شماره: 2523 / ۱۴۰۳ دوم بهمن
تعداد بازدید : 1
تهران 9 هزار دستگاه اتوبوس نیاز دارد
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: با توجه به آمار جمعیت شهر تهران نیاز این شهر به اتوبوس تعداد 9 هزار دستگاه است که باید در کنار نوسازی ایستگاههای اتوبوس سریعا تامین شوند.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی با بیان اینکه همکاری بین بخش دولتی و خصوصی میتواند نقش مهمی در حل مشکلات حمل و نقل عمومی ایفا کند، گفت: همچنین، نیاز به آگاهیرسانی بیشتر درباره مزایای استفاده از حمل و نقل عمومی وجود دارد تا شهروندان بیشتری تشویق شوند که از این خدمات بهره ببرند.مهدی علیزاده ادامه داد: در حال حاضر حدود سه هزار و ۳۰۰ اتوبوس در شهر تهران فعال هستند. با توجه به جمعیت تهران و نیازهای حمل و نقل عمومی، این تعداد بسیار کمتر از استاندارد جهانی است.
وی افزود: بسیاری از شهرها با جمعیت مشابه دارای ناوگان حمل و نقل عمومی بیشتری هستند. تحقیقات نشان میدهد که شهر تهران برای پاسخگویی به نیازهای حمل و نقل عمومی میانگین به ۹۰۰۰ اتوبوس نیاز دارد.
اولویت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی یکی از اولویتهای اصلی شرکت واحد اتوبوسرانی و نشاندهنده ضرورت نوسازی ناوگان و افزایش تعداد اتوبوسها برای کاهش ترافیک و آلودگی هوا است
علیزاده در ادامه گفت: در حال حاضر، برنامههایی برای جایگزینی اتوبوسهای قدیمی با مدلهای جدیدتر در حال اجراست، اما کمبود منابع مالی و تأمین قطعات مانع از پیشرفت سریع این برنامهها شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
ایستگاه شارژ خودروهای برقی
به جاده هراز و جاده مشهد رسید
ایستگاه شارژ خودروهای برقی شرکت کرمان موتور در هشت استان کشور فعال هستند و در جاده هراز، جاده تهران – مشهد، فرودگاه اصفهان و استان فارس آغاز به کار خواهند کرد.
شرکت کرمان موتور به عنوان پیشگام در برقی سازی حمل و نقل عمومی و خصوصی، در تلاش است تا با ارائه بهترین خدمات و بهبود زیرساختها، استفاده از خودروهای پاک را افزایش دهد. در همین راستا بزرگترین خودروساز خصوصی کشور در ادامه مسیر افزایش ایستگاه شارژ خودروهای برقی، تعداد ایستگاههای شارژ را در هشت استان کشور افزایش خواهد داد.
استانهای تهران، گیلان، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، سمنان و قم میزبان ایستگاه شارژ خودروهای برقی کرمان موتور هستند. کرمان موتور که با افتتاح اولین مرکز تخصصی خودروهای برقی و راه اندازی ایستگاههای شارژ در شهرهای مختلف، قدمهای بزرگی در بهبود زیرساختهای استفاده از خودروهای دوستدار محیط زیست برداشته است؛ همواره در مسیر رشد و گسترش ایستگاه شارژ خودروهای برقی نیز پیشگام بوده است. در آذر ماه ۱۴۰۳ ایستگاه شارژ خودروهای برقی کرمان موتور در نمایندگی ۱۷۰۹ کرمان موتور در تهران افتتاح شد که در کنار ایستگاه شارژ نمایندگی ۱۷۱۵ زارعی، هتل اسپیناس پالاس، مرکز خرید گالریا ولنجک، تعمیرگاه مرکزی و سایت نگین کرمان موتور، تعداد ایستگاههای شارژ اختصاصی خودروهای برقی کرمان موتور در شهر تهران به ۱۰ ایستگاه افزایش یافت. همچنین در این مدت ایستگاه شارژ در نمایندگیهای ۲۰۰۱ و ۲۰۱۶ مشهد، ۳۴۰۶ رشت، ۲۶۲۰ شیراز و ۲۸۰۳ قم نصب و راه اندازی شد.ایستگاه شارژ خودروهای برقی کرمان موتور در نمایندگی ۲۴۰۳ شاهرود، در دوم دی ماه و همزمان با روز مادر افتتاح شد. بهره برداری و آغاز به کار این جایگاه شارژ، به عنوان اولین جایگاه شارژ در شاهراه تهران – مشهد، نخستین قدم کرمان موتور در بهبود زیر ساختهای استفاده از خودروهای برقی در پرترددترین مسیر جادهای کشور با تردد سالیانه بیش از ۲۰ میلیون زائر خواهد بود.
استانهای مازندران، اصفهان و فارس میزبان جدید ایستگاه شارژ خودروهای برقی کرمان موتور هستند. طبق اعلام شرکت کرمان موتور، تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۳ ایستگاه شارژ این شرکت در شهرداری فیروزکوه، فرودگاه اصفهان، رستوران نارنجستان در جاده هراز و مارال ستاره در شهر سبزوار (جاده تهران – مشهد) افتتاح خواهد شد. همچنین نمایندگیهای ۲۰۰۹ شهر گناباد (استان خراسان رضوی) و نمایندگی ۲۶۱۸ لامِرد (در جنوبِ استان فارس) در همین مدت به ایستگاه شارژ خودروهای برقی مجهز میشوند.
ایرانخودرو رکورد تولید ماهانه
دو سال اخیر را پشت سر گذاشت
گروه صنعتی ایرانخودرو در دیماه امسال موفق به تولید بیش از ۵۵ هزار دستگاه خودرو سواری شد و به این ترتیب از رکورد تولید ماهانه نزدیک به دو سال اخیر خود عبور کرد.
طبق آمار و اطلاعات تولید در گروه صنعتی ایرانخودرو، این خودروساز توانسته با روند افزایشی در شمارگان تولید، رکورد جدیدی را در تولید ماهانه به ثبت برساند. بالاترین رکورد تولید ماهانه ایرانخودرو، نزدیک به دو سال اخیر در اسفند سال ۱۴۰۱ بوده که در دیماه امسال از این رکورد عبور کرده است.
همچنین آمار تولید این شرکت در دیماه حکایت از افزایش ۴۲ درصدی نسبت به آذرماه دارد.
آثار اصلاح قیمت محصولات ایرانخودرو که در انتهای آبانماه صورت گرفت، در تیراژ تولید این شرکت در دیماه نمایان شده است، هرچند که اصلاح قیمت خودرو در کوتاهمدت سبب بهبود جریان نقدینگی و پرداخت مطالبات سازندگان شبکه تامین میشود، اما با توجه به افزایش قیمت نهادههای تولید نمیتواند آثار بلندمدتی را به دنبال داشته باشد.
در سالهای اخیر سیاست قیمتگذاری دستوری بر محصولات خودروسازان و عدم تناسب بهای تمام شده تولید با نرخ محصولات، سبب تحمیل زیان بالایی به خودروسازان شده و منابع و ذخایر مالی مورد نیاز برای افزایش تولید و تحقق اهداف را تحت تاثیر قرار داده است.
از سوی دیگر، ناترازی انرژی و مشکلات موجود در تخصیص ارز از دیگر مسایلی است که در تولید قطعات زنجیره تامین ایرانخودرو و تولید این شرکت اثرگذار بوده است.
در حال حاضر با برنامهریزیهای صورت گرفته، روزهای پنجشنبه که در هفتههای قبل از دیماه تعطیل اعلام میشد، خطوط تولید ایرانخودرو مشغول فعالیت بوده و تولید با تیراژ روزانه ۲۳۰۰ دستگاه ادامه دارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
هشدار بنز به کشورهای اروپایی؛ با خودرو های چینی کنار بیایید!
اولا کولنیوس، مدیرعامل و CEO شرکت بنز در پیامی هشدار آمیز به کشورهای اروپایی گوشزد کرد که با خودرو های چینی کنار بیایید و راه را برای ماشین های برقی و هیبریدی این کشور باز کنید!
اولا کولنیوس، مدیرعامل مرسدس بنز در مصاحبهای رسانه با فایننشال تایمز، از اعضای اتحادیه اروپا خواست تا رویکرد محافظه کارانه خود در قبال خودرو های برقی چین را تغییر دهند. او معتقد است که اعمال تعرفههای نامتعارف بر واردات خودروهای برقی چین میتواند منجر به اقدامات متقابل از سوی پکن شود. همچنین مدیر عامل مرسدس بنز در این مصاحبه تاکید کرد که خودروسازان آلمانی به شدت با این اقدامات عجیب اتحادیه اروپا مخالفت دارند و از پتانسیل چین برای اجرای اقدامات متقابل و تلافی جویانه نگران هستند.
مدیرعامل بنز گفت: در بحث رقابت و ایجاد اهرمهای فشار در برابر خودروسازان خارجی هیچ مانعی وجود ندارد اما این موضوع را باید در نظر بگیریم که ما نیز چیزهای زیادی برای از دست دادن داریم.
به نقل از گجتنیوز، بد نیست اشاره کنیم که طی ماههای گذشته، بروکسل پس از افزایش چشمگیر فروش خودروهای برقی چینی به خصوص از برند مطرح بی وای دی، تعرفه واردات این دسته از خودروها را تا سقف ۴۵ درصد افزایش داد. در نتیجه چین هم به سراغ بازار مهم خود در خاک بلژیک رفت و با افزایش تعرفه صادرات در بخش مواد گوشتی، پاسخ را به اتحادیه اروپا ارسال کرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
چه تعداد تاکسی طی یک سال گذشته در تهران نوسازی شد؟
مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران از رشد ۲۳ درصدی نوسازی در پایتخت خبر داد و گفت: تعداد نوسازی تاکسیهای فرسوده در این دوره مدیریت شهری از رقم ۱۰ هزار دستگاه گذشت.
شادی مالکی مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران با اشاره به روند نوسازی ناوگان تاکسیرانی گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که سازمان تاکسیرانی شهر تهران دنبال میکند نوسازی ناوگان فرسوده است، همچنین نکته حائز اهمیت این است که نیمی از تاکسیهای پایتخت فرسوده هستند و این موضوع در آلودگی هوای تهران سهم بسزایی دارد.
وی افزود: در یک سال گذشته در مسیر نوسازی اقدامات ویژهای از قبیل افزایش مبلغ وام کم بهره با اقساط طولانی مدت به میزان دو برابر و همچنین ایجاد تنوع در سبد عرضه نوع خودرو جایگزین از یک خودرو به ۴ خودرو صورت گرفته است.مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تاکید کرد: خودروهای غیر برقی شامل ۳ مدل میشود که خودرو سورن، b۵۱۱ و همچنین دو خودروی برقی از سوی سازمان تاکسیرانی به متقاضیان ارائه میشود.
وی ادامه داد: ۳۳۰۰ پرونده نوسازی در سال جاری تشکیل شده که همه در مرحله اخذ وام و صدور پیش فاکتور هستند و بیش از ۱۵۰۰ دستگاه غیر برقی نو پلاک طی یکسال گذشته از طریق سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران تحویل متقاضیان نوسازی شده که نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۲۳ درصد رشد نوسازی صورت گرفته است.
مالکی با اشاره به خودروهای برقی گفت: تاکنون ۱۷۲ تاکسی برقی واگذار شده و تهران تا به امروز تنها شهر کشور است که در ناوگان حمل و نقل عمومی با خودرو برقی به شهروندان خدمت رسانی میکند.
وی خاطرنشان کرد: در سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی شهر تهران به دنبال نوسازی ناوگان تاکسیرانی پایتخت هستیم و به زودی شاهد حضور خودروهای برقی بیشتر در ناوگان تاکسیرانی شهر تهران خواهیم بود.
مدیر عامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران گفت: با ورود خودروهای برقی شهرداری تهران به زودی فراخوان واگذاری این خودروها نیز اعلام خواهد شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی:
تعداد بازدید : 0
هیچ قطعه سازی در دنیا عضو هیئت مدیره خودروساز نیست
عضو کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی، گفت: سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعه سازان و خودروسازان، بی شک تیر خلاصی به این صنعت است.
علی خضریان عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی می گوید: صنعت خودروسازی در حال حاضر سهمی قریب به هفت درصد در تولید ناخالص داخلی کشور را دارد و میتواند به شرط قرار گرفتن در ریل صحیح و بهره گیری از تمامی ظرفیتهای زنجیره ارزش، نقش پررنگی را در تحقق رشد اقتصادی کشور ایفا نماید.
وی افزود: از سوی دیگر، هرگونه غفلت در خصوص سرنوشت این صنعت، میتواند به بحرانی در مقیاس ملی با توجه به گستردگی زنجیره قطعه سازان و نمایندگیهای فروش این گروه تبدیل شود.
به گفته این نماینده مجلس، وجود تعارض منافع در ساختار مدیریتی خودروسازان، مایه بسیاری از عقب ماندگیهای این صنعت است، زیرا تعارض منافع با حضور قطعه ساز در هیأت مدیره خودروساز سبب میشود تا خودروساز بهجای ایجاد مزیت رقابتی از طریق خرید قطعه ارزان، همواره مزیت رقابتی خود را به سبب خرید قطعات گران قیمت از قطعه ساز تأثیرگذار در مدیریت شرکت، قربانی نماید.
خضریان افزود: به عبارت دیگر، چیرگی منافع قطعه ساز بر خودروساز ریشه بسیاری از ناکامیهای این صنعت تلقی میشود.
وی میگوید: اگرچه خصوصی سازی درست صنعت خودرو میتواند راه نجات این صنعت باشد، اما سپردن خودروسازی به بانیان وضع موجود و بدون توجه به تعارض شدید منافع بین قطعه سازان و خودروسازان، بی شک تیر خلاصی به این صنعت است و در خلاف جهت خصوصی سازی منجر به از بین رفتن بخش وسیعی از قطعه سازان خصوصی کشور میشود.
این عضو کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی گفت: به همین سبب حتی در اقتصادهای نئولیبرالی نیز نهادهای ضد انحصار (آنتی تراست) در خصوص تعارض منافع که مانع رقابت محسوب میشود، موضع سختی را اتخاذ مینمایند، به گونهای که هیچ خودروسازی را در دنیا نمیتوان یافت که قطعه سازی در هیأت مدیره آن شرکت حضور یابد. حتی در بسیاری از کشورها برای میزان سهامداری بدون حق رأی قطعه سازان در خودروسازان محدودیت قائل هستند.
این نماینده مجلس گفت: از آنجایی که سود قطعهساز در افزایش نرخ قطعه میباشد، با تحمیل فشار قیمتی ناشی از گران فروشی قطعهساز بر مصرف کنندگان و رشد تورم خودرویی با اسم رمز آزادسازی قیمت مواجهیم که در نهایت موجب کاهش تولید خودرو در جهت افزایش تقاضا و به تبع آن فروش گرانتر خودروهای تولیدی هستیم، موضوعی که همراستا با حذف قشر عظیمی از قطعهسازان بخش خصوصی و تشدید انحصار قطعهسازی رقم خواهد خورد.
وی افزود: این موضوع نهایتاً موجب انحطاط صنعت خودرو از طریق واردات سوپرمارکتی و فاقد توجیه مقیاس اقتصادی و شکست کشور در جنگ اقتصادی در جبهه مهم خودروسازی و وابستگی شدید ارزی کشور در این حوزه میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
تکرار اشتباهات اروپا در خودروهای برقی
اروپا با چالشهایی مانند هزینههای بالا و کمبود زیرساختها در خودروهای برقی مواجه است. تویوتا نیز بر رویکرد چندجانبه تأکید کرده است. ایران میتواند از این تجربیات بهره برده و از اشتباهات مشابه جلوگیری کند.
صنعت خودرو در ایران در حال حاضر با چالشهای متعددی مواجه است که بهویژه در حوزه خودروهای برقی نمود بیشتری پیدا میکند. در حالی که بسیاری از کشورهای پیشرفته در حال حرکت به سوی استفاده گسترده از خودروهای برقی هستند، ایران همچنان با مشکلاتی نظیر زیرساختهای ناکافی برای شارژ خودروهای برقی، هزینههای بالای تولید و واردات باتری، و محدودیتهای اقتصادی مواجه است. در این گزارش به بررسی وضعیت خودروهای برقی در ایران پرداخته و با استناد به تحلیلهای تویوتا و مجمع جهانی اقتصاد، بر لزوم توجه به خودروهای هیبریدی بهعنوان گزینهای مناسب در ایران تأکید میشود.
نبود زیرساختهای مناسب برای شارژ در بسیاری از کشورهای پیشرفته، زیرساختهای شارژ خودروهای برقی به طور گستردهای در حال توسعه است، اما در کشور، تعداد ایستگاههای شارژ خودروهای برقی بسیار محدود است و این کمبود در مناطقی که به ویژه به زیرساختهای حملونقل شهری نیاز دارند، به مشکلی جدی تبدیل میشود. بسیاری از رانندگان تاکسی برقی همچنان از کمبود ایستگاههای شارژ و دشواری در شارژ خودروهای برقی در مسیرهای خود شکایت دارند.
تویوتا در گزارش خود در سال 2023 به این نکته اشاره کرده است که بسیاری از کشورها هنوز زیرساختهای کافی برای شارژ خودروهای برقی ندارند. تویوتا با اشاره به این موضوع، بهویژه در ارتباط با بازارهای در حال توسعه مانند ایران، این چالش را یکی از موانع اصلی برای پذیرش خودروهای برقی دانسته است.
هزینه بالای تولید و نگهداری خودروهای برقی یکی از مهمترین مسائلی که تویوتا در گزارش خود به آن اشاره کرده است، هزینه بالای تولید خودروهای برقی به دلیل استفاده از باتریهای لیتیومی و دیگر قطعات الکتریکی است. هزینه بالای باتریها نه تنها تولید خودروهای برقی را گران میکند، بلکه هزینههای تعمیرات و نگهداری این خودروها نیز به دلیل پیچیدگی سیستمهای الکتریکی بالا است.
تویوتا در گزارش خود تأکید کرده است که هزینههای بالای تولید باتریهای لیتیومی، یکی از عوامل اصلی محدودکننده در تولید خودروهای تمام برقی است. این موضوع به ویژه در ایران که مشکلات اقتصادی و تحریمی وجود دارد، میتواند به یک مانع بزرگ تبدیل شود.
وابستگی به واردات و مشکلات اقتصادی در حال حاضر، صنعت خودروسازی ایران به شدت به واردات وابسته است. باتریهای لیتیومی که برای خودروهای برقی استفاده میشوند، هزینههای بالایی دارند و وابستگی ایران به واردات این باتریها میتواند فشارهای اقتصادی را تشدید کند. با توجه به شرایط اقتصادی و تحریمی که ایران با آن مواجه است، تولید خودروهای تمام برقی در داخل کشور به دلیل هزینههای بالای واردات و تولید باتری، دشوار است.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارش اخیر خود به چالشهایی اشاره کرده است که خودروهای برقی در اروپا با آن مواجه هستند و این چالشها میتواند برای ایران نیز به عنوان یک درس مهم در نظر گرفته شود. این گزارش نشان میدهد که علیرغم حمایتهای مالی و یارانههای دولتی برای خرید خودروهای برقی، هزینههای بالای این خودروها یکی از بزرگترین موانع برای خریداران است.
مجمع جهانی اقتصاد در گزارشی که در سال 2024 منتشر کرد، به کاهش فروش خودروهای برقی در اروپا اشاره کرده است. به گفته این گزارش، فروش خودروهای برقی در سه ماهه اول سال 2024 به دلیل هزینههای بالا و کمبود زیرساختهای شارژ کاهش یافته است. بهویژه در اروپا، بر اساس گزارش فولکس واگن، فروش خودروهای تمام برقی در این قاره 24 درصد کاهش یافته و در مقابل تقاضا برای خودروهای بنزینی و دیزلی افزایش یافته است.
این گزارش تأکید میکند که باوجود یارانههای ارائه شده برای خرید خودروهای برقی، این خودروها به طور متوسط حدود یکچهارم گرانتر از مدلهای احتراق داخلی (ICE) هستند. همچنین، تأخیر در ایجاد زیرساختهای شارژ و کمبود ایستگاههای شارژ عمومی، تأثیر منفی بر بازار خودروهای برقی گذاشته است.
تویوتا در گزارش خود به موضوعی اشاره کرده است که در شرایط فعلی، تکیه انحصاری بر خودروهای تمام برقی نمیتواند راهحل مناسبی برای کاهش انتشار کربن و مقابله با تغییرات اقلیمی باشد. تویوتا پیشنهاد میکند که استراتژیهای تولید خودروهای برقی باید به همراه سایر فناوریهای سبز، مانند خودروهای هیبریدی، ترکیب شود.
گیل پرات، مدیر ارشد پژوهشهای تویوتا، در این گزارش تصریح کرده است که به جای تمرکز انحصاری بر تولید خودروهای برقی، باید رویکردی چندگانه اتخاذ شود. این رویکرد میتواند شامل تولید خودروهای هیبریدی و دیگر انواع خودروهای سبز باشد. تویوتا تأکید دارد که دادههای جدید نشان میدهند که تنها تمرکز بر خودروهای تمام برقی برای کاهش انتشار کربن کافی نیست و باید از روشهای ترکیبی استفاده شود.
عدم نیاز به زیرساختهای گسترده شارژ خودروهای هیبریدی که از ترکیب موتورهای بنزینی و الکتریکی استفاده میکنند، نیاز به ایستگاههای شارژ عمومی ندارند و از سوخت بنزینی به عنوان پشتیبان استفاده میکنند. این ویژگی آنها را برای کشوری مانند ایران که هنوز زیرساختهای شارژ خودروهای برقی را بهطور گسترده توسعه نداده است، مناسب میسازد.
هزینههای پایینتر و مقرونبهصرفهتر بودن هزینه تولید خودروهای هیبریدی نسبت به خودروهای تمام برقی پایینتر است. همچنین، خودروهای هیبریدی به دلیل استفاده از موتور بنزینی در کنار موتور الکتریکی، هزینههای نگهداری و تعمیرات کمتری دارند. در شرایط اقتصادی ایران که مشکلات ارزی و تحریمی وجود دارد، این خودروها میتوانند گزینهای مقرونبهصرفه و قابل دسترستر برای مصرفکنندگان ایرانی باشند.
کاهش وابستگی به واردات و مواد اولیه گرانقیمت خودروهای هیبریدی بهویژه در ایران که وابستگی زیادی به واردات قطعات دارند، میتوانند از مزایای استفاده از سوختهای داخلی بهرهبرداری کنند و به کاهش وابستگی به واردات کمک کنند. در حالی که خودروهای تمام برقی به شدت به باتریهای لیتیومی وارداتی وابسته هستند، خودروهای هیبریدی میتوانند هزینهها را کاهش داده و تولید آنها در داخل کشور توجیهپذیرتر باشد.
آلایندگی کمتر و سازگاری با شرایط فعلی ایران خودروهای هیبریدی به دلیل استفاده از موتور الکتریکی در مسیرهای شهری و ترافیکهای سنگین، آلودگی کمتری نسبت به خودروهای بنزینی و دیزلی تولید میکنند. این ویژگی در کشورهایی که مشکل آلودگی هوا دارند، مانند ایران، بسیار مهم است. همچنین، خودروهای هیبریدی میتوانند در شرایطی که به شارژ نیاز دارند، از سوختهای فسیلی بهطور مؤثر استفاده کنند.
با توجه به چالشهای موجود در زمینه زیرساختها، هزینههای بالای تولید و واردات باتریهای لیتیومی، خودروهای تمام برقی در حال حاضر گزینه مناسبی برای ایران به نظر نمیرسند. در مقابل، خودروهای هیبریدی با ارائه ترکیب موتور بنزینی و الکتریکی، نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکنند بلکه به دلیل عدم نیاز به زیرساختهای گسترده شارژ و هزینههای پایینتر، میتوانند راهحلی مناسب برای آینده حملونقل در ایران باشند.
گزارش تویوتا و تحلیلهای مجمع جهانی اقتصاد در این زمینه، که بر لزوم اتخاذ رویکردی چندگانه برای مقابله با چالشها تأکید دارند، نشان میدهند که خودروهای هیبریدی میتوانند در شرایط فعلی ایران به عنوان گزینهای قابلتوجه مطرح شوند. استفاده از خودروهای هیبریدی، به ویژه در کشورهایی با محدودیتهای اقتصادی و زیرساختی مانند ایران، میتواند بهترین راهحل ممکن باشد تا هم از لحاظ اقتصادی و هم از نظر زیستمحیطی به یک تعادل پایدار دست یابیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.