شماره: 2548 / ۱۴۰۳ يازدهم اسفند

تعداد بازدید : 0
اخبار
شعبه جدید بانک شهر
در «کرمان» افتتاح شد
با هدف بهره مندی شهروندان از خدمات نوین بانکی و گسترش خدمات رسانی به فعالان اقتصادی در تمامی شهرها، شعبه بانک شهر طی مراسمی در شهر کرمان افتتاح شد.
افتتاح شعبه جدید بانک شهر در شهر کرمان با هدف استفاده شهروندان این شهر، فعالان اقتصادی، واحدهای تولیدی، گردشگران و ... از آخرین خدمات و محصولات برتر بانکی صورت گرفته است.
بانک شهر که «شعار نوآوری در خدمت» را در راستای بهره مندی شهروندان از خدمات متمایز پولی و بانکی طی بیش از یک دهه فعالیت در شبکه بانکی در دستور کار قرار داده، تسهیل شرایط دسترسی تمامی اقشار جامعه به شعب و باجه های خود را طی سال جاری ممکن کرده است.
شهروندان می توانند برای برخورداری از خدمات شعبه جدید بانک شهر در شهر کرمان به آدرس: شهر کرمان، خیابان جهاد، نبش کوچه 26 مراجعه کنند.
موفقیت بانکآینده
در مسیر جذب منابع
بررسی عملکرد بانک آینده طی بازهزمانی تقریبی یکساله از15/09/1402تا 30/10/1403 از رشد قابلتوجه این بانک در حوزه تجهیز منابع در مقایسه با مدتزمان 01/01/1402تا 15/09/1402، خبر میدهد.
افزایش تعداد شعب مثبت این بانک در جذب منابع از 26 شعبه به تعداد 251 شعبه و متعاقباً افزایش منابع این شعب از 6.6 همت به 46.3 همت طی بازهزمانی پیشگفته، تنها بخشی از نتایج عملکرد مثبت بانک آینده نسبت به دوره 9 ماهه نخست سال 1402 است که میزان اعتماد عمومی، گستردگی تنوع مشتریان در کشور و نگاه مردمی به بانک آینده، از مهمترین دلایل این موفقیت و نشان دهنده بهرهوری و عملکرد مثبت شعب این بانک است.
بانک آینده با اصلاح و بهبود ساختارهای کلان و مالی خود، توسعه محصولات و ارائه خدمات با کیفیت با هدف تأمین نیاز مشتریان و بخشهای مختلف جامعه، بر آن است تا ضمن جذبسپرده در راستای تزریق هدفمند این منابع در بسترهای تولیدی و اقتصادی کشور و در راستای رشد و تعالی بانک گام بردارد.
بانک ملی ایران برنده جایزه مدیریت مسئولیت اجتماعی
بانک ملی ایران برنده جایزه مدیریت مسئولیت اجتماعی در کنفرانس بینالمللی روابط عمومی شد.
در بیست و یکمین کنفرانس بینالمللی روابط عمومی ایران با محوریت «شخصیسازی در روابط عمومی: کلید ارتباط مؤثر در دنیای هوش مصنوعی»، اداره کل روابط عمومی بانک ملی ایران به دلیل عملکرد برجسته در این حوزه موفق به کسب جایزه مدیریت مسئولیت اجتماعی شد.
این کنفرانس با حضور جمعی از متخصصان، مدیران و اساتید برجسته برگزار شد و از سازمانهایی که در زمینه مسئولیت اجتماعی، ارتباطات مؤثر و بهرهگیری از فناوریهای نوین عملکرد درخشانی داشتهاند، تقدیر به عمل آمد.
کسب این جایزه نشاندهنده تعهد بانک ملی ایران به توسعه پایدار، مسئولیتپذیری اجتماعی و بهرهگیری از ابزارهای نوین ارتباطی برای ارائه خدمات بهتر به جامعه است.
قدردانی مقامات استانی
از بانک سینا در پرداخت تسهیلات حمایتی
در آیینهای جداگانهای با حضور مقامات محلی در استانهای مختلف کشور از بانک سینا در پرداخت تسهیلات حمایتی قدردانی به عمل آمد.
در این آیینها که مقامات محلی از جمله استاندار، مسئولان کمیته امداد حضرت امام(ره) و مدیران مناطق بانک سینا حضور داشتند از اقدامات این بانک در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و هموار ساختن مسیر اشتغال مددجویان کمیته امداد، با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد.
این مراسم در استانهای خراسان رضوی، گیلان، مازندران، فارس و اصفهان برگزار شد و طی آن از مدیران مناطق بانک سینا در این استانها قدردانی به عمل آمد.
بانک سینا همواره جزو بانکهای پیشگام در پرداخت تسهیلات اشتغالزایی و کمک به توسعه و رونق اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته بوده است.
اهداءِ تندیس بهترین تبلیغات خلاقانه بصری به بیمه البرز
تندیس بهترین تبلیغات خلاقانه بصری حوزه بیمه در جشنواره هنری- اقتصادی ثور به بیمه البرز رسید. اختتامیه دومین جشنواره هنری – اقتصادی ثور روز سه شنبه ۷ اسفند در مجموعه تئاتر لبخند و با حضور حسین عبده تبریزی، پیشکسوت بازار سرمایه و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «ثور» و همچنین جمعی از هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ با هدف برقراری ارتباط بین صنعت هنر و صنعت مالی برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت.
در این جشنواره و با نظر کمیته داوران، بیمه البرز با ارائه موشن رئال های تبلیغاتی شوکا، شایسته دریافت تندیس بهترین تبلیغات خلاقانه بصری شد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
اخبار
بانک دی در آستانه جهش ارزی؛ چشمانداز 1404 روشنتر از همیشه
در نشست تبیین سیاست ها، استراتژی ها و برنامه های ارزی بانک دی در سال 1404،زمینه های شکوفایی ارزی این بانک تشریح شد.
در این نشست که با حضور مدیرعامل و اعضای هیات مدیره، مدیران ستادی و روسا و معاونان ارزی شعب بانک دی برگزار شد، فرزاد سرپرست سادات، مدیر امور بینالملل بانک دی با اشاره به اهمیت این همایش گفت: شکوفایی ارزی بانک دی در سال آتی، بدون شک از مسیر استراتژیها و برنامهریزیهای انجامشده رقم خواهد خورد.
وی افزود: کشور ما در حال حاضر در یک جنگ اقتصادی سنگین قرار دارد که بیشترین فشار آن بر حوزه ارزی نظام بانکی است. در شرایط تحریمی موجود، باید با تغییر مسیر و استراتژیها، اهداف متفاوتی را دنبال کنیم.
سرپرست سادات همچنین با تشریح عملکرد بانک دی در حوزه ارزی نسبت به سایر بانکها گفت: یکی از مهمترین عوامل موفقیت آتی شعب در این حوزه، اتخاذ دو رویکرد اساسی است؛ افزایش تعداد مشتریان ارزی و تنوع زمینه فعالیت این مشتریان، تا شعب در یک منطقه امن قرار بگیرند.
مدیر امور بینالملل بانک دی، پشتیبانی کامل ستاد از شعب برای توسعه فعالیتهای ارزی را از دیگر رویکردهای بانک در سال آینده دانست و تصریح کرد: حدود اختیارات شعب در حوزه ارزی 2.5 برابر شده است تا بتوانند با سهولت بیشتری در این زمینه فعالیت کنند.
وی ادامه داد: اعطای تسهیلات کوتاهمدت برای خرید ارز و تأمین نقدینگی برای خرید ارزهای تخصیصی نیز بهزودی در بانک عملیاتی و به شعب ابلاغ خواهد شد
در ادامه این نشست، اکبر عباسی ملکی، مشاور مدیرعامل در امور شعب، ضمن قدردانی از برگزاری این همایش گفت: سرعت و چابکی باید بهعنوان مهمترین مزیت رقابتی بانک دی در برابر سایر بانکها در نظر گرفته شود.
وی افزود: کارکنان بانک دی از زبدهترین نیروهای انسانی در نظام بانکی هستند که میتوان با تکیه بر این ظرفیت، تمامی اهداف را محقق کرد.
ملکی در پایان، بر لزوم تمرکز شعب بر کاهش قیمت تمامشده پول تأکید کرد و گفت: این امر از طریق افزایش درآمدهای کارمزدی و غیرمشاع امکانپذیر است که توسعه فعالیتهای ارزی یکی از عوامل تأثیرگذار در این زمینه خواهد بود.
در ادامه این نشست، خانمها ثابت مقدم، اعتماد و زمردیان، از مشاوران و مدرسان برجسته حوزه ارزی و بینالملل، به انتقال تجربیات خود در این حوزه پرداختند.
همچنین، پنل تخصصی پاسخگویی به سؤالات ارزی همکاران، با حضور نسرین ریحانی، رئیس اداره خزانهداری، روابط کارگزاری و حسابداری ارزی، حسین بابایی، رئیس اداره عملیات ارزی، مجتبی اسکندری، رئیس اداره دعاوی، و ایمان معصومی، سعیده جندقی و کاملیا اردپور، معاونان ادارات مدیریت امور ارزی برگزار شد.
در پایان این مراسم، از ایمان رضایی، رئیس شعبه اصفهان، امید سلیمانی، رئیس شعبه مرکزی، زینب محمدزاده، رئیس شعبه نیاوران، مسعود اصنام، رئیس شعبه ارومیه و هادی متیننژاد، رئیس شعبه تهرانپارس، بهعنوان روسای شعب برتر با بالاترین درآمد کارمزدی قدردانی شد.
بانک آمریکایی
اشتباهی ۸۱ تریلیون دلار
به حساب مشتری واریز کرد
بانک «سیتی گروپ» (Citigroup)، به اشتباه، به جای ۲۸۰ دلار، ۸۱ تریلیون دلار به حساب یک مشتری واریز کرد و ساعتها طول کشید تا این تراکنش را معکوس کند.
روزنامه فایننشیال تایمز به نقل از منابع آگاه گزارش کرد: این خطا که در آوریل گذشته روی داد، از چشم کارمند پرداخت و مامور دوم مسئول بررسی و تایید تراکنش، دور ماند و کارمند سوم، یک ساعت و نیم پس از انجام این تراکنش، متوجه آن شد و در نهایت، این تراکنش، ساعتها بعد معکوس شد.
با این حال، هیچ پولی از این بانک که خطای خود را به فدرال رزرو و دفتر کنترل ارز گزارش کرد، خارج نشد.
«سیتی» به فایننشیال تایمز اعلام کرد که کنترلهای تشخیص، بلافاصله این خطا را شناسایی کردهاند و این بانک فورا، روند پرداخت را معکوس کرده و این واقعه، هیچ تاثیری بر بانک یا این مشتری نداشته است.
مارک میسون، مدیر مالی ارشد «سیتی»، ماه گذشته، با اشاره به جریمه های رگولاتوری برای مدیریت ریسک و کنترل داده، اعلام کرد این بانک برای رسیدگی به مسائل پایبندی، سرمایه گذاری بیشتری انجام میدهد.
بر اساس گزارش رویترز، «سیتی» در ژوییه گذشته، ۱۳۶ میلیون دلار برای پیشرفت ناکافی در مقابله با این مسائل جریمه شد و در سال ۲۰۲۰ هم برای برخی ریسکها و مشکلات داده، ۴۰۰ میلیون دلار جریمه شده بود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
انتظارات تورمی نرخ غیررسمی ارز را ۱۱ درصد رشد داد
برآوردهای بانک مرکزی از بازار غیررسمی ارز بیانگر رشد قیمتی ۱۱ درصدی هر دلار آمریکا در این بازار طی دی ماه امسال حکایت دارد به طوری که قیمت آن به طور متوسط به حدود ۸۰ هزار تومان محاسبه شده است.
بر اساس بررسی های بانک مرکزی، در دی ماه سال ۱۴۰۳ هر دلار آمریکا در بازار غیر رسمی با نرخ متوسط ۸۰ هزار تومان معامله شد که نسبت به آذرماه گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است.
همچنین در این ماه نرخ فروش حواله و اسکناس دلار آمریکا در مرکز مبادله ارز و طلا هر دو با ۲۰.۲ درصد افزایش نسبت به آذرماه به ترتیب به رقم ۶۵ هزار و ۵۲۰ تومان و ۶۷ هزار و ۳۵۰ تومان رسیدند.
تداوم درگیری های نظامی در منطقه و برخی تحولات و تنشهای سیاسی و تاثیرگذاری رویدادهای مورد اشاره بر انتظارات تورمی فعالان اقتصادی دلیل اصلی افزایش نرخ دلار در بازار غیر رسمی در این ماه بوده است.
ضمن اینکه راه اندازی سامانه ارز تجاری در اواخر آذرماه سال جاری و شکل گیری نرخ حواله از برآیند عرضه و تقاضا در این سامانه منجر به کاهش شکاف نسبی نرخ حواله و به تبع آن نرخ اسکناس در بازار رسمی و بازار غیر رسمی در دی ماه سال جاری نسبت به ماه قبل از آن شد.
نگاهی به مانده بدهی های خارجی کشور در پایان دی ماه سال ۱۴۰۳ نشان می دهد که این رقم به حدود ۴.۵ میلیارد دلار رسیده است که در مقایسه با پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ معادل ۱۱.۷ درصد کاهش نشان میدهد؛ از این میزان بدهی ۶۱.۵ درصد معادل ۲.۷ میلیارد دلار به بدهیهای کوتاه مدت و ۳۸.۵ درصد معادل ۱.۷ میلیارد دلار به بدهی های بلند مدت اختصاص داشت. بدین ترتیب در پایان دی ماه سال جاری نسبت به پایان اسفندماه سال ۱۴۰۲ سهم بدهیهای کوتاه مدت از کل بدهیهای خارجی کشور ۱۴.۶ درصد افزایش یافت.
بر اساس آمار بازرگانی خارجی گمرکی در ده ماهه سال ۱۴۰۳ ارزش صادرات بدون احتساب میعانات گازی و واردات گمرکی به ترتیب ۴۷.۷ میلیارد دلار و ۵۶.۱ میلیارد دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱۸.۳ درصد و ۳.۲ درصد افزایش نشان می دهند.
همچنین ارزش هر تن کالای صادراتی و وارداتی نیز در این دوره به ترتیب ۴.۸ درصد و ۹.۶ درصد افزایش یافته است؛ طی ده ماهه سال جاری وزن صادرات و واردات گمرکی به ترتیب ۱۲۷.۳ میلیون تن و ۳۰.۸ میلیون تن بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل به ترتیب ۱۲.۹ درصد افزایش و ۵.۸ درصد کاهش نشان می دهند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
اخبار
بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار فقره چک الکترونیک صادر شد
تعداد بانکهای ارائهدهنده خدمت چک دیجیتال به ۲۴ بانک رسید و از زمان راه اندازی چک دیجیتال در کشور تا پایان بهمن ماه سال جاری، بیش از یک میلیون و ۲۸۰ هزار فقره چک الکترونیک ثبت شده است.
بانکهای صادرات ایران، تجارت، پارسیان، رفاه کارگران، کشاورزی، پاسارگاد، قرض الحسنه رسالت، ملت، گردشگری، توسعه صادرات، توسعه تعاون، ملی ایران، سینا، شهر، اقتصاد نوین، آینده، قرضالحسنه مهر ایران، دی، خاورمیانه، صنعت و معدن، ایرانزمین، سرمایه، کارآفرین و سامان به سامانه چکاد (سامانه چک امن دیجیتال) متصل شده و چک دیجیتال را عملیاتی کردهاند و بانکهای سپه و مسکن نیز در مراحل پایانی فرآیند پیوستن به سامانه چکاد (سامانه چک دیجیتال) هستند.
براساس این گزارش، بانک مرکزی و شبکه بانکی در راستای عمل به تکالیف قانون جدید چک و ارائه محصولات فناوریمحور، چک الکترونیک را به عنوان محصولی جدید در شبکه بانکی معرفی کرد و این محصول در آبان ماه سال ۱۴۰۱ رونمایی شد.
چک الکترونیک محصولی است که مشتریان شبکه بانکی را از مراجعه به شعبه بینیاز میکند و تمام مراحل آن به صورت غیرحضوری قابل انجام است.
شخص درخواستکننده دستهچک میتواند دستهچک را در موبایلبانک یا اینترنتبانک خود درخواست داده و پس از بررسیهای لازم، تعداد برگهای چک با شناسه صیادی در اختیار فرد قرار میگیرد. سپس فرد میتواند در موبایلبانک یا اینترنتبانک اقدام به صدور چک کرده و به کارتابل گیرنده ارسال کند.
در این زمینه، بانک مرکزی همه بانکها را به پذیرش بین بانکی چکهای دیجیتال سایر بانکها در سامانه چکاوک مکلف کرده است.
مناسبات پولی و بانکی ایران و برزیل افزایش مییابد
قائممقام بانک مرکزی در دیدار با معاون وزیر دارایی برزیل درباره توسعه مناسبات، بکارگیری از ارزهای ملی در مناسبات تجاری و استفاده از زیرساختهای بانکی دو کشور در تعاملات اقتصادی تفاهم کردند.
برزیل به عنوان رئیس دورهای بریکس در اجلاس کیپتاون آفریقای جنوبی، تقویت و توسعه مناسبات پولی و بانکی و تجاری کشورهای عضو بریکس با ارزهای ملی را به نفع کشورهای عضو اعلام کرد.
در این دیدار اصغر ابولحسنی قائممقام رئیسکل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و تاتیانا روزیتو معاون وزیر دارایی برزیل، با اشاره به ظرفیتهای متعدد مناسبات مالی و تجاری میان ایران و برزیل، افزایش همکاریهای پولی و بانکی دو و چندجانبه به ویژه استفاده از سازوکارهای قابل تعریف در گروه بریکس را در دستور کار قرار دادند.
ابوالحسنی در این دیدار گفت: ظرفیتهای تجاری و بازرگانی ایران و برزیل و همچنین اعضای گروه بریکس در مناسبات اقتصادی نشان میدهد با افزایش همکاریهای بانکی و پولی میان اعضا، میتوان تجارت میان این کشورها در کوتاه مدت را افزایش داد.
خانم تاتیانا روزیتو، معاون وزیر دارایی برزیل و رئیس اجلاس معاونان رؤسای بانکهای مرکزی و وزرای دارایی کشورهای عضو گروه بریکس نیز در این دیدار ضمن تاکید بر افزایش همکاریهای دوجانبه با ایران در عرصههای تخصصی، پیشنهاد داد با توجه به تحولات پیش رو در عرصه بانکی و بینالمللی، از ظرفیت گروه بریکس نیز برای ایجاد ساز و کارهای نوین همکاریهای پولی و بانکی بهره گرفت.
قائممقام بانک مرکزی کشورمان در حاشیه اجلاس فنی معاونان رؤسای بانکهای مرکزی بریکس در کیپتاون آفریقای جنوبی همچنین در دیدارهای جداگانه با اعضای این گروه از جمله مقامات بانکهای مرکزی روسیه، هند، آفریقای جنوبی، امارات متحده عربی بر گسترش همکاریهای پولی و بانکی دو و چندجانبه تاکید کردند.
گفتنی است، اجلاس فنی معاونان رؤسای بانکهای مرکزی بریکس در کیپتاون آفریقای جنوبی از دیروز چهارشنبه آغاز شده است. دستورکار این اجلاس کارشناسی که در کنار اجلاس G20 برگزار میشود چگونگی عملیاتیسازی توافقات اجلاس رؤسای بانکهای مرکزی بریکس در نشست مسکو از جمله استفاده از ارزهای ملی در تعاملات تجاری میان اعضای گروه بریکس است.
استفاده از سازوکار ارتباط مالی و بانکی مختص بریکس، بهکارگیری سامانه تسویه ناخالص آنی، استفاده از پولهای ملی در مبادلات تجاری بمنظور دلارزدایی، بهرهگیری از مزایای اتصال شبکههای کارتی و تعاملات مالی و پولی میان کشورهای عضو بریکس بخشی از این همکاریهاست.
برات الکترونیک بانک سپه رونمایی شد
مراسم رونمایی از نخستین «برات الکترونیک» بانک سپه در پلتفرم کاراسپ شرکت امیدبوم با حضور مدیرعامل، اعضای هیئت مدیره و هیئت عامل بانک ، وزارت امور اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی برگزار شد.
مراسم رونمایی از نخستین «برات الکترونیک» بانک سپه با حضور آیتاله ابراهیمی مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و هیأت عامل، احمد تقوایی نجیب رئیس مرکز نوآوری اقتصادی و هوشمندسازی مجازی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اسماعیل محمدجانی مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی برگزار شد.
آیتاله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه در این مراسم، ضمن تشکر از تمامی دستاندرکاران راه اندازی برات الکترونیکی بانک سپه و همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانک مرکزی در این رویداد، گفت: از دیرباز موضوع تأمین مالی تولید به عنوان یک مسئله مهم در اقتصاد کشور مطرح بوده است.
مدیرعامل بانک سپه موضوع تأمین مالی غیرتورمی از طریق ابزارهای تعهدی را عامل بسیار مهمی در رونق تولید و کاهش تورم در کشور برشمرد و گفت: استفاده از خدمات اعتباری داخلی بخش بزرگی از نقصان تأمین مالی در کشور را حل خواهد کرد.
وی موضوع استفاده از خدمات اعتباری در زنجیره تأمین را عامل برکات فراوان برای نظام اقتصادی کشور عنوان کرد.
ابراهیمی افزود: امروز نخستین برات الکترونیکی در بانکسپه رونمایی میشود و لازم است این موضوع مهم همراه با مدیریت ریسک عملیاتی باشد و مدیریت ریسک مورد رصد و پایش قرار گیرد.
مدیرعامل بانک سپه استفاده از ابزارهای تأمین مالی غیرتورمی نظیر برات الکترونیک و اوراق گام را عامل کاهش آثار تورمی، کاهش هزینه تمام شده محصولات و حل مشکلات اعتبارات اسنادی برشمرد و اظهار امیدواری کرد که استفاده از این ابزار در کشور نهادینه شود.
مصطفی پرتوافکنان عضو هیأت مدیره بانک نیز در این مراسم برات الکترونیک بانک سپه را عامل اعتمادسازی در زنجیره تأمین و مؤثر در نظام تولید و تأمین مواد اولیه کشور برشمرد و اظهار داشت: موضوع برات از منظر قانون تجارت یکی از اسناد پیچیده است زیرا اشخاص طرف این موضوع هستند و الزاماً باید یک معامله تجاری در آن اتفاق افتاده باشد.
عضو هیأت مدیره بانک سپه خاطرنشان کرد: سند تجاری برات طی سالیان اخیر به سبب تنوع در سایر ابزارهای تعهدی به فراموشی سپرده شده بود و عدم اعتماد اشخاص در بازار نیز عاملی برای عدم استقبال از این ابزار مالی بود.
پرتوافکنان با اشاره به ظرفیت اعتماد سازی برات الکترونیک بانک سپه اظهار داشت: یکی از تفاوتهای جدی در برات الکترونیک بانک سپه، این است که دریافت کننده برات دیگر شخص نیست و بانک سپه به عنوان دریافت کننده، اعتبار سند را تضمین میکند که در سررسید وصول شود.
عضو هیأت مدیره بانک سپه از برات به عنوان یک عقد ترکیبی در قالب یک خدمت بانکی نام برد که علاوه بر اعتمادسازی در جامعه، میتواند هزینه مبادله تولیدکننده را کاهش داده و خصوصاً در شرایط تحریم به تأمین مواد اولیه تولید و تسهیل فرآیند فروش کمک شایانی کند.
وی بر ضرورت رعایت مسائل فقهی و شرعی در حوزه خرید دین در موضوع برات تاکید و اظهار امیدواری کرد: در آینده نزدیک ضمن نهادینه شدن این ابزار مهم مالی، سقف محدودیتها برداشته و اعتبارسنجی لازم در این خصوص انجام شود.
در ادامه دکتر کشاورزیان عضو هیأت عامل و معاون بانکداری شرکتی و تجاری بانک سپه با اعلام اینکه برات الکترونیکی به عنوان ابزاری مهم در تأمین مالی زنجیره تأمین، از مزایای بسیاری برخوردار است اظهار داشت: این ابزار بانکداری نوین امکان انتقال وجه و مدیریت مالی بین مشتریان شرکتی و تجاری بانک سپه و اجزای زنجیره تأمین را فراهم میکند و چرایی ورود بانک سپه به صنعت فولاد و نخستین صدور برات الکترونیکی با مجموعه فولاد اصفهان این است که در چند دهه گذشته با ارتباطاتی که این بانک با این صنعت داشته، یک شریک تجاری مطمئنی برای این حوزه به شمار میرویم.
بهزاد صفری عضو هیأت عامل و معاون فناوری اطلاعات و بانکداری دیجیتال نیز در این مراسم در تشریح فرایند و راه اندازی سیستمی این ابزار جدید در بانک سپه، گفت: پیادهسازی این ابزار مهم در بانک بدون هیچ دغدغه و مشکلی به اتمام رسیده و تمام این فرایند براساس توجه و تأکیدات و پیگیری مدیرعامل و معاون بانکداری شرکتی و تجاری بانک سپه اخیراً انجام شده است.
احمد تقوایی نجیب رئیس مرکز نوآوری اقتصادی و هوشمندسازی مجازی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز در این مراسم با قدردانی از زحمات و تلاشهای بانک سپه و به ویژه شخص مدیرعامل در پیگیری این ابزار در بستری نو و جدید گفت: ابزارهای تعهدی همانند اعتبار اسنادی، اوراق گام، ضمانتنامه، برات الکترونیک و فاکتورینگ، همگی منجر به ایجاد اعتماد و اطمینان در بازار کسب و کار و زنجیره تولید و زنجیره تجارت بین طرفین است و در کل باعث کاهش هزینهها و تسهیل در رشد اشتغال و تولید کشور خواهد شد.
اسماعیل محمدجانی مدیر اداره تأمین مالی زنجیره تولید بانک مرکزی نیز ضمن تاکید بر توسعه تأمین مالی زنجیره تولید برای بهبود جریان درآمدی بانکها گفت: برات الکترونیک یک ابزار بسیار مؤثر در اقتصاد است که در چندین سال گذشته از آن استفاده نشده بود و امروز ما شاهد یک همکاری بین دستگاهی و رونمایی آن در بانک سپه هستیم.
رکورد تاریخی وصول مطالبات خارجی بانک صادرات ایران
روند کاهشی مطالبات بانک صادرات در سال جاری رکوردی تاریخی را ثبت کرد و وصول مطالبات که سنوات گذشته از اواخر دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ شمسی از شعب خارج کشور این بانک باقیمانده سرعت بیشتری گرفت.
روند وصول مطالبات این بانک همزمان با تلاش برای بهبود و ارتقای سایر شاخصهای عملکردی از جمله منابع و مصارف و توسعه فناوریهای نوین بانکداری، در سال جاری با سرعت بیشتری همراه بوده به طوری که از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۶۱ میلیون و ۲۴۵ هزار درهم از مطالبات شعب خارج از کشور به ارزش بیش از ۹ هزار میلیارد تومان وصول شده و این روند با حمایت و پشتیبانی مراجع قضائی و دولت ادامه دارد.
با وجود تنگناهای مختلف در عرصه بینالمللی، در سالهای اخیر وصول مطالبات خارج از کشور بانک صادرات ایران، از رشد قابل توجهی برخوردار بوده که خوشبختانه در دو سال اخیر با پیگیریهای همهجانبه و ورود جدی مقامات و مسئولان قضائی و امنیتی کشور به این بخش با سرعت، تمرکز و دقت انجام شده، به طوری که وصول بیش از ۵۱۷ میلیون درهم از مطالبات بانک از ابتدای سال ۲۰۲۳ تحقق یافته و این رقم نسبت به سال ۲۰۲۲، از رشد حدود ۹۰۰ درصدی برخوردار بوده است.
لازم به یادآوری است که مطالبات کلان نظام بانکی به برخی دلایل از جمله جهشهای صدها برابری نرخ ارز، عدم توانایی تسهیلاتگیرندگان به بازپرداخت تسهیلات ارزی با نرخهای افزایش یافته به دلایل مختلف اقتصادی، از جمله دلایل ناترازی به شمار میرود و بر اقتصاددانان فرهیخته و فهیم کشور پوشیده نیست.
مانده مطالبات شعب خارج از کشور بانک صادرات ایران عمدتاً مربوط به سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ میلادی است. این در حالی است که بخش قابل توجهی از تسهیلات پرداخت شده در این شعب وصول شده و خدمترسانی در آنها همچنان ادامه دارد و تأمینمالی و ارائه خدمات ارزی به تولیدکنندگان بزرگ صنایع کشور از خودروسازی گرفته تا نفت و گاز و پتروشیمی و فولاد از طریق ظرفیتهای بانک معظم صادرات ایران صورت میگیرد و متوقف نشده است.
ذکر مبالغ گفته شده در برخی اخبار رسانهها که با هدف و اغراض سیاسی دنبال میشود، به صورت ناخالص در این بخش از صورتهای مالی بانک منعکس شده که اساساً در صورتهای مالی شعب خارج از کشور در دوطرف ترازنامه ثبت و خنثی میشود. بعلاوه بابت بخش عمده باقی مانده تسهیلات موصوف نیز طی سنوات گذشته ذخایر اختصاصی اخذ گردیده و از این حیث صورتهای مالی بانک مشمول ریسک نخواهد شد.
از طرفی بیش از میزان خالص مطالبات شعب خارج از کشور بانک وثایق مناسب با قدرت نقد شوندگی در اختیار بانک بوده که اقدامات لازم جهت وصول آنها نیز در دست پی گیری قرار دارد.
در همین راستا، اهم اقدامات انجام شده به منظور وصول مطالبات شامل اقدام به طرح شکایت علیه مدیونین در دادگاههای محلی و اخذ احکام محکومیت بدهکاران موضوعه، اقدام به تنفیذ احکام دادگاههای محلی در دادگاههای داخل کشور با همکاری قوه قضائیه، اقدام به ضبط / فروش وثایق ترهینی از طرق قانونی در خصوص رهینههای سهل البیع، شناسایی اموال مدیونین در خصوص احکام صادره و یا سایر تضامین اخذ شده از طریق مذاکره با مدیوین کلان شعب خارج از کشور به منظور تعیین تکلیف مطالبات بانک با همکاری دستگاه محترم قضائی است.
همچنین ایجاد واحدها و کمیتههای تخصصی وصول مطالبات واحدهای خارج از کشور و انجام مذاکرات گسترده با مدیونین موصوف که منجر به وصول نقدی بالغ بر ۹۰۰ میلیون درهم از مطالبات موضوعه طی سنوات اخیر و تعیین تکلیف بالغ بر ۲ میلیارد درهم از مطالبات در قالب مصوبات استمهالی و یا واگذاری دارایی در دست اقدام، از جمله اقدامات دیگر بانک صادرات ایران در این زمینه است.
بانک صادرات ایران به عنوان یکی از پیشرانان پیشرفت و محورهای اصلی عملیاتی اقتصاد کشور و بانک مورد اعتماد مردم شریف ایران، دفاع از اموال و داراییهای بانک به عنوان ثروت سهامداران، منافع سپردهگذاران و تمامی ذینفعان و مردم را با استفاده از همه ظرفیتهای قانونی، حقوقی، سازمانی و به ویژه نیروی انسانی مجرب و کارآزموده و با تمام قدرت و با بهرهبرداری از تمامی مجاری و محاکم قضائی و بینالمللی در دستور کار دارد و متعهد به دفاع از حقوق خود و همه ذینفعان است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.