شماره: 2489 / ۱۴۰۳ دوازدهم آذر
تعداد بازدید : 0
واردات و تنظیم بازار، راهحل کاهش قیمت خودرو
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو مشهد گفت: در صورت واردات خودروهای نو و کارکرده به کشور و برطرف شدن نیاز مصرفکنندگان، قیمت خودرو قطعاً کاهش خواهد یافت و در یک بازار رقابتی شاهد افزایش قیمتها نخواهیم بود.حسین حسینی اظهار کرد: وضعیت بازار خودرو این روزها به دلیل نوسانات قیمت و فروش خودرو در فضای مجازی، حال خوبی ندارد. التهابات موجود در بازار نیازمند ورود نهادهای دولتی است تا قیمتها کنترل و مسیر واردات خودروهای خارجی هموار شود. در غیر این صورت، همچنان شاهد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهیم بود.
وی ادامه داد: فضای مجازی بهویژه در قیمتگذاری خودروها، نقش مهمی در تشدید تنشها و واکنشها در بازار دارد. از آنجا که در این فضا مدیریت و کنترل دقیقی وجود ندارد، قیمتگذاریها غیراصولی و بدون نظارتهای کارشناسی انجام میشود. این فضا به مبنای اصلی قیمتگذاری تبدیل شده و باعث افزایش قیمتها در بازار خودرو میشود. متاسفانه در این فضا، سودجویان بهشدت بهرهبرداری میکنند.
رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو مشهد با اشاره به اینکه با مطرح شدن موضوع ثبتنام و پیشفروش خودروهای داخلی، دلالان فعالیت بیشتری پیدا کردهاند، که به نوبه خود باعث افزایش قیمتها در بازار آزاد شده است، افزود: اگر فروش خودروها بهطور مستقیم از طریق نمایندگیها انجام و موانع موجود از پیشروی مصرفکنندگان برداشته میشد، قطعا این گرانیها مشاهده نمیشد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
اخبار
تسلا مدل Y همچنان بهترین خودروی الکتریکی زیر 50 هزار دلار است
به گفته مدیر عامل ریویان، مدل Y قوانین را تعیین می کند. این واقعیت را نمی توان انکار کرد که تسلا مدل Y پرفروش ترین خودروی الکتریکی در جهان است، اما آیا این بهترین خودروی الکتریکی موجود امروز است؟ به گفته مدیرعامل ریویان، اگر «زیر 50 هزار دلار» را به این سؤال اضافه کنیم، به نظر می رسد که پاسخ «بله» باشد.اگر ایلان ماسک و تسلا را از معادله خارج کنیم و فقط روی خودرو تمرکز کنیم، تمایل داریم با مدیر عامل ریویان موافق باشیم. برخی بر این باورند که هیوندای آیونیک 5در رده «بهترین خودروهای برقی کمتر از 50 هزار دلار» در رتبه دوم نسبت به مدل Y قرار می گیرد، اما گزینه های دیگری نیز وجود دارد.محصولات تسلا چقدر خوب هستند؟ با توجه به اینکه مدیر عامل ریویان دارای هر دو تسلا مدل 3 و مدل Y بوده است، باید بگوییم که او به خودروهای تسلا علاقه زیادی دارد. وی افزود که «کمتر از پنج انتخاب بسیار قانع کننده» در میان خودروهای الکتریکی با قیمت کمتر از 50 هزار دلار وجود دارد و به این نتیجه رسید که مدل Y در میان این گروه کوچک از خودروهای برقی پیشگام است.
مدیر مالی نیسان رفتنی شد
مدیر مالی نیسان در حالی که این خودروساز با چالشهای بسیاری مواجه میشود، از سمت خود کنارهگیری میکند.
استعفای استفان ما، مدیر مالی این شرکت به دنبال سالها آشفتگی مدیریتی است و نیسان با کاهش عملکرد و سرمایهگذاری فعالان مواجه است.افراد آگاه اعلام کردند که استفان ما، مدیر مالی شرکت نیسان موتور، قرار است از سمت خود کناره گیری کند و این تغییر اجرایی دیگری را در یک زمان چالشبرانگیز برای خودروساز ژاپنی رقم میزند.یکی از این افراد که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد که مشخص نیست که او تنزل رتبه میدهد یا شرکت را ترک خواهد کرد زیرا هنوز اعلام نشده است. این تغییر که ۱۷ ماه پس از کناره گیری اشوانی گوپتا به عنوان مدیر عامل نیسان انجام میشود، پس از اعلامیهای مبنی بر حذف ۹۰۰۰ شغل و کاهش یک پنجم ظرفیت تولید خود رخ میدهد.ما، در سال ۲۰۱۹ مدیر امور مالی نیسان شد و جایگزین هیروشی کاروبه شد. نیسان در اوایل ماه جاری اعلام کرد که ۹۰۰۰ شغل و ۲۰ درصد از ظرفیت تولید جهانی خود را کاهش میدهد، زیرا در تلاش است تا هزینهها را به میزان ۲.۶ میلیارد دلار در سال مالی جاری کاهش دهد و در بحبوحه رکود فروش در چین و ایالاتمتحده، تلاش میکند.این موارد بر آسیبپذیری خودروساز تاکید میکند، زیرا هرگز به طور کامل از آشفتگی و درگیریهای داخلی که منجر به برکناری رئیس سابق این شرکت در سال ۲۰۱۸ و کاهش شراکت با رنو شد، بهبود نیافته است. فروش جهانی نیسان در نیمه اول سال مالی با ۳.۸ درصد کاهش به ۱.۵۹ میلیون دستگاه رسید که عمدتاً به دلیل کاهش ۱۴.۳ درصدی در چین است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
ورود ۵۰۰ اتوبوس برقی چینی تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی تهران
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران از ورود۵۰۰ اتوبوس برقی چینی تا پایان سال به ناوگان اتوبوسرانی تهران خبر داد و گفت: دو تراموای ۴۰ متری نیز به بندرعباس رسیده است.
مهدی علیزاده در حاشیه جلسه دیروز شورای شهر تهران با حضور در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در حال حاضر تعداد اتوبوسهای شاغل روزانه تهران به بیش از ۲۳۰۰ دستگاه رسیده است، گفت: اتوبوسهای برقی اگر با مشکل روبه رو نشود و استاندارد ایراد جدیدی نگیرد تا آخر هفته به تهران میرسد.وی با بیان اینکه ۷۹ دستگاه نیز تا پایان همین هفته وارد گمرک میشود، افزود: دو دستگاه تراموا نیز به گمرک رسیده و اقدامات اداری و تأیید استاندارد در حال انجام است.
علیزاده با تأکید بر اینکه پس از آن، تست تراموا و اتوبوسها انجام خواهد شد و دو تراموای وارداتی در خط یک بی آرتی فعال خواهند شد، گفت: این دو تراموا ۴۰ متری، سه کابین و برقی هستند که به تعداد جابجایی مسافر کمک زیادی خواهند کرد که پس از انجام تستها، اگر جوابگو باشد تعداد بیشتری وارد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران با بیان اینکه برای اتوبوسهای شرکتهای عقاب، اسنا، سبلان خودرو و ونهای جانبازان و چه اتوبوسهای وارداتی از استاندارد تقاضا میکنیم ایراد بیجا نگیرد، گفت: استاندارد در مورد پلاک و آیینه ایراد گرفته در حالیکه اصل امر، کاربری و باتری اتوبوس است که بر اساس استانداردهای اروپایی و کشور خودمان مشکلی ندارد و در مورد خدمات پس از فروش اتوبوسهای برقی نیز باید بگویم که برای خدمات پس از فروش با شرکت چینی مربوطه قراداد منعقد شده و خدماترسانی را انجام خواهند داد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
براساس آمار هشت ماهه منتشر شده در کدال اعلام شد؛
تعداد بازدید : 1
کاهش ۴ درصدی تولید خودروسازان دولتی
بررسی وضعیت تولید و فروش خودروسازان دولتی کشور در سامانه کدال نشان می دهد که در هشت ماه امسال سه خودرو ساز بزرگ و دولتی ایران شامل ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در مجموع ۶۲۱ هزار و ۴۹۷ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۶۴۷ هزار و ۹۷۹ دستگاه بوده با کاهش چهار درصدی روبرو شده است.
بررسی صورتهای مالی منتشر شده در شرکت های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در کدال نشانگر این است که امسال نسبت به مدت مشابه پارسال ۲۶ هزار و ۴۸۲ دستگاه خودرو کمتر تولید شده است.
بررسی صورت های مالی ایران خودرو نشان میدهد که این خودروساز در هشت ماه امسال ۳۲۷ هزار و ۴۵ دستگاه انواع خودرو تولید کرده است که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۳۴۱ هزار و ۳۰۶ دستگاه خودرو بود، ۴.۳ درصد کاهش را ثبت کرده است و امسال این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۴ هزار و ۲۶۱ دستگاه خودرو کمتر تولید کرد.
همچنین بررسی روند فروش این شرکت خودروساز بیانگر این است که در هشت ماه امسال ۳۲۲ هزار و ۶۰۷ دستگاه خودرو به فروش رفته است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که حدود ۳۴۲ هزار و ۳۶۰ دستگاه بود، کاهش نزدیک به ۶ درصدی را نشان می دهد.
ضمن اینکه این شرکت امسال هشت هزار و ۹۷۷ دستگاه خودرو تولید کرده است اما به مرحله تجاری سازی نرسیده است.
در مدت یاد شده در ایران خودرو گروه پژو ۱۱۳ هزار و ۵۰۶ دستگاه، خودروی سورن ۷۱ هزار و ۴۹۲ دستگاه، خودروی دنا ۵۷ هزار و ۹۹۵ دستگاه، خودروی رانا ۱۱ هزار و ۲۲۲ دستگاه، خودروی تارا ۴۲ هزار و ۳ دستگاه، خودروی هایما ۹ هزار و ۶۸۹ دستگاه و سایر محصولات ۱۹ هزار و ۱۳۸ دستگاه تولید شده است.
بحث فروش خودروها به ترتیب در گروه پژو ۱۱۳ هزار و ۵۶۵ دستگاه، خودروی سورن ۷۰ هزار و ۵۲۶ دستگاه، خودروی دنا ۵۷ هزار و ۳۴۱ دستگاه، خودروی رانا هفت هزار و ۷۰۶ دستگاه، خودروی تارا ۴۲ هزار و ۴۶۴ دستگاه، خودروی هایما هشت هزار و ۸۷۷ دستگاه و در بخش سایر محصولات ۲۲ هزار و ۱۲۸ دستگاه گزارش شده است.
گروه خودروسازی سایپا یکی دیگر از خودروسازان بزرگ دولتی است که از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه ۲۲۶ هزار و ۴۰۹ دستگاه انواع خودروی سواری تولید شده است همچنین سال گذشته در همین مدت ۲۳۳ هزار و ۱۳۱ دستگاه تولید شده بود.امسال تولید گروه سایپا نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲.۸ درصد کاهش یافته است.
این شرکت خودروساز از ابتدای امسال تاکنون ۲۱۴ هزار و ۲۰۵ دستگاه فروخته است، این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۲۲۲ هزار و ۴۶۱ دستگاه بود، کاهش ۳.۷ درصدی در فروش را نشان می دهد.
بر اساس صورت های مالی منتشر شده در کدال، در هشت ماه نخست امسال ۳۳ هزار و ۳۲۵ دستگاه شاهین تولید و ۳۳ هزار و ۴۰۸ دستگاه به فروش رفته است.
بیشترین سهم کاهش تولید خودرو در این شرکت خودروساز به خودروهایی از خانواده X۲۰۰ (تیبا، کوییک، ساینا) است؛ به گونه ای که امسال ۱۳۵ هزار و ۶۲۶ دستگاه از این خودروها تولید شده است. فروش این گروه خودرویی حدود ۱۲۹ هزار و ۳۸۴ دستگاه بوده است که نسبت به تولید، در بازار کمتر عرضه شده است.
بر اساس این گزارش، ۴۶ هزار و ۹۵۴ دستگاه وانت ۱۵۱، تولید و ۴۵ هزار و ۳۸۹ دستگاه فروخته شده است. همچنین در بخش سایر محصولات نیز ۱۰ هزار و ۴۹۴ دستگاه تولید و ۶ هزار و ۲۴ دستگاه به فروش رفته است.
شرکت سایپا در آبان ماه ۱۰ دستگاه خودرو آریا اتومات نیز تولید کرده است.
تحلیل صورت های مالی شرکت پارس خودرو که از شرکت های (زیرمجموعه سایپا) است، نشان می دهد تا پایان آبان ماه در مجموع ۶۸ هزار و ۴۳ دستگاه خودرو تولید شد که در همسنجی با پارسال که ۷۳ هزار و ۵۷۲ دستگاه بود، کاهش حدود ۷.۵ درصدی را نشان می دهد.
پارسخودرو بخش فروش نیز با کاهش ۹.۶ درصدی همراه بوده است، به طوری که فروش در هشت ماه امسال توسط این شرکت خودروساز حدود ۶۴ هزار و ۴۶۷ دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۷۱ هزار و ۳۸۸ دستگاه بوده روند کاهشی را ثبت کرده است.
طبق جزئیات این گزارش، به ترتیب روند تولید در بخش تولید خودروهای گروه Q۲۰۰ در هشت ماه امسال ۴۳ هزار و ۶۸۲ دستگاه و در بخش فروش ۴۳ هزار و ۲۵۸ دستگاه بوده است. در بخش خودروی سهند ۱۰ هزار و ۴۵۱ دستگاه تولید و ۶ هزار و ۳۶۷ دستگاه نیز فروخته شده است.
تولید کوییک معمولی دندهای یک هزار و ۲۳۴ دستگاه و فروش یک هزار و ۲۳۴ دستگاه ثبت شده است همچنین ساینا S نیز ۱۲ هزار و ۶۷۶ دستگاه تولید کرده و همه نیز به فروش رسیده است.
بدنه پراید(SKD) نیز ۷۲۶ مورد از ابتدای امسال تا کنون تولید شده است که بیش از ۱۸۲ مورد از این دستگاه ها در آبان ماه بوده است.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
خودروهای شوتی شناسنامه دار می شوند
رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا در یاداشتی بااشاره به چالش های خودروهای شوتی از شناسنامه دار کردن این خودروها خبر داد و اعلام کرد: مشخصات خودروهای شوتی با بهره گیری از سامانه های هوشمند ثبت می شود و با توجه به تردد این خودروها مبدا و مقصد آنها شناسایی می شود و در نهایت خودروهای شوتی توقیف و با راننده خودروی شوتی و صاحب امتیاز آن برابر مقررات برخورد لازم خواهد شد.
سردار حسین رحیمی در این یادداشت نوشت:« خودروهای قاچاقبر یا همان شوتی در سال های اخیر مشکلات متعددی را در حوزه های مختلف ترافیکی ، اجتماعی ، اقتصادی به وجود آورده است؛ خودروهای شوتی با سرعت های سرسام آور و حرکات مخاطره آمیز علاوه بر اینکه جان خود را به مخاطره می اندازند بلکه جان دیگران را نیز به خطر می اندارند.
خودروهای شوتی معلول علت های مختلفی است که یکی از مهمترین دلایل شکل گیری این پدیده شوم ، نابهنجار و خطرناک وجود برخی افراد منفعت طلب و فرصت طلب است که تلاش دارند تا اموالی را که به صورت قاچاق تهیه نموده اند را تیکه تیکه و خرد خرد وارد کشور نمایند و برای انجام این موضوع از هر وسیله و امکانی بهره می گیرند که در این میان استفاده از خودرو های شوتی یکی از متداول ترین و راحت ترین راه انتقال کالای قاچاق به جای جای کشور است پدیده ای که مشکلات متعددی را به دنبال دارد.
خودروهایی که برای رساندن سفارش به مقصد، قید جان و سلامت و آرامش و امنیت خود و دیگران را می زنند و با سرعت های خیلی زیاد و انجام تخلفات مکرر و پی در پی و پشت سر هم ، همه تلاش خود را بکار می گیرند تا بار خود را به مقصد برسانند و این در حالی است که این افراد شاید در بسیاری از موارد از نتایج اقدام خود اطلاع لازم را نداشته باشند بلکه صرفا هدف آنها کسب سود های آنچنانی باشد که صرفا با چند ساعت رانندگی به جیب می زنند و حتی کار خود را نوعی تلاش برای کسب درآمد بدانند اما این در حالی است که کسب درآمد از طریق کارهایی که موجبات زحمت و اذیت و گرفتاری را برای دیگران به همراه داشته باشد را نمی توان درآمدی مشروع و حلال بدانیم .
از این رو برای مقابله با این پدیده بغرنج و ناخوشایند که مشکلات متعددی را در حوزه ترافیکی و ... به همراه دارد پلیس امنیت اقتصادی فراجا طرح های مختلفی را برای مقابله با خودروهای شوتی در سطح سراسری، منطقه ای و استانی اجرا می کند که از جمله این طرح ها شناسنامه دار کردن خودروهای شوتی است.
مشخصات خودروهای شوتی با بهره گیری از سامانه های هوشمند ثبت می شود و با توجه به تردد این خودروها مبدا و مقصد آنها شناسایی می شود و با توجه به اطلاعات به دست آمده در نهایت خودروهای شوتی توقیف و با راننده خودروی شوتی و صاحب امتیاز آن برابر مقررات برخورد لازم خواهد شد و انبار های محل نگهداری اجناس نیز بسته خواهند شد.
متاسفانه خودروهای شوتی علاوه بر اینکه در وهله اول جان و سلامت خود را به خطر می اندازند به موازات آن جان و سلامت و امنیت روانی و احساس امنیت راهها و شهروندان را به مخاطره می اندازند از این رانندگان خودروهای شوتی باید بدانند که خواسته و نا خواسته و یا دانسته و ندانسته علاوه بر اینکه ، اقتصاد کشور را به چالش می کشاند از سوی دیگر امنیت راهها و مسیرهای تردد را مختل می سازند و با اقدامات خود سلامت و امنیت و آرامش خاطر شهروندان را به مخاطره می اندازد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
تعداد بازدید : 0
عرضه ۲۴ مدل خودرو در سامانه یکپارچه
سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی با عرضه ۲۴ مدل خودرو از دیروز تا ۱۷ آذرماه برای ثبت نام در دور جدید خودروهای وارداتی فعال شد.
اطلاعیه سامانه یکپارچه عرضه خودروهای وارداتی، به اطلاع همه افراد واجد شرایط در ماده ۴ دستورالعمل تنظیم بازار خودروسواری (مصوبه جلسه ۵۴۳ شورای رقابت) میرساند، از ساعت ۱۵ روز یکشنبه (۱۱ آذر) تا ساعت ۲۳ و ۵۹ دقیقه روز شنبه (۱۷ آذر) میتوانند ثبتنام انجام داده و پنج اولویت از سبد محصولات اعلامی انتخاب کنند.
متقاضیان باید از تاریخ چهارشنبه هفتم آذرماه تا ساعت ۱۲ روز چهارشنبه (۱۴ آذر) یکی از حسابهای خود را فقط نزد شعب بانکهای واجد شرایط اعلامی در سامانه به نام خودرو وارداتی وکالتی و مبلغ پنج میلیارد ریال مسدود کنند.
الف- خودروهای دارای قیمت قطعی در مبادی ورودی:
قیمت قطعی در مبادی ورودی بوده و هزینهها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل : بیمه شخص ثالث ،مالیات بر ارزش افزوده، هزینههای شماره گذاری، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و ... به قیمتهای فوق اضافه می گردد.
ب- خودروهای دارای قیمت علی الحساب در مبادی ورودی:
تبصره ۱- قیمت علیالحساب در مبادی ورودی بوده و قیمت قطعی خودروهای مذکور مطابق مصوبات شورای رقابت و پس از ارایه همه مستندات و مدارک مثبته و بر اساس آخرین ضوابط قیمتگذاری مصوب هیات تعیین و تثبیت قیمتها، توسط سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان محاسبه و متعاقباً در سامانه بارگذاری خواهد شد.
بدیهی است در هنگام صدور فاکتور نهایی، هزینهها و عوارض قانونی پس از ترخیص از قبیل مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، اسقاط خودروی فرسوده، کرایه حمل و غیره به قیمتهای قطعی و مصوب اضافه خواهد شد.
تبصره ۲- قراردادهای فروش باید فقط بر اساس آییننامه اجرایی قانون حمایت از مصرف کنندگان خودرو منعقد شود. در همین راستا و در همه روش های فروش و پیش فروش توسط شرکتهای واردکننده، مفاد مندرج در جدول ذیل ماده ۴ آیین نامه اجرایی مذکور و اصلاحیه آن ملاک عمل خواهد بود.
تبصره ۳- آن دسته از ثبت نام کنندگان خودرو وارداتی که در مراحل قبل انتخاب خودرو انجام داده و در پرتال خود گزینه ارسال به خودروساز و یا رزرو را مشاهده میکنند، در این مرحله امکان انتخاب خودرو را نخواهند داشت.
تبصره ۴- اطلاعات همه متقاضیان مرتبط با این طرح، حسب ماده ۱۹ آییننامه اجرایی ماده ۱۴ الحاقی قانون مبارزه با پولشویی و طرح مالیات برعایدی سرمایه در اختیار نهادهای ذیربط قرار میگیرد.
ارسال دیدگاه
- ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
- دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
- از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
- دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.