شماره: 2566 / ۱۴۰۴ بيست و چهارم فروردين

تعداد بازدید : 3
خودروسازان ایرانی ۷سال با چالشهای متعدد دست وپنجه نرم کردند
استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و تحلیلگر صنعت خودرو گفت: خودروسازان ایرانی هفت سال با چالشهای متعدد دست و پنجه نرم کردند.
امیرحسن کاکایی، استاد دانشکده مهندسی خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران و تحلیلگر صنعت خودرو، با اشاره به مشکلات گسترده این صنعت در هفت سال گذشته، گفت: خودروسازان و قطعهسازان با وجود قیمتگذاری دستوری و زیانهای سنگین، تلاش کردند چرخهای تولید را به حرکت درآورند، اما نیازمند حمایت جدی دولت و نهادهای مرتبط هستند.
کاکایی با انتقاد از تأخیر دولت در اعلام قیمتهای جدید خودرو، اظهار داشت: افزایش قیمت خودرو پس از 18 ماه با حداقل رشد همراه بود، درحالی که نرخ ارز بهطور چشمگیری افزایش یافت و این موضوع نتوانست زیان 100 هزار میلیارد تومانی خودروسازان را جبران کند.
وی افزود: در ابتدای سال جاری، با افزایش نرخ دلار از 38 هزار به 68 هزار تومان و رشد 5 برابری تعرفهها، هزینههای تولید خودرو داخلی 1.7 برابر شد، اما دولت دیر اقدام کرد و این افزایش دیرهنگام، تأثیری در کاهش زیانهای صنعت نداشت.
این تحلیلگر صنعت خودرو به مشکلاتی مانند کمبود حاملهای انرژی، تعطیلی اجباری خطوط تولید و کمبود 30 درصدی برق در سال جاری اشاره کرد و گفت: این عوامل به همراه تورم و هزینههای نظام بانکی، فشار مضاعفی بر صنعت خودرو وارد کرده است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
گروه بهمن جایگاه نخست خدمات فروش را برای ششمین سال متوالی کسب کرد
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI) در جدیدترین ارزیابی خود، رتبهبندی خدمات فروش شرکتهای عرضه کننده خودروهای سنگین را منتشر کرده است.
براساس اطلاعات منتشر شده شرکت سیبا موتور در جایگاه اول و شرکت بهمن دیزل در جایگاه دوم قرار گرفتهاند که این رتبه و جایگاه باعث شده گروه بهمن برای ششمین سال متوالی در جایگاه اول خدمات فروش در میان تمامی شرکتهای عرضه کننده خودروهای تجاری در کشور قرار بگیرد.
گروه بهمن در حال حاضر با دو شرکت سیبا موتور و بهمن دیزل محصولات تجاری سبک و سنگین را شامل انواع کامیونتهای سبک و نیمه سنگین، کامیونهای باری و کمپرسی و کشنده را با نشان تجاری فورس، امپاور، FAW و بایک به بازار عرضه میکند و یکی از بازیگران اصلی بازار خودروهای تجاری در کشور به شمار میرود. این شرکت با سابقه درخشان خود در عرضه محصولات ایسوزو در گذشته و ارائه خدمات پس از فروش با کیفیت توانسته است جایگاه بسیار خوبی در میان مشتریان و علاقمندان به خودروهای سنگین و تجاری کسب کند و در جایگاه نخست خدمات فروش شرکتهای عرضه کننده خودروهای سنگین نیز قرار گیرد.
شاخصهای اصلی ارزیابی خدمات فروش شرکتهای عرضه کننده خودروهای سنگین که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مورد استفاده قرار گرفت شامل کیفیت خدمات با ارزش تاثیر گذاری ۲۵ درصد، سرعت خدمات با ارزش تاثیرگذاری ۲۰ درصد، هزینه خدمات با تاثیر ۵ درصدی و نتیجه عملکرد (که نشان دهنده رضایت مشتریان است) با تاثیر گذاری ۵۰ درصدی بودهاند.
در این ارزیابی گروه بهمن در بخش خودروهای تجاری با دو زیرمجموعه فعال خود در حوزه خودروهای سنگین یعنی شرکتهای سیبا موتور و بهمندیزل توانسته است بهترین عملکرد را در زمینه وضعیت نظام مدیریتی و نمایندگیهای مجاز کسب کند. همچنین گروه بهمن در همه شاخصها فاصله مثبت زیادی از متوسط امتیاز صنعت و انطباق با الزامات سازمان حمایت را دارا است که نشان از برتری جایگاه این برند در خدمات فروش دارد.
شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در این ارزیابی ۱۹ شرکت فعال در حوزه عرضه خودروهای سنگین و تجاری و ۵۶۶هزار و ۱۹۲ نمونه نظرسنجی را مورد بررسی قرار داده است. این شرکتها در مجموع دارای ۳۱۴ نمایندگی بودهاند و نکته حائز اهمیت این است که در ارزیابی قبلی صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ تعداد شرکتهای فعال در حوزه عرضه خودروهای سنگین ۱۸، تعداد نمایندگان در کشور ۳۱۵ نمایندگی و تعداد نظرسنجی نیز ۴۷۲هزار و ۷۶۲ نمونه بوده و گروه بهمن توانسته است جایگاه نخست را در دست خود نگه دارد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
افزایش سقف
پرداخت خسارت
اخبار صنعت- مریم باقرپیری: با تغییرات جدید در قانون بیمه شخص ثالث و در پی افزایش نرخ دیه در سال جاری، بیمهگذاران میتوانند در صورت بروز تصادفات رانندگی ساده، بدون نیاز به حضور پلیس و تنظیم کروکی، خسارت مالی خود را تا سقف ۵۳ میلیون تومان از شرکتهای بیمه دریافت کنند.
این رقم معادل ۲.۵ درصد از دیه کامل انسان در ماههای حرام است که طبق اعلام قوه قضاییه در سال ۱۴۰۳، به مبلغ یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. بهدنبال این افزایش، بیمه مرکزی نیز سقف پرداخت خسارت بدون کروکی را متناسب با نرخ دیه افزایش داده است. این تصمیم، بخشی از سیاست تسهیلگری در حوزه بیمه شخص ثالث تلقی میشود.
بهروز بستگانی، معاون نظارت بیمه مرکزی، با اشاره به ضرورت تطبیق قوانین با شرایط جدید اقتصادی کشور گفت: «افزایش نرخ دیه در سال جاری موجب شد تا سقف پرداخت خسارت بدون کروکی نیز متناسب با آن افزایش یابد. این تغییر در راستای تسهیل خدمترسانی به مردم و کاهش مراجعات غیرضروری به پلیس راهور صورت گرفته است.»
سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور، در گفتوگویی اعلام کرد: «ما از هر اقدامی که منجر به کاهش بار ترافیکی و حجم کاری پلیس شود، استقبال میکنیم. البته رانندگان باید توجه داشته باشند که در صورت وجود اختلاف یا آسیب جانی، همچنان تنظیم کروکی ضروری است.»
دکتر محمدحسین نوروزی، کارشناس ارشد حقوق بیمه، در این زمینه میگوید: «افزایش سقف پرداخت بدون کروکی، قدمی مؤثر در کاهش اصطکاک میان بیمهگر و بیمهگذار است. با این حال، اطلاعرسانی درست درباره شرایط استفاده از این تسهیلات برای جلوگیری از سوءاستفاده یا برداشت نادرست بسیار ضروری است.»
افزایش سقف پرداخت خسارت بدون نیاز به کروکی، گامی مؤثر در راستای تسهیل فرآیندهای بیمهای و افزایش رضایت شهروندان محسوب میشود. البته موفقیت این طرح، نیازمند اطلاعرسانی گسترده، آموزش عمومی و شفافسازی دقیق شرایط اجرایی آن خواهد بود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
ترخیص یکروزه ۹۰ درصد خودروهای پذیرششده
مدیرعامل سایپایدک اعلام کرد: با رویکرد جهادی جهت خدمات به مشتریان در طرح خدمات و امداد نوروزی گروه خودروسازی سایپا، بیش از ۹۰ درصد خودروهای مراجعهکننده به نمایندگیهای کشیک، در همان روز پذیرش، خدمات لازم را دریافت کرده و ترخیص شدهاند.
محمدحسن جبلی جوان با اشاره به رشد چشمگیر شاخصهای عملکردی در طرح نوروزی، اظهار داشت: با همت همکاران در نمایندگیهای مجاز و پشتیبانی مستمر ستاد سایپایدک، موفق شدیم خدماتی سریع، باکیفیت و قابلاعتماد به هممیهنان عزیز ارائه دهیم؛ بهگونهای که بیش از ۹۰ درصد خودروهای پذیرششده، همان روز ترخیص شدند.
وی افزود: این دستاورد، نشان از تعهد جدی ما به مشتریمداری، ارتقای تجربه خدمت و حفظ ایمنی سفرهای نوروزی دارد.
مدیرعامل سایپایدک گفت: در جریان اجرای این طرح که با مشارکت فعال ۲۸۰ نمایندگی انجام شد، مجموعاً ۴۲ هزار و ۶۷۵ پذیرش خودرو ثبت شد. با برنامهریزی دقیق و پشتیبانی ۲۴ ساعته، فرآیند خدمترسانی با کمترین میزان معطلی و بیشترین رضایت اجرا شد. همچنین سایپایدک همسو در راستای پویش ملی نه به تصادف، نقش مؤثری در افزایش ایمنی خودروها از طریق کنترل دقیق سیستمهای فنی، تامین قطعات اصلی و ارائه خدمات پیشگیرانه ایفا کرد؛ اقدامی که در کاهش ریسک نقص فنی خودروها در مسیر سفر نقش کلیدی داشته است.
جبلی جوان با بیان اینکه متوسط پذیرش روزانه هر نمایندگی ۱۵ دستگاه خودرو بوده است، خاطرنشان کرد: با حمایت و پشتیبانی ستادی و عملیاتی از سوی تمامی بخش های سایپایدک، خدماتی فراتر از انتظار و در شأن مشتریان گروه سایپا ارائه شد.
مدیرعامل سایپایدک در پایان تأکید کرد: ارائه خدمات سریع، دقیق و با کیفیت و جلب حداکثری رضایت مشتریان، دو مأموریت راهبردی سایپایدک در سال جاری است که با تکیه بر دانش، تجربه و انگیزه والای خانواده سایپایدک و همراهی ارزشمند شبکه نمایندگیها، با قدرت در مسیر تحقق این مأموریتها گام برمیداریم.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
خودروهای کارکرده وارداتی زیر 8/1میلیارد قیمت نمیخورد
بررسیها نشان میدهد با وجود افزایش حجم تخصیص ارز در سال جاری، طرح واردات خودروهای کارکرده با قیمت اقتصادی به نتیجه نخواهد رسید، در این بین چارهای جز اصلاح نرخ حقوق ورودی خودروهای بنزینی وجود ندارد.
محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، بهتازگی از سیاستهای موجود در حوزه واردات خودرو انتقاد کرد و اشاره کرد که با وجود اختلاف قابل توجه بین نرخ ارز قطعات وارداتی خودرو (65 هزار تومان داخل کشور و 95 هزار تومان خارج)، سود 30هزارتومانی برای واردکنندگان ایجاد شده است.
وی با اشاره به تبلیغات گسترده و عدم ارائه خدمات پس از فروش، از سیاستهای فعلی انتقاد کرد و پرسید:
« چرا مردم نباید بتوانند ماشین خارجی دستدوم با عمر حداکثر 5ساله بخرند و در واقع بهقیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند؟»
با این حال، حتی با وجود صدور مجوزهای لازم برای واردات خودروی کارکرده و تخصیص 3 میلیارد دلار ارز وارداتی، بهنظر میرسد در سال 1404 مانند سال قبل پیشرفتی در این حوزه مشاهده نشود.
بررسیها نشان میدهد که عوامل متعددی باعث شدهاند واردات خودروی کارکرده با قیمت مناسب عملی نشود، این عوامل شامل نرخ محاسباتی ارز، تعرفههای سنگین و هزینههای جانبی میشود.
فرض کنید ارزش یک خودروی کارکرده حدود 10 هزار دلار باشد. با نرخ دلار 100هزارتومانی، قیمت پایه خودرو به یک میلیارد تومان میرسد، اما این تنها بخشی از هزینه واردات است؛
با اعمال نرخ محاسباتی ارز در گمرک که بهتازگی به 70 هزار تومان رسیده است (بعد از جهش سهبرابری نسبت به سال قبل) و تعرفه 100درصدی، حقوق ورودی این خودرو حدود 700 میلیون تومان خواهد شد.
10 درصد مالیات ارزش افزوده نیز باید به این مبلغ اضافه شود که حدود 80 میلیون تومان افزایش هزینه خواهد داشت.
در مجموع، عوارض و مالیاتها به حدود 800 میلیون تومان میرسد، بنابراین، قیمت نهایی خودرو حداقل به 1.8 میلیارد تومان میرسد.
علاوه بر عوارض و مالیات، هزینههای حملونقل، بیمه و سایر هزینههای جانبی نیز باید محاسبه شوند، این هزینهها معمولاً حدود 200 میلیون تومان بر قیمت خودرو اضافه میکنند،
بنابراین، قیمت نهایی یک خودروی کارکرده خارجی به 2 میلیارد تومان میرسد که این رقم بسیار بیشتر از حد انتظار مردم و سیاستگذاران است.
بهرغم تصمیمات اتخاذشده برای تسهیل واردات خودروی کارکرده، این طرح بهدلایل زیر به نتیجه نرسیده است:
افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک از 28,500 تومان به 70 هزار تومان ، قیمت تمامشده خودروهای وارداتی را بهطور چشمگیری افزایش داده است.
اعمال تعرفه 100درصدی بر خودروهای کارکرده، باعث شده است این خودروها از لحاظ قیمتی غیرقابل رقابت با خودروهای داخلی باشند.
برای اینکه طرح واردات خودروی کارکرده به نتیجه برسد و مردم بتوانند بهقیمت مناسب خودروهای خارجی خریداری کنند، اقدامات زیر ضروری است؛ نرخ محاسباتی ارز در گمرک باید بهمیزان معقولی کاهش یابد تا قیمت خودروهای وارداتی کاهش پیدا کند.
تعرفههای سنگین وارداتی باید کاهش یابد تا خودروهای کارکرده بهقیمت مناسب وارد بازار شوند. پیشنهادی که در این حوزه مطرح این است که حقوق ورودی خودروهای بنزینی مانند خودروهای هیبریدی به 15 درصد کاهش یابد.
ایجاد شفافیت در فرآیند واردات و جلوگیری از انحصار و سودجویی در این حوزه، میتواند به کاهش قیمتها کمک کند.
بدون شک، تنها راه برای موفقیت طرح واردات خودروی کارکرده، اصلاح عوارض و مالیاتهای وارداتی است، در غیر این صورت، این طرح به نتیجه نخواهد رسید و مردم همچنان با قیمتهای غیرمنطقی مواجه خواهند بود.
«اگر میخواهیم مردم بتوانند بهقیمت یک پراید، تویوتا سوار شوند، باید سیاستهای فعلی را اساساً تغییر دهیم.»

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
آغاز فروش محصولات گروه سایپا
گروه خودروسازی سایپا فروش برخی از محصولات خود را از این هفته آغاز خواهد کرد.گروه خودروسازی سایپا در راستای تنظیم بازار و پاسخگویی به درخواست مشتریان، شرایط فروش برخی از محصولات خود را از ساعت 10 صبح روز دوشنبه ۲۵/01/۱۴۰۴ آغاز خواهد کرد.بر همین اساس هموطنان می توانند از تاریخ مذکور با مراجعه به سایت فروش اینترنتی محصولات گروه خودروسازی سایپا به نشانی https://saipa.iranecar.com نسبت به ثبت نام اقدام کنند.متقاضیان میتوانند جهت تسهیل در فرآیند ثبت نام، قبل از زمان شروع ثبت نام، به آدرس قید شده مراجعه و نسبت به ثبت و یا بروز رسانی اطلاعات شخصی و دریافت کد کاربری و رمز عبور اقدام کنند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.