عواملی هستند که تولیدات کشاورزی را با چالش مواجه کردهاند. اینجاست که اهمیت فناوری و تحقیقات علمی دوچندان میشود. در کشور ما نیز باید با استفاده از دانش و فناوری، به سمت تولید ارقامی برویم که در برابر کمآبی، شوری و گرمای شدید مقاومت داشته باشند.
وزیر جهاد کشاورزی تأکید کرد: ضرورت دارد که در بخش کشاورزی با بهرهگیری از دانش روز و فناوریهای نوین، گامهای مؤثری در راستای افزایش تولید و تأمین امنیت غذایی کشور برداریم. امنیت غذایی و استقلال در این زمینه از اولویتهای اصلی کشور است و تولیدکنندگان و کشاورزان عزیز با همت و تلاش خود در این راه سخت به ما یاری خواهند رساند.
او با اشاره به اهمیت تلاشهای محققین، اندیشمندان و فعالان بخش کشاورزی، گفت: با همکاری و همت تمامی دستاندرکاران و حمایت از تولیدات داخلی، میتوانیم در مسیر استقلال و امنیت غذایی کشور گام برداریم و نیازهای کشور را بهطور کامل تأمین کنیم.
در ادامه علیرضا گلمحمدی، معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: فرآیند طولانی معرفی ارقام کشاورزی که بهطور متوسط ده سال زمان میبرد، ارقام جدید کشاورزی که امروز رونمایی میشوند، حاصل تلاشهای ده سالهی همکاران ما هستند و این نشاندهندهی اهمیت دوراندیشی در اصلاح بذر و پیشبینی نیازهای آینده است.
رئیس سازمان تحقیقات با بیان اینکه صنعت بذر بهعنوان یکی از صنایع بزرگ تجاری در دنیا دارای ارزش ۶۰ میلیارد دلاری است، افزود: انتظار میرود ارزش این رقم تا سال ۲۰۳۰ به ۹۰ میلیارد دلار برسد، در بخش بذر هیبرید ذرت به خودکفایی رسیدهایم و حتی ۴ میلیون دلار صادرات بذر هیبرید را انجام دادهایم.
او با اشاره به چالشهای مهم کشور در زمینهی امنیت غذایی، از جمله بحران آب، شوری، تغییرات اقلیمی و تنشهای زیستی، گفت: اگر امروز برای این چالشها برنامهریزی نکنیم، در آینده با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد. یکی از راهکارهای کلیدی در این زمینه، توسعهی صنعت بذر و اصلاح ارقام کشاورزی است.
گل محمدی با اشاره به پیشرفتهای جهانی در حوزهی اصلاح بذر، بیان کرد: دنیا بهسوی استفاده از تکنولوژیهای پیشرفته مانند ویرایش ژنها برای اصلاح بذر رفته است و ما نیز باید در این مسیر حرکت کنیم. در گذشته، کشورهایی که اکنون در صنعت بذر پیشتاز هستند، چندان از ما جلوتر نبودند و این امید را داریم که نهتنها وابستگی به واردات بذر را کاهش دهیم بلکه بتوانیم در این صنعت صادراتی نیز جایگاه خود را پیدا کنیم.
رئیس سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی با انتقاد از مصرف بیش از حد بذر توسط برخی کشاورزان، افزود: در برخی موارد، بهجای مصرف توصیهشده، میزان مصرف به بیش از ۱۳۰ کیلوگرم در هکتار نیز میرسد که این امر منجر به اتلاف منابع آب میشود. بر اساس بررسیها، اگر بتوانیم مصرف بذر را بهینه کنیم، میتوانیم حداقل ۱۰ درصد در مصرف منابع آبی صرفهجویی کنیم.
وی با تأکید بر گسترش صادرات بذر، گفت: امیدواریم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، معاونتهای اجرایی، و بخشهای خصوصی بتوانیم صادرات بذر را بهویژه در زمینهی بذر چغندر افزایش دهیم. یکی از چالشهای دیگر، ضریب نفوذ ارقام جدید در بخش کشاورزی است و امیدواریم در آینده شاهد برگزاری جشنوارهای برای معرفی این ارقام در سطح وسیعتری باشیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
مدیرعامل شرکت راهآهن: حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به یک میلیون تن میرسد
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: پیشبینی میشود که تا پایان امسال، حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به حدود یک میلیون تن برسد.
جبارعلی ذاکری مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مراسم تفاهمنامه سرمایهگذاری احداث خط ریلی صنعتی بین راهآهن جمهوری اسلامی ایران و هلدینگ پتروپالایش اصفهان به تشریح برنامههای این شرکت برای توسعه زیرساختهای ریلی کشور و حل چالشهای موجود در حوزه حملونقل ریلی پرداخت و گفت: یکی از اصلیترین دلایل کمتوجهی به حملونقل ریلی در کشور، مغفول ماندن مزایای اقتصادی این نوع حملونقل است.
وی توضیح داد: در کشورهای مختلف، حملونقل ریلی به دلیل هزینه پایینتر سوخت و کارایی بیشتر، از نظر اقتصادی جذابتر از حملونقل جادهای است. با این حال، در ایران بهدلیل یارانههای انرژی و عدم توجه به هزینههای تمامشده در حملونقل جادهای و ریلی، مزایای حملونقل ریلی بهطور کامل به نمایش گذاشته نمیشود و به همین دلیل بسیاری از صاحبان بار تمایلی به استفاده از این بخش ندارند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران با اشاره به تکالیفی که در برنامه هفتم توسعه برای افزایش سهم حملونقل ریلی از کل حملونقل بار کشور مشخص شده است، افزود: هدف این برنامهها این است که سهم حملونقل ریلی به ۳۰ درصد برسد، اما متأسفانه در حال حاضر این میزان تنها حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد است. این آمار نشان میدهد که باید تغییراتی در سیاستهای اقتصادی و زیرساختها ایجاد شود تا جذابیت این بخش برای صاحبان بار افزایش یابد.
ذاکری در ادامه از اقدامات جدید راهآهن برای رفع این مشکلات و افزایش جذابیت حملونقل ریلی خبر داد و گفت: ما در تلاشیم تا با همکاری با بنادر مختلف، به ویژه بندر امیرآباد و بندر کاسپین، ظرفیت پذیرش بار را افزایش دهیم. در این راستا مذاکرات مفصلی با صاحبان بار و مسئولان بندر امیرآباد داشتهایم و امیدواریم که در سه یا چهار ماه آینده آثار این اقدامات را مشاهده کنیم.
وی همچنین توسعه ترانزیت بار از طریق محورهای ریلی بینالمللی را مورد اشاره قرار داد و افزود: ترانزیت بار از طریق راهآهن تابع عوامل متعددی است که یکی از مهمترین آنها همکاری با کشورهای همسایه و صاحبان بار در خارج از کشور است. محور سرخس به بندرعباس یکی از مهمترین مسیرهای ترانزیتی کشور است که در آن تفاهمنامههایی با ترکمنستان برای توسعه زیرساختها و افزایش ظرفیت حمل بار امضا کردهایم. مذاکرات اخیر با ترکمنستان نشاندهنده آمادگی دو طرف برای تکمیل زیرساختها و افزایش ظرفیتهای حملونقل است. در حال حاضر مشکلاتی در برخی از کریدورهای ریلی کشور وجود دارد که یکی از مهمترین آنها گلوگاههای موجود در شبکه ریلی است.
ذاکری به محورهایی مانند مسیر سنگان اشاره کرد و افزود: به دلیل رسوب بار، ظرفیت این مسیر تکمیل شده و به یکی از گلوگاههای بزرگ حملونقل ریلی تبدیل شده است. این مشکلات در برنامه چهار ساله راهآهن جمهوری اسلامی ایران مورد توجه قرار گرفته و رفع گلوگاهها در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل راهآهن در ادامه به برنامههای ترانزیت بار در سالهای آینده اشاره کرد و گفت: برای افزایش ترانزیت بار، علاوه بر محور شرقی کشور، به محورهای مرکزی و غربی نیز توجه ویژهای داریم. در این راستا مشکلاتی وجود دارد که باید بین دستگاههای اجرایی حل شود. بهطور مثال، تعامل با گمرک یکی از مسائلی است که باید برای تسهیل فرآیند ترانزیت حل شود.
وی همچنین از تلاش برای فعالسازی بندر آستارا به عنوان یکی از کریدورهای مهم ترانزیت ریلی کشور خبر داد و افزود: در حال حاضر ترانس شیپمنت بار بین آستارا و رشت در حال انجام است و امیدواریم که با حل مسائل موجود، بارانداز آستارا بتواند به یکی از پایانههای مهم ترانزیت بار تبدیل شود. همچنین خط آهن رشت به قزوین آماده بهرهبرداری است و بهزودی از ظرفیتهای آن برای حمل بار بیشتر استفاده خواهیم کرد.
ذاکری همچنین در ادامه به برنامههای آینده ترانزیت بار از بندر امیرآباد اشاره کرد و گفت: هدفگذاری ما این است که ۲۵ درصد از بار بنادر کشور به ریل منتقل شود. بهویژه بارهای بنادر شمالی همچون بندر امیرآباد و کاسپین که میتوانند از ظرفیت حملونقل ریلی استفاده کنند. هماهنگیهایی بین سازمان بنادر و راهآهن جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است و برنامه اقدام مشترک برای افزایش جابهجایی بار از بنادر به ریل در حال تدوین است. این برنامه در یک ماه آینده با حضور مسئولان دو سازمان رونمایی خواهد شد.
مدیرعامل راهآهن در نهایت گفت: پیشبینی میشود که تا پایان سال جاری، حمل بار از طریق کریدور آذربایجان به ایران به حدود یک میلیون تن برسد. برای سال آینده نیز افق برنامهریزیها برای حمل بار از این کریدور ۳ میلیون تن است. برای تحقق این اهداف، همکاری بیشتر شرکتهای حملونقل داخلی و بینالمللی ضروری است. بهویژه برای بندر امیرآباد، که از مهمترین نقاط ترانزیت بار در شمال کشور است، باید تلاشهای بیشتری صورت گیرد.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با رفع موانع موجود و اجرای برنامههای در دست اقدام، حملونقل ریلی در کشور گسترش یابد و سهم ریلی در حمل بار به ۳۰ درصد برسد، که این موضوع میتواند بهطور چشمگیری به بهبود وضعیت اقتصادی کشور و کاهش بار ترافیکی جادهها کمک کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
تاکید سازمان ملی استاندارد ایران و مالزی برگسترش همکاری
روسای سازمان ملی استاندارد ایران و مالزی ضمن دیدار و گفت وگو در حاشیه برگزاری اجلاس کمیته حکمرانی اسمیک در استانبل ترکیه، بر افزایش همکاری های دوجانبه تاکید کردند.«مهدی اسلام پناه» در این دیدار گفت: سازمان ملی استاندارد ایران تنها نهاد رسمی و قانونی صدور گواهی و نشان حلال در جمهوری اسلامی ایران است.
وی با تاکید بر اهمیت استانداردسازی و نظارت بر کیفیت کالاها، استاندارد را به ساحل امن برای صادرات و واردات خواند.
رئیس سازمان ملی استاندارد ایران خاطرنشان کرد: گواهی ونشان حلال می تواند لنگرگاه ایمن، اصالت و حلیت این ساحل باشد.در این نشست، طرفین بر ارتقای همکاری های دو جانبه تاکید کردند.رییس سازمان ملی استاندارد ایران در راس هیاتی به نمایندگی از جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس شرکت کرده است.
تخصیص ارز برای واردات لاستیک 7 برابر ارز تخصیصی به تولیدداخل
سخنگوی انجمن تایر با بیان «در ششماهه نخست امسال برای واردات تایر ۴۶۴میلیون دلار تخصیص ارز صورت گرفته است.»، گفت: این درحالی است که صنعت تایر در این بازه زمانی فقط ۶۳میلیون دلار ارز دریافت کرده است.
مصطفی تنها با اعلام اینکه «صنعت تولید لاستیک هنوز با قطعی برق و گاز روبهرو نشده است.»، گفت: البته مشخص نیست که آقایان طی روزهای آتی چه تصمیمی را برای صنایع بگیرند اما هنوز هیچ ابلاغیه رسمی بر آمادگی جهت قطعی برق یا گاز ارسال نشده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه بازار تایر به تعادل رسیده است، افزود: بررسی بازار نشان میدهد تفاوت قیمت آزاد و دولتی تایر تا حد قابلتوجهی برطرف شده است و حتی در برخی از تایرها قیمت بازار زیر قیمت مصوب است و در برخی از تایرها مابهالتفاوت کارخانه تا بازار حدود 100 هزار تومان شده است که این موضوع نشان میدهد دست دلالان از بازار کوتاه شده و بازار بهنوعی به ثبات رسیده است.
سخنگوی انجمن تایر با ابراز اینکه «مشتریان امروز میتوانند برای خرید تایر به سایت واحدهای تولیدی مراجعه کنند و یا به نمایندگیها بروند.»، اضافه کرد: در تأمین تایر خانواده پراید مشکل برطرف شده است و کالا بهوفور در بازار یافت میشود اما با وجود اینکه واحدهای تولیدی در ششماهه نخست امسال با رشد 12درصدی تولید روبهرو شدهاند، شاهد افزایش 86درصدی واردات تایر هستیم.
تنها با تأکید بر اینکه «در ششماهه نخست امسال برای واردات تایر 464 میلیون دلار تخصیص ارز صورت گرفته است.»، تصریح کرد: این درحالی است که صنعت تایر در این بازه زمانی فقط 63 میلیون دلار ارز دریافت کرده است. باید از مسئولین بپرسیم؛ با وجود آنکه تولید در مدار مناسبی قرار دارد و مشکلی در تأمین تایر کشور وجود ندارد چرا همچنان افزایش حجم واردات اتفاق میافتد؟ بهجای اینکه ارز را به تولیدکننده داخلی بدهند صرف واردات میکنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
معاون مسکن و ساختمان وزیر راه:
دولت موظف به تامین مسکن دهک های پایین جامعه است
معاون مسکن و ساختمان وزیر مسکن ضمن حضور در همایش چشم انداز صنعت ساختمان ایران در جمع خبرنگاران از حمایت قطعی دولت برای تامین مسکن دهک های پایین جامعه و تشویق بخش خصوصی به تامین مسکن دهک های متوسط به بالای جامعه خبر داد.مسعود بیات منش افزود: براستی زمین دار بزرگ، بخش دولتی است که باید بتواند با قوانین درست، مجوزها و کاربری ها آن را به عنوان رانت مثبت و مولد و نه رانت منفی در اختیار بخش خصوصی بگذارد و این امر در قالب تشویق بخش خصوصی است.معاون وزیر مسکن وزارت راه و شهرسازی در ادامه گفت: دولت در گذشته در قالب پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی خود را بدون توجه به دهک ها، به اقشار مختلف متعهد کرده و نتوانسه له تعهدات خود بدرستی عمل کند در حالیکه سیساستها باید به نحوی باشد که دولت فقط برای تامین مسکن دهک های پایین مستقیم ورود مند و سایر دهک ها را به بخش خصوصی واگذار کند.بیات منش با اشاره به تجربه سایر کشورهای توسعه یافته گفت: در آن کشورها هم دولت خود را موظف به تامین مسکن دهک های پایینی می کند که مطلقا دسترسی به تامین مسکن ندارند.
جابهجایی ۱۱ میلیون تن کالا توسط ناوگان جادهای
در مرزهای کشور
سرپرست سازمان راهداری و حملونقل جادهای گفت: در هفتماهه سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تن انواع کالا توسط ۴۷۳ هزار ناوگان در مرزهای کشور جابهجا شدند.رضا اکبری سرپرست سازمان راهداری و حملونقل جادهای با بیان اینکه در هفتماهه سال جاری بالغ بر ۱۰ میلیون و ۸۲۰ هزار تن انواع کالا توسط ۴۷۳ هزار ناوگان در مرزهای کشور جابهجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۵۰ درصدی داشته است، گفت: باتوجهبه الزامات و تکالیف قانونی برنامه هفتم توسعه در بخش حملونقل بینالمللی میبایست از طریق تشکیل کمیتههای تخصصی اقدامات لازم برای هوشمندسازی حملونقل بینالمللی و پایانههای مرزی و تکمیل تبادل داده بین سامانه جامع حملونقل بینالمللی با سایر دستگاههای تعریف شده عملیاتی شود.
وی همچنین بر تدوین بستههای عملیاتی برای ساماندهی و توسعه هر یک از پایانههای مرزی بهصورت جداگانه تأکید کرد.سرپرست سازمان راهداری و حملونقل جادهای افزود: طراحی و اجرای سامانه پایش ناوگان حامل کالاهای ترانزیتی از طریق استقرار و نصب تجهیزات ردیابی برخط و دوربینهای پلاکخوان در طول شبکه جادههای ترانزیتی و همچنین مبادی ورودی و خروجی پایانههای مرزی از دیگر اقداماتی است که با مشارکت و همکاری دفاتر تخصصی این سازمان عملیاتی خواهد شد.جواد هدایتی مدیرکل دفتر ترانزیت و حملونقل بینالمللی ضمن ارائه گزارشی از برنامهها و اقدامات طراحی شده برای دستیابی به هدفگذاری ۴۰ میلیون تن ترانزیت، در زمینه برش سالیانه به تفکیک هر یک از استانها و پایانههای مرزی بر اساس تعیین سهم جادهای ۷۰ درصد و سهم ریلی ۳۰ درصد در سال پایانی برنامه هفتم، توضیحاتی بیان کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
گزارش «اخبار صنعت» در مورد فرصت ها و تهدیدات اینترنت ماهوارهای؛
تعداد بازدید : 5
آیا دولت از ظرفیت فناوریهای جدید استفاده می کند؟
اخبار صنعت-حسین کوثری: ایلان ماسک، رئیس شرکت فضایی اسپیسایکس، به بهانه اینکه هنوز افراد زیادی در جهان به اینترنت قابل اعتماد دسترسی ندارند، سرویس اینترنت ماهوارهای «استارلینک» را ارائه کرده است، اما کشورها هر کدام بازخورد متفاوتی نسبت به این تحول از خود نشان دادند. استارلینک در واقع یک صورت فلکی اینترنتی مبتنی بر ماهواره است که دسترسی به اینترنت را برای بیش از ۴۰ کشور جهان فراهم کرده است.
به گزارش وبسایت «Informediang»، استارلینک در سال ۲۰۱۹ کلید خورد و ماهوارههای کوچک آن پس از پرتاب به فضا در مدار پایین زمین یا «لئو» قرار گرفتند تا با فرستندههای گیرنده زمینی ارتباط برقرار کنند. حتی اگر بیشتر مردم برای سریعترین سرعت اینترنت به اینترنت سیمی وابسته هستند، استارلینک بدون نیاز به استفاده از یک شرکت کابلی سنتی، دسترسی به یک اتصال اینترنتی سریع و مطمئن را برای افراد فراهم کند.
اسپیسایکس در حال برنامهریزی برای راهاندازی یک سرویس تلفن همراه در چند سال آینده است.براساس آخرین اظهارات مسؤولان، نگاه دولت چهاردهم درباره اینترنت ماهوارهای این است که باید از ظرفیت فناوریهای جدید در قالب قواعد و قوانینی که در عرصه بینالملل وجود دارد استفاده کرد و با توجه به اینکه در دنیا بحث حقوق سرزمینی یا لندینگ رایت به رسمیت شناخته شده، اگر در قالب این قانون بینالمللی باشد، مشکلی از این بابت وجود ندارد.
ارتباطات ماهوارهای اکنون به عنوان یکی از فناوریهای در حال رشد، نقش حیاتی در دسترسی به ارتباطات جهانی و کاهش شکاف دیجیتال ایفا میکند و با ظهور و توسعه آن برای ارایه خدمات پهن باند، میتوان این انتظار را داشت، تغییرات عمدهای در نحوه اتصال جوامع به اینترنت به وجود میآید.
اینترنت ماهوارهای به دلیل ویژگیهایی چون انعطافپذیری، تأخیر کم و تأمین ظرفیت قابل ملاحظه و ارزان قیمت و پایداری میتواند کمک بسیاری در کاهش شکاف دیجیتال در کشور و سیگنالرسانی به مناطق محروم و دور افتاده کند و به عنوان بخش مهمی در لایه زیرساخت و خدمات پایه معماری شبکه اینترنت نقش داشته باشد.
به دلیل ویژگیهای گفته شده و سرعت بالای حرکت فناوری، ایران نیز این موضوع را مورد توجه قرار داده و براساس ضوابط و شرایطی مانند فعالیت قانونی در کشور از آن استقبال کرد؛ در واقع براساس قواعد بین المللی هر اپراتور اینترنت ماهوارهای که بخواهد در قلمروی یک کشور سرویس ارائه کند، باید قواعد سرزمینی آن را رعایت کند.با توجه به رشد آهنگ فناوری و استفاده از آن توسط برخی کاربران در کشور تلاشهایی برای فعالیت قانونی اینترنت ماهوارهای انجام شد. به طور مثال در یک سال گذشته پس از غیر مجاز شناخته شدن ارائه خدمات استارلینک در ایران به دلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی این شرکت در جلسه هیأت مقررات رادیویی اتحادیه بین المللی مخابرات، این شرکت مکلف به همکاری با ایران شد و در آن زمان مسئولان دولت سیزدهم اعلام کردند مقدمات آغاز فعالیت اولین اپراتور اینترنت ماهواره ای در حال انجام بوده و کمیسیون تنظیم مقررات جهانی (RRB) در آخرین جلسه خود مجددا استارلینک را مکلف به همکاری با ایران کرد.
اما با توجه به اینکه هر از چندگاهی خبرهایی از ماهواره استارلینک و حضور برخی دستگاههای فعال آن در ایران شنیده میشود، باید دید دولتها از جمله دولت چهاردهم چه سیاستی در این زمینه دارند. در این راستا سید ستار هاشمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- اخیرا درباره نحوه مواجه دولت با «استارلینک» چگونه خواهد بود، توضیح داد: ما بارها گفتهایم که نگاه دولت این است که از ظرفیت فناوریهای جدید استفاده کند، اما در قالب قواعد و قوانینی که در عرصه بین المللی وجود دارد، تکلیف «استارلینک» روشن است.وی افزود: در کل دنیا بحث حقوق سرزمینی یا لندینگ رایت به رسمیت شناخته شده است. ما در کشور این را داریم؛ اگر در قالب این قانون بین المللی باشد مشکلی نیست.
گفتنی است وی پیش از این درباره اینترنت ماهواره و سیاست دولت چهاردهم در این حوزه گفته بود که این موضوع ورای بحث دولتها است و قاعده و قانون بین المللی است که فعالیت منظومههای ماهوارهای در شرایطی اتفاق میافتاد که قواعد سرزمینی را به رسمیت بشناسند.
او تأکید کرده بود این قانون بین المللی است و طبیعتاً بر این باور هستند که استفاده از فناوری استفاده از فرصتهاست و حتما در دستور کارشان قرار دارد.در ایران، موضوع محدودیتهای اینترنت و دسترسی به شبکههای اجتماعی همواره یکی از مسائل بحثبرانگیز بوده است. در حال حاضر، بسیاری از شبکههای اجتماعی و اپلیکیشنهای پرطرفدار در ایران فیلتر شدهاند. اینستاگرام، توییتر، واتساپ، تلگرام و یوتیوب از جمله پلتفرمهایی هستند که دسترسی به آنها به دلیل محدودیتهای اعمال شده داخلی، برای کاربران ایرانی به راحتی امکانپذیر نیست. این محدودیتها باعث انتقادات گستردهای از سوی کارشناسان و کاربران شده است.
یکی از پیامدهای این محدودیتها، استفاده گسترده از ویپیان (VPN) در ایران است. در حال حاضر، تقریباً همه کاربران اینترنت در ایران، از نوجوانان تا بزرگسالان، برای دسترسی به محتوای فیلتر شده از ویپیان استفاده میکنند. این وضعیت به ویژه برای کودکان و نوجوانان خطرناک است، زیرا استفاده از ویپیان میتواند آنها را در معرض محتوای نامناسب و ناامن قرار دهد. علاوه بر این، استفاده از ویپیانها میتواند مشکلاتی از قبیل کاهش سرعت اینترنت و سلامت گوشی را نیز به همراه داشته باشد.
تحریمهای تکنولوژیک: مانع پیشرفت علمی و کاری
علاوه بر محدودیتهای داخلی، کاربران ایرانی با چالشهای دیگری نیز مواجه هستند. بسیاری از اپلیکیشنها و سرویسهای خارجی به دلیل تحریمها علیه ایران، برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیستند. این تحریمها، دسترسی به ابزارهای کاربردی برای کار، تحصیل و پژوهش را برای کاربران ایرانی دشوار کرده است. به عنوان مثال، بسیاری از ابزارهای علمی و آموزشی آنلاین به دلیل تحریمها، خدمات خود را به کاربران ایرانی ارائه نمیدهند یا دسترسی به آنها محدود شده است. این مسئله موجب شده که کاربران ایرانی با مشکلات جدی در زمینه کار و پیشرفت علمی مواجه شوند و بسیاری از آنان برای دسترسی به این ابزارها مجبور به استفاده از روشهای غیررسمی و مخاطرهآمیز مانند ویپیانها شوند.
پیامدهای ورود استارلینک به ایران: فرصت یا تهدید؟
ورود احتمالی استارلینک به ایران میتواند تأثیرات گستردهای بر دسترسی به اینترنت و همچنین فضای سیاسی و اجتماعی کشور داشته باشد. از یک سو، این فناوری میتواند دسترسی مردم به اینترنت آزاد و بدون محدودیت را تسهیل کند و به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده که دسترسی به اینترنت زمینی دشوار است، تحولی جدی ایجاد کند.
از سوی دیگر، این موضوع نگرانیهای زیادی را نیز به همراه دارد. یکی از اصلیترین نگرانیها، عدم کنترل بر دادههای منتقل شده از طریق ماهوارههای استارلینک است. این مسئله میتواند منجر به چالشهای امنیتی و نظارتی برای منافع ملی شود. همچنین، با توجه به محدودیتهای فعلی و تمایل مسولین ذیربط به کنترل شدید بر فضای مجازی، ورود استارلینک میتواند واکنشهای منفی و حتی تلاش برای مسدودسازی این خدمات را به همراه داشته باشد.
با این وجود، بحثها و شایعات پیرامون استفاده از استارلینک در ایران همچنان ادامه دارد و به نظر میرسد که در آینده، این موضوع با تحولات جدیدی همراه باشد.
چالشهای استفاده از اینترنت ماهوارهای در ایران
موانع قانونی: تمام شرکتهای ارائهدهنده اینترنت در ایران باید از نهادهای مربوطه مجوز دریافت کنند. استارلینک برای ارایه اینترنت ماهوارهای هیچ مجوزی را تاکنون از جمهوری اسلامی ایران دریافت نکرده است و ارائه خدمات آن در ایران غیرقانونی است.
محدودیتهای فنی: استفاده از اینترنت ماهوارهای نیازمند تجهیزات خاصی است که ممکن است در ایران به راحتی در دسترس نباشند. همچنین، شرایط آب و هوایی میتواند بر کیفیت اینترنت ماهوارهای تأثیرگذار باشد.
هزینه بالا: هزینه تجهیزات و اشتراک اینترنت ماهوارهای در مقایسه با اینترنت ADSL و موبایل بالاتر است.
مزایای بالقوه اینترنت ماهوارهای برای ایران
دسترسی به اینترنت پرسرعت در مناطق محروم: اینترنت ماهوارهای میتواند به رفع شکاف دیجیتال در کشور کمک کند و امکان دسترسی به اینترنت پرسرعت را در مناطق دورافتاده و محروم فراهم کند.افزایش پایداری شبکه: اینترنت ماهوارهای میتواند به عنوان یک جایگزین مطمئن برای شبکههای زمینی در مواقع بحران و بلایای طبیعی عمل کند.افزایش رقابت در بازار اینترنت: ورود شرکتهای ارائهدهنده اینترنت ماهوارهای به بازار ایران میتواند به افزایش رقابت و بهبود کیفیت خدمات اینترنت منجر شود.
آینده اینترنت ماهوارهای در ایران
با وجود چالشهای موجود، اینترنت ماهوارهای پتانسیل بالایی برای رشد و توسعه در ایران دارد. در صورتی که موانع قانونی و فنی برطرف شوند و هزینهها کاهش یابند، میتوان انتظار داشت که اینترنت ماهوارهای به یکی از گزینههای اصلی برای دسترسی به اینترنت در ایران تبدیل شود.به طور کلی، استارلینک پدیدهای است که توجه بسیاری را در ایران به خود جلب کرده است. هرچند که آینده دقیق این پروژه در ایران همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد، اما تأثیرات احتمالی آن بر ارتباطات و دسترسی به اینترنت آزاد، موضوعی است که نباید از نظر دور داشت. از یک سو، ورود استارلینک میتواند گامی بزرگ در جهت بهبود دسترسی به اینترنت در مناطق محروم و دورافتاده باشد. از سوی دیگر، محدودیتها و نگرانیهای امنیتی میتواند موانعی جدی برای بهرهمندی کامل از این تکنولوژی در ایران ایجاد کند. در هر صورت، چگونگی مواجهه با این چالشها و بهرهبرداری از فرصتهای جدید، نقشی تعیینکننده در آینده اینترنت در ایران خواهد داشت.
با این حال، با توجه به تغییرات در دولت جدید و سخنان دکتر عارف، معاون اول رئیسجمهور، در جلسه معارفه وزیر ارتباطات مبنی بر «ضرورت رفع فیلترینگ و حکمرانی قانونی در فضای مجازی»، و همچنین رویکردهای جدیدی که ممکن است در آینده اتخاذ شوند، باید منتظر ماند و دید که چگونه با وضعیت فعلی فیلترینگ اینترنت مواجه خواهیم شد. از سوی دیگر، نگاه ذوالنوری، نماینده مجلس، که با توجه به سخنانش و موقعیت پیچیده فناوری استارلینک رای موافق به ستار هاشمی داده است، نشان میدهد که هرگونه تغییر در سیاستهای ارتباطی و تکنولوژیکی میتواند تأثیرات قابلتوجهی بر دسترسی به اینترنت، میزان کنترل بر فضای مجازی، و نحوه مواجهه با فناوریهای جدید مانند استارلینک داشته باشد. بنابراین، آینده اینترنت در ایران تا حد زیادی به این تغییرات سیاسی و تصمیمات مدیریتی وابسته خواهد بود و میتواند مسیر دسترسی به اطلاعات و ارتباطات را بهطور چشمگیری دگرگون کند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.