شماره: 2208 / ۱۴۰۲ بيست و هشتم شهريور
تعداد بازدید : 1
اخبار
رئیس سازمان امور مالیاتی ابلاغ کرد
جزئیات و شرایط معافیت و تخفیف مالیاتی فرزند سوم
جزئیات و شرایط معافیتهای مالیاتی قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و قانون بودجه امسال ابلاغ شد.
بنا بر اعلام سازمان امور مالیاتی، سید محمد هادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی در بخشنامهای به تبیین ماده ۱۸ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و بند (ص) تبصره شش قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور پرداخت.
در نامه ابلاغی از سوی رئیس سازمان مالیاتی آمده است: پیرو بخشنامه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲ در خصوص ابلاغ مقررات مربوط به احکام بند (و) تبصره ۱۲ و بند (ص) تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده راجع به بند ۹ بخشنامه مذکور، به اطلاع میرساند.
۱- طبق مفاد تبصره بند (ت) ماده ۱ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت (مصوب ۲۴ مهر ۱۴۰۰)، استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۸ قانون مذکور، مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگاه پدر یا فرزند، بالای ۲.۵ نباشد.
۲- با توجه به حکم صدر ماده ۱۸ قانون یاد شده، پدر و مادر هر دو به صورت همزمان در صورت احراز سایر شرایط، امکان استفاده از معافیت مالیاتی موضوع ماده ۱۸ قانون یاد شده را دارا هستند.
۳- اشخاص مشمول ماده ۱۸ قانون فوق، با رعایت سایر قوانین و مقررات مربوط، برای هر یک از فرزندان سوم و هر تعداد فرزند متولد شده بعد از فرزند سوم (با رعایت شرط تاریخ تولد از اول آبان ۱۴۰۰ و به بعد)، بدون اعمال محدودیت در خصوص تعداد فرزندان، به مدت سه سال به شرط تصویب در قوانین بودجه سنواتی میتوانند از تخفیف مالیاتی موصوف، استفاده کنند.
قرارداد تجاری ساخت راهآهن رشت- آستارا در آستانه نهایی شدن
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاههای شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور گفت: مذاکرات برای انعقاد قرارداد تجاری ساخت راه آهن رشت– آستارا تا ۵۰ درصد پیش رفته است و شروع عملیات ساخت تا پایان سال جاری خواهد بود.
«عباس خطیبی» درباره آخرین مراحل مذاکراه برای ساخت راه آهن رشت- آستارا افزود: بعد از امضای موافقتنامه اجرایی پروژه رشت- آستارا میان دو کشور ایران و روسیه، شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور موظف به مذاکره با طرف روسی شد تا قرارداد تجاری نهایی شود.
وی با اعلام اینکه لازمه اجرایی شدن توافقنامه ساخت راه آهن رشت- آستارا نهایی شدن قرارداد تجاری آن است، توضیحداد: بهار امسال موافقتنامه اجرایی بین دو کشور مبادله شده است و در آن قرارداد تامین مالی پروژه از سوی روسیه است که پیش از اجرایی شدن آن باید قرارداد تجاری به سرانجام برسد. با تدوام مذاکرات بین تیم های فنی دو کشور هم اکنون قرارداد تجاری تا ۵۰ درصد پیشرفت داشته است.
خطیبی گفت: مدل قرارداد تجاری تا چند ماه آینده به سرانجام میرسد و طبق هدفگذاری، قبل از پایان سال ۲۰۲۳ شروع عملیات اجرایی این پروژه ریلی را خواهیم داشت.
معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملو نقل کشور بیانداشت: از اواخر اردیبهشت مذاکره برای انعقاد قرارداد تجاری آغاز شده و مسیر مذاکرات طوری طی میشود تا هر چه سریع تر به نتیجه برسیم.
ابرپروژه ریلی رشت- آستارا که قرار است در مدت سه سال ساخته شود، در سال نخست بهره برداری یک میلیون مسافر و حدود ۱۰ میلیون تن بار را جابهجا خواهد کرد و بر این اساس میتواند سالیانه تا ۲۰ میلیارد دلار برای ایران درآمدزایی داشته باشد.
قرار است راهآهن رشت- آستارا در سال نخست ساخت، پیشرفت ۲۵ درصدی داشته باشد که این رقم در سال دوم به ۵۰ درصد میرسد و در سال سوم و پایانی ۲۵ درصد نهایی کار پیش خواهد رفت.
اجرای خط انتقال
۴۷۰۰ متری و آبرسانی به روستای تبادکان مشهد
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد از اجرای خط انتقال به طول ۴۷۰۰ متر در راستای آبرسانی به روستای تبادکان خبر داد.
حسین اسماعیلیان اظهار کرد: به منظور تأمین کسری آب روستای تبادکان و همچنین برقراری آب پایدار در روستای جغری از توابع بخش مرکزی، یک حلقه چاه حفر و تجهیز شد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد ادامه داد: با هدف تأمین آب شرب سالم و بهداشتی و جلوگیری از هدر رفت آب، اصلاح و بازسازی شبکههای آبرسانی در روستای جغری به طول ۳۷۰۰ متر نیز انجام شده است.
وی درباره دیگر اقدامات صورت گرفته جهت بهبود آبرسانی به روستای تبادکان خاطرنشان کرد: جهت تأمین کسری آب روستای تبادکان، علاوه بر اجرای ۴۷۰۰ متر خط انتقال، ۱۰ باب حوضچه شیرآلات و جاده دسترسی به طول ۸۰۰ متر احداث شده و برای اجرای پروژههای فوق، مبلغی بالغ بر ۹۰ میلیارد ریال توسط شرکت آب و فاضلاب مشهد هزینه شده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
آغاز فروش فوقالعاده پاییزه در آستانه بازگشایی مدارس
نماینده وزیر صمت در هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران گفت که به مناسبت بازگشایی مدارس، فروش فوقالعاده پاییزه در کشور در حال برگزاری است و فروشندگان کالاهای مورد نیاز مدارس میتوانند با دریافت مجوز از اتحادیه خود، تا یک ماه فروش فوقالعاده داشته باشند.
قاسم نوده فراهانی با بیان اینکه در فروشهای فوقالعاده پاییزه کالاهایی همچون لوازمالتحریر، کیف، کفش و پوشاک و سایر کالاهای مورد نیاز برای مدارس، عرضه میشود، گفت: فروشندگان این کالاها میتوانند با دریافت مجوز از اتحادیه خود فروش فوقالعاده برگزار کنند و مدت زمان این مجوز نیز یک ماه است.
وی با بیان اینکه در برخی مناطق، نمایشگاههای عرضه مستقیم نیز برگزار شده، گفت: در تهران برای مدتی خیابان حجاب نمایشگاه عرضه مستقیم برگزار شده، اما نمایشگاه دیگری در تهران برگزار نخواهد شد. به طور کلی اما به دلیل دسترسی بهتر شهروندان به واحدهای صنفی و ارائه کالاهایی با کیفیت بالاتر، فروش فوق العاده بهتر است.
نودهفراهانی با بیان اینکه میزان تخفیف به عهده خود فروشندگان گذاشته شده و درصد تخفیفها متفاوت و متناسب با کالا است، اظهار کرد: در حال حاضر با توجه به نزدیک شدن به ایام بازگشایی مدارس، بازرسی بر بازار اقلام پر مصرف مهرماه هم افزایش یافته و نظارت بر درج قیمت فروش و ارائه فاکتور فروش معتبر از اولویتهای بازرسی است.
پیگیر رفع چالش های فولادسازان در دولت هستیم
رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: یکی از راهبردهای وزارت صمت و ایمیدرو؛ حمایت از «تولید صادرات محور» و همچنین «صنعت فولاد» است؛ در این راستا خود را مکلف می دانیم رفع چالش های فولادسازان از طریق سطوح بالای دولت را پیگیری کنیم.
محمدرضا موثقی نیا که در نشست هم اندیشی با اعضای هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران سخن می گفت؛ افزود: ایمیدرو و انجمن تولیدکنندگان فولاد در جهت توسعه صنعت فولاد کشور همکاری در حوزه های مختلف را دنبال می کنند.
وی ضمن قدردانی از خدمات انجمن فولاد؛ گفت: با توجه به اینکه تصمیم گیری و تصمیم سازی در صنعت فولاد طی یک فرآیند دنبال می شود و همچنین شرایط بین المللی در آن تاثیرگذار است؛ رسیدن به نتیجه زمانبر و حتی باعث از دست رفتن برخی فرصت ها شده است.
وی با بیان اینکه ایمیدرو و وزارت صمت با توجه این شرایط آمادگی دارند تا چالش های این صنعت را برطرف کنند، اعلام کرد: راهبرد وزیر صنعت، معدن و تجارت تولید صادرات محور است که پایبند به آن هستیم و در جهت تحقق این مهم؛ به عنوان یک سازمان توسعه ای حمایت های لازم را از این بخش خواهیم داشت.
رییس هیات عامل ایمیدرو گفت: ایمیدرو به منظور رفع این چالش ها؛ آمادگی دارد تا مسائل را در سطوح بالای دولت سیزدهم دنبال کند و به زودی این جلسات تشکیل خواهد شد.
در این نشست بهرام سبحانی رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، محمد آقاجانلو مدیر عامل شرکت ملی فولاد ایران و اعضای هیات مدیره انجمن فولاد حضور داشتند و به بیان مشکلات این صنعت پرداختند. مسائل ارزی، تنظیم بازار، تامین انرژی، قطعی برق و عوارض صادراتی از جمله مواردی بود که در این جلسه مطرح و به مورد بحث گذاشته شد.
آغاز بکار خط کشتیرانی
هند -منطقه آزاد چابهار از نیمه مهرماه
براساس تفاهم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانی خط مستقیم کشتیرانی هند ـ چابهار با همکاری منطقه آزاد چابهار از نیمه مهر ماه شروع بکار می کند.در دیدار امیر مقدم مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایرانی مقرر شد با همکاری و استفاده از ظرفیتها و پتانسیلهای طرفین اولین کشتی کانتینری مستقیم کشتیرانی ج. ا. ا از مبدا ناواشیوا کشور هند به مقصد بندر چابهار با هدف راهاندازی کریدور شمال ـ جنوب در نیمه اول مهرماه سالجاری در بندر چابهار پهلو گیرد.
بر اساس این گزارش ، شایان ذکر است این کشتی بصورت مستقیم و منظم هر ۱۰ روز در مسیر اعلامی مذکور تردد خواهد نمود.مضافا علاوه بر راهاندازی خط مذکور، طرفین در مورد راهاندازی سرویس مسافری کشتیرانی ج. ا. ا در مسیر بندر چابهار به مسقط کشور عمان توافق نمودند و مقرر شد که از اوایل آذرماه سالجاری خط مذکور به بهرهبرداری خواهد رسید.
مدرس خیابانی آمادگی کشتیرانی ج. ا. ا جهت سرمایهگذاری در چابهار را اعلام نمودند و مقرر شد در اولین بازدید از منطقه بستهها و طرحهای سرمایهگذاری مناسب با زمینه فعالیتی آن کشتیرانی معرفی شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
سرپرست، امور فرهنگی سازمان برنامه و بودجه:
تعداد بازدید : 0
نرخ رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰ صفر میشود
سرپرست، امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه گفت: با روند کنونی، نرخ رشد جمعیت تا سال ۱۴۳۰ صفر خواهد شد و بعد از آن نیز نزولی میشود.
مهدی حسینزاده یزدی، در نشست بررسی مهمترین چالشهای جمعیتی ایران که در سازمان برنامه و بودجه برگزار شد، اظهار کرد: تمام دغدغه ما و سازمان برنامه و بودجه این است که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت به بهترین شکل اجرایی شود و لازمه آن در مرحله نخست جهاد تبیین به خصوص برای مدیران است.
وی افزود: باید تبیین شود که قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و اجرایی شدن آن چه ضرورتی دارد؛ زیرا از دهه ۳۰ به بعد (تا سال ۱۴۳۰) رشد جمعیت کشور صفر خواهد شد و بعد از آن نیز نزولی میشود و باید این موضوع مورد بررسی قرار بگیرد که مشکل کجاست و باید چه کنیم.
سرپرست، امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: موضوع جمعیت و رشد آن نیازمند تفاهم و گفتوگو است تا اغنای جمعی حاصل شود و باور داریم که قانون جوانی جمعیت باید اجرا شود و آن را پیگیری خواهیم کرد.
حسینزاده یزدی تاکید کرد: فعلاً قصد داریم موضوع با اهمیت رشد جمعیت را تبیین کنیم که به این ایده برسیم که چگونه قانون به بهترین شکل اجرایی شود. متأسفانه تخصیصهایی که باید در راستای قانون جوانی جمعیت داده میشد به علت برخی مشکلات قانون، هنوز انجام نشده است.
وی گفت: امیدواریم موافقنامهها برای اجرای قانونی جوانی جمعیت زودتر به سرانجام برسد، البته این موافقتنامهها بارگذاری و برنامه و اقدامات نیز مشخص شده است.
سرپرست، امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: اگر همه به این باور برسیم که در راستای رشد جمعیت و اجرای قانون آن اقدام کنیم، امسال اجرای قانون چندین مرحله جلوتر خواهد افتاد و امیدواریم در همین دولت سیزدهم شاهد یک تغییر محسوس باشیم.
حسینزاده یزدی با تاکید بر اینکه نگاهمان به موضوع جمعیت باید تغییر کند، گفت: باید نقش مادر در جامعه به عنوان یک نقش تاثیر گذار در جامعه تبیین و باید برای فرزندآوری فرهنگ سازی شود، زیرا برخی افکار باعث شده تا از این نگاه و فرزندآوری فاصله بگیریم.
سید منصور حسینی، معاون امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور هم در این نشست، بیان کرد: جوانی جمعیت یکی از چالشهای بسیار با اهمیت جمهوری اسلامی ایران در گام دوم انقلاب است که این چالش با کُند شدن آهنگ رشد جمعیت طی سالهای گذشته کلید خورده است.
وی افزود: در راستای منویات و دغدغههای مقام معظم رهبری در خصوص تجدید نسل و نیز تسهیل افزایش جمعیت، سازمان برنامه و بودجه در نظر دارد ضمن بررسی تمان ابعاد گفتمان صاحبنظران علوم اجتماعی و راهکارهای ارائه شده در حوزه موالید و افزایش جمعیت سلسله نشستهایی را با دعوت از متفکران و اندیشمندان جامعه برگزار کند تا از نظرات این افراد استفاده کند.
قدرت طاهری، معاونت امور استانهای سازمان برنامه و بودجه کشور در خصوص آمارهای مربوط به تغییرات جمعیت، گفت: جمعیت به سه گروه صفر تا ۱۴ سال، ۱۵ تا ۶۴ سال و ۶۵ سال به بالا تقسیم میشود که نسبت رشد جمعیت صفر تا ۱۴ سال را شاخص جوانی جمعیت است.
وی افزود: براساس سرشماریهای انجام شده در سالهای ۵۵ و ۶۵، شاخص جوانی جمعیت بیشتر از ۴۰ درصد و قابل قبول بود؛ زیرا اگر شاخص جوانی جمعیت بیشتر از ۴۰ درصد بیشتر باشد. طبیعتاً این جمعیت جوان نیازهایی دارد و اگر این نیاز برطرف نشود، نتایج ناگواری خواهد داشت.
معاونت امور استانهای سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت ایران از سال ۷۵ تا ۹۵ کاهش شدیدی داشت، بیان کرد: در پی سیاستهای کنترل جمعیت شاهد بودیم که کاهش نرخ جمعیتی که در کشورهای دیگر ۱۰۰ سال طول میکشد در ایران طی ۲۰ سال از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۵ رخ داد.
طاهری گفت: شاخص باروری نیز کاهش شدیدی در کشور ما داشته است و تعداد فرزندآوری بین سنین ۱۵ تا ۴۹ سال، بر اساس سرشماری سال ۶۵، چیزی حدود ۷ نفر و حتی در برخی استانها ۹ نفر بوده است، اما این شاخص در چند سال گذشته حدود یک تا دو نفر بوده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
وزارت جهاد کشاورزی خواستار محدودیت واردات پنبه در زمان برداشت داخلی شد
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه خواستار محدودیت واردات پنبه از سوی وزارت صمت در زمان برداشت این محصول از مزارع داخلی شد.
«ابراهیم هزارجریبی» با بیان این که برداشت وش پنبه در استان گلستان و به طور جزئی در استانهای اردبیل، خراسان رضوی و آذربایجان شرقی آغاز شده است، از وزارت صمت خواست در زمان برداشت این محصول از مزارع داخلی، واردات پنبه را محدود و متناسب با نیاز صنایع ریسندگی انجام دهد.
مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: همزمان با برداشت وش پنبه، واردات پنبه همچنان انجام میشود و ممکن است به تولید داخل لطمه وارد کند.
وی تصریحکرد: با انجام مکاتبات با وزارت صمت و مجموعه وزارت جهاد کشاورزی، چارهاندیشی درباره این مساله را خواستار شدهایم.
هزارجریبی، پنبه را جزو کالاهای اساسی و اولویتدار عنوان کرد و بیانداشت: سال گذشته به علت واردات بی رویه پنبه و مسایل بازرگانی برای پنبه تولید شده در کشور مشکلاتی ایجاد شد.
وی یادآور شد: به علت بروز مسایلی در بازرگانی پنبه در سال گذشته، خشکسالی و گرمای شدید، محدودیت آب و قطعی برق چاههای آب کشاورزی، امسال پیشبینی تولید پنبه کمتر از سال ۱۴۰۱ و برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی برای تولید وش پنبه در سال جاری ۳۳۰ هزار تن بود که با توجه به مسایل یاد شده برآورد میکنیم تولید به ۳۰۰ هزار تن برسد.
مجری طرح پنبه کشور، نیاز سالیانه صنایع ریسندگی کشور به پنبه را حدود ۱۵۰ هزار تن برآورد کرد و گفت: ۸۰ هزار تن پنبه در داخل تولید میشود و از این رو فقط به واردات ۷۰ هزار تن پنبه نیاز است.
وی درباره برداشت وش پنبه در استان گلستان نیز پیشبینی کرد: در این استان دستکم ۳۰ هزار تن وش پنبه تولید شود و از این میزان نزدیک به ۱۰ هزار تن پنبه در کارخانههای پنبه پاککنی بدست آید.
به گفته هزارجریبی، هر سال برداشت وش پنبه در استان گلستان از ابتدای شهریور آغاز میشد، اما امسال به دلیل گرما و خشکسالی، برداشت این محصول ۱۵ روز زودتر آغاز شده است.
نقش بندر بزرگ مکران در توسعه اقتصاد دریا
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: احداث و بهرهبرداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعههای صورتپذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حملونقل دریایی ملی و بینالمللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیتزدایی و در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.
علی فتحی با اشاره به موقعیت جغرافیایی سواحل مکران گفت: با توجه به واقع شدن سواحل مکران در موقعیتی خارج از تنگه هرمز، این منطقه به لحاظ موقعیت استراتژیکی و ژئوپلتیکی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و قرارگیری در مسیر کریدورهای تردد بینالمللی دریایی، نقش بسزایی در فعالسازی کریدور ترانزیتی شمال - جنوب ایفا میکند.
وی ادامه داد: بر اساس راهبرد ملی و سند توسعه سواحل مکران، این محدوده به عنوان منطقه تجاری و هاب انرژی معرفی شده است. در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی علاوه بر برنامهریزی جهت توسعه بندر شهید بهشتی چابهار، مقدمات لازم جهت ایجاد بندر بزرگ (مجتمع بندری مکران) در منطقه کوه مبارک را نیز در دستور کار خود قرار داده است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به موانع توسعه مکران بیان کرد: فقدان برخورداری از زیرساختهای مناسب حملونقل شامل بزرگراه، راهآهن و فرودگاه در محدوده سواحل مکران سبب شده تا جذابیت و اطمینان لازم برای حضور و مشارکت بخش خصوصی در قالب طرحهای سرمایهگذاری مهیا نشود. از این رو سازمان بنادر و دریانوردی تلاش میکند تا با اعطای مشوقهای لازم از جمله اعمال تخفیفات تعرفهای و سایر تسهیلات اعطایی زمینه لازم را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی در بندر شهید بهشتی چابهار فراهم کند.
فتحی ادامه داد: با وجود ابراز تمایل بخش خصوصی داخلی و خارجی برای سرمایهگذاری در منطقه مکران، توسعه زیرساختهای حملونقل در این منطقه تا زمان حضور بخش خصوصی معطل نمانده و این سازمان در خصوص سرمایهگذاری در سواحل مکران، بالغ بر ۴۴ هزار و ۱۶۷ میلیارد ریال و ۱۹۵ میلیون یورو تا کنون از محل منابع داخلی خود مصرف کرده است.
وی خاطرنشان کرد: برای بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی واقعشده در سواحل مکران ۳۳ میلیون تن ظرفیت پیشبینی شده است که تاکنون و با احداث فاز اول توسعه آن، ایجاد ظرفیت ۱۲ میلیون تن آن تحقق یافته است.
معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه سواحل مکران در حال حاضر جزو مناطق کمتر توسعهیافته محسوب میشود، افزود: با عنایت به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنیبر تسریع در روند توسعه و محرومیتزدایی، ایجاد زیرساختهای حملونقل از مدتی پیش در منطقه آغاز شده و با تلاشهای دولت سیزدهم و تشکیل شورای توسعه سواحل مکران، مقدمات و الزامات تحقق توسعه دریامحور در این خصوص نیز به نحو مناسبی فراهم شده است.
فتحی ادامه داد: متناسب با تکالیف و هماهنگیهای صورتپذیرفته سازمان بنادر و دریانوردی به منظور ایجاد بزرگترین بندر تجاری و نفتی در سواحل مکران واقع در منطقه کوه مبارک اقدام به جانمایی محدوده مورد نظر کرده و فرآیند تملک اراضی و مطالعات طراحی آن را در دستور کار خود قرار داده است.
وی خاطرنشان کرد: به طور حتم احداث و بهرهبرداری از بندر بزرگ مکران در کنار سایر توسعههای صورتپذیرفته در سواحل مکران به دلیل موقعیت ممتاز این منطقه در حملونقل دریایی ملی و بینالمللی، در ایجاد توسعه پایدار و محرومیتزدایی و نیز در نهایت توسعه اقتصاد دریامحور کشور نقش بسزایی خواهد داشت.
توجه به زیرساخت های فرآوری محصولات کشاورزی در دستور کار قرار گرفت
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی از توجه به ایجاد زیرساختهای نگهداری و ذخیره سازی محصولات کشاورزی و زیرساخت فرآوری محصولات کشاورزی در ۶ ماهه نخست امسال خبر داد.
غلامرضا هادربادی گفت: در ۶ ماهه نخست امسال، تعداد ۱۴ واحد انبار ساده و مکانیزه در مجموع به ظرفیت ۳۴ هزار و ۶۲۰ تن که تعداد ۱۲ انبار آن ساده به ظرفیت ۱۷ هزار و ۶۲۰ تن است و ۲ دستگاه مکانیزه به ظرفیت ۱۷ هزار تن بهره برداری شده است.
او افزود: به عنوان مثال، در مدت فوق در استان ایلام انبار ساده به ظرفیت ۱۲۰ تن و در استان خوزستان هانگار به ظرفیت ۵۰۰ تن احداث و بهره برداری شده است.
هادربادی اضافهکرد: سه واحد انبار ساده در مجموع به ظرفیت سههزار و ۵۰۰ تن با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۰ درصد در استان اصفهان، یک دستگاه انبار ساده به ظرفیت ۲ هزار تن با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصد در استان زنجان، یک دستگاه انبار ساده به ظرفیت هزار تن با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در استان سمنان، دو دستگاه انبار ساده در مجموع به ظرفیت ۶ هزار تن با میانگین پیشرفت فیزیکی ۵۵ درصد در استان فارس، دو دستگاه انبار ساده به ظرفیت چهار هزارتن با میانگین پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در استان کرمان و یک دستگاه انبار ساده به ظرفیت ۲ هزار و ۵۰۰ تن با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در استان یزد در حال ساخت است.
او در خصوص انبار مکانیزه و سردخانه گفت: یک واحد سردخانه به ظرفیت ۲ هزار تن با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد در استان زنجان و یک دستگاه سیلو به ظرفیت ۱۵ هزار تن با پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصد در استان کردستان در حال احداث است.
سرپرست سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران درباره صنایع تبدیلی و تکمیلی افزود: یک واحد بوجاری با ظرفیت ۲ تن در ساعت در استان زنجان، یک واحد بسته بندی حبوبات در استان کرمان، دو واحد کارخانه خوراک دام جمعا به ظرفیت ۲۰ تن با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در استان اصفهان، یک واحد بسته بندی محصولات گلخانه ای فلفل به ظرفیت یکهزار تن در سال با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در استان اصفهان و همچنین یک واحد کارگاه گلاب گیری با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در استان اصفهان در حال احداث یا بهره برداری شده است.
او در ارتباط با مراکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی، گفت: در مجموع چهار مرکز به مساحت ۹۰۰ متر مربع شامل؛ یک مرکز به مساحت ۳۵۰ متر مربع در استان اصفهان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد در دست احداث و یک مرکز به مساحت ۳۰ مترمربع در استان البرز، یک مرکز به مساحت ۱۶۰ متر مربع در استان کردستان و یک مرکز به مساحت ۳۶۰ مترمربع در استان همدان به بهره برداری رسیده است.
هادربادی درباره تجهیز و استانداردسازی مراکز خرید، گفت: ۳۱ مورد در ۱۲ استان شامل اصفهان، فارس، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، زنجان، فارس، کردستان، کرمان، کرمانشاه، همدان و یزد شامل احداث و تعمیر ۱۱ دستگاه باسکول است.
قرارداد بلندمدت، اوراق سلف ارزی و قرارداد آتی فولاد، ۳ اقدام توسعه ای بورس کالا
مدیرعامل بورس کالای ایران گفت: رونق قراردادهای بلندمدت برای تسهیل تامین مواد اولیه تولید، راه اندازی اوراق سلف ارزی با همکاری صندوق توسعه ملی برای تامین مالی صنایع و راه اندازی قراردادهای آتی فولاد همچون بورسهای کالایی دنیا از جمله اقدامات توسعهای بورس کالا به شمار میرود.
سید جواد جهرمی مدیرعامل بورس کالای ایران در نخستین همایش تاب آوری در صنعت فولاد گفت: از سال ۸۲ که بورس فلزات راه اندازی شد تا به امروز، بورس فلزات و سپس بورس کالا با صنعت فولاد عجین شده و تاب آوری این صنعت در مورد بورس کالا در برخی موارد هم صدق میکند.
جهرمی افزود: در سال ۹۴ تعداد عرضه کنندگان فولادی ۱۵ شرکت بود، ولی سال گذشته ۲۰۰ شرکت فولادی محصولات خود را در بورس کالا عرضه کردند و سهم فولاد از لحاظ حجمی ۳۴ درصد از معاملات بورس کالا را به خود اختصاص داد و رشدهای خوبی در سالهای گذشته انجام شد. بخشی از این رشدها به دلیل تنوع محصولات و برخی به دلیل تنوع عرضه کنندگان بود.
وی با بیان اینکه در ۲۰ سال اخیر در کنار خود صنایع گام به گام یاد گرفتیم که برای مدیریت بازار چه کارهایی باید انجام دهیم، تصریح کرد: سال ۹۷، خاطرات تلخی را در شیوه تنظیم بازارها تجربه کردیم و از آن به بعد این تجربه بدست آمد که برای حکمرانی مناسب باید قانون مناسب داشته باشیم، به قانون پایبند باشیم و استقلال بورس کالا در عمل به قانون را هم بپذیریم.
جهرمی افزود: سال گذشته با وجود التهابات زیاد سعی کردیم این خط استقلال را حفظ کنیم و بر اساس تجربه و تصمیمات کارشناسی عمل کنیم.
وی تصریح کرد : دومین تجربه این بود که از دو سال گذشته تاکنون نرخ ارز در هیچ کدام از محصولات شمش فولاد و میلگرد تاثیری ندارد و برآیند عرضه و تقاضا را میتوانیم روی تابلوی معاملات مشاهده کنیم و از این مسیر سیگنال صحیح به سرمایه گذار و سیاست گذار بدهیم.
داد:برخی محصولات زنجیره فولاد از قدیم در بورس کالا معامله میشوند و به بلوغ خوبی رسیده اند و برخی دیگر مانند آهن اسفنجی به تازگی وارد بورس شده اند که برای این کالاها باید متناسب با فعالیت محصولات، رگولاتوری و دستورالعملهایی وضع کنیم تا کل زنجیره محصولات در بورس کالا در حالت تعادلی قرار بگیرد.
جهرمی گفت: در حوزه تاب آوری بحث تامین مواد اولیه مطرح است که برای تامین مواد اولیه نیازمند قراردادهای بلند مدت هستیم که یکی از مواردی که باید در اولویت قرار داده و توسعه دهیم، قرارداد کشف پریمیوم است که این قرارداد کاملا قابلیت سرمایه گذاری دارد و برای تامین مواد اولیه شرکتها کمک کننده است.
¬مدیرعامل بورس کالای ایران افزود: نکته بعدی تامین مالی شرکتهاست که در این خصوص اقداماتی در حوزه سلف ارزی در حال انجام است، زیرا این حوزه مغفول مانده در این راستا اقداماتی با صندوق توسعه ملی صورت میگیرد تا برای تامین مالی شرکتها موثر باشیم.
وی گفت: از سوی دیگر قرار داد آتی حوزه فولاد در بورس کالا وجود ندارد در حالیکه در بورسهای بزرگ دنیا قراردادهای اتی میلگرد در صدر قراردادهای مهم بوده و محصولات فولادی از رتبه اول برخوردارند، ولی ما در این خصوص بسیار عقب هستیم لذا باید در کالاهایی که به بلوغ رسیدند این بخش را توسعه دهیم و در میلگرد و سایر محصولات بتوانیم این قرارداد را راه اندازی کنیم.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.