شماره: 2496 / ۱۴۰۳ بيست آذر
تعداد بازدید : 0
اخبار
واردات ۷۰۰ میلیون دلار
داروی دام
دبیر انجمن واردکنندگان دارو، افزودنی و مواد بیولوژیک دام با بیان اینکه سالیانه ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون دلار ارز صرف واردات این اقلام میشود، گفت: مدت زمان تخصیص ارز برای واردات دارو، واکسن، افزودنی ها و مواد بیولوژیک دام از سوی بانک مرکزی بین ۵۵ تا ۶۰ روزه شد.«حمیدرضا توکلی» دیروز (دوشنبه) در نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی دام، طیور و صنایع وابسته افزود: این میزان واردات دارو، واکسن، مواد اولیه، افزودنی ها و مواد بیولوژیک برای تامین نیاز کسری داخلی است.وی درباره کیفیت واردات دارو، واکسن، مواد بیولوژیک، اظهار داشت: بخش عمده کالاهای مذکور از هند و چین تامین و وارد کشور می شود، در حالی که پیش از این محصولات مذکور از اروپا تامین و وارد می شد.توکلی تصریح کرد: ملاک انجمن واردکنندگان واردات با کیفیت دارو، واکسن و مواد بیولوژیک است؛ بنابراین بازرسی و نظارت بر واردات کالاها را از دستگاه های نظارتی و مربوطه خواستاریم تا مشکلی پیش نیاید.
ایدرو برای اجرای
طرح های خود در کشور از روش های نوین تامین منابع مالی بهره خواهد برد
رئیس و اعضای هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در جلسه ای با حضور نمایندگان اعضای مجمع این سازمان در خصوص تکالیف ، برنامه و عملکرد ایدرو به بحث و تبادل نظر پرداختند.رئیس هیات عامل ایدرو هدف از برگزاری این نشست و تداوم آن را اخذ و به اشتراک گذاشتن نظرات همه اعضا برشمرد و گفت : تلاش ما این است در فاصله بین برگزاری دو مجمع عمومی سالیانه ، دو الی سه نشست با حضور نمایندگان اعضای مجمع داشته باشیم ، چرا که دیدگاه ها و نظرات اعضای مجمع می تواند به سازمان در اجرای هر چه بهتر ماموریت ها و فعالیت ها یاری رساند .فرشاد مقیمی در ادامه تصریح کرد : بخشی از گزارش عملکرد سازمان منوط به همکاری نزدیک تر نهادها و دستگاه های عضو مجمع سازمان می باشد و موفقیت عملکرد سازمان به این تعامل و همکاری ها بستگی دارد.وی افزود: مسئله دیگر اینکه سازمان یک مجموعه ای از اقدامات را انجام می دهد ولی به خوبی آن را ارائه نمی کند و این جلسات کمک می کند برخی از موضوعات و برنامه ریزی های انجام شده را به نمایندگان اعضای مجمع سازمان اعلام کنیم.رئیس هیات عامل سازمان همچنین در این نشست گزارشی از اهم برنامه ها، ماموریت ها و راهبردهای اصلی ایدرو از جمله توسعه هدفمند سرمایه گذاری ، توانمند سازی و نوسازی صنایع، توسعه پلتفرم های نوآورانه، طرح تحول آفرین پیشران و توسعه مدیریت و ارتقای شایستگی ارائه کرد.مقیمی با اشاره به اینکه در حال حاضر نقطه ضعف سازمان های توسعه ای، نبود منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری های جدید است، از روش های نوین تامین منابع مالی مانند سهامی عام پروژه به عنوان یکی از راهکاری های تامین مالی و اجرای طرح های ایدرو نام برد .نقش ایدرو در توسعه رنجیره ارزش صنایع معدنی و پیگیری وصول مطالبات از دیگر موارد مطروحه در این نشست بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل فولاد زرند ایرانیان در میدکو برگزار شد
روز شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۳ مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل شرکت فولاد زرند ایرانیان در محل ستاد مرکزی شرکت مادر تخصصی توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو) برگزار شد.طی این مراسم ضمن تقدیر از دکتر سهراب نژاد مدیر عامل پیشین فولاد زرند ایرانیان، مهندس سید باقر مرتضوی راوری به عنوان مدیر عامل جدید این شرکت معرفی شد.در این مراسم دکتر ابراهیمی مدیر عامل میدکو طی بیاناتی به اهمیت شرکت فولاد زرند ایرانیان برای میدکو پرداخت.ایشان در ابتدا از زحمات دکتر سهراب نژاد در شرکت فولاد زرند ایرانیان صمیمانه تشکر و قدردانی کردند.دکتر ابراهیمی در ادامه گفت : من معتقدم انسان ها بر مبنای دستاوردهای خود قضاوت میشوند و لذا خون جگر و عرق جبین دکتر سهراب نژاد بر تک تک سازههای شرکت فولاد زرند آمیخته شده و دستاوردهای ایشان سبب میشود تا سالیان دراز نامشان بر تارک این شرکت بماند.مدیر عامل میدکو در ادامه به تشریح اقدامات و دستاوردهای مهندس مرتضوی پرداخته و گفت: جناب آقای مهندس مرتضوی نیز زاده فولاد هستند. ایشان زاده همین منطقه هستند و ما در واقع فولاد زرند را به دستمردم همان منطقه سپردهایم. مهندس مرتضوی فارغ التحصیل مهندسی مکانیک از دانشگاه شهید باهنر کرمان هستند. سالها در صنعت فولاد فعالیت داشتهاند و از جمله خدمات ایشان میتوان به مدیر عاملی ذوب و نورد کرمان، مدیرعاملی فولاد آذربایجان، فولاد میانه، فولاد بافت، فولاد کرمان و همینطور ذغال سنگ زرند اشاره کرد که به سبب آن تجربه بسیار ارزشمندی را در حوزه ذغالسنگ و فولاد داشتهاند و لذا من امیدوارم این تجربه به خدمت گرفته شود تا پرچمی را که از مدیر قبلی به دست گرفتهاند به خوبی برافراشته نگه دارند.مهندس مرتضوی نیز در این مراسم با تشکر از انتخاب و اعتماد دکتر ابراهیمی مدیر عامل میدکو و با تقدیر از زحمات دکتر سهراب نژاد گفت: موفقیت در این مسیر مطمئنا حمایت دکتر ابراهیمی مدیر عامل میدکو را میطلبد. چرا که تلاشی که در شرکت فولاد زرند ایرانیان اتفاق میافتد و حمایت ارکان میدکو به خصوص مدیر عامل محترم برای نیل به موفقیت هر چه بیشتر لازم و ملزوم یکدیگر هستند.همچنین دکتر سهراب نژاد نیز ضمن تشکر از مجموعه مدیریت استان و شهرستان زرند، مجموعه بانک پاسارگاد و شرکت میدکو برای همکاری طی سالهای حضور ایشان در فولاد زرند ایرانیان گفت: میدکو جای کوچکی نیست، میدکو شبیه به یک معجزه است. هفت هزار نفر فقط در فولاد زرند کار میکنند و این ظرفیت بسیار بزرگی است. لذا باید قدر میدکو و کسانی که در میدکو مسئولیت میپذیرند دانسته شود.
نانواییها ملزم به نصب تابلوی مشخصات آرد و نان شدند
اتاق اصناف ایران اعلام کرد: نانواییها ملزم به نصب تابلوی مشخصات نوع پخت و آرد مصرفی (نوع یک و نوع دو) هستند. اتاق اصناف ایران در اطلاعیهای اعلام کرد: در راستای طرح نظارتی ویژه ساماندهی عرضه نان در نانواییها و بر اساس نامه مدیرکل هماهنگی امور گشتهای مشترک و نظارت بر بازار سازمان تعزیرات حکومتی به اتاق اصناف ایران، تخلف عدم نصب تابلوی مشخصات نوع پخت و آرد مصرفی برخی واحدهای صنفی نانوایی (نوع یک و نوع دو) محرز شده است که این موضوع سبب افزایش غیرواقعی نان و نارضایتی شهروندان خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
وزیر ارتباطات: با همافزایی میان دستگاههای اجرایی، دولت الکترونیکی محقق میشود
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به جزیرهای شدن سامانهها در دستگاههای اجرایی گفت: در دستگاههای مختلف شاهد توسعه سامانههایی هستیم که به صورت جزیرهای کار میکنند. امیدوارم با برقراری ارتباط بین این دستگاهها، دولت الکترونیکی محقق شود.
«ستار هاشمی» در حاشیه مراسم «تحول دیجیتال و افق آینده» در جمع خبرنگاران با تاکید بر اینکه برنامه تحول دیجیتال وزارت ارتباطات هنوز نهایی نشده است، افزود: این وزارتخانه بهطور قطع باید در این مسیر پیشرو باشد تا بتواند چراغ راهی برای بقیه دستگاهها شود.
وی درباره تحقق دولت هوشمند گفت: جلسات متعددی با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردیم تا با همکاری بین دستگاهی، دولت الکترونیکی و دولت هوشمند با شتاب بیشتری دنبال شود.
هاشمی خاطرنشانکرد: دولت الکترونیک پیچیدگیهای زیادی دارد و در برنامه هفتم توسعه نیز تکالیف متعددی برای دستگاهها در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر قانون مدیریت دادهها و اطلاعات ملی نیز میتواند به توسعه دولت الکترونیکی کمک کند.
وی درباره عدم تمایل دستگاهها برای اشتراکگذاری دادهها، گفت: به اشتراکگذاری دادهها و خدمات دستگاههای مختلف، یک تکلیف قانونی است. البته برخی دستگاهها دادههای کاملی ندارند و این یکی از موضوعاتی است که باید به آن توجه شود.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: وزارت ارتباطات پیگیر بحث بهروزرسانی دادهها و به اشتراکگذاری آنهاست تا از این طریق برای کشور ارزش افزوده تولید شود. تحقق این هدف ساده نیست اما آنرا به عنوان یکی از اولویتهای جدی دولت چهاردهم و وزارتخانه دنبال میکنم.
وی همچنین درباره افزایش کیفیت اینترنت بیانداشت: عوامل مختلفی در ارتقای کیفیت اینترنت دخیل هستند که یکی از آنها زیرساخت شبکه انتقال است که در برخی از نقاط و شبکههای مخابراتی به مرز اشباع رسیده است. این نقاط شناسایی شده و رفع مشکل آنها در دستور کار قرار گرفته است.
هاشمی تصریحکرد: علاوه بر آن در برخی نقاط کشور دچار اشباع فرکانسی هستیم، زیرا ۷۰ درصد ترافیک کشور روی شبکه سیار است. توسعه زیرساخت شبکه فیبر نوری از یک سمت و استفاده از فناوریهای نوین مانند اینترنت نسل پنجم را به صورت جدیتری دنبال میکنیم و امیدواریم بتوانیم کیفیت ارتباطات را ارتقا دهیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
تخصیص زمین به خانوادههای دارای فرزند سوم در دهه فجر
وزیر راه و شهرسازی گفت: بخشی از زمینهای مورد نیاز برای اعطا به خانوادههای دارای ۳ فرزند و بیشتر تامین شده و بخش دیگر هم در حال آماده شدن است و به بخشی از تخصیصها در دهه فجر انجام میشود.
فرزانه صادق وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به زمان تخصیص زمین رایگان به فرزند سوم گفت: این موضوع، قانون برنامه هفتم است. زمینی که آماده سازی نشده، دسترسیهای آن تامین نشده و تسهیلات آب و برق آن آماده نباشد، هیچ گرهی را از هیچ خانوادهای حل نخواهد کرد. بخشی از زمینها تامین شده و بخش دیگر هم در حال آماده شدن است. جلسههای شورای عالی شهرسازی هر دو هفته یکبار برگزار میشود و همچنان هم ادامه دارد.
وی در ادامه اظهار کرد: در خصوص اینکه تخصیص زمین چگونه باید انجام بگیرد، اصرار داریم که تخصیص زمین با آماده سازی ویژهای که باید انجام شود، صورت پذیرد. به امید خدا بخشی از تخصیصها در دهه فجر انجام میشود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به اینکه برنامه دولت برای قانون جهش تولید و ساخت یک میلیون مسکن چیست، گفت: دولت قطعا باید قانون را اجرا کند و چگونگی اجرای قانون هم برنامه دارد. بخشی از این قانون، اختصاص زمین بوده، بخش دیگر مربوط به این است که تسهیلات در بافت فرسوده را چگونه پیگیری کنیم تا ساخت و ساز در این بخشها رونق بیشتری بگیرد.
وی ادامه داد: بخش دیگر، مربوط به این است که دولتهای قبل در ساخت و سازها وارد شدند. با توجه به تجربیات قبلی، ورود مستقیم دولت به ساخت و ساز مسکن باید محدودتر شود. علاوه بر این، باید از مشارکت و انبوه سازان کشور استفاده بیشتری شود تا بتوانیم مسکن را در تمام بخشها رونق بیشتری دهیم.
رئیس سازمان اداری و استخدامی:
اعلام آمار الکترونیکیشدن خدمات دولت باید بر اساس واقعیت باشد
رئیس سازمان اداری و استخدامی با اشاره به اینکه بررسیها حاکی از ۷۰ درصدی شدن خدمات الکترونیک دستگاههای اجرایی lست، گفت که احساس مردم به الکترونیکی شدن خدمات حدود ۱۰ درصد است که باید آمار را واقعی ارائه دهیم.
علاءالدین رفیعزاده - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی - در همایش یک روزه تحول دیجیتال، اظهار کرد: سه دهه است که حرص میخوریم چرا خدماتی که دولت به مردم میدهد آن طور که باید مردم از خدمات ما لذت نمیبرند و به سهولت دریافت خدمات نمیکنند.
وی افزود: به نظرم در دولت چهاردهم بهانهای برای کارکرد ضعیف که خروجی ضعیف برای مردم باشد وجود ندارد و باید اتفاقات خوبی رخ دهد. بر اساس گزارشی که مجمع جهانی اقتصاد در سالهای گذشته ارائه کرده طبق آن چهار تکنولوژی ابزار مسلطی است که باید به آن توجه کرد؛ چرا که دنیای دیجیتال را متحول میکند. بر اساس این گزارش گفته شده که تا ۲۳ درصد سازمانها از ربات استفاده میکنند.
رفیع زاده گفت: در سال ۲۰۲۳ این مجمع اعلام کرد تا سال ۲۰۲۷ حدود ۸۳ میلیون شغل از بین میروند که در مقابل ۶۹ میلیون شغل جدید جایگزین میشوند و ۱۴ میلیون شغل به صورت کامل از بین میروند.
معاون رئیس جمهور با طرح این سوال که آیا می توان با نگاه گذشته نسبت به نیروی انسانی، زیرساخت و نرمافزاری کار را دنبال کرد؟ تصریح کرد: حتما امکانپذیر نیست و باید تغییرات لازم را انجام دهیم و سوال اصلی این است که آیا امروز مردم ما دریافت خدمات را با نگاه سنتی میپذیرند؟ بنابراین ما باید روشهای جدیدی را در پیش بگیریم. بررسیها حاکی از ۷۰ درصدی شدن خدمات الکترونیک دستگاههای اجرایی lست، اما احساس مردم به الکترونیکی شدن خدمات حدود ۱۰ درصد است. در حال حاضر این واقعیتها وجود دارد و باید نگاه ما این باشد که آمار را واقعی ارائه دهیم.
رفیع زاده تأکید کرد: ما میدانیم که نیازمند ساختارسازی جدید در حوزه فناوری اطلاعات هستیم به همین دلیل یکی از درخواستها این است برای اینکه دستگاههای اجرایی بتوانند پاسخگویی خود به مردم را ارتقا دهند، ساختار سازمانی خود را بررسی و با استفاده از ابزارهای فناورانه بتوانند مسیرهای تازهای برای ارتقای سازمان خود در پیش گیرند. برای این کار نیاز به ایجاد سازمان جدید نیست و صرفا به اقدامات جدید دارد.
وی تصریح کرد: در بخش دستمزد به فعالان حوزه فناوری اطلاعات تاکنون کارهایی انجام دادهایم و از این به بعد نیز حتما به این مورد توجه قرار خواهیم داد. شعار دولت چهاردهم وفاق ملی است و نیازمند وفاق بین سامانهها هستیم، وزارت ارتباطات در ارائه زیرساختها این مسئله را مدنظر قرار دهد.
رئیس سازمان اداری استخدامی در پایان با بیان اینکه دولت هوشمند وظیفه یک دستگاه نیست و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات وظیفه زیرساختی را بر عهده دارد، اظهار کرد: سازمان اداری استخدامی راهبر 7000 خدمت در دستگاههای اجرایی است و سازمان برنامه و بودجه نیز تکالیف دیگری دارد. همه اینها باید در کنار یکدیگر دست به دست هم دهند تا اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد. این وفاق رخ داده و در حال حاضر سندی آماده شده تا به عنوان سند هوشمندسازی خدمات دولت به شکل یکپارچه و جمعبندی شده توسط رئیس جمهور به دستگاهها ابلاغ شود تا مبنای عمل دستگاهها قرار گیرد.
دو مانع اصلی عدم اجرای صحیح مولدسازی
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران گفت: ساختار حقوقی مناسبی برای مولدسازی اموال دولتی طراحی نشده است و بروکراسیهای زیادی که در این زمینه وجود دارد مانع از تحقق مولدسازی شده است.
مهراد عباد عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در رابطه با مولدسازی اموال دولت و تأثیر آن در بازار سرمایه اظهار کرد: مولدسازی اموال و داراییهای دولت به معنای بهینه سازی اموالی است که بدون استفاده ماندند یا کم کاربرد هستند و دولت نمیتواند از آنها استفاده درستی داشته باشد. متأسفانه دولت از این دست داراییها زیاد دارد. برای مثال کارخانههایی هستند که بهره وری پایینی دارند و ارزش افزودهای برای دولت و مردم ایجاد نمیکنند.
وی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما در این سالها کاهش بهره وری منابعمان بوده است به شکلی که هم کارخانه هایمان با بهره وری پایین کار میکنند و هم داراییهای دولت و حتی بخش خصوصی به واسطه تورم و تحریم از ارزش افزوده کمی برخوردار هستند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: از طرفی بودجههای اکثر دولتها در چند سال اخیر تراز نبودند و در عمل دولتها نمیتوانستند مخارج خود را تأمین کنند و در نتیجه به انواع و اقسامی از استقراضها، چاپ اوراق و امثال آنها روی آوردند و منجر به تورم شدند.
عباد با بیان اینکه بسیاری از سرمایههای راکد در کشور ما سالانه ارزش خود را از دست میدهند، گفت: در سالهای گذشته دولتها با بحث خصوصی سازی به دنبال حل این مشکل بودند که این هدف به سمت خصولتی سازی سوق پیدا کرد و این شرکتها به بخش خصوصی واقعی واگذار نشد و با تغییر هیئت مدیرها شاهد بودیم همان روال سابق طی شده است.
وی افزود: متأسفانه دولت و خصولتی ها در بنگاه داری، راندمان کار و سودده بودن برایشان اهمیت ندارد و حتی بسیاری از آنها با ضرر در حال فعالیت هستند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران بیان کرد: در سالهای اخیر بحث مولدسازی اموال دولتی مطرح شد که علاوه بر واگذاری شرکتها، روی مولدسازی منابعشان نیز بیشتر کار کنند اما این فرآیند با توفیق همراه نبوده است.عباد، عدم همکاری دستگاههای مختلف با دولت را یکی از دلایل عدم توفیق مولدسازی برشمرد و اذعان کرد: برای مثال وزراتخانه ها همکاری نمیکردند که اموال مازاد خود را در اختیار قرار دهند و بهینه کنند.
وی اضافه کرد: مشکل دیگر این است که ساختار حقوقی مناسبی برای این موضوع طراحی نشده است. در بخش خصوصی هم شاهد هستیم که ارزش واقعی اموال منقول قابل شناسایی و تشخیص نیست.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران خاطرنشان کرد: از طرف دیگر انقدر بروکراسی در این حوزه زیاد است که متأسفانه مولدسازی رقم نمیخورد. این کار شجاعتی میخواهد که در بسیاری از مدیران شاهد آن نیستیم. به نظر راهکاری که برای مولدسازی از سوی مدیران باید اتخاذ شود این است که تلاش کنند داراییهای ارزشمند خود را به فروش برسانند در حالی که معمولاً داراییهایی را به فروش میرسانند که بخش خصوصی تمایلی به سرمایه گذاری روی آنها ندارد.
وی تاکید کرد: دولت باید روی کارخانهها و بنگاههای سود ده تمرکز بیشتری داشته باشد. دولتها برای جبران بخشی از کمبود بودجه باید از منابع موجود خود استفاده کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران عنوان کرد: دولت به بخش خصوصی بدهیهای زیادی دارد و شاید بتواند از طریق تهاترهای مالی این کار را انجام دهند. مسلماً اگر دولت بتواند بدهی خود را به شرکتهای بورسی پرداخت کند، نقدینگی این شرکتها تأمین خواهد شد.
عباد در پایان گفت: یکی از مشکلات امروز فعالان اقتصادی کمبود نقدینگی است و رفع آن در این حوزه منجر به سوددهی شرکت میشود و برای جامعه منعت به همراه خواهد داشت.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» در مورد تغییر روند بازار با عبور از اقتصاد سنتی گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 1
سایه روشن های سند اقتصاد دیجیتال
اخبار صنعت-حسین کوثری: اقتصاد دیجیتال فضای اقتصاد جهانی را به سمت و سوی رقابتی سوق میدهد و به گفته کارشناسان، اقتصاد دیجیتال موجب میگردد که موانع ورود به بازار برداشته شود و هر فرد به راحتی از طریق شبکه وارد اقتصاد جهانی شود. گذشته از آن به واسطه استفاده از قابلیتهای شبکه، قدرت مصرفکننده از طریق مقایسه قیمتها و کیفیتها و دسترسی به اطلاعات افزایش مییابد. از سوی دیگر اندازه شرکتها کوچک شده و طیف وسیعی از واحدهای اقتصادی از طریق شبکه جهانی به یکدیگر وصل میشوند، هزینه مبادله (Transaction Cost) که یکی از عوامل مهم تنظیمکننده مبادلات و قیمتها است به شدت کاهش مییابد. در واقع، گسترش اقتصاد دیجیتالی موجب فشردگی زمان و مکان شده و در عین بزرگتر کردن بازارها در مقیاس جهان شدت رقابت را بالا بردهاست.
قانونگذاری شفاف یکی از ارکان اصلی توسعه پایدار صنعت رمزارزها در هر کشوری است. عدم وجود قوانین مشخص میتواند منجر به بروز مشکلاتی همچون افزایش کلاهبرداریها، عدم اعتماد عمومی و کاهش سرمایهگذاریها شود. در مقابل، قوانین جامع و هوشمند میتوانند به ارتقای اعتماد عمومی و جذب سرمایههای داخلی و خارجی کمک کنند.
شفافیت یکی از ویژگیهای اصلی فناوری بلاکچین و رمزارزهاست. با این حال برای بهرهبرداری از این ویژگی، وجود زیرساختهای مناسب و قوانین دقیق ضروری است. همایش رمزآتی میتواند فرصتی برای بررسی راهکارهایی باشد که منجر به افزایش شفافیت و کاهش مخاطرات این حوزه شوند.
از سوی دیگر، شفافیت میتواند به بهبود نظارت و کنترل بر فعالیتهای مرتبط با رمزارزها کمک کند. این موضوع نهتنها به نفع قانونگذاران و دولت، بلکه به نفع فعالان این حوزه نیز خواهد بود؛ زیرا اعتماد عمومی و سرمایهگذاری در این حوزه را افزایش میدهد. با توجه به اینکه ایران یکی از کشورهای دارای پتانسیل بالا در حوزه فناوریهای مالی و دیجیتال است، تدوین نقشه راهی هوشمندانه میتواند این کشور را به یکی از بازیگران کلیدی در این صنعت تبدیل کند.
ضرورت تدوین سند اقتصاد دیجیتال بر اساس نظرات بخش خصوصی
معاون سیاستگذاری و برنامه ریزی توسعه فاوا و اقتصاد دیجیتال وزارت ارتباطات از ارسال پیش نویس «سند اقتصاد دیجیتال» به فعالان بخش خصوصی خبر داد.«احسان چیت ساز» عصر یکشنبه در نشست مشترک با کسب و کارهای حوزه اقتصاد دیجیتال که با حضور علی حکیم جوادی رئیس سازمان نظام صنفی رایانهای کشور و تعدادی از مدیران و نمایندگان کسب وکارهای فعال این حوزه برگزار شد، اظهار امیدواری کرد که با دریافت نظرات و تصویب و اجرای این سند، بتوان به افزایش سهم اقتصاد دیجیتال کمک کرد.وی با بیان اینکه سند اقتصاد دیجیتال سازگار با زیست بوم این حوزه تدوین و تنظیم میشود، تاکید کرد که در نسخه نهایی، مداخلات بخش دولتی به صورت حداقلی و در حد نیاز در نظر گرفته میشود.
محمد محسن صدر، رئیس سازمان فناوری اطلاعات نیز در این نشست با اشاره به پیش نویس سند اقتصاد دیجیتال از فعالان بخش خصوصی این حوزه خواست تا نظرات خود را به صورت بند به بند و با جزییات اعلام کنند تا بعد از تصویب، برخی از مشکلات کسب و کارهای این حوزه برطرف شود.
وی تاکید کرد که با در نظر گرفتن نقطه نظرات فعالان حوزه اقتصاد دیجیتال میتوان اجرای آن در دستگاههای مختلف را پیگیری کرد.در این نشست، نظرات و پیشنهاد مطرح شده از سوی مدیران و نمایندگان برخی از کسب و کارهای فعال حوزه اقتصاد دیجیتال مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
تصمیم گیری در مورد نحوه مواجهه با اقتصاد دیجیتال
اقتصاد دیجیتال از جمله مفاهیمی است که توجهات بسیاری را به خود جلب کرده و در سال های اخیر بسیار بر اهمیت آن تاکید شده است. بررسی تجربیات کشورها و همین طور مشاهده تغییرات کسب وکارها و صنایع مختلف به خوبی نشان از این دارد که این اقتصاد جدید، همه ارکان حوزه های مختلف کسب وکار و صنایع را تحت تاثیر قرار خواهد داد و از بالاترین سطوح سیاستگذاری تا کارکنان شرکتها و صنایع مختلف، با این پدیده مواجه خواهند بود. یکی از مهمترین نکاتی که باید به آن توجه داشت، تصمیم گیری در مورد نحوه مواجهه با این پدیده در حال فراگیرتر شدن است. این بدان معناست که چگونه باید در سطح ملی، برای ورود فناوری های دیجیتال به حوزه های مختلف و یا دیجیتالی کردن صنایع موجود و سنتی برنامه ریزی کرد. تجربه کشورهای مختلف و سیاست های آنها نشان از تفاوت در نحوه رفتار برای سرمایه گذاری در این حوزه دارد. بررسی ها نشان می دهد که نحوه سرمایه گذاری و ورود کشورها به اقتصاد دیجیتال متفاوت بوده و در برخی از کشورها توسعه زیرساخت های عمومی و در برخی دیگر توسعه صنایع و شرکت های فعال اقتصاد دیجیتال محور اصلی این امر بوده است. همچنین با توجه به نوع ورود شرکت های بزرگ چند ملیتی به کشورهای مختلف در قالب سرمایه گذاری مستقیم خارجی، باید توجه داشت یکی از ابعاد مهم در توسعه اقتصاد دیجیتال و منتفع شدن از ویژگی های آن متاثر از قوانین و رویکردهایی است که کشورهای مختلف در جذب سرمایه گذاری های خارجی دارند. از دیگر ابعاد مهم اقتصاد دیجیتال، قوانین مالی و مالیاتی متناسب با این حوزه است که باید به صورت متناسب تدوین شود. جدا از سطح سیاستگذاری کلان، اقتصاد دیجیتال در سطح بخشی و صنایع مختلف نیز تغییرات قابل توجهی را به همراه خواهد داشت که یکی از مهمترین آنها، تغییر در نوع مهارت ها و توانمندی های شغلی سرمایه انسانی است. توانایی کار با فناوری های جدید و همچنین استفاده از فناوری های جدید در صنایع بالغ، یکی از مهمترین توانمندی هایی است که برای حضور در اقتصاد دانش محور و با ارزش افزوده بالای دیجیتال لازم است.
تغییر روند سهم بازار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال
مرکز پژوهشهای اتاق ایران در چهل و هفتمین شماره بروشور «اقتصاد به زبان ساده» که به موضوع نوظهور «اقتصاد دیجیتال» اختصاص یافته، تلاش میکند ضمن تشریح این مفهوم، به وضعیت ایران در این حوزه بپردازد.بهمنظور آشنایی هرچه بیشتر علاقهمندان با مفاهیم اقتصادی و بهکارگیری صحیح این موارد در تحلیلهای اقتصادی، ایده تهیه و ارائه بروشورهایی با عنوان «اقتصاد به زبان ساده» در معاونت اقتصادی اتاق ایران مطرح شده و توسط مرکز پژوهشهای اتاق ایران به اجرا درآمده است. در شماره چهلوهفتم این مجموعه، به موضوع «اقتصاد دیجیتال» پرداخته شده است.
در این گزارش با تشریح مفهوم اقتصاد دیجیتال آمده است: امروزه دیجیتالسازی اقتصاد با محوریت ارتقای بهرهوری، ایجاد اشتغال و افزایش رشد اقتصادی بهعنوان یکی از رویکردهای غالب در اکثر کشورهای جهان مطرح شده و اغلب آنها در حال حرکت به سمت دیجیتالسازی و تغییر روند سهم بازار از اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال هستند.
پدیده نوظهور اقتصاد دیجیتال، شیوه تولید و بازاریابی کالاها و خدمات را تغییر و ارتقاء میدهد، منجر به ایجاد فرصتهای جدید برای کسبوکارهای موجود و همچنین شکلگیری مدلهای جدید کسبوکار میگردد. این اقتصاد از طریق کاهش هزینههای معاملاتی، کمرنگ شدن نقش واسطهگری در برخی حوزههای کسبوکار، افزایش بهرهوری، کاهش قابلتوجه محدودیتهای جغرافیایی و زمانی، هزینههای پایینتر جستجو و یافتن محصولات، سطح بالای ارتباط میان بنگاهها و مشتریان و افزایش قدرت ذینفعان و مشتریان در کسبوکارهای مختلف، منجر به افزایش توان رقابتی در همه بخشهای اقتصادی و تسهیل دسترسی به بازارهای مختلف میشود و افزایش سهم در بازارهای جهانی را به دنبال خواهد داشت.هماکنون اهمیت اقتصاد دیجیتال و حرکت به سمت دیجیتالسازی بر همگان آشکار شده و بسیاری از کسبوکارها در حال تغییر یا شکلگیری بر پایه فناوریهای دیجیتال هستند. در این شرایط چنانچه بنگاه یا کسبوکاری درصدد تغییر شرایط فعلی خود و بهکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در ساختار خود نباشد، توان رقابتی و سهم خود در بازارهای داخلی و خارجی را از دست میدهد.
ازاینرو انتقال به اقتصاد دیجیتال یک اولویت اساسی برای همه کشورها به شمار میآید. در همین راستا در این نسخه از بروشور به تعریف اقتصاد دیجیتال و تاریخچه آن، اهمیت و ضرورت اقتصاد دیجیتال، نقش فناوری اطلاعات و ارتباطات در این اقتصاد و الزامات و بسترهای اساسی ایجاد و توسعه اقتصاد دیجیتال پرداخته شده است.
سازمان توسعه و همکاریهای اقتصادی ازجمله سازمانهای بینالمللی فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال است که بر اساس تعریف این سازمان، اقتصاد دیجیتال اقتصادی است که قسمت اعظم آن بر پایه فناوریهای دیجیتال شامل شبکههای ارتباطی، رایانهها، نرمافزارها و سایر فناوریهای اطلاعاتی استوار است و انواع تجارت الکترونیک، بازارهای الکترونیک، کارتهای هوشمند، پول الکترونیک و تراکنشهای مالی را شامل میشود.
بر اساس تعریف آنکتاد (کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل) نیز اقتصاد دیجیتال به معنای استفاده از فناوریهای دیجیتال مبتنی بر اینترنت برای تولید و تجارت کالاها و خدمات است. با توجه به تعاریف متعدد، اقتصاد دیجیتال در عامترین مفهوم به معنای انجام فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات است و از دیگر نامهای آن میتوان به اقتصاد اینترنتی، اقتصاد جدید و اقتصاد مبتنی بر وب نیز اشاره کرد.با بهکارگیری فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی و ظهور اقتصاد دیجیتال، حوزههای مختلفی از قبیل تجارت، دولت، سلامت و غیره دستخوش تغییر شدهاند و پدیدههای نوظهوری نظیر تجارت الکترونیک، دولت الکترونیک، سلامت الکترونیک، گردشگری الکترونیک و غیره شکل گرفتهاند که بهطور مفصل در بروشور به این موارد پرداخته شده و مزایایی آنها بررسی شده است.
لازم به ذکر است که دیجیتالی شدن اقتصاد مزایا و فرصتهای قابلتوجهی به همراه دارد که بهرهمندی از آنان منوط به فراهم بودن یکسری الزامات و بسترهای اساسی است که در بروشور به مواردی از قبیل تدوین استراتژی جامع توسعه دیجیتال، مساعد کردن محیط کسبوکار و متناسبسازی قوانین و مقررات با فضای اقتصاد دیجیتال، آموزش نیروی کار و ارتقا مهارت آنها و غیره اشاره گردیده است.
استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهطورکلی فناوریهای دیجیتال، مزایا و چالشهایی را برای افراد، کسبوکارها و دولتها به همراه دارد که در خصوص مزایا میتوان به ایجاد و افزایش نوآوری، بهبود کارایی و بهرهوری، ایجاد روشهای جدید ارائه محصولات و خدمات و ... و در مورد چالشهای دیجیتالی شدن نیز میتوان به کاهش درآمدهای مالیاتی، عدم امنیت اطلاعات و حفظ حریم خصوصی، محدودیتهای مرتبط با مهارتهای شغلی و توزیع نابرابر درآمد اشاره کرد.
برای ارزیابی وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشورها، شاخصها و معیارهای متفاوتی وجود دارد که در نسخه حاضر به مواردی از قبیل شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، دولت الکترونیک، آمادگی شبکهای، تجارت الکترونیک و شاخص رقابتپذیری جهانی اشاره شده و بر اساس آنها وضعیت اقتصاد دیجیتال در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.بررسی آمارهای موجود حاکی از آن است که هرچند وضعیت کشور طی سالهای اخیر در شاخصهای مرتبط با بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهکارگیری این فناوریها با اندکی بهبود همراه بوده؛ اما در قیاس با سایر کشورها بهویژه کشورهای منطقه از جایگاه مطلوبی برخوردار نیستیم و تا دستیابی به اقتصاد دیجیتال در کشور فاصله قابلتوجهی داریم.
در کشور ما بر اساس سند چشمانداز افق 1404، دستیابی به جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه بهعنوان هدف اصلی در نظر گرفته شده که تحقق این امر، بدون توسعه و ارتقاء اغلب بخشها بهویژه بخش فاوا و شکلگیری اقتصاد دیجیتال میسر نخواهد بود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.