شماره: 2567 / ۱۴۰۴ بيست و پنجم فروردين

تعداد بازدید : 1
تعرفههای ترامپ بر سر خودروسازان آمریکایی آوار شد
تعرفههای ۲۵ درصدی خودرویی دونالد ترامپ که در اوایل آوریل اعمال شد، میتواند در سال جاری، برای خودروسازان آمریکایی، ۱۰۸ میلیارد دلار هزینه داشته باشد.تحلیل «مرکز تحقیقات خودرو» نشان میدهد خودروسازان دیترویت، همچون «فورد موتور»، «جنرال موتورز» و «استلانتیس»، شاهد افزایش ۴۲ میلیارد دلاری هزینهها خواهند بود.
طبق این بررسی، سه خودروساز بزرگ دیترویت، ممکن است با تعرفههایی نزدیک به ۵۰۰۰ دلار برای قطعات وارداتی هر خودرویی که در آمریکا تولید میکنند و متوسط هزینه حدود ۸۶۰۰ دلار برای هر خودرویی که وارد میکنند، روبرو شوند.
دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، تعرفههای ۲۵ درصدی واردات خودرو را از سوم آوریل اجرا کرد و با توجه به اینکه آمریکا از سراسر جهان خودرو وارد میکند، باعث ایجاد شوک در سراسر این صنعت شد.
خودروهای تولید شده در مکزیک و کانادا، با تعرفه مواجه هستند، اما خودروسازانی که از شرایط توافق نامه آمریکا، مکزیک و کانادا پیروی میکنند، میتوانند این تعرفهها را کاهش دهند.
تعرفهها، خودروسازان را مجبور به ایجاد تغییرات در تولید کرده است، به طوری که شرکت خودروسازی «جنرال موتورز»، تولید کامیون در یک کارخانه ایندیانا را افزایش داد. شرکت خودروسازی «استلانتیس»، تولید را به طور موقت در یک کارخانه در مکزیک و یک کارخانه در کانادا، متوقف کرد. این موارد بر پنج کارخانه آمریکایی مرتبط با آنها تأثیر گذاشت.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
اخبار
آستون مارتین آماده رونمایی والهالا میشود
آستون مارتین والهالا تقریبا به زمان رونمایی نزدیک شده است. آستون مارتین حدود شش سال قبل AM-RB ۰۰۳ کانسپت را به نمایش درآورد.آستون مارتین والهالا تقریبا به زمان رونمایی نزدیک شده است. آستون مارتین حدود شش سال قبل AM-RB ۰۰۳ کانسپت را به نمایش درآورد.
قبل از آغاز تولید این خودرو در سه ماهه دوم سال جاری، این همتای کوچکتر Valkyrie در مرحله تست نهایی به سر میبرد. آستون مارتین با بررسی نمونههای آزمون در ارزیابیهای متعدد در اسپانیا و انگلستان هرگونه نقص در این مدل را رفع میکند.
آستون مارتین نمونه اولیهای از والهالا را به IDIADA برده تا این خودروی هیبریدی شارژی ۱۰۶۵ اسب بخاری دورهای سرعت بالا را گذرانده و در تستهای سواری در پیستهای خشک و مرطوب شرکت کند. والهالا به اسپانیا فرستاده شده تا کمک کند آستون مارتین تستهای نهایی روی این خودرو را انجام دهد. نمونه اولیهای متفاوت از این خودرو نیز در جادههای انگلستان دیده شده است.در قلب والهالا قدرتمندترین موتور V۸ آستون مارتین قرار دارد. این موتور تواین توربو ۴.۰ لیتری که از مرسدس AMG GT سری بلک گرفته شده قدرت ۸۱۷ اسب بخار تولید میکند. این موتور به گیربکس اتوماتیک دو کلاجه هشت سرعته متصل است و یک موتور برقی به عنوان استارتر و ژنراتور، نیروی باتری آن را تامین میکند. در حالی که موتور بنزینی این خودرو پشت راننده قرار دارد، موتورهای برقی دوگانه آن قدرت کلی ۲۴۸ اسب بخار تولید میکنند و در جلو نصب شدهاند تا ساختاری چهار چرخ فعال را ایجاد کنند.
سرویسهای دورهای رایگان برای خریداران خودروی برقی کرمان موتور
کرمان موتور شرایط ویژه فروش جدید خود برای خودروی +KMC EJ۷ را با شرایط ویژه سرویس دورهای رایگان در مدت گارانتی اعلام کرد.شرکت کرمان موتور در این شرایط فروش، در کنار فروش نقد و اقساط خودروی برقی خود، شرایط ویژهای را برای متقاضیان خودروها درنظر گرفته است.در صورت خرید نقدی خودروی کیامسی +EJ۷ از سرویسهای دورهای رایگان تا ۵٠ هزار کیلومتر بهرهمند خواهید شد. خریدارانی که در این شرایط فروش خودرو را به صورت اقساطی خریداری کنند، از مزایای سرویسهای دورهای رایگان تا ١٠٠ هزار کیلومتر بهرهمند خواهند شد. همچنین به پاس قدردانی از مشتریان، یک کارت شارژ ۵ میلیون تومانی (معادل حدود ١۵ هزار کیلومتر پیمایش) به تمام خریداران اهدا میشود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
قیمتگذاری دستوری انگیزه تولید باکیفیت را
از بین میبرد
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با انتقاد از تداوم قیمتگذاری دستوری خودرو، تأکید کرد: این سیاست باعث شده نه تنها کیفیت خودروها بهبود نیابد، بلکه خودروسازان نیز با زیانهای سنگین مواجه شوند.
روح الله عباسپور گفت: اگر عملکرد سال های گذشته ی ایرانخودرو از مردم پرسیده شود، سطح رضایت عمومی از قیمت و کیفیت خودروها پایین بوده و اگر عملکرد مطلوبی وجود داشت، ضرورتی برای واردات خودرو احساس نمیشد.
وی افزود: یکی از اهداف اصلی تصویب قانون واردات خودرو، شکستن انحصار و ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودروسازی بود. رقابت سالم میتواند خودروسازان داخلی را به سمت ارتقای کیفیت و کاهش هزینهها سوق دهد؛ اما این امر در سایه تداوم قیمتگذاری دستوری محقق نخواهد شد.
او با اشاره به ورود بخش خصوصی به عرصه خودروسازی اظهار داشت: اگر قرار است بخش خصوصی سرمایهگذاری کند، باید امکان کسب سود داشته باشد. در حالی که مواد اولیه را با نرخ آزاد تأمین میکنند، نمیتوان انتظار داشت با قیمتگذاری دستوری به فعالیت خود ادامه دهند. این سیاستها انگیزه تولید با کیفیت را از بین میبرد.
عباسپور ادامه داد: صنعت خودروسازی باید با دانشگاهها و مراکز علمی در ارتباط باشد و از ظرفیت نخبگان برای ارتقای کیفیت استفاده کند. همچنین تعامل با خودروسازهای بینالمللی و انتقال فناوری به داخل کشور باید در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: گزارشهای سهماهه و ششماهه درباره کیفیت تولید باید شفاف ارائه شود و قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان بهدرستی اجرا گردد. با این حال، بدون اصلاح سیاستهای کلان مانند قیمتگذاری دستوری، تحقق این اهداف دشوار خواهد بود.
عباسپور در پایان تصریح کرد: باید در خودروسازی فضای رقابتی واقعی ایجاد و موانع ساختاری، بهویژه در حوزه سیاستگذاری قیمتی، برطرف شود. صنعت خودروی کشور نیازمند آزادی عمل اقتصادی، سرمایهگذاری مؤثر و سیاستهای حمایتی هوشمندانه است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 2
اجرای عادلانه حکم پرونده رضایت خودرو در دستور کار است
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین گفت: این پرونده به دلیل پیچیدگیهای حقوقی و قراردادی، با دقت و مطابق قانون در دستور کار است.
علی اصغر عسگری دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان قزوین چالشهای مطرح شده در خصوص نحوه پرداخت مطالبات در تعدادی از رسانههای استان را تأیید کرد و گفت: برخی از قراردادهای منعقد شده در این پرونده ممکن است فاقد مبانی واقعی بوده یا بر اساس توکن و اعتبار تنظیم شده باشند. اگر صرفاً آخرین قراردادها ملاک عمل قرار گیرد، ممکن است عدهای به صورت نامتناسب سود ببرند و دیگران متضرر شوند.
وی افزود: بر اساس اصل نسبی بودن قراردادها، آثار توافقها تنها بین طرفین قرارداد جاری است و نمیتواند به ضرر اشخاص ثالث تمام شود. بنابراین، برای جلوگیری از سوءاستفاده، از اولین قرارداد شروع کرده و به تدریج به آخرین قرارداد خواهیم رسید.
دادستان قزوین هشدار داد: اگر آخرین قراردادها مبنا قرار گیرد، ممکن است ۴۰ تا ۵۰ نفر با ادعای طلبهای کلان (حتی تا ۵ هزار میلیارد تومان) تمام اموال موجود را تصاحب کنند، لذا تقسیم اموال بر اساس قانون و شرع انجام خواهد شد تا از بیعدالتی جلوگیری شود.
عسگری درباره زمانبندی پرداختها گفت: بخشی از اموال فاسد شدنی و دارای تاریخ مصرف، کارشناسی و آگهی مزایده آنها تنظیم شده است. این فرآیند از طریق سامانه الکترونیکی «ستاد» در حال انجام است و به تدریج سایر اموال نیز بررسی خواهند شد.
وی با اشاره به مواد ۴۹۴ قانون آئیننامه دادرسی کیفری و ماده ۲۴ قانون اجرای احکام مدنی، خاطرنشان کرد: ما موظفیم بدون وقفه و توقف، اجرای حکم را تا پایان ادامه دهیم. اگرچه زمان دقیق پرداختها از هم اکنون مشخص نیست، اما اولویت ما اجرای سریع و عادلانه این پرونده است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز قزوین در پایان از همه شاکیان خواست نگران نباشند و اطمینان داد که تمام اقدامات در چارچوب قانون و با هدف تأمین حقوق تمام طرفهای ذینفع انجام خواهد شد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
وصول ۵ همت مالیات از خودروهای گرانقیمت
با توجه به آغاز وصول مالیات بر خودروهای گرانقیمت از سال ۱۴۰۰ (براساس ضوابط بودجههای سنواتی) در طی این مدت در مجموع حدود ۵/۳ هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.مالیات بر خودروهای گرانقیمت یکی از پایههای مالیاتی است که در سالهای اخیر با هدف افزایش درآمدهای دولت، کاهش نابرابری اقتصادی و تنظیم بازار خودروهای لوکس اجرایی شده است. این مالیات بر خودروهایی با ارزش بالاتر از آستانه مشخص (که هر سال در قانون بودجه تعیین میشود) اعمال میشود و معمولاً به صورت درصدی از ارزش مازاد خودرو محاسبه میگردد.از جمله اهداف وضع چنین مالیاتهایی که به نوعی مالیات بر ثروت به شمار میروند، به شرح زیر است: کاهش نابرابری اقتصادی: خودروهای گرانقیمت معمولاً توسط اقشار مرفه خریداری میشوند. وضع مالیات بر این خودروها با هدف توزیع عادلانهتر ثروت و کاهش شکاف طبقاتی انجام میشود.کنترل مصرف لوکس: این مالیات به منظور کاهش تقاضا برای کالاهای لوکس وارداتی و تشویق به مصرف داخلی طراحی شده است؛ زیرا خودروهای گرانقیمت اغلب وارداتی هستند و بر تراز تجاری کشور تأثیر میگذارند.
افزایش درآمدهای دولت: با توجه به محدودیتهای بودجهای و نیاز به منابع مالی برای تأمین هزینههای عمومی، دولت این مالیات را به عنوان منبعی برای افزایش درآمدها معرفی کرده است؛ به ویژه در شرایطی که درآمدهای نفتی نوسان دارند.تنظیم بازار خودرو: با افزایش هزینه مالکیت خودروهای لوکس، دولت سعی دارد از رشد بیرویه قیمتها در این بخش جلوگیری کرده و بازار را متعادلتر کند.
با وجود این اهداف، اجرای این مالیات با چالشهایی مانند شناسایی دقیق خودروهای مشمول (که باید با همکاری پلیس انجام میگرفت)، فرار مالیاتی، و مقاومت برخی مالکان (اعتراضات پرتعداد به برگ تشخیصهای مالیاتی) مواجه بوده است. این مالیات از سال 1400 به صورت جدیتر در قوانین بودجه گنجانده شد و هر سال با تغییر آستانه ارزش خودروها و نرخ مالیات، بهروزرسانی میشود.رقم مورد نظر برای خودروهای مشمول مالیات بر خودروهای گرانقیمت در بودجه سالانه ایران طی سالهای مختلف به شرح زیر بوده است:سال 1400: این رقم 1 میلیارد تومان در نظر گرفته شد، و مالیات به صورت پلکانی برای خودروهای با ارزش بالاتر از این مبلغ اعمال شد (1 تا 4 درصد بسته به ارزش خودرو).
سال 1401: خودروهای با ارزش بیش از 1 میلیارد تومان مشمول مالیات بودند، با نرخ ثابت 1 درصد برای مبلغ مازاد.
سال 1402: آستانه ارزش خودرو به 3 میلیارد تومان افزایش یافت، و مالیات 1 درصد برای مبلغ مازاد بر این رقم تعیین شد.سال 1403: آستانه به 3 میلیارد و 500 میلیون تومان رسید، با نرخ مالیات 1 درصد برای مبلغ مازاد.
سال 1404: طبق لایحه بودجه، آستانه ارزش خودرو به 5 میلیارد تومان افزایش یافته و مالیات 1 درصد برای مبلغ مازاد بر این مقدار اعمال میشود.
این ارقام نشاندهنده روند افزایشی آستانه ارزش خودروهای مشمول مالیات است که با توجه به تورم تنظیم شده است.پیگیریهای انجام شده نشان میدهد که در مجوع چهار سال گذشته، از محل مالیات بر خودروهای لوکس در نهایت 5/3 هزار میلیارد تومان مالیات وصول شده است.
این رقم حاصل صدور 993 هزار برگ تشخیص مالیاتی به ارزش دو برابر این رقم یعنی 10/3 هزار میلیارد تومان بوده است. این رقم در نهایت از حدود 396 هزار پرداختی وصول شده است.تعداد شکایتها و اعتراضات نسبت به برگ تشخیصهای صادر شده حدود 5 درصد بوده است که در مقایسه با رقم مالیات تشخیصی این نسبت به 10 درصد افزایش پیدا میکند.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
تولید ون برقی جنرال موتورز متوقف شد
جنرال موتورز اعلام کرد که به دلیل اُفت فروش، تولید ون تجاری برقی خود را در کارخانه مونتاژ خود در انتاریوی کانادا، متوقف خواهد کرد.طبق اعلام این شرکت و اتحادیه کارگران «یونیفور»، جنرال موتورز تا پایان اکتبر، تولید خودروهای برقی ون در انتاریو را متوقف خواهد کرد و در نتیجه، حدود ۱۲۰۰ نفر از کارگران، موقتا اخراج خواهند شد.این خودروساز آمریکایی اعلام کرد این توقف، به تعرفههای خودرویی که اخیراً اعمال شده است، مربوط نیست.جنرال موتورز اعلام کرد در کارخانه مونتاژ «کامی» (CAMI) که در آن «ونهای برقی شورولت برایت دراپ» (BrightDrop) را تولید میکند، برای متعادل کردن موجودی و هماهنگ کردن برنامههای تولید با تقاضای فعلی، تعدیلهای عملیاتی و استخدامی را انجام خواهد داد.طبق اعلام اتحادیه کارگران، اخراج کارگران از ۱۴ آوریل آغاز خواهد شد و کارگران در ماه مه، برای تولید محدود باز میگردند. تولید به طور موقت تا اکتبر ۲۰۲۵ متوقف خواهد شد. جنرال موتورز اعلام کرد در طول زمان توقف، قصد دارد کارخانه را برای تولید «برایت دراپ» مدل ۲۰۲۶ مجهز کند.این اتحادیه اعلام کرد وقتی تولید در ماه اکتبر از سر گرفته شود، این کارخانه در یک شیفت کار خواهد کرد که منجر به اخراج نامحدود نزدیک به ۵۰۰ کارگر خواهد شد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.