شماره: 2488 / ۱۴۰۳ يازدهم آذر
تعداد بازدید : 1
در صفحات دیگر
موضوعات جناحی روی موضوعات اصلی کشور
سایه نیندازد
2
قیمت گذاری دستوری،
عاملِ نارضایتیِ ذینفعانِ خودرو
یک کارشناس صنعت خودرو گفت: قیمت گذاری دستوری هر سه ضلع صنعت خودرو، یعنی دولت، تولیدکننده و مصرف کننده را متضرر و ناراضی کرده است.حسن کریمی سنجری با اشاره به اصلاح اخیر قیمتهای خودروهای داخلی افزود: در ۱۸ ماه گذشته، قیمت تمام شده تولید خودرو به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه و قطعات خودرو افزایش یافته، اما قیمت فروش به دلیل قیمت گذاری دستوری ثابت مانده بود که این موضوع باعث رشد زیان انباشته دو شرکت خودروساز...
8
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
«اخبار صنعت» از گردش مالی سه هزار میلیارد تومانی قاچاق سوخت در روز گزارش می دهد؛
تعداد بازدید : 0
معادله چند مجهولی صادرات پنهان سوخت!
قاچاق سالانه یک میلیارد لیتر سوخت به خارج از کشور یکی از موضوعات بسیار مهمی است که این روزها به صدر اخبار حوزه انرژی آمده است و در مورد جزئیات، مسئولیت این میزان سوخت مایع و چرایی وقوع آن پرسش های فراوانی مطرح است.
3
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
در صفحات دیگر
اجرای طرح
کالابرگ سال ۱۴۰۳ منتفی است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که در بودجه سال ۱۴۰۳ هیچ ردیفی برای اجرای طرح کالابرگ پیشبینی نشده است و به همین دلیل، این طرح اجرا نخواهد شد.
3
عزم جدی
دولت برای
تقویت صنعت نفت و گاز کشور
4
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
حباب قیمت خودرو در بازار شکسته میشود
8
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
در صفحات دیگر
نایب رئیس مجلس:
مجلس بنا ندارد
قیمت بنزین را افزایش دهد
2
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خبر داد:
رکوردشکنی تولید گاز ایران
در ۱۰۰ روز نخست دولت چهاردهم
4
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 3
قاچاق و چالش ناترازی
مرتضی ادب
اگر الگوی مصرف مشخصی برای توزیع سوخت نیروگاهی تدوین شود، از هدر رفت سالانه حدود یک میلیارد لیتر سوخت نیروگاهی جلوگیری میشود و ابهامی در خصوص تناسب بین رشد تولید و رشد مصرف به وجود نمی آید.قاچاق هم کاهش می یابد.قاچاق پدیدهای شوم است که معضلات بسیاری برای کشور به دنبال دارد. معضلات قاچاق صرفاً حوزه اقتصاد را دربر نمیگیرد، بلکه به دلیل پیوستهایی که وجود دارد، بسترهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر حوزهها را هم در بر خواهد گرفت. اخلال در حوزه تولید فقط یکی از معضلات آن است که آسیبهای آن منجر به افزایش بیکاری، افزایش نرخ تورم و معضلات دیگر خواهد شد. در نظر داشته باشیم هر کدام از این معضلات به آسیبهای اجتماعی دیگر دامن میزند؛ مثلاً بیکاری به آسیبهای دیگر مثل سرقت، خرید و فروش مواد مخدر، نزاع و آسیبهایی از این دست منجر میشود. بسیاری از افرادی که درگیر این دسته از آسیبهای اجتماعی میشوند، به دلیل از دست رفتن تولید به دل آسیب سقوط میکنند، از همینرو با از دست رفتن تولید، پدیدههایی مثل قاچاق کالا و ارز و قاچاق سوخت شدت میگیرد که در این مقال به قاچاق سوخت اشاره میشود.
قاچاق سوخت از جمله قاچاقهای معکوس است که طی این پروسه سوخت که سرمایه کشور است، توسط سوداگران و دلالان به خارج از کشور صادر میشود. همان طور که بارها اعلام شدهاست، کشور ما از جمله بزرگترین دارنده ذخایر نفت و گاز دنیا است و به دلیل همین فراوانی، قیمت تمامشده محصولات نفتی در مقایسه با سایر کشورها قیمتی پایینتر و ارزانتر دارد. همین موضوع باعث شدهاست این سرمایه ملی به شیوههای مختلف از جمله با خودروهای شوتی یا اتوبوسهای مسافربری از کشور خارج شود. قاچاق معکوس سوخت برای سوداگران این بازار سود دارد، ولی به طور حتم موجبات ناترازی سوخت و کمبود در این حوزه را به همراه خواهد داشت.
در روزهایی که نیروگاههای برق ایران با بهانه نداشتن سوخت کافی و برای جلوگیری از سوزاندن مازوت خاموش میشوند تا مثل سالهای جنگ خاموشیهای گسترده نصیب مردم ایران شود به گفته مقامهای مسئول در ایران روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت از کشور قاچاق و به کشورهای همسایه میرود. این قاچاقها از سه استان بوشهر با کمترین سهم و هرمزگان و سیستان و بلوچستان با بیشترین سهم صورت میگیرد. بزرگی عدد قاچاق روزانه و قاچاق ماهانه و محدود بودن آن به چند استان و شهر مشخص این سوال را پدید میآورد که چرا نمیتوان با قاچاق سوخت مبارزه کرد؟ آیا نشدنی است یا نخواستنی؟
فارغ از مشکلات اقتصادی که قاچاق سوخت به همراه دارد، شاهد هستیم که قاچاقچیان برای انتقال سوخت به خریداران در آن سوی مرزهای آبی و خاکی، با اقدامهای نابخردانه خود امنیت سایر شهروندان را به خطر میاندازند، همچنانکه شاهد هستیم تصادفهای خودروهای شوتی حامل سوخت قاچاق به دلیل سرعتهای سرسامآور و حرکات مخاطرهآمیز فاجعه میآفرینند، چنانچه بارها شاهد بودهایم که چگونه خودروهای شوتی و سرنشینانش در شعلههای آتش از بین میروند و صحنههای دلخراشی برجای میمانند و آسیبهای بازماندگان آن هم به کشور تحمیل میشود.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 2
دولت بار اضافی هزینه های خودروسازان را از روی دوش مردم بردارد
رحمان سعادت -اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه سمنان
افزایش نرخ خودرو طی هفته های گذشته منجر به اعتراض به حق مردم نسبت به بالا رفتن نرخ خودرو بدون اعلام قبلی شد، اما آنچه در این موضوع حائز اهمیت است اینکه نه تنها خودرو، بلکه سایر کالاها نیز در طی هفته های گذشته روند افزایش قیمت داشته اند، پس این موضوع مختص به خودرو نیست.
متاسفانه واقعیت این است که افزایش تورم بر قیمت همه کالاها اثرگذار است، لذا به دلیل وجود تورمف هزینه تولید خودرو نیز افزایش می یابد. با اینکه این موضوع یک واقعیت تلخ است اما نمی توان انتظار داشت خودروساز تغییری در قیمت های خود ایجاد نکند اما یک مساله به عنوان مطالبه مهم مردم از دولت به قوت خود باقی است.
مردم به حق معتقدند دولت نباید افزایش نرخ های خودروسازی داخلی را به آنها تحمیل کند، وقتی دولت نمی تواند مانع نرخ تورم شود یا در برابر مدیران خودروسازی که دولت آنها را انتخاب می کند به نتیجه مشخصی برای عدم افزایش نرخ خودرو برسد باید دو کار صورت دهد، آزادی کامل و بدون قید و شرط خودروی خارجی و اعطای یارانه به خریداران خودروی داخلی در صورتی که واردات خودرو به صورت کامل آزاد نشود.
مافیای خودرو و فسادی که در خودروسازی وجود دارد در طی دهه های گذشته هزینه ها و لطمات جبران ناپذیری به مردم وارد کرده است. مردم از تداوم این وضعیت گلایه دارند و معتقدند حمایت بی حد و حصر دولت و عدم آزاد سازی واردات خودروی خارجی زمینه های لازم را برای تحمیل هزینه های گزاف به مردم از سوی خودروسازان باز کرده است.
در صورتی که بودجه درست طراحی شود و بسیاری از هزینه های اضافی کنار گذاشته شود دولت می تواند با یارانه از خریداران خودروی داخلی حمایت کند، از آن سو باز شدن مسیر واردات خودروی خارجی نیز منجر به کاهش تقاضای خرید خودروی ایرانی می شود لذا خودروساز مجبور به مدیریت هزینه های خود و عدم افزایش قیمت می شود چرا که در مسیر رقابتی قرار گرفته است.
دولت با راه های مختلف می تواند از مردم حمایت کند؛ یکی از آن راه ها کاهش یا صفر کردن تعرفه ها و هزینه های گمرکی و مالیات بر واردات خودروی خارجی است در این صورت عموم مردم با کمترین قیمت می توانند خودروی ایمن و استاندارد با مصرف سوخت پایین وارد کنند.
در صورتی که مردم به راحتی بتوانند خودروی خارجی وارد کنند شبیه به گذشته علاقه ای به خرید خودروی ایرانی نخواهند داشت، بنابراین دولت باید بار اضافی هزینه های خودروسازان را از روی دوش مردم بردارد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه چمران در گفت وگو با «اخبار صنعت»؛
تعداد بازدید : 4
تک نرخی کردن ارز در حال حاضر به زیان اقشار آسیب پذیر جامعه است
عضو هیئت علمی دانشگاه چمران و استاد اقتصاد گفت: متاسفانه بسیاری از اقتصادخوانده هایی که درک درستی از واقعیت های اقتصادی کشور ندارند با تاکید بر تک نرخی کردن ارز بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی ایران خواسته یا ناخواسته در حال وارد کردن ما به مسابقه بین بالا رفتن نرخ تورم و نرخ ارز هستند.
مرتضی افقه اقتصاد دان و عضو هیئت علمی دانشگاه چمران در گفت و گو با اخبار صنعت با اشاره به این موضوع که اقتصاد ایران از آمادگی لازم برای پذیرش تک نرخی کردن ارز برخوردار نبست، گفت: باید این موضوع در بین مسوولین نهادینه شود که در حال حاضر نباید به سمت تک نرخی کردن ارز بروند چرا که تک نرخی کردن ارز به معنای گران کردن و بالا رفتن نرخ ارز است.
وی دراین باره خاطر نشان کرد: دولت زمانی می تواند قیمت ارز را کنترل کند که به اندازه کافی ارز در اختیار داشته باشد یعنی به محض اینکه نرخ ارز بالا رفت با عرضه ارز در بازار آزاد بتواند نرخ ارز را کنترل کند با توجه به اینکه دولت در حال حاضر درآمد ارزی چندانی ندارد لذا نمی تواند بازار ارز را کنترل کند به این خاطر نباید به سمت تک نرخی کردن ارز برود.
مرتضی افقه در این خصوص بیان داشت: وقتی دولت درآمد ارزی قابل توجهی ندارد که به وسیله آن بازارها را کنترل کند تک نرخی کردن ارز به این معناست که بین نرخ بازار به عنوان ارز تک نرخی با نرخ تورم مدام مسابقه ایجاد می شود، مسابقه ای به نفع بالا رفتن نرخ ارزی که از آن به عنوان ارز تک نرخی یاد می شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه اهواز و استاد اقتصاد افزود: به عنوان مثال فرض کنید همه ارزهای حمایتی حذف شدو ارز بازار آزاد با نرخ 70 تومان به عنوان ارز تک نرخی انتخاب گردیده است، وقتی تورم افزایش بیابد این نرخ ارز نیز وارد کانال های جدید می شود بنابراین این روند مدام به زیان مردم بخصوص اقشار آسیب پذیر جامعه تمام می شود.
مرتضی افقه استاد اقتصاد معتقد است: متاسفانه بسیاری از اقتصادخوانده هایی که درک درستی از واقعیت های اقتصادی کشور ندارند با تاکید بر تک نرخی کردن ارز بدون در نظر گرفتن شرایط اقتصادی ایران خواسته یا ناخواسته در حال وارد کردن ما به مسابقه بین بالا رفتن نرخ تورم و نرخ ارز هستند.
وی در این باره هشدار داد: این مسابقه پایان ندارد تا زمانی که تحریم ها لغو شود؛ صادرات نفتی و غیر نفتی افزایش بیابد و ارز کافی وارد ایران شود نباید به سمت تک نرخی کردن ارز رفت، پس در صورتی که ایران به اندازه کافی صادرات داشته باشد وبه سهولت بتواند ارز را به کشوربازگرداند نباید به سمت تک نرخی کردن ارز رفت.
وی در این باره تصریح نمود: در صورتی که به مسائل اشاره شده توجه نشود و به تدریج زمینه ها برای تک نرخی شدن ارز فراهم شود تردیدی نیست که این روند به زیان اقشار آسیب پذیر جامعه تمام می شود یعنی به نفع سرمایه داران دارای ارز است لذا سایر مردم بخصوص طبقات کم درآمد از این وضعیت زیان های بسیار زیادی خواهند دید.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 1
دبیری: دولت و مجلس بیش از هر زمانی نیاز به همدلی و اتحاد دارند
معاون رئیسجمهور در امور مجلس گفت: شرایط داخلی و بین المللی ایجاب می کند دولت و مجلس بیش از هر زمانی همدلی و اتحاد داشته باشند.
شهرام دبیری در نشست معاونان امور مجلس وزارتخانهها و دستگاههای اجرایی با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی با تبریک روز مجلس و گرامیداشت هفته بسیج، اظهارکرد: این نشست برای هماهنگی بیشتر معاونان پارلمانی تشکیل شده است؛ چرا که ما در یک برهه زمانی خاص قرار گرفتهایم. بعد از حضور و مشارکت مردم در انتخابات ریاست جمهوری که باعث ناامیدی دشمن شد، آنها به دنبال ایجاد فاصله بین دولت و ملت رفتند تا دولت نتواند کارآمدی داشته باشد. رژیم صهیونیستی نمی خواهد ما در داخل کشور متحد و در سطح بین المللی فعال باشیم و می خواهند القا کنند که مردم پشتوانه نظام نیستند؛ بنابراین ما بیشتر از هر زمانی به اتحاد و همدلی نیاز داریم.
معاون پارلمانی رئیسجمهور با قدردانی از رئیس مجلس برای مدیریت مدبرانه مجلس و همراهی و همدلی مجلس با دولت، افزود: ما در جریان معرفی کابینه با رای اعتماد استثنایی و رای بالای نمایندگان مواجه شدیم که سنگ بنای خوبی برای وفاق و همدلی بود. نشانه دیگر این همدلی تصویب کلیات بودجه بود که ما از نمایندگان به این خاطر تشکر میکنیم.
دبیری تاکید کرد: دولت و مجلس برای خدمت به مردم باید با هم کار کنند. مبنای کار ما قانون است، اما ذیل قانون، تعامل و همفکری موثر است.
معاون پارلمانی رئیس جمهور همچنین افزود: رئیسجمهور، فرزند مجلس است و از مسائل مردم کاملاً آگاه است و ایشان تاکید فراوان دارند که همدلی و اتحاد بیشتری با مجلس داشته باشیم و با آنکه توصیه رهبری است که نمایندگان در امور اجرایی و عزل و نصب ها دخالتی نداشته باشند، با این حال رئیسجمهور دستور دادند از نمایندگان هر استان در مسائل مختلف از جمله انتخاب استاندار نظرخواهی و از نظر مشورتی نمایندگان استفاده شود که این موضوع نشانه تعامل متقابل دولت با نمایندگان است.
وی خاطر نشان کرد: نتیجه تعامل دولت و مجلس خدمت بیشتر به مردم است و مردم از چنین همدلی خوشحال می شوند؛ چراکه از اختلاف و دودستگی برخی مسئولان درگذشته خسته شدهاند و توقع رفع مشکلات را دارند. هرچه تعامل بیشتر باشد نتیجه کار به نفع مردم مطلوب تر است. بنده هم به معاونان پارلمانی توصیه کردهام که با نمایندگان تعاملی بیش از گذشته داشته باشند. سامانههایی هم در حال طراحی است که به این فرآیندها کمک کند.
معاون رئیس جمهور در پایان گفت: وظیفه ما خدمت به مردم است. ان شاء الله دست به دست هم بدهیم تا نتیجه همکاری دولت و مجلس آن باشد که مردم رضایت بیشتری داشته باشند و مشکلات مردم کمتر شود.
پیش از سخنان دبیری، معاونان پارلمانی صداوسیما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اموراقتصادی و دارایی، وزارت کشور، وزارت دفاع، وزارت نفت و مسئولان امور مجلس قوه قضاییه و حوزه های علمیه خطاب به دکتر قالیباف، به بیان دیدگاه های خود در خصوص بهبود و ارتقا تعامل دولت و مجلس پرداختند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اتحادیه اروپا محدودیتهای پروازی را تمدید کرد
اتحادیه اروپا محدودیتهای پروازی در حریم هوایی ایران و لبنان را تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۵ (دوازدهم بهمن ماه) تمدید کرد.
به گزارش تاس، آژانس ایمنی هوانوردی اتحادیه اروپا (EASA) به رغم اعلام آتش بس میان رژیم صهیونیستی و لبنان، در اطلاعیهای خطاب به خطوط هوایی اروپایی تاکید کرد که از پرواز به حریم هوایی ایران و لبنان تا ۳۱ ژانویه سال ۲۰۲۵ (دوازدهم بهمن ماه) خودداری کنند.در این اطلاعیه به محدودیتهای پروازی در حریم هوایی سرزمینهای اشغالی اشارهای نشده است و فقط به اپراتورهای پروازی سفارش شده که برای پرواز به این منطقه به دقت شرایط را بررسی کنند.
این آژانس خاطرنشان کرد که اگرچه آتش بس رژیم صهیونیستی و لبنان تنشها در این منطقه را کاهش داده، اما هم چنان وضعیت کلی در خاورمیانه نامشخص است.اولین آتش بس میان تل آویو و بیروت از آغاز درگیریها در اکتبر ۲۰۲۳، روز چهارشنبه ۲۷ نوامبر (هفتم آذرماه) به طور رسمی به اجرا درآمد.جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نیز در واکنش به این موضوع گفت که در۶۰ روز آینده، ارتش اسرائیل به تدریج عقبنشینی میکند، غیرنظامیان اسرائیلی به خانههای خود باز میگردند و ارتش لبنان دوباره کنترل قلمرو خود را در دست خواهد گرفت.
وزارت بهداشت لبنان سه شنبه شب اعلام کرد که تعداد شهدای این کشور در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی به ۳ هزار و ۸۲۳ نفر رسیده است.همچنین در این مدت ۱۵هزار و ۸۵۹ نفر در نتیجه تجاوزات رژیم صهیونیستی به لبنان زخمی شدند.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.