مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراثفرهنگی اعلام کرد که در تازهترین نشست کمیته میراثناملموس 52 اثر در فهرست میراث ناملموس ثبت و 4 نفر بهعنوان میراث زنده بشری معرفی شدند.
به گزارش اخبار صنعت فرهاد نظری مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: «پروندههای ثبتشده در این جلسه که روز چهارشنبه 9 اسفند برگزار شد مربوط به فنون و مهارتهای معماری، فنون و مهارتهای مرتبط با طبیعت و کیهان، مهارتهای مربوط به آشپزی و خوراک، آوازها و ترانهها، فنون و مهارتهای پوشاک و فنون و مهارتهای صنایعدستی و هنرهای سنتی بود.»
نظری درباره افراد معرفی شده بهعنوان میراث زنده ناملموس اعلام کرد: «چهار نفر بهعنوان حاملان میراثفرهنگی ناملموس معرفی شدند. آسیدمصطفی سعیدی که از کهنترین و معروفترین نقالان و شاهنامهخوانان ایرانی، استاد محمدرضا اسحاقی دوتارنواز مازندرانی که روایتگر بسیاری از نغمههای کهن مازندران است، درویش علی مداح وزوانی و درویش محمود خاکسار از استان اصفهان نیز که از نقالان، مصیبتخوانان و پردهخوانان برجسته هستند بهعنوان گنجینههای زنده بشری در حوزه نقالی معرفی شدند.»
حفاظت از هنر نقالی و داستانگویی ایرانی بهعنوان میراث در خطر یونسکو
او تأکید کرد: «در سال 2011 هنر نقالی و داستانگویی ایرانی که شامل شاهنامهخوانی، پردهخوانی و... است بهعنوان میراث در خطر در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود. در نتیجه شناسایی و معرفی افراد برجسته در این حوزه قدمی بسیار مؤثر و مهم برای پاسداری از این میراث گرانبهاست. با شناسایی و معرفی این افراد بهعنوان حامل میراثفرهنگی ناملموس دولت نیز باید تسهیلاتی را در اختیار این افراد قرار دهد تا این افراد و هنرشان بهدستی فراموشی سپرده نشود. معرفی این افراد بهعنوان میراث زنده بشری یک اقدام پاسدارنده است.»
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری خاطرنشان کرد: «در راستای حفاظت از میراث ناملموس همچنین ”شاهنامه لکی“ که مربوط به استانهای ایلام، کرمانشاه، همدان و لرستان است در فهرست میراث ناملموس به ثبت رسید. در باب اهمیت این میراث ناملموس میتوان به این مسئله اشاره کرد که لکی از معدود زبانهایی است شاهنامه دوباره در قالب آن زبان به نظم درآمده است.»
او گفت: «همچنین در حوزه فنون و مهارتهای مرتبط با طبیعت و کیهان گاهشماری در قالب دانشهای مرتبط با کیهان شامل دانش و فرهنگ گاهشماری و ستارهشناسی لکی (در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری)، دانش سنتی گاهشماری مندایی و تقویم تبری به ثبت رسید. شناخت این گاهشماریها بهانه بسیار خوبی برای پیشرفت علوم کیهانی در ایران است.»
نظری درباره آثار ثبتشده در حوزه موسیقی گفت: «فن و هنر ساختن و نواختن نی هفتبند اصفهان، موسیقی عاشقهای کرد خراسان، فنون و مهارت ساخت ساز محلی قوشمه، آواز لُری علی سُنَه و... از دیگر پروندههایی بود که حوزه موسیقی بهثبت رسید.»
مهارت ساختن و نواختن نی هفتبند اصفهان ثبت شد
او اعلام کرد: «از استان اصفهان 12 میراث ناملموس به ثبت رسید و دو نفر نیز بهعنوان گنجینه زنده بشری معرفی شدند. آیین نخلگردانی روستای وش شهرستان نطنز، عزاداری زنجیرزنی پنج محله رهنان، مراسم سنتی ملّی مذهبی جیرجیرونی روستای دستجرد جرقویۀ علیا، مهارت پخت خوراک آیینی گوشت لوبیا سرکه شیره کاشان، فن و هنر ساختن و نواختن نی هفتبند اصفهان، فن و مهارت نقدهدوزی، کاشی معرق، مهارت سنتی پخت خورش ماست، مهارت دوخت پوشاک ابیانه، پردهخوانی وزوان، متل اُشتر، نخلگردانی نیاسر ازجمله آثار اصفهان بودند که بهثبت رسیدند، همچنین درویش علی مداح وزوانی و درویش محمود خاکسار در فهرست گنجینههای زنده بشری در حوزه نقالی قرار گرفتند.»
ثبت 12 پرونده از خراسان رضوی و 5 پرونده از خراسان شمالی
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با بیان اینکه 12 پرونده میراث ناملموس از استان خراسان رضوی بهثبت رسید ادامه داد: «این 12 پرونده شامل نقش اشعار جعفرقلی زنگلی در فرهنگ عامه کرمانجهای خراسان، آیین علمبندان شهرستان خلیلآباد، بازی محلی ”شِو و دوق“، دانش سنتی استفاده از گیاه کما در ششتمد سبزوار رقص کردی کرمانجهای خراسان، سوزندوزی لایین، دانش سنتی تهیه کشمش، موسیقی عاشقهای کرد خراسان، مراسم سنتی قوچ گذار در کلات نادری، جاجمبافی لایین خراسان، گلیمبافی آغداش و مهارت دوخت پوشاک کردی زنان لایین بودند.»
او تعداد پروندههای بهثبترسیده خراسان شمالی را پنج مورد اعلام کرد و افزود: «از این استان آیین یازدهم محرم امامزاده کوران-اسفراین، فنون و مهارت پشمچینی دام (گوسفند، بز، میش)، فنون و مهارت چادرشب روستایی رویین، اسب عصاری؛ دانش سنتی روغنکشی جرگلان (در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری) و فنون و مهارت ساخت ساز محلی به ثبت رسید.»
تایمِل سازی (قایقسازی سنتی بندر ترکمن) ثبت شد
نظری تصریح کرد: «از استان گلستان هفت اثر شامل فن پخت خورش ماش پتی گرگان، فن پخت نخودپلوی گرگان، فن و مهارت شَموشهبافی روستای زیارت گرگان، فن و مهارت لاکتراشی گلستان، مراسم آیینیمذهبی عید قربان در بین قوم ترکمن، مراسم آیینیمذهبی یارمضان قوم ترکمن و تایمِل سازی (قایقسازی سنتی بندر ترکمن) به ثبت رسید.»
ثبت دانش و فرهنگ گاهشماری و ستارهشناسی لکی در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری
او تعداد آثار ناملموس ثبتشده استان گلستان در این جلسه را 10 اثر عنوان کرد و گفت: «آواز لُری علی سُنَه، ترانه لری سیت بیارم، دانش و فرهنگ گاهشماری و ستارهشناسی لکی (در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری)، شاهنامهخوانی لکی (در فهرست در خطر و نیازمند پاسداری فوری)، ورشوسازی بروجرد، مهارت ساختن سرنا در لرستان، مهارت و فنون ساخت کمانچه در لرستان، ساز و دول لکی مقامهای سرنا در مناطق لکنشین، هنر ساختن و نواختن بِلور (نی چوپانی لکی) و هنر ساختن و نواختن تَمیره (تنبور لکی) ازجمله این آثار بودند.»
ثبت مراسم آیینی شیلانکشی (دعای باران)
مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری با بیان اینکه استاد محمدرضا اسحاقی از استان مازندران در فهرست حاملان میراث فرهنگی ناملموس قرار گرفت گفت: «همچنین آیین آفتابخواهی، فنون کاشت و برداشت و عملآوری نیشکر، مراسم آیینی شیلانکشی (دعای باران)، و تقویم تبری بهعنوان میراث ناملموس ثبت شدند.»
او با اشاره به اینکه این پروندهها پس از تأیید رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری در فهرست میراث ناملموس ملی به ثبت میرسند گفت: «همچنین اینکه آسید مصطفی سعیدی در فهرست گنجینههای زنده بشری در حوزه نقالی (شاهنامهخوانی) در سطح ملی، مراسم پخت حلیم یا هلیم اسفندی در اقلید از فارس و دانش سنتی گاهشماری مندایی نیز از خوزستان در این جلسه در فهرست آثار ناملموس بشری بهثبت رسیدند.»
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با بیان اینکه وضعیت اطراف حرم زیبنده بارگاه امام رضا(ع) نیست گفت: در حال حاضر فضای اطراف حرم مانند اطراف خانه خدا در مکه با آسمانخراشها محصور شده است در حالی که ارتفاعات از حرم باید کوتاهتر باشد.
به گزارش اخبار صنعت رجبعلی لباف خانیکی اظهار کرد: وضعیت اطراف حرم برخلاف خط مشی ائمه اطهار که ساده زیست بودند است و در جوار امام متمکنین و برجها قرار گرفتند و تهیدستان شهر از حرم دور افتادند.
وی با بیان اینکه نوآوری، مسالهای نیست که بتوان آن را نفی کرد و نادیده گرفت و به هر روی مسیر خودش را طی میکند، افزود: اما ما که ادعای مسلمان بودن داریم باید رفتار و عملمان الهامگرفته از اسلام باشد و نباید به خود اجازه دهیم هرکاری را انجام دهیم بلکه باید بنگریم که این معماری از نگاه پژوهشگران و کارشناسان معماری پذیرفته شده است یا خیر.
این باستانشناس درباره معماری داخل حرم گفت: لازم است که تمام اقدامات در زمینه معماری حرم در یک ستاد کارشناسی متشکل از مهندسان، تاریخدانان، نگارگران، باستان شناسان و اساتید فن و آکادمیک بررسی شود و کارشناسان در آن مشورت کنند که فضا حرم از نظر وسعت، ارتفاع، نما، تزیینات معماری و سایر موارد چگونه باید باشد تا حرمت، لطافت و عطر خاص حرم باقی بماند.
وی اضافه کرد: متاسفانه از دوره صفوی به بعد به ویژه از دوره قاجار، همه این مفاهیم و نمادها فراموش شد و اکنون به خود اجازه میدهیم که هرشکل، رنگ و کتیهای را بسازیم؛ حال آنکه در قدیم همه کارها حساب شده بود، اکنون میبینیم سازههای معماری با تیرآهن توخالی ساخته و کاشیها و تزیینات پرسشده چسبانده میشود.
لباف خانیکی افزود: در برخی موارد شاهد ساختارهایی هستیم که از نظر فنی و مهندسی پذیرفته شده نیست، مانند طاقهای بدون پایه، مقرنسهای خارج از بنا و یا تزیینات بهکار رفته در حرم و خارج از آن و رواقهای که اخیرا در زیرزمینها ایجاد شده است.
وی درباره عناصر معماری که بعد از اسلام به معماری ایرانی افزوده شد، گفت: در مجموعه حرم رضوی و سایر بناهای دیگر، نقوشی از بهشت مانند گل، ریحان و برگ بر روی کاشیها ترسیم شد و همچنین کتیبهها نیز جزو المانهای اصلی اسلام و بازگوکننده دعاها و آیات قرآنی بود به کار رفته که عناصر معماری اسلامی هستند.
لباف خانیکی ادامه داد: عنصر دیگری نیز به نام مقرنس در معماری اسلامی بهکار گرفته شد که در انتهای طاقها، ایوانها فضاهایی را اینجا میکرد که تداعیگر زندگی در غار و استالاکتیکها یا آویزههای سقف غار بود، از آنجا که غار در فرهنگ اسلام و به خصوص ایران جایگاه بالایی داشت و براساس اسطورههای ما ایزد مهر در غار متولد شد و همینطور حضرت عیسی(ع)، پیامبر(ص) نیز در غار مبعوث شدند.
وی یادآور شد: بعد از اسلام بسیاری از المانهایی که قبل از اسلام وجود داشت مانند پیکرتراشی، نقاشی جانداران و چیزهای از این قبیل تحریم شد و به جای آن در فضاهای معماری ایرانی و اسلامی، تصاویر از بهشت ترسیم شد هرچند که معماران بعد از اسلام بناهای کلیدی معماری ایران باستان که متشکل از ایوان، گنبد، تالار و چهارطاقی بود را بهکار میبردند.
مدیرکل پیشین میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی با اشاره به اینکه معماری گنبد، مناره و ایوان در نمادشناسی بسیار دارای معنا است افزود: قوامالدین شیرازی که مسجد گوهرشاد و به احتمال قریب به یقین گنبد فعلی حرم را ساخت، فقط یک معمار نبود بلکه حکیم، منجم، ریاضیدان و فیلسوف بود و سایر معماران نیز به همین شکل بودند و میخواستند با ساخت بناها و نمادها با مخاطب سخن بگویند و خطابه ایراد کنند.
وی تصریح کرد: وضعیت اطراف حرم زیبنده بارگاه امام رضا(ع) نیست، باید خیلی فاخرتر باشد و حریم مقدستری را از نظر ساختارها، فضاسازی، مبلمان شهری و ارتفاع دارا باشد. در حال حاضر فضای اطراف حرم مانند اطراف خانه خدا در مکه با آسمانخراشها محصور شده است، در حالی که ارتفاعات از حرم باید کوتاهتر باشد و این ارتفاعسازی چه توجیهی دارد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
کاروانسرای ‹حاج حسین› بازار بزرگ و مسقف تبریز به عنوان معدود اثر ثبت شده جهانی ایران در حوزه میراث فرهنگی، هم اکنون از وضعیت نامناسب و بدی رنج میبرد که برازنده این اثر فاخر بشری و البته رویداد بزرگ و مهم تبریز 2018 نیست.
به گزارش اخبار صنعت کاروانسرای حاج حسین قدیم یا اول بازار تاریخی تبریز یکی از کاروانسراهای بزرگ و مهم این مکان با معماری کم نظیری در راسته بازار واقع شده است که بی توجهی به آن می تواند این بنای بسیار زیبا و بیبدیل را با خطرات جدی مواجه کند؛ چه بسا کوچکترین تعلل در بازسازی، مرمت و بهسازی این اثر جبران ناپذیر باشد.
ارزش کاروانسراها در عرصه گردشگری نامی آشنا برای اکثر گردشگران است که به دلیل کارکردهای اقتصادی، تجاری، اجتماعی و فرهنگی در طول تاریخ که به عنوان مقصد تجار جاده ابریشم نقش آفینی کرده، جزو مواریث بشری این قسمت از کره خاکی به شمار می روند و لازم است مسئولان مربوط اعم از میراث فرهنگی، شهرداری و استانداری آذربایجان شرقی اهمیت ویژه ای به آن بدهند.
کاروانسرای حاج حسین بازار تبریز از چنان معماری و سبک ساخت بی نظیر برخوردار است که در نخستین نگاه، مشاهده واحدهای دو طبقه مرتب در اطراف کاروانسرا، فضای سبز و گلگاری وسط کاروانسرا، استخر و حوضچه و آب انبارهای آن تبریز قدیم را به اذهان مبتادر و متجلی می سازد.
در حال حاضر این کاروانسرای بزرگ و مهم بازار تاریخی تبریز به دلیل نبود رسیدگی ساکنان و مالکان و دستگاه های متولی با وجود اینکه بخشی از آن به بهترین شکل مرمت شده است، اما بخش اعظمی از آن فرسوده و شکسته شده و رو به تخریب گذاشته است که لزوم مشارکت بازاریان و مساعدت دستگاه های ذی صلاح را می طلبد.
تخریب دیوارها، پله ها، در های تاریخی و برجا ماندن آثار آتشسوزی در سقف ورودی زیبای کاروانسرای ‹حاج حسین›، چهره این اثر ناب ساخت دست بشر در صدها سال قبل را کریه و زشت کرده است.
گزارش میدانی خبرنگار ایرنا حاکی است طی ماه های اخیر و پس از مرمت بخشی از کاروانسرا، بخش های نیازمند مرمت به حال خود رها شده و در این میان بیتوجهی مالکان و اصناف ساکن در محل واحدهای تجاری، باعث به وجود آمدن وضعیت کنونی شده است.
معاون میراث فرهنگی مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا درباره وضعیت کنونی کاروانسرای حاج حسین، دلیل اصلی این شرایط را همراهی نکردن بازاریان در طرح مرمت این بنای تاریخی و زیبا بیان کرد.
محمد فتحی گفت: یکی از دلایل بسیار مهم و تاثیرگذار در ثبت جهانی بازار تبریز درفهرست آثار یونسکو مشارکت بازاریان در ساخت، مرمت و بهسازی این اثر تاریخی بود، که باید این عامل پس از ثبت نیز همچنان تداوم یابد.
وی، علت تعلق جایزه ‹آقاخان› کشور پرتغال به بازار تبریز را طرح مرمت این اثر تاریخی بیان و اظهارکرد: مشارکت مردمی در این زمینه نباید فراموش شود، زیرا که در صورت بی توجهی به این امر، مجموعه بازار تبریز دچار مشکل خواهد شد.
فتحی با تاکید بر اینکه سیستم مشارکتی مرمت و بازسازی بازار تبریز باید همواره زنده و پویا باشد، گفت:این مهم نباید با دخالت دولت نابود شود.
وی در عین حال با اشاره به همت و تلاش میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی برای تسریع در روند مرمت بناهای نیازمند مرمت در بازار، افزود: در همین رابطه اعتباری معادل 10 میلیارد ریال از منابع ملی برای بازار تبریز تخصیص یافته که قرار است این بودجه طی روزهای آینده جذب شود.
فتحی، میزان اعتبارات استانی برای بازار تبریز را نیز دو میلیارد و 500 میلیون ریال اعلام و ابراز امیدواری کرد این منابع نیز به زودی جذب شود.
مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز نیز درگفت وگو با خبرنگار ایرنا بر اصل مشارکت مردمی در حفظ و مرمت کاروانسرای حاج حسین تاکید و اظهار کرد: با توجه به اینکه واحدهای تجاری این مکان متعلق به مردم بوده و مالک خصوصی دارد، باید این افراد در بازسازی و مرمت واحدهای خود نیز احساس مسئولیت کرده و راه را برای بهسازی سریع این اثر بی بدیل همراه سازند.
حسین اسمعیلی، خاصیت و ویژگی بارز بازار تبریز را مشارکت های مردمی خواند و یادآور شد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است کار مرمت و تعمیر واحدهای تخریب شده کاروانسرای حاج حسین به صورت 50 به 50 توسط دولت و مردم آغاز شود که البته در این زمینه از مساعدت ها و همکاری های شهرداری تبریز نیز بهره خواهیم گرفت.
وی با اشاره به رایزنی ها و گفت وگوهای میراث فرهنگی با شهرداری تبریز، اظهار کرد: ما شهرداری را متقاعد کردهایم وارد عرصه شود و بخشی از مرمت را بر عهده بگیرد که ترمیم ورودی کاروانسرای حاج حسین اول یا قدیم که در گذشته به دلیل آتش سوزی دچار آسیب شده است، از آن جمله است.
اسمعیلی با تاکید بر نقش مهم رسانه ها در ترمیم مشکلات و معضلات بازار تاریخی تبریز، گفت: باید توجه داشت که بدون همراهی رسانه ها و مردم ، عملیات رسیدگی به وضعیت کنونی بازار تبریز ممکن نخواهد شد و رسانه ها با اطلاع رسانی خود می توانند مردم و به ویژه بازاریان را نسبت به این امر حساس کرده و آنها را برای رسیدگی هر چه بهتر و بیشتر به بازار، ترغیب و تشویق نمایند.
وی، وضعیت اعتباری حفظ و مرمت بازار تاریخی تبریز را چندان مناسب ندانست و افزود: از مجموع اعتبارات هفت میلیارد ریالی این اثر تاکنون 500 میلیون ریال حذب شده است.
به گزارش ایرنا، بازار مسقف تبریز بزرگترین بازار ایران و یکی از بزرگترین بازارهای سرپوشیده جهان است که در گذشته های تاریخی تاجران اروپایی پس از گذشتن از شهرها و بازارهای ترکیه به آن می رسیدند.
بازار تبریز در دوره قاجار، یک چهارم از تجارت ایران را برعهده داشت و از این حیث از بازار تهران فعال تر بود.
بازار تبریز یک مجموعه به هم پیوسته و دارای سقف می باشد که با یک کیلومتر وسعت بزرگترین بازار در نوع خود در دنیا است و در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این بازار شگفت انگیز به دلیل ویژگی های خاص و ویژه اش در سال ۱۳۸۹ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.
بازار تبریز از تیمچه ها، راسته ها، دالان ها، سراها و کاروانسراهای متعددی تشکیل شده است که کاروانسراهای کشمیشچی لر، امیر، حاج سیدحسین کهنه، حاج میرزا محمد و حاج ابوالحسن از جمله آنها است.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
مونسان: مهمترین برنامه سازمان میراثفرهنگی برای اشتغالزایی، توسعه صنعت بومگردی است
رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری گفت: «مهمترین برنامه سازمان میراثفرهنگی توسعه صنعت بومگردی است و راهاندازی 2هزار واحد بومگردی در دستور کار قرار دارد.» بهگزارش اخبار صنعت، علیاصغر مونسان معاون رئیسجمهوری و رئیس سازمان میراثفرهنگی، صنایعدستی و گردشگری درباره برنامه سازمان بهمنظور ایجاد اشتغال روستایی با بیان اینکه بهطور متوسط بهازای هر واحد بومگردی حدود هشت شغل ایجاد میشود، افزود: «راهاندازی 2هزار واحد بومگردی در دستور کار قرار دارد و امیدواریم 16هزار شغل از این بخش ایجاد شود.»مونسان خاطرنشان کرد: «حوزه صنایعدستی یکی از بخشهای مهم ایجاد اشتغال خصوصا برای زنان است، به همین دلیل 40هزار شغل در این حوزه هدفگذاری شده و امیدواریم در طرح اشتغال روستایی به اینگونه مشاغل دست پیدا کنیم.»
وعدههای چند ساله برای تهیه پرونده کلیسای وانک
حرفها عملی نشدند!
چند سالی است مسئولان میراث فرهنگی خبر از تهیه پرونده جهانی کلیسای وانک اصفهان میدهند اما هنوز هیچ اقدام جدی برای این پرونده و یا الحاق آن به پرونده جهانی کلیساها نشده است. به گزارش اخبار صنعت، کلیسای وانک یا آمنا پرکیج نام کلیسایی است در محله جلفای اصفهان که از روی کلیسای سنت استپانوس در جلفای آذربایجان ساخته شده است. این کلیسا از کلیساهای تاریخی ارامنه اصفهان بوده و در زمان شاه عباس دوم احداث شده است. ارامنه بعد از کوچ بزرگ از جلفا یعنی در سال ۱۶۰۵ میلادی به دستور شاه عباس دوم به اصفهان آورده شدند. آنها از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی کردند و در وهله اول کلیساها را بنا کردند. اولین کلیسای ساخته شده توسط این ارامنه کلیسای وانک بود.اهمیت و زیبایی این کلیسا در نوع خود بسیار زیاد است که سازمان میراث فرهنگی قصد دارد تا آن را در فهرست میراث جهانی ثبت کند حالا یا در قالب پروندهای جداگانه و یا به صورت مشترک با کلیساهای دیگری که قبلا ثبت شدهاند. اما هر بار جهانی شدن این کلیسا اگرچه رسانهای میشود اما خبری قاطع مبنیبر تصمیم سازمان میراث فرهنگی برای تهیه پرونده ثبت جهانی آن وجود ندارد. سه سال پیش بود که مدیران میراثی اعلام کردند که پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک در اصفهان تهیه میشود. خرداد ماه سال ۹۳ اعلام شد که کلیسای وانک اصفهان قرار است سال ۲۰۱۵ به پرونده میراث جهانی کلیساهای ایران که در سال ۲۰۰۸ در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است، اضافه شود.
شرلی آودیان، مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران گفته بود: مجموعه قره کلیسا، شامل سه کلیسای اصلی با نامهای قره کلیسا یا سنت تادئوس، سنت استپانوس و زور زور سال ۲۰۰۸ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. پس از آن قرار شد تا با همکاری معاونت میراث فرهنگی کشور کلیسای وانک نیز به مجموعه کلیساهای ایران اضافه شود چون این پرونده هنوز باز است و امکان افزودن کلیساهای دیگر به آن وجود دارد.
وی با بیان اینکه ممکن است عرصه و حریم این کلیسا مورد موافقت سازمان یونسکو قرار نگیرد گفت: با این حال مطالعات کلی این بنای تاریخی به پایان رسیده و پرونده ثبت آن به منظور ارسال به یونسکو تهیه شده است و امیدواریم مشکلی پیش نیاید.
در دی ماه همان سال نیز فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان در دیدار با خلیفه ارامنه اصفهان و جنوب ایران و اعضای شورای خلیفهگری جلفا به مناسبت فرا رسیدن سال ۲۰۱۵ میلادی گفت: پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک اصفهان دنبال میشود و به دنبال تکمیل پروندهای برای ثبت جهانی این اثر تاریخی هستیم.
در شهریور ماه سال ۹۶ فریدون اللهیاری مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: پرونده ثبت جهانی کلیسای وانک در محله جلفای شهر تاریخی اصفهان برای معرفی به یونسکو در حال تهیه است.
در دی ماه سال ۹۶ در شب فرهنگی ارمنستان و مراسم اختتامیه نمایشگاه «ایران و ارمنستان: خاطره یک سرزمین» در موزه ملی ایران برگزار شد و محمدحسن طالبیان معاون میراثفرهنگی سازمان میراثفرهنگی در این برنامه گفت: ما فهرست بلندی از کلیساهای ارامنه داریم که سه اثر از این میراث ارزشمند در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تلاش داریم که سایر کلیساهای مهم ارامنه مانند کلیسای وانک اصفهان نیز به این پرونده اضافه شود.
این اظهار نظرها نشان میدهد که هر بار در هر فرصتی مسئولان سازمان میراث فرهنگی نوید تهیه پرونده جهانی شدن کلیسای وانک را میدهند اما در واقع هنوز اتفاقی برای آن نیفتاده و هنوز هیچ اقدام اولیهای نیز برای تهیه پرونده جهانی آن انجام نشده است. چرا که شرلی آودیان مدیر پایگاه میراث جهانی کلیساهای ایران گفت: بحثی هست مبنیبر که این پرونده می تواند به پرونده های قبلی الحاق شود معاون میراث فرهنگی کشور نیز این موضوع را تایید کرده است که چنین کاری را میتوان انجام داد. اما هنوز تصمیم نهایی برای آن گرفته نشده است.
آنچنان که در قوانین یونسکو آمده اگر ایران قرار باشد کلیسای وانک را به پرونده کلیساهای جهانی خود اضافه کند دیگر نیازی به گرفتن سهمیه و یا وقت جداگانه ندارد. بنابراین عملی شدن این وعده کار چندان سختی به نظر نمی رسد.
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.