شماره: 2306 / ۱۴۰۲ بيست و سوم بهمن
تعداد بازدید : 0
اخبار
بهرهبرداری از آزادراه قزوین - الموت - تنکابن تا اردیبهشت ۱۴۰۳
وزیر راه و شهرسازی در جریان سفر به استان قزوین و بازدید از روند احداث آزادراه قزوین - الموت - تنکابن بر تکمیل آن تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تاکید کرد.مهرداد بذرپاش روز (۲۱ بهمنماه) در بازدید از روند احداث آزادراه قزوین-الموت--تنکابن با اشاره به پیشرفت فیزیکی این آزادراه و اهمیت آن در توسعه مسیرهای ارتباطی کشور بر تکمیل آن تا اردیبهشت ۱۴۰۳ تاکید کرد و گفت: پیمانکار این آزادراه با تأمین اعتبار و تسریع در روند کارها باید هرچه سریعتر زمینه افتتاح این مسیر را فراهم کند.وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: آزادراه قزوین-الموت-تنکابن به طول ۱۶۴ کیلومتر است که ۹۰ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی استان قزوین قرار دارد. این آزادراه در حال حاضر دارای بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی است و مراحل افتتاح فاز نخست آن به طول ۶۲ کیلومتر در دستور کار جدی مدیریت استان قرار دارد.وی افزود: آزادراه قزوین-الموت-تنکابن، این آزادراه دارای ۱۸ کیلومتر تونل است.
تفاهمنامه خرید بلندمدت غلات بین ایران و روسیه
تفاهمنامه خرید بلندمدت غلات از روسیه در سفر قائممقام وزیر جهاد کشاورزی به مسکو به امضا رسید. با اعلام وزارت جهاد کشاورزی، این تفاهمنامه در حاشیه جلسه قائممقام وزیر جهاد کشاورزی و معاون وزیر کشاورزی روسیه که با حضور شرکتهای بزرگ تأمینکننده غلات برگزار شد، به امضا رسید.در این نشست همچنین در خصوص حل مشکلات و مسائل لجستیکی و نیز به اشتراک گذاری دانش فنی تولید خوراک دام و طیور بر اساس نهادههای موجود در منطقه با هدف کاهش وابستگی به نهادههای سنتی و ایجاد تنوع در مبادی واردات کالای اساسی تبادل نظر شد.با هدف توسعه روابط تجاری ایران و روسیه در زمینه کشاورزی و صنایع غذایی به وزارت جهاد کشاورزی هیأت تجاری از بخشهای مختلف دولتی و خصوصی به ریاست قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی در حوزه تجارت عازم مسکو شده است.جلسات مشترکی در این سفر با حضور نمایندگان بیش از ۲۰ شرکت و هلدینگ صنایع غذایی ایران با اتحادیهها، تشکلهای کشاورزی و صنایع غذایی و فروشگاههای بزرگ زنجیرهای روسیه برگزار و محصولات تولیدی صادراتی ایران به متقاضیان روسی معرفی شد.در این سفر همچنین سازمان دامپزشکی ایران و سرویس فدرال نظارت بر بهداشت دامی و گیاهی روسیه توافقنامهای را امضا کردند که بر مبنای آن صادرات لبنیات و آبزیان از کشورمان به روسیه تسهیل میشود.
این توافقنامه بین نوروزی و سرگی دانکورت رؤسای این دو سازمان و در حضور علیرضا پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی و کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو به امضا رسید.
استقرار گروههای بازرسی و قرنطینه در مرزها عنوان این تفاهمنامه است و در چارچوب آن مشکلات دامپزشکی در روند صادرات محصولات لبنی و آبزیان ایران کاهش مییابد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
اخبار
تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش صنعت کاهش یافت
فصل پاییز١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ۳۵.۰درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣٧.٦ درصد)، ٢.٦واحد درصد کاهش یافت.
در فصل پاییز١٤٠٢، شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت ۱۰۵۷.۷ است که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ٢.٣ درصد افزایش، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ٣٥.٠ درصد افزایش و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ٣١.٩ درصد افزایش داشته است.
در فصل پاییز ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۲.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٧.١ درصد)، ٤.٨ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل پاییز١٤٠٢ نسبت به فصل قبل، ٢.٣ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم فصلی با ١٢.٣ درصد مربوط به گروه «ساخت مواد شیمیایی و فراوردههای شیمیایی» و کمترین تورم فصلی با ٠.٨ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است. همچنین در این فصل گروه «ساخت فلزات پایه» با تورم ٤.٦- درصد و گروه «ساخت کُک و فراوردههای حاصل از پالایش نفت» با تورم ٣.٦- درصد مواجه بوده است.
در فصل پاییز١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۳۵.۰ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٣٧.٦ درصد)، ٢.٦ واحد درصد کاهش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در فصل پاییز ١٤٠٢ نسبت به فصل مشابه سال قبل، ٣٥.٠ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم نقطه به نقطه با ٦٤.٤ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشینآلات و تجهیزات طبقهبندی نشده درجای دیگر» و کمترین تورم نقطه به نقطه با ١٩.٧ درصد مربوط به گروه «ساخت کاغذ و محصولات کاغذی» است.
در فصل پاییز ١٤٠٢، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در چهار فصل منتهی به این فصل نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۳۱.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (٢٩.٢ درصد)، ٢.٧ واحد درصد افزایش داشته است. به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در چهار فصل منتهی به پاییز١٤٠٢ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ٣١.٩ درصد افزایش دارد. در این فصل بیشترین تورم سالانه با ٧١.٠ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشینآلات و تجهیزات طبقهبندی نشده درجای دیگر» و کمترین تورم سالانه با ١٥.٦ درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فراوردههای حاصل از پالایش نفت» است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 4
افزایش یارانه دهک یک تا هفت از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: میزان یارانهای که دهک یک تا هفت از طریق کالابرگ دریافت میکنند از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است.
سید صولت مرتضوی ۲۱ بهمن در حاشیه افتتاح استخر شنای کارگران شهرستان شهرکرد ضمن تبریک ایامالله دهه فجر، اظهار کرد: به منظور ابلاغ سلام گرم رئیس جمهور برای بهرهبرداری از پروژههایی که با همت استاندار از محل منابع سفر دور اول به بهرهبرداری رسیدند در چهارمحال و بختیاری حضور پیدا کردیم.
وی افزود: خوشبختانه امروز بالغ بر ۶۶۰ طرح با اعتباری افزون بر ۳۰۰۰ میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسند، همچنین عملیات اجرایی تعداد قابل توجهی از دیگر طرحهای عمرانی در سطح استان آغاز میشود.
مرتضوی بیان کرد: خوشبختانه وعدههای دولت محقق شده است، هر کجا که مراجعه و سفر انجام میشود به لحاظ اینکه مصوبات سفر فهرست بندی شده بودند شاهد به بهرهبرداری رسیدن پروژهها هستیم.
مرتضوی در خصوص حمایت از قشرآسیبپذیر در سال آینده، تصریح کرد: مجلس حقوق و دستمزد را برای آن بخش از کارکنانی که از محل منابع عمومی حقوق و دستمزد خود را دریافت میکنند مشخص کرد.
وی گفت: در بخش بازنشستگان هم علاوه بر افزایش ۲۰ درصدی مقرر شد که ظرف سه سال بازنشستگان به حداقل ۹۰ درصد دریافتی شاغلان برسند، البته تلاش ما و مجلس بر این است که منابع را تامین کنیم و در سال ۱۴۰۳ تامین و پرداخت انجام شود.
مرتضوی افزود: در حوزه حداقل حقوق و دستمزد کارگران شرکای اجتماعی دیدگاههای مختلفی دارند و این در حالی است که برخی از نمایندگان دولت، نمایندگان کارفرماها و کارگری قائل به مزد منطقهای یا بخشی هستند، یعنی معتقدند میان صنایع باید تفاوتهایی وجود داشته باشد، حتی بیان میشود به صورت کلی همه همچون سنوات گذشته عمل کنند، این سه گزینه در کارگروهها در حال بررسی است و کمیتههای زیرمجموعه شورای عالی کار در حال بررسی هستند امید است در زمان مناسبی که با مشارکت شرکای اجتماعی تصمیم میگیریم به یک وحدت نظر برسیم و برای سال آینده حداقل حقوق و دستمزد کارگران را اعلام کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: سال آینده همچنان پرداخت یارانه ادامه خواهد داشت و کار خوبی که دولت در این زمینه انجام داد طرحی تحت عنوان طرح فجرانه بود که از دهه فجر امسال آغاز و به مدت سه ماه یعنی تا ۱۷ اردیبهشتماه ادامه خواهد داشت.
وی ادامه داد:میزان یارانهای که دهک یک تا هفت از طریق کالابرگ دریافت میکنند از ۱۲۰ به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته است، از سوی دیگر تمهیدات اندیشیده دیگر این است که شرط خرید ۲۰۰ هزار تومان حداقل برای سرانه را حذف کردهاند.
مرتضوی خاطرنشان کرد: پرداخت یارانه به صورت وزنی است، یعنی هر فردی هر مقداری از ۱۱ قلم کالا که مشمول یارانه بوده را خریداری کند به همان مقدار پرداخت به او انجام میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
اخبار
واردات
3/2 میلیون تن اقلام فولادی به ارزش
6/2 میلیون دلار
آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از عملکرد فولادیها طی ۱۰ ماهه امسال نشان میدهد که جز برای مقاطع و محصولات فولادی، نیاز کشور به واردات زنجیره آن و فولاد نسبت به سال گذشته کمتر شده و ۲.۳ میلیون تن از انواع مقاطع، محصولات و فولاد میانی به ارزش دو میلیون و ۶۵۵ هزار دلار طی این مدت وارد کشور شده است.
طی ۱۰ ماهه سال جاری مجموع واردات مقاطع طویل فولادی و فولاد میانی کاهش یافته و برای آهن اسفنجی، گندله سنگآهن و کنسانتره آن نیز همچون روال سالهای اخیر، واردات صفر بوده اما میزان واردات در محصولات فولادی و مقاطع تخت فولادی افزایشی رقم خورده است.
ارزش واردات این اقلام فولادی نیز بهتبع، نسبت به مدت مشابه سال گذشته برای مقاطع تخت و محصولات فولادی بیشتر شده و برای فولاد میانی و مقاطع طویل کاهشی شده است.بر اساس آمار انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، طی ۱۰ ماهه سال جاری مجموع واردات انواع مقاطع طویل فولادی ۸۱ هزار تن به ارزش ۹۶ میلیون دلار ثبت شده که نسبت به ۱۱۳ هزار تن وارد شده در مدت مشابه سال گذشته به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار، به لحاظ حجمی ۲۸.۳ درصد و به لحاظ ارزشی چهار درصد کمتر شده است که نشان از کاهش نیاز به واردات این مقاطع دارد.این درحالیست که میزان واردات مقاطع تخت متاسفانه افزایش ۷۹.۶ درصدی وزنی و ۳۸ درصدی ارزشی داشته است؛ در حالیکه میزان واردات آن در مجموع ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱، حدود ۶۱۷ هزار تن به ارزش ۸۹۴ میلیون دلار ثبت شده، این عدد در مدت مشابه سال جاری از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار فراتر رفته است.میزان واردات محصولات فولادی در ۱۰ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نیز افزایشی رقم خورده و با رشد قریب به ۶۳ درصدی از ۷۳۰ هزار تن به ارزش ۹۹۴ میلیون دلار به یک میلیون و ۱۸۹ هزار تن به ارزش یک میلیون و ۳۲۶ هزار دلار رسیده است.اما در فولاد میانی نیز میزان تولید داخل معادل بالغ بر ۲۷ میلیون تن، پاسخگوی نیاز داخل بوده و تنها ۳۰۰۰ تن از ابتدای امسال تا پایان دی ماه به ارزش سه میلیون دلار وارد شده که اکثریت آن مربوط به ماههای ابتدایی وارد شده است.این میزان واردات فولاد میانی نیز مربوط به بیلتوبلوم است و واردات اسلب صفر ثبت شده است.
افتتاح ۲۵هزار میلیارد تومان پروژه جادهای
رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای از افتتاح ۲۵ هزار میلیارد تومان پروژه جادهای در چهل و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، خبر داد.
داریوش امانی رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای، گفت: همزمان با دهه مبارک فجر و سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پروژههای این سازمان به ارزش ۲۴ هزار و ۹۴۷ میلیارد تومان در سراسر کشور افتتاح میشود. در این ایام پروژههای لکهگیری، درزگیری، روکش آسفالت تقویتی و حفاظتی به میزان ۷۱۸۳ کیلومتر در محورهای اصلی و شریانی با اعتباری افزون بر ۸,۶۱۹ میلیارد تومان به بهرهبرداری میرسد.
امانی در خصوص پروژههای حوزه راههای فرعی و روستایی که افتتاح میشود، خاطر نشان کرد: ۱۶۷۴ کیلومتر احداث، بهسازی و آسفالت راههای فرعی و روستایی به ارزش ۵,۴۳۴ میلیارد تومان و بهسازی، لکهگیری و روکش آسفالت ۲۵۴۴ کیلومتر راههای فرعی و روستایی به ارزش ۴,۳۶۴ میلیارد تومان به بهره برداری میرسد.
وی افزود: همچنین در این ایام ۴۱ پروژه رفع و اصلاح نقاط پرحادثه به ارزش ۲۹۸ میلیارد تومان افتتاح میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجرای پروژههای ایمنی در راههای کشور بیان کرد: ۷۸۰ کیلومتر حفاظ بتنی، روشنایی، بهسازی، تعریض محور و علائم با اعتباری بالغ بر ۳,۱۶۹ میلیارد تومان و احداث و نصب ۳۲ مورد دیوار حائل و ضامن در راههای کشور به ارزش ۱۲۱ میلیارد تومان از پروژههای حوزه ایمنی راه است که در دهه مبارک فجر به بهره برداری میرسد.رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای همچنین از خطکشی ۱۱۵ هزار و ۱۳۳ کیلومتر راه با اعتبار ۱,۶۳۳ میلیارد تومان در سراسر کشور خبر داد.
وی افتتاح ۵۱ پروژه ساختمانی از جمله قانون تردد، راهدارخانه مرکزی و بینراهی، پایانههای مرزی، پایانههای بار و مستحدثات پلیسراه با اعتبار ۲۷۸ میلیارد تومان را از دیگر پروژههای سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای برشمرد.
اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با «اخبار صنعت»؛
نقدینگی با انتشار گواهی سپرده و اوراق منجر به رشد تولید نمی شود
کارشناس و تحلیلگر اقتصادی گفت: دولت منابع ارزی را در قیمتهای 4200 و 28 هزار تومانی حراج می کند؛هنگام بالا رفتن نرخ ارز، خواهان مداخله در بازار ارز است، ارز کم می آورد و خود در صف بازار نیما به عنوان خریدار می ایستد تا به نرخ پایین تری بفروشد.
عطا بهرامی اقتصاد دان و استاد دانشگاه در گفت و گو با اخبار صنعت در خصوص موضوع حمایت از کسب و کارها در پی انتشار گواهی سپرده خاص گفت: وظیفه خود ساخته ای که در ایران برای نظام بانکی ساخته شده و متاسفانه بانک مرکزی نیز به این موضوع دامن می زند با این گمان که موظف به حمایت از کسب و کارها با اعطای وام است منجربه رشد نقدینگی شده که از آن سمت تورم های شدید آفریده است در حالی که کسب و کارها با عدم دخالت دولت در فضای کسب و کار و تسهیل فضای کسب و کار باید با حمایت مالی بخش خصوصی رونق بگیرد نه اینکه منابعی که باید صرف توسعه زیر ساخت ها شود به صورت مستقیم و غیر مستقیم به کسانی داده شود که بعضا درراه رشد تولید نیز صرف نمی شود.
وی در ادامه بحث خاطر نشان کرد: مساله دوم این است که اکربانک مرکزی مایل به رونق کسب و کارهاست باید برای افزایش خرید و بالا بردن تقاضای جامعه به مردم وام خرد بدهد اما در ماه های اخیر به دلیل اجرای سیاست کنترل ترازنامه شاهد عدم وام دهی آن هم وام های خرد به مردم از سوی نظام بانکی کشور هستیم.
عطا بهرامی معتقد است: نکته دیگر این است بانک مرکزی پول ها را در بانک، پارک می کند می گوید باید یک سال در بانک سپرده گذاری شود تا 30 درصد سود بابت آن دریافت کنید در غیر این صورت، برداشت پیش از موعد یک ساله 12 درصد سود به خریداران گواهی سپرده خاص تعلق می گیرد این روش به قدرت وام دهی بانکها کمک نمی کند چرا که سود بالایی در نظر گرفته شده، لذا منجر به بهبود فضای کسب و کار نمی شود، ضمن اینکه در نهایت به خلق پول 30 درصدی منتهی می شود بنابراین می توان گفت این سیاست ها در بلند مدت در روند بهبود تولید و فضای کسب و کار کار خاصی انجام نمی دهد و به هدف مورد نظر دولت منتهی نمی شود.
عطا بهرامی اقتصاد دان معتقد است: بازار ارز که دچار نوسان می شود به این دلیل است که خلق پول 25 درصدی صورت گرفته است اما می خواهند بازار را ثابت نگه دارند؛ این روش مدت کوتاهی جواب می دهد نه در بلند مدت. نکته بعد این است که دولت ارز ترجیحی بابت واردات برخی کالاهای اساسی یا مواد اولیه به عده ای می دهد یعنی منابع ارزی را در قیمتهای 4200 و 28 هزار تومانی حراج می کند بعد هنگامی که نرخ ارز بالا می رود و خواهان مداخله در بازار ارز است، ارز کم می آورد و خود در صف بازار نیما به عنوان خریدار می ایستد تا به نرخ پایین تری بفروشد.
وی در این باره یادآور شد: وقتی دولت در این مسیر قرار می گیرد زمینه ها برای تلاطم بیشتر بازار ارز فراهم می شود نه به خاطر اینکه الان پول دست مردم زیاد است، بلکه پول دست مردم زیاد نیست نقدینگی ما نسبت به جی دی پی نسبتا کم است تقریبا نصف متعارف دنیاست، پس پول دست مردم زیاد نیست منتهی بی نهایت بد کیفیت است.
عطا بهرامی اقتصاددان تصریح نمود: چون رشد بخش صنعت و کشاورزی منفی است برخلاف رشد 4درصدی که دولت به آن افتخار می کند که به خاطر نفت است و بخش خدمات مالی رشد صنعت و کشاورزی که اصل اقتصاد از این زمینه ها رشد می کند نه تنها رشدی نداشته اند، بلکه کوچکتر شده اند با افزایش واردات، محصولات کشاورزی را از بین برده اند و صنعت را هم با قیمت گذاری از بین برده اند، لذا حجم اقتصاد در حال کوچک شدن است، این موارد یک به یک نوسان زاست بنابراین می توان گفت دولت بسته روشن و مشخصی برای حل مشکلات ندارد چرا که تصویری از مشکلات ندارد.
عطا بهرامی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: تصمیمات دولت و آنچه عمل می دهد شبیه داستان فیل مولانا شده که هر کسی دستی به سر وگوش فیل می کشد تعبیری از چیزی برای خود دارد و بر همان اساس برنامه می ریزد و اقدام می کند. تا هنگامی که درکی ازمشکلات کلان اقتصاد نداشته باشیم راهکارهای ارائه شده به نتیجه خاصی منتهی می شود، ضمن اینکه یکسری کارهای شانسی اتفاقی انجام می دهند با یک قید مهم که منافع رانتی ها دست نخورد بعد از اعطای ارز رانتی به یاد حل مشکلاتی می افتند که خود با اعطای رانت درست کرده اند که حل نشدنی است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
اخبار صنعت به بهانه افزایش تولید بنزین گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 1
راه حل آسان ناترازی بنزین
اخبار صنعت-کمیل غلامی: در شرایط فعلی، کشور با ناترازی بنزین مواجه است و آنطور که اعلام شده برنامهای نیز برای افزایش قیمت وجود ندارد لذا در این شرایط طبق اعلام کارشناسان تنوع بخشی به سبد سوخت و استفاده از ابزارهای غیر قیمتی میتواند راهکاری برای گذر از این شرایط باشد. بر اساس برنامه هفتم توسعه، صنعت پالایش تا پایان سال ۱۴۰۶ دستیابی به تولید روزانه حدود ۱۳۰ میلیون لیتر بنزین و نفت گاز را هدفگذاری کرده است که ۷۵ درصد از این مقدار، مربوط به فرآوردههای با کیفیت یورو ۴ و بالاتر از آن خواهد بود.
هماکنون بهطور میانگین روزانه ۱۱۴میلیون لیتر بنزین و ۱۱۲ میلیون لیتر گازوئیل باکیفیت در کشور تولید میشود که طبق اهداف کمی شاخصهای عملکردی انرژی (نفت و گاز) در لایحه برنامه هفتم توسعه، تولید این دو فرآورده اصلی در کشور با رشد حدود ۱۵ درصدی به روزانه ۱۲۹ میلیون لیتر (بنزین) و ۱۳۰ میلیون لیتر گازوئیل تا پایان سال ۱۴۰۶ (همزمان با پایان برنامه هفتم توسعه) افزایش خواهد یافت.
همچنین بیش از ۷۰ درصد فرآوردههای تولیدی اصلی بنزین و گازوئیل کشور، معادل بیش از ۷۵ میلیون لیتر بنزین و ۷۰ میلیون لیتر از نفتگاز تولیدی روزانه کشور دارای استانداردهای یورو ۴ و ۵ است که طبق برنامه هفتم توسعه تا پایان سال ۱۴۰۶ به ۷۵ درصد افزایش خواهد یافت.
علاوه بر این درحال حاضر بهطور میانگین روزانه حدود ۶۵ میلیون لیتر نفت کوره (مازوت) در کشور تولید میشود که حدود ۱۸ درصد از فرآوردههای تولیدی در پالایشگاههای نفت دهگانه کشور را تشکیل میدهد. طبق لایحه برنامه هفتم توسعه، مقدار نفت کوره تولیدی کشور با اجرای طرحهای کیفیسازی در پالایشگاهها، با کاهش ۵ درصدی به ۱۲.۹ درصد (معادل ۴۹ میلیون لیتر در روز) خواهد رسید.
آمارها نشان میدهد ۳۰ میلیون خودروی سبک و موتورسیکلت در چرخه حمل و نقل ایران فعال است که روزانه ۱۱۵ میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند که با استانداردهای جهانی همخوانی ندارد. همچنین ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزار خودروی سنگین پایه دیزلی در چرخه حمل و نقل حضور دارند که روزانه ۶۳ میلیون لیتر نفتگاز مصرف میکنند. در حوزه نیروگاهها نیز در روزهای اخیر ۷۰ میلیون لیتر نفتگاز مصرف شده است.
این اعداد نشان دهنده بالا بودن شدت مصرف انرژی در کشور است، موضوعی که موجب ناترازی بنزین در کشور شده و در این شرایط لزوم ایجاد تنوع در سبد سوخت کشور بیش از هر زمانی نمایان کرده است؛ سالانه ۲ میلیون خودرو هم به تعداد خودروهای کشور اضافه میشود که معادل ۵ تا ۶ میلیون لیتر به مصرف بنزین اضافه میکند. این عدد معادل تولید یک روز پالایشگاه تهران است، بنابراین باید به سمت بهینهسازی مصرف سوخت، بهسازی و نوسازی ناوگان عمومی و جادهای حرکت کنیم.
مرتضی بهروزیفر - کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه گفت: برای حل ناترازی بنزین صرفا راهکارهای قیمتی پاسخگو نیست و باید به سراغ ابزارهای غیرقیمتی نیز برویم، عملا قیمت بنزین یک شاخص تورم است و هرگونه افزایش قیمت بنزین تورم را در پی دارد، به همین دلیل ابزار قیمتی نمیتواند کارساز باشد.
وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی تنها میتوان به گزینه واردات اتکا و برنامههایی را در کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت تدوین کرد، تاکید کرد: برخی از این راهکارها بهبود وضعیت و توسعه پالایشگاهها، افزایش حملونقل عمومی و بهبود وضعیت ناوگان خودروهای کشور بوده و در همین راستا نیز دولت اخیرا اجازه واردات خودروهای هیبریدی و کممصرف را داده است که میتواند اثرات مثبتی داشته باشد.
این کارشناس با اشاره به لزوم و اهمیت تنوع بخشی سبد سوخت برای حل ناترازی بنزین در کشور، اظهار کرد: برای توسعه سیانجی اقدامات متعددی انجام شد اما چالشهایی در این حوزه وجود دارد که باید برطرف و شرایطی ایجاد شود که درخواست برای دوگانهسوز شدن خودروها افزایش یابد.
بهروزیفر با تاکید بر اینکه استفاده از خودروهای برقی نیز نیازمند واردات و ایجاد زیرساخت است، گفت: در صورتی که زیرساخت خودرو برقی فراهم شود، این بخش نیز میتواند کمکرسان باشد، علاوهبر این باید برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پرمصرف نیز تدابیری درنظر گرفته شود.
به گفته وی، در شرایط فعلی باید به موضوع تنوع بخشی سبد سوخت، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و پرمصرف توجه و یک راهکار جامع برای این موضوع درنظر گرفته شود.
تولید بنزین ۲۲ درصد افزایش یافت
آنطور که وزیر نفت در روزهای اخیر اعلام کرده متوسط تولید بنزین در سال ۱۴۰۰ حدود ۹۱ میلیون لیتر در روز بود که این عدد اکنون با رشدی ۲۲ درصدی به ۱۱۴ میلیون لیتر رسیده است.
در این بین دولت برنامه هایی را برای افزایش ظرفیت تولید بنزین در دستور کار دارد، آنطور که جلیل سالاری، معاون وزیر نفت در امور پالایش اعلام کرده ظرفیت تولید روزانه ۲ میلیون لیتری بنزین و ۳.۵ میلیون لیتری گازوئیل کشور تا اردیبهشتماه سال ۱۴۰۳ وجود دارد.
به گفته وی در طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان، بخشی از طرحهای توسعه کیفی تا پایان امسال به بهرهبرداری میرسد که بهدنبال آن ظرفیت تولید این پالایشگاه حدود ۲ میلیون لیتر افزایش مییابد، همچنین در پالایشگاه اصفهان نیز افزایش ظرفیت تولید حدود ۳ میلیون لیتری بنزین پیشبینی شده است که امیدواریم آن هم بهزودی محقق شود. به موازات آن طرحهای جامع کیفیسازی نفت کوره پالایشگاهی را نیز در حال اجرا داریم که برای نخستین بار در کشور با استفاده از ظرفیتهای شرکتهای دانشبنیان در حال اجرا هستند. اجرای طرحهای کیفیسازی نفت کوره کمک مؤثری به تأمین سوخت نیروگاهی کشور در سال آینده میکند.
حل ناترازی بنزین با اسقاط خودروهای فرسوده
هماکنون ۳.۵ میلیون خودرو فرسوده در کشور وجود دارد که طبق گفته مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فراوردههای نفتی با خروج آنها از چرخه، روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که میتوان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
هر خودروی فرسوده تقریباً روزانه ۴.١٣ لیتر مصرف مازاد بنزین دارد که با نرخ ٧٠ سنت قیمت فوب خلیج فارس، ٣۵ هزار تومان محاسبه میشود که نسبت به مصرف بنزین آزاد، هر یک خودروی فرسوده ، ١٣٢ هزار و ١۶٠ تومان بنزین بیشتر در روز مصرف میکند که این عدد در سال به ۴٨ میلیون و ٢٣٨ هزار تومان میرسد.
در پیمایش ١٠٠ کیلومتر، بهترین خودروهای ما هفت لیتر مصرف سوخت دارند، در حالی که این عدد در خودروهای خارجی سه لیتر است.
بهتازگی جلیل سالاری در این رابطه گفته است: تولید در داخل کشور بیش از استانداردهای دنیا و مصارف سه برابر استاندارد دنیاست، میزان مصرف بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر، مصرف سیانجی حدود ۲۰ میلیون تخمین زده شده یعنی ۱۳۵ میلیون لیتر سوخت در کشور مصرف می شود.
وی اظهار کرد: لازم است در حوزه کیفیسازی خودروها و خارج کردن خودروهای فرسوده اقدام جدی شود. هماکنون ۳.۵ میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد که با خروج آنها از چرخه در عمل روزانه ۴۰ تا ۵۰ میلیون لیتر بنزین مازاد خواهیم داشت که میتوان این مقدار را در سبد صادراتی قرار داد.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفت: به موازات تولید بنزین، احداث پالایشگاههای نو و کیفیسازی باید در دستور کار قرار گیرد و در عین حال در زمینه بهینهسازی مصرف انرژی گامهای جدی برداریم، از این رو همسو با این هدف طرحهایی در زمینه کیفیسازی و تولید و استفاده از خودروهای هیبریدی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت)، اجرای طرحهای توسعهای در شرکتهای پالایشی برای تثبیت ظرفیت تولید بنزین و رسیدن به رقم ۱۳۰ میلیون لیتر در روز در نظر گرفته شده است.
هرچند که بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد نوسازی ناوگان و اسقاط خودروهای فرسوده، روند اسقاط این خودروها طی سالهای اخیر روندی صعودی داشته که مقایسه میزان اسقاط خودروهای فرسوده در نیمه نخست سالهای ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ نشانگر افزایش اسقاط خودروها بوده اما همچنان خودروهای فرسوده یکی از عوامل مصرف بیرویه سوخت در کشور است.
افزایش ۳ برابری اسقاط خودروهای فرسوده در ۶ ماه امسال
ظرف مدت شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹، حدود ۷۰۰۰ دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده بود، در شش ماهه ۱۴۰۰ به ۷۵۰۰ دستگاه رسید و در شش ماهه ۱۴۰۱، به ۱۰ هزار دستگاه نزدیک شد، اما در مدت مشابه سال جاری (شش ماهه ابتدایی ۱۴۰۲) این عدد سه برابر شده و ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شده است.
بر اساس آمار، از این ۳۰ هزار خودروی فرسوده اسقاط شده، ۶۱ درصد سهم طرح نقدی (تحویل خودروی فرسوده توسط دارندگان خودروی فرسوده به مراکز اسقاط و دریافت وجه نقد خودروی فرسوده)، ۲۸ درصد سهم طرح جایگزینی خودروهای فرسوده (که دارنده خودروی فرسوده، با اسقاط خودروی خود، خودروی نو تحویل میگیرد) و ۱۱ درصد نیز سهم طرح جایگزینی تاکسیها بوده است.
خودروهای فرسوده یکی از عوامل ناترازی بنزین
با این حال کارشناسان معتقدند که در شرایط فعلی نیازمند افزایش عملکرد برای از ردهخارج کردن خودروهای فرسوده و تنوع بخشی به سبد سوخت هستیم، سودانی، کارشناس حوزه انرژی در همین رابطه گفت: افزایش تولید انرژی موضوع جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد، ضمن اینکه در کنار افزایش تولید باید به موضوع بهینهسازی مصرف نیز توجه شود، چراکه در شرایط فعلی چارهای جز کاهش مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نیست.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه خودروسازی نیز باید به سمت تولید خودروهای دارای استاندارد جهانی برویم، اظهار کرد: با ایجاد سازوکاری باید میزان مصرف سوخت را کاهش داد، تردد خودروهای تکسرنشین و تنوع بخشی سبد سوخت میتواند ثمرات مثبتی در این حوزه بههمراه داشته باشد.
این کارشناس حوزه انرژی افزود: علاوهبر این به جای اینکه کارت سوخت برای هر خودرو باشد، میتوان سازوکاری را لحاظ کرد تا برای هر کارت ملی که دارنده خودرو است کارت سوخت صادر شود چراکه از این طریق میتوان توزیع سوخت را ساماندهی کرد.
سودانی با تاکید بر اینکه برای رفع ناترازی و بهینه سازی مصرف سوخت دستگاههای متولی متعددی صاحب نقش هستند و نباید تنها وزارت نفت را متولی این موضوع دانست، گفت: خودروهای فرسوده و بیکیفیت زیادی در سطح کشور در حال تردد هستند که علاوه بر مشکلات آلودگی هوا به ناترازی بنزین در کشور دامن زدهاند. باید خودروهای با کیفیت وارد کنیم و در مقابل خودروهای فرسوده را اسقاط کنیم.
وی با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و اسقاط خودروهای فرسوده نقش زیادی در حل ناترازی بنزین دارد، اظهار کرد: اکنون زمان آن رسیده تا با نگاه جدیتری به موضوع تنوع بخشی سبد سوخت، اسقاط خودروهای فرسوده، ورود خودروهای برقی و بهینهسازی مصرف توجه شود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.