شماره: 2547 / ۱۴۰۳ هشتم اسفند

تعداد بازدید : 0
نظر مهندس ارشد لوسید در مورد «خودروی اپل چین»
مدیران خودرو وسواس زیادی نسبت به شیائومی SU۷ دارند.از لحاظ تاریخی، شرکتهای خودروسازی چینی به شدت به دانشی که شرکای غربی، ژاپنی و کرهای با آنها به اشتراک گذاشته بودند، متکی بودند. اکنون، چین بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان است و بقیه جهان در تلاش هستند تا بفهمند چگونه شرکتهای خودروسازی داخلی این کشور موفق به تولید خودروهای برقی ارزان، بسیار خوب و سریع به بازار میشوند.
از آنجایی که ناوگان خودروهای چینی مانند بی وای دی و جیلی در حال هجوم به اروپا و آمریکای جنوبی هستند و دلیل خوبی برای این باور وجود دارد که ایالات متحده گزینه بعدی است.
خودروسازان از فورد گرفته تا ریویان، خودروهای برقی چینی را خریداری کرده و آنها را محک زدهاند تا اسرار آنها را فاش کنند – این یک رویه رایج در صنعت خودروسازی است.
مهندس ارشد این استارت آپ، اریک باخ گفت: لوسید موتورز همچنین برای درک بهتر و یادگیری بهتر از رقابت، خودروهای چینی را آزمایش کرده است. او گفت که آنها نقاط قوت زیادی دارند، بنابراین نادیده گرفتن آن احمقانه است - به خصوص که این شرکت پیشنهادات جدیدی مانند گراویتی شاسی بلند و مدلهای مقرون به صرفه آینده را افزایش میدهد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
اخبار
واردات خودرو با کد ملی
به سامانه جامع تجارت افزوده شد
واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و با کد ملی، اکنون یک گام بهاجرایی شدن نزدیکتر شده است. سامانه جامع تجارت، سامانهای مربوط به ثبتسفارش کالاست. حال اگر در این سامانه وارد شده و برای ثبتسفارش خودرو اقدام کنید، بخشی نیز برای واردات خودرو شخصی میبینید.
از شنبه هفته جاری در سامانه جامع تجارت ایران گزینهای با عنوان «واردات خودرو شخصی» اضافه شده است. این بهمعنای امکان ثبت سفارش واردات شخصی خودرو کارکرده و نو هیبرید و برقی با کد ملی است. با این حال این گزینه در ۴۸ ساعت گذشته غیرفعال بوده است.
واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی و با کد ملی، اکنون یک گام بهاجرایی شدن نزدیکتر شده است. سامانه جامع تجارت، سامانهای مربوط به ثبتسفارش کالاست. حال اگر در این سامانه وارد شده و برای ثبتسفارش خودرو اقدام کنید، بخشی نیز برای واردات خودرو شخصی میبینید.
این گزینه برای نخستینبار و بعد از ابلاغ آییننامه واردات خودروهای نو و کارکرده هیبرید و برقی ابلاغیه ۲۰ دیماه بهگمرکات کشور اعمال شده است. با اینکه ۴۸ ساعت از باز شدن این گزینه در سامانه جامع تجارت میگذرد، با این حال تا لحظه تنظیم این گزارش، گزینه مذکور غیر فعال بوده و پاسخی به درخواست ثبتنام نمیدهد.
واردات خودرو با استفاده از کد ملی توسط اشخاص حقیقی در آییننامه واردات خودروهای برقی و هیبرید نو و کارکرده مطرح شده بود.
در ماده ۵ این آییننامه تاکید شده که «شرکتهای واردکننده، واردکنندگان حقیقی و شرکتهای حملونقل قادر بهواردات خودرو هستند. علاوهبر اینکه اشخاص حقیقی بهمنظور استفاده شخصی و مشروط بهعدم امکان واگذاری خودرو وارداتی تا ۵ سال میتوانند از طریق ثبت آماری یک دستگاه خودرو وارد کنند.»
این آییننامه مربوط بهقانون بودجه سال ۱۴۰۳ است و بسیاری ابلاغ آن را در دیماه بهگمرکات کشور بسیار دیرهنگام توصیف میکنند.
چهارم بهمن با گذشت دو ماه از ابلاغ آییننامه واردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبرید، دستورالعمل ثبتسفارش واردات این خودروها نیز ابلاغ شد؛ اما بدون امکان ثبتسفارش در سامانه جامع تجارت در دستورالعمل ابلاغشده تاکید شده بود که امکان ثبتسفارش «پس از آمادهسازی سامانه» فراهم خواهد شد.
حالا بعد از گذشت یک ماه گویا سامانه، آماده ثبتسفارش است یا دستکم گزینه واردات خودرو شخصی به آن اضافه شده است؛ این درشرایطی است که حدود ۲۵ روز تا پایان سال باقی مانده و عملا زمانی برای واردات این مدل خودروها وجود ندارد.
در بودجه سال آینده نیز بهطور مشخص بهخودروهای برقی پرداخته نشده و بهشکل کلی از واردات خودروهای نو و کارکرده یاد شده و ۲ میلیارد یورو برای آن اختصاص داده شده است.
بنابراین تخصیص بخشی از این مبلغ بهواردات خودروهای نو و کارکرده برقی و هیبرید احتمالا بستگی بهتصمیم دولت خواهد داشت. از طرف دیگر سازوکار واردات خودرو در سال آینده تغییرات جدی خواهد داشت.شاید بتوان گفت مهمترین هدف سیاستگزار از آزادسازی واردات خودرو توسط اشخاص حقیقی، تنظیم بازار بوده است. واردات خودرو شخصی میتواند مزایای قابلتوجهی برای بازار و مصرفکنندگان بههمراه داشته باشد.
در درجه اول، اگر واردات در سطح گسترده انجام شود، میتواند بهافزایش رقابت در بازار خودرو منجر شود که بهنوبه خود سبب کاهش قیمت و بهبود کیفیت خودروهای عرضهشده در بازار خواهد شد.
افزایش تنوع خودروهای موجود در بازار نیز از دیگر مزایای مهم این سیاست است. بر این اساس مصرفکنندگان میتوانند گزینههای متنوعتری انتخاب کنند و خودرویی متناسب با نیاز و سلیقه خود برگزینند.
این تنوع شامل خودروهایی با کارآیی بالاتر، مصرف سوخت کمتر و فناوریهای پیشرفتهتر میشود که میتواند بهبهبود کیفیت زندگی شهروندان کمک کند.
بهروزرسانی ناوگان خودرویی کشور از دیگر مزایای قابلتوجه این طرح است. ورود خودروهای جدید با استانداردهای زیستمحیطی بالاتر میتواند بهکاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت کمک کند.
همچنین خودروهای جدید معمولا از سیستمهای ایمنی پیشرفتهتری برخوردارند که میتواند آمار تصادفات و تلفات جادهای را تا حدی کاهش دهد.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
جزئیات درآمدهای عملیاتی خودروسازان در نیمه نخست سال
صورتهای مالی تلفیقی شرکتهای خودروساز در نیمه نخست امسال نشان میدهد درآمدهای عملیاتی ۳ شرکت ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو، ۲۶ درصد رشد کرده است و زیان خالص این شرکت ها در این دوره نسبت به مدت مشابه سال قبل کمتر شده است.
شرکتهای خودروساز صورت های مالی تلفیقی 6 ماهه سال مالی جاری را منتشر کردند.
بر این اساس صورتهای مالی تلفیقی شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نشان میدهد عملکرد مالی این شرکتها در نیمه نخست سال جاری، در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، به صورت نسبی بهبود پیدا کرده است، با این حال هنوز تا سود آور شدن این شرکت ها فاصله وجود دارد.
انتظار میرود با توجه به صدور مجوز افزایش نرخ محصولات شرکتهای خودروساز از ابتدای آذرماه عملکرد مالی این شرکتها در نیمه دوم سال متحول شود و اثر افزایش نرخها در صورتهای مالی سالانه این شرکتها نمایان و به کاهش زیان انباشته صنعت خودرو منجر شود.
در حال حاضر جمع کل زیان انباشته تلفیقی این سه شرکت نزدیک به 277 هزار میلیارد تومان است.
آمارها نشان میدهد، 3 شرکت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو در نیمه نخست امسال جمعا 229 هزارو 449 میلیارد تومان محصول فروختهاند که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 26 درصد افزایش نشان میدهد.
طبق آمار موجود، جمع کل درآمد های عملیاتی این 3 شرکت در نیمه اول امسال 46 هزار و 643 میلیارد تومان افزایش یافته است.
63 درصد از این میزان فروش متعلق به ایران خودرو، 31 درصد به سایپا و 6 درصد به پارس خودرو تعلق دارد.
درآمدهای عملیاتی ایران خودرو در نیمه نخست امسال 29 هزار میلیارد تومان بیشتر از پارسال بوده است و درآمدهای عملیاتی سایپا و پارس خودرو نیز به ترتیب 14.8 و 2.7 همت افزایش یافته است.
نکته قابل توجه در عملکرد تلفیقی شرکتهای خودروساز کاهش زیان خالص این صنعت، تحت تاثیر عملکرد ایران خودرو بودهاست که میتواند حاکی از نشانههای اولیه در بهبود عملکرد صنعت خودرو باشد.
جمع کل زیان تلفیقی شرکتهای خودرو ساز در نیمه نخست سال قبل 32 هزار و 146 میلیارد تومان بود که این میزان در نیمه نخست امسال با 3 هزار و 583 میلیارد تومان کاهش به 28 هزارو 562 میلیارد تومان رسیده است.
جمع کل زیان تلفیقی شرکت ایران خودرو 6 هزار میلیارد تومان نسبت به نیمه نخست سال قبل کمتر است. زیان خالص پارس خودرو نیز در همین مدت 370 میلیارد تومان کاهش یافته است.
اطلاعات جزئیتر از صورتهای مالی تلفیقی شرکتهای خودروساز در نیمه نخست سال مالی جاری نشان می دهد؛ زیان عملیاتی تلفیقی شرکتهای ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نیز با 11 هزارو 457 میلیارد تومان کاهش در مقایسه با نیمه نخست سال قبل جمعا به 7 هزارو 798 میلیارد تومان رسیده است.
سال گذشته جمع کل زیان عملیاتی تلفیقی شرکتهای خودروساز نزدیک به 19.2 همت بود.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 1
تمایل ایرانخودرو به عرضه مستقیم محصول به مشتریان
مدیرعامل، اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد ایرانخودرو در کنفرانس پرسش و پاسخ با سهامداران به سوالات و ابهامات مطرحشده از سوی سهامداران پاسخ دادند.
در این نشست، موضوعاتی همچون زیاندهی تولید، وابستگی به ارز، برنامههای داخلیسازی و اهداف تولید سال ۱۴۰۴ مورد بحث قرار گرفت.
مدیرعامل ایرانخودرو، درباره مهمترین معضلات شرکت گفت: ایرانخودرو در زمینه ساخت خودرو بسیار توانمند است و میتواند به میزان نیاز بازار تولید کند، اما بزرگترین مشکل فعلی، زیاندهی تولید است. ما در حال تلاش برای رفع این مشکل هستیم.
عادل پیرمحمدی، در ادامه به موضوع وابستگی تولید به ارز اشاره کرد و افزود: به طور میانگین، هر محصول تولیدی حدود دو هزار دلار ارزبری دارد. میزان ارزبری بسته به فنآوری خودرو متفاوت است. گیربکسهای دستی بیش از ۹۰ درصد داخلیسازی شدهاند، اما گیربکسهای اتوماتیک هنوز از منابع خارجی تامین میشوند که برای آنها نیز برنامهریزی کردهایم تا به تولید داخلی برسیم.
پیرمحمدی همچنین اعلام کرد: از کل ارزبری خودرو، حدود ۳۵ درصد مربوط به قطعات الکترونیکی است که باید در این حوزه اقدامات لازم برای داخلیسازی انجام شود. حاکمیت باید به فکر برنامهریزی برای داخلیسازی این قطعات باشد.
وی افزود: ۳۰ درصد از دو هزار دلار ارزبری هر خودرو مربوط به مواد اولیه است که از خارج تأمین میشود. این بخش نیز نیازمند داخلیسازی است. سایر موارد شامل قطعات هایتک است که برنامهریزی برای داخلیسازی آنها در دستور کار قرار دارد و در سالهای آینده به خودکفایی خواهیم رسید.
مدیرعامل ایرانخودرو درباره ظرفیت تولید سال ۱۴۰۴ گفت: ظرفیت تولید ایرانخودرو در حال حاضر ۶۰ هزار دستگاه در ماه است، این ظرفیت را داریم که در سال ۱۴۰۴ به تولید بیش از ۷۰۰ هزار دستگاه در سال برسیم و البته این شمارگان تنها در شرایطی قابل تحقق است که تولید زیانده نباشد.
وی تاکید کرد: صنعت خودرو نقش کلیدی در رونق و اشتغال ۶۰ صنعت دیگر دارد. اگر این صنعت متوقف شود، سایر صنایع نیز به سمت خامفروشی حرکت خواهند کرد که این موضوع اقتصاد کشور را تحت تاثیر قرار میدهد. وظیفه ما تولید به اندازه نیاز بازار است، اما اگر قیمتهای دستوری مانع از این کار شود، دیگر کنترلی بر اوضاع نخواهیم داشت.
جمشید ایمانی، نایب رییس هیات مدیره و قائم مقام ارشد گروه صنعتی ایرانخودرو در تکمیل صحبتهای پیرمحمدی گفت: در برنامه و بودجه سال آینده، هدفگذاری تولید ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو را در نظر گرفتهایم. این تعداد بسته به فضای کسب و کار ممکن است کاهش یا افزایش یابد.
پیرمحمدی در پاسخ به سوالی درباره سیاستهای تامین قطعات گفت: به قطعهسازان قول دادهایم که تغییری در سهم تامین آنان ایجاد نخواهد شد. هدف ما جبران عقبماندگیها و بهبود کیفیت است. اگر سازندگان مطابق با اهداف کیفی ما حرکت کنند، قطعا مشکلی پیش نخواهد آمد. اما اگر قطعات نامنطبق تولید شود، قطعا برگشت خواهد خورد، چرا که در گذشته آسیبهای زیادی دیدهایم.
وی به موضوع واگذاری مدیریت به بخش خصوصی اشاره کرد و گفت: مردم از این تغییر استقبال کردهاند، اما دغدغه اصلی ما کیفیت است. اگر مسایل قیمتی حل شود، برنامههای بسیار خوبی با همکاری تمامی بخشهای مرتبط داریم. رضایت اصلی زمانی حاصل میشود که مردم از تولیدات ما راضی باشند.
پیرمحمدی اعلام کرد: نگاه ما به شرکتهای زیرمجموعه مانند نگاه به بخش خصوصی است. رعایت الزامات کیفی، قیمتی و اقتصادی در این شرکتها از اهمیت بالایی برخوردار است. در برخی از شرکتهای زیرمجموعه که بهرهوری لازم را ندارند، دلیل اصلی عدم انتصاب و بهکارگیری افراد با تخصص مرتبط است. هیات مدیره جدید ایرانخودرو با انتصاب افراد متخصص و مرتبط، به دنبال افزایش بهرهوری در این شرکتهاست.
ایمانی، نیز درباره موضوع تعدیل نیرو و یا تعطیلی شرکتهای زیرمجموعه توضیح داد: رویه ما این است که عملکرد شرکتها را بر اساس بودجه اختصاصیافته به صورت فصلی بررسی کنیم. اگر شرکتها بر اساس بودجه عمل نکرده و دچار انحراف شده باشند، علل آن بررسی خواهد شد. اگر این انحرافات ناشی از عملکرد مدیران باشد، نسبت به مدیران تجدید نظر خواهیم کرد تا بودجه مصوب محقق شود.
ایمانی در پاسخ به سوالی درباره زمان حذف سیستم قرعهکشی و تحقق فروش مستقیم در نمایندگیها گفت: به عنوان یک بنگاه اقتصادی، هدف ما این است که محصولات را مستقیم به دست مشتری برسانیم و تفاوت خاصی بین قیمت کارخانه و بازار وجود نداشته باشد. باید به سمتی حرکت کنیم که قیمتگذاری مطابق با دستورالعملهای شورای رقابت انجام شود. این رویه منجر به حذف صفهای طولانی و قرعهکشی خواهد شد و مشتریان بدون دغدغه میتوانند خودروی مورد نظر خود را خریداری کنند.
وی همچنین به موضوع انحصار در صنعت خودرو اشاره کرد و افزود: از نظر ما خودرو کالایی انحصاری نیست و طبق قانون برنامه هفتم، شورای رقابت باید در بازار محصولات انحصاری ورود کند. خودرو باید از مقوله انحصار خارج شود تا نحوه عرضه آن نیز ساماندهی شود. این اقدام به بهبود شرایط بازار و افزایش رضایت مشتریان کمک خواهد کرد.
ایمانی، افزود: در خصوص عرضه خودروهای سواری در بورس کالا مطابق دستورالعمل ۵۴۳ شورای رقابت بحث انحصار مطرح است و اقدامی نمیتوان انجام داد و به دنبال گرفتن اصلاحیه این دستورالعمل هستیم.
در هفته گذشته ۳۷۰ دستگاه وانت آریسان در بورس کالا عرضه شد که تا پایان سال برنامه داریم یک بار دیگر عرضه این خودرو انجام شود. محصولات ایرانخودرو دیزل نیز در بورس پذیرش شدهاند و تاکنون چند نوبت عرضه شده و ادامه نیز خواهد داشت.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.

تعداد بازدید : 0
دوکلمه خبر
کلاس پیکاپ،
از آغاز تا کاربرد
کلاسهای مختلف عرضهشده از خودروهای سواری در صنعتخودرو جهان که تحتعنوان سگمنت (Segment) شناخته میشوند، بهصورت کلی شامل گزینههای روزمره شهری، شاسیبلند (SUV)، کراساوور (CUV) و پیکاپ است تا پاسخگوی هر نوع نیاز احتمالی و ممکن در سیستم ترابری امروزی بشر باشند.
در نتیجه خودرو مورد نظر یک مشتری، در این چهار گروه کلی خواهد گنجید. اما بیایید نیمنگاهی بهسگمنت پرکاربرد پیکاپ داشته باشیم. سگمنتی که در بازار خودرو جهان نقش یک آچارفرانسه را بازی میکند و بهخصوص در دهه گذشته در بازار ایران نیز بسیار محبوب شده است.
از زمان رایج شدن استفاده از گاریها و درشکههای اسبکِش (Horse Drawn) در جهان، این وسایلنقلیه در دو نمونه مخصوص حمل سرنشین و حمل بار بهتولید میرسیدند. در نتیجه حمل و جابهجایی بار، یکی از مهمترین نیازهای بشر در مسیر پیشرفت بود. بنابراین جای تعجب ندارد که با تولید انبوه فورد مدل T در ابتدای قرن بیستم، تقریبا بلافاصله نسخه باربر (پیکاپ) آن نیز بهخط تولید پیوست.
فورد مدل TT سوار بر پلتفرم مدل T، با تولید در سال ۱۹۱۷ در زمره نخستین خودروهای تولید انبوه جهان قرار داشت که در سگمنت پیکاپ بهتولید رسید. خودرویی که با داشتن یک کابین نسبتا کوچک، باقی حجم بدنه خود را بهفضای بار اختصاص داد تا ذات عمل باربری حفظ شده و امکان افزایش حجم و جرم بار بهکمک پیشرانههای احتراقداخلی نوین مقدور شود.
تولید این کلاس از خودروها با سرعت چشمگیری در میان خودروسازان آمریکایی رواج یافت. فورد با مدلهای مختلف و تاریخساز سری F و رنجر، داج با پاور واگن، رَم و سری D و جنرالموتورز با سری C/K و سیلورادو روانه میدان شدند تا تخصص طراحی و تولید این دست خودروها را بهنام کشور ایالاتمتحده آمریکا ثبت کنند.
وجود پیکاپها در بازار ایران نیز موضوع جدیدی نبود و نیست؛ اما زمانی که با پیشرفت تکنولوژی، دسترسی عمومی بهفضای مجازی محقق شد، فرهنگ پیکاپ سواری و قابلیتهای چندگانه کاری/شهری/تفریحی پیکاپهای دو دیفرانسیل نیز بهایران رسید.
نتیجه آن شد که تملک پیکاپهای دو کابین دو دیفرانسیل در میان مشتریان اوج گرفت و بازار واردات نسخههای ژاپنی و تولید داخلی آن از میان محصولات چینی مخصوصا در دهه گذشته بسیار رایج شد. کلاس کمتنوعی که برای ایرانیان کاربردی جز حمل بار نداشت، حالا بهعنوان یک کلاس پرتیراژ از خودروهای درون و برونشهری شیک، تفریحی و کارآمد ایفای نقش کرده است.

ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.