شماره: 2202 / ۱۴۰۲ نوزدهم شهريور
تعداد بازدید : 0
شورای رقابت: قرار نیست هر ۳ ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا کند
مدیر روابط عمومی شورای رقابت گفت: براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند.
توکلی در خصوص برخی اظهارنظرها مبنی بر بررسی افزایش قیمت خودرو در شورای رقابت، گفت: هنوز هیچ نامه و لیست قیمتی از سوی سازمان حمایت به این بخش ارسال نشده و به نوعی بررسی قیمت خودرو در روند کار کارشناسی قرار دارد.
وی با انتقاد از اینکه براساس دستورالعمل قیمت گذاری خودرو به هیچ عنوان قرار نیست هر سه ماه یک بار قیمت خودرو افزایش پیدا کند، گفت: براساس این دستورالعمل شورای رقابت موظف است تا رصد بازار و روند تولید و توزیع خودرو را مورد بررسی قرار دهد و در این مسیر آنالیز قیمتی انواع محصولات نیز انجام میشود، اما این امر به این معنا نیست که هر سه ماه یکبار قیمت خودرو افزایش پیدا میکند.
مدیر روابط عمومی شورای رقابت، تصریح کرد: اولویت امروز شورای رقابت تعیین تکلیف قیمت محصولات جدید است.
وی با بیان اینکه برخی گمانه زنیها در مورد تصمیمات شورای رقابت برای قیمت خودرو آنهم بدون اطلاع فقط بازار خودرو را ملتهب خواهد کرد، گفت: این موضوع مصرف کنندگان را دچار مشکل میکند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
شوروم BM CARS در ایرانمال افتتاح شد
هفته گذشته نمایشگاه خودرو BM CARS در ایران مال با معرفی خودرو بستیون T۷۷ افتتاح شد.بر اساس اعلام شرکت فرسام، شوروم BM CARS در محل ایرانمال بر اساس استانداردهای این برند و معرفی خودروهای وارداتی ساخته شده است. شوروم ایرانمال اولین شعبه استانداردسازی شده برند BM CARS در کشور است که در حال حاضر شرکت فرسام (صاحب امتیاز برند BM CARS) محصول T۷۷ را که یک SUV روز دنیا به حساب میآید به ایران مال برده و در معرض دید علاقمندان قرار داده است.بستیون T۷۷ یک SUV با ابهت است که شرکت فرسام آن را وارد کشور میکند. T۷۷ از زیر مجموعه برند شناخته شده FAW است که خدمات پس فروش آن توسط شرکت بهمن موتور پشتیبانی میشود. بنابراین این خودرو تداعی کننده برند شناخته شده FAW در کنار خدمات اطمینان بخش بهمن موتور جایگاه خوبی در بازار خواهد داشت.از نظر ویژگیهای ظاهری، خطوط پرقدرت طراحی شده در جلوی این خودرو، در کنار چراغهای باریک و کشیده حکایت از تبعیت این محصول از ترندهای روز طراحی خودروی دنیا دارد. همچنین ظرافیتهای طراحی بدنه این خودرو به ویژه در عقب آن یادآوری خودروی لوکس محبوب این روزهای ایرانی یعنی پورشه است. پیشرانه بستیون T۷۷ به استاندارد عدم آلایندگی یورو ۶ مجهز است.موتور این خودرو ۱.۵ لیتری توربو شارژ است و آپشنهای متعدد و به روز آن، T۷۷ را خودرویی متمایز کرده است. بنابراین، با راه اندازی نمایشگاه خودرو ایران مال، شهروندان میتوانند از نزدیک شاهد قابلیتهای خیره کننده آن باشند.
اختصاص ۲۲ هزار تاکسی اینترنتی
به سرویس مدارس در تهران
مدیرعامل سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از اختصاص ۲۲ هزار تاکسی اینترنتی به سرویس مدارس در پایتخت خبر داد.سید مجتبی شفیعی با اعلام خبر اختصاص ۲۲ هزار تاکسی اینترنتی به سرویس مدارس گفت: تخفیف ۳۰ درصدی برای کارت بلیت الکترونیکی همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید ارائه خواهد شد.وی همچنین تصریح کرد: این تخفیف به منظور خرید مجازی بلیت الکترونیکی ناوگان حمل و نقل عمومی، رایگان شدن ناوگان برای دانش آموزان در مهرماه و اختصاص ۲۲ هزار تاکسی اینترنتی به سرویس مدارس از مصوبات هفتاد و هشتمین جلسه شورای حمل و نقل و ترافیک شهر تهران بوده است.
تسلا دو میلیون مین خودروی الکتریکی
خود را در شانگهای تولید کرد
تسلا تولید دو میلیونمین خودروی الکتریکی را در کارخانه گیگا شانگهای (همچنین به نام گیگافکتوری 3) در چین که مدل 3 و مدل Y را تولید می کند، جشن می گیرد.تسلا گیگا شانگهای در اواخر سال 2019 پس از ساخت و ساز سریع بی سابقه ای که در 7 ژانویه 2019 آغاز شد، به بهره برداری رسید.به گفته این شرکت، این کارخانه اولین میلیون خودروی برقی را در آگوست 2022، در عرض 33 ماه تولید کرد. دومین میلیون واحد تنها در 13 ماه به دست آمد.برای مرجع، تولید تجمعی تسلا (همه کارخانه ها) در حال حاضر حدود پنج میلیون دستگاه است، که به این معنی است که شانگهای در حال حاضر مسئول دو پنجم کل تسلاها (به طور بالقوه بیش از نیمی از امسال) است.تسلا گیگا شانگهای بزرگترین سایت تولید خودروهای تمام الکتریکی در جهان است که ظرفیت تولید نصب شده آن بیش از 1 میلیون دستگاه در سال است. تسلا «با احتیاط» ظرفیت کارخانه را بیش از 750 هزار دستگاه در سال توصیف می کند، اما داده ها به وضوح نشان می دهد که به طور قابل توجهی بیشتر است.شایان ذکر است که تسلا اولین خودروساز خارجی بود که اجازه یافت به جای سرمایه گذاری مشترک 50/50 در چین، یک سایت تولیدی با مالکیت کامل افتتاح کند.
اولین فیس لیفت آئودی Q8 وSQ8
مدل 2024 معرفی شد
آئودی Q8 حدود پنج سال است که به فروش می رسد، بنابراین طبیعی است که خانه اینگولشتات شاسی بلند پرچمدار خود را به روز کند.تغییرات از قسمت جلو شروع می شود، جایی که جلوپنجره اکنون دارای عناصر هشت ضلعی برای Q8 و SQ8 است. جالب اینجاست که این برند لوکس آلمانی می گوید که جلوپنجره شرکتی بسیار بزرگ کوپه-شاسی بلند را تغییر داده است تا نه تنها آن را از خودروهای دارای نشان A متمایز کند، بلکه نشان دهد که در بالای سلسله مراتب قرار دارد. تجدید نظر در اواسط چرخه همچنین شامل یک جفت ورودی هوای بزرگ، حتی برای نوع معمولی است.این چراغ های جلو هستند که در مقایسه با نسخه پیش فیس لیفت شده ارتقای چشمگیرتری را نشان می دهند. آئودیQ8 مدل 2024 دارای چراغ های جلوی LED با شدت بالا است که میتوان آنها را به صورت اختیاری با راه اندازی LED ماتریسی جایگزین کرد. علاوه بر این، این چراغهای جلوی شیک جدید قابل تنظیم هستند به این معنا که چهار علامت نور قابل انتخاب از طریق سیستم اطلاعات سرگرمی وجود دارد.در عقب، آئودی فناوری OLED را در چراغهای عقب پیاده سازی میکند تا از سدان فول سایز A8 و کراس اوور کوچکتر Q5 تقلید کند. اینها نه تنها دارای توالی معمول بازگشت به خانه و خروج از خانه و چراغ های راهنما پویا هستند، بلکه یک ویژگی ایمنی نیز دارند. هنگامی که خودروی پشتی به فاصله 6.6 فوتی (2 متری) از Q8 ثابت می رسد، تمام عناصر OLED به طور خودکار فعال میشوند تا شاسیبلند شیک را بیشتر نمایان کنند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دوکلمه خبر
جی.دی. پاور 2023: تحقق کیفیت
خودروهای بازار چین
در 31 آگوست، سازمان جهانی جی.دی. پاور بهعنوان یک نهاد معتبر در زمینه تحقیقات بازار و شناخت نیازهای مصرفکنندگان، نتایج تحقیق کیفیت خودروهای چینی در سال 2023 (معروف به «IQS») را منتشر کرد و برند چری به لحاظ کیفیت ساخت در میان خودروهای این کشور، رتبه اول را به خود اختصاص داد.
تحقیق کیفیت خودروهای جدید (IQS) یکی از مهمترین تحقیقات تخصصی جی.دی. پاور در دنیاست و نتایج آن بر مبنای بازخوردهای واقعی 34,648 مالک خودرو با موتورهای احتراق داخلی (ICE)، که این وسایل نقلیه را از ژوئن 2022 تا مارس 2023 خریداری کردهاند، به دست آمده است. این تحقیق شامل 230 مدل از 48 برند مختلف خودروی جدید در چین میشود. نتایج نشان میدهد که در سال 2023، تعداد مشکلات خودروها در صنعت این کشور به 204 مورد در هر 100 خودرو کاهش یافته است که 9 مورد در هر صد خودرو نسبت به سال 2022 کاهش یافته و این یعنی کیفیت کلی خودروهای جدید، بهبود یافته است. همچنین، سهم مشکلات موارد عمده در هر 100 خودرو از 41 درصد در سال گذشته به 33 درصد کاهش یافته و به سطح بازارهای باسابقهتر مانند بازار آمریکا نزدیک شده است.
در این تحقیق، مشکلات کیفیت خودروهای ICE که 6 ماه از خرید آنها گذشته، مورد تحلیل قرار گرفته و کیفیت خودروها بر اساس تعداد مشکلات در هر 100 ارائه شده، که از پایینترین نمره به معنی کمترین مشکلات و کیفیت بهتر است. در سطح برند، برند «چری» با نمره 200 در بین خودروهای چینی، رتبه اول جی.دی. پاور برای کیفیت خودروهای جدید را به خود اختصاص داد. همچنین، در سطح مدلها، 18 مدل از 13 برند مختلف در این تحقیق جوایز ویژه را کسب کردند که مدلهای آریزو 5 و X55 Pro بهعنوان نمایندگان برند «چری» در آن حضور دارند.
پیش از این نیز در تحقیق دیگری مربوط به بازار چین طی سال جاری، در بررسی معایب محصولات خودرویی، جی.دی. پاور، مدلهای تیگو 7 پرو پلاس و تیگو 8 پرو به ترتیب در دستهبندی کراساور متوسط اقتصادی و کراساور سایز متوسط، نظر مصرفکنندگان را جلب کردند.
چری همواره به اصول «ایجاد برندی با ابتکار برتر» و «کیفیت به عنوان عامل اصلی پویایی شرکت» پایبند بوده و فرآیندی در راستای توسعه مثبت ایجاد کرده و سیستم اعتبارسنجی توسعه تطبیقی شامل متغیرهایی از جمله دما، رطوبت، نوع سوخت، خوردگی، نور، باران، و غبار است را راهاندازی کرده است. در این فرآیند، هر محصول برای کسب استاندارد، آزمونی دقیق را بر اساس مشخصات خاص خود پشت سر میگذارد.
در مجموع، نتایج تحقیق کیفیت خودروهای چینی سال 2023 توسط جی.دی. پاور نشان میدهد که چری به عنوان یکی از برندهای پیشرو در صنعت خودروسازی چین، به شکل قابل توجهی کیفیت خودروهایش را ارتقاء داده است. این پیشرفتها نه تنها نشاندهنده تعهد چری به ایجاد محصولاتی با کیفیت و مطابق با استانداردهای بینالمللی است، بلکه نمادی از رویکرد چری به کسب رضایت مشتریان و تأمین نیازهای آنها میباشد. با ایجاد فرآیندهای توسعه مثبت و استفاده از سیستمهای اعتبارسنجی مدرن، چری به عنوان یکی از نامهای پیشگام صنعت خودروسازی چین به کار خود ادامه میدهد. این نتایج نشان میدهد که کیفیت و توانایی چری به عنوان سمبلی در عملکرد برتر و تعهد به ارائه خودروهای مطمئن و باکیفیت به مشتریان از اهمیت بهسزایی برخوردار است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ارائه خدمات کارواش رایگان ویژه خودروهای زائران اربعین
امداد خودروسایپا امسال و در طرح اربعین، علاوه بر ارائه خدمات امدادی رایگان به خودروهای زائرین، برای اولین بار اقدام به برپایی کارواش رایگان ویژه خودروهای زائرین اباعبدالله در بازگشت از کربلای معلی کرده است.
محمدرضا اشراقیان، رئیس ستاد اربعین شرکت امدادخودروسایپا با بیان این مطلب، گفت: با موافقت ستاد کل اربعین کشور، امسال و برای اولین بار گروه خودروسازی سایپا در راستای ارائه خدمات فرهنگی به زائرین اباعبدالله(ع)، علاوه بر ارائه خدمات امدادی رایگان به خودروهای زائرین و همچنین برپایی موکب، در سه مکان از پایانه مرزی مهران (پارکینگ بزرگ اربعین) اقدام به برپایی کارواش رایگان به صورت شبانه روزی برای خودروهای زوار الحسین(ع) کرده است.
او افزود: در بازدیدهای میدانی که استاندار ایلام از کارواش های ایجاد شده در پارکینگ بزرگ شهر مهران داشت، مراتب تقدیر و تشکر خود را از این اقدام جدید گروه سایپا اعلام و تاکید کرد که امیدواریم این خدمت جدید را در سال های آینده در تمامی پایانه های مرزی برای زائران امام حسین(ع) ارائه دهیم.
اشراقیان تصریح کرد: امدادخودرو سایپا علاوه بر تمرکز بر امدادرسانی به خودروهای هموطنان، در موکب حبیب ابن مظاهر امداد خودروسایپا روزانه با توزیع مواد غذایی و آب آشامیدنی پذیرای زائرین اباعبدالله الحسین و عاشقان مکتب حسینی بوده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
تولید لاستیک۱۴ درصد کاهش یافت
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی پلیمری وزارت صمت با بیان اینکه در حال حاضر میل به گرانفروشی در بازار لاستیک وجود دارد از کاهش ۱۴ درصدی تولید این کالا خبر داد.
محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در پاسخ به این سوال که ارز مورد نیاز چه زمانی به دست تولیدکنندگان میرسد، اظهار داشت: از ابتدای سال بر مبنای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان قرار بود تخصیصهایی داده شود و در مرحله ترخیص مشکلات دیگری در حوزه ارز داشته ایم که با بانک مرکزی صحبت و اعلام شده است که تأمین ارز صورت گیرد. خرید ارز کمتر از یک هفته انجام میشود.
وی افزود: واردکنندگان قول هفته آینده را داده اند که بر اساس اسناد و مستندات امیدواریم این مشکل مرتفع شود و تا انتهای هفته آینده (جاری) به نتیجه برسد.
صفدری در مورد اینکه تولید لاستیک با تخصیص ارز به چه میزان میرسد، گفت: اینکه بازار ملتهب است و کاهش تولید نسبت به سال گذشته داریم را قبول دارم. طبق اطلاعات سامانه جامع تجارت کاهش ۱۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته ایم. میزان تولیدات ما در سال گذشته ۹ میلیون حلقه بوده و امسال به ۸ میلیون حلقه رسیده و یک میلیون حلقه کاهش تولید در لاستیک سواری داشته ایم.
وی اضافه کرد: ۲۴ میلیون حلقه لاستیک نیاز سالانه ما است و ۲۱ میلیون حلقه از محل تولیدات داخل و مابقی از محل خارجی تأمین میشود.
این مقام مسئول افزود: یک درصد کاهش واردات لاستیک سواری به دلیل کاهش نرخ ارز داشته ایم بانک مرکزی مبالغ را به ذینفعان فروشندگان خارجی بدهد مشکلات حل میشود. پیگیریهای متعدد کردیم تا هفته آینده به نتیجه می رسیم.
صفدری در مورد اینکه چه زمانی توزیع کنندگان و تولیدکنندگان به سامانه فروشگاهی متصل میشوند، گفت: تا سامانههای فروشگاهی برقرار نشود نمیشود نظارت کرد و نظارتهای سنتی پاسخ گو نیست. نسبت به سال گذشته کاهش تولید داریم اما توزیع ما به ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار حلقه رسیده است. میل به گران فروشی در اصناف لاستیک وجود دارد و با توزیع فروشگاهی این بازار ساماندهی میشود.
وی تصریح کرد: باید نظارتها بیشتر شود و توزیع کنندگان به تکالیف خود بپردازند به طوری که با نصب یک بنر در تایر فروشی بخش زیادی از مشکلات و گران فروشی حل شد. نظارت کافی باید داشته باشیم و در حال حاضر شاهد آن هستیم میل به گران فروشی وجود دارد.
مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صمت در مورد اینکه مسئول اتصال فروشگاهها به سامانه فروشگاهی کیست، گفت: تا زمانی که آموزش کامل نشود نمیشود به سامانه فروشگاهی متصل شد. آموزش را به تمامی اتحادیهها ارائه کرده ایم و تا پایان ماه و با اتمام آموزش به سامانه شفافیت فروشگاهی متصل خواهند شد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
شبکه مترو تهران در آستانه افتتاح
۵ ایستگاه جدید
پیشرفت عملیات اجرایی پروژههای ساخت ایستگاههای جدید در خطوط مختلف شبکه مترو تهران، منجر به تکمیل قریب الوقوع ۵ ایستگاه و اضافه شدن آنها به امکانات حمل و نقل عمومی پایتخت شده است؛ به این ترتیب انتظار میرود بزودی شاهد افتتاح و بهرهبرداری از ایستگاههای شهران، شهر زیبا و کوهسار (همگی در خط ۶)، میدان کتاب (خط ۷) و همچنین ایستگاه مترو شهر جدید پرند باشیم.
«محسن هرمزی» سرپرست معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و مدیرعامل شرکت مترو پایتخت با اعلام مطلب فوق افزود: به موجب حمایت مراجع ذیربط مبنی بر تامین منابع مالی و تلاش پیمانکاران، مشاوران و همکاران شرکت مترو تهران، موعد بهرهبرداری از ۵ ایستگاه جدید بزودی فراخواهد رسید.در همین راستا ایستگاه میدان کتاب که یکی از زیباترین ایستگاههای شبکه مترو به شمار آمده و آخرین ایستگاه از بخش منتهی الیه شمال غربی خط ۷ به حساب می آید، به همراه ۳ ایستگاه شهران، شهرزیبا و کوهسار از قطعه شمالی خط ۶ و نیز ۵/۵ کیلومتر مسیر تونلی این خط در مهر ماه تقدیم شهروندان پایتخت خواهد شد.
هرمزی در ادامه به روندآماده سازی خط مترو پرند اشاره کرد و گفت: این پروژه شامل یک ایستگاه و ۱۹ کیلومتر مسیر رفت و ۱۹ کیلومتر مسیر برگشت، عملاً هفتههای پایانی روند تکمیل خود را طی میکند و تجهیزات باقیمانده آن نیز در حال تهیه و نصب است. در مورد تامین نیروی برق ثابت و مطمئن پروژه نیز مذاکرات لازم با وزارت نیرو صورت پذیرفته تا به موجب استقرار و راه اندازی دو فیدر برق ۷ و نیم مگاواتی، مهمترین بخش باقیمانده خط مترو شهر جدید پرند تعیین تکلیف شود. در مجموع امیدواریم با هماهنگیهای به عمل آمده و انجام تعهدات نهادهای دولتی، بزودی خط مترو پرند نیز راه اندازی شود تا انتظار طولانی مدت شهروندان این شهر پایان پذیرد.
همچنین؛ در روزهای باقیمانده از شهریورماه، پست برق جنوبی خط ۶ (پست کیانشهر) به بهرهبرداری رسیده و همچنین تست گرم مسیر ۵/۵ کیلومتری قطعه شمالی خط ۶ که پیش نیاز راهاندازی ۳ ایستگاه جدید در این خط است، انجام خواهد شد.
۲ میلیون جریمه برای خودروهای فاقد معاینه فنی
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با بیان اینکه ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به انواع وسایل نقلیه است، گفت: از ابتدای سال تاکنون حدود دو میلیون جریمه برای نداشتن معاینه فنی صادر شده است.
سرهنگ محمد رازقی درباره برخورد پلیس با خودروهای فاقد معاینه فنی در سطح شهر تهران گفت: برابر قوانین و مقررات موجود در کشورمان، پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه اعمال قانون خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی را برعهده دارد. البته درحوزه آلودگی هوا و آلایندگی خودروها دستگاههای بسیاری مسئولیت دارند که باید به وظایف خود عمل کنند، اما قانونگذار نیز یکسری وظایف را بر عهده پلیس قرار داده که درحال انجام است.
وی با بیان اینکه برخورد با خودروهای آلاینده و فاقد معاینه فنی تنها محدود به روزهای آلودگی هوا نیست، گفت: پلیس راهور همه روزه و تمام ایام سال با خودروهای فاقد معاینه فنی برخورد میکند و اینطور نیست که آن را فقط به روزهای آلوده سال معطوف کنیم. همچنین رانندگان نیز باید بدانند که موضوع به این صورت نیست که برای خودروی خود معاینه فنی بگیرتد و بگویند، خب یکسال خیالمان راحت است، اگر شرایط خودرو تغییر کند و دچار نقص فنی شود، امکان باطل شدن معاینه فنی وجود دارد و باید دوباره برای دریافت آن اقدام شود.
رازقی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد آلودگی هوای شهر تهران مربوط به وسایل نقلیه مانند خودروهای شخصی، موتورسیکلتها، کامیونها، وسایل نقلیه عمومی است، گفت: همچنین ۳۰ درصد آلودگی هوا نیز مربوط به کارخانهها و ... است.
معاون عملیات پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین درباره اقدامات پلیس در برخورد با خودروهای فاقد معاینه فنی و دودزا گفت: دوربینهایی که در سطح شهر تهران قرار دارد به صورت مکانیزه خودروهای فاقد معاینه فنی را اعمال قانون میکند. به طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون دو میلیون جریمه نداشتن معاینه فنی در پایتخت ثبت شده است.
وی با اشاره به دیگر اقدامات پلیس نیز گفت:پلیس راهور تهران بزرگ با جدیت بحث نداشتن معاینه فنی و برخورد با خودروهای آلاینده و دودزا را دنبال میکند و در همین راستا نیز تیمهای پلیس راهور تهران بزرگ، به محض مشاهد خودروی دوزدا در سطح شهر، آنرا متوقف کرده و با فک پلاک به تعمیرگاه اعزام میکنند. بر روی این خودروها پلاک اعزام به تعمیرگاه نصب شده و این خودروها باید در بازه زمانی معین نسبت به رفع نواقص خودروی خود اقدام کرده و پس از بررسی از سوی کارشناسان پلیس راهور، دوباره پلاک اصلی خود را دریافت کنند.
قطعات ایمنی؛ در الویت استانداردسازی هزار قطعه خودرویی
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور درباره ورود سازمان ملی استاندارد به استاندارسازی اجباری هزار قطعه خودرویی و در این خصوص که این استانداردها چه قطعاتی را شامل می شوند، به بیان توضیحاتی پرداخت.
احمدرضا رعنایی با اشاره به هدف گذاری سازمان ملی استاندارد مبنی بر استانداردسازی اجباری هزار قطعه یدکی خودرو تا پایان سال جاری گفت: به نظر می رسد سازمان ملی استاندارد بر اساس سوابق گذشته و الویت بندی قطعات به حوزه استانداردسازی قطعات یدکی خودرو ورود کرده است.
وی در پاسخ به این پرسش که این استانداردها چه قطعاتی را شامل می شوند، عنوان کرد: طبق الویت بندی که در گذشته انجام شده قطعات مربوط به سیستم ایمنی خودرو مانند لنت ترمز و سیستم تعلیق و جلوبندی در الویت نخست، قطعاتی که در آلودگی هوا و مصرف سوخت خودرو نقش دارند به ترتیب در الویت های بعدی و قطعاتی که موجب تحمیل هزینه های سنگین به مالکان خودرو، ایجاد دعاوی حقوقی و هدررفت سرمایه ملی هستند در آخرین مرحله برای استانداردسازی قرار دارند.
عضو کمیته مبارزه با قطعات یدکی قاچاق انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور ادامه داد: به نظر می رسد رعایت استانداردهای اجباری در قطعات ایمنی شامل استانداردسازی چراغ ها، سپر و سیستم شاسی، بلبرینگ، چرخ و پولوس باشد.
رعنایی با اشاره به اینکه ارتقای استاندارد قطعات موتوری خودرو نقش تعیین کننده ای در کاهش مصرف سوخت و آلودگی هوا، کاهش اختلافات حقوقی و حفظ سرمایه های ملی کشور دارد، افزود: عدم رعایت استانداردها در قطعاتی مانند رینگ، پیستون، سوپاپ و سیلندر در وهله اول عملکرد موتور را مختل کرده و چون موتور قابلیت تولید انرژی به میزان کافی را ندارد موجب کاهش بازدهی، افزایش مصرف سوخت خودرو و در نهایت آلودگی هوا خواهد شد.
وی یادآور شد: قطعات موتور خودرو بسته به تکنولوژی که دارند به ویژه موتورهای با استاندارد یورو 3 و 4 با آلایندگی و مصرف سوخت بیشتری همراه هستند که خوشبختانه با ارتقای استاندارد آلایندگی خودروهای داخلی به یورو 5 میزان آلایندگی و مصرف سوخت در خودروها نیز کاهش یافته است.
عضو کمیته مبارزه با قطعات یدکی قاچاق انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور اذعان داشت: عدم رعایت استانداردها در قطعات خودرو امروز به اختلافات میان مالکان خودرو، تعمیرکاران و فروشندگان قطعات یدکی دامن زده و فضای تشنج آمیزی را در جامعه ایجاد کرده است.
رعنایی اضافه کرد: از طرفی با خرابی قطعات حتی اگر مالک خودرو شکایتی نداشته باشد، موتور خودرو ظرف سال اول مستهلک شده و علاوه بر تحمیل هزینه سنگین به صاحب خودرو به سرمایه ملی کشور نیز آسیب وارد می کند در حالی که با استاندارسازی قطعات بسیاری از اختلافات حقوقی و شرایط متشنج جامعه کاهش یافته و سرمایه های ملی نیز حفظ خواهد شد.
عضو هیات مدیره انجمن تخصصی صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در پایان خاطرنشان کرد: علاوه بر مواردی که به آن اشاره شد، استانداردسازی برخی قطعات نیازمند تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته و خاص است که در ایران وجود ندارد و سازمان ملی استاندارد با این پیش فرض که مقدمات استاندارسازی قطعات ساخت داخل را فراهم کند به این حوزه ورود پیدا کرده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.