شماره: 2392 / ۱۴۰۳ هجدهم تير
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
فراخوان تکمیل وجه خودروهای وارداتی بی ام کارز از هفته آینده
شرکت بیام کارز در اطلاعیهای از متقاضیان طرح یکپارچه خودروهای وارداتی خواست تا نسبت به تکمیل وجه خودروی هونگچی H5، بستیون T77 با قیمت قطعی، کوراندو و هاوال H6 هیبرید با قیمت غیر قطعی تکمیل وجه کنند.رییس سازمان توسعه تجارت گفته است که عرضه خودروهای وارداتی در هفته آینده آخرین فرصت برای دارندگان اولویت خودروهای وارداتی (ثبت نام اسفند 1401) است و در صورتی که این افراد خودروی مورد نظر خود را انتخاب نکنند، دیگر هیچ اولویت خریدی نسبت به سایر افراد ندارند. در این خصوص شرکت بیام کارز با انتشار اطلاعیهای از متقاضیان طرح یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی درخواست کرد نسبت به تکمیل وجه خودروی هونگچی H5 و بستیون T77 با قیمت قطعی و نیز خودروهای کوراندو و هاوال H6 هیبرید با قیمت غیر قطعی تکمیل وجه کنند.
متقاضیان برای خودروهای یاد شده، میتوانند نسبت به واریز وجه خودرو به صورت آنلاین از ساعت 10صبح روز سه شنبه 1403/04/19 لغایت ساعت 24 روز جمعه مورخ 1403/04/29 اقدام کنند. شایان ذکر است بازه زمانی مذکور قابل تمدید نخواهد بود.گفتنی است؛ خودروی هونگچی H5 در 3 رنگ سفید، مشکی و خاکستری با قیمت 2 میلیارد و 910 میلیون تومان با موعد تحویل هفته آخر آبان 1403خواهد بود.
همچنین خودروی BESTUNE T77 با عرضه رنگ نقرهای و قیمت 2 میلیارد و 153 میلیون تومان با موعد تحویل هفته دوم شهریور 1403 خواهد بود.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اخبار
۳۰ درصد افزایش مصرف سوخت
در خودروهای فرسوده
رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور میگوید: خودروهای فرسوده ۳۰ درصد افزایش مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای نو دارند.
آقای احمدی فینی گفت: مصرف نفت و گاز در حوزه حمل و نقل بار برون شهری حدود ۹۰ درصد از سهم کل نفت و گاز است که معادل ۶۰ میلیون لیر در روز میشود. با توجه به اینکه ۵۰ درصد از ناوگان حمل و نقل بار به سن فرسودگی رسیده اند، باید برای آنها پروژه نوسازی در نظر گرفت.
وی در ادامه افزود: طبق محاسبات انجام گرفته شده، خودروهای فرسوده ۳۰ درصد افزایش مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای نو دارند که با توجه به میزان مصرف سوخت و کمبودهایی که در این حوزه وجود دارد، باید این خودروها با خودروهای نو جایگزین شوند.
به گفته رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور، اگر ۵۰ درصد ناوگان فرسوده، با خودروهای نو جایگزین شوند, ۱۵ درصد در اضافه مصرف سوخت صرفه جویی میشود که معادل ۹ میلیون لیتر در روز میشود که معادل ۳.۳ دهم میلیارد لیتر در سال است. اگر بخواهیم ریال آن را محاسبه کنیم ۳ میلیارد دلار در سال یا ۱۵۰ همت صرفه جوی میشود.
رونمایی جیلی از یک باتری جدید
برای خودروهای برقی
شرکت جیلی از سلول باتری LFP جدید خود رونمایی کرده که دارای ۱۹۲ واتساعت بر کیلوگرم تراکم انرژی است. چرخه عمر این باتری ۵۰ساله است و قابلیت شارژ سریع ۸۰درصد در کمتر از ۲۰دقیقه را دارد.فناوریای که شرکت خودروسازی جیلی به کار گرفته باتری آهن فسفاتی است که در خودروی مدل۳ پایه تسلا به کار رفته است. این باتری را میتوان ۳۵۰۰ بار شارژ کرد که معادل یکمیلیون کیلومتر است و از مقاومت بالای باتریهای BYD و تسلا نیز بیشتر به حساب میآید.
این شرکت چینی مدعی است باتریهای LFP مزایای زیادی برای بازار خودروهای برقی دستدوم دارند زیرا وسایل نقلیه برقی میتوانند عملکرد بیش از ۶۰۰هزار مایل را با حداقل کاهش ظرفیت حفظ کنند. این دوام با در نظر گرفتن میانگین مسافت سالانه رانندگی معادل تقریبا ۵۰ سال عمر مفید است.
علاوه بر آن جیلی از نانوتوبهای کربن و پوشش ارتقایافته استفاده میکند که حرکت یونهای لیتیوم را سرعت میبخشد و در نتیجه مدتزمان لازم برای رساندن شارژ باتری از ۱۰ به ۸۰درصد فقط ۱۷دقیقه خواهد بود.
جیلی قصد دارد سلولهای باتری LFP را قبل از ارائه به مشتریان دیگر در خودروهای SUV گلکسی E۵ به کار گیرد. این شرکت برای تضمین باتری تستهای متعدد و سختی روی آن انجام داده است.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اخبار
ورود تسلا به دولت چین
خودروهای تسلا برای اولینبار در لیست خرید دولت چین قرار گرفتند. طبق گزارش رسانه رسمی چینی، پرفروشترین مدل Y تسلا در لیستی از مدلهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی قرار گرفت که یک دولت محلی در چین میتواند به عنوان خودروی خدماتی خریداری کند.این رسانه رسمی اعلام کرد این اولینبار بود که خودروهای تسلا واجد شرایط خرید دولتی در چین شدند. دولت استانی جیانگ سو در شرق چین در بیانیهای دولتی ۵۶ دسته از وسایل نقلیه با انرژی جدید را برای استفاده به عنوان خودروهای خدماتی توسط سازمانهای حزبی، دولتی و عمومی منتشر کرد.به غیر از مدل Y تولید شده در کارخانه تسلا در شانگهای و ولوو کارز XC۴۰ و ۵۴ از خودروهای برقی و هیبریدی با برند چینی بودند. ولوو کارز متعلق به گروه هلدینگ جیلی، خودروساز چینی ژجیانگ جیلی است. البته تعداد خودروهای مدل Y هنوز مشخص نشده است.ورود خودروهای تسلا به برخی از مجتمعهای دولتی و نظامی در چین ممنوع شد اما این محدودیتها پس از تایید انجمن برتر صنعت خودرو کشور برداشته شد.
از آنجایی که تقاضا برای خودروهای چینی در خارج از کشور تحت الشعاع چشمانداز تعرفهها قرار گرفته و رقابت داخلی تشدید میشود، تحویل خودروهای ساخت چین توسط تسلا در نیمه اول ۹ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۳ یافت. با این حال، به نظر میرسد سفر ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا به چین در اواخر آوریل برای دیدار با نخست وزیر لی کیانگ، نتیجه داده است.
چین حمایت خود از تسلا را افزایش داده است و قصد دارد در سال جاری علیرغم تنشهای مداوم با ایالاتمتحده، یک مرکز آموزش داده ایجاد کند و نرم افزار Full Self Driving خود را در کشور ارائه کند.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
الزام انتقال فناوری برای واردات خودرو حذف می شود
لایحه الحاق تبصره ۳ به ماده ۴ قانون ساماندهی صنعت خودرو تحت عنوان «حذف الزام انتقال فناوری برای واردکنندگان خودرو» طی نامه شماره ۶۰۸۷۲ مورخ 13/04/1403 برای انجام تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
در این نامه که به امضای وزیر صمت و سرپرست ریاست جمهوری رسیده، آمده است: مقدمه توجیهی مطابق بند (۲) ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰، یکی از شرایط لازم برای واردات خودرو انتقال فناوری است با این حال با عنایت به لزوم تسهیل واردات خودرو برای تنظیم بازار آن و انتظارات عمومی برای رفع محدودیت مزبور در زمینه واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و شرکتها و مقرون به صرفه نبودن سرمایه گذاری برای انتقال فناوری با توجه به شرایط کنونی تجارت بینالمللی و وجود شر کتهای دانش بنیان برای انتقال فناوری، لایحه زیر برای انجام تشریفات قانونی مربوط تقدیم میشود.
ماده واحده - تبصره زیر به ماده (۴) قانون ساماندهی صنعت خودرو مصوب ۱۴۰۰/۸/۲۶ با اصلاحات بعدی آن الحاق میشود:
«تبصره ۳- در صورت واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی بر اساس فهرست خودروهای مجاز اعلامی توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت که دارای خدمات پس از فروش در داخل کشور هستند، واردکننده میتواند به جای انتقال فناوری موضوع بند (۲) این ماده پنج درصد (۵) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی مذکور و شر کتهای وارد کنندهای که قادر به انتقال فناوری در داخل کشور نیستند، هفت درصد (۷) ارزش گمرکی خودروهای وارداتی یادشده را به صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع پیشرفته شرکت مادر تخصصی برای دریافت مجوز شماره گذاری پرداخت نمایند.
منابع حاصل از اجرای این تبصره پس از واریز به خزانه در چارچوب بودجه سنواتی به صورت صددرصد (۱۰۰) تخصیص یافته، صرف اجرای تکالیف موضوع قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ و توسعه فناوریهای نوین در صنعت خودرو کشور با اولویت حمایت از فناوریهای کاهنده مصرف سوخت و آلایندگی خودروها و اعمال مشوقهای مرتبط با ساخت، تولید و توسعه خودروهای برقی و منطبق بر فناوریهای نوین و با سوخت پاک و پایدار که در چارچوب دستورالعمل توسط وزیر، صنعت معدن و تجارت ابلاغ خواهد شد، میشود».
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
![](/Resource/images/titrbullet.png)
تعداد بازدید : 0
اتحادیه اروپا و تعرفه سنگین برای خودروهای چینی
ض
کمیسیون اروپا روز پنجشنبه هفته گذشته یک تعرفه قابل توجه را برای تمام خودروهای برقی چینی وارداتی به اروپا تصویب کرد.
بروکسل ادعا میکند که پکن یارانههای قابل توجهی را به خودروسازان خود تخصیص میدهد و همین امر باعث کاهش مصنوعی قیمتها و ایجاد رقابت ناعادلانه شده است.
کمیسیون اروپا دیروز پنجشنبه ۴ ژوئیه (۱۴ تیر ۱۴۰۳) رسماً تصمیمی را تأیید کرد که به نظر میرسد از قبل تعیین شده بود. بر این اساس، از تاریخ جمعه پنجم ژوئیه (۱۵ تیر) تعرفههای قابل توجهی بر «خودروهای تمام برقی / BEV» ساخت چین اعمال میشود.
انتظار میرود این حکم تاریخی روابط اتحادیه اروپا با پکن را تغییر دهد و ممکن است اقدامات تلافیجویانه علیه تولید کنندگان اروپایی را در پی داشته باشد.
مقامات اروپایی پس از یک بررسی ۹ ماهه دریافتند که شرکتهای داخلی و خارجی یارانههای قابل توجهی در هر مرحله از زنجیره تامین خودروهای چینی تمام برقی ارائه میکنند.
این یارانهها از مرحله استخراج مواد خام باتریها تا خدمات حمل و نقل برای تحویل محصول نهایی به بنادر اروپا را در برمیگیرند.
گستردگی این یارانهها به تولیدکنندگان چینی اجازه میدهد تا خودروهای تمام برقی خود را با قیمتهای بسیار مقرون به صرفهتر از آنهایی که در اتحادیه اروپا مونتاژ میشوند، عرضه کنند. کما اینکه هزینههای انرژی و نیروی کار در اروپا بسیار بالاتر از چین است.
بر اساس گزارش کمیسیون اروپا، این شکاف قیمتی باعث افزایش سریع واردات خودروهای چینی شده است به حدی که از ۳.۹ درصد از سهم بازار در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۲۵ در پایان سال ۲۰۲۳ میلادی رسیده است.
به گفته مقامات اتحادیه اروپا، جهش واردات خودروهای ارزانقیمت چینی میتواند به صنعت اتحادیه اروپا آسیب جدی وارد کند و باعث زیان های قابل توجهی شود و بیش از ۱۲ میلیون شغل را مستقیم و غیرمستقیم به خطر بیندازد.
بنابراین، از نظر اروپا وضع تعرفههای جدید برای جبران مزیت ناعادلانه یارانهها ضروری است.
این اقدامات فعلاً موقتی خواهد بود. مقامات گمرک از صادرکنندگان چینی به جای پول نقد، ضمانتهای بانکی درخواست خواهند کرد، به این معنی که مشتریان نهایی ممکن است بلافاصله متوجه تغییر در قیمتها نشوند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا ۲ هفته دیگر در این زمینه رایگیری خواهند کرد که البته از نظر قانونی الزامآور نخواهد بود، اما به ارزیابی فضای سیاسی در مورد تعرفهها کمک خواهد کرد.
این تعرفه ها تا زمانی که تصمیم نهایی در چهار ماه آینده گرفته شود، پابرجا خواهند ماند. منتهی اگر ۱۵ کشور عضو که ۶۵ درصد از جمعیت اتحادیه اروپا را نمایندگی کنند با این پیشنهاد مخالفت کنند، میتوانند از اجرای آن جلوگیری کنند.
انتظار می رود آلمان و مجارستان با تعرفههای پیشنهادی مخالف باشند. آلمان به دلیل موقعیتش به عنوان صادرکننده برتر خودرو، روابط اقتصادی قوی با چین دارد و مجارستان نیز به طور فزایندهای در حال جذب سرمایهگذاری چینی است.
در مقابل، فرانسه و ایتالیا موافق وضع تعرفههای بیشتر هستند، که نشان میدهد قبل از انتخابات ماه نوامبر احتمالا شاهد یک تقابل سیاسی همهجانبه خواهیم بود.
در این میان، بروکسل و پکن در مورد آندسته از راه حلهای احتمالی که میتواند از اعمال دائمی تعرفه ها جلوگیری کند، گفتگو خواهند کرد. مذاکرات در سطح سیاسی و فنی خواهد بود. با این وجود، امیدها برای پیشرفت کم است.
پکن این تحقیقات را از نظر شکلی و ماهیت به چالش کشیده و آن را یک «سیاست عریان در زمینه حمایتگری اقتصادی از محصولات داخلی» خوانده است.
آنها استدلال میکنند که تحقیقات اروپا «به دروغ موضوع یارانهها را پیش کشیده و در مورد آن اغراق کرده است.» پکن همچنین متعهد شده است که «تمام اقدامات لازم را» برای دفاع از شرکتهای داخلی انجام دهد.
وزارت بازرگانی چین ماه گذشته، تحقیقات در زمینه مبارزه با ارزان فروشی در مورد واردات گوشت خوک از اتحادیه اروپا را آغاز کرد که از آن به عنوان گامی در جهت تلافی تعبیر میشود.بخشهای کشاورزی و هوانوردی حساسترین بخشهای آسیبپذیر در برابر اقدامات تلافی جویانه بالقوه پکن هستند.
![](/resource/images/comment-top.png)
ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.