شماره: 2496 / ۱۴۰۳ بيست آذر
تعداد بازدید : 1
قائم مقام مدیرعامل در توسعه محصول گروه سایپا منصوب شد
با حکم مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، مهدی رادمنش به عنوان قائم مقام مدیرعامل در توسعه محصول گروه سایپا منصوب شد.
علی شیخ زاده، مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا در مراسم معارفه قائم مقام مدیرعامل در توسعه محصول، با بیان اینکه مهدی رادمنش در حوزههای تحقیق و توسعه و مهندسی در دو گروه خودروسازی سایپا و ایران خودرو عملکرد خوبی داشته و در این حوزهها متخصص است، گفت: توسعه محصول در هر شرکت تولیدی یکی از کلیدی ترین موضوعات است که این حوزه باید به صورت جدیتری پیگیری شود.
شیخ زاده با بیان اینکه در تمام حوزههای تولیدی اعم از سواری و تجاری، باید ایجاد تمرکز در استراتژی در دستور کار قرار گیرد، گفت: با تشکیل کمیته عالی، استراتژی محصول با مرکزیت سایپا و با حضور سایر شرکتهای تولید کننده و تامین کننده خیلی سریع باید انجام شود و پروژههای در دست اقدام مجدد مورد ارزیابی قرار گیرد و آن دسته از پروژههایی که مورد تایید کمیته عالی هستند با تعیین بودجه، اقدامات اجرایی آنها انجام شود و مابقی پروژهها که نیاز به بررسی بیشتر دارند دوباره بررسی و تعیین تکلیف شوند و با اولویت بندی زمانی اقدامات اجرایی آنها شروع شود.
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا تاکید کرد: در حال حاضر نیاز به همگرایی بیشتر در توسعه محصول داریم و لذا با محوریت سایپا، استراتژیها تعریف و شرکتها در اجرای پروژه ها جهت پیشبرد استراتژی تعریف شده اقدام خواهند کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
جزئیات اعلام لیست خودروهای وارداتی ممنوع
سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد مطابق مصوبات هیئت وزیران، واردات خودروهای سواری با حجم موتور بیش از ۲۵۰۰ سیسی همچنان ممنوع است. خودروهای با حجم موتور ۲۵۰۰ سیسی و کمتر، مجاز به ثبت سفارش هستند.
غول خودروهای برقی برنده خواهد شد
شرکت خودروسازی بیوایدی، برترین تولیدکننده خودروی الکتریکی چین، قرار است با انتشار اطلاعات فروش خودرو در ماه نوامبر سهم بیشتری از بازار را نشان دهد و در مسیر فراتر از هدف سالانه خود قرار گیرد و از فورد و هوندا در فروش جهانی پیشی بگیرد.
بیوایدی در سال جاری در حال توسعه زیادی بوده است، ظرفیت رو به رشدی داشته است و استخدام گستردهای را برای درآمد توربوشارژ انجام داده است، که در سه ماهه سوم از تسلا پیشی گرفت.
بیوایدی اکنون با کمک فروش قوی در چین که در ماههای اخیر ادامه یافت، در مسیر رسیدن به هدف فروش سالانه چهار میلیون دستگاه خودرو قرار دارد که بیشتر از فروش جهانی هوندا ژاپن و فورد در سال ۲۰۲۴ است.
غول خودروهای الکتریکی چینی ۳.۸ میلیون دستگاه خودرو در ۱۱ ماه اول امسال تحویل داده است که ۵۰۶ هزار و ۸۰۴ دستگاه در ماه نوامبر فروخته شده است. فروش قوی آن، متاثر از مدلهای رقابتی با جدیدترین فناوری پلاگین هیبریدی است، که نشان میدهد که این شرکت با انتشار دادههای فروش خودرو در ماه نوامبر در سراسر صنعت، سهم بیشتری از بازار را به این شرکت اضافه کرده است.
بر اساس دادههای خردهفروشی انجمن خودروهای مسافری چین، سهم این خودروساز تا اکتبر، از بازار خودروی چین که بیش از ۹۰ درصد از کل فروش آن را تشکیل میدهد، به ۱۶.۲ درصد رسید که نسبت به ۱۲.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت. اگر شتاب فروش ادامه یابد، بیوایدی میتواند بیش از ۶ میلیون دستگاه را در ۱۲ ماه آینده بفروشد که آن را با گروههای خودروساز پیشرو جهان مانند جنرال موتورز و استلانتیس برابری میکند.
تحلیلگران در یادداشت اخیر پس از جلسه با مدیریت خودروساز اعلام کردند که این شرکت چینی قصد دارد در سال ۲۰۲۵ پنج تا ۶ میلیون خودرو تحویل دهد.
یک مدیر اجرایی در ماه نوامبر گفت که این خودروساز در ماه اگوست تا اکتبر، نزدیک به ۲۰۰ هزار دستگاه به ظرفیت تولید اضافه کرد و ۲۰۰ هزار کارگر را برای خودروسازی و ساخت قطعات استخدام کرد. تعداد کل کارکنان بیوایدی تا سپتامبر نزدیک به یک میلیون نفر بود که در پایان سال ۲۰۲۳ حدود ۷۰۳ هزار و ۵۰۰ نفر بود.
رویترز گزارش کرد که جنرال موتورز در جدیدترین نشانه از تشدید مشکلات خودروسازان خارجی در چین، هفته گذشته گفت که به دلیل بازسازی و کاهش ارزش سرمایه گذاری مشترک خود که متحمل ضرر و کاهش فروش شده است، بیش از ۵ میلیارد دلار هزینه برای عملیات خود در چین نیاز دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
مصرف کنندگان متضرر دور باطل قیمتگذاریها
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات خودرودرو ضمن بیان چالشهایی که صنعت قطعهسازی کشور که تولید و ایفای تعهدات را دچار چالش کرده به نامه این انجمن خطاب به رئیس جمهور و برداشتن گامهای رو به جلو در این زمینه اشاره کرده و گفت: اما هنوز اقدامات برای برداشتن بار سنگین از روی دوش مجموعه صنعت خودروسازی (خودروسازی و قطعهسازی) کافی نیست.
چندی پیش انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو در نامهای به رئیسجمهور ضمن انتقاد از سیاستهای نادرست حاکمیتی و ناکارآمدی خودروسازان که گاها پای قطعهسازان نوشته میشود، به بی مهری که خودروسازان نسبت به صنعت قطعهسازی طی سالها داشته و حقوق حقه این بخش از صنعت را مورد اجحاف قرار داده و صنعت را به معرض نابودی کشانده است، اشاره کرده و خواستار اصلاح سیاستهای کلان صنعت خودرو شده است.
در این نامه که به امضای ۱۱۰ قطعه ساز رسیده، قطعهسازان نسبت به واردات بیرویه قطعات بیکیفیت و بیاصالت چینی که در نتیجه همین سیاستهای کلان غلط، تقویت شده و کمبود منابع ارزی را هم بیش از پیش ایجاد کرده، عدم پرداخت مطالبات صنعت قطعه، قراردادهای یکجانبه خودروسازان، اعمال جرائم مختلف و متعدد در حسابهای قطعهسازان، عدم تامین ارز مورد نیاز و همچنین عدم بهروز آوری نیز مورد انتقاد قرار گرفته است.
امضاکنندگان نامه مذکور که به عنوان بخشی اصلی صنعت قطعهسازی خودرو کشور هستند، ضمن هشدار نسبت به وضعیت بحرانی طی ماههای آتی، خواستار اصلاح سیاستهای کلان صنعت خودرو و تغییر مسیر خودروسازان شده و تاکید دارند که چنانچه سیاستهای کلان خودروسازان اصلاح شود، امکان افزایش تیراژ تولید خودرو به رکورد ۶٠٠٠ دستگاه در روز با تامینکنندگی قطعهسازان کشور، امری قابل دستیافتنی خواهد بود.
تولید قطعه بطور متوسط ۶ درصد کاهش یافته است
حسین اخوان- نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو- در نشست خبری صبح دیروز (دوشنبه) این انجمن، ضمن اشاره به اینکه صنعت خودرو به عنوان یک صنعت پیشران، نقش مهمی در توسعه کشور دارد که بسیاری دیگر از صنایع را با خود همراه میکند، اظهار کرد: طی سالهای اخیر صنعت خودرو کشور فراز و نشیب بسیاری را تجربه کرده اما در مجموع پیشرفتهایی داشته است. چالشهای موجود منجر به گردهمایی بالغ بر ٢٠٠ قطعهساز و در نهایت تنظیم نامهای خطاب به رئیس جمهور شد تا در رابطه با مسائل مربوط به مجموعه صنعت خودرو را به سمع و نظر رئیس جمهور برسانیم.
وی افزود: بخشی از موضوعات مطروحه در این نامه درخواستی، مورد بررسی قرار گرفته و در جهت رفع موانع گامهایی برداشته شده است و شرایطی ایجاد شده که انجام شوند که از این بابت هم تشکر میکنیم؛ یکی از اقداماتی که بسیار مهم بود، موضوع به روز رسانی قیمت خودروها بود که ١٨ ماه فریز شده بود، تفکر آن وجود داشت، اما انجام نمیشد.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات خودرو خاطرنشان کرد: یکی از تصمیمات دیگر خوبی که گرفته شد، مسئله تخصیص ارز در وزارت صمت بود تقریباً به نوعی متمرکز شده بود و نیاز به چانهزنی و مراجعات متعدد داشت؛ بطوریکه قطعه سازها و خودروسازان در چهار ماه اول سال هیچ ارزی دریافت نکرده بودند و همین موضوع چالش بسیاری در تامین مواداولیه ایجاد کرده بود؛ با تصمیم اخیر که بر سر این موضوع گرفته و به سازمان تجارت منتقل شد، قطعاً بر اساس رویههای اساسی و درستی امیدوار هستیم که تخصیص شکل بهتری بگیرد و به موقع انجام شود.
اخوان تصریح کرد: یکی از مسائل فعلی ما در بحث تولید است؛ در حال حاضر به طور متوسط نسبت به سال گذشته شش درصد تولید قطعات، کاهشی بوده است. مهمتر از همه نیز بحث تامین نقدینگی و به خصوص تعهدات معوق خودروسازان است؛ البته قول دادهاند که تا پایان ماه جاری، بخشی از تعهدات سررسید شده، پرداخت شود. طبق آمار، حدود ۱۰۰ همت مطالبات قطعهسازان است که از این میزان حدود ٣٠ همت آن سر رسید شده و حدود ۴٠ همت هم مطالبات بالای ١٢٠ روز است.
نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات با بیان اینکه سیاستهای انقباضی بانکها در کشور فشار زیادی را به صنعت خودروسازی وارد میکند، تصریح کرد: خودروسازان قول دادهاند که از محل افزایش قیمت فروش محصولات، مطالبات معوق سررسید شده خود را پرداخت کنند تا ما نیز بتوانیم به ظرفیت مناسب خود برسیم. ظرفیت قطعهسازی کشور تامین قطعات برای بیش از دو میلیون دستگاه خودرو است که قابل افزایش هم هست؛ در صورت تامین نقدینگی و مواداولیه مورد نیاز به موقع و به میزان کافی، تولید و تحویل قطعه به خودروساز را افزایش میدهد. بهتبع این موضوع، تولید خودرو نیز افزایشی خواهد شد؛ تجربه نشان میدهد با افزایش تولید و عرضه به بازار، جریان کاهشی شدن قیمت در بازار نیز فراهم میشود.
اخوان اظهار کرد: در حال حاضر بالغ بر ۷۰۰ هزار دستگاه خودرو در پارکینگ منازل به عنوان کالای سرمایهای، انباشت شده است؛ قطعا کاهش قیمت سبب میشود که این تعداد وارد بازار شده و به ثبات بازار کمک کند.
اقدامات روبه جلو برای رفع مشکلات برداشته شده اما هنوز کافی نیست
در ادامه این نشست، فرهاد بهنیا- سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو- اظهار کرد: جلسات برگزار شده سبب شد که شرایط در اصطلاح تکانی خورده و اقداماتی صورت گیرد؛ اقدامات و گامهای روبه جلو برای رفع مشکلات و چالشهای مدنظر برداشته شده و کار آغاز شده، اما هنوز هم کافی نیست.
وی خاطرنشان کرد: همین افزایش ٣٠ درصدی قیمت خودروها درب کارخانه، انتظار جامعه و مردم را در مشاهده افزایش تیراژ تولید و افزایش کیفیت محصولات در پی خواهد داشت؛ بنابراین چنانچه به درستی مدیریت افزایش قیمت صورت نگیرد، قطعا مجدد مخالفتهای عمومی جامعه را به دنبال خواهد داشت. در جلسهای که با رئیس سازمان گسترش داشتیم، این موضوع را مطرح کردیم که این افزایش ۳۰ درصدی، انتظارات مردم را بالا برده و مردم منتظرند نتیجه این افزایش را بر روی بحث افزایش تیراژ و بحث افزایش کیفیت، ببینند؛ این عملی مهم نیست مگر اینکه بخشی از مشکلات صنعت قطهسازی به عنوان ۷۵ درصد شریک صنعت خودروسازی کشور، اصلاح شود.
بهنیا ادامه داد: پس از آن جلسه، خطاب به هر دو انجمن قطعهسازی اعلام کردند که این مسائل و مشکلاتی که مطرح شده، قابلیت پرداختبه آن وجود دارد؛ در خصوص پرداخت مطالبات، قول داده شده ٨٠٠٠ میلیارد تومان (هشت همت) طی یکی- دو هفته پرداخت شود.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات ضمن اشاره به کیفیت پایین قطعات وارداتی که در نتیجه عدم کنترل گری بحث واردات است، گفت: پیگیریها صورت گرفته که منجر به جلسه روز گذشته شد و مقرر شد که روش دستورالعمل دریافت قطعات تغییر و قطعات به شکل مهندسی کیفی وارد شوند؛ امیدواریم که این اقدام به سرعت انجام شود.
دور باطل قیمتگذاری
در ادامه، مازیار بیگلو- دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعههای خودرو- نیز از عملکرد تأمینکنندگان مواد اولیه گلایه کرده و با بیان اینکه قیمتگذاریها دور باطلی شده که فقط زیان آن متوجه مصرفکننده نهایی یعنی مردم است، به ارائه نکاتی پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: در وهله اول همه میدانیم که ۱۸ ماه افزایش قیمت در خودروسازی اتفاق نیفتاده بود؛ این درحالی بود که در تمام این مدت، قیمت مواداولیه و نهادههای تولید مدام رو به رشد بود. نکته جالب اینجاست که طی جلسهای که شب گذشته با خودروسازان داشتیم، این بحث مطرح شد ک بطور مثال قیمت آلومینیوم طی یک سال گذشته، دو برابر شده است. خودرو در مجموع، پنج ماده اولیه بیشتر ندارد؛ فولاد، آلومینیوم، مس، پتروشیمی و شیشه پنج ماده اولیه لازم برای تولید خودرو است. میانگین افزایش اینها طی تنها یک سال گذشته، میانگین بالای ۵۰ درصد بوده است؛ متاسفانه تاثیر این افزایش قیمت هم در قیمت قطعات و هم در قیمت خودرو بسیار مشهود است. در حقیقت دور باطل از اینجا شروع میشود که به محض اینکه افزایش قیمت در خودرو حادث شد، تولیدکنندگان مواداولیه هم شروع کردند به اعمال افزایش قیمت.
وی افزود: بطور مثال بنده دیدم که نرخ مواداولیه تولیدی فولادیها افزایش پیدا کرده است. یعنی قیمت گندله خود را به روز کردند. متعاقباً پشت آن، آلومینیوم ۳۰ درصد گران شد این اتفاقات همانطور که گفته شد، یک دور باطل است. اینگونه رفتارها، خرج کردن از جیب مردمی است که میخواهند خودرو تهیه کنند. گلایه هم دارند و در آخر هم باز، زیان متوجه مشتری نهایی است.
بیگلو تصریح کرد: درخواستی که ما از وزیر صمت در جلسه روز چهارشنبه هفته گذشته داشتیم و همینطور طی جلسات متعددی که با رئیس سازمان گسترش داشتیم، مطرح شد، این بود که واقعاً باید برای مواداولیه فکری شود؛ اینکه ما مواداولیه تولید داخلی را تقریبا با قیمت ۲۵ درصد بالاتر از نرخ جهانی تهیه میکنیم، به حق، جای تاسف دارد؛ تاثیر این موضوع هم فقط برای خودرو و قطعه نیست؛ در سایر صنایع هم همین وضعیت را میبینیم. در صنعت لوازم خانگی نیز همین مشکل وجود دارد. قیمت فولاد ۲۵ درصد گران شده، آنچه که ما در آخر خریداری میکنیم آلومینیوم است که به همین شکل است، مس و محصولات پتروشیمی هم به همین روال هستند.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات یادآور شد: ساز و کاری که مجلس در ابتدای دهه ۹۰ متاسفانه برای بورس کالا پیاده کرده و مبانی قیمتگذاری برای ورود کالا تعیین شد، نتیجه این شرایطی شد امروز چنین فضایی را ایجاد کردهایم. متاسفانه هر کالایی که داخل کشور خودکفا میکنیم، گرانتر میشود و این اتفاقی هست که ما نگران هستیم که حضور قطعات چینی را افزایش داده است. ارزی که در حال حاضر محاسبه و مواداولیه مورد نیاز را بر اساس آن، تهیه میکنیم، حدود ٧٠ هزار تومان است، برای هر دلار یعنی نرخ جهانی را با نرخ ۷۰ هزار تومان تبدیل میکنیم و میشود قیمتی که مواداولیه را خریداری میکنیم؛ اما قطعاتی که تولید چین هستند و وارد میشوند و ارز نیمایی هم دریافت میکنند مثلاً با ۴۸ هزار تومان حداکثر ۵۰ هزار تومان هستند.
بیگلو تصریح کرد: در حقیقت یک رانت ارزی وجود دارد که این رانت ارزی عملاً باعث میشود که خرید قطعات از چین مقرون به صرفهتر باشد.
وی افزود: خودروسازها نیز به خاطر مذاکراتی که طی این مدت با هم داشتیم و نامهای که به امضا رسید، علاوه بر مسائل تغییر روشهای مدیریتیشان و همچنین به دلیل اینکه پنج ماه، ثبت سفارش بسته بود، مصرف ارزشان در شش ماهه اول سال ١۴٠٣ نسبت به دوره مشابه در سال ١۴٠٢ کاهش پیدا کرده بود؛ اما عملاً کشش یا تمایل برای خرید کالای چین همیشه وجود دارد؛ چراکه سوبسید در این قطعات وجود دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.