شماره: 2490 / ۱۴۰۳ سيزدهم آذر
تعداد بازدید : 0
اخبار
شناسایی ۱۵۰ هزار خانه خالی جدید در کشور
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی از شناسایی ۱۵۰ هزار خانه خالی جدید و معرفی آنها به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات خبر داد.
ابوالفضل نوروزی با اشاره به ضرورت تکمیل اطلاعات هویتی و مالکیتی در سامانه ملی املاک و اسکان،اظهار کرد: اتصال کد ملی به کد پستی، ابزاری مؤثر برای ساماندهی بازار مسکن و سیاستگذاریهای آینده است.وی یادآور شد: از سال 1399 ثبت اطلاعات سکونتی و مالکیتی در این سامانه الزامی شد و افراد باید اقامتگاههای اصلی و فرعی خود را مشخص کنند. اگر خانهای خالی باشد و به بازار عرضه نشود، مشمول مالیات خواهد شد.به گفته وی، این سامانه نسبت به سامانه ثبت احوال اطلاعات جامعتری از اقامتگاهها دارد و میتواند به دستگاههای مربوطه نیز خدمات ارائه دهد. هدف اصلی از راهاندازی این سامانه، ساماندهی بازار مسکن است، نه صرفاً اخذ مالیات. 182 هزار خانه خالی که پیشتر شناسایی شده بودند که پس از ارسال پیامک به مالکان، به بازار مسکن عرضه شدند.مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون بیش از 13 میلیون و 400 هزار سرپرست خانوار اطلاعات خود را در سامانه ملی املاک و اسکان ثبت کردهاند، اضافه کرد: همچنین، فرآیند شناسایی خانههای خالی بهطور مستمر ادامه دارد و اطلاعات روزانه بررسی میشود.نوروزی با اشاره به اهمیت همکاری سایر دستگاهها برای تبادل اطلاعات، از ضعفهایی در شناسایی خانههای خالی بهویژه در زمینه اسناد عادی خبر داد.
شرایط خرید سکه ضرب ۱۴۰۳ از مرکز مبادله اعلام شد
اولین عرضه تمام سکه بهار آزادی بانک مرکزی ضرب ۱۴۰۳ در روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه در مرکز مبادله ایران انجام می شود.
براساس آگهی چهل و سومین حراج سکه طلای مرکز مبادله طلا و ارز، دارایی های موضوع حراج روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه، تمام سکه بهار آزادی ضرب ۱۴۰۳ و ربع سکه بهار آزادی ضرب ۱۴۰۳ خواهد بود.
بازه واریز وجه برای شرکت در این حراج، ساعت ۸ تا ۲۳ روز سهشنبه مورخ ۱۳ آذرماه است. پس از اتمام این دوره زمانی، امکان پرداخت وجه و در نتیجه شرکت در حراج وجود ندارد. کلیه اشخاص حقیقی با تابعیت ایرانی بالای ۱۸ سال تمام شمسی میتوانند در این حراج شرکت کنند و حداکثر حجم سفارش و خرید برای هر متقاضی مجموعا ۵ قطعه سکه است.
شروع جلسه حراج راس ساعت ۱۲، روز چهارشنبه ۱۴ آذرماه است و بازه ثبت سفارش نیز از ساعت ۱۲ الی ۱۴ خواهد بود. وجوه باقی مانده در کیف پول تا ۴۸ ساعت روز کاری پس از جلسه حراج به شناسه بانکی(شبا) تعریف شده در حساب کاربری عودت داده می شود. واریز وجه از هر کارت بانکی متقاضی که دارای شماره شبا باشد، امکان پذیر است. دارایی موضوع حراج بدون بسته بندی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزیر جهاد کشاورزی به عربستان رفت
وزیر جهاد کشاورزی برای حضور در شانزدهمین نشست کنوانسیون مقابله با بیابانزایی (COP۱۶) به ریاض (پایتخت عربستان سعودی) سفر کرد.غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در شانزدهمین نشست کنفرانس اعضای کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابانزایی (COP16) که از دوم تا سیزدهم دسامبر ۲۰۲۴ میلادی (۱۲ تا ۲۳ آذر ماه) در ریاض عربستان سعودی برگزار میشود، شرکت کرد.دیدار با وزرای کشاورزی کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با بیابانزایی (COP16) ملل متحد و گفتوگو درباره راههای مقابله با بیابانزایی و خشکسالی در حاشیه این دوره از اجلاس از مهمترین برنامههای نوری در سفر سه روزه به ریاض است.کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با بیابانزایی (UNCCD) به عنوان صدای جهانی زمین، مهمترین پلتفرم جهانی است که در آن دولتها، مشاغل و جامعه مدنی گرد هم میآیند تا در مورد چالشهای امروزی بحث کنند و آیندهای پایدار برای زمین ترسیم کنند.کنفرانس اعضا (COP) توسط کنوانسیون به عنوان مرجع اصلی تصمیمگیری آن تأسیس شد. این کنفرانس متشکل از ۱۹۷ عضو (۱۹۶ کشور و اتحادیه اروپا) بوده و مسؤول هدایت کنوانسیون است تا بتواند به چالشهای جهانی و نیازهای ملی پاسخ دهد.
بخشنامههای ناگهانی معدنی باعث ضرر تولیدکنندگان میشود
دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی، ساختمانی و راهسازی گفت: صدور بخشنامههای بدون مطالعه در حوزه تجهیزات و ماشینآلات معدنی، مشکلات زیادی برای تولیدکنندگان ایجاد میکند.صالحی گفت: تولید ماشینآلات معدنی زمانبر است، برای تولید دامپتراک صدتنی، حداقل ۹ تا ۱۲ ماه زمان نیاز است و پس از آن حدود دو ماه طول میکشد تا به بنادر کشور برسد، در چنین شرایطی، بهیکباره بخشنامهای صادر میشود که آرامش بازرگان را بر هم میزند.وی ادامه داد: ۳۵ درصد تجهیزات معدنی در کشور تولید میشود، اما برای مابقی آن تولید کنندگان نیاز دارند تجهیزات وارد کنند که ناگهان بخشنامهای صادر میشود و در آن سود بازرگانی را دوبرابر می کنند که این امر برای کسانی که از قبل ثبت سفارش کرده اند، مشکل ایجاد میکند. صالحی، نوسازی ماشین آلات را ضروری دانست و گفت: سوخت یارانهای تخصیص یافته به ماشینآلات فرسوده و ناکارآمد، موجب هدر رفت منابع و در برخی موارد منجر به قاچاق سوخت میشود.به گفته دبیر انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان ماشینآلات سنگین معدنی، صدور بخشنامه بدون در نظر گرفتن وضع تولید در کشور هم تولید کنندهها و هم وارد کنندهها را با مشکل مواجه میکند. صالحی، بلاتکلیف ماندن برخی پستها در وزارت صمت را از دیگر مشکلات تولید کنندهها و وارد کنندگان تجهیزات معدنی دانست.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
هشدار وزارت اقتصاد درباره استفاده از هویت دیگران در معاملات
معاون مرکز اطلاعات مالی گفت: استفاده از هویت دیگران در معاملات خلاف قوانین و مقررات است و با این اشخاص برخورد قانونی صورت میگیرد.
حسین تاجمیر ریاحی معاون ارزیابی و تحلیل اطلاعات مرکز اطلاعات مالی با بیان اینکه برخی از اشخاص به منظور فرار مالیاتی، پولشویی و سایر جرایم مرتبط اقدام به سوءاستفاده از هویت افرادی که غالباً بنیه ضعیف مالی دارند، میکنند، گفت: استفاده از هویت دیگران در معاملات خلاف قوانین و مقررات است و با این اشخاص برخورد قانونی صورت میگیرد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه حسابهای اجارهای یا شرکتهای صوری از جمله مصادیق محل سوءاستفاده از هویت دیگران در انجام معاملات شده، اظهار کرد: هر شخص اعم از حقیقی یا حقوقی باید معاملات و فعالیتهای اقتصادی را به نام خود انجام دهد و فروشنده و خریدار واقعی دقیقاً مشخص باشند.
بر اساس اعلام وزارت اقتصاد، وی تصریح کرد: متأسفانه در برخی موارد شاهد انجام معاملات به نام اشخاص ثالث که هیچگونه مداخلهای در معامله ندارند، در قالب حساب اجارهای با استفاده از دستگاههای پرداخت (pos) متصل به حساب اشخاص غیر از طرفین معامله هستیم.به گفته تاجمیر ریاحی، این نوع اقدامات علاوه بر اینکه مغایر با قوانین و مقررات مالیاتی و حسب مورد از مصادیق پولشویی است، قطعاً اثبات انجام معاملات را به شدت تحت تأثیر قرار داده و نظام حقوقی را با اشکال مواجه میکند.
معاون ارزیابی و تحلیل اطلاعات مرکز اطلاعات مالی کشور به کلیه فعالان اقتصادی توصیه کرد تا فعالیتهای اقتصادی خود را به نام دیگران انجام ندهند و در انجام معاملات و ثبت شرکتها از هویت اشخاص ثالثی که هیچگونه آگاهی نسبت به فعالیتهای تجاری و اقتصادی آنها ندارند، استفاده نکنند.
وی تأکید کرد: انجام معاملات یا قراردادهای خود به نام دیگران یا معاملات یا قراردادهای اشخاص دیگر به نام خود بر خلاف واقع، یک عمل مجرمانه بوده و با اشخاصی که در این نوع اقدامات مباشرت یا معاونت کنند، برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.
معاون ارزیابی و تحلیل اطلاعات مرکز اطلاعات مالی گفت: این مرکز با رصد فعالیتهای اقتصادی و معاملات و تبادلات پولی و بانکی اشخاص، سوءاستفاده از هویت دیگران در انجام معاملات را به دقت زیر نظر خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
ایران، نایب رئیس کمیته جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه شد
مدیرکل دفتر سازمان های تخصصی بینالمللی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان نایب رئیس کمیته مدیریت جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (Management Committee) و رئیس کارگروه زیرمجموعه این کمیته، برای دوره دو ساله آینده انتخاب شد.
علیرضا درویشی در چهل و هشتمین اجلاس کمیته مدیریت جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (MC-۴۸) که با حضور دبیرکل، معاون دبیرکل و اعضای APT (Asia Pacific Telecommunity) در مالزی برگزار شد، بعنوان نامزد جمهوری اسلامی ایران معرفی شده بود.
کمیته مدیریتی جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (MC) یکی از بخش های اصلی APT است که با برگزاری جلسات سالانه، وظایف نظارت بر عملکرد APT، بررسی و تصویب آییننامهها، برنامههای کاری، حضور در کنفرانسها و مجامع بینالمللی و بودجه سالیانه را بعهده دارد.
جامعه مخابراتی آسیا و اقیانوسیه (APT) با هدف توسعه همکاریهای منطقهای در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال ۱۹۷۹ میلادی ایجاد شده و در حال حاضر ۳۸ عضو اصلی از کشورهای آسیا و اقیانوسیه، ۴ عضو وابسته و ۱۳۵ عضو از شرکت ها و جوامع علمی مختلف و معتبر جهانی دارد.
بنگاهسازی بانکها منافاتی با وظایف آنها ندارد
عضو کمیسیون برنامه، بودجه مجلس با اشاره به جزئیات طرح بنگاهسازی بانکها گفت: این اقدام مخالف قانون و منافی با وظایف آنها نیست و بانکها باید به جای بنگاه داری باید بنگاه سازی کنند.
جبار کوچکینژاد، نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره بنگاهسازی بانکها و تأثیر آن بر اقتصاد کشور اظهار کرد: قانون به صراحت تأکید دارد که بانکها باید از بنگاهداری خارج شوند و تمرکز خود را بر فعالیتهای بانکی بگذارند. اما آنچه در حال حاضر میبینیم این است که برخی بانکها با تأسیس شرکتهای وابسته، در حوزه بنگاهداری وارد شدهاند و این خلاف قانون است.
وی افزود: بانکها باید نقش تسهیلگر در اقتصاد ایفا کنند. یکی از راههای منطقی برای این امر، ورود به بازار سرمایه و تسهیل تأمین مالی پروژههاست. در این زمینه، اگر بانکها به عنوان یک سرمایهگذار غیرمستقیم وارد شوند و منابع را به سمت پروژههای مولد هدایت کنند، بنگاه سازی محسوب شده و میتوانند تأثیر مثبتی در رشد اقتصادی کشور داشته باشند. اما بنگاهداری مستقیم بانکها نه تنها مزیتی ایجاد نمیکند، بلکه آسیبهای جدی نیز به اقتصاد وارد میکند.
کوچکینژاد در توضیح اثرات منفی بنگاهداری بانکها گفت: بنگاهداری بانکها یکی از عوامل اصلی ناترازی نظام بانکی کشور است. این ناترازی باعث شده تا بانکها نتوانند به درستی نقش تأمینکننده مالی را ایفا کنند و در نتیجه مشکلات متعددی در حوزه نقدینگی، تورم و رکود اقتصادی ایجاد شده است. البته بنگاهداری تنها دلیل ناترازی نیست و برخی سیاستهای اشتباه دولت نیز به این مسئله دامن زدهاند.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وظیفه مجلس در برخورد با این تخلف گفت: مجلس شورای اسلامی بارها بر خروج بانکها از فعالیتهای بنگاهداری تأکید کرده است. اما به دلیل ضعف در نظارت یا مقاومت برخی بانکها، این سیاست بهطور کامل اجرا نشده است. وظیفه مجلس این است که نظارت خود را افزایش دهد و در صورت لزوم، قوانینی برای برخورد جدیتر با این تخلف وضع کند. اگر بانکها از فعالیتهای غیرمجاز بنگاهداری خارج شوند، منابع بیشتری برای ارائه تسهیلات به تولید و اشتغال آزاد میشود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به راهحلهای پیشنهادی برای اصلاح نظام بانکی تصریح کرد: یکی از بهترین راهها برای جلوگیری از ورود بانکها به بنگاهداری، شفافسازی است. اگر تمامی فعالیتهای بانکها به صورت شفاف در سامانههای نظارتی ثبت شود، تخلفات کاهش خواهد یافت. علاوه بر این، لازم است دولت با ارائه بستههای حمایتی، بانکها را ترغیب کند که منابع خود را به سمت پروژههای زیرساختی و مولد هدایت کنند.
وی ادامه داد: بنگاهسازی بانکها که اخیراً مطرح شده به این صورت است که امکان تأمین مالی پروژهها از بازار سرمایه را تسهیل میکنند که یک بحث قانونی است و مشکلی به وجود نمیآورد. اما اینکه در بحث بازار سرمایه در حوزه اقتصاد بانکها میتوانند مشارکت بکنند یک بنگاهداری است. بنگاه داری این است که بانکها شرکت تأسیس کنند و از طریق آن شرکت به بازار سرمایه ورود کنند که این مسئله خلاف قانون است. ولی اینکه بانکها در بازار سرمایه با عنوان بنگاه داری ورود کنند منافاتی با وظایف آنها ندارد. یکی از دلایل ناترازی بانکها همین بنگاه داری آنها است.
کوچکینژاد در پایان خاطرنشان کرد: بانکها باید به وظایف اصلی خود بازگردند. تمرکز بر تأمین مالی پروژههای ملی، حمایت از تولیدکنندگان و تسهیل دسترسی مردم به تسهیلات بانکی از جمله اقداماتی است که میتواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند. مجلس نیز این موضوع را با جدیت دنبال میکند و انتظار داریم که دولت و بانک مرکزی برای اصلاح ساختار نظام بانکی گامهای مؤثرتری بردارند.
اجرای بسته تشویقی راهکارهای رونق سکونت در بافتهای تاریخی- فرهنگی ۶۴۱ شهر
سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرحهای بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: اکنون بسته تشویقی شهرسازی نوسازی مسکن در ۶۴۱ شهر کشور از مجموع ۶۹۷ شهر دارای محدوده و محلات هدف مصوب اجرا میشود. «محمدمهدی نوروزیان» با اشاره به اینکه یکی از مهمترین اقدامهای این دفتر تهیه و تدوین بسته تشویقی رونق سکونت در بافتهای تاریخی بوده است، توضیح داد: بسته تشویقی بافتهای تاریخی با عنوان «مجموعه راهکارهای تشویقی با هدف احیاء و تقویت سکونت در محدوده بافت تاریخی- فرهنگی کشور» توسط این دفتر تهیه شد و مرداد سال جاری به تصویب شورایعالی شهرسازی و معماری ایران رسید.وی افزود: همچنین فراهم کردن زمینههای تشریک مساعی بیشتر با وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در راستای رونق سکونت و حفاظت یکپارچه از بافتهای تاریخی کشور از دیگر دستاوردهای مهم این دوره بوده است.
سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرحهای بازآفرینی شهری، پیگیری و پاسخگویی به ابهامات مدیریت شهری در پی رفع موانع اجرای «مصوبه سیاستهای تشویقی متضمن نوسازی محلهای در بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری» را از دیگر اقدامهای این دفتر برشمرد و گفت: نتیجه این اقدام، اجرای بسته تشویقی در ۶۴۱ شهر کشور از مجموع ۶۹۷ شهر دارای محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهری مصوب بوده است.وی ادامهداد: به منظور تسریع در امر نوسازی و در راستای عمل به تکلیف مقرر در بند (ت) ماده ۵۲ قانون برنامه پنجساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، مکاتبات لازم با شهرداریهای سراسر کشور برای رفع موانع کاهش زمان صدور پروانه نوسازی در این محدودهها انجام شده است.
به گفته نوروزیان، بررسی و رسیدگی به درخواست متقاضیان دریافت گواهینامه صلاحیت موضوع ماده ۴ قانون حمایت از احیا، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری از دیگر اقدامات مهم این دفتر در روزهای آغازین دولت جدید است. اعطای این گواهینامه در راستای سیاست واگذاری بخشی از اختیارات مجریان طرحهای احیا، بهسازی ونوسازی به بخش خصوصی است.
بر اساس این گزارش، برنامهریزی لازم به منظور دستیابی به اهداف کمی تعیین شده در ماده ۴۹ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، به منظور رفع ناکارآمدی و کاهش ۲۰ درصد از سطوح بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری در پایان برنامه هفتم در دست انجام است.۲۳ مرداد ماه امسال دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران سراسر کشور، مجموعه راهکارهای تشویقی با هدف احیا و تقویت سکونت در محدوده بافتهای تاریخی-فرهنگی کشور را ابلاغ کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» در مورد ایمنی و افزایش بهرهوری در معادن کشورگزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 5
مدیریت هوشمند معادن و ماشینآلات معادن
اخبار صنعت-حسین کوثری: شرکتهای معدنی با چالشهای بسیاری از جمله کار در مناطق دورافتاده و حتی گاهی غیرقابلسکونت روبهرو هستند. آنها همچنین تحتتاثیر حوادث سیاسی و اقتصادی غیرقابلپیشبینی جهان، پیوسته در معرض نوسان قیمت کالاها و افزایش هزینههای تولید قرار دارند. بر این اساس، شرکتهای معدنی در جهان همواره تلاش کردهاند در کنار افزایش ایمنی، بهرهوری را نیز افزایش دهند تا در نهایت، فرآیندهای معدنکاری با افزایش کارآیی و سودآوری همراه شود. از اینرو، شرکتهای معدنی از طرح انقلاب صنعتی چهارم استقبال کردهاند و گامهای استواری را در راستای دیجیتالسازی و هوشمندسازی فرآیندهای معدنکاری برداشتهاند.
هوشمندسازی معدن و صنایع معدنی نهایی میشود
معاون برنامهریزی و توانمندسازی ایمیدرو خبر داد: این سازمان در حال نهایی سازی برنامه هوشمندسازی در معدن و صنایع معدنی است.
سمیه خلوصی - معاون برنامه ریزی و توانمندسازی ایمیدرو - با اعلام این خبر گفت: ایمیدرو اقدامات گستردهای را برای هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی صنعت نسل چهارم، انجام داده که بخشی از آن شامل همکاری با وزارت ارتباطات و فناوری، برگزاری دوره های آموزشی و همچنین اجرای پایلوت این برنامه در معادن است.
وی ادامه داد: در این راستا تفاهمنامهای با وزارت ارتباطات و فناوری مبادله شده که طبق آن مقرر شده زیرساخت های مرتبط با هوشمندسازی در معادن، توسط این وزارتخانه ایجاد شود.
معاون ایمیدرو در ادامه گفت: همزمان دو معدن زیرزمینی و روباز را به عنوان پایلوت طرح هوشمندسازی و استفاده از صنعت نسل چهارم، انتخاب کردهایم و در حال تهیه RFP (سند حاوی جزئیات پروژه، اهداف و زمان بندی) مربوط به فراخوان شناسایی پیمانکاران صاحب صلاحیت این برنامه هستیم.
به گفته خلوصی، اجرای برنامههای آموزشی، انتشار اطلاعات مختلف، مزایای استفاده از هوشمندسازی و استفاده از تکنولوژی نسل چهارم، از دیگر فعالیتهای ایمیدرو در این مسیر به شمار میآید.
اهمیت هوشمند سازی معادن
ایران از غنیترین کشورهای جهان در حوزه معدن و صنایع معدنی، با در اختیار داشتن ۷درصد کل ذخایر معدنی جهان، جایگاه اول در خاورمیانه، جایگاه سوم در غرب آسیا و جزو ده کشور قدرتمند جهان در حوزه صنایع معدنی قرار دارد.
با وجود پیشرفتهای چشمگیری که در چند دهه گذشته در این بخش حاصلشده است، همچنان متناسب با ظرفیت معادن، بهرهبرداری صورت نگرفته است و همین امر سبب شده است نگاه ویژهای در این زمینه نیاز باشد.
از سوی دیگر حضور کمرنگ تکنولوژی و دانش روز در بخش معدن موجب شده است که شرکتهای معدنی نسبت به آنچه که باید باشند عقب بمانند.
بیشترین چالشهایی که معادن با آن مواجه هستند:
عدم دسترسی به نیروی کار متخصص
عدم هماهنگی و همراستایی با پیشرفت تکنولوژی
مشکلات مدیریتی با توجه به ساختار سنتی
در حال حاضر در سراسر جهان تکنولوژیهای روز دنیا و انواع فناوریها برای کشف معادن و بهرهبرداری آنها به کار گرفتهشده و این امر آنقدر فزونی داشته است که تا مرز جایگزینی به جای نیروی انسانی، ماشین و ابزارآلات قدیمی نیز پیش رفته است.
سیستم مدیریت هوشمند معدن چیست؟
سؤال بنیادینی که امروزه همه تصمیم گیران حوزه معدن را به خود مشغول کرده این است که تأثیر فناوریهای جدید بر عملیات معدن چیست؟ پاسخ به این سؤال تأثیر مستقیمی بر جهتگیریها و مشخص کردن سمت و سوی بخشهای بسیاری در آینده معدنکاری کشور دارد.
با توجه به موارد مذکور ضروری است که به دنبال استراتژی بلندمدتی باشیم که ما را به سمت افزایش بازدهی و کارایی عملیاتی و کاهش هزینهها سوق دهد.
صنعت معدن ایران نیازمند فراهم شدن بستری مناسب برای پاسخ به نیازهای زیرساختی خود است. در همین راستا با روی کار آمدن افراد متخصص و مهندسین معدن اقداماتی برای هوشمند سازی معدنها صورت گرفته است.
یکی از راهکارهای ارائهشده در این زمینه “سیستم مدیریت هوشمند معدن” است که گامی بزرگ در جهت تسهیل مدیریت معادن، بیشینهسازی تولید در معادن، کنترل عملکرد و کاهش هزینههای عملیاتی بشمار میرود.
اهمیت استفاده از سیستم مدیریت هوشمند معدن چیست؟
هوشمند سازی معدن در ابتدا به دلیل پرهزینه و ساختارشکننده بودن آن در مقایسه با معدن کاری سنتی از جانب صاحبین معدن مورد مخالفت قرار گرفت، اما رفتهرفته با نمایان شدن پیشرفتهای بدست آمده در این مسیر و تأثیر مثبت آن بر روند عملکرد معادن و مشاهده بازگشت چند برابری هزینههای انجامشده، تمامی صاحبین معدن با رضایت کامل نسبت به عملی کردن آن اقدام کردند.
بخش عمدهای از هزینههای تولیدی یک معدن صرف عملیات بارگیری و حمل میشود، به همین جهت بهینهسازی این فرایند پیچیده میتواند به مقدار قابلتوجهی در زمان و هزینه صرفهجویی کند.
از سوی دیگر نظارت بر روند استخراج، کنترل مسیر کامیونها، کنترل عملکرد نیروی انسانی و پیگیری روند عملیات بسیار سخت، پرهزینه و زمانبر است. در چنین شرایطی استفاده از قابلیتهای سیستم مدیریت ناوگان این فرایند را تا حد قابل قبولی تسهیل میبخشد.
بهطورکلی استفاده از سیستم مدیریت هوشمند معادن، پیشبینی شرایط بحرانی را برای مدیران عملیات ممکن میسازد، از آسیب به تجهیزات گرانقیمت جلوگیری میکند و هزینههای سنگین عملیاتی را بهطور چشمگیری کاهش میدهد. علاوه بر این استفاده از چنین سیستمی این امکان را برای مدیران پدید میآورد که بهجای زمان گذاشتن برای جمعآوری دیتاها به روش سنتی، زمان خود را صرف تحلیل و تجزیه داده و بهرهوری بیشتر عملیات نمایند.
سیستم مدیریت هوشمند معادن چه تأثیری بر میزان بهرهوری معادن دارد؟
به کمک سیستم مدیریت هوشمند معدن میتوان مسائل مرتبط به ایمنی عملیات که بهنوعی مانعی برای پیشبرد عملیات محسوب میشوند را مدیریت کرد.
بهطورکلی این ابزار به موجب استفاده از فناوری اتوماسیون در پیگیری عملیات معدنی و تصمیمگیری، گزارشگیری و تحلیلهای مبتنی بر دادهها باعث بهینهسازی عملیات معدنکاری، افزایش سرعت عملیات، ارتقا کیفیت کار نیروی انسانی و کاهش هزینههای عملیاتی میشود.
براین اساس هوشمند سازی معدن و بهکارگیری سامانه مدیریت هوشمند معدن اقدامی سازنده در راستای تحقق توسعه پایدار بخش معدن بشمار میرود.
نقشه برداری از معادن با پهپاد
یکی از کاربردهای هوشمند سازی در صنعت معدن، امکان نقشه برداری با پهپاد است. پهپاد ها امکان نظارت و دسترسی مستمر بر تاسیسات را به صورت سریع تر، با هزینه کمتر و با بازدهی بیشتر فراهم میکنند. علاوه بر این پهبادها بدون نیاز به بازرس انسانی میتوانند بعضی از بازرسیهای مورد نیاز در معدنها را به شکل منظم انجام دهند و میزان گاز و بیثباتی ساختاری معدن و نظارت بر سایر شاخصها را تشخیص بدهند.
برداشت دادهها در پیتهای معدنی با استفاده از GPSهای دو فرکانسه و پهپاد با و بدون پردازش PPK صورت میپذیرد. عمده استفاده برداشتهای پهپاد در این مجموعه در راستای دپومتری و پایش حجم عملیات خاکی بوده و نیز رصد ریزش دیوارهها در پیتهای معدنی است. همچنین تهیه نقشه با روشهای نقشه برداری زمینی انجام میپذیرد. در راستای انجام محاسبات دپومتری و نیز رصد دیوارههای پیتها و پایش ریزش آنها، نیاز به مدلهای متفاوتی نسبت به برداشتهای کلاسیک دارد.
خاک برداری، زمین شناسی و اکتشاف هوشمند
یکی دیگر از حوزههایی که هوشمند سازی معدن به کار میآید و در معدن هوشمند مفید واقع میشود، مربوط به اکتشاف و خاک برداری است. این تکنولوژی به صورت خودکار رخساره سنگها را پردازش کرده و به فرآیند اکتشاف کمک میکند. در واقع معدن هوشمند امکان کنترل از راه دور را دارد . ضمنا قابلیت نظارت بر نمونه برداری، اکتشاف و تصویربرداری به صورت زنده و از راه دور هم فراهم میشود.
هوش مصنوعی برای طبقه بندی سنگها هم به کار میآید و به کمک دادههای سنجش از دور، به شناسایی سنگ و خاک و پیشبینی محلهای مناسب اکتشاف میپردازد. این موضوع به متخصصان، بسیار کمک میکند. لازم به ذکر است که با هوشمند سازی معادن، امکان تحلیل دادههای دورسنجی، نقشههای ژئوفیزیکی، نقشههای ژئوشیمی، نقشههای زمینشناسی، عکسهای هوایی و عکسهای ماهوارهای بدون نیاز به نیروی انسانی فراهم میشود.
کاربرد دیگر هوش مصنوعی در حوزه اکتشاف، مربوط به شناخت مناطق بالقوه ارزشمند جهت حفاری یا استخراج است. در واقع هوشمند سازی معادن امکان پردازش دادههای زمین شناسی را با کمک تطبیق الگوها و تجزیه و تحلیل فراهم میکند. به این ترتیب هوش مصنوعی تشخیص میدهد که در کدام قسمتها منابع بهتری وجود دارد و امکان برنامه ریزی دقیقتر و عملکرد بهتر را به دنبال خواهد داشت.
مزایای استفاده از سیستم مدیریت هوشمند معادن و ماشینآلات معادن
مهمترین مزیت بهکارگیری سیستم مدیریت ناوگان ایجاد زیرساخت مناسب برای کسب اطلاعات دقیق و آگاهی از جزئیات عملیات معدن محسوب میشود.
این اطلاعات شامل شناسایی دقیق بخشهای قابل توسعه، امکان افزایش پتانسیل تولید، مشکلات عملیاتی و تأثیر آنها بر سایر بخشهای عملیاتی میشود. مدیران و تصمیمگیرندگان با شناخت، بررسی و تحلیل این اطلاعات میتوانند راهکارهای کاربردی جهت بهینهسازی عملیات، کاهش هزینههای عملیاتی و صرف جویی در میزان انرژِی و سوخت مصرفی ارائه دهند.
از مزایای استفاده از سیستم مدیریت هوشمند معدن و ماشینآلات معادن میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
دریافت گزارشهای دقیق و لحظهای از عملیات معدن
سهولت انجام عملیات و تحقق اهداف تولید از طریق مدیریت هوشمند
مدیریت و نظارت بر ناوگان بهواسطه کنترل دقیق و لحظهای ناوگان ماشینآلات معدن
افزایش عمر مفید ناوگان از طریق کنترل، تعمیر و نگهداری بهموقع ماشینآلات معدن
افزایش ایمنی و امنیت نیروی کار انسانی شاغل در معادن
ارسال گزارشهای لحظهای از موقعیت، میزان توقف و کارکرد خودروهای ناوگان و درنتیجه تسهیل مدیریت ناوگان
بهکارگیری نزدیکترین ناوگان و کاهش میزان زمان تلفشده
برقراری شرایط ارتباط آسان رانندگان و تیم نظارتی ناوگان
تشخیص میزان سوخت متناسب با کارکرد خودرو و جلوگیری از هدر رفت سوخت
قابلیت محاسبه دستمزد عادلانه رانندگان بر اساس میزان کارکرد آنها
کاهش هزینههای عملیاتی قابلکنترل (تعمیر و سرویس ناوگان، میزان سوخت مصرفی و…)
توسعه زیرساختهای ارتباطی و سطح پوشش شبکه
ارتباطات، شبکههای داخلی و بیرونی، دسترسی به اینترنت با سرعت و کیفیت بالا در هر پروژه هوشمندسازی جزء مهمترین پیشنیازهای پیادهسازی صنعت 4 (Industry 4.0) میباشد. اتصال حسگرها (Sensors) و راهاندازها (Actuators) به شبکه، جهت انتقال دادهها و فرمانها در لحظه از کلیه تجهیزات و اشیا به نقطه تعیین شده، از لوازم این جهش و پیادهسازی انقلاب صنعتی چهارم میباشد. هوشمند سازی معادن در حوزههای مختلفی از قبیل مدیریت ناوگان حمل و نقل، نقشه برداری، مدیریت مصرف انرژی، بهبود فرآیند اکتشاف، ایمنی، وزن کشی، انبار داری و … نقش بسیار مهمی را ایفا میکند و میتواند تحول عظیمی را در حوزه صنعت معدن به بار آورد. استفاده از هوش مصنوعی در معادن، ایمنی، سرعت انجام عملیات و افزایش بهرهوری را به حداکثر و هزینه و خسارات احتمالی را به حداقل میرساند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.